Door Paul Hulsebosch

Redacteur

World of Warcraft: Shadowlands Preview

Geef je character een persoonlijker tintje

02-11-2019 • 10:00

62

Multipage-opmaak

Sylvanas en Bolvar

Dat Diablo IV tijdens BlizzCon 2019 zou worden aangekondigd, was al uitgelekt. En er gingen ook al de nodige geruchten rond over de aankondiging van Overwatch 2, waarin een nadruk ligt op Player versus Envirionment. Maar Blizzard had meer nieuws in petto. Na die twee grote namen volgde nog een aankondiging waar vooraf niets over was uitgelekt. Toch is het natuurlijk niet echt verrassend dat Blizzard deze dertiende BlizzCon aangreep om een nieuwe uitbreiding aan te kondigen voor World of Warcraft. Battle for Azeroth stamt al uit 2017, en het verhaal dat erin wordt verteld is wel zo'n beetje klaar.

In Battle for Azeroth blijkt Sylvanas Windrunner de bad girl, en ze weet te ontsnappen aan de gezamenlijke troepen van de Horde en Alliance. Ze verslaat Saurfang door gebruik te maken van zeer krachtige en vooral onbekende vormen van magie. Die finale blijkt de opmaat naar Shadowlands, de achtste uitbreiding voor WoW die ergens in 2020 uit moet komen.

Trailer

Iedere fan van WoW zal inmiddels de aankondigingstrailer van Shadowlands hebben gezien. Sylvanas speelt er de hoofdrol in. Ze trekt in de trailer naar Northrend, waar ze de confrontatie aangaat met Bolvar Fordragon, de Lich King die we zo goed kennen uit de tweede uitbreiding van WoW. Zo oppermachtig als hij daar is, zo machteloos is hij in de confrontatie met Sylvanas. Zij neemt hem zijn Helm of Domination af en scheurt het ding aan stukken. Ze gaat daarna nog veel verder en scheurt ook de bevroren hemel boven Northrend open, waarmee ze een nieuwe wereld opent. Dat blijkt een spiegelwereld van Northrend. Wat je boven je ziet is dus gelijk aan de wereld waarin je rondloopt, maar dan ondersteboven. Bovendien is het spiegelbeeld niet van ijs, maar van vuur. Het is je eerste blik op Shadowlands.

Onderwereld

Shadowlands is niet zomaar een nieuwe zone. Hoewel je hem 'op zijn kop' ziet hangen, is Shadowlands eigenlijk de onderwereld. Het is de wereld waar elke strijder uit Azeroth naartoe gaat na zijn of haar dood. Horde of Alliance, het maakt niet uit, na je dood ga je naar Shadowlands, de Realm of the Death. Je daden worden daar als eerste beoordeeld door een Arbiter, die bepaalt in welke Realm van Shadowlands je terechtkomt.

World of Warcraft: Shadowlands

Zo gaat dat voor stervelingen, maar zover is het bij jou nog niet. Je bent niet dood als je aan Shadowlands begint. Je bent nog gewoon dezelfde strijder als in Battle for Azeroth. Sterker, je wordt nog steeds aangeduid als de Hero, de held die het verschil moet gaan maken in de strijd tegen het kwaad, hier dus opnieuw vertegenwoordigd door Sylvanas. Je gaat in Shadowlands op zoek naar de bron van haar nieuw verworven magische krachten, want die komen hier vandaan. Sylvanas heeft een verbond gesloten met The Jailer. Dat is de een oeroude god, een van de oude Lords of Death die beschikken over de magie waar Sylvanas gebruik van heeft gemaakt in haar strijd tegen Saurfang en Arthas.

Nieuwe zones

Normaal gesproken stuurt een Arbiter elke gestorven ziel naar een Realm binnen Shadowlands. Er is echter iets mis in de zone, waardoor de indeling niet goed meer werkt. En die bepaalt hoe je door Shadowlands manoeuvreert. De uitbreiding bestaat uit vijf gebieden. Bastion heeft weinig van een onderwereld. Het is er licht en glimmend en doet denken aan het Griekenland uit de oudheid, met tempels met pilaren. Het is de Realm waar de nobelste strijders terecht zouden moeten komen. Uther the Lightbringer werd er naartoe gestuurd. Maldraxxus is het tegenovergestelde. Het is een duistere zone waar de Lich King zijn krachten vandaan haalt, hoewel niet alles er evil is. Het is de plaats waar de grootste krijgers naartoe gaan. De ziel van Draka, de moeder van Thrall, kwam er terecht.

