Star Wars Jedi: Fallen Order Preview

Sfeervol, dynamisch en meer open dan gedacht

Nieuw terrein voor Respawn

De eerste beelden van Star Wars Jedi: Fallen Order verraden uiteraard het een en ander over de setting, maar belangrijker is dat we een heel aardig idee hebben gekregen van wat voor game Fallen Order gaat worden. Dat het een actiegame werd, stond op zich al wel vast. Respawn Entertainment heeft bovendien een aantal paradepaardjes als het gaat om elementen die het vaak in zijn games verwerkt. Denk daarbij aan veel dynamiek en snelheid, en - inderdaad - aan flink veel actie. De eerste blik op Fallen Order leert ons dat Respawn wat dat betreft redelijk bij zijn leest blijft, al zagen we ook elementen die we niet eerder in Respawn-games tegenkwamen.

De opvallendste daarvan zijn waarschijnlijk de platformelementen. Tijdens de demonstratie die we in een speciale theaterzaal zagen, begon Cal in het water, op Kashyyyk. Hij zwom - over nieuwe elementen gesproken - naar een dichtbij zijnde AT-AT, die onderweg nogal wat takken en struiken had meegesleurd. Die takken vormden begroeiing langs de poten van de AT-AT, waar Cal dankbaar gebruik van maakte door erlangs naar boven te klimmen. Later zagen we hem in een basis nog wat meer klimwerk verrichten, vergelijkbaar met hoe we personages als Nathan Drake weleens langs daken en rotswanden hebben zien klimmen. Het is nieuw terrein voor Respawn, maar het lijkt allemaal prima te werken.

Nieuwe elementen

We kwamen tijdens de presentatie op wat meer vertrouwd terrein toen we zagen hoe Cal zich een weg baande langs andere obstakels. Zo kon hij via een wall-run langs en over diepe kloven komen en op een goed moment zagen we hem zelfs wall-runs aan elkaar rijgen, om vervolgens in een beweging door naar een muurtje te springen om verder omhoog te kunnen klimmen. Het zegt iets over de snelheid en dynamiek in de gameplay van Fallen Order, die we gezien de staat van dienst van Respawn ook wel hadden verwacht. Die dynamiek laat je vrij snel grote stukken van een spelwereld doorkruisen. Die spelwereld bleef in deze demonstratie beperkt tot verschillende delen van Kashyyyk, maar een vluchtige blik op een Holomap van het universum verklapte dat er nog minstens drie andere planeten zijn te vinden in Star Wars Jedi: Fallen Order, en dat zouden er heel goed nog meer kunnen zijn.

Dat roept weer vragen op over elementen die ook nieuw zouden zijn voor Respawn, want hoe open is Fallen Order? Op sommige momenten in de demo zagen we Cal vrij rondlopen in een basis en leken er meerdere opties te zijn als het gaat om de mensen met wie hij kan praten en de kanten die hij op kan. En dan die kaart van het universum, zou het zo kunnen zijn dat we naar eigen inzicht tussen die planeten kunnen reizen? Het antwoord luidt: inderdaad. Sterker nog, Cal wordt op een gegeven moment onderdeel van het schip Stinger Mantis en kan dan, zolang de speler het schip kan bereiken, vrij tussen diverse planeten heen en weer reizen. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld iets moet doen op een andere planeet, voor je verder kunt op de planeet waar je op dat moment bent. Dat is toch een behoorlijke verrassing. Respawn kennen we immers zeker niet van games met een open opzet, maar juist van lineaire avonturen.

Onderdeel van die openheid is ook de manier waarop spelers Cal kunnen vormgeven. Tijdens het spelen verdienen spelers Skill Points die in een skill tree kunnen worden uitgegeven. Ontwikkelaars van Respawn vertelden dat ze bij tests hebben gezien dat spelers die punten heel verschillend uitgeven, wat zich vertaalt in een verschil in aanpak en speelstijl in de gameplay. Fallen Order belooft dus een stuk minder rechttoe, rechtaan te worden dan we in eerste instantie hadden verwacht.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite