Huawei FreeBuds Pro (Wit)

€ 103,30
Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Huawei FreeBuds Pro (Wit) Review

KleineAap 17 december 2020, 1.421 views Product geleend

Huawei FreeBuds Pro (Wit)

Huawei zet laatste tijd stevig in op het ecosysteem rond de telefoon, waarbij de FreeBuds Pro de eerste active noise cancelling oortjes zijn. Het is de Android variant van AirPods Pro, en naast het draagcomfort en de kwaliteit van de noisecancelling hebben ze wat slimme features. Aanrader!

Pluspunten

• Accuduur
  • Noise cancelling boven verwachting
  • Handige extra's

Minpunten

• Oortjes slecht uit de behuizing te halen
  • Geen equalizer om de klank aan je voorkeuren aan te passen
  • Verwarrende app (Play Store vs App Gallery)

Huawei zet de laatste tijd stevig in op het ecosysteem van alles wat je om telefoons heen nodig hebt. Het afgelopen jaar zijn er veel verschillende nieuwe oortjes geïntroduceerd, niet alleen door Huawei maar ook door veel andere telefoon fabrikanten. De FreeBuds Pro onderscheiden zich van de rest door de introductie van actieve noise cancelling, waarbij ze in hetzelfde segment zitten als bijvoorbeeld de AirPods Pro, Sony WF-1000XM3 en Bose QuietComfort Earbuds (opvallend; meeste makers houden van eXtra HoofdLetters in het midden van de naam). Maar hoe bevallen de nieuwe Huawei oortjes en hoe goed is de noise cancelling?

Design

De oordopjes worden geleverd in een kleine witte behuizing (ze zijn ook verkrijgbaar in het zwart of de kleur die mij het mooiste lijkt grijs). De behuizing is naast een handig opbergplekje voor de twee draadloze oortjes ook de manier waarmee je de oortjes kan opladen. Zoals bij wel meer oortjes heeft de behuizing ook een eigen accu waardoor je de oortjes kan opladen ook zonder stopcontact in de buurt.

De behuizing klapt met een fijne klik open, er zitten wat magneetjes in die het doosje gesloten houden en deze zijn vrij sterk, het doosje klapt snel stevig dicht wanneer je het weer sluit. De oortjes zitten ook stevig in het doosje en worden met magneetjes op hun plek gehouden. De oortjes uit de behuizing krijgen is iedere keer wat gepriegel en een verbeterpuntje voor Huawei, met mijn vingers is het niet gemakkelijk om ze eruit te krijgen en er is weinig grip op de gladde oortjes.

De dopjes zelf zijn erg licht, ze wegen vrijwel niets. In het doosje waarin het geheel geleverd wordt zitten ook wat andere maat rubberen pasvormpjes die op de oordopjes kunnen. Handig is dat je met de bijgeleverde software een testje kan doen waarmee gecontroleerd kan worden of de pasvorm die je gebruikt de juiste is voor je. Daarover later meer. De pasvorm van de oortjes is sowieso comfortabel, ik vergeet vaak dat ik ze in heb.

De behuizing is ook draadloos (QI) op te laden, en Huawei's eigen telefoons hebben al sinds de Mate 20 Pro reverse wireless charging, waardoor je de oortjes zelfs met je eigen telefoon bij kan laden. Verder zit er een USB-C poort onder op de behuizing, een knopje aan de zijkant voor het pairen van de oortjes en aan de binnenkant een status ledje waarmee je kan zien wat er qua accu nog beschikbaar is en of de oortjes in pairing modus zitten of niet.

Accuduur

De oortjes hebben een lange accuduur ten opzichte van andere draadloze oortjes die ik heb. De oortjes gaan zo'n 6 tot 7 uur mee zonder ze bij te laden in de behuizing als je de ANC (Active Noise Cancelling) uit laat. Wanneer die aan staat gaat de accuduur een stuk omlaag, dan gaan de oortjes zo'n 4-5 uur mee wanneer ze vol zijn. De accu die in de behuizing zit kan verder de oortjes nog een aantal keer opladen, Huawei zegt zelf dat dat goed zou moeten zijn voor zo'n 30 uur aan luisterplezier maar ik schat met ANC dat de totale accuduur eerder 20 uur is. Alsnog meer dan genoeg behalve als je bijvoorbeeld non-stop naar Nieuw Zeeland zou vliegen maar dat is in deze tijd geen reële usecase.

Het is in verhouding tot mij over-ears Sony WH-1000XM3 natuurlijk een stuk minder accuduur, maar de grootte is ook wel heel anders. De Sony gaat zo'n 30 uur zonder laden mee. De 4 uur is echter genoeg om lekker een halve dag mee te doen, ze tijdens de lunchpauze even op te laden (dat duurt maar 23 minuten!) en ze vervolgens weer te gebruiken tot het einde van de thuis-werkdag. Indrukwekkend voor oortjes van deze afmetingen en dit geringe gewicht.

Software

Je hebt de AI Life App van Huawei nodig om het maximale uit je oortjes te halen, want zonder deze app kan je bijvoorbeeld niet zien hoeveel accu je nog hebt, de noise cancelling modus wisselen of bediening fine-tunen. Maar, deze app is nodeloos verwarrend, wanneer je de app uit de Google Play Store download en installeert dan worden de oortjes niet herkend. Pas als je de Huawei App Gallery opent en vanuit daar AI Life App installeert kunnen de oortjes gevonden worden. Het icoontje enzo is exact hetzelfde, maar misschien kan Huawei zorgen dat de versies in de App Gallery en de Play Store dezelfde gaan zijn.

Als je eenmaal de oortjes hebt in de app dan gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open. Je kan per dopje het accu niveau zien, dat van de behuizing en makkelijk instellen welke vorm van noise cancelling wilt. Verder kan je makkelijk met de app testen of de pasvorm van het rubbertje op je oren de juiste voor je is, doordat er wat tonen afgespeeld worden die dan wel of niet door de microfoon in de oortjes opgevangen worden.

Bediening

Wat je ook in de app kan instellen is de bediening, als je de oortjes in hebt kan je door middel van knijpen allerlei dingen laten gebeuren. Dit is helemaal instelbaar per oortje, dus ook per kant kunnen er aan dezelfde kneepjes andere acties gehangen worden. Ik ga even de default instellingen hier een beetje doornemen, maar het is fijn dat je een hoop kan aanpassen aan wat voor jou het beste werkt.

Een keer knijpen is pauzeren of verder gaan met afspelen, twee keer knijpen is volgend nummer en drie keer knijpen is een nummer terug gaan. Lang knijpen is schakelen tussen de verschillende noise cancelling modi en aan de andere kant om de assistent op je telefoon te activeren. Je kan ook nog over de steel naar boven of naar beneden vegen om het volume aan te passen. Bij het uitvoeren van de verschillende kneepjes en strelingen krijg je ook een auditieve bevestiging.

De bediening werkt goed en intuïtief, ik vind het prettiger dan de veeg bewegingen op mijn Sony WH-1000XM3 bijvoorbeeld. Ook wanneer je de oortjes bedient op deze manier blijven de oortjes goed zitten, ik was in het begin bang dat het helemaal niet handig zou werken omdat je aan je oortjes zit maar dat valt in de praktijk ontzettend mee.

Een extra handigheid die ik echt ontzettend kan waarderen is dat de oortjes ook weten wanneer je ze daadwerkelijk in hebt, en afhankelijk daarvan je muziek pauzeren maar ook als je ze paired met je laptop bijvoorbeeld YouTube op pauze zetten. Het is sowieso handig dat je de oortjes met meerdere apparaten tegelijk kan verbinden (bijv laptop en telefoon) en zo makkelijk kan switchen.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is prima in balans. Ik houd zelf niet zo van de hele diepe bas die goedkopere oortjes vaak wat overdreven weergeven, maar kan me voorstellen dat als je daar van houd je de aanwezige bas wat mist. Helaas kan je dat niet makkelijk in een equalizer even fixen in de AI Life app. Ik heb de noise cancelling altijd op automatisch staan en de oortjes weten snel en goed het niveau van noise cancelling in te schatten en aan te passen. Dat houd voor mij in de praktijk in dat wanneer je over straat loopt er toch nog het een en ander van de omgeving mee te krijgen is maar dat wanneer er bijvoorbeeld gestofzuigd wordt dit bijna compleet geblokkeerd wordt.

Ik was verrast hoe goed de noise cancelling is, een over ear koptelefoon is nog steeds beter omdat deze van nature natuurlijk veel geluid afsluit, maar voor het formaat en draagcomfort van deze oortjes is het een meer dan goede prestatie dat ze het omgevingsgeluid zo goed weten te filteren als dat ze doen. Als we weer ooit mogen vliegen ben ik heel benieuwd hoe deze oortjes zich staande kunnen houden in een dermate luide omgeving, maar voor mijn huidige dagelijkse gebruik is het een super aanvulling op mijn WH-1000XM3. De oortjes hebben trouwens net als de Sony een Awareness modus die bijvoorbeeld aan een van de knijp acties gehangen kan worden waarbij juist de microfoons gebruikt worden om de omgeving door je oortjes beter te laten horen.

De oortjes hebben me verrast, er zijn wat onhandigheden te noemen zoals ze uit het opbergdoosje halen en de juiste app om het maximale uit de oortjes te halen, maar over het algemeen zijn het fijn te bedienen oortjes met goed geluid en betere noise cancellation. Het design is niet heel opvallend maar dat is precies wat je van dit soort oortjes wil en ze zitten comfortabel in het oor. Voor pakweg 150 euro zijn dit prettig geprijsde oortjes die veel waar voor hun geld bieden.

Heb jij ook een Huawei FreeBuds Pro (Wit)?