Tweakers zegt: 7,5

Nokia 7 Plus dual sim Zwart

Specificaties 6" • 2160x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7 Plus dual sim Zwart Review

winterlord 5 mei 2019, laatste update op 5 juni 2019, 4.551 views Product gekocht

Nokia 7 Plus dual sim Zwart

Afgaande op de lovende recensies van dit toestel heb ik besloten tot aanschaf over te gaan. echter is mijn gebruikservaring totaal anders dan wat de meeste recensies aangeven. Ik schrijf nooit reviews maar gezien mijn ervaringen met dit toestel vond ik dat ik deze met iedereen moest delen!

Pluspunten

• accu
  • android one
  • uiterlijk
  • toestel voelt solide aan

Minpunten

• krasgevoeligheid van het scherm
  • minimale scherm helderheid
  • gevoeligheid van het touchscreen
  • tap to wake

Nadat mijn vorige telefoon (Nokia 6.1) in december vorig jaar een gevalletje zwemles heeft gehad moest ik noodgedwongen op zoek naar een andere telefoon. via Amazon was er een interessante aanbieding met de Nokia 7 Plus.

Na een aantal recensies doorgenomen te hebben die eigenlijk allemaal lovend over dit toestel waren. Heb ik besloten dit toestel aan te schaffen.

Ik heb het toestel nu 5 maanden in gebruiken en ondank dat ik zeer positief ben over de accuduur en de look and feel van de telefoon houd daar alle positiviteit wel op.
In heb begin valt het een en ander niets zo op maar naar mate je de telefoon langer gebruikt dan merkt je dat het allemaal toch niet zo lekker werkt en ga je je meer en meer ergeren aan het toestel.

Allereerst de schermhelderheid. Deze dimt tot ongeveer 15-20% en hierna gebeurt er niets meer. In het donker of in bed is het scherm dan ook veel te fel en doet zeer aan je ogen.

Tap to wake: mijn vorige Nokia had deze functie en vond dit wel prettig werken. De Nokia 7 Plus heeft deze functie ook. Echter ondanks dat deze standaard aan staat werkt het niet. Zet je de functie uit dan krijg je er nog een probleem bij en dat is dat de onderkant van je touchscreen op bepaalde momenten niet meer reageert en je dus de navigatieknoppen niet meer kunt bedienen. Dit is tijdelijk weer op te lossen door naar de systeeminstellingen te gaan en op “over de telefoon” te drukken en op miraculeuze wijze werkt dan het volledige scherm weer. Tap to wake maar weer aangezet en dan werkt de functie nog steeds niet maar je scherm blijft wel werken :)

Dan de aanraakgevoeligheid van het scherm. Deze maakt het vrijwel onmogelijk om te typen op je telefoon. Met enige regelmaat worden aanrakingen niet geregistreerd, soms zie je dat de aanraking wel goed is en zie je dat ook op het scherm terug doordat de knop oplicht o.i.d. maar gebeurt er niets. Echter gebeurt het ook bijzonder vaak dat je 2 of 3 keer moet drukken voordat er iets gebeurt. Aan de andere kant is het scherm soms zo gevoelig dat je tijdens het typen de meest vreemde woorden en zinnen krijgt. Aanrakingen worden als swype gezien waardoor je in bijvoorbeeld het mailprogramma tijdens het scrollen per ongelijk zomaar een aantal mailtjes verwijderd.

En als laatste punt de krasgevoeligheid van het scherm. Toestel zit vanaf dag 1 in een beschermende hoes (flipcover) en ondanks deze maatregel zitten er op het scherm een aantal opvallende en zeer zichtbare krassen.

Ter vergelijking: ik heb voor mijn werk een Iphone SE die ik ondertussen meer dan 1.5 jaar in gebruik heb. Daar zit geen enkele kras op ondanks het gebrek aan uiterlijke bescherming.

Heb ondertussen de laatste grote service update van Nokia gekregen voor dit toestel maar geen van de genoemde problemen zijn opgelost.

Meerdere malen contact gehad met de support van Nokia, van alles geprobeerd waaronder het wissen van het volledige toestel maar ondanks hun goede inspanningen heeft het helaas niets opgeleverd. Uiteindelijk geven ze aan dat een aantal issues bekend zijn en opgelost worden met de eerst volgende update.
Die heb ik dus net gehad. Ik heb besloten het toestel maar op te sturen in de hoop dat er iets aan verbeterd en as we speak is het toestel onderweg naar Hongarije.

Voor iedereen die overweegt om dit toestel aan te schaffen. Denk hier goed over na. De eerste hardware versies van dit toestel waren klaarblijkelijk uitstekend. Maar de laatste versies zijn gewoon waardeloos.

Update:
Toestel van reparatie terug mogen ontvangen op 13-05-2019 en ben wel zeer tevreden over de snelheid waarmee dit gegaan is. Toestel is al met al anderhalve week weggeweest.
Heb ondertussen mijn toestel 3 weken kunnen proberen en alles functioneert nu naar behoren.
Wat echter nog steeds een punt is, is de krasgevoeligheid.
Wat is er nu vervangen? Dat is het touchscreen en het lcd.

Wat mij opvalt is dat het in het menu van het toestel te zien is het type touchscreen van andere makelij is dan voorheen.
Voorheen was het type Novatek en nu is dat Goodix.

Als het toestel op deze manier blijft functioneren ben ik blij en is het door Nokia in dit geval prima opgelost.
Echter blijft het punt dat Nokia in dit geval geen constante kwaliteit levert en je dus geluk moet hebben of je een goed werkend toestel mag ontvangen.

Heb jij ook een Nokia 7 Plus dual sim Zwart?

Reviews door de redactie

J.l. toestel gekocht bij Belsimpel. Ook ik ondervond het helderheid issue. Toestel is toen 5 dagen weggeweest / opgestuurd naar Dynafix en het display is vervangen. Werkt nu prima. Goede service dus van Belsimpel. Zie hiervoor ook de Tweakers review van Ossi.
productreview: Nokia 7 Plus dual sim Zwart review door Ossi

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 6 mei 2019 08:53]

Ik kan mij hier helemaal in vinden. Na een paar maanden heb ik de hoop opgegeven en ben ik weer terug bij mijn oude S7. Scherm helderheid was bij mij ook een probleem, aanraakgevoeligheid ook. Ook viel de camera mij ontzettend tegen. Ik had de mijne 4 maanden terug nieuw aangeschaft bij bol.com en inmiddels weer verkocht via tweakers.
Ook ik herken de kritiekpunten en kan er zo een aantal bij bedenken nu ik al geruime tijd in het bezit ben van een 7+, m'n eerste en laatste Nokia (helaas want de accuduur en deel zijn prima).
Gek, ik herken echt geen enkel van de door jouw omschreven problemen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het met vroege/late versies te maken heeft, volgens mij is 99% van de componenten gewoon identiek en hebben ze alleen twee toeleveranciers voor de schermen (LCD panels). Wellicht een maandagochtend modelletje te pakken?
Nadat ik ben gaan zoeken op mijn problemen met het toestel dan vindt je op het forum van Nokia tal van gebruikers met exact dezelfde klachten, maar nergens een oplossing. Dus ik geloof niet dat ik hierin alleen sta. Maar fijn dat er ook gebruikers zijn met wel een goed functionerend toestel.
Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Google elk willekeurig toestel en je vind altijd wel mensen met problemen. Ook je onverwoestbare Iphone SE. Jij hebt waarschijnlijk een faulty model, maar dat betekend niet dat ze allemaal van de latere versies slecht zijn.
Niet helemaal mee eens. Als je het topic van de Nokia 7 plus op het forum een beetje door leest zijn er toch behoorlijk veel mensen met dezelfde problemen die de reviewer omschrijft.

Zelf heb ik de mazzel dat ik een toestel heb, waar ik bijna geen problemen mee heb. De USB aansluiting is wat gammel. Ook dit is een veel voorkomend probleem.

Zelf ben ik van mening dat HMD nu zoveel toestellen uitbrengt dat ik me afvraag of dit ten goede komt van de kwaliteit.
heb precies hetzelfde, 0 issