Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

Update: Nvidia RTX 3080

ASUS TUF en Palit GameRock OC

25-10-2020 • 15:00

120

ASUS TUF Gaming RTX 3080 en Palit RTX 3080 GameRock OC

  • ASUS TUF Gaming RTX 3080
  • Palit RTX 3080 GameRock OC

Samengevat

De ASUS TUF Gaming RTX 3080 is een stuk goedkoper dan de OC-variant, terwijl de verschillen nihil zijn. Hoewel de kloksnelheden out-of-the-box niet bijzonder zijn, is de capaciteit van de koeler dat wel. Op de 70 euro duurdere MSI Gaming X Trio na heeft de TUF Gaming de beste koeler van alle door ons geteste RTX 3080's. Bovendien is hij in zijn 'quiet mode' nóg stiller. Het handmatige tweaken voor optimale prestaties wordt wat ons betreft ruimschoots gecompenseerd door de scherpe prijs.

Getest

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080

Prijs bij publicatie: € 729,-

Bekijk product

Samengevat

Palit wist ons nog niet te vertellen hoeveel de RTX 3080 GameRock OC gaat kosten als hij eenmaal de winkels bereikt. Nu is het toch al een model voor de liefhebber. Het excentrieke uiterlijk is vermoedelijk de beste reden om hem aan te schaffen, mocht dat je aanspreken. Verder maakt hij vooral in de prestatiebenchmarks indruk dankzij de hoge klokfrequenties. De koeler is een zwakker punt van de Palit, waardoor hij luidruchtig kan zijn.

Begin deze maand las je op Tweakers onze RTX 3080 round-up, waarvoor we de eerste vijf RTX 3080-modellen hebben getest. Inmiddels hebben twee extra kaarten ons testlab bereikt: de goedkopere ASUS TUF Gaming RTX 3080 en de Palit RTX 3080 GameRock OC. Onze bevindingen lees je in deze update.

ASUS TUF Gaming RTX 3080

De ASUS TUF Gaming lijkt als twee druppels water op de TUF Gaming OC, die we in onze eerdere round-up meenamen. In de reacties werd gesuggereerd dat juist de niet-OC-versie misschien de betere deal is, aangezien die op de klokfrequenties na identiek lijkt.

Dat laatste kunnen we in elk geval bevestigen, want zowel de printplaten als de koelers zijn volledig identiek. Voor wie onze vorige review niet meer scherp op het netvlies heeft staan: de gebruikte koeler lijkt erg op die van de ROG Strix-kaarten van de vorige generatie. Met een dikte van bijna drie slots en een lengte van 30cm is hij dan ook allesbehalve compact te noemen. De stroomvoorziening is met in totaal twintig 55A-powerstages zeer krachtig.

Asus 3080 TUF

Wat wél verschilt, zijn de klokfrequenties. Waar ASUS voor de TUF Gaming OC nog een boostclock van 1785MHz in de standaard 'gaming mode' en 1815MHz in de 'OC mode' opgaf, is dat bij het non-OC-model respectievelijk slechts 1710 en 1740MHz. Noemenswaardig is tot slot dat óók de non-OC-versie is uitgerust met een dubbel bios: de standaard 'performance mode' en een tweede 'quiet mode'. Omwille van de korte tijd die we met deze kaart hadden, hebben we dat tweede bios alleen doorgemeten in de relevantste tests: geluid, temperatuur en één game.

Palit RTX 3080 GameRock OC

De Palit RTX 3080 GameRock OC vraagt om meer introductie. Deze Taiwanese fabrikant is groter dan je misschien denkt, met naast het eigen merk ook Gainward en Galax in zijn portfolio. We ontvingen de GameRock OC-variant, die als officiële bijnaam The Dazzling Angel heeft. We willen jullie het promotiefilmpje, gepresenteerd door een dame met vleugels, niet onthouden.

Palit RTX 3080 GameRock OC

Die bijnaam verwijst natuurlijk naar de kristalachtige afwerking waarmee de hele voorzijde van de videokaart is bedekt. Zoals je anno 2020 mag verwachten, is die bovendien voorzien van overvloedige addressable rgb-verlichting, volledig aan je eigen wensen aan te passen via de vernieuwde ThunderMaster-software. In onderstaand filmpje zie je de verlichting in de standaard regenboogmodus.

Palit RTX 3080 GameRockAls we dan toch even een blik werpen op de hardware, zien we een vrij standaard triplefan-tripleslotkoeler, met een totale lengte van bijna 30,5cm. De printplaat is duidelijk korter dan de koeler, zodat de buitenste ventilator letterlijk lucht door de videokaart heen blaast. Dat concept komen we bij deze generatie vaker tegen. De ventilatoren zijn uitgerust met een dubbele kogellager en voorzien van een IP5X-rating tegen stof.

Het pcb is ingepakt tussen een metalen plaat aan de binnenkant en de grijze backplate aan de buitenkant, wat zowel de koeloppervlakte moet vergroten als het geheel steviger moet maken. Het koelblok zelf bestaat uiteraard uit tal van koelvinnen, waarbij opvalt dat ze veelvuldig zijn ingedeukt. Ook dit moet de koeloppervlakte helpen vergroten.

Palit RTX 3080 GameRock OC

Ook de Palit-kaart is voorzien van een dubbel bios. Standaard staat de GameRock OC in 'performance mode', maar naar wens kun je hem ook in de 'silent mode' zetten. In beide modi vallen de ventilatoren stil als je de videokaart niet zwaar belast. De laatste zaken die opvallen, zijn dat Palit maar liefst drie achtpins-PEG-connectors heeft aangebracht voor de stroomtoevoer en je in de doos een grotendeels transparante steun tegen doorzakken terugvindt.

Testmethode

Voor deze twee nieuwe kaarten hebben we uiteraard gebruikgemaakt van exact dezelfde testprocedure als in onze oorspronkelijke round-up, zodat we de resultaten een-op-een kunnen vergelijken. In de tabel hieronder zie je de belangrijkste specificaties van ons testsysteem, veel meer details over de methodiek vind je terug op deze pagina.

Videokaarten testsysteem

Testsysteem
Processor AMD Ryzen 9 3900XT @ 4,2GHz
Moederbord MSI MEG X570 Godlike (bios v1.9)
Werkgeheugen G.Skill Trident Z Royal 32GB DDR4-3600 CL16-16-16-36
Ssd Samsung 970 EVO 250GB (OS) + Kioxia Exceria+ 2TB (games)
Voeding be quiet Dark Power Pro 12 1500W
Koeling Alphacool Eisblock XPX, Alphacool XT45 480mm-radiator, Alphacool D5-waterpomp, be quiet Pure Wings 2-ventilatoren
Besturingssysteem Windows 10 Pro 64bit May 2020 Update (2004)

Prestaties

Om te beginnen kijken we naar de Tweakers Videokaart Prestatiescore, een gemiddelde van de prestaties in de vier geteste games: Assassin's Creed: Odyssey, F1 2020, Shadow of the Tomb Raider en Metro Exodus. Gezien het prestatieniveau van de RTX 3080, voeren we die uit op 4k-resolutie met de hoogst mogelijke instellingen.

De niet-OC-versie van de ASUS TUF Gaming-kaart presteert nog iets minder goed dan de OC-editie. Dat viel uiteraard te verwachten, aangezien deze editie wat lagere kloksnelheden heeft. Het verschil ten opzichte van de Founders Edition blijft met 2,2fps binnen de perken. De Palit GameRock OC maakt een goede indruk wat prestaties betreft: met gemiddeld 91,3fps moet hij alleen de modellen van Gigabyte en MSI voorlaten.

Tweakers Videokaart Prestatiescore 2020 - 4K ultra
Videokaart Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio
92,0
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC
91,6
Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC
91,3
Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
90,9
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC (quiet mode)
90,5
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
88,7
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
88,4
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC (quiet mode)
86,8
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080
85,8

Voor deze korte review zoomen we in op de klokfrequenties in een van de games, Assassin's Creed: Odyssey, waarin we ook de stille modi van beide nieuwe kaarten hebben meegenomen. Alle eerder geteste kaarten hebben we een grijs lijntje gegeven; de vier nieuwe lijnen hebben ieder een andere kleur.

De Palit voegt zich bij het exclusieve groepje RTX 3080's dat in deze test gemiddeld boven de 2000MHz boost. Hoewel hij de MSI niet weet te bedreigen als het om de koppositie gaat, zijn de onderlinge verschillen in de top erg klein. De ASUS-kaart klokt in de praktijk slechts marginaal lager dan de OC-variant die we eerder hebben getest; in de normale modus scheelt het 5MHz, in de quiet mode 6MHz. Ondanks het redelijk forse verschil in kloksnelheid op papier, zorgen de boostalgoritmes ervoor dat de reguliere editie praktisch net zo snel is als de OC-versie.

Assassins Creed: Odyssey - Stabiele kloksnelheid
Videokaart Gemiddelde kloksnelheid in MHz (hoger is beter)
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio
2.020
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC
2.010
Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC
2.007
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC (quiet mode)
1.985
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
1.941
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
1.935
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080
1.930
Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC (quiet mode)
1.926
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC (quiet mode)
1.920
Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
1.919
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 (quiet mode)
1.914

Geluidsproductie, koeling en verbruik

Nu zullen velen (terecht) niet warm worden van enkele procenten betere of slechtere prestaties; van oudsher is het primair de koeler waarmee een fabrikant het verschil kan maken.

ASUS maakte in onze eerste test al indruk met hoe koel zijn RTX 3080 bleef. Omdat de non-OC-kaart exact dezelfde koeler heeft maar minder stroom verbruikt, vallen de temperaturen van dat model nóg iets lager uit. In de normale modus noteren we 60 graden, in de stille modus een nog altijd keurige 64 graden. Onder belasting is de geluidsdruk met 37,0dB(A) praktisch gelijk aan die van het eerder geteste model, maar in de stille modus is het onderlinge verschil iets groter. Met 31,1dB(A) is de ASUS TUF Gaming in zijn quiet mode de stilste RTX 3080 die we tot nu toe hebben getest.

De videokaart van Palit laat in beide modi maximaal 67 graden noteren. Toch is het verschil in geluidsproductie groot. In de 'performance mode' maakt hij met ruim 46dB(A) behoorlijk wat rumoer; in de stille modus is dat met 40,1dB(A) een stuk minder het geval. In de prestatietest hierboven viel al op dat het verschil in klokfrequentie tussen beide bios'en bij de Palit een stuk groter was dan bij ASUS en Gigabyte. De stille modus maakt de GameRock OC dus niet per se warmer, maar wel wat langzamer.

  • Temperatuur (maximaal)
  • Geluidsdruk idle (30cm)
  • Geluidsdruk load ingame (30cm)

Als je zelf het fanprofiel wil instellen of simpelweg de videokaart met de best mogelijke koeler wil kopen, is de efficiëntie van de koeler van groot belang. Je wil immers zoveel mogelijk koeling met zo min mogelijk geluidsproductie. In onze koelefficiëntietest vangen we de capaciteiten van de koeler in één getal door variabelen als de kloksnelheid en spanning, en daarmee voor een groot deel het stroomverbruik, gelijk te trekken. Het stroomverbruik is immers de 'belasting' van de koeler.

Aangezien de ASUS-kaart is voorzien van dezelfde koeler als het eerder geteste model, presteert de koeler in deze test exact even goed. De koeler op de Palit GameRock OC laat een temperatuur van 61 graden noteren, waarmee hij beter scoort dan de Nvidia Founders Edition en de Inno3D, maar de 'grote drie' voor moet laten gaan.

Gpu-temperatuur - 40dB(A) en vaste klok
Videokaart Gemiddelde temperatuur in °C (lager is beter)
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio
50
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
54
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080
54
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC
57
Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC
61
Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
65
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
69

Tot slot het stroomverbruik. De ASUS TUF Gaming is idle lekker zuinig, net als zijn grote broer, en verbruikt onder belasting zelfs maar amper meer dan de Founders Edition. De Palit GameRock OC verbruikt vooral idle opvallend veel. Bij nadere analyse blijkt een groot deel daarvan, in elk geval zo'n 7W, veroorzaakt te worden door de uitbundige rgb-verlichting. Zonder lampjes komen we uit op 19W: nog altijd aan de hoge kant, dus een punt van aandacht voor Palit.

  • Opgenomen vermogen idle
  • Opgenomen vermogen in-game
Opgenomen vermogen idle
Videokaart Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
11,81
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio
12,49
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080
12,87
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
13,29
Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
13,37
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC
14,57
Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC
25,04
Opgenomen vermogen ingame - Metro Exodus
Videokaart Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Nvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition
317,42
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080
326,18
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC
334,59
Asus TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC
336,88
Palit GeForce RTX 3080 GameRock OC
342,75
MSI GeForce RTX 3080 Gaming X Trio
345,33
Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
349,25

Conclusie

Steeds meer GeForce RTX 3000-videokaarten weten de weg naar ons testlab te vinden, al is de leverbaarheid nog altijd dramatisch. Daarover schreven we al uitgebreid in ons eerdere artikel, dus laten we dat niet nog eens overdoen, maar een belangrijk effect ervan op deze test is dat de winkelprijzen steeds vaker totaal willekeurig zijn. Dat diverse winkels geen RTX 3080-prijzen tonen in de Pricewatch om de vraag te drukken, helpt daarbij niet. Voor de beoordeling gaan we daarom, net als de vorige keer, uit van de aan ons verstrekte adviesprijzen.

Dat stelt ons direct voor een dilemma bij de Palit RTX 3080 GameRock OC, want de fabrikant wist ons nog niet te vertellen hoeveel deze kaart gaat kosten als hij eenmaal de winkels bereikt. Nu is het toch al een model voor de liefhebber; het excentrieke uiterlijk is vermoedelijk de beste reden om hem aan te schaffen, mocht dat je aanspreken. Verder maakt hij vooral in de prestatiebenchmarks indruk, dankzij de hoge klokfrequenties. Alleen de kaarten van Gigabyte en MSI zijn nog net wat sneller. De koeler is een zwakker punt van de Palit, waardoor hij luidruchtig kan zijn.

Hoewel we de ASUS TUF Gaming RTX 3080 natuurlijk al min of meer kenden, zijn we opnieuw onder de indruk van hoe goed deze fabrikant de koeling voor elkaar heeft. De lagere kloksnelheden hebben slechts een marginale impact op de prestaties. Bovendien verbiedt natuurlijk niemand je om handmatig over te klokken. Daar staat tegenover dat de ASUS-kaart op de MSI na de beste koeler heeft, die in zijn 'quiet mode' bovendien nóg stiller is. Het handmatige tweaken voor optimale prestaties wordt wat ons betreft ruimschoots gecompenseerd door de scherpe adviesprijs van 729 euro, 70 euro goedkoper dan de testwinnaar uit onze eerdere round-up. Kortom, deze editie van de ASUS TUF Gaming RTX 3080 gaat wél met een award naar huis: ons felbegeerde Great Value-embleem.

Reacties (120)

120
114
77
4
0
23
Wijzig sortering
Ik vind het heel goed dat deze kaarten getest worden. Maar van ieder type wordt maar één exemplaar getest. Het is altijd maar de vraag of de kaart echt representatief is voor het resultaat van de kaart die je straks thuis ontvangt.

Als je dan ook ziet at de performance van de kaarten erg dicht bij elkaar ligt, zou ik me eigenlijk niet zo druk maken om welke kaart je dan koopt op dat vlak.

[Reactie gewijzigd door Q op 23 juli 2024 12:31]

Dat is (gedeeltelijk) op te lossen door de resultaten van verschillende benchmarksites naast elkaar te leggen. Op exacte FPS kun je je inderdaad maar beter niet blindstaren maar algemene trends als "de koeler van model X is stiller/beter dan die van model Y" en verbruik zijn daar echt wel uit af te leiden (die verschillen zijn dan ook een stuk groter), en dat (met boostclockstabiliteit) geeft wel een vrij goede indicatie van welke kaarten nu "beter" zijn.

Dan heb je nog het risico dat alle reviewsites alleen maar speciaal uitgekozen superexemplaren hebben gekregen van de fabrikanten, maar dat blijkt meestal ofwel niet waar, of alleen van toepassing als je zelf wil overklokken, waar het eigenlijk altijd een loterij blijft. (Daarnaast heb je ook nog altijd reviewers die gewoon eerlijk met hun eigen centjes een exemplaar in de winkel kopen zodat de fabrikant niet vals kan spelen, al hoef je daar in het specifieke geval van peperdure GPUs die mondjesmaat verkrijgbaar zijn natuurlijk niet op te rekenen. :+)

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 23 juli 2024 12:31]

Het zou misschien beter zijn als Tweakers (wederom) een stuk of wat 3080 kaarten leent van bezoekers om de variatie in de kaarten van een merk/model te bepalen.

Maar het zou mooi zijn als Tweakers jouw voorstel mee zou nemen in haar artikel! Al is het maar om te zien of er grote afwijkingen te verwachten zijn.
Dat was ook het enige exemplaar wat beschikbaar was. ;)
Scherpe prijs? Dit product is toch nergens te koop voor 729e?

Iedereen wordt lekker gemaakt met een dode mus. Zou wel beter zijn als er wat duidelijk bij gezet wordt dat het product eigenlijk niet te koop is de komende maanden.
Alternate had hele lang tijd de 729 prijs, maar is recent ook 20 gestegen helaas
Met 600+ wachtende voor je. Helaas gaat het nog wel even duren voordat kaarten voor adviesprijs verkrijgbaar zijn. Of AMD moet iets moois uit de hoed toveren later deze week, waardoor vraag bij Nvidia inkakt.
Als je nu kans wil maken om kaart redelijk snel geleverd te krijgen moet je naar modellen kijken die rond de 1.000 euro kosten. Maar ja of dat bijna 300 euro extra waard moet je zelf bepalen.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 23 juli 2024 12:31]

Offtopic: ik had zelf de 3080 MSI Gaming X Trio in bestelling staan. Wachtte al vanaf april met smart op een GPU upgrade. Echter werd al snel duidelijk wat de stand van zaken was waardoor ik maar ben afgehaakt.

De kans is groot dat ik weer een AMD kaart kies (hiervoor RX480 en nu Vega64) als die wel leverbaar zijn. Ben zelf niet heel loyaal aan een merk en heb zelf nooit problemen met AMD-kaarten gehad. En anders upgrade ik misschien op een later moment nog naar een 3080 als die voor een normale prijs en levertijd beschikbaar komen (principe dingetje denk ik :))
Tja ofwel komen ze NOOIT voor de adviesprijs. De RTX 2080Ti had ook een adviesprijs van $999 voor de niet-founders edition. Die kaarten waren ook nooit onder de $1200 te krijgen, de hele generatie lang niet.

Ik hoop met jou dat AMD wat mooie competitie brengt in het high-end segment, want Nvidia's launch en prijzen zijn een zootje.

Nauwelijks kaarten beschikbaar, en degene die beschikbaar zijn zijn niet voor een normale prijs te krijgen. Ik weet dat dit bij elke launch min of meer zo is, maar deze keer lijkt het mij erger dan anders. Is dit nu allemaal COVID-gerelateerd dat men niet aan de vraag kan voldoen? Of had men de launch toch beter een paar maanden uitgesteld?
Nou precies dit denk ik dus ook steeds bij RTX 3080 / 3090 nieuws. Hartstikke mooi al die mooie beloftes maar er wordt toch helemaal geen klap uitgeleverd en veel modellen leveren überhaupt maar via één winkel die inmiddels een wachtrij hebben van duizenden exemplaren.

Beide kaarten in deze aanvulling zijn zelfs momenteel nergens meer te koop. Niet eens pre-order.

Wat een teleurstelling die hele RTX 3080 / 3090 range. Ik stond op het punt om mn 2080 Ti te upgraden naar een 3080 20GB zodra ze gelanceerd werden, maar ben inmiddels wel een beetje klaar met NVidia. Er gaan zelfs geruchten dat je voor rendering de zwaar overpriced 3090 zal moeten nemen omdat de 3080 varianten met meer geheugen geschrapt zijn.

Ik denk dat ze met dit hele launch fiasco veel trouwe NVidia klanten gaan kwijt raken. Ik kocht al 20 jaar trouw iedere 2 jaar de nieuwe toplijn van Nvidia. Maar als AMD het met hun RX 6000 serie waar maakt dan ben ik weg.
Inderdaad...begrijp dit ook niet, scherpe prijs...is gewoon niet leverbaar...NERGENS!
Als je ziet waar ze voor aangeboden worden...man man op MP en Tweakers als iemand zo een kaart heeft bemachtigd...

De kaart is in theorie erg mooi de Asus 3080. Enkel zal je tot volgend jaar moeten wachten tot je daadwerkelijk een exemplaar zal kunnen vinden.
Je zou inderdaad bijna zeggen dat ze dit soort reviews posten gewoon om ons te pesten ;(
Je kan hem gewoon kopen voor die prijs, hij wordt alleen wat later bezorgd. Dat hoeft er eigenlijk niet bij te staan, dat weet zo'n beetje iedereen nu wel. Maar goed, voor diegene die onder een steen leeft zou er een regeltje in de review extra kunnen.
Zullen deze rtx 3080 modellen representatief zijn voor de rtx 3070 modellen? Ben namelijk van plan een rtx 3070 tuf van asus the halen. Twijfel wel erg tussen de TUF en GAMING X TRIO.
Zullen deze rtx 3080 modellen representatief zijn voor de rtx 3070 modellen? Ben namelijk van plan een rtx 3070 tuf van asus the halen. Twijfel wel erg tussen de TUF en GAMING X TRIO.
Ik zou wachten tot minimaal 28 oktober wanneer alles uit komt van de AMD Radeon RX 6800 en RX 6800XT en de RX 6900XT, en kijk dan welke Grafische kaart je wil nemen, je hebt grote kans dat de Radeon RX 6800 net zo snel is als de GeForce RTX 3070, en goedkoper is en minder stroom verbruikt.

Ik zelf wacht ook nog steeds, en wil als alles klopt wat uitgelekt is, de Radeon RX 6800XT kopen die hoogst waarschijnlijk tussen de GeForce RTX 3070 en GeForce RTX 3080 in gaat zitten, en waarschijnlijk goedkoper is dan de GeForce RTX 3080, en een aardig stuk minder stroom gebruikt.
Ik sta in de rij voor de 3080TRIO. Maar alle kans dat ik hem ofwel annuleer, ofwel terug stuur, wanneer de geruchten kloppen. 6900xt voor Bassie
Je kan alleen maar wachten, die kaarten zijn nog nergens fatsoenlijk verkrijgbaar.
Afwachten. zolang de 3070 niet gelaunched is is dit moeilijk te voorspellen (TDP zal minder zijn, PCB kan mogelijks kleiner zijn, anderzijds maken de board partners liever minder dan meer koelers)...ik verwacht trouwens dat de 3070 nog slechter beschikbaar zal zijn...enerzijds omdat de vraag nog groter zal zijn, anderzijds omdat Nvidia veel liever 3080/3090 verkoopt en ze hun beperkte productie waarschijnlijk liever daarop laat focussen.

[Reactie gewijzigd door Clemens123 op 23 juli 2024 12:31]

Klopt, hopelijk is het aanbod relatief beter donderdag.
Ben out of the loop, wat is er donderdag?
AMD houdt hun RX6000-serie aankondiging op woensdag. Ik denk dat @Beschuitelia bedoelt dat er na die aankondiging mensen AMD overwegen i.p.v. de RTX-lijn, waardoor er 'meer' Nvidia gpu's vrijkomen?
Nee, gewoon het aanbod van de rtx 3070 aangezien de launch met 2 weken is vertraagd. Klopt inderdaad ook dat de vraag eventueel afneemt als de RX6000-serie interessant is.
De RTX 3070 launch. Nog belangrijker, woensdag is de aankondiging van de AMD kaarten.
Waarom zou je de 3070 willen kopen, en dan specifiek ook nog de TUF van Asus? Er zijn nog helemaal geen reviews van die kaart, dus die beslissing kan je toch beter pas daarna nemen?
Waarom je die zou willen kopen? Waarom niet? Ik zou hem direct kopen omdat er zeer waarschijnlijk de zelfde koeler er op zit. Verder is het vrijwel altijd lood om uit ijzer bij dergelijke series van videokaarten, of ie nou door MSI, Gigabyte, ASUS, Ventus, of whatever gemaakt wordt. Ze zijn allemaal ongeveer even snel en even heet, op een procentje of graadje meer of minder na. Tenzij je er serieus mee wil gaan overklokken maakt het allemaal geen bal uit. Dus als je al weet dat je een 3070 wil, gewoon direct kopen bij release. Wachten op een review gaat er alleen maar voor zorgen dat je verder onder op de lijst komt. En als ie toch niet bevalt na het lezen van een review... Gewoon terugsturen of beter nog, bestel er drie en stuur degene die je niet bevallen terug. Heb ik ook gedaaan met de 3080, uiteindelijk 1 gekregen, 2 geannuleerd.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 23 juli 2024 12:31]

of beter nog, bestel er drie en stuur degene die je niet bevallen terug. Heb ik ook gedaaan met de 3080, uiteindelijk 1 gekregen, 2 geannuleerd.
Ja vooral aanmoedigen het retourrecht voor dit soort dingen te 'misbruiken', en dan aan de andere kant gaan klagen dat het allemaal steeds duurder wordt in de webshops 8)7
Dit soort grappen moeten linksom of rechtsom ergens van betaald worden...

@nullbyte
Appels en peren.
Het 'probleem' met kleding is dat het de fabrikanten nog steeds niet gelukt is een fatsoenlijk maatsysteem te introduceren waarmee je ook tussen de merken 1:1 kunt vergelijken. Nu kun je helemaal niks met het maatsysteem waardoor de enige optie inderdaad is 2 (of meer) maten te bestellen. Maar bij een generiek product als een videokaart is dit helemaal niet van toepassing.

En ja het kost gewoon geld, de meeste webshops nemen je retour gratis terug, moeten vervolgens testen en kijken of alles nog werkt en waar nodig zelf het verpakkingsmateriaal herstellen.. En dan heb je nog genoeg gevallen waarin de verpakking of het product in zo'n staat teruggekeerd is dat ze niet meer de volledige verkoopprijs kunnen vragen. Het is naïef om te denken dat deze kosten niet teruggerekend worden in de verkoopprijs..

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 12:31]

Ja, die worden betaald van het feit dat er geen fysieke winkel meer nodig is. Geen idee of je wel eens kleren koopt via een webshop, maar daar adverteren ze er zelfs mee. Wat jij claimt is je reinste BS. Misbruik van het retourrecht zegt ie, laat me niet lachen man |:( .

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 23 juli 2024 12:31]

Nu nog een RTX 3080 ergens kunnen kopen....
Valt wel mee toch sta op nummer 600 op wachtlijst 😂
Ik heb op 17 sep 16:00 (1 uur na de start verkoop op launch day!) een 3080 besteld bij Alternate. Kort daarna zijn ze met een pagina gekomen met inzicht in hun wachtlijst. In eerste instantie stond ik daar op plek 47. Nu, ruim een maand later, sta ik op plek 44.

Er zijn dus in slechts 3 kaarten uitgeleverd en/of bestellingen geannuleerd. Schiet voor geen meter op dus!

Volgens mij mag je dit wel degelijk een paper launch noemen, ondanks dat Nvidia zegt dat het simpelweg komt door de hoge vraag. Er is idd wel hoge vraag, maar er wordt vrijwel niks uitgeleverd.
Dat zijn goeie vooruitzichten, maar niet heus😭
Dit dus!
Nvidia lijkt te "vergeten" dat een "nee" verkopen heel slecht voor je bedrijf kan zijn. Een product lanceren om vervolgens alleen maar met "nee" te beantwoorden is echt een hele slechte voorbereiding en lancering, ongeacht of de vraag hoog is. Dat de vraag hoog is had Nvidia kunnen weten gezien de vorige lanceringen, maar om nu te schermen met een "te hoge" vraag is onzin.

