Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie en automotive

Budget-bridgecamera's Round-up

Zestig keer zoom voor de zomervakantie

Video

Natuurlijk zijn deze camera's ook prima geschikt om mee te filmen. Door hun omvang liggen ze stabieler in de hand dan een smartphone of kleine compactcamera, mits je ze met twee handen vasthoudt. De camera's bieden een wijde hoek in de groothoekstand, maar ook de zoomfunctie kan natuurlijk goed van pas komen tijdens het filmen. Het is alleen niet aan te raden om extreem in te zoomen, want hoe goed de stabilisatie ook is, voor video is het al snel niet meer fijn om naar te kijken.

Stabilisatie

Voor het stabiliseren van het beeld maken de camera's gebruik van optische stabilisatie, maar ze combineren dit soms met digitale stabilisatie. In dat laatste geval wordt een kleine uitsnede gemaakt, waardoor ruimte ontstaat om het beeld door middel van de overtollige pixels verder te stabiliseren. Dit heeft voor foto's weinig zin, maar is voor video wel effectief. Dit is ook de methode die al jaren in smartphones wordt gebruikt. Het heeft als keerzijde dat de beelden er soms wat kunstmatig stabiel uitzien en soms zijn er ook wat trillingen te zien. Een stabiele hand helpt, want bij een kleine beweging, zoals een kuchje, raakt de stabilisatie toch een beetje van slag. Vanwege de extreme zoomfactor wordt iedere kleine beweging letterlijk en figuurlijk uitvergroot, en dat is al snel niet meer fijn om naar te kijken.

Al met al slagen de Canon en de Panasonic het best in de stabilisatie. In de extreemste stand zijn de beelden het rustigst om naar te kijken. Met name de Nikon raakt snel van slag en heeft dan even tijd nodig om weer te stabiliseren. Nog storender is de vignettering bij deze camera, die door de stabilisatie extra in negatieve zin opvalt. Dat leidt tot een continu veranderende lichtintensiteit, alsof iemand met een zaklamp aan het bijschijnen is, en dat is niet fijn om naar te kijken. Alle camera's maken trouwens wat geluid tijdens het filmen, zij het door de stabilisatie, het inzoomen of het scherpstellen.

Resolutie en instellingen

Alle camera's kunnen filmen in 1080p met 50fps. In lagere resoluties zijn meer fps haalbaar voor het maken van slow motions, maar de kwaliteit neemt dan flink af. Nikon en Panasonic hebben een streepje voor, want deze camera's kunnen ook filmen in 4k. Dat sluit naadloos aan op uhd-tv's, die intussen alweer enige tijd standaard zijn, al heeft niet nog ieder huishouden zo'n model thuis staan. Ook in dat laatste geval is 4k overigens nuttig, want als je een nieuwe tv koopt, kun je dan alsnog je beeldmateriaal in de hoogste resolutie bekijken. Bovendien heb je altijd nog de optie om 4k-beelden te downscalen naar 1080p. Dat leidt tot scherpere beelden, maar je kunt er ook voor kiezen om een uitsnede te maken zonder kwaliteitsverlies ten opzichte van 1080p-beeld.

Voor fotografie biedt 4k-video eveneens interessante opties, althans bij Panasonic. Dit resulteert in een 4k-fotomodus, waarbij je in achtmegapixelresolutie foto's kunt maken met een snelheid van dertig beelden per seconde. Vooral bij actiemomenten kan dit zeer van pas komen, omdat de kans veel groter is dat je het juiste moment vastlegt. Je moet dan wel eerst deze modus inschakelen, maar dat kan standaard via de Fn1-knop bovenop.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.