Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Oordoppen met actieve noisecancelling

Op elk potje past een… dopje

18-12-2020 • 06:00

144

Singlepage-opmaak

Conclusie

Meer dan de bluetoothoordoppen waarover we in het verleden round-ups hebben samengesteld, hebben de drie setjes in deze round-up elk hun eigen sterke punten op specifieke terreinen. We lopen ze nog even na.

De Galaxy Buds Live zijn vooral, maar niet uitsluitend, interessant als je een Samsung-smartphone hebt. Je hebt dan een stabielere verbinding en in potentie een hogere maximale bitrate. De oordoppen zijn ook interessant als in-ears meestal niet zo lekker zitten bij je. Deze gaan namelijk niet in de oren, maar blijven toch prima zitten. Het nadeel is dat je omgevingsgeluid moeilijk buiten kunt houden en ook de matige actieve noisecancellation kan dat niet verhelpen. Ook is het handig om te testen hoe ze in jouw specifieke oren zitten. Over de geluidskwaliteit en belkwaliteit zijn we tevreden. De bediening is niet ideaal, omdat het makkelijk is om per ongeluk het aanraakvlak aan te raken als je ze beter in je oren wilt doen. Ook vinden we het jammer dat het volume en de omgevingsmodi niet tegelijk zijn in te stellen.

De Sony WF-SP800N klinken wat ons betreft het beste van deze round-up, vooral in het hoog- en middengebied. De belkwaliteit is goed en de ruisonderdrukking is net iets minder goed dan bij de FreeBuds Pro, maar ook prima. Daarbij zijn dit de geschiktste oordoppen voor bij het sporten, want ze hebben een IP55-certificering. Ze blijven daarnaast erg goed zitten door de aanwezige haakjes. Sommigen zullen het echter wel jammer vinden dat deze oordoppen wat uit de oren steken. De app van Sony is het fijnst en uitgebreidst, hoewel we nog altijd niet alle functies die we willen, tegelijk kunnen bedienen. Het doosje van Sony is wat groter dan dat van de andere setjes, wat iets is om rekening mee te houden.

De Huawei FreeBuds Pro zijn onze favorieten op het gebied van bediening. Je kunt het volume bedienen, maar tegelijk ook het afspelen en de omgevingsmodi. Ook zijn ongewenste aanrakingen geen factor. Daarnaast zijn ze favoriet op het gebied van bellen. Ze filteren achtergrondgeluiden goed weg en sluiten bovendien prima af. Ook de noisecancellation is erg goed. Helaas zitten ze wat minder goed in onze oren, maar dat kan persoonlijk zijn. Minder persoonlijk is dat ze officieel niet bestand zijn tegen een regenbui, dus voorzichtigheid is geboden. De geluidskwaliteit bij het muziek beluisteren is niet slecht, maar we missen vooral detail.

Zo hebben alle oordoppen hun voor- en nadelen en zo is er voor iedereen waarschijnlijk een setje dat er wat meer uitspringt. Zoals grootmoeder zei: op elk potje past een dekseltje. Ook jij vindt je ideale oordopjes wel.

Als we alle plussen en minnen optellen, maar ook onze ervaringen als geheel, vinden we een winnaar in de Sony WF-SP800N. Ze scoren op de belangrijke punten net even beter dan de andere twee sets. De FreeBuds Pro zijn echter de aanrader als het op bellen aankomt. Zeker als je een Samsung-telefoon hebt, zijn de wat meer casual Galaxy Buds Live ook geen slechte koop, vooral als je prima kunt leven met omgevingsgeluiden.

Reacties (144)

144
140
88
13
1
46
Wijzig sortering
Liefst zie ik ook de garantie op de apparaten vermeld worden (standaard 2 jaar voor consumenten maar niet op batterij degradatie?)
Wegens dat ik Airpods (gen1) heb en de batterij zo consumed zijn dat ze na 1 uur al leeg zijn.

Apple remanufactured Airpods:

€ 110.- (zonder nieuwe oplaadcase met builtin battery )

Nieuw

Vanaf € 128,95 inclusief nieuwe oplaadcase...

Na 2 a 3 jaar is het dus gewoon op met deze oordoppen.
Het zou ze sieren als ze een aluminium ring maken op de behuizing die je kan opendraaien en zelf een accu erin kan plaatsen/vervangen.
In deze ring een rubbertje tegen vuil/waterdichtheid zo moeilijk hoeft dit toch niet te zijn? :D

[Reactie gewijzigd door mrooie op 22 juli 2024 14:46]

Precies dit! Door die ontiegelijk kleine, snel slijtende accu's vind ik dit soort producten een zéér hoog e-waste gehalte hebben.

Het zou de fabrikanten sieren, wanneer je gemakkelijk zelf de accu kan vervangen met het oog op duurzaamheid.
Precies dit! Door die ontiegelijk kleine, snel slijtende accu's vind ik dit soort producten een zéér hoog e-waste gehalte hebben.

Het zou de fabrikanten sieren, wanneer je gemakkelijk zelf de accu kan vervangen met het oog op duurzaamheid.
Bij de galaxy buds kun je in princiepe de accu's zelf vervangen, ben je wel zo'n 10€ per oortje kwijt.
Interessant. Ik heb het eens opgezocht hoe dat zou moeten:

https://www.ifixit.com/Gu...econnect%20the%20assembly.

Heel goed dat dit kan, maar ik weet niet of dat voor iedereen weggelegd is.
Nou inderdaad zeg, dat is niet voor iedereen weggelegd en zullen veel mensen niet doen (helaas).
Je moet er ook al die tools voor hebben, anders beschadig je heel snel de oordopjes. Heb wel vaker iets uit elkaar gehaald, waarbij je vaak deukjes maakt in de kunststof gedeeltes.
Toch weer jammer dat ze de bose sleepbuds 2 niet hebben meegenomen in de review.
Anoniem: 143912 @Stinky918 december 2020 10:33
Precies dit! Door die ontiegelijk kleine, snel slijtende accu's vind ik dit soort producten een zéér hoog e-waste gehalte hebben.

Het zou het fabrikanten sieren, wanneer je gemakkelijk zelf de accu kan vervangen met het oog op duurzaamheid.
Dat is de hele verdienmodel van Apple om aankoopfrequentie te laten opvoeren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 143912 op 22 juli 2024 14:46]

Zeg dat tegen de eigenaren van een iphone 6s of zo. Zijn nog steeds goed bruikbaar.
Accu's zelf laten vervangen is gewoon een slecht idee. Je hebt allerlei slechte namaak accu's, waardoor je product niet helemaal lekker werkt, of waar je zelfs gevaar loopt. Dit wil je niet voor dingen die in je oor gaan (deze dingen) of in de buurt van je oor komen (telefoons). En uiteindelijk wordt er naar de fabrikant van het apparaat gewezen bij eventuele problemen. Dus ik snap heel goed dat fabrikanten dat niet toe staan.

Wat je wel wilt is dat de fabrikanten zelf het verplicht aanbieden tegen een redelijke prijs, binnen een schappelijke levensduur.
Wat een onzin! Fabrikanten van gehoortoestellen weten deze al jaaaaaren te produceren met de mogelijkheid om zelf de batterijen te vervangen.
Nou nee, zo bouwen ze alsnog een monopolie op reparaties en breng je de industrie om zeep. Van mij mag de EU een aanpak nemen die zeer vergelijkbaar is met de auto industrie, daarnaast strengere handhaving op regels betreffende batterij veiligheid.
Voor accu's geldt bijna altijd maar 6 maanden fabrieksgarantie
Ja en waarom op een bijv. Kia E-Niro of MG ZS zit ook gewoon 7 jaar garantie.
Accus zijn tegenwoordig zo goed dat de garantie/levensduur ook wel vastgelegd kan worden toch?
Denk dat het formaat van de accu ook mee telt hoe lang ze mee gaan? Wellicht blijkt dat 2 jaar voor oortjes al ruim is en ze dus nooit die Europese garantie kunnen bieden
Bij auto's gebruiken ze bewust niet de hele capaciteit. Voor consumentenelectronica daarentegen wordt maximaal batterijvermogen bij minimaal gewicht verwacht.

Ik neem ook aan dat de cellen anders ontworpen zijn. Levensduur is uiteindelijk een parameter die invloed heeft op de anderen. En bv. bij Airpods is bekend dat de batterijen na twee jaar helemaal op zijn.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 22 juli 2024 14:46]

Omdat deze een ingebouwde zelfregulatie heeft om het verlies aan vermogen op te vangen.
Als ze bv nu 40 KWh hebben, dan kunnen ze dat na 7 jaar garanderen. Het is dan ook een stuk makkelijk daar een accuregulatie systeem in te bouwen. Deze zorgt ervoor dat de accucellen in balans blijven onderlig. Daarnaast worden de meeste accu's in auto's actief gekoeld of zelfs opgewarmd.

Dat kun je niet zo makkelijk inbouwen inbouwen in die oortjes.
Omdat je bij het kopen van een auto kijkt naar hoe lang deze goed zal werken en bij oortjes vinden mensen dat veel minder interessant en is het belangrijker dat ze er goed uitzien, een goed merk zijn en goed geluid hebben.
Mogen zij extreme batterij slijtage weigeren onder fabrieksgarantie? Als ze volgens de voorschriften 4.5 uur mee gaan en vervolgens na anderhalf jaar normaal gebruik nog maar 1 uur mee gaan mag ik toch echt als consument verwachten dat ze het gewoon vervangen?

Vergelijkbaar zou zijn als je iPhone bij aanschaf 6 uur SoT heeft en na anderhalf jaar nog maar 1.5 uur SoT. Reken maar dat ik dat in de winkel of juridisch aanvecht tot zij het vervangen (behalve dat de winkels nu gesloten zijn :+). Lijkt mij een makkelijke strijd.
Ja precies dit. Ik als jurist zie zo vaak onzinnige redenen waarom garantie zou vervallen of dat garantie op onderdelen zou zijn uitgesloten. Laatst nog mobiel.nl die beweerde dat bij enkele krasjes op de telefoon ('iedere vorm van gebruikersschade'), de garantie volledig vervalt. Dat is natuurlijk onzin. Een kras heeft niets te maken met een defecte accu oid. Ook is onzinnig dat garantie altijd vervalt bij waterschade. Laat de fabrikant maar bewijzen dat je het toestel aan meer vocht hebt blootgesteld dan dan waarvoor het toestel gemaakt is. Zo leg je het risico van een toestel dat niet goed waterdicht is gemaakt bij de koper.
Lol... het hele verdienmodel van die hele groep manufacturers is er net op gebaseerd dat je om de x aantal jaar hun producten opnieuw moet aanschaffen. Laptops, smartphones, oordoppen,... allemaal materiaal dat je binnen x aantal jaar gewoon verplicht moet vervangen
Precies de reden dat ik uiteindelijk toch heb afgezien van de Sennheiser IE80S-BT aan te schaffen, zelfs voor €165. Als de batterij vervangbaar zou zijn had ik ze wel gekocht, maar nu zou ik een product aanschaffen wat onafhankelijk van gebruik na een paar jaar bij de recycling eindigt. Wat mij betreft mogen vervangbare accu's op z'n minst de norm, zo niet verplicht worden.
Ik had het fijn gevonden als in de review ook de Airpods Pro was getest. Daarmee was het plaatje compleet en nu is het vooral gericht voor de Android gebruikers. De meeste Iphone gebruikers zullen toch op hun shortlist naast deze 3 ook de Airpods (pro) hebben.
Ik weet niet of het op prijs gesteld wordt een andere review hier te linken. Maar deze website vergelijkt super veel (ook goedkope) TWS. En hier specifiek de Airpod Pro's met andere: https://www.scarbir.com/guide/apple-airpods-pro-vs-cheap-tws
Op de homepagina van die site staat ook per onderwerp een lijstje met de fijnste oordoppen. Bijvoorbeeld op belkwaliteit, ANC, etc. De Airpod Pro vergelijking is van 2019, Scarbir heeft vaak nieuwe oordop reviews. Indien je echt de beste ANC wilt dan is het makkelijker om die specifieke pagina te pakken en dan uit de opties een keus te maken.
En eigenlijk had het ook fijn geweest als nog enkele andere modellen ook mee in de review waren genomen, dan hadden we beter vergelijkingsmateriaal.

Zelf laats voor mijn vrouw de 1More met ANC aangeschaft (voor 129 euro) om de externe prikkels wat te beperken (ivm burnout). Keuze op deze was eigenlijk alleen omdat ze zo'n oorschelp beugeltje hebben waardoor ze niet uit kunnen vallen.
Maar ze doen het eigenlijk boven mijn verwachting, dus was ik erg benieuwd naar vergelijkingsmateriaal, zodat ik mijn eigen nieuwe oortjes gedegen overwogen kan gaan aanschaffen. :)
De schrijver geeft toch aan dat ze de prijsklasse van €120 tot €150 nemen omdat dit een populaire klasse blijkt te zijn uit de pricewatch?

En dan binnen deze klasse naar de ANC oordoppen is gekeken. Dan kom je niet uit bij iets van Apple.
Nee dat geeft hij niet aan. Hij zegt
Als we in de Pricewatch kijken naar de populaire modellen, is de prijsklasse van 120 tot 150 euro een mooi gemiddelde en waarschijnlijk dus een bedrag dat veel mensen willen uitgeven voor bluetoothoordoppen
Dus het kan ook zo zijn dat de AirPods en setjes van 60 euro het populairst zijn, maar het gemiddelde daarvan op 150 euro uitkomt en er dus totaal niet boeiende modellen gaan bespreken wegens een rare aanname
Op elk potje past een dekseltje. Vreemd om vervolgens slechts een zeer beperkt aantal oordopjes te testen. Zo'n test zonder audiomerken als Bose, Sennheiser en JBL (eventueel aangevuld met wat goedkopere merken aan de onderkant van de markt) geeft een wel heel beperkt beeld van wat er te koop is en hoe de verhoudingen liggen.
Er wordt bij de Sony zelfs verwezen naar een andere Sony. Ze hadden hem blijkbaar ook liggen. Een Jabra 75t ligt inmiddels ook in dit prijsgebied.
Jabra 75t lijkt tot nog toe ook zo goed als de beste prijs/kwaliteit te zijn, en die zijn al een tijdje beschikbaar, dus heel vreemd dat die er niet bij staan.
Ik heb ze en ze zijn hele fijn! Misschien niet de beste geluidskwaliteit, maar zeker in combinatie met een Jabra Link krijg je geen fijnere oordopjes ervaring binnen Windows, en op Android werken ze ook goed, vooral met bellen.

Voor echt muziek luisteren pak ik echter al snel wat anders..
Ik gebruik nu enkele weken een Jabra 75e (nadat m'n Evolve 65 kapot ging). Geen materiaal voor de muziekliefhebber, maar super voor working-from-home; de microfoons zijn gewoon zo veel beter dan de meeste alternatieven...je collega's zullen blij zijn met je keuze :+
Ja, idd! Ik gebruik ze ook voornamelijk voor (video)bellen!
Ik zou eerlijk gezegd JBL niet in het lijstje plaatsen van echte audiomerken. In-ears heb ik geen oordeel over, maar hun over-ear hoofdtelefoons vind ik toch wel heel erg tegenvallen t.o.v. de producten van Sony, Bose, maar met name Bowers & Wilkins en Bang & Olufsen. Ik zou voor in-ears denk ik eerder kijken bij Sony, Jabra, Bose, Sennheiser of Bang & Olufsen dan bij JBL. JBL lijkt momenteel een beetje te zijn wat Beats een paar jaar geleden was.
Misschien een beetje een inkoppertje, maar ik vind het toch opmerkelijk dat er maar drie dopjes zijn getest. Een vreemde prijsklasse van "€120 tot €150".

Ik denk persoonlijk dat er weinig mensen zaten te wachten op een vergelijking tussen de drie geteste doppen. Als wij bijvoorbeeld naar de populariteit in de pricewatch kijken mochten de Airpods Pro en Jabra Elite 75t active wel meegenomen worden.

Misschien ook nog de populaire xiaomi airdots van twee tientjes erbij, die mist de (active) noisecancelling. Maar met de drie genoemde erbij heb je toch een iets groter, interessanter referentiekader. Drie is wel erg karig.
Ik heb wat opmerkingen over deze review.

Ten eerste wil ik vermelden dat dat verhaal over SBC en AAC absoluut ongegrond is. Denk je dat we nog in 2014 leven? Ik heb zelf de Sony WFH1000XM3 en deze werken perfect op AAC zowel op mijn S20 als Oneplus Nord, wat absoluut geen high-end model is. Je moet gewoon in de Sony app aangeven dat je geluidskwaliteit prioriteit geeft en dan werken ze op AAC. Bij mij deden ze dat zelfs op de setting voor stabiliteit te prioreren.

Daarbij kan je in de Android Developer settings, welke je activeert door 5x op je build nummer te klikken, dit allemaal aanpassen als je geen app hebt met je earbuds.

Een andere opmerking die ik heb is dat ik echt niet snap waarom jullie niet de Sony WFH1000XM3 testen? Ze kosten 149 euro bij Coolblue België met gratis Comply foam tips...
Gewicht van de sony oordoppen is minstens 6 keer zo hoog als de andere 2 volgens de specificatielijst? Wss wordt daar gewicht met doosje erbij bedoeld?
Van de sony site: Ca. 9,8 g x 2
bron

Dus ja, dat is lang niet de 59gram die tweakers opgeeft. ik kom op 19,6gram

[Reactie gewijzigd door zion op 22 juli 2024 14:46]

ACM Software Architect @zion18 december 2020 08:21
@phamoen en @zion die specificaties komen uit de Pricewatch, waar je een verzoek tot verbetering in kan dienen.
In dit geval is het wel handig als @Andrasman e.e.a. nog even nagaat (en als ie dan toch bezig is, zelf even de pricewatch-collega's van de juiste waardes te voorzien) :)
Het gewicht bij deze oordoppen-review vond ik ook al vreemd.
Bij Huawei staat er bij dat ze apart gewogen zijn en bij de twee anderen niet.
Blijkbaar zijn deze getallen gewoonweg uit de Pricewatch genomen en is verder niet gecontroleerd.

Moest ik redacteur zijn en een review schrijven, zou ik de oordoppen toch zélf eens op een weegschaal leggen om zo het juiste gewicht na te gaan.
Ik weet dat het uitzonderlijke tijden zijn en niet iedereen op kantoor aanwezig kan zijn, maar dit is toch een beetje slordig van de auteur(s).
Het doosje weeg 59 gram. (gegevens van de site van Sony).
Dat is dus verkeerd gebruik van gegevens.
De dopjes 9,2 gram per dopje.
Heb gemerkt dat op audio apparatuur Sony toch wel de koning geworden is. Op koptelefoons als nu deze tests. Betekend dit dat ze ondanks tegenslag alsnog investeren en blijven innoveren op het vlak Audio? Daarnaast ook prijstechnisch ze toch wel beter zijn dan de andere.

Ben van plan om de XM4 aan te schaffen binnenkort omdat ik goede verhalen hoor betreft wat je er voor krijgt voor dat geld.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 juli 2024 14:46]

Zelf eigenaar van de xm3 geweest en heb momenteel de xm4. Enige nadeel (indien je er waarde aan hecht) is, dat de hoofdtelefoon niet waterdicht is en bestempeld wordt als: niet geschikt voor mee te sporten (wat ik niet kan beamen). Los van deze punten is dit de beste hoofdtelefoon welke ik ooit heb mogen testen, waarbij je nieuwe dimensies van bestaande (bekende) songs zult ontdekken die je met andere audio apparatuur wellicht nooit hebt opgemerkt.

Edit: mic op verschillende vlakken getest. Ik kan er niets negatiefs over reppen. Geen idee waar men over de mic van de xm3 en xm4 klaagt. Wellicht audiofielen?

[Reactie gewijzigd door Cpimp op 22 juli 2024 14:46]

Disclaimer: Ik zou mezelf geen audiofiel noemen en de mensen waarmee ik bel ook niet. Ik heb de XM3 en gebruikte deze regelmatig voor Teams gesprekken op Windows 10 icm een surface pro 6 laptop, maar ben daarmee gestopt omdat iedereen klaagde dat ik slecht verstaanbaar was wanneer ik de XM3 als microfoon selecteerde, en de klachten verdwenen gelijk wanneer ik een bedrade headset of zelfs de interne microfoon van de Surface gebruikte.
Ik heb ook klachten gehad toen ik via mijn telefoon belde met de XM3 microfoon.
Verder prachtige headset maar de microfoon kan echt beter!

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 22 juli 2024 14:46]

Ik heb de xm2 en het was verschrikkelijk. Ik was onverstaanbaar in elk telefoongesprek. Achtergrond geluid werd veel beter opgepikt dan mijn stem.

Tot ik een firmware upgrade deed. Met de laatste versie krijg ik juist opmerkingen over hoe goed ik verstaanbaar ben (tot ik de keuken inloop)

Mijn beef is dat bleutooth ondersteuning op Windows het lastig maakt: voor 1 Bluetooth device krijg je twee apparaten. Een Bluetooth headset en een Bluetooth headphone. De laatste is voor spraak, maar de kwaliteit wordt meteen een stuk lager. En het is altijd een verassing naar welk device audio wordt gestuurd als je dat doet vanaf een chat- web interface. No such problems op android of mac.
Dat ligt heen grotendeels aan Bluetooth. Met Bluetooth 5.0 is er genoeg data overdracht voor zowel high-res audio als microfoon.
De XM4 heeft betere microfonen en verwerkt spraak beter dan een XM3. De XM3 mic is niet zo zuiver als je het zou vergelijken met sommige concurrenten of de opvolger.
Kijk, daar zijn de reviews juist over verdeeld. Zelfs tweakers geeft aan dat de XM3 juist een zuiverdere mic zou hebben dan de XM4. Het verschil heb ikzelf (of anderen aan de andere kant van de lijn) niet echt opgemerkt.

Zie: reviews: Sony WH-1000XM4 - Van goed naar beter

[Reactie gewijzigd door Cpimp op 22 juli 2024 14:46]

Als je bellen erg belangrijk vindt dan is dat hét selling point van de Bose concurrent en wat mij betreft ook het enige vlak waar de XM3/4 onderdoen. Die zijn qua bellen namelijk 'crap' en hooguit 'minder crap'.
zuiverder wel, maar die mic pakt (xm3) pakt niet altijd de stem goed op dus wat je daar dan mee bent is me helemaal niet duidelijk :-). Dat is dan wel weer veel beter bij de xm4. Het grootste nadeel bij de xm3 is net dat bellen,dat gaat niet atlijd van een leien dakje. Dat heeft dus niets met audiofielen te maken. Dat komt trouwens ook uit de meeste reviews terug. of ga maar eens kijken op Youtube. Verder is er nog een irrirtitant probleem dat ze maar niet gefixt krijgen bij de xm3 en dat zijn de volumejumps (voornamelijk bij Iphone, iets mindere mate bij Android) waar de xm3 naar 100% volume spingt.

En verder valt er idd niet met te sporten, maar dat hangt vooral van de sport af.
Edit: mic op verschillende vlakken getest. Ik kan er niets negatiefs over reppen. Geen idee waar men over de mic van de xm3 en xm4 klaagt. Wellicht audiofielen?
Ook zeer content met de XM4. Geen enkel probleem gehad met bellen/voice chat tot dusver (gewoon positieve feedback van de andere kant).
Gebruik mijn Jaybird Vista's voor (outdoor) sports (deze hebben zelfs een rondje wasmachine overleefd). De XM4's of koptelefoons in het algemeen voor sporten lijkt mij verschrikkelijk. Maar goed, je ziet zelfs mensen rennen met die dingen....

Geluid van de XM4 is echt heerlijk. Veel muziek getest en ook de PS5 met (vooral) Ghost of Tsushima. Helder, met prima laag en ook het spatial (3D) audio gevoel werkt zeer goed. En ik verwacht dat met optimalisatie dit bij toekomstige PS5 games alleen maar beter wordt.

De XM4 kan natuurlijk niet op tegen de betere wired koptelefoons, maar na mn eerste wirless kan ik gewoon niet meer terug. Het is geen goedkoop ding, maar wel een prachtig stukje hardware.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 14:46]

Qua verkoop wel, qua kwaliteit niet echt.
Ik heb al jaren een WH-1000XM3 en de microfoon is gewoon slecht, ook het geluid uit de koptelefoon is niet te vergelijken met mijn bedrade Beyerdynamics die de helft kosten. Ik gebruik het ding dan ook alleen onderweg en voornamelijk vanwege de NC.
Al jaren? hij kwam uit in September 2018....
Ik ben het helemaal met je eens, dat hij qua zuiverheid zeker niet de nummer 1 is, maar waar hij voor bedoeld is (muziek en portabiliteit) wel erg, goed is.... beter dan de rest op de markt.
en je hebt gelijk, de microfoon is slecht, en dat is nog aardig zijn.

[Reactie gewijzigd door zion op 22 juli 2024 14:46]

Ik heb getwijfeld na verhalen zoals die van jou tussen de XM4 en de Bose. Gekozen voor de XM4 en rete enthousiast. Gebruik ze voor oa. teams en gewoon bellen en heb zeker in het begin gevraagd aan mensen of ik goed te verstaan was. En niemand had klachten gelukkig. Zelfs als ik op de fiets zit en dan via de app de noicecancelling op windruis onderdrukking zet, klinkt het goed.

Voor de rest enorm tevreden met de batterijduur, gevoelsmatig laad ik ze erg weinig op voor het intensieve gebruik.

Hiervoor overigens Bose gehad ivm de NC doordat ik veel vloog voor mijn werk. Ben minder merk vast alswel dat ik het beste wil voor mijn use-case rekening houdens met mijn budget.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door GroeneThee op 22 juli 2024 14:46]

Die Beyerdynamics zijn bedraad en hebben geen ANC. Voor 120 euro kun je inderdaad een bedrade koptelefoon kopen met beter geluid, maar voor de prijs zijn er maar weinig die zo'n goede package bieden als Sony met de XM3 en XM4. Dus in die zin komen ze niet voor niets als beste uit de test in de categorie draadloze ANC koptelefoons. Ook de kwaliteit van de koptelefoon is prima. Beetje gek om de geluidskwaliteit van een draadloze ANC koptelefoon (die ook nog eens vrij compact is, dus handig voor onderweg!) te vergelijken met een bedrade unit als zo'n Beyerdynamics.
Niet een heel gekke vergelijking vind ik. De Sony heeft alle hardware aan boord om prima te kunnen klinken. Ik heb de Sony ook in huis gehad, en geretourneerd, omdat de geluidskwaliteit gewoon matig is. Dit terwijl er een prima DSP in zit om het wel goed te laten klinken (maar die benutten ze niet daarvoor). Het is moeilijker om een passieve koptelefoon goed te laten klinken. Sony komt als beste/betere uit de bus omdat hun ANC ontzettend goed is. Ook kun je hem inderdaad mooi compact opvouwen, maar dat heeft geen invloed op de geluidskwaliteit evenals dat het draadloos zijn geen significante impact op de geluidskwaliteit heeft.

Interessant weetje, Beyerdynamic heeft een aantal koptelefoons met zeer goede passieve NC. Zelfs beter dan de Sony als ik mij niet vergis (betreffende de XM3, de XM4 heb ik nooit bestudeerd).
Passieve NC is nooit beter dan (goede) ANC tenzij je in een geluidsdichte kamer zit. De beyerdynamics zijn gewoon een heel ander product. Sony heeft qua passieve ANC ook nog te maken met het feit dat de koptelefoon geschikt moet zijn om mee te nemen. Er is ook geen vergelijkbaar product met betere geluidskwaliteit, dat zegt wat mij betreft ook al genoeg.
Natuurlijk kun je een persoonlijke vergelijking maken als één van de features van de Sony niet belangrijk is voor je, maar als package deal is de Sony tot nu toe bijna unbeatable en dat laten ze zien in populariteit én reviews.
Sony doet een heleboel goed en de ANC is gewoon een van de besten. Dat geef ik ook aan. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze populair zijn en vaak als beste uit de bus komen als je kijkt naar ANC koptelefoons. Het is echter eeuwig zonde hoe ze de koptelefoon hebben afgestemd qua geluidsweergave terwijl de koptelefoon alles aan boord heeft om zeer goed te kunnen klinken. Er zijn gewoon weinig klantgerichte argumenten aan te dragen waarom Sony ze niet beter laten klinken. De benodigde R&D kosten zullen minimaal zijn.

Note: In mijn weetje verwijs ik naar de passieve NC kwaliteiten van beiden. Niet naar de passieve NC tegenover de ANC. Je geeft aan de dat ANC altijd wint van passieve NC. Boven ongeveer 570Hz is de passieve NC van de Sony beter dan de ANC van de Sony: https://www.rtings.com/headphones/1-4/graph#16490/4053. Uiteraard is dit ook reviewsample afhankelijk en meetfout/meetosptelling afhankelijk. ANC is op hogere frequenties moeilijker te bewerkstelligen, omdat de golflengtes meer in de orde grote komen van de fysieke afstanden (driver-oor, ANC microfoon-driver, ANC microfoon-oor) waardoor het lastiger wordt om de fase gelijk te krijgen. Dit is ook de reden waarom ANC met een luidspreker opstelling in een kamer niet te maken is (binnen ons huidige kunnen). Omdat ANC op hogere frequenties lastiger te implementeren is wordt in dat bereik juist gebruik gemaakt van passieve NC. Voor passieve NC geldt dan juist weer dat dit makkelijker te bewerkstelligen is voor de hogere frequenties dan voor lagere frequenties.

De passieve NC van de Beyerdynamic is echter niet (significant) beter dan de Sony, ik vergiste me: https://www.rtings.com/headphones/1-4/graph#678/4053/440. Alleen in het low mid is de prestatie ietsjes beter, maar niet om over naar huis te schrijven. Sony behoort voor de passieve NC overigens ook gewoon tot de top.

[Reactie gewijzigd door Bumpy_NL op 22 juli 2024 14:46]

Ik bedoelde dat een koptelefoon met (zinnige) ANC over het geheel beter geluid afschermt dan één met alleen passieve NC (dichte klankkast). Nu is ANC natuurlijk nauwelijks te bereiken zonder op zijn minst redelijke passieve NC. Ik had het voor de totaalpackage ook fijn gevonden als Sony de koptelefoon beter had laten klinken, maar ik weet ook weinig over het 'waarom'. Jij zegt dat 'alles aanwezig is' om het beter te laten klinken, daar heb ik zelf simpelweg te weinig info voor om daar iets over te zeggen.

Overigens heeft goed geluid over het algemeen gewoon ruimte nodig, dus ik kan me voorstellen dat het makkelijker is om zo'n unit als de Beyerdynamics goed te laten klinken tegenover een vrij compacte Sony XM3/4. Maar dat is ook alleen maar gebaseerd op mijn kennis van speakers, dus hecht daar verder ook maar weinig waarde aan. :P
Sony geeft uiteraard niet alle technische details vrij van hun producten, maar ik zou verwachten dat de chip die ze gebruiken wel een parametrische equalizer heeft. Dit weet ik echter niet zeker.
Sony is zowel met televisie beeldbewerking, als met hoofdtelefoons wat mij betreft king. Ze investeren daar heel veel in, en ze slagen daar zeer goed in, maar daar betaal je ook wel voor.
Zelf eigenaar van de 1000XM3 (over-ear) en had een ook een sony Televisie, totdat die helaas op de grond ging omdat het plankje erboven het begaf, en dat een sneeuwbal effect had, daarna maar een LG OLED gekocht, maar mijn zus haar Sony LED heeft minstens net zulk goed beeld......

Ik ben het echter niet eens met de nogal boute uitspraak (niet van jou, van redactie " Op elk potje past een… dopje" mijn ipad dopjes vallen om de haverklap uit mijn oor, nou ben ik een vreemde vent, dus waarschijnlijk heb ik ook vreemde oren, maar in-ear is voor mij gewoon geen optie, veel dopjes geprobeerd, er is geen die blijft zitten.
daarna maar een LG OLED gekocht, maar mijn zus haar Sony LED heeft minstens net zulk goed beeld......
Zet ze maar eens naast mekaar dan zie je wel wie een KING is ;)
Wat is nou weer gewaagd aan die zin? Wat heeft het van doen met je doppen die uit je oren vallen? Mensen lezen overal wat in. Het is gewoon een grappig zinnetje.
Er staat niet dat elk dopje op jouw potje past....

Blijkbaar passen die ipad dopjes niet bij jou.
https://www.bowerswilkins.com/node/871
Bower & Wilkins C5 Series 2 - probeer die eens. Subliem geluid en betaalbaar. Ik had hetzelfde probleem als jij bij 1 oor. Deze in-ears blijven dankzij de unieke verstelbare boog perfect zitten en zijn na uren nog steeds comfortabel.
Bedankt voor de tip. De C5 kon ik niet meer vinden, maar wel de PI4, en deze is bij B&W in de aanbieding voor 50% van de adviesprijs
pricewatch: Bowers & Wilkins PI4 (Zwart)
https://www.bowerswilkins.com/nl-nl/headphones/pi4
Zwart helaas uitverkocht.
Ah, volgens mij had ik de C5 Series 2 voor nog geen 60 euro gekocht. Erg jammer dat deze niet meer te koop is, want het is toch een andere oplossing dan de PI4 zie ik. Hoop dat de mijne niet stukgaat!

Succes met de PI4!
De C5 zou em sowieso niet geworden zijn. iPhone 12 mini, geen jack enzo.
Heb gemerkt dat op audio apparatuur Sony toch wel de koning geworden is.
In "mijn tijd" waren ze dat ook al! ...Met hun Walkmans van ongeveer zo groot als een cassettebandjeshoesje (3x woordwaarde :+ ) en geweldig geluid (voor die tijd).

Ik hou niet van doppen in mijn oren. Ik krijg ze er ook nooit goed in, er lekt altijd geluid en dan klinken ze bagger. Welk merk ook. En als ik ze lange tijd draag, dan beginnen mijn gehoorgangen te irriteren.(Zelfde met gegoten gehoorbeschermingdoppen.)

Ik heb dan ook liever "over ear headphones" en die van Sony met ANC zijn dan ook erg goed is.
Kijk ook naar de Shure Aonic 50 ;)

https://majorhifi.com/shu...000xm4-comparison-review/

[Reactie gewijzigd door Baserunner op 22 juli 2024 14:46]

Even een n00b vraagje hoor, maar is het in het verkeer niet veiliger om actieve noisecancelling uit te schakelen, als dat kan? Of wordt daar standaard al rekening mee gehouden? Ik ben zelf nu in de markt voor nieuwe draadloze oortjes, die ik ook op de fiets wil gebruiken. Vandaar de vraag.

Edit: bedankt voor de tips en suggesties! :-)

[Reactie gewijzigd door John Duh op 22 juli 2024 14:46]

Ik heb zelf een setje goedkope TWS (true wireless stereo) die geen noice canceling hebben. En daarmee vind ik het al onverantwoord om in de stad te fietsen met beide in. Laat staan met ANC.

