Hoofdcategorieën
Device Settings

Geruchten omtrent Windows XP SE

Door Jan Laros, donderdag 21 november 2002 12:55
Bron: The Register, submitter: Jurroon, views: 2.734

Bij The Register is een artikel verschenen waarin gefilosofeerd wordt over een eventuele Second Edition van Windows XP. Er wordt gesuggereerd dat in verband met de vertraging die het nieuwe Longhorn heeft opgelopen, Microsoft zou overwegen een soort interim versie van Windows XP uit te brengen. Deze geruchten worden gevoed door het feit dat Microsoft recentelijk de build 3963 van Longhorn heeft laten lekken en daar zat geen enkele verwijzing in naar het nieuwe filesysteem WinFS. Dit moet een key-feature worden binnen Longhorn en het ontbreken hiervan in de laatste build zou kunnen duiden op een tussenproduct. Microsoft heeft tot nu toe alles ontkend en wil verder geen commentaar geven. De mannen en vrouwen van Techweb denken echter toch een aantal redenen voor Microsoft te hebben gevonden om een interim OS uit te brengen:

Windows Longhorn screenshot (klein) Even so, it's not hard to see why rumors of an interim Windows gather steam. Microsoft itself has fueled conjecture by dissembling about Longhorn, recently announcing that Longhorn would be a client, or desktop, product only, and seeming to leave open the possibility that the next Windows won't see desktops during the earlier target of 2004.

More to the point, many analysts believe Microsoft risks a revenue crunch if it foregoes a desktop client in 2003. (Microsoft makes the bulk of its bucks from its operating system division, according to routine filings with the SEC last week.)

Een analyst die in het artikel bij Techweb aan het woord komt is het echter met Microsoft eens en denkt dat er geen tussentijds operating system zal worden uitgebracht. Dit baseert deze Michael Cherry op het feit dat Microsoft er alles aan zal willen doen om het nieuwe Windows .NET Server 2003 in april 2003 uit te kunnen brengen. Bovendien zullen bedrijven het niet erg op prijs stellen als er opnieuw licenties moeten worden aangeschaft voor een nieuw OS dat hen 'door de strot wordt geduwd'. De analyst die deze meningen ten toon spreidt is zelf van mening veranderd. Twee maanden geleden riep hij ook nog dat er een interim versie van Windows XP zat aan te komen.

Volgende 12:57 HP behaalt uitstekend resultaat over vierde kwartaal
Vorige 12:31 Comdex: kasten en koelers bekeken door AnandTech
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

waarom als longhorn ter sprake komt wordt er altijd een blackcomb screenshot bij geplakt ? longhorn ziet er bijna 't zelfde uit als XP.. blackcomb ziet er uit zoals in het artikel.
edit:
typo: bij => bijna

en zelfs dat klopt niet helemaal ;) longhorn ziet er wel degelijk anders uit als XP.

zowiezo een andere standard visual theme.
menu's, schermen, opties zitten er ook meer in en zien der anders uit.

maar tot nu toe lijkt het grootendeels wel op XP ja ;) maar wat wil je met iets wat net in ontwikkeling is?
edit:
typo
[toevoeging na artiekel helemaal gelezen te hebben]
Deze geruchten worden gevoed door het feit dat Microsoft recentelijk de build 3963 van Longhorn heeft laten lekken en daar zat geen enkele verwijzing in naar het nieuwe filesysteem WinFS
goed hier klopt niet echt veel van :) MS heeft hem NIET laten lekken. ze zijn zelfs een klopjacht aan het houden naar alles wat erover gepost word.

en dat WinFS zit wel degelijk in de build die leaked is.
heb er een pic van maar post die niet uit dat het nog een pre-beta is.

en er zitten wel meer standaard features in deze build. denk aan bv Freestyle, de bekende Longhorn clock, sidebar, alles daarom heen :)

ik zelf heb dus et idee dat er geen 2e winXP komt maar volgend jaar Longhorn draait op de pc's ;)

Inderdaad, het schijnt dat het WinFs de windows longhorn aardig wat langzamer kan laten draaiten, vandaar dat op sommige plaatste wordt aangeraden om WinFs te uninstallen vanaf de Add/Remove Windows window.

WinFs zit er wel degelijk in, maar is nog buggy :)

Het gaat hier om beta: 3683
Misschien hebben ze het in verdere beta's (zoals hier 3963) eruit gehaald.