Ardenweald is de zone waar de wijze zielen rusten, het is een plaats van rust en overpeinzing. Cenarius kwam daar terecht. Maar niet alles is er zo vreedzaam. Het is ook de zone waar de Drust vandaan komen, die we eerder leerden kennen in Battle for Azeroth. Tot slot is er Revendreth, de zone waar de ziel van Kael'thas Sunstrider terecht is gekomen. Dit is een zone van bruin licht, waarin zij terechtkomen die duistere daden hebben begaan. Alle personen die we hier als voorbeeld noemden zul je in de betreffende zones tegenkomen. In het midden van de vier zones ligt Oribus, de stad die als hub dient voor je avonturen in Shadowlands. Er is nog een vijfde zone, maar daarover later meer.

Covenant

In elk van de vier nieuwe zones huizen machtige wezens die de titel Covenant dragen. Elke zone heeft zijn eigen soort. Die Covenant geven je nieuwe spells, twee om precies te zijn. Een algemene spell die iedere speler in de zone krijgt, en een tweede spell die verschillend is per class. Het idee is daarbij dat je de vier zones doorloopt op weg naar het nieuwe maximale level in de game. Met dat nieuwe maximale level is iets bijzonders aan de hand. Dat is niet 130, maar 60. Nadat in Battle for Azeroth alle stats al gedevalueerd zijn, gaat in Shadowlands je level flink omlaag. Als je Shadowlands binnen stapt, word je teruggezet naar level 50, en gedurende je tocht door de vier nieuwe zones kun je doorgroeien naar level 60. Volgens Blizzard levert dat een beter tempo op tijdens het levellen in Shadowlands. Het moet het idee geven dat het bereiken van een nieuw level ook echt iets voorstelt. Een verklaring die op voorhand niet heel overtuigend klinkt, maar dat volgt wellicht als de uitbreiding eenmaal speelbaar is.

World of Warcraft: Shadowlands

De Covenant zijn de machtige wezens die je de speciale skills geven die je in elke zone bemachtigt. Die skills zijn niet permanent, maar gekoppeld aan de zone. Het idee is dat je de vier zones in willekeurige volgorde kunt doorlopen, maar daarbij wel steeds eerst een zone helemaal uit moet spelen voor je naar een van de andere zones trekt. Als je de quests volgt in een zone, krijg je dus de twee bijbehorende skills. Als je overstapt naar een volgende zone, lever je ze weer in en krijg je twee nieuwe. Tegen de tijd dat je alle vier de zones hebt doorlopen, zou je zo ongeveer level 60 bereikt moeten hebben. Dan volgt er een keuze. Je moet definitief voor een van de Covenant kiezen, waarbij je eigenlijk kiest voor de twee bijbehorende skills. Die hou je dan in de rest van de uitbreiding.

The Maw

Als het zover is, ben je klaar voor de vijfde zone: The Maw. Dat is waar je de meeste tijd door zult brengen als je 'max level' bent. Je duikt er dieper de onderwereld in en ontmoet The Jailer waar Sylvanas haar verbond mee heeft gesloten. The Maw is het meest van alle zones het evenbeeld van de hel. Middenin The Maw staat Torghast, de Tower of the Damned. Het is de toren die je gespiegeld in de trailer ziet.

Torghast is een soort eindeloze dungeon die iedere keer dat je er komt anders is. Het is een dungeon die je solo kunt oppakken, maar ook met anderen. Je kunt er met een groep van maximaal vijf spelers naar binnen. Blizzard heeft voor Torghast inspiratie opgedaan bij de vele roguelike games die de laatste tijd zo populair zijn. Je vecht je in Torghast een weg naar de top van de toren, al is niet duidelijk of je die top ook echt kunt bereiken.

In The Maw begint ook het eindspel van Shadowlands. Wellicht belangrijker is dat dit de locatie is waar je probeert het maximale voor je character te bereiken, waar je op zoek gaat naar de beste uitrusting of eigenschappen. Voor dat laatste is er een nieuwe eenheid toegevoegd aan de game: Anima. Het is de bedoeling dat je Anima kunt verzamelen en het kunt gebruiken om je stats of skills aan te passen. Hoe dat in zijn werk gaat, is nog niet bekend. Het is in ieder geval de bedoeling dat je bepaalde eigenschappen van je character wat individueler kunt maken door ze naar wens aan te passen.

Classes worden anders

Dat past bij een ander idee dat de makers hebben, namelijk een nieuwe opzet van de classes. De bestaande classes blijven bestaan en er komt ook geen nieuwe class bij, maar er gaat wel wat veranderen. Volgens Ion Hazzikostas, het hoofd van het WoW-team, wil men de rol van de classes vergroten. Volgens Hazzikostas ligt de nadruk nu teveel op de specialisaties die je kunt kiezen. Er wordt naar zijn smaak teveel gekozen voor een specifieke spec, bijvoorbeeld een Fire Mage of een Beastmaster Hunter. Het gaat daarbij meer om de spec dan om de class, en dat wil het team veranderen. De keuze voor een class moet meer betekenis krijgen. Veel meer dan dat is er niet over bekend. Of de specialisaties in Shadowlands helemaal zullen verdwijnen, weten we nog niet.

World of Warcraft: Shadowlands

Het idee achter Anima - meer controle over je character - komt in meer aspecten van de game terug. Zo wil men beroepen meer betekenis geven, zeker de beroepen waarmee je uitrusting kunt maken. Nu speelt geluk daarbij een te grote rol, vindt de studio. Als je een bepaald uitrustingsstuk maakt, bepaalt het lot wat de stats van het uitrustingsstuk zijn. Dat wil zeggen dat je vaak verschillende versies moet maken voor je er eentje hebt met de stats die je zocht. Dat moet anders. Het idee is dat je invloed kunt hebben op de uitkomst, bijvoorbeeld door bepaalde gems toe te voegen tijdens de fabricage. Maar het idee is nog niet volledig uitgewerkt.

Op weg naar Legendaries

Iets dergelijks speelt ook bij de Legendary items die je kunt winnen. Ook daar komt teveel toeval bij kijken, vinden de ontwikkelaars. Je weet nooit precies welk Legendary item je zult winnen, wat er makkelijk voor kunt zorgen dat je voor niets aan een bepaalde raid of dungeon hebt meegedaan. Dat wil men veranderen. Legendaries blijven, maar de manier waarop je ze bemachtigt gaat op de schop. Als het goed is, kun je straks kiezen uit een aantal Legendaries, die elk een traject hebben dat je af moet leggen om ze te bemachtigen. Je weet dus vooraf welk item je kunt bemachtigen en ook wat je daarvoor moet doen. Hoe de route naar een Legendary er precies uit gaat zien, is nog niet bekend.

Bij het streven naar meer controle over je character passen ook meer uiterlijke opties. Ten eerste zijn alle rassen op de schop genomen. Bij elk ras zijn er veel meer keuzemogelijkheden met betrekking tot kapsels en andere uiterlijke kenmerken. Zo kun je bij Humans eindelijk wat meer raciale verschillen kenbaar maken, zodat je Human character een Aziatische of Afrikaanse achtergrond lijkt te hebben. Zulke verschillen in kleur en versiering zijn er ook bij de andere classes. Verder komt er weer de optie om een character aan te maken dat direct level 50 is, en daarbij is er bij alle rassen de optie om een Death Knight aan te maken, want de lore van de Death Knight past naadloos bij die van Shadowlands. Tot slot voegt Blizzard een hele nieuwe serie Cloaks toe aan de game. Die zijn vooral decoratief. Het gaat er bij de Cloaks om dat je je character een persoonlijker aankleding kunt geven, zodat hij of zij lekker opvalt tussen andere characters van dezelfde class.

De eerste quests in Bastion

Shadowlands was speelbaar op BlizzCon. Wie wilde, mocht een kwartier rondlopen in Bastion, de zone met de minst duistere trekken. Je start daar in de Vestibule of Light, een soort oude tempel van het type waar Bastion mee bezaaid lijkt. Van daaruit krijg je de gebruikelijke serie quests. Heel veel anders is daar niet aan. De speelsessie maakte wat dat betreft weinig duidelijk over Shadowlands. We kregen in het kwartier één van de twee skills die je er bemachtigt, de Spear of Bastion. Onze Warrior kreeg daarmee een ranged attack, want de speer gooi je van je af en heeft dan een redelijk grote area of effect. Hij levert direct flinke schade op, maar nog eens evenveel schade in de vier seconden erna. Als het goed is, krijg je gedurende je avonturen in Bastion dus nog een tweede skill.

In Bastion strijden Horde en Alliance zij aan zij tegen de demonen uit de onderwereld. De meeste vijanden die we voorbij zagen komen, waren in geestvorm. Wat echter vooral opviel, was dat er zo weinig anders was aan het spelen van Shadowlands. Het meest opvallende was eigenlijk datgene wat je niet hebt: de gear waar je zo hard voor hebt gevochten. Voor de demo had onze Warrior een heel gewon kloffie aan, met blauwe spullen van gemiddeld level 350. Daar moeten we volgens de makers niet teveel waarde aan hechten. In Shadowlands kun je straks alle gear blijven dragen die je in Battle for Azeroth verzameld hebt, inclusief de de Azerite Powers die je in Battle for Azeroth hebt verdiend. Je hoeft dus niet direct uitrusting weg te gooien, zoals gebeurde bij je Artifact uit WoW: Legion.

Voorlopige conclusie

In het uitgangspunt van Shadowlands kunnen we ons volledig vinden. De achterliggende gedachte is dat je in de nieuwe uitbreiding meer controle krijgt over je character. Dat je kunt kiezen welke spells je erbij krijgt en meer opties hebt in het kiezen van een uiterlijk, en dat beroepen nuttiger zijn en het zoeken naar Legendaries meer zekerheid oplevert, juichen we alleen maar toe. Helaas zijn dat ook precies de punten waar nog veel onduidelijkheid over heerst. Hopelijk komt daar gedurende BlizzCon nog verandering in.

Als we op de eerste beelden moeten afgaan, zijn de nieuwe zones die je in Shadowlands zult doorlopen niet heel anders dan je gewend bent, op de laatste zone na: The Maw. Die is misschien zelfs spectaculair anders, al laat Blizzard daar nog niet veel over los. World of Warcraft: Shadowlands moet in 2020 verschijnen. Wanneer precies, is nog niet bekend.

World of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: ShadowlandsWorld of Warcraft: Shadowlands

Reacties (61)

61
57
42
3
0
10
Wijzig sortering
Dat hier niets van uitgelekt is klopt niet direct. Shadowlands gonst al tijden rond. Zie bijvoorbeeld deze "Breakdown", volgens mij eens van de eerste waar Shadowlands voorkomt:

https://www.youtube.com/w...yk52ZXaI&feature=youtu.be Uit mijn hoofd was dat leak nog niet heel erg in detail, maar het laat wel zien dat +- 2 maand geleden de naam al rond aan het zingen was.

Verder is het inderdaad Bolvar en Sylvanas en niet Arthas en Sylvanas.

Verder was denk ik het feit dat er een WoW expansion aangekondigd zou gaan worden nog wel duidelijker dan dat D4 gepresenteerd zou gaan worden, het is immers meer dan een jaar na de release van BFA en dat is redelijk traditioneel het moment voor een aankondiging van de nieuwe uitbreiding. Het zou juist zeer verrassend geweest zijn zou er geen uitbreiding aangekondigd zijn.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is het volgende; als je in shadowland een level extra krijgt, betekend dat dan ook wat in andere zones? M.a.w. wordt je daar sterker? Ik kan me voorstellen dat dit in itemlvl wat betekend, maar ook in char lvl, m.a.w doorgroeien naar 130?

Leuk om te lezen i.ig. dat deathknights weer wat meer podium krijgen.

[Reactie gewijzigd door tommy2005 op 23 juli 2024 01:03]

Het levelen gaat compleet op de schop. De huidige 120 levels worden herzien tot 50 levels, en in de nieuwe uitbreiding kunnen karakters dan van 50 naar 60 gaan. Zo moet elk nieuwe level weer wat meer impact krijgen; elke stijging in level zal een nieuwe ability, talent, of andere upgrade geven.

Hier hoort een andere grote verandering bij in de spelwereld: spelers gaan straks met nieuwe karakters eerst een introductie krijgen die duurt van level 1 t/m 10; dit zal een compleet nieuwe zone zijn (misschien meerdere afhankelijk van alliance / horde of je ras) waar alles wordt geïntroduceerd inclusief een eerste mini-dungeon. Daarna kunnen spelers voor level 10 tot 50 één eerdere uitbreiding kiezen om door te spelen, en op level 50 is het dan door naar de nieuwe omgevingen. De tijd heeft niet stilgestaan in de spelwereld, dus toegang tot bijvoorbeeld de content van Wrath of the Lich King zal nu gaan via tijdreizen (verhaaltechnisch). Spelers kiezen voor de levels 10 tot 50 dus één eerdere uitbreiding om door te spelen, en dat is genoeg voor die 40 levels. Elk van deze eerdere uitbreidingen krijgt level scaling, dus past zich aan aan het level van het spelerkarakter. Zo kun je voor elk karakter weer een andere uitbreiding kiezen en die "integraal" doorspelen. In de huidige situatie kun je ook al kiezen voor meer van de ene of juist de andere eerdere uitbreiding, maar het idee wordt nu dat je er één kiest en dat verhaal geheel doorspeelt.

Details van de uitwerking hiervan zullen we pas over een tijdje zien denk ik. Maar ik vind het niet verkeerd klinken. 130 levels werd wat absurd en dit kan het geheel weer wat opfrissen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 01:03]

Max level wordt weer gereduceerd naar 60. 1-50 in een zone/exp naar keuze, en 50-60 in Shadowlands. Level scaling van zones blijft dus zoals het is.
Oké, wel bijzonder dat er een lvl 120 boost bij lijkt te zitten.
Dat zal dan in de praktijk een boost naar lvl50 zijn lijkt me, wat op hetzelfde neerkomt na de level squish.
Ik had gemist dat de levels naar beneden gaan. Ik had mij er ook nog niet in verdiept moet ik zeggen. Vanuit de verwachting cq aanname, ging ik er gemakshalve vanuit dat er wel 10 lvls bij zouden komen. Vandaar mijn vraag.

Op zich natuurlijk wel bijzonder als alles straks Max lvl 60 is. Duidelijk iig, wel vreemd / wennen voor iemand die al speelt vanaf Vanilla.
Je krijgt die 120 boost nu al zodra je pre-ordered. Volgend jaar wordt die character dan terug naar 50 gezet.
Het huidige lvl is 120, en dus kan je die nu direct gebruiken ;)
Sylvanas die even de Lich King in tweeën breekt. Dat vond ik nou erg jammer, juist omdat de Lich King zo machtig is.
mwoah.. als Sylvanas in league is met "the jailer", oftewel de grote baas van de onderwereld en ook de bron waar ICC en de Lich King zijn kracht vandaan haalt, dan is dit niet zo vreemd. Overigens is Bolvar als Lich King natuurlijk lang niet zo sterk als Arthas vanwege de combinatie Frostmourne én helm of dominance.

Dit gaat terug naar het moment waal Vol'jin visions kreeg van een "loa" dat hij Sylvanas warchief moest maken, daaruit blijkt dat er wel grotere machten aan het werk zijn (nog steeds).
In 2én breekt is ook wat overdreven, ze ketent hem en pakt dan zijn helm af.

Waarbij je moet aantekenen dat Sylvanas al jaren bezig is om zeer veel kracht / macht te vergaren en je ook moet afvragen hoe machtig Bolvar is als Lich King. Veel van Arthas zijn kracht kwam uit Frostmourne en de souls daarin gevangen, Frostmourne is echter versplintert in Wrath of the Lich King en die souls bevrijd. Die krachten zal Bolvar dus niet gehad hebben bijvoorbeeld.
Ze breekt the Helm/Kroon van de Lich king in 2e. De persoon die de helm draagt is de Lich king niet andersom
Dat zeg ik dan ook, ik geef aan dat ze de Lich King niet in 2en breekt. Maar dat ze "slechts" zijn helm afneemt, en dan inderdaad de helm breekt.
Nee, De helm is als het ware de Lich king, Arthas zonder helm was geen Lich king, Bolvar zonder helm is niet de Lich king. De persoon die de helm of Domination draagt voegt samen met Ner'zhul en is Lich King dus Sylvannes heeft letterlijk de Lich king in 2e gebroken
Ik denk dat hoofdstuk 1 even aangepast moet worden. Arthas is zeker niet meer de lich king dat is bolvar. En of bolvar even sterk is al arthas is de vraag. In de story denken mensen dat arthas veel sterker was. Dus om die 2 gevechten te vergelijken. Tenzij je de 2 lich kings vergelijkt.

In ieder geval het is Sylvana en bolvar. Niet Sylvana en arthas

En ik zou nou niet zeggen dat de portal van vuur is. Het is niet ice en fire. Portaal heeft een gele gloed maar ik zou niet zeggen vuur.

[Reactie gewijzigd door pas1721995 op 23 juli 2024 01:03]

Arthas was zeker sterker, hij versloeg Uther en Illidan, niet de 2 minste. En dan had arthas als lich king ook nog eens frostmourne, wat hem steeds sterker maakte als hij er iemand mee dood. Daarom dat de Lich King alleen maar sterke characters vermoord.
dan vraag ik mij af of je dit "Zo oppermachtig als hij daar is, zo machteloos is hij in de confrontatie met Sylvanas" kan zeggen. want het zijn echt 2 verschillende personen die redelijk verschillen kwa krachten.
denk dat het kwa krachten niet veel scheelt tussen de twee. de meeste kracht zit namelijk in de lichking zelf dan maakt de mens eronder niet zoveel uit. feit is gewoon dat sylvanas gewoon sterker was en dat met arthas waarschijnlijk hetzelfde gebeurt was. sylvanas is gewoon sterker geworden en is altijd al een stuk gehaaider kwa plannen dan arthas geweest vanaf dag 1 dus ze zou zeker wel haar huiswerk gedaan hebben..
oh dat zeker, ik denk ook wel dat sylvanas arthas aan het gekund, vooral omdat we echt geen idee hebben hoe sterk sylvanas en wat voor krachten ze nog meer heeft. maar vraag me wel af of dat een ander gevecht was geweest. Frostmourne voegt natuurlijk wel heel veel toe. Ook als je kijkt in de story die warcraft 3 vertelt en hoe "sterk" arthas werd nadat hij forstmourne kreeg (lore wise). Ook was bolvar net klaar met melden met de helm en arthas was al wat warm gelopen om het zo te zeggen.

Maar neemt niet inderdaad niet weg dat sylvanas extreem sterk is geworden (of al was) en dat ze zeker wat huiswerk heeft gedaan.
Als je in wrath of the lich king halls of reflection speelt als horde zie je dat sylvanas weg rent voor arthas omdat die te sterk is. Er is dus wel degelijk verschil tussen Arthas and Bolvar en dan nog eens frostmourne. Nerzhul had een sterk iemand nodig en dan vond hij in arthas. Vergeet niet dat arthas stierf en nerzhul dus zijn krachten kreeg via frostmourne. https://youtu.be/ROshZ17XAcQ?t=232
ik heb halls of reflection helaas nooit gezien maar dat legt wel uit wat voor een verschil toen tussen die 2 zat. maar daar in tegen heeft zij nu ook wat nieuwe trucjes waarvan zelfs Lor'themar van zegt dat hij niet weet wat het is.

En ik vraag mij af of nerzhul die krachten inderdaad kreeg. Want las je het boek arthas leest wordt er gezegd dat arthas de ziel van nerzhul vernietigd zodat hij alleen overblijft in de helm.

Nu is er ook een verhaal dat er alsnog een stuk van nerzhul in de helm zit, maar ik denk niet dat de krachten van frostmourne naar nerzhul gingen aangezien het zwaard kapot ging en de zielen vrij leken.
Ja er zijn wat tegenstrijdigheden in de lore. Maar inprincipe is arthas en nerzhul niet meer, ze mergen en dan heb je de lich king waarvan ze zeggen dat arthas wel de dominante ziel is maar alles behalve menselijk nog is. Er was zelfs een quest waar de lich king arthas zijn hart wil vernietigen zodat het beetje menselijke wat er nog was ook weg is. Maar hoe dan ook de lich king was zeer krachtig door nerzhul en arthas samen in combinatie met forstmourne, dus met bolvar zonder frostmourne was het een stuk makelijker voor sylvanas.
dat stukje menselijkheid kwijt raken vond ik heel mooi geschreven in het boek over hem. In het boek krijg je af en toe een klein stukje van arthas in zijn hoofd/helm. waar hij zitsamen met nerzhul en een klein kind die heel ziek is.

spoilers voor mocht je het boek willen lezen:


Het komt er op neer dat nerhzul eindelijk arthas zo ver krijgt dat hij het kind verwijderd(om het netjes te zeggen). en dan is nerhzul blij. vervolgens verwijderd hij nerzhul met als laatste commentaar erbij "No we, no one tells me what to do. I've got everything i need from you--now the power is mine en mine alone. Now there is only I. I am the Lich King. And i am ready

het kind bleek het laatste stukje menselijkheid te zijn van arthas.

(ik leg het niet zo mooi uit als in het boek)
Ja boek was cool inderdaad en dat kind zit ook in het spel en die legt via quest uit wat er met arthas gebeurd is. Man ik mis WOTLK :(
voor de duidelijkheid :

Kil'jaeden heeft de lich king gemaakt. hij heeft de ziel van ner'zhul in de helm gestopt en naar Azeroth gestuurd. zodat azeroth verzwakt wordt voor de burning legion.

De helm of domination heeft dus de kracht van realm of the damned (shadowlands en dan specifiek van maldraxxus). Zodat hij de dood kan terughalen en deze onder controle kan houden. ook kan hij de scourge onder controle houden.

Bolvar is gewoon de lich king. geen standin. ik heb deze comments al wat vaker gezien en dit is onzin. De helm is de source van kracht. Frostmourne is een zwaart die ook krachten heeft en cursed. De helm zelf is geen curse.

Arthas met frostmourne had dus een extra mogelijkheid om zielen in frostmourne te trappen. en deze naar andere lichamen kan stoppen. Arthas is waarschijnlijk sterker. Maar niet zoveel sterker dan bolvar.

Ik vind het gewoon onzin dat sylvanas de lich king zonder moeite kan slopen. ze heeft nieteens een krasje op haar. slaat nergens op.
Helemaal waar. Maar de ziel van de drager van frostmourne word ook geconsumeerd. Arthas was langzaam stervende en werd dus ook een deathknight. Dus zijn krachten zijn wel degelijk gemerged met frostmourne en maakte de lich king dus sterker. Je ziet ook in de raid als frostmourne door fordring kapot word gemaakt, hij niet meer zo sterk is en dan word afgemaakt.
klopt. Arthas was ook geen Arthas meer. hij werd de lich king. frostmourne nam je eigen personaliteit weg. als je kijkt hoe hij was voor hij frostmourne oppakte was hij heel anders dan post frostmourne.
Maar dit is het punt ook. Hoe de F is de banshee queen, dat gecreerd is door de lich king nota bene, zo krachtig geworden dat ze niet alleen de lich king en zijn leger SOLO'd, maar ook nog eens de helm vernietigd? Ik neem aan dat ze hiermee de lich king zelf heeft vernietigd. Dat terwijl de Lich King de krachtigste personage was buiten wellicht titans als Sargeras.

Het voelt goedkoop aan.
helemaal mee eens, te makkelijk. Eerste trailer van BFA heeft ze grote moeite om Anduin en zun leger te verslaan en nu owned ze de LK of die een level 1 character is. En was er niet altijd een LK nodig omdat anders de undead heel azeroth zouden vernietigen?
"En was er niet altijd een LK nodig omdat anders de undead heel azeroth zouden vernietigen?"

https://www.icy-veins.com...-of-warcraft-shadowlands/ onder het kopje expansion structure staat hier wat over, dat er dus een scourge "invasion" komt
ah ok cool net zoals WOTLK prepatch.
Arthas is nooit in zijn eentje de Lich King geweest, het was een fusie tussen Ner'zul en Arthas.
ligt eraan aan welke lore lijn je gelooft. ik weet niet hoe zwaar de lore zich vasthoudt aan bijvoorbeeld de boeken, maar die leggen duidelijk uit dat ner'zhul wel echt weg is en dat er alleen nog arthas was met de krachten van de helm.

ik dacht ook dat blizzard gezegd had dat ner'zhul echt weg was en niet meer terug kwam(maar je weet het nooit met ze, zeiden ze ook van illidan).

Als ik wat verder opzoek zie ik meer mensen die denken dat arthas ner'zhul verslagen heeft maar wel zijn kennis heeft opgenomen.