Wandelen met beide in doe ik 's avonds laat nog wel eens. Maar dan kijk ik uitgebreid uit voor het oversteken. Ook al is er haast geen kip op de weg.
Ik ben er uit, ik ga voor de Galaxy Buds+, zonder anc. Volgens de reviews, zouden die namelijk goed bij mijn S20 passen, met name v.w.b. de Bluetooth verbinding. Maar bedankt voor het meedenken.
Dan is het raadzaam om inderdaad reviews te lezen m.b.t. de ANC (of de manual) of je die kan uitzetten. Dat is helaas niet altijd even duidelijk.

Ik kijk om me heen voor een setje voor bij het hardlopen, maar ik kijk daarom naar Aftershokz (die doen botgeleiding) maar dat is allicht voor jouw gebruik een iets te grote concessie hoewel de geluidkwaliteit schijnbaar gewoon goed is.
https://aftershokz.nl/
Ik weet niet hoe het zit bij alle verschillende oortjes, maar bij de FreeBuds Pro schakelen de oortjes automatisch tussen verschillende modi van noise cancelling als je dat wil, dat houd in dat ze bijvoorbeeld detecteren dat je aan het wandelen bent en dan niet alles uitfilteren. Je kan ze ook zelf op Awareness zetten dan versterken de mics juist het omgevings geluid en mixen dat met je eigen muziek. Dus ik denk dat active noise cancelling oortjes wellicht veiliger zijn op straat dan passieve die dit soort features niet hebben.
In het verkeer (lees: op de fiets) draag je bij voorkeur sowieso geen koptelefoon of oordoppen, zodat je je beter bewust bent van je medeweggebruikers. "Ik kijk wel goed uit voor ik oversteek!" telt niet, want je zou maar nét die ene auto buiten jouw blikveld niet horen aankomen. Dan ben je alsnog het haasje.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 14:46]

Als je deel neemt aan het verkeer zou ik de ANC uit zetten. Echter als je in de bus/ trein of openbare ruimte zit is het een heel fijn iets. Al het gedreun verdwijnt.
Nog een Eerste wereldprobleem. Tijdens het fietsen zou het ideaal zijn als windgeruis zou worden gedempt, terwijl bijvoorbeeld een naderende (niet-elektrische) auto wel door zou komen. Maar dat lijkt mij technisch net wat teveel gevraagd.
Thanks!

Zou dit ook/nog een keer gedaan kunnen worden, maar dan met het oog op sporters?

Denk aan zweet, blijven zitten tijdens het sporten, gewicht, ?
Daar blijven de Jabra elite active 75t toch nog steeds de beste voor imho.
Ik heb de Jabra nog niet geprobeerd maar ik ben bang dat deze niet goed zal zijn.

Tot nu toe blijven alleen de oordopjes zitten die om mijn oor zitten.
Bose Sport earbuds _/-\o_

Die hebben dat extra stukje dat je je oorschelp indraaid bij het indoen waardoor ze superstrak blijven zitten.
Dat had ik met de meeste ook, maar de active's blijven bij mij echt prima zitten, zelfs met fietsen en uurtje crosstrainer. (en dan zweet ik als een mofo!)

Tel daarbij op dat het geluid, al ben ik geen audiofiel, helemaal top is.

Misschien in een winkel eens vragen of je mag passen, of kopen en weer terug sturen ;)
Een paar maanden geleden heb ik voor mijn vrouw een setje Sony WF-1000XM3's gehaald. Op zich werken die wel aardig, en hoewel die bij mij goed zitten en afsluiten, werken ze bij haar gewoon niet: ze sluiten niet goed af (dus de noise-cancellation werkt eigenlijk niet) en vallen relatief makkelijk uit haar oren bij sporten.

Op black friday heb ik voor mezelf een set Jabra Elite 75T's gehaald, en die werken perfect. Totdat m'n vrouw ze uitprobeerde, erachter kwam dat die Jabra's perfect blijven zitten bij haar, en ze direct voor eigen gebruik confisquerde :+ Ze zitten echt enorm goed, ook in haar "lastige" oren, dus het is denk ik zeker een poging waard.
Aeropex Aftershockz bevallen mij bij sport geweldig. Geluidskwaliteit is prima maar je hoeft geen mega-hifi te verwachten.
Die Aeropex Aftershockz zijn bij (buiten)sporten zeker een aanrader. Dingen zijn waterdicht en gaan een uurtje of acht mee op een acculading. Omdat je ze niet in maar vóór je oren plaatst (ze geven het geluid door via botgeleidingstechnologie) blijf je tijdens fietsen en hollen ook nog ontvankelijk voor verkeersgeluiden, da's wel zo veilig! :)
Interessant artikel, wel jammer dat de Quiet Comfort earbuds van Bose ontbreken in deze review. Die had ik graag erbij gezien (ben er namelijk zelf erg over te spreken).

[Reactie gewijzigd door koen81 op 22 juli 2024 14:46]

In de eerste twee paragrafen van dit artikel leggen ze uit dat ze gekozen hebben voor oordopjes in wat als een middensegment qua prijs wordt beschouwd. Die van Bose zijn ruim twee keer zo duur als de dopjes in dit artikeltje. En dan wordt het alweer gelijk lastiger vergelijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.