Hoofdcategorieën
Device Settings

Microsoft: Linux grootste bedreiging voor Windows

Door Guus Besuijen, donderdag 11 januari 2001 16:13
Bron: TechWeb, views: 555

Tot nu toe zag de president en CEO van Microsoft, Steve Ballmer, Linux slechts als een speeltje voor whizkids. Ballmer is echter van mening veranderd en beschouwt het besturingssysteem Linux nu als de grootste bedreiging voor Windows. Op de tweede plaats komen de bedrijven Oracle en Sun Microsystems.

Microsoft Corp.'s president and CEO this week named Linux as the company's biggest problem going into 2001.

Speaking at an Internet conference hosted by Morgan Stanley Dean Witter, Steve Ballmer said that both Unix and Linux threaten Windows' stronghold in the marketplace, but that the latter is the bigger headache.

Many observers consider Linux 2.4, which was released late last week, to be a much-improved operating system kernel that can compete more aggressively against Windows 2000 and Unix in the enterprise market.

"I think you have to rate competitors that threaten your core higher than you rate competitors where you're trying to take from them," Ballmer said. "It puts the Linux phenomenon and the Unix phenomenon at the top of the list. I'd put the Linux phenomenon really as threat No. 1."

[...] It is widely expected that Corel, which received a critical $135 million infusion in cash from Microsoft (stock: MSFT) in October, will dump its Linux line of products, such as its WordPerfect suite for Linux, to focus on Microsoft's .Net initiative.

Lees verder bij Techweb.

We bedanken [J.d.I.] Exploder voor dit nieuwtje.

Volgende 17:34 Cambridge Soundworks DTT3500 review
Vorige 16:11 Defacements van websites nader bekeken
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Hehe, Microsoft opent eindelijk haar ogen

Welnee,

Microsoft opent niet eindelijk haar ogen, ze geven het nu eindelijk publiekelijk toe.

Dat is heel wat anders.

Ze hadden het heus wel door, maar als PR ontkenden ze het gewoon.

Als jij namelijk als bedrijf toegeeft wat je grootste concurrent is, gaat daar natuurlijk automatisch nogal wat aandacht en interesse heen.

Ze konden het nu alleen niet meer maken publiekelijk te ontkennen dat Linux geen potentieel gevaar voor hun is.

Microsoft opent niet eindelijk haar ogen, ze geven het nu eindelijk publiekelijk toe.
Misschien. Of misschien zeggen ze dit nu om straks tegen de rechter te kunnen zeggen dat ze helemaal geen monopolie hebben. Om die reden hebben ze een paar jaar geleden MAC toch ook kunstmatig in leven gehouden.

Het feit dat ze Linux een phenomeen noemen zegt al genoeg lijkt me...

Ik ben zeer benieuwd wat MS gaat ondernemen om de "trend" de kop in te drukken...

Ik ben zeer benieuwd wat MS gaat ondernemen om de "trend" de kop in te drukken...
Je kent de 'halloween documents' van microsoft toch wel? De laatste 2 halloweens zijn er intern (maar wel uitgelekte)marketing strategieen uitgedacht om Linux opkomst te beperken. Het ging vooral om FUD campagnes (FUD = mensen bang maken door roddels te verspreiden) en (zelf verzonnen) negatieve Linux verhalen in de pers te brengen.

Oorspronkelijk heeft microsoft het bestaan van de halloween documents ontkend, maar de directeur van Microsoft Frankrijk heeft een tijd later toegegeven dat ze wel degelijk authentiek waren.

Tuurlijk niet.. maar door toe te geven dat ze concurrentezn hebben ... zie je'm komen.
Staan ze er beter voor in de rechtbank he. Eer de rechter een uitspraak heeft gedaan doet Microsoft zich voor als arm sukkelaartje dat maar amper kan opboksen tegen de concurrentie. (lichtjes overdreven)

edit: oops.. feuniks was me ruim voor blijkbaar

Wellicht dat M$ dadelijk opeens met kwaliteit moet gaan concureren? Dat zou nog eens wat zijn.
Of ze kunnen Windhoos gratis maken (as if). }>

Het is niet omdat je het gratis is, dat 't daarom kwaliteit is hoor. MS heeft misschien fouten gemaakt met hun marketing praktijken, maar dit wil niet zeggen dat ze rommel op de markt brengen.
De bugs van windows en internet explorer zijn over gans de wereld bekent, omdat die op de voet gevolgd worden. Linux zit ook vol met bugs die verholpen worden door middel van patches en upgrades e.d.

MS staat helemaal niet meer in kinderschoenen met hun producten, maar dit staat los van hun marketingtaktiek (die ik persoonlijk zeker niet goedkeur).
Iemand die zegt dat MS-producten gewoon niet kwalitatief goed zijn, ziet echt niet verder dan zijn neus lang is (of heeft vooroordelen natuurlijk).

Hear hear. Het is eigenlijk heel simpel: de prijs van populariteit. Met zoveel gebruikers komt er ook een boel shit naar boven. En Linux gebruikers zijn van een ander slag. Als ze de source hebben zien ze er niet tegenop wat te fixen. En als er dan nog bugs in zitten (of bij zijn gekomen) hou je trots je mond.

En als er dan nog bugs in zitten (of bij zijn gekomen) hou je trots je mond

Dat is pas dom!

En als er dan nog bugs in zitten (of bij zijn gekomen) hou je trots je mond.
dat is bullshit, de meeste Linux projecten die nog 2 bugs hebben worden nog niet eens uitgebracht als stabiele reeks, terwijl de meeste commerciele software al de verkoop ingaat als het aantal bugs onder de 100 duikt.

Ik heb zelf wat open source programma's op mijn naam staan, en er is er een die nog 1 vervelende bug heeft die ik zelf niet kan oplossen, en daarom is het project nog steeds 'in development stage'. En zolang ik die bug niet gefixt heb komt er geen 'stable' serie uit.

Dus hou je mond over 'trots', want ik ben pas 'trots' als ik een stabiele versie heb uitgebracht waar echt 0 bugs in zitten. En dat is wat de meeste open source programmeurs drijft: geen deadline maar kwaliteit maken.

Niet mee eens...
(dit is een reactie op de post van FireFly, heb de verkeerde reactie als aanleiding gekozen)

Voorbeeldje:
Denk je nou echt dat Apache meer exploits heeft gehad in z'n leven dan de Microsoft webserver?

Als er een hack plaats heeft gevonden gaat het bijna altijd om Windows machines terwijl internet-servers toch meestal Unix zijn..

Ik zie Linux nooit crashen, Windows kan er wat van. Zelfs Windows NT crasht vakaer als Linux of FreeBSD.

Oftewel: Het is kortzichtig om te roepen dat Microsoft goede kwaliteit maakt.
Natuurlijk maken ze wel goeie dingen, maar veel is van matige kwaliteit (moet niet al te duur, ze mogen niet jaren bezig zijn met een bepaald project)

Bij de opensource-wereld zie je juist in verhouding hoge kwaliteit, want het zijn meestal hobbyisten die het doen voor de lol. En haast hebben ze niet. Neem bijvoorbeeld de GNU software (waaronder de Linux kernel, Apache en PHP. Allemaal prachtige software van top kwaliteit! (en gratis)

Ik krijg ook linux plat

Dat heeft er gewoon mee te maken waar je expertise ligt. Bij ons op de zaak heb ik diverse NT servers geinstalleerd en die crashen niet terwijl ze 24/7 aan staan. Hetzelfde geld voor de NT machine die ik hier thuis heb staan. Tijdje geleden ben ik eens met Linux begonnen, ik kreeg het gewoon niet goed voor elkaar. Vastlopers systeem, corrupt gemaakt, diverse malen opnieuw moeten installeren etc. FRUSTRATIE! Maar ik kan moeilijk de schuld aan Linux geven.
Linux ligt mij gewoon niet terwijl ik kan lezen en schrijven met NT en bij sommigen is het andersom.

Wel heb ik vaak het idee dat met name Linux gebruikers hun besturingssysteem verdedigen alsof het een religie is.

Door op de power knop te drukken zeker }> }> }>
edit:
reply op SG

Bij de opensource-wereld zie je juist in verhouding hoge kwaliteit, want het zijn meestal hobbyisten die het doen voor de lol.
belangrijker nog: de meeste programmeurs zijn trots op hun programma wat ze zelf willen schrijven en ze willen het zo goed mogelijk krijgen, ze doen het niet 'voor de baas' omdat het moet maar omdat ze het willen

8-)

He he eindelijk eens iemand die de kogel door de kerk schiet !!!

Linux is (net als Mac OS) een geloof (zelfde bla bla als bv Christendom/Moslims) je hebt voors en tegens die met gevoel worden verdedigd.

Gebruik gewoon wat je het meeste bevalt of waar je de kennis van hebt.

En kap met die kruistochten.

Dat heeft er gewoon mee te maken waar je expertise ligt.
de beheerders van onze win2k machines zijn allemaal msce's, en toch zijn die machines minder stabiel. De beheerders van de Linux machines hebben lang niet allemaal rhce of equivalent gedaan, en toch zijn die machines veel betrouwbaarder.

Ik denk nog steeds dat er waarheid zit in de stelling dat de eerste 60% makkelijk is met win2k, maar dat als je 70% wil bereiken dat het dan even veel moeite kost als met Linux naar 90% gaan.

SG: "Ik krijg ook linux plat"

Alles kan stuk feestneus !
Zeg dan niks :(

de beheerders van onze win2k machines zijn allemaal msce's

Alsof dat iets zegt. Bij ons is een MCSEér ook nog maar een junior. MCSE=Rijbewijs Dus bij daglicht, in je woonplaats, buiten de spits

Toegegeven, er zijn een heleboel mensen die gewoon aggressief worden als je Linux aanvalt. En het zal niet het heiligdom zijn.
Een reden dat Microsoft aangevallen wordt is omdat ze de grootste zijn. En er zijn een heleboel dingen aan te merken op de producten die ze maken. Maar de grootste herrie komt van degenen die helemaal geen problemen met de producten hebben, maar praten de paar echt critici na. In dat opzicht heb je gelijk, maar toch zijn er behoorlijk erge fouten gemaakt in programmatuur. En ze hebben genoeg talent om dat niet te hoeven doen.

Die critici hebben een paar valide punten:
- MS beheerst de markt, vloeit simpel voort uit de marktpostie die ze hebben.
- Ze houden zich niet aan standaarden die in het wereldje gemaakt zijn. (denk aan de W3-commissie)
- MS maakt eigen standaarden die door de strot geduwt worden.

Naast dat SvMp het bijvoorbeeld over de webserverkant heeft, kan ik het bijvoorbeeld ook hebben over Usenet-compatibility. Zo is er nog steeds een exploit waardoor je een stukje 'begin blabla' in je bericht kan zetten waardoor blabla ineens een attachment lijkt te zijn. Dit probleem wordt aangekaart en men doet er helemaal _niets_ aan. 'Niemand heeft er last van'. Je moet de discussie in nl.internet.algemeen eens gezien hebben! Iedereen met Outlook Express dacht dat er een virus-plaag was... Verder hebben ze Usenet eenzijdig dood verklaard. Ze vinden dat fora de toekomst hebben. Pure onzin!
Of dat ze bijvoorbeeld de W3 standaarden voor internet niet goed in hun browsers implementeren, waardoor je allerlei compatibiliteitsfouten hebben.

Kortom: MS maakt slordige fouten in hun programma's terwijl het niet hoeft. Ze hebben genoeg knappe koppen om alles perfect uit te voeren. Maar door aansturing op financiele gegevens of gewoon slecht beleid, voeren ze gewoon niet perfect uit.
Het is zeker niet zo dat iedereen met kritiek maar popi wil doen en dat alle kritiek op MS dus onzin is.

Iemand die zegt dat MS-producten gewoon niet kwalitatief goed zijn, ziet echt niet verder dan zijn neus lang is (of heeft vooroordelen natuurlijk).
Score: 4 (Inzichtvol)
ROTFL!!!!!

"Iemand die zegt dat MS-producten goed zijn speelt alleen maar spelletjes op z'n papa's PC en neemt daarbij alle crashes voor lief."

Wat een stel ongelooflijke stakkers bij elkaar hier. Djeez...

:r :r :r

ja, pas maar op!
straks gaan ze windows gratis op het mobo integreren!


Alsof windows ooit zo stabiel wordt als linux!!

Trouwens vergeet het dos tijdperk niet, dat was dan ook niet echt geschikt voor mensen boven de 50. Microsoft heeft er een hele tijd over gedaan om een os gebruiksvriendelijk te maken. Linux bestaat nu uit mijn hoofd 9 jaar en zal zeker wel nog makkelijker gaan worden en ook voor mensen boven de 50 te begrijpen

In Windows 2000 zitten naar verhouding even veel bugs als in Debian met kernel 2.2 :)
Over Windows 2000 ben ik zeer te spreken ik zie RedHat nog niet zo'n top product maken.

In Windows 2000 zitten naar verhouding even veel bugs als in Debianmet kernel 2.2
Dit is de meest geweldige vergelijking die ik tot nu toe heb gezien. Een OS met 30 applicaties heeft evenveel bugs als Debian Linux met intussen 4500 applicatie suites!!

Niet echt een slimme vergelijking dus. En daarbij is het Quality Assurance team van Debian zo streng dat als een optie in de manual niet geimplementeerd is zoals beschreven dat het dan al als bug getelt wordt.

Iedereen boven die 50 die met een windowsbak kan werken kan ook wel met een linuxbak werken...

Maar ja, de gemiddelde MS-aanhanger sluit liever zn ogen voor alles wat niet van ome bill komt...

Ik zie die bejaarden al opnieuw een kernel bouwen hoor :)

Dat hoeft helemaal niet. De standaard kernel uit een distributie zal in de meeste gevallen prima voldoen. Situaties die echt een eigen gebakken kernel vereisen komen normaal gesproken alleen voor bij mensen die toch wel weten waar ze mee bezig zijn.


die is al een tijdje van zijn geld aan het genieten. :Z

Neu, hij is nu CTO. Alsof hij ooit zelf wat aan de R&D van MS heeft bijgedragen... :?

Ja dat heeft ie dus wel
zij het dat het laatste programmeerwerk van ome bill al van een tijdje geleden is.
Bovendien: Bill is gaan doen wat ie leuk vindt en geef hem eens ongelijk en ook nog geldt: hoofd r&d is een manager, en hoeft niet per definitie zelf een programmeur te zijn

Zeker niet helemaal opgelet de laatste paar maanden, bill gates is afgetreden als ceo en heeft zijn taken aan steve Ballmer overgedragen

Misschien dat ze op qua server OS bang moeten zijn. Als je tenminste ziet hoeveel webhosting er op linux gebeurt.

Maar in het bedrijfsleven zie ik het nog lang niet overal op de desktop draaien. Volgens mij krijg ik onze software leveranciers nooit zover dat ze alle programmatuur die wij hier draaien allemaal gaan porten naar linux. En ik ben nog geen opensource redactie/opmaak systeem tegengegekomen waarmee je fatsoenlijk een krant kunt maken. Om nog maar niet te spreken van advertentie aanname programma's. met daaraan gekoppeld weer de facturerings programma's. Abbonnementen beheer daar weer bij. enz..
En als er zoiets al is. Dan is er nog steeds geen proffesionele ondersteuning (newsgroup vind ik niet echt profi)

Voor thuis is het idd wel weer wat anders. Quake draait wel onder linux. Tekstverwerken gaat ook prima met StarOffice. Beetje surfen met netscape. Chatten. En tsjah, wat doe je thuis nog meer.
Maar zoveel thuisklanten gaan ze denk ik ook niet missen want die draaien volgens mji voor 80% windows illegaal. }>

Al met al, denk ik dat het nog wel een beetje meevalt voor Steve. :)

En ik ben nog geen opensource
redactie/opmaak systeem tegengegekomen waarmee je fatsoenlijk een krant kunt
maken.

Niet alles voor linux moet open source zijn
Linux is gratis en relatief makkelijk te onderhouden, en zodra er meer bedrijven komen die bepaalde soorten windows-software naar linux porten wordt de stap steeds kleiner..
En als er zoiets al is. Dan is er nog steeds geen proffesionele ondersteuning
Dat ligt niet aan linux, maar aan het feit dat er nog weinig professionele bedrijven software ervoor maken, windows zuigt, maar het wordt nu eenmaal goed ondersteund, als dat eenmaal bij linux ook zo is dan wordt de overstap makkelijker

Linux komt er wel, zeker wanneer die onzinnige whistler plannen doorgaan...

Het 'probleem' met Linux is toch dat het gratis is, als je als bedrijf gaat investeren dan wil je wel zeker weten dat er volgende maand geen versie uitkomt waarop niks het meer doet.
Linux begint nu langzaam interessant te worden voor bedrijven om in te investeren, daarnaast heeft M$ wel als grote voordeel altijd meteen drivers voor alle produkten klaar te hebben (vanuit de fabrikanten, maar ze zijn er wel), de laatste tijd zie je sterk de trend om dit ook te doen voor Linux.

* 786562 TheGhostInc

als je als bedrijf gaat investeren dan wil je wel zeker weten dat er volgende maand geen versie uitkomt waarop niks het meer doet.

Daar heb ik juist met linux geen last van,juist MS berngt om de haverklap onzinnige updates uit..
Dat het gratis is is juist een pluspunt, het is nu al in veel opzichten veel beter dan windows en er zullen echt wel bedrijven komen die support gaan leveren zodra daar meer vraag naar komt (marktwerking noemen ze dat, redhat haalt zn omzet juist uit support)
In linux zijn er vaak redelijk snel drivers, zeker als je bdenkt dat er nauwelijks support vanuit de fabrikanten van hardware is voor linux...zodra het aantal gebruikers toeneemt zul je zien dat het aantal bedrijven dat ook drivers voor linux maakt toe zal nemen..
want uiteindelijk is het geen strijd tegen M$ maar tegen de commercie.
Onzin, commercie en linux gaan prima samen, het is juist de strijd van een systeem dat wordt bepaald door de marktvraag en door openheid (linux) tegen een monopolistisch systeem, welke wordt gedomineerd door arrogantie en de aanbodkant.

Linux en opensource zorgen ervoor dat er weer concurrentie komt bij OS's en dat is hard nodig als je ziet hoe traag ms innoveert en op welke asociale wijze ze hun huidige monopolie misbruiken ten koste van de klant

Het 'probleem' met Linux is toch dat het gratis is, als je als bedrijf gaat investeren dan wil je wel zeker weten dat er volgende maand geen versie uitkomt waarop niks het meer doet.
Goh, ons management heeft nou juist voor Linux gekozen omdat je dan niet afhankelijk bent van microsoft. Als het bedrijf dat Linux bij jou support niet bevalt stap je over naar een andere (er zijn nu zo'n 30 bedrijven die Linux support leveren binnen Nederland) zonder dat je dan een ander OS moet gaan gebruiken.

En als microsoft besluit dat de support voor feature A eruit wordt geknikkerd, heb je geen enkele stem. Als support voor feature A eruit wordt gegooid bij Linux zet je een programmeur een paar dagen aan het werk en de support is er weer.

Risk-management heet dat. En afhankelijk zijn van een enkele toeleverancier voor iets belangrijks als je automatisering is een groot risico.

Linux is gratis en relatief makkelijk te onderhouden, en zodra er meer bedrijven komen die bepaalde soorten windows-software naar linux porten wordt de stap steeds kleiner..
Zo goed is Linux niet, en al was het zo goed dan mist nog het marketingapparaat van MS. Dat laatste is wat MS groot heeft gemaakt, niet dat DOS of Windows nu de beste systemen waren.

en de telegraaf dan die waren toch helemaal overgestapt op linux?
en grote bedrijven ontwikkelen dat soort app gewoon zelf

Denk je dat grote bedrijven die hun software nu op Windows hebben draaien geld willen gaan betalen om het op Linux te laten draaien?? dacht het dus ff niet...

Ik ben van mening dat een linux / unix systeem JUIST door grote bedrijven gebruikt wordt. Dit vanwege de stabiliteit (zo ook as/400 e.d.). Microsoft kan hier niet tegen op. Dit geld zeker voor productie bedrijven die zware applicaties moeten draaien.

Waarom draait het ministerie van financien er dan wel mee?

Uitzondering bevestigd de regel :)
Ik bedoelde eigenlijk met Grote bedrijven die fysieke producten maken, zoals een autofabriek o.i.d. Bedrijven waar de processen complex zijn en waar eigenlijk nooit de server plat kan.....

Ja, ok. Maar een autofabriek gaat dan ook niet met windows servers werken, duh. Maar ik denk dat veel bedrijven niet bereid zijn om te gaan investeren om alles te laten omzetten naar Linux software, puur omdat dit te duur is. En wat moet er gebeuren met je NT expert? moet die dan opeen Linux beheer gaan leren? 't kost allemaal geld... en ik denk niet dat veel bedrijven daartoe bereid zijn

ons hele redactie/opmaak systeem draait hier ook wel op unix (Tru64 :9), maar dat is alleen het servergedeelte. En die servers hebben dan ook genoeg te doen.

Maar alle frontends lopen toch echt alleen maar onder windows.

En dat redactie/opmaak systeem wordt dus ook echt niet geport naar linux. Ze ondersteunen nu Dec en Sun. Maar voor linux is gewoon te weinig proffesionele ondersteuning. En ik heb linux eigenlijk ook nog weinig in een echt productiekritieke omgeving gezien. Wij zitten hier bijvoorbeeld elke dag met een deadline: half 1 moet de complete krant bij de drukker zijn. Voor de soort heftige taken die die alpha's bij ons te verwerken krijgen, zet ik toch liever iets in wat zich al wel iets langer heeft bewezen.

Denk je dat grote bedrijven die hun software nu op Windows hebben draaien geld willen gaan betalen om het op Linux te laten draaien?
De duitse spoorwegen hebben vorig jaar 30.000 desktops naar Linux overgezet. Da's toch geen klein bedrijf..

Misschien dat ze op qua server OS bang moeten zijn. Als je tenminste ziet hoeveel webhosting er op linux gebeurt.
Heb je wel eens gezien wat Windows 2000 Advanced Server met een flink aantal licenties kost? Ik denk dat Microsoft hier juist het meest bang voor is.
Maar in het bedrijfsleven zie ik het nog lang niet overal op de desktop draaien.
Toyota (toch niet zo maar het eertse kruideniertje op de hoek) heeft net een een "web-gebaseerd communicatiesysteem tussen dealers en de fabriek" opgezet wat volledig op Linux draait. (Zie Linux Magazine Jaargang 1 nummer 4 pagina 9)

Ik denk dat Microsoft best een beetje bang mag gaan worden.

Heb je wel eens gezien wat Windows 2000 Advanced Server met een flink aantal licenties kost?
De beheereskosten is meetal het punt. in de total cost of ownership komt beheer veel meer tot uiting. De Giga-group heeft berekend dat beheer van win2k servers bijna 3X zo duur is in uren. Dus de cursus om je NT specialist op Linux te laten werken heb je zo terug verdiend.

En ik ben nog geen opensource redactie/opmaak systeem tegengegekomen waarmee je fatsoenlijk een krant kunt maken
LaTeX maybe ?
Dan is er nog steeds geen proffesionele ondersteuning (newsgroup vind ik niet echt profi)
Vaak wel betere support dan een duur 0900 nummer waar je een miepje eraan krijgt die een aantal standaard oplossingen van het scherm afleest.

Vaak wel betere support dan een duur 0900 nummer waar je een miepje eraan krijgt die een aantal standaard oplossingen van het scherm afleest
De support voor bedrijven is wel anders hoor...

En by the way, is er een deftig windowsprogramma om een krant te maken? Op zo'n redactie staan alleen macs hoor.

De niet standaard pagina's worden bij ons idd opgemaakt op de macintosh.
Maar de pagina's die je elke dag in de krant hebt, daar is toch echt wel een windows programma voor. Alhoewel dat ook weer niet met een programma gaat.
Bij ons gebruiken we de software van mediasystemen (www.mediasystemen.nl) Dat is dus een supercompleet pakket. Met focus (schil om word) voor de redacteurs. Memphis voor pagina opmaak. Adtaker voor advertentie aanname en Admaker voor advertentie opmaak. En dan nog een stuk of 7 (tru64) servers waar het hele onderliggende gebeuren opdraait. (oa sybase voor de opslag)

En als ik naar mediasystemen bel met een prio 1 hoef ik echt geen 0900 nr te draaien, en ik krijg al helemaal geen miep aan de telefoon die wat standaard vraagjes stelt.

Joh, komen ze daar nu al achter. Maar als Microsoft nu dit idd inziet en stappen gaan ondernemen, dan zou het wel eens bergafwaarts kunnen gaan met Linux, want Mijnheer Gates en consorte hebben veel centjes.
Wat kunnen ze er eigenlijk tegen doen: Opkopen, maar dat kan niet want er zijn meerdere distributeurs en iets wat gratis is kun je niet wegkopen. }>

Je zou met je geld een paar sleutelfiguren weg kunnen grissen uit de ontwikkeling van Linux. Zoals ik het begrepen heb, heeft de ontwikkeling van Linux een paar vaste pijlers (pak Linus, zijn rechterhand, ontwikkelaars van bijv. KDE en Gnome), met bijvoorbeeld de belofte dat ze een eigen, volledig van de grond af, OS mogen maken, volledig financieel gesteund. Zij wijken misschien van het Linux-pad door zo'n belofte. Welke programmeur kan een volledige carte blanche voor zijn droom weigeren?

Leeftijd?

De gemiddelde IT'er is jonger, dus voor die doelgroep maakt MS zich zorgen.

Kijkend naar gebruiksgemak heb je wellicht gelijk, een oudere zal sneller gebruik maken van een OS van MS dan Linux, maar ja, zo lang als dat het gros van de (professionele) IT'ers jonger is en niet zozeer wordt beïnvloed door het gebruiksgemak, is het terecht dat MS zich ervan bewust gaat worden dat er zoiets als concurentie komt.

Uiteindelijk is concurentie voor de eindgebruiker nooit of zelden een slechte zaak.

De iets oudere IT'ers die veel ervaring hadden in dos kunnen anders vaak beter werken met linux/BSD/... dan mensen die met windows it "geleerd" hebben.

een oudere zal sneller gebruik maken van een OS van MS dan Linux
Windows is nog relatief nieuw, UNIX bestond eeuwen voordat DOS aan kwam kakken, de echte oude rotten werken heus wel liever met een unix variant.
ook onder jonge IT-ers is het populair, ze komen er als student mee in aanraking en gaan hun kennis na de studie in praktijk brengen in bedrijven.
[ongenuanceerd]
windows was altijd niet meer dan een OSje voor huis-tuin-en-keuken gebruik, paar kleine bedrijfsservers etc., microsoft heeft pas vanaf MS-Dos 2000 .. uuh... win2k ( :+ ) een systeem wat zich een beetje kan meten met professionele unix varianten als Solaris e.d.

windows is eigenlijk meer iets voor wannabe it-ers die snel geld wilden verdienen en ff een MCSE hebben opgehaald
[/ongenuanceerd]

De wereld bevolking bestaan niet uit alleen maar ITérs
De meeste PC gebruikers (groupen) willen 'n makkelijk p&p systeempje dat ook de nieuwste
hardware ondersteund & spellen en die ook makkelijk is te onderhouden.

Snappen jullie twee nou echt niet dat hij bedoelt dat ouderen die voor het eerst een PC aanschaffen eerder naar Windows zullen neigen vanwege het "gebruiksgemak". Hij bedoelt niet de oude rotten.

I had a dream...

Microsoft ging een linux distributie maken en pleurde wat reclame in de doos met voordeelcoupons voor office 4 linux wat ook nog gaat komen en nog veel meer producten en gaat er meer geld mee verdienen dan met de huidige producten..

neh.. onmogelijk, maar zou wel heel kewl zijn }> }>

Dat was wel de dream van Corel, helaas is dat (nog) niet helamaal goed gegaan.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 17:34 Cambridge Soundworks DTT3500 review
Vorige 16:11 Defacements van websites nader bekeken
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011