Kortom, het is echt maar dan ook echt een zeer slechte lancering geweest. Nu hoop ik ook dat AMD, net als bij Intel, dit bedrijf even wat klappen om hun oren geeft. Corona crisis of niet, meeste bedrijven hebben hun producties gewoon voort kunnen zetten (dit zijn geen horeca bedrijven). Al misschien "tijdelijk" op een laag pitje, maar niet zo dat de gehele productie maanden lang stil heeft gezeten.
Ik heb de Gigabyte RTX 3080 Gaming echt op de minuut van 15:00u besteld bij Alternate. Gezorgd dat ik van te voren was ingelogd dit scheelde weer 2 laad pagina's. Maar helaas was ik net te laat. Maar ik had een voordeel, ik stond nummer 1. De videokaart kreeg ik (pas) verstuurd op 4 oktober. Ik ben bang dat het nog wel even voor je gaat duren.
Ik ben het helemaal met je eens, dit is een paper launch geweest. Eigenlijk zouden sites als t.net geen reviews meer moeten posten tot dat de leveringen op orde zijn. In de conclusie zegt t.net zelfs dat een prijs kwaliteit oordeel niet te geven is omdat de prijzen opgeblazen zijn door het gebrek aan aanbod. Al deze reviews zijn promotie van een product dat niet te krijgen is.

Niet dat ik t.net kwalijk neem dat ze wel deze review op hun site zetten, het is niet door hun toedoen dat die kaarten niet te krijgen zijn.
Wanneer had je je bestelling geplaats? Hoelaat?
20okt dus mag nog niet klagen maar weet nu al dat ik pas eind december of volgend jaar aan de beurt ben😢
Waarschijnlijk wat sneller gezien veel mensen vanaf woensdag hun order cancelen.
Dit dus. Kansloze product lancering.
Ja, precies, al dat nieuws en benchmarks... maar nergens te krijgen, en weinig hoop voor de komende maanden. Dus, tsja, ik zie het allemaal wel als je ook daadwerkelijk iets kan kopen...
Prijs bij publicatie: € 729 :+ :X
Natuurlijk zijn ze niet leverbaar, alle beschikbare modellen worden naar reviewers gestuurd... ;-)
Het laatste wat ik gezien heb hier in de prijsvergelijker, was deze Asus Vkaart gewoon €800,- ik weet ook niet waarom Tweakers dit zo moet noteren :?
ASUS TUF Gaming RTX 3080
Tweakers redactie: Great Value, scherpe prijs
Tweakers pricewatch: Er zijn geen actuele prijzen bekend van dit product.
ASUS TUF Gaming RTX 3080
Tweakers redactie: Great Value, scherpe prijs
Tweakers pricewatch: Er zijn geen actuele prijzen bekend van dit product.
€729,- was de Tuf(non oc) Het is een stabiele RTX3080 voor gunstige prijs(alleen nu moeilijk leverbaar)
Ik heb hem in de bestelling staan bij Alternate voor 729,-. Duurt nog wel een half jaar voor hij uitgeleverd wordt. Inmiddels staat de prijs daar op 749,-. Je moet dus altijd nog zelf nadenken, deze markt gaat nog een lange tijd verziekt zijn, en ik begrijp dat tweakers een prijs moet kiezen. Wel zijn alle kaarten duurder in verhouding tot msrp. De TUF is dus meestal nog de goedkoopste.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 23 juli 2024 12:31]

Ruim 700 euro voor een videokaart. Het is maar wat je scherp geprijsd vindt!
De huidige 2080ti zit zo rond de 1200... En de 3080 is eigenlijk op alle fronten beter. Alles is relatief. ;) Blijft een smak geld.
De 3090 is de opvolger van de 2080TI, de 3080 de opvolger van de 2080 die dus exact hetzelfde geprijsd zijn.
Ik zie ook niet waar @sniek beweerd dat de 3080 de 2080ti opvolgt? Enkel dat de 3080 beter is ondanks veel lagere prijs. Althans... waar de 2080ti tot voor kort voor ging.

Met het gat tussen 3080 en 3090 qua prijs heb je geen glazen bol nodig om daar nog 1 of 2 modellen tussen te verwachten. Zoals eventueel een 3080ti? Of 3080 plus? Of 3080 20gb? Genoeg 'concurrenten' voor de 2080ti op dat oude prijspunt.
Nope, 3090 is de nieuwe ‘Titan’.
Nee dat is dus niet zo, niet volgens Nvidia zelf en niet volgens de reviewers.

https://m.youtube.com/watch?v=s23GvbQfyLA
Mooi verhaal. Ik baseer me liever op de woorden van de big boss himself:
vanaf 34:13 tot ong. 35:00 min https://www.youtube.com/watch?v=E98hC9e__Xs

Daarbij is er nooit een Titan en een x9 geweest in dezelfde generatie. De titan versies zijn geïntroduceerd met de GTX 7xx serie en sindsdien is er geen x9 kaart meer geweest tot nu, de laatste was de GTX 690.
Geen Titan class performance (namelijk niet veel sneller dan een 3080). Geen Titan drivers en ook FP64 is lager dan wat je van een Titan kaart mag verwachten. Dat Nvidia marketing het roept maakt het nog niet waar. Echte Titans kosten ook een stukje meer en die zijn ook zuiniger.
Luister nog eens goed naar hem. ;)
Het is maar wat je ervoor terug krijgt. €100.000 is heel veel geld, maar echt heel weinig voor een huis in Nederland. In dit geval levert de 3080 een enorme performance verbetering tov. vorige generatie kaarten en omdat we slechts twee kaarten op waarde kunnen schatten in de huidige lineup (3080 & 3090), kunnen we ze daar alleen maar op beoordelen. Wellicht dat de reviews en de prijzen van de 3070 en de AMD kaarten daar een heel ander perspectief op bieden.

Persoonlijk heb ik zoiets van "We zien het wel!", momenteel is het toch een virtuele prijs aangezien ze geheel niet leverbaar zijn. Waarom zou je iets dergelijks preorderen als er op korte termijn verschillende andere producten op de markt komen die het plaatje mogelijk veranderen? En dat je dan nog steeds niet je kaart heb voordat die andere producten uitkomen. De kans is groot dat bij het uitkomen van de 3070 en de AMD kaarten een heleboel 3080 perorders komen te vervallen, wellicht zoveel dat met een paar maanden de 3080 voorraden naar een normaler niveau zakken....
Nope, dat heeft namelijk niks met absolute prijs te maken, maar met de relatieve prijs (er wordt vergeleken met andere 3080s)...
Wie gaat die 3080 10Gb versie dan nog willen voor die prijs ?

Richtprijzen zijn altijd een grap, gaat altijd over beschikbaarheid van grondstoffen en vraag & aanbod.

Hoe meer vraag, hoe duurder de prijs.. betaal je minder komt je op een ellenlange wachtlijst als je order al niet gecanceld wordt.

De vraagprijs van een 3080 is nu evenveel als wat normaal de richtprijs van een 3090 ging zijn, prijzen zijn even met 80% gestegen dan wat beloofd was.. is nog erger dan toen de 2000 serie uitkwam.
(Door de grondstoffen en productieproblemen natuurlijk)

Dan zit je nog met de aanschaf van een duurdere voeding, als je al een build hebt.. nog maar te zwijgen over het stroomverbruik !!

Vervolgens vergeet niet dat de 3080 met z'n 10GB helemaal geen volwaardige opvolger is als je in 4K gaat gamen.. wil je deze echt kopen als je weet dat er binnen een half jaar tot 8 maanden (als er terug 10 GB kaarten beschikbaar worden) naar alle waarschijnlijkheid een normale 3080 16GB versie wordt aangekondigd of zelfs een 3070 12GB wat veel interessanter gaat worden.

Nu eerst afwachten wat AMD gaat doen :)
Nee, sorry. Het artikel gaat over 3080s en in relatie tot die kaarten is deze gunstig geprijsd.
Weet iemand of je de TUF non OC kunt flashen met een TUF OC bios? Lijkt er namelijk wel op, gezien de overeenkomsten. Printplaten, koeler en chip zijn identiek, dus de kans is aanwezig lijkt mij?
Waarom zou je dat willen doen als je met een simpele handmatige overklok exact dezelfde prestaties kan krijgen?
Mits silicone lottery dat toelaat.
Daar zal een BIOS flash ook geen verandering in brengen, sterker nog dat zal juist voor meer problemen zorgen dan een handmatige overklok.

[Reactie gewijzigd door Tim2010 op 23 juli 2024 12:31]

Waarom niet? Een bios flashen is nou bepaalt geen rocket science. Ik denk dat ik dat net zo snel als niet sneller gedaan heb dan een handmatige oc.
En ook om niet afhankelijk te zijn van een OC tool. Gewoon 1 x flashen en niet meer naar omkijken.
Bovendien was het puur een vraag ;) Niet een voorkeur voor bios flash tov manuele OC, aangezien geen enkele chip identiek is.
*spoiler alert*
Prijs in maart 2021.. 1600 euro en eindelijk op voorraad.
Toch niet normaal meer, wil een spelletje spelen ben je net zo veel geld kwijt als een goede 2e hands auto.

Voor rond 600 had ik al een 50 inch Flat screen HDR 12Bit 4k scherm..

iedereen is knettergek geworden met die videokaart prijzen. Compleet de weg kwijt

[Reactie gewijzigd door A87 op 23 juli 2024 12:31]

Mensen houden door Corona in deze tijd wat meer geld over dan anders en willen zich toch verwennen. Nu we allemaal thuis zitten en weinig buiten de deur mogen doen heb ik mijn gamehobby eindelijk weer opgepakt. Ik kan me goed voorstellen dat er genoeg mensen zijn die een PC van 2000 euro prima kunnen verantwoorden gezien het aantal uur dat zij zich hiermee vermaken. Ik heb om die reden zelf ook een 3080 order lopen. Vergeet overigens niet dat de 3080 aanzienlijk beter scoort dan de 2080ti die 500 euro duurder was bij launch (oke, in de prakijk rond de 300 duurder gezien de beperkte beschikbaarheid). Wat dat betreft is het juist goedkoper minder duur geworden
Die link gaat over de beschikbaarheid en niet over de prijs? Als je op GoT kijkt zijn er genoeg medetweakers die voor de adviesprijs of max 100 euro erboven een 3080/3090 hebben kunnen scoren. Dat was je punt toch? Ik weet nog zo'n 20 jaar gelden dat als je een top of the line PC wilde kopen je ook zo'n 2000 euro kwijt was. Wat dat betreft ben je nu onder de streep niet duurder uit. Mocht je dat teveel vinden staat het eenieder vrij om een goedkopere PC aan te schaffen, voor 400 euro heb je ook een kast die prima mee kan met de mainstream games. Voor de premium ervaring betaal je nu eenmaal een premium prijs, dat was toen zo maar nu nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 23 juli 2024 12:31]

Mooi heh Nvidia marketing, Nvidia maakt eerst een dure 2080Ti waardoor iedereen aan de prijs gewent raakt (ze zijn ondertussen de 1080Ti vergeten die een heel veel betere price/performance had). Ze brengen dan een wat goedkopere kaart uit terwijl het topmodel nog steeds 1500+/- euro kost en noemen dan de 3080 goed qua prijs/performance.
Je hebt geen 3090 of zelfs 3080 nodig om "een spelletje" te spelen. Er zijn genoeg kaarten verkrijgbaar tegen redelijkere prijzen die gewoon alle huidige spellen met goede FPS draaien, al dan net met net iets minder grafische pracht en praal.

Sterker nog je hebt niet eens een GPU nodig om "een spelletje" te spelen, veel APUs doen ook al behoorlijk mee in diverse spellen. En als ik het nog een stapje verder door wil trekken kan ik ook wel zeggen dat computers met grafische mogelijkheden an sich al luxedingen zijn die je niet nodig hebt, maar dat wordt erg flauw.

Ik zou zelf ook niet zoveel geld in een graka steken, maar laten we niet doen alsof gaming (zelfs PC gaming) een hobby is waarvoor je kapitalen uit moet geven. Dat blijft gewoon een keuze.
Zeker gezien het grote aandeel van de 1080 resolutie (Steam Hardware Survey heeft hem nog altijd op 65%). Dat tech sites FPS op 4K tellen is leuk, maar weinig relevant gezien het een resolutie is die slechts 2% van Steam gebruikers daadwerkelijk gebruikt. Voor héél veel gamers is een 3080 absoluut niet 'nodig'.
Ik ben het helemaal met je eens, maar het probleem is dat de ontwikkelingen op gebied van grafische kaarten minimaal was de afgelopen generaties. Er is weinig concurrentie en Nvidia heeft de high-end markt al jaren lang in handen met een bijna monopolie positie. Daar waar ik mijn GTX 970 voor onder de €400,- kon aanschaffen (en dan praat ik over een OC Asus kaart) is deze prijs voor een gemiddelde generatie nu rond de €600,-

Ja deze prijs was 6 jaar geleden, maar dit betekend dat de prijs in 6 jaar tijd met 1/3 gestegen is. Mensen die dit inflatie noemen moeten hun huiswerk eens doen en uitrekenen wat een normale inflatie is. Met een inflatie van 2% per jaar zou het product maar €450,- kosten voor de mensen die te lui zijn om zelf te rekenen. Bereken je een inflatie van gemiddeld 10% per jaar dan kom je aan de prijzen die ze tegenwoordig vragen.

Prijzen van producten mogen best stijgen naar proporties, maar de afzetmarkt voor videokaarten is alleen maar groter geworden. Men heeft in de cryptogekte al helemaal record winsten gemaakt en nu alles weer wat normaal is vinden ze het blijkbaar normaal om nog steeds een premium te vragen.
Mensen die alleen kijken naar de vorige generatie denken misschien goh de prijzen vallen wel mee, maar kijk je nog verder dan zijn de huidige bedragen gewoon belachelijk.
Je hebt nu eenmaal een snelle GPU nodig met 4x zoveel pixel als op 1080p. Dat is het enige verschil met vroeger, wanneer beeldschermen zich sneller ontwikkelen dan GPU's. Aan de andere kant zijn CPU's nu erg goedkoop. Je kunt voor 4K gaming een CPU van 200 euro (met goedkopere mobo) matchen met een GPU van 800 euro. Dat was vroeger ook wel anders. Ik verwacht dat volgende generatie de prijzen verder afnemen omdat dan zelfs low-end kaarten 4K kunnen draaien, en er dus geen premium meer gevraagd kan worden voor die 'functionaliteit'. Overigens kun je nu met een 3070 van 500 euro ook redelijk uit de voeten op dat gebied.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 23 juli 2024 12:31]

Of je houdt het bij een Quad HD scherm ipv 4K. Bij de meeste games, waaronder shooters, heeft 4K toch niet veel meerwaarde. Dan heb je meer aan een hoge refresh rate en een wat lager resolutie i.c.m. anti aliasing e.d.
Een 'goede' 2e hands auto?? Eerder 3e of 4e hands. Voor 1600 euro heb je een auto waarvoor het net te zonde is om hem al naar de sloop te brengen. Maar buiten dat is de ontwikkeling van een GPU complexer dan die van een auto en is de afzet veeeel kleiner. De yield van een auto is tegen de 100%, dat kan niet gezegd worden van een gpu. Een 3090, 3080 of zelfs 3070 is net als een Mercedes, niet voor iedereen. Als je het je niet kunt veroorloven, moet je een goedkoper model kopen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 juli 2024 12:31]

Even een offtopic vraag maar hoe komt Tweakers aan die 3080 kaarten terwijl ze voor de consument nergens verkrijgbaar zijn?
Van de AIB's gekregen.
Waarbij Tweakers en AIB's weer goed aan verdienen als jij naar de "pricewatch pagina" gaat. Beste is als je naar onafhankelijke review media kijkt zoals Hardware Unboxed of Gamers Nexus om dan vervolgens tot je eigen conclussie komt. Bij Tweakers loert altijd de belangenverstrengeling om de hoek.
Tweakers Verdienmodellen
Beetje vreemde suggestie die je nu doet over belangenverstrengeling, zonder echte onderbouwing. De strekking van deze review komt volgens mij overeen met die van de 2 partijen die jij noemt. Met andere woorden, er is geen indicatie dat deze review beïnvloed is door andere belangen. Dit is voor de ASUS TUF in ieder geval, de Palit heb ik zelf geen andere reviews van gezien nog, dus kan ik niet beoordelen.

Wat betreft de Pricewatch; aangenomen mag worden dat de beste producten meer clickthroughs krijgen, maar vrijwel alle producten staan er in, dus maakt het voor Tweakers weinig verschil welke producten de beste zijn.
Met alle respect, je klinkt een beetje als een complotdenker zo.
Als ze kaarten toch niet kunnen leveren, valt er weinig te verdienen aan mensen die naar de pricewatch gaan. Ook "onafhankelijke" media moeten niet teveel tegen het zere been schoppen van de AIB's, omdat ze wel kaarten moeten blijven krijgen. Daarnaast is er geen enkele indicatie dat Tweakers zich laat beinvloeden en zouden de risico's die daar bij komen kijken vele malen groter zijn dan de kleine winst die ze er mee kunnen pakken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.