Tony Hawk's Pro Skater 1+2 Review

Uitstekende mix van oud en nieuw

Authentiek gevoel maar frisse look

Met een gekozen of gemaakt personage en de juiste soundtrack op repeat is het hoog tijd voor het echte werk. Althans, het echte werk … een ander element dat een-op-een is gekopieerd, is dat Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 nu niet bepaald een geloofwaardige skategame is. Niet voor niets oogste EA’s Skate jaren na THPS 1 en 2 succes met zijn wat realistischer aanpak. Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 blijft echter draaien om tricks en ellenlange combo’s die in het echt niet mogelijk zijn. Je zou kunnen zeggen dat THPS de arcadeversie van een skategame is, waar Skate en het recentelijk uitgekomen Session meer aan de simulatiekant willen zitten. Het is in elk geval goed voor de gameplay: je maakt prachtige sprongen op of van daken, doet ‘The 900’ op een quarter pipe alsof het niks is en rijgt deze met een revert en een manual aan een combo met nog allerlei andere trucs. Alsof Tony Hawks ‘signature move’ nog niet moeilijk genoeg zou zijn.

Onmogelijke tricks

Dat zou het in het echt dus zijn, maar in Tony Hawk’s Pro Skater niet per se. Je vult je ‘Special-meter’ door trucs te doen en daarna kun je The 900 met een simpele knoppencombinatie uitvoeren. Zo simpel als dat klinkt, is het ook, als je de game een beetje kent. Moet je de basics nog leren, dan is het handig om eerst de tutorial te doen. Best leuk, want in die tutorial legt Tony Hawk himself uit hoe een en ander werkt. Zo leer je hoe je moet sturen en hoe je snelheid maakt, maar ook hoe je een grind, spin op fliptrick maakt. Mocht het allemaal te ingewikkeld zijn en blijven, dan biedt de game een aardig aantal mods die je kunt gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld aanzetten dat je altijd perfecte balans houdt tijdens een grind, of dat je Special-meter gewoon altijd vol is. Niet echt de meest uitdagende manier om de game te spelen, maar op zich wel handig als je gewoon veel trucs wil uitproberen zonder op je bek te gaan.

Zit je aan de andere kant van het spectrum, dan bieden andere delen van de game meer uitdaging dan de Skate Tours. Zo kun je losse sessies doen waarin je simpelweg een zo hoog mogelijke score moet neerzetten. Deze score wordt bijgehouden in online leaderboards. Aardig, maar niet heel erg boeiend. Gelukkig is de meer directe vorm van multiplayer een stuk leuker. Dat kan gewoon samen op de bank, maar ook online. Hier kom je in een server terecht met een stuk of tien andere skaters met wie je allerlei spelletjes kunt gaan doen. De ene keer is het een wedstrijd om wie de beste combo kan maken, een andere keer speel je een potje ‘tag’ waarbij elke speler een kleur krijgt en alle objecten in de spelwereld jouw kleur krijgen als jij degene bent die er de best scorende truc op heeft uitgevoerd. De winnaar is degene die de meeste objecten heeft veroverd als de tijd is verstreken. Het zijn voor THPS-veteranen bekende spelletjes, maar ze blijven leuk om af en toe eens te spelen, al houden ze je ook geen uren van de straat.

Snel door de Skate Tours heen

Misschien is dat laatste nog wel het grootste punt van kritiek op Tony Hawk’s Pro Skater 1+2. Als iets namelijk opviel tijdens het spelen, dan was het hoe klein games twintig jaar geleden eigenlijk waren. Als je een uur of vier je best doet, heb je er al snel een Skate Tour - en daarmee dus een groot deel van de inhoud van een van beide games - op zitten. Natuurlijk gingen we nu sneller door die Tour heen dan vroeger, maar echt heel veel is het niet. Nu komt er nog wel wat extra inhoud van de afdeling Create-a-Park, die ook in de game is verwerkt. Zelf een park maken is leuk en werkt makkelijk genoeg om eens uit te proberen, maar het leukste zijn de parken die anderen in elkaar hebben gezet. Er is bijvoorbeeld een park waar je op een railing moet springen en vervolgens alleen maar de grind-knop ingedrukt hoeft te houden. Je skater legt dan een soort achtbaanrit af. Met skaten heeft het weinig meer te maken, maar de creatie is indrukwekkend.

Door de beide eerste delen van Tony Hawk’s Pro Skater samen te voegen, valt het totale aanbod aan levels overigens ook best aardig uit. Goed om te weten is dat de game weliswaar verschil maakt tussen THPS 1 en 2, maar dit verschil verder niet merkbaar is in de gameplay. Waar de games vroeger nog wel wat van elkaar verschilden in controls en uiterlijk, gebruiken ze nu gewoon dezelfde techniek en dezelfde besturing. Dat is leuk, want het geeft je onder meer de mogelijkheid om reverts te doen. Met die techniek kun je, door een halve draai te maken als je landt op een quarter pipe, je zojuist afgeronde truc koppelen aan een manual, om vervolgens meer tricks toe te voegen aan je combo. Deze functie is een begrip, maar zat nog helemaal niet in de eerste Tony Hawk’s Pro Skater-games. Wie de games trouwens zo authentiek mogelijk wil herbeleven, kan ervoor kiezen om alleen de originele movesets uit THPS 1 en 2 te gebruiken.

Opnieuw opgebouwd met UE4

Hoe authentiek het ook mag zijn, weinig gamers zullen terug willen naar hoe de games er rond de eeuwwisseling uitzagen. Vicarious Visions heeft Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 helemaal opnieuw gebouwd, met Unreal Engine 4. Dat is te zien. De game die ooit in 240p draaide op de PlayStation 1, ziet er in een klap uit als een moderne game. Omgevingen zien er geloofwaardig uit en de lichteffecten zijn prachtig. Voor consolegamers is het goed om te weten dat de resolutie waarin de game draait per platform anders is. De Xbox One X en PlayStation 4 Pro draaien de game in 1440p, de overige versies draaien 1080p of zelfs lager dan dat - maar dat mag de pret niet drukken. Belangrijker is namelijk dat ook die versies steady 60fps halen, wat een heerlijk gevoel van soepelheid met zich meebrengt. Die soepelheid is trouwens ook te danken aan het feit dat Vicarious Visions de originele codebase van Neversoft heeft gebruikt om het systeem achter de besturing te perfectioneren. Gameplay is altijd belangrijk, maar als een Tony Hawk’s Pro Skater-game niet precies goed voelt, is de magie weg en verliest de game zijn waarde. Vicarious Visions is erin geslaagd het gevoel van de oude games te vinden en te behouden, zonder concessies te hoeven doen aan wat de studio van plan was op het gebied van modernisering.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True