Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Respawn en EA tonen eerste gameplaybeelden van Star Wars: Jedi Fallen Order

Respawn Entertainment heeft gameplaybeelden laten zien van zijn aankomende game Jedi: Fallen Order. Daarin speelt een jedi de hoofdrol. Er wordt een missie getoond waarin de speler een groep gevangen Wookiees moet bevrijden uit de handen van het Imperium.

De game speelt zich tussen de gebeurtenissen van Episode III en Rogue One af, wat het meest concreet wordt aan het begin, wanneer de speler Saw Gerrera ziet. Saw is een personage in Rogue One en wordt vertolkt door acteur Forest Whitaker. Het is onduidelijk of de stem in de game ook van Whitaker is, maar het komt in ieder geval behoorlijk dichtbij.

Respawn heeft bij deze game duidelijk zijn ervaring met platforming kunnen gebruiken: in Jedi Fallen Order zit ook een aardige hoeveelheid moeilijk terrein overbrugd worden. Daarbij kan de speler force jumps gebruiken, maar ook wallrunning, bekend van Respawn's Titanfall-games.

Aan de offensieve zijde maakt de speler gebruik van zijn lightsaber, force push, het stoppen van vijanden, projectielen en voorwerpen in de wereld. Verder stellen de ontwikkelaars in een panel tijdens EA Play, het E3-evenement van EA, dat ook het vechten met een lightsaber vrij diepgaand moet worden. Ze spreken van blocking, parrying en deflecting.

Tot slot heeft de hoofdpersoon een persoonlijke body droid bij zich, genaamd BD-1. De hoofdpersoon heeft een bepaalde band met deze droid, maar hij verzorgt bijvoorbeeld ook het hacken van terminals en andere apparatuur.

De game komt op 15 november uit voor Xbox One, PlayStation 4 en Origin. EA heeft eerder al aangegeven dat er geen microtransacties in het spel zitten, en dat er geen multiplayer-modus is.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

08-06-2019 • 19:07

126 Linkedin Google+

Reacties (126)

Wijzig sortering
Dit wordt een pre-order :)

Eindelijk eens een , naar wat eruit ziet , degelijke single player game zonder multiplayer bla. Heerlijk!
Waarom dan weer een pre-order? Bang dat de spellen op zijn bij de release? Dat zal vast niet gebeuren. Waarom dan niet gewoon kopen bij release als je weet wat de reviews zijn. Voor hetzelfde geld is het weer een bagger spel wat te vroeg is uitgebracht en vol met bugs zit.
Omdat ik dat leuk vind.

Ik wordt zo moe van deze discussie elke keer.. laat mensen toch gewoon doen wat ze willen.

Als het spel bagger is dan is dat maar zo. jammer van het geld, maar kan gebeuren.
Het kan inderdaad gebeuren omdat mensen per orderen en troep als anthem (wat je jaren van tevoren al aan zag komen) of fallout 67 blijft kopen.
Het feit dat ik pre-order verandert niets aan het product.. het is al gemaakt en utigegeven.
Nee, als het al gemaakt en uitgegeven is dan kun je het product hooguit 'orderen', pre-orderen doe je vóórdat het uitgegeven is.
En het kan wel degelijk er voor zorgen dat uitgevers gewoon doorgaan met games uitbrengen die eigenlijk nog niet echt af zijn. Dat is heel slecht voor de reviews, maar als je toch al genoeg geld aan de pre-orders verdient, waarom zou je je daar dan druk om maken?
Je vergeet alleen dat het geld niet direct naar de dev of uitgever gaat maar bij de winkel blijft. Die betalen pas bij levering.

Daarnaast heb je nog altijd de optie om de pre-order af te zeggen.
Als je hem in een winkel pre-ordert misschien, maar we gaan steeds meer naar digital only.
Bovendien zie je bij games die tegenvallen vaak een review embargo tot de release zodat mensen geen reviews kunnen zien voor de pre-orders al actief geworden zijn. Dus waar ga je je precies op baseren om je pre-order af te zeggen dan?
Als je de game koopt direct bij de release of via een pre order maakt helemaal niks uit. Aangezien je de game toch al koopt. Dit zijn gamers die direct willen spelen en niet gaan wachten op reviews. Dus waarom zou je geen pre-order plaatsen als je hoe dan ook de game gaat kopen?

Daarnaast vraag ik mij af hoe groot de omzet uit pre orders is ten opzichte van de release. Lijkt me sterk dat de meeste inkomsten uit pre orders komen. De meeste mensen wachten gewoon op de release en de reviews. Alleen de die hard fans gaan voor een pre-order. Dus de reviews maken zeker wel uit.
Het blijft altijd dubbelzinnig, voor kleiner ontwikkelaars is het zelfs zo dat men juist meer tijd en energie kan investeren in een game. Wanneer een game veel ge-preordered is zullen ook investeerders ook minder moeilijk doen en makkelijker geld beschikbaar maken voor een ontwikkelaar.

Hoewel ik persoonlijk niet meer games ga pre-ordenen moet iedereen dat zelf weten. Het heeft positieve en negatieve kanten. Ik heb het idee dat iedereen hier op Tweakers alleen de negatieve kant belicht maar de positieve kanten vergeet.

De game ziet er niet slecht uit en heeft naar mijn mening wat gameplay elementen die aardig overeenkomen met de uncharted serie. Vooral het klimmen etc. Lijkt er erg veel op. Niet dat dit iets slechts is. Benieuwd hoe het eindproduct er uit gaat zien.
Over het algemeen hebben mensen die tegen pre-orders argumenteren het ook eigenlijk vooral over AAA games van de grote publishers.

Als je een bepaald project of ontwikkelaar wil steunen ergens bij dan is dat prima, vooral doen. Ik volg zelf ook nog steeds de ontwikkeling van een game die ik jaren geleden eens op kickstarter gebackt heb (Home Free). Komt het ooit uit? Geen idee... Maar dat was dan ook eigenlijk geen pre-order maar het helpen financieren van het project, met als tegenprestatie regelmatige updates en als de game ooit afgerond wordt een kopie er van (hoewel mensen vaak in de war raken en wel denken dat ze iets kopen bij dat soort projecten).
Klopt. Maar het niet doen zal de kans minder groot maken dat ze bagger blijven maken
Laat mensen gewoon doen wat ze willen. Als je een pre order koopt die je niet leuk vind heb je alleen jezelf er mee. Ik koop ook altijd de pre order van Assassin creed en iemand als jij gaat mij daar zeker niet van weerhouden
Mensen blijven dat roepen. Maar niemand kan het weten. En dat is ook het probleem. We kunnen het nooit weten. Dus als er altijd een menings verschil zijn.
Waarom waren die wel compleet? Omdat er geen dlc bij zat? Omdat ze meer uren hadden?

15 jaar geleden was de markt totaal anders. En zijn dus ook totaal niet met elkaar de vergelijk. Maar ik begrijp dat veranderingen niet u ding zijn.
Nee, inderdaad je bent nu een melkkoe. Succes!
Ik heb me uitstekend vermaakt met Andromeda. en mijn vrouw ook. En dat was ook een pre-order :) blijkbaar heb jij er moeite mee om andermans opinies en keuzes te respecteren. ik stel voor dat je daar eens aan gaat werken.
Blijkbaar heb jij er moeite mee om andermans opinies en keuzes te respecteren. ik stel voor dat je daar eens aan gaat werken.
Dat zal het zijn. Maar verder prima dat jij en je vrouw niet verder kijken dan jullie neuzen lang zijn. }:O
}:O

[Reactie gewijzigd door Chocolata op 10 juni 2019 09:01]

Wie ben jij om iemand anders op te leggen dat hij / zij niet mag pre-orderen? En ja, daar heb je dus inderdaad moeite mee...
Omdat we met zijn alleen last hebben van de blinde pre-order mentaliteit van een grote groep mensen. Developers worden heel erg lui van pre-orders. Het geld is al binnen, dus waarom nog veel moeite doen voor een super goed spel. Of ze gaan pre-orders stimuleren door extra content toe te voegen dat alleen naar pre-orders gaat.

Het hele pre-order principe moet gewoon stoppen. Het is net als microtransacties, een slechte ontwikkeling in de game industrie. Om die reden blijven mensen ook de discussie aan gaan.
ik begin ook niet meer aan pre orderen. maar je ben nu beetje voor anderen aan het bepalen wat zij wel of niet mogen omdat jij ergens op tegen ben. iets zegt mij dat daar geen bal van klopt.
Om die reden blijven mensen ook de discussie aan gaan.
dat is bullshit, mensen blijven deze discussie voeren omdat ze graag hun zin willen krijgen, en andere mensen hun wil willen opdringen.

Pre orderen betekend vaak dat je het spel ook kun pre loaden waardoor je bijna zeker ben dat je ook gelijk bij launch moment kan spelen, en niet nog eens hoef te downloaden bij launch. vaak genoeg is download server overbelast bij launch, dus men kan wel degelijk een praktische reden bedenken om te pre orderen.
ik begin ook niet meer aan pre orderen. maar je ben nu beetje voor anderen aan het bepalen wat zij wel of niet mogen omdat jij ergens op tegen ben.
Of @hiostu geeft zijn mening omdat hij denkt dat de kwaliteit van spellen in het algemeen achteruit gaat bij pre-orders. Immers is een groot deel van het geld al binnen.

Of dat correct is, is iets anders. Het is echter niet enkel "wat jij doet vind ik niet leuk en daarom moet jij ermee stoppen".
vaak genoeg is download server overbelast bij launch, dus men kan wel degelijk een praktische reden bedenken om te pre orderen.
Komt dit überhaupt nog voor bij de grote platformen (Steam, Origin, ...)?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 juni 2019 20:37]

Zie vaak zat mensen klagen over problemen met server issues (niet perse multiplayer, kan ook inloggen zijn). Of ze kunnen wel spelen maar stuff wordt niet getracked etc.
Mwah bepalen, afraden mag prima met goede redenen. Heb genoeg mensen al overtuigd daarmee in het verleden.

Rond launch spelen zou ik dan is juist weer af te raden doordat er vaak problemen zijn. Niet alleen met downloaden maar ook met inloggen e.d.
En als een spel multiplayer zou hebben heb je soms nog vaker problemen.

Daarom ook nooit vrij nemen op launchdag maar een dag later als je dat zou doen.
En jij denkt te kunnen bepalen dat Hiostu niet mag zeggen dat hij vindt dat mensen niet zouden moeten pre-orderen?
Onzin natuurlijk, iedereen mag doen wat ie wil... Visgek82 mag pre-orderen als ie dat zo graag wil en anderen mogen daarvan zeggen dat ze het slecht vinden voor de industrie.
Dat mensen deze discussie voeren omdat ze graag hun wil aan anderen willen opdringen is natuurlijk helemaal onzin. Mensen willen het omdat ze het willen? :S
Ook daar ben ik het niet mee eens… Ik heb niets tegen microtransacties, zolang ze maar cosmetisch zijn en geen invloed hebben op de balans in het spel. Neem een spel als Path of Exile. dat draait , letterlijk op microtransacties. En hoe. Wat kan daar op tegen zijn? het spel is 100% gratis door die reden.

Ik vind het leuk om een spel te pre-orderen en dat doe ik dan ook. dat is geen blinde pre-order mentaliteit, dat is ergens lol in hebben.
Zeker bij een spel van EA zou ik de reviews maar afwachten, maar ja toch lol als het niks is 🤷
Ja en nee, ik heb in het verleden genoeg pre-orders geplaatst die ervoor konden zorgen dat een concept gewoon uitgewerkt kon worden tot een echt spel.

Er zijn genoeg kleine ontwikkelaars die goede ideeën hebben, maar geen invloed vanuit een grote uitgever willen.
Dan zal er toch een zak met geld moeten komen om 2-3 jaar aan ontwikkeling te kunnen supporten.

Zo heb ik 1,5 jaar geleden een pre-order geplaatst voor “the guild 3”, het spel verkeerd nog steeds in de beta en de ontwikkelaars luisteren ontzettend goed naar de input van de community.
(Let op: het is echt een beta)

Ik plaats in dat soort gevallen graag een pre-order om de ontwikkelaar een kans te geven zijn eigen creative vrijheid te benutten.
Als jij een pre order wil doen mot je dat lekkah doen! Lekker boeiend wat mensen er van vinden! Ga vooral je keuze niet verdedigen is echt nergens voor nodig!
Mensen staan natuurlijk helemaal vrij om een game te pre-orderen of niet daar heb je zeker gelijk in en ik vindt ze -1 dan ook niet terecht.

Het voordeel van NIET pre-orderen is wel dat ontwikkelaars een game op de markt moeten zetten dat gewoon goed is.
Als reviewers een game massaal afkraken zullen de verkopen tegenvallen en zullen ze echt moeten gaan fixen en aanpassen voor het weer opgang komt.

Als een game bagger is maar honderdduizenden pre-orders heeft komen er vaak alleen wat minimale fixes uit om de grootste schreeuwers stil te krijgen.
"Jammer van het geld, maar kan gebeuren"

... met zo ongeveer alle spellen die ze de laatste tijd uitbrengen.

Ik wacht wel tot de reviews komen! :)
Tjah.

Met een beetje geduld (hooguit enkele uren als je gewoon digitaal koopt na het lezen van een paar on-release reviews) is de potentiële teleurstelling te voorkomen.

Wens je er het allerbeste mee.
Daar is toch niks leuks aan.
Je begint er toch zelf over? Toch raad ik een pre-order af. Het ziet er veel belovend uit. Heeft het goede reviews dan ga ik het zeker halen.
> Ik wordt zo moe van deze discussie elke keer

Je wakkert de discussie zelf aan...
10% korting!!!11

Nee, ik begrijp het ook niet. Vroegâh, toen we nog in de tijd van cartridges en CD-ROMs leefden, heb ik wel eens een pre-order geplaatst (Ocarina of time, bij de Free Record Shop O-) ), maar tegenwoordig is het van de zotte om iets te "reserveren", vooral nu we digital distributieplatforms zoals Steam hebben. Meestal is de "bonus" die je krijgt de genoemde 10% korting (i.t.t. de 50% of 75% korting die je een half jaar later krijgt), of een of andere zero-day DLC (waaaaaaaaaaaaalgelijk).

Helaas krijgen we de uitgevers maar niet zover om met deze praktijken te stoppen, waarschijnlijk omdat er idioten zijn die maar blijven pre-orderen...
Vaak krijg je die pre-order bonussen ook wel als je ze na de pre-order koopt.Tenminste wel op de cd-key sites.
Absoluut, helemaal mee eens, ik doe het ook hoegenaamd nooit, enige uitzondering die ik maak is bij Rockstar Games. (Red Dead & GTA series) Aangezien die zich zolang bewezen hebben in het afgelopen 20 jaar. Maar verder exact zoals je zegt.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 8 juni 2019 19:52]

eens ik preorder al lang niet meer en zeker bij single play is het minder belangrijk hier hoef je niet bang te zijn dat je vrienden al verder geleveld zijn of meer geunlocked hebben met de zoveelste shooter/
Ik wacht rustig reviews af en waarschijnlijk de eerste aanbiedingen.
Nintendo (bijv) games kun je 5 jaar vooruit pre orderen. EA zou ik zowieso links laten liggen..
Hoewel ik zelf niet ga pre-orderen komen mijn ervaring zelden overeen met reviews. Ik zal wel weer zo'n speciaal gevalletje zijn maar veel games die top worden gereviewed verveel ik me dood bij terwijl games die slecht/meh gereviewed worden weer uitermate vermakelijk zijn voor me.

Natuurlijk geldt dit niet voor elk spel, maar als trailers of gameplay filmpjes zoals deze me bevallen ga ik het spel gewoon halen ondanks reviews.
Dat zul je inderdaad blijven houden. Maar spellen als no man sky of mass effect 4, waarbij duidelijk gewoon een half product wordt geleverd bij release zijn voorbeelden waarbij je de slechte kwaliteit er wel uithaalt in de reviews. Gameplay stijl is altijd nog persoonlijk, maar buggy games die echt gewoon slecht geproduceerd zijn, haal je er wel uit met reviews.
Hangt er beetje van af hoe je reviews opvat en welke je leest/bekijkt. Kom je bij zo'n site als IGN of GameSpot ken je wellicht de reviewer en zijn/haar voorkeuren niet. Kom je bij een specifieke YouTuber dan kan je die zijn/haar voorkeuren leren kennen en dan heb je al meer aan zo'n review.
Voor sommigen is het ook heel belangrijk om de technische kant van de games te weten te komen, hoe goed de controls zijn, hoe de combat ineen steekt, etc. Veel zogenaamde reviewers schieten daar tekort en dan heb je er ook niks aan, verhaal en graphics kunnen goed zijn maar controls trekken nergens op waardoor je er helemaal geen fun in hebt (Witcher 1 voor mij bv).
Dan ook nog de reviewscores (indien gegeven) leren kennen. Bij iets als IGN mag je gerust een paar punten er van aftrekken terwijl iemand als Jim Sterling een correctere score geeft (volgens zijn voorkeuren dan weer natuurlijk).
Duurt wel ff maar eens je daar doorheen bent heb je al wat meer aan reviews. Want enkel wat beelden zien en de gemiddelde review gaan je wellicht inderdaad niet verder helpen.

Geen idee wat je daarvan al hebt gedaan of ondervonden, maar je kan uiteraard ook gewoon doen wat je op het laatste zei, als het er interessant genoeg uit ziet gewoon zelf proberen.
Sinds het overlijden van John Bain / TotalBiscuit heb ik echt moeite met een reviewer te vinden welke dezelfde eisen stelt aan games en dezelfde soort gameplay houdt. Helaas voor mij kan ik Jim Sterling niet echt uitstaan. Ben echt nog op zoek naar een goede reviewer waar ik mijn vertrouwen weer in kan stoppen. Ben al zoveel YT'ers en website afgegaan.
Ik kan Jim Sterling wel smaken, maar hij speelt veelal op console of met controller wanneer hij de kans heeft dus niet altijd even nuttig voor mij dan. Verder heb ik beetje hetzelfde probleem sinds TB's overlijden, maar dan eerder omdat er veel minder reviews (of previews) te vinden zijn die doen waar ik naar zoek. Angry Joe werkt voor mij ook wel goed omdat ik ondertussen al weet wat hij leuk vindt maar dat is mssn weer een persoonlijkheid die een ander niet ligt. Hij doet ook niet zoveel reviews omdat het ook voor een groot deel entertainement gericht is waardoor er meer werk in kruipt (en hij heeft op een bepaald punt ook veel film reviews beginnen doen, ook al beweert hij dat dat niet ten nadele van de game reviews zou zijn).

WorthABuy legt ook meer nadruk op technische kant dan anderen dus ben deze ook wat aan het checken, zien wat hem ligt en zo, wat oude reviews van games die ik goed of slecht vond en zien wat hij er van denkt. En hij rant graag, altijd leuk voor mij :)
Ik wil je graag beroepen op het feit dat het wel EA blijft, en dat ze niet bepaald een heel goed track record hebben binnen de star wars IP. Desondanks blijf ik optimistisch en hoop dat ze een goede game neer kunnen zetten die in het rijtje past met de originele Battlefront games of de Jedi academy games van alweer meer dan 10 jaar geleden.

Maar pre orderen zou ik af raden op basis van wat we in het verleden gezien hebben, eerst zien dan geloven zullen we maar zeggen. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Coy op 8 juni 2019 19:22]

ik zeg niet dat iemand moet pre orderen maar dit is Respawn he, van TitanFall en Apex Legends, heb daar persoonlijk iets meer vertrouwen in als in de rest van EA :P

misschien moeten al die minners ook dit even lezen (het kopje moderaties):
https://tweakers.net/info/faq/karma/

alle reacties over pre-orders zijn net zo goed offtopic als mijn reactie en geen +2

[Reactie gewijzigd door DigitalError op 8 juni 2019 21:08]

En Respawn moet precies doen wat EA ze oplegt. Wanneer EA wilt dat de game op een bepaald moment uit komt dan brengen ze het gewoon uit, af of niet. Daar heeft Respawn weinig over te zeggen. Daarnaast bezit EA de Star Wars licentie, dus deze game is gewoon in opdracht van EA gemaakt, Respawn maakt het maar EA is degene die betaalt. Het zegt genoeg dat EA deze game aankondigde als "singleplayer, geen microtransacties", ze moeten hun imago weer een beetje opkrikken na fisco's als Anthem en Battlefront 2.

De gameplay zal zeker prima zijn, mits Respawn genoeg tijd krijgt om de game af te krijgen en het niet met bugs en al de markt op wordt gegooid wanneer het blijkt dat ze toch meer tijd nodig hebben. En dan kan EA altijd nog op een later punt zeggen "voeg microtransacties toch maar toe via een update". Zou absoluut niet de eerste keer zijn dat ze dat doen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 8 juni 2019 19:54]

Naar zeggen mag Respawn zijn eigen koers varen voor deze Star Wars game. Dat is in elk geval hoopgevend.
Ik wil je graag beroepen op het feit dat het wel EA blijft
Daarentegen is deze Star Wars game al sinds 2016 in ontwikkeling, nog voor Respawn ingelijfd werd door EA.
Bij genoeg pre-orders releasen ze het spel nog eerder vol met gratis bugs :)
Kijk, even vooropgesteld dat je het zelf moet weten en dat het jouw geld is: kijk even naar hoe de games van EA de afgelopen jaren ontvangen zijn. Als je het mij vraagt verdient EA geen pre-orders, daarvoor moeten ze eerst maar eens laten zien dat ze naast verdienmodellen ook gewoon games kunnen maken. Vergeet niet dat EA vorig jaar nog heeft laten weten geen brood te zien in single player games.

[Reactie gewijzigd door Smuey op 8 juni 2019 20:33]

Ja, je keuze staat vrij... maar doe het nou aub niet... er zijn veel en veel te veel games die allemaal slecht, matig afgeleverd worden of gewoon niet aan zo'n duur product op launch voldoen.

(bijna) Iedere keer weer zie ik weer mensen klagen bij reviews dat X of Y game matig afgeleverd is, veel en/of dure DLC heeft gekregen, matige a.i., vol zit bugs en glitches, fps cap etc, matige optimisatie, uitgespeeld is met 2-4 uur.
En dan nog wat andere zaken welke hier dan niet gelden; multiplayer/server problemen, toch IAP's uitgebracht na release etc.

Soms met een aantal patches fixes ze zaken weer maar dat is altijd weer afwachten. En X maanden later kun je game al 25-75% goedkoper krijgen.

Wacht wat (echte) reviews af, zelfs dan kun je hem als je echt wilt voor volle prijs kopen.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 8 juni 2019 21:23]

Gewoon niet pre-orderen... ophouden met die onzin... vroeger deed je het voor een kopie te reserveren, maar deze praktijken supporten is enkel slecht. Eerst laten zien wat het daadwerkelijke product is dat in de schappen verschijnt en in jouw handen, daarna betalen.
Mensen zoals Jij die pre orderen zijn de reden dat EA nooit zal verbeteren. Nu al vergeten wat Anthem liet zien? Mooie beelden die allemaal fake bleken te zijn.
Kom op, doe verstandig en koop nooit een game als pre-order! Niemand zal je vertellen dat je een game niet gaaf mag vinden, wacht gewoon tot een game uit is en je zeker weet dat de uitgever een goed product op de markt heeft gebracht.

Al jaren zien we dat (zeker de grote) uitgevers onvoltooide spellen uitgeven. Soms zelfs niet meer dan een 'minimal viable product' en de rest van de hype blijkt te zijn verpakt in in een roadmap vol (soms betaalde) DLC's. En de gamers maar tevergeefs wachten en hopen dat het ooit het mooie spel wordt waar we al die tijd op hopen.
En pre-orders zijn deel van dit probleem. Het geld zit al in de zakken van de uitgevers, welke vervolgens vaak weinig reden meer zien om er alsnog iets moois van te maken. Soms wordt zo'n spel of zelfs een hele reeks door de uitgever gewoon maar afgeschreven. Mass Effect is hier een treffend voorbeeld van, wie weet of we die reeks ooit nog terugzien. Gelukkig zijn er recent ook uitgevers die laten zien te hebben geleerd hebben van negatieve community-feedback. Maar zoiets gebeurt wel pas nadat de bulk van de gamers allang is vertrokken omdat het spel bij launch te saai of te buggy was.

Dit zou voor gamers m.i. genoeg reden moeten om niet meer mee te doen met de onvermijdelijke hypes en nooit en te nimmer games als pre-order te kopen. Als je er een beetje over nadenkt, is het hele concept van pre-order namelijk overduidelijk gestoord. Op het moment van de aanschaf (1) is het product niet eens af dus je weet niet wat je koopt en (2) moet je alsnog wachten voordat je iets voor je geld terugkrijgt. En als je dan toch moet wachten, dan maakt een paar dagen extra ook niet uit totdat er eerlijke reviews zijn zodat je weet of je wel een goede en/of complete game koopt.

Dus wees geen deel van het probleem, maar van de oplossing. Pre-order nooit een game!

NB: En verder hoop ik van harte met je mee dat dit een geweldig spel wordt. Want van sommige delen van de video ging mijn nerden-hart ook harder kloppen. Maar het blijft EA, dus eerst zien, dan geloven - en misschien ook kopen.
Mensen lijken niet te begrijpen dat er ook gamers zijn die geen zin hebben om te wachten op een review. Ik speel sinds kort borderlands 2. Ik weet nu al dat ik borderlands 3 direct zal aanschaffen. Dus waarom niet via een pre-order zodat je 15 euro minder betaald? Er staan al vele video's van BL3 online en ook volgende week komt hier nieuwe gameplay bij. Tot nu toe ziet het er gewoon awesome uit.

Ik ga echt niet wachten op een review van een game welke honderden uren kan duren om "uit" te spelen. Dan krijg je allemaal reviews van gamingsites die snel de review afraffelen en de game niet eens volledig begrijpen omdat ze maar 50% hebben gespeeld/gezien.

Of je krijgt te maken met reviewers die niet eens fan zijn van het genre en vervolgens de game lopen af te kraken. Hoe vaak ik wel niet een game review op tweakers heb gezien en in de comments moet lezen wat ze allemaal gemist hebben is niet meer op twee handen te tellen. Een review is niet alles bepalend. Je eigen ervaring is altijd de beste ervaring.

Respawn entertainment heeft altijd gave shooters gemaakt. Dus als je star wars fan bent zie ik geen enkele reden om niet te pre-orderen.
Bij EA nu nog pre-orderen? ik hoop dat je begrijpt dat ik je dan ook hartelijk uitlach...

Kijk even naar de games die afgelopen jaar met pre order opties via hen zijn uitgekomen en ik hoop dat je dan inziet wat ik bedoel...
U doet maar.

EA is de uitgever, niet de ontwikkelaar. het wordt gemaakt door Respawn.

Verder, als jij het leuk vind om mensen uit te lachen omdat ze graag een spel pre-orderen, be my guest. Ik zal er niet minder om slapen.
De laatste game die Respawn heeft uitgebracht die daadwerkelijk noemenswaardig was is ook alweer een tijd terug, in de tussentijd hebben we een mobile-halfbaksel van Titanfall gehad en APEX legends... de zoveelste BR-hype-geinspireerde throwaway die nu al steady decline ziet in player-numbers...

If-anything heeft APEX laten zien dat EA een te grote vinger in de pap heeft om de kans van succes te beoordelen op het kunnen van Respawn alleen... ze kunnen zondermeer béter.
Player numbers lijkt me nou niet de maatstaf om een spel op te waarderen. Anders zouden FiFA, Fortnite en COD de beste spellen ter wereld zijn. Zowel Titanfall 2 als Apex Legends zitten qua engine en gameplay echt prima in elkaar. En afgegaan op de single player van Titanfall 2, ben ik echt heel benieuwd wat hier uitkomt. Maar ik ga niet pre-orderen :-)
Totdat je op X duizenden/honderden of tientallen uitkomt. Nou zit Apex daar nog niet op maar er zijn genoeg games. Vooral indies, maar ook triple AAA games die soms maanden of weken na launch al praktisch dood zijn.
Zeker, maar Apex zit daar zeker niet op. Pc geeft binnen 20 seconden een nieuwe game. En Jedi Fallen Order is nog single player ook. Tel uit je winst ;-)
EA is de opdrachtgever, Respawn werkt voor EA. Dit is geen game die Respawn zelf heeft gemaakt en dan via EA uitgeeft, dit is een game welke wordt gemaakt met gebruik van de Star Wars licentie welke EA bezit. Dus Respawn moet gewoon doen wat EA ze opdraagt. Als het ontwikkelen te lang duurt gooit EA het gewoon de markt op, daar kun je op rekenen. Als het niet genoeg geld oplevert dan worden in de toekomst wellicht gewoon micro transacties toegevoegd.

Edit: Dan kunnen er wel minnetjes gegeven worden maar dat maakt het niet minder waar. Ze hebben zelfs vorig jaar nog out of the blue een update uitgebracht voor Plants vs Zombies 1. Waarom? Om microtransacties toe te voegen. Zo is ook de bedenker van Plants vs Zombies ontslagen bij EA omdat hij weigerde het volgende deel pay 2 win te maken.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 8 juni 2019 21:58]

exact, maar blijkbaar vinden mensen het belangrijker om te minnen dan om ook maar na te gaan of het maar zo kán zijn...
Een kut publisher kan nog altijd goede games uitbrengen waar ze minder of geen input op gehad hebben. Zie Bethesda, wat ze zelf maken is rotzooi, maar wat anderen voor hun maken kan heel goed zijn (Doom, Prey, Dishonored).
De Titanfall games zaten goed in elkaar en speelden goed, of je het fun vond is iets anders. Apex Legends idem, maar daar hebben ze volgens velen de bal laten vallen door te weinig te doen met de battlepass. Wat uitgelegd zou kunnen worden door het onverwachts groot success op launch (had het langer geduurd om zo'n playerbase op te bouwen dan hadden ze wat meer tijd om iets meer te doen). Of dat het geval is is wat gokken uiteraard.

Anyway, shit publisher != always shit games.
In het voorbeeld van Bethesda klopt dat nog, maar bij EA kan ik dat gewoon niet aannemen.
Lees alsjeblieft wat er als voorbeelden geleverd wordt; om te geloven dat dit niet kán gebeuren moeten we aannemen dat EA een soort van 180-graden draai heeft gemaakt, en ik vind dat nou eenmaal moeilijk om zomaar van uit te gaan.
Dat jij het niet kan aannemen betekent niet dat het niet kan.
Lees alsjeblieft wat er als voorbeelden geleverd wordt; om te geloven dat dit niet kán gebeuren moeten we aannemen dat EA een soort van 180-graden draai heeft gemaakt
Totaal niet wat ik gezegd heb.
Ok, anders geformuleerd;
Het is makkelijker te argumenteren dat een bedrijf dat al meermaals heeft laten zien niet aan de klantenwens te willen voldoen vóórdat het resulteert in zaken als het mogelijk verliezen van een licensie en ook meermaals zeer diepe vingers in de pap gehad heeft bij andere uitvoerende ontwikkelaars dat eerder zou pogen te herhalen dan voorkomen.

Laat EA nou net een track record hebben dat eerder vermoedens van herhaling dan verandering zou mogen onderstrepen... ondanks dat jij niet gezegd hebt dat EA 180 graden zou moeten draaien om zondermeer geen schade aan Respawn's werk te kúnnen leveren is dat helaas wel de harde waarheid.

Er zijn helaas geen tekenen van goed vertrouwen bij EA (ook niet vanuit hen als Publisher naar hen Producers) en scepsis viert dan (imho terecht) hoogtij.
Als dat volgens EA een probleem is, is ook de enige manier om dat goed op te lossen wanneer de algemene tendens aankomende tijd behoorlijk omslaat... en er is helaas voor nu maar een manier om daar achter te komen zonder vooraf een tegenvallende beslissing te kunnen maken; afwachten.
Maarja Respwan is niet veel slechter dan EA.
Iedereen zijn eigen keus. Sommigen doen het juist vanwege de extraatjes die ze ingame krijgen en daarnaast is het subjectief wat de een een goede game vind en de ander niet.
Het gaat niet om of iemand iets goed vind.
Het gaat over het feit dat je EA's onafgemaakte troep met verdienmodellen zoals GaaS op de markt laat plempen door te pre-orderen.
Want de melkkoeien zijn toch niet kritisch in EA's ogen.

EA zegt zelf dat ze in de toekomst alleen maar GaaS willen met soft launches.
Soft Launches is een onafgemaakt spel met een roadmap scam.

[Reactie gewijzigd door Chocolata op 9 juni 2019 11:02]

Jawel daar gaat het juist om. EA is namelijk niet de enige uitgever waarbij je een game kan pre-orderen. Dat in het geval van EA de beloftes vaak niet waar gemaakt worden is een ander verhaal. Maar ik pre-order een game soms ook omdat een game mij goed lijkt, ik soms een paar dagen eerder access krijg, vanwege de soms leuk extraatjes bij de pre-order of omdat ik gewoonweg erg naar de game of franchise uit kijk. Het is geen verplichting maar het is ieders eigen keus om wel of niet te pre-orderen. Daar hoef je niet iemand om uit te lachen.
Als dat soort dingen altijd de koper zijn keus zijn en daarmee de kous af had geweest hadden we nooit enige vorm van consumentenrecht gehad.

Simpelweg; als iemand een partij dreigt te geloven op zijn/haar "blaauwe oogen" en die partij stelselmatig onbetrouwbaar blijkt, ja, dan lach ik dat uit. Dat is misschien niet netjes, maar wel de waarheid.

Ik ben ondertussen nieuwsgierig geworden naar goede voorbeelden van Publisher-made games die EA niet ten grabbel gegooid heeft sinds het einde van het Partner-programma in 2013; persoonlijk merk ik sindsdien een wel erg consistent dalende lijn. Laten we daarbij ook meteen SimCity als een heel mooi voorbeeld nemen van wat ik bedoel met wanneer EA een publisher-made game ten grabbel gooit.
Men wil het niet horen want je valt hun persoonlijk spelletje aan.
Ik game al over de 40 jaar begon met een c64.
Hiermee wil ik zeggen dat er zoveel is veranderd de afgelopen 10-15 jaar..
Creativiteit en originaliteit de deur uit, verdienmodellen die je uitzuigen bij elke scheet, marketing die de boel nu draait, aandeelhouders als klant gaan zien en de klanten die een wandelende portemonnee zijn.

Maar ja, wat weet ik nu na 15 jaar schandaal na schandaal van EA te lezen.
Laatst nog dat patent van dynamic matchmaking van EA om nog meer geld uit je zakken te kloppen.
https://patents.google.com/patent/US20170259177A1/en
Wil je weten want ze nog meer doen? Je kan de blauwe pil nemen of de rode en zien hoever het gaat

Dit zit in alle huidige spellen van EA maar ook bij de andere uitgevers en al jaren.
Als dit mij overkomt zou ik gelijk naar de rechter stappen.
Want het is gewoon crimineel. en moet aan banden gelegd worden want ze bepalen hoelang je euro wat waard is en die tijd word steeds korter gemaakt want spelers zijn NIET KRITISCH genoeg.
ik weet het niet man, ik ben geen star wars of star trek fan boy, verder heb ik geen een film gezien van dat.

toen ik de game trailer zag leek het op momenten wel gewoon een jurassic park in een verre toekomst, een jurassic park on steroids, zo iets. niet dat het niet mooi is, maar weinig identiteit heeft het, geen eigen smoel lijkt het wel en die reusachtige spinnen dat is toch niet eng, hadden ze daar niet gewoon een paar dikke buiten aardse monsters van kunnen maken ?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 8 juni 2019 19:50]

Een EA game pre-orderen ? NOOIT. Een EA game kopen? waarschijnlijk ook nooit (meer).
Ziet er mooi uit maar wel erg makkelijk! Jammer dat we geen ledenmaten zien vliegen van de stormtroopers, dat zou het voor mij afmaken!
Dat zou hen ook afmaken :+
Haha ja een beetje grof geweld mag wel als we aan het rondzwaaien zijn met een lightsaber!
Het is ook van Disney misschien mag te veel geweld weer niet van hun?
Ongetwijfeld dit. Reken maar niet op onthoofdingen of rond vliegende ledematen... PG13 is het beste dat je kan verwachten jammer genoeg...

Wellicht dat dit het eerste star wars spel is dat mijn interesse weet te wekken sinds jedi knight 2: jedi outcast... ik hoop het.
In de panel benadrukken ze wel een paar keer dat dit gameplay is van iemand die erg goed is in de game, dus het zou kunnen dat dat makkelijk nog wel meevalt. Maar het is afwachten natuurlijk.
als deze persoon goed is in de game moet de game wel hele slechte besturing hebben. hij wordt zo vaak geraakt en lijkt amper levens te verliezen. ik vindt dit er uitzien als een typische demo.
Animaties en gameplay zien er nog wat houterig en erg middelmatig uit. Maar het is nog een vroege versie, dus wie weet!
Daarintegen vond ik Saw Gerrera echt super herkenbaar. De gezichten zien er behoorlijk realistisch uit. De animaties zijn inderdaad nog wat houterig. Maar dat komt vast goed!

Ben wel hyped!
de gezichten zijn wel herkenbaar. maar ik vindt ze er niet heel goed uitzien. het ziet er een beetje 'plat' uit. eigenlijk net zoals sommige van de andere textures. de belichting is mooi maar de textures lijken ondermaats.
Sinds wanneer schieten stormtroopers raak? :/ :/ :/ :+
Ik vind het een beetje weg hebben van Tomb Raider.
Maar dan met een Star Wars sausje hehe.
Ziet er verder leuk uit, lijkt erop dat ik deze wel ga spelen :)
Eindelijk na The Force Unleashed weer een (hopelijk) fatsoenlijke singleplayer.
Dit gaat een pre-order worden. En het zal mij een worst wezen wat anderen daar van vinden. :)
Dit ziet er echt goed uit! Leuke gameplay, mooie animaties en sfeervolle graphics.
Ff aankijken hoe het uiteindelijke spel gaat worden maar ik ga deze vrijwel zeker spelen.
The Force Unleashed moest ik meteen aan denken toen ik de beelden zag. Heb me met die games ook prima vermaakt ondanks de twitchy besturing van die serie. Ben erg benieuwd naar deze game maar ik vraag me eerlijk gezegd wel af waarom ze dan 1313 gecancelled hebben terwijl dat er naar mijn idee beter en interessanter uit zag.
Ik hoop maar dat ze voor deze demonstratie Blood & Dismemberment uitgevinkt hebben.
Dat stukkie dat ie die laserstraal force freezed en die trooper er aan spietst is wel leuk gedaan. :*)

[Reactie gewijzigd door kr1z op 8 juni 2019 20:27]

Eindelijk na jaren weer een mooie Star Wars campain ! Omg ik kijk er zo onwijs naar uit na het zien van de beelden, Call Of Duty is na 12 jaar weer terug en Star Wars doet het ook na lange tijd _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True