Nee man, ik heb hier zelf screens liggen van Longhorn en die zien er precies zo uit.
Blackcomb ziet er echt helemaal anders uit. In Blackcomb heb je een 3D desktop en dat ziet er btw echt heel vet uit.
Je zit dan in een soort van 3D "kamer" waardoor je navigeerd enzo.

sorry ik weet niet waar jij die screens van hebt maar dat klopt niet :)

die pic hierboven is wel degelijk van Blackomb, bij Blackomb is niet eens sprake van dat ze een compleet 3d desktop gaan maken... ik zou als ik jouw was ff wat betere sites afzoeken voor informatie over longhorn :)

inderdaad, ik vind hier op een website bijna dezelfde screen, en daar staat onder:

Fake Longhorn/Blackcomb shot

Euhm, een aardige tijd geleden werd al duidelijk Longhorn wordt wat Blackcomb eigenlijk zou worden, dus die screenshot klopt gewoon.

En die 3d-desktop was de Task Gallery, dat was gewoon een studie van Microsoft naar dat soort interfaces en ze zijn nog niet van plan om dat te gaan gebruiken.

Lekker boeiend allemaal, MS gaat in de volgende versie dicteren welke applicaties jij wel een niet mag draaien op je pc en jullie lopen te etteren over de theme... wat een bende....

Ik dacht dat theme-gerommel typisch onder de *nix gemeenschap was maar daar ben ik dus fout in, de win-boyz hebben er wel degelijk ook last van..

triest..


No flame intended maar ik installeer zelfs op een celeron 500 met 192MB Windows XP sp1 en dat draait een stuk stabieler als Windows 9x/ME en een stuk sneller als Windows 2000.

Ik weet niet waarom je verwacht meteen een supersysteem nodig te hebben en vraag me ook wel degelijk af of je ooit Windows XP hebt gebruikt.

Dan mag jij me zeggen waarom Windows XP sneller zou zijn dan Win2k.
Vrijwel altijd is het andersom namelijk.

Ik heb hem zelfs op een p133 staan met 64 intern.

Maar wat houdt dit winFS eigenlijk in? meer beveiliging dan NTFS of betere foutolerantie? Ondersteuning voor grotere partities?


waar slaat dat op :?

Windows xp is de meeste stabiele windows tot nu toe, windows xp geeft maar weinig problemen

Ik denk dat het meer aan jouw ligt als windows xp bij jouw niet goed draait ;)

Win2k is de stabielste en efficientste windows ooit. In WinXP heeft men teveel overbodige programma's ingestoken, waardoor het iets minder stabiel wordt.

tja het zou natuurlijk wel wat zijn voor ms om een tussen OS uit te brengen maar steeds blijf je horen dat ze .net in 2003 klaar willen hebben!

Of ze moeten het er nog tussen kunnen stoppen ergens :P

Beetje offtopic, maar ik ben het wel met je eens.
Guess waar ik nog steeds op draai :)

Ik vind het zowiezo van de zotte dat een OS elke paar jaar vernieuwd moet worden, en dan met allerlei extra's. Windows XP was als rond de anderhalve gigabite groot, ik vrees dat Longhorn helemaal gigantisch wordt (not to mention de systeemeisen).

Waarom niet alleen security fixes? Of 'plugin' systeempie zodat nieuwe schijfindelingen (zoals de gesuggereerde WinFS) ondersteund kunnen worden? :Y)
edit:
err... was als reactie op Bmaros bedoelt

Die anderhalve gigabyte is is 2-3 % van een normale HD op dit moment. Nauwelijks een belasting dus. Een 'instap modelletje' op dit moment heeft een 2 GHz processor en 40-80 Gig aan diskruimte. Al wordt Lonhorn 3 keer zo groot dan is het nog geen probleem. Over 2 jaar (Wet van Moore) is een instap modelletje > PC 4 GHz en is je HD 100-200 Gig. Je hoeft niet direkt over te stappen je kan best even wachten. En de mensen die echt zulke zware eisen hebben dat ze Longhorn MOETEN hebben, die hebben ook de mogelijkheden om op dat moment een 6GHz processor en 500 GB drives te kopen.

Even Devil's Advocate spelen: ik zou kunnen zeggen dat ik nu nog steeds een moderne versie van linux op 'n Pentiumpje 120 kan installeren (niet met alle opties natuurlijk) terwijl je dat met XP niet hoeft te proberen. Dus met windows zul eens in de zoveel jaar wel MOETEN upgraden (zowel software als hardware) terwijl met een ander OS je investering misschien langer meegaat ;-)

Dat ben ik helemaal met je eens. Maar de zwaarste belasting voor je machine is niet je OS, maar games. Een game machine is vele malen krachtiger dan een office PC.
Ik heb nog niet zo lang geleden voor iemand een 100 MHz machine gebouwd met W98. Ze wilde alleen chatten, een beetje Word en Mail. Dan heb je ook vandaag niet veel meer nodig dan dit. Wat ik bedoelde is niet zozeer dat je de hardware moet upgraden voor je OS. Je OS loopt achter de niewe hardware aan. Op dit moment is je OS nauwelijks een belasting voor een nieuwe PC. En dat zal in de toekomst ook niet het geval zijn.

Kijk voor de gein eens naar hoeveel nieuwe Linux distributies uitgebracht worden.... nieuwe KDE en Gnome versies, nieuwe kernels, nieuwe onderdelen. Je kunt deze onderdelen welliswaar allemaal gratis downloaden maar het blijft hetzelfde.

Als je heel simplistisch kijkt heeft Microsoft maar 2 kernels uitgebracht sinds 1995.... de op 9x gebaseerde kernel en de op NT gebaseerde kernel. Men heeft daaromheen steeds verder uitgbreid en nieuwe/herschreven modules eromheen gezet. Je moest er alleen iedere keer voor betalen. Apple heeft dat geintje nu ook uitgehaald door 10.2 Jaguar betaald te maken.

Als je een brief wilt schrijven of een spelletje wilt spelen voldoet Windows 98 ook nog steeds hoor. Je brief print echt niet sneller, en je spel veranderd echt niet (wellicht op een lichte performance verbetering na)

Kan me herinneren dat in een ver verleden ( Win 98 S.E.) de Second Edition de allerbeste was.... Zelfs beter dan de opvolger, Win Me

De allerbeste wat? En van wat? Tuurlijk, je hebt het over Windows, maar dan was imho Windows NT 4 beter (en later Windows 2000). Smaken verschillen, en het hangt ook af van WAAR je het voor gebruikt.

Windows NT4 en 5 (2000) zijn geen consumenten versie's 98 upgr. 98, 98se en 98-3e (ME) wel. Van de 98 tichs is 2e zeker wel de beste versie en de upgrade van 95 naar 98 de slechtste.

nou hoef je niet bepaald veel moeite te doen om beter dan WinME te zijn....

Deze geruchten worden gevoed door het feit dat Microsoft recentelijk de build 3963 van Longhorn heeft laten lekken en daar zat geen enkele verwijzing in naar het nieuwe filesysteem WinFS
Is de verandering van het filesysteem de enige vernieuwing van Longhorn?
Een compleet nieuw OS omvat wel meer als een verandering, dus om te stellen dat "de geruchten gevoed worden" door zoiets is imo beetje overdreven.

Het lijkt me ook dat als Microsoft een tussenversie uitbrengt, voor zo'n korte periode, men zich veel op de hals haalt m.b.t. publicatie, en dan ook nog winst zien te maken op een "interim" oplossing :?

Moet je wel hele goeie marketing hebben wil je de gebruikers overhalen om daar aan te gaan.

toch geen kwestie van marketing,
gewoon direct aan grote retailers opleggen!.

<offtopic>laatst was ik op een trainingsavond van
pb, waar ze uitlegte waarom ze tijdenlijk hadden
gekozen voor staroffice, omdat de prijzen van
microsoft te hoog vonden!.</offtopic>

kortom Microsoft heeft zijn zaakjes goed voor elkaar.

WinFS : standaard encryptie?

waren de snelwegen bij ons ook maar zo leeg!

gelukkig zijn de snelwegen bij ons breder :+

ben altijd zo huiverig met die nieuwe windows versies
helemaal na dat gedoe een tijd terug met die code in de cpu die gerelateerd werd aan je os zodat men kan zien of je een legale versie draaid...
kan me voorstellen dat men het nodig acht piraterij tegen te gaan maar zo onderhand is de transparantie van dergelijke nieuwe ontwikkelingen weg.
maar ja goed stilstand is achteruitgang

iig als er weer een nieuwe os uit komt wacht ik weer netjes een jaar voordat ik overga.
ik baal nog steeds dat xp erop geknikkerd heb :(

Idd maar je word verplicht mee te gaan je kunt niet te lang achterblijven zie je werk :'( . Nadat ik XP pro geinstalled had op mijn PC kon ik hem daarna nogmaals 4x opnieuw installeren door vast lopers binnen 2 weken |:(. Moest dan elke keer lachen over de melding die je krijgt tijdens de installatie dat XP more reliable is geworden en dat bij een vast loper je gewoon door kan werken :? . Jammer dat ik dat pakket gekocht hebt of heb ik soms garantie? :+
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 12:57 HP behaalt uitstekend resultaat over vierde kwartaal
Vorige 12:31 Comdex: kasten en koelers bekeken door AnandTech
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011