zelf geloof ik dat ner'zhul inderdaad verslagen is en dat Arthas zijn ziel verslagen heeft en in zijn eentje lich king was. Dat de helm nog wel de krachten heeft maar niet perse nog een andere ziel erin.
Arthas als lich king? Zijn jullie wotlk vergeten?
technisch gezien het moment dat Arthas de helmet of domination op zette werd hij en de lich king 1 persoon, hetzelfde is gebeurt in WotLK met Bolvar. De helm zorgt er in principe voor dat de persoonlijkheid van de Lich King samen smelt met de persoon die hem opzet.
Daarom klopt de stelling toch nog niet dat sylvanas met arthas aan het stoeien is? arthas is dood en bolvar is de nieuwe lich king. dus sylvanas is nu aan het worstelen met bolvar.
Irritant dat blizzard bad guys in leven houdt voor de volgende expansion. Zo van, dan hebben we iets om een nieuwe expansion te maken. Zo ging dat ook met Gul'dan, aan het eind van Warlords. Hij onstnapte in die portal en ik dacht alleen maar: "Oh nee he.... *zucht*" om hem uiteindelijk in Legion pas te verslaan. Nu dus Sylvanas, die zo te zien BFA overleefd heeft. Jammer, want ik was wel klaar met dat kreng. Beetje spoiler ook wel want BFA is nog niet klaar, ik verwacht dat er nog een raid komt en dan het slot van het verhaal tot zover, en wat er eventueel met haar zou gebeuren, nu weet ik het dus al...
Die raid komt er ook, echter lijkt een andere verhaallijn af te sluiten, namelijk die van N'zoth. De verhaallijn omtrent Sylvanas heeft een vrij grote wending gekregen in de laatste 8.2.5 patch.

Dat de verhaallijn rond Sylvanas nog niet zou stoppen was eigenlijk ook wel erg duidelijk. Deze verhaallijn loopt all een jaar of 5-6 en het is nog steeds niet exact duidelijk wie er achter de schermen aan de touwtjes trekt omtrent Sylvanas. Dat verhaal gaat echt veel verder dan BFA.
Ah zo, er lopen dus twee verhaallijnen, duidelijk. Nu je het zo zegt klinkt het ook wel logisch dat er iets achter Sylvanas schuil gaat zoals N'zoth dat was achter Azshara. Ik loop ook een beetje achter, moet nog wat story missions inhalen. Neemt niet weg dat ik Sylvanas nog steeds niet hoog heb zitten, was al klaar met dat mens sinds ze Warchief werd en Blizzard haar censureerde (geen blote buik meer).

Anyway ik hoop nog wat meer van Azshara te zien, aan het einde van de Eternal Palace raid sterft ze niet maar wordt ze in een gat getrokken door N'zoth. Zou tof zijn als ze weer goed wordt of iets dergelijks en je haar zelfs moet redden, maarja dat ben ik, zo zal het wel niet gaan.
Arthas? In de cinematic is het toch wel Bolvar die verslagen wordt.
Mensen zijn opgegroeid met WoW en deze wending maakt dan ook flink wat emoties los:

https://youtu.be/2Jj_Bkazn70

Mooi om te zien, Blizzard weet met WoW weet zo echt de franchise levend en interessant te houden. Waar game reeksen zoals BF voor de oud spelers nauwelijks nog herkenbaar zijn is dit natuurlijk gewoon een nieuw hoofdstuk in hetzelfde boek.

Edit: uhm het artikel klopt alleen niet zoals hierboven is genoemd. Nu ken ik het (ook) niet maar Bolvar is de Lich King in het filmpje en daarbij was de komst van Shadowlands een paar weken terug al soortvan bekend bij de fans. Was geen groot geheim meer in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door NiGeLaToR op 23 juli 2024 01:03]

Mwah... ik houd het nog steeds (weer) bij City of Heroes, WoW heeft mij nooit over de streep kunnen trekken.
ESO nog heel even geprobeerd maar wanneer je daar niet de €15 pmnd betaald speel je eigenlijk alleen een inventory game, ben je constant alleen maar bezig met zorgen dat je inventory niet telkens vol zit.

Wat een money grab is dat zeg...

[Reactie gewijzigd door iew op 23 juli 2024 01:03]

Sorry maar nog nooit zo incorrect artikel gelezen over een aankondiging van een uitbreiding... dit is geschreven door iemand die het verhaal volledig niet gevolgd heeft.
Nog even afwachten hoe het gaat met de classes en de convenants en dergelijke, maar het ziet er leuker en uitdagender uit dan BfA en Legion qua sfeer! Sommige plekken doen me denken aan Eastern Plaguelands en aan de Blood Queen baas van Icecown.

Dus ja, nu hopen dat de classes net zo leuk worden als dat de omgevingen eruit zien. Ben ook benieuwd of de tier sets weer terugkomen of dat we weer opgezadeld worden met traits en essences wat ik niet hoop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.