Door Chris Broesder

Redacteur mobile

Nokia 7 Plus Review

Fijn, vlot en zuiver

Camera

Steeds meer midrangetoestellen hebben een dubbele camera en ook op de Nokia 7 Plus ontbreekt die gelukkig niet. Bij toestellen met een tweede sensor zonder Bayer-filter wordt vaak beweerd dat dit ten goede komt aan het detail in de gemaakte foto's. Soms hebben wij echter onze twijfels over het nut van deze tweede camera en zo ook bij de Nokia 8. Tot ons genoegen heeft Nokia er bij de 7 Plus voor gekozen om een tweede camera met afwijkende brandpuntsafstand in de 7 Plus te zetten, zodat je objecten dichterbij kunt halen. Dat is in elk geval een praktische toepassing als het goed wordt uitgevoerd. Het is precies dezelfde cameraopstelling als die van de high-end Nokia 8 Sirocco, dus daar mag iets van verwacht worden.

Camera Primair Secundair Frontcamera
Resolutie 12Mp, 4:3 12Mp, 4:3 16Mp, 4:3
Pixelgrootte 1,4µm 1,0µm 1,0µm
Lensopening f/1.75 f/2.6 f/2.0
Focus Fasedetectie Fasedetectie Fasedetectie
Optische stabilisatie Nee Nee Nee

De Nokia 7 Plus heeft prima cameraspecificaties voor een middenklassetelefoon. Wat opvalt, zijn de vrij grote pixels van de primaire camera, die dus in combinatie met de lensopening van f/1.75 vrij veel licht kunnen opvangen. In negatieve zin valt op dat de camera geen laserautofocus of optische stabilisatie heeft, hoewel dat ook weer niet standaard is in deze prijscategorie. De maximale videoresolutie is 4k met dertig frames per seconde.

De camera-app is behoorlijk uitgebreid sinds de Nokia 8 uitkwam. Bij de 7 Plus vinden we onder meer een Pro-modus, een Livebokeh-modus en een Bijwerken-modus terug. Bij de Pro-modus stel je de witbalans, focusmodus, isowaarde, sluitersnelheid en belichtingscompensatie in via een schuifje op een halve cirkel. Dat werkt lekker, al zijn de icoontjes van de diverse instellingen wat aan de kleine kant. Helaas ontbreekt de rawmodus nog steeds. De Bijwerken-modus maakt je huid wat egaler, haalt wat puistjes weg en maakt je vreemd genoeg bleker dan je bent, wat we eerder op een Aziatische smartphone verwachten dan op een westerse. De Livebokeh-modus levert achtergrondonscherpte op. Deze modus werkt overigens vrij goed, al maakt hij wel wat foutjes hier en daar, zoals we wel gewend zijn van smartphones die achtergrondonscherpte simuleren.

Natuurlijk zijn we ook op pad geweest met de Nokia 7 Plus en we hebben ervoor gekozen om de camera in eerste instantie tegenover de Nokia 8 te zetten, omdat deze nu dezelfde prijs heeft als de 7 Plus en om te kijken of Nokia in het afgelopen jaar progressie heeft gemaakt.

Hierboven zie je een deel van de vergelijkingsfoto's die we hebben gemaakt met de Nokia 8 en 7 Plus. De meeste foto's zijn genomen bij goede lichtomstandigheden en over het algemeen zijn het dan ook acceptabele foto's, maar we prefereren de foto's van de Nokia 7 Plus. Ze zijn over het algemeen contrastrijker en de foto's van de Nokia 8 kunnen in deze omstandigheden wat flets ogen. Ook produceert de Nokia 7 Plus over het algemeen een iets detailrijkere foto. Beide toestellen hebben een beperkt dynamisch bereik en zoals we hebben gemerkt, is dat bij de Nokia 7 Plus nog iets beperkter dan bij de Nokia 8.

Vervolgens besloten we het de Nokia-toestellen moeilijker te maken en de honderd euro duurdere OnePlus 5T mee te nemen in de fotovergelijking bij gecontroleerde slechte lichtomstandigheden. Bij de eerste drie foto's hebben we een lampje van tamelijk ver weg op onze opstelling gericht. Hier doet de OnePlus 5T de beste zaken. Hij zet een heldere foto neer met een redelijke hoeveelheid detail en minder kleurruis dan de Nokia 7 Plus. Verder heeft de Nokia 7 Plus verkeerd gefocust; we hebben op het Nintendo-logo gefocust en direct afgedrukt bij alle foto's. De Nokia 8 laat het hier al afweten en kan geen bruikbare foto produceren.

Bij de onderste drie foto's hebben we het licht de andere kant op gericht. Dat zie je meteen aan de resultaten. De kamer was dan ook behoorlijk donker. De Nokia 7 Plus laat hier geen bruikbaar resultaat meer zien, de Nokia 8 als vanzelfsprekend ook niet en de OnePlus 5T zit hier op zijn limiet. De foto is niet bepaald mooi, gedetailleerd of ruisvrij, maar je kunt nog wel zien dat er een Commodore 64, Zapper en Nokia 8800 Sirocco Gold op de foto staan.

Buiten bij weinig licht is het hetzelfde verhaal te houden. De OnePlus 5T produceert in alle bovenstaande situaties de bruikbaarste resultaten. Naast het feit dat de camera wellicht meer licht opvangt, gaat de camera-app slimmer om met deze omstandigheden. De Nokia 7 Plus presteerde erg wisselvallig. Bij de op een na laatste situatie, met de koepelkerk van Willemstad, 'flikkerde' het beeld dat we op de camera-app zagen bijvoorbeeld, in die zin dat de app zich per moment anders instelde op de situatie. Daardoor kregen we de ene keer een volledig zwart beeld als resultaat en de andere keer bovenstaande foto, die ook niet om over naar huis te schrijven is. De app vertoont dit gedrag echter niet altijd bij slecht licht en als hij zich goed instelt op de situatie, zijn de foto's veelal beter dan die van de Nokia 8. Toch heeft de Nokia 8 het etenstafereel weer het meest realiteitsgetrouw vastgelegd.

De situaties waarin de Nokia 7 Plus zich ten positieve onderscheidt van de Nokia 8, is niet zozeer als de lichtomstandigheden echt slecht worden, maar vooral bij schemer en in het blauwe uur. De Nokia 8 heeft dan de neiging om de belichting te laag in te stellen op de automatische stand, waar Nokia dat bij de camera-app van de 7 Plus beter doet. De tweede serie foto's van dit voormalige raadhuis is genomen toen het al richting donker ging en de Nokia 7 Plus zet daar een resultaat neer dat vergelijkbaar is met dat van de OnePlus 5T, wat knap is. Kortom, bij schemer doet de 7 Plus redelijke zaken en bij echt weinig licht doet hij het een stuk minder dan andere toestellen.

Waarmee de Nokia 7 Plus het beter doet dan de OnePlus 5T, is optische zoom bij slechte lichtomstandigheden. In beide gevallen grijpen de toestellen terug op hun lichtsterkere, primaire camera in deze situatie, maar de Nokia laat een detailrijker resultaat zien. Eigenlijk is dit resultaat niet heel relevant, aangezien het simpelweg digitale zoom betreft. De tweede camera is natuurlijk bedoeld om bij betere lichtomstandigheden te kunnen zoomen en dat werkt prima op de 7 Plus. Toch is de rechterfoto hierboven ook niet al te best. Dit is dan ook zo ongeveer de limiet van de secundaire camera. Bij bewolkte omstandigheden aan het einde van de dag houdt het 'optisch' zoomen een beetje op. Kijk je echter bij de bovenste serie foto's naar de zoom op het streetart-kunstwerk van Anne Frank, dan volstaat de tweemaal optische zoom met secundaire camera prima, al wil de automatische witbalansinstelling nog wel eens verschillen tussen primaire en secundaire camera.

We kunnen zien dat Nokia in het afgelopen half jaar wat progressie heeft gemaakt op het gebied van fotografie wat de softwarematige afstelling van de camera-app betreft. Ook heeft de Nokia 7 Plus betere papieren als het gaat om foto's bij matige lichtomstandigheden en dat is wel een gebied waarop smartphones zich van elkaar kunnen onderscheiden. Als je echter een toestel als de OnePlus 5T naast de Nokia 7 Plus zet, legt de 7 Plus het af, ook bij goede lichtomstandigheden trouwens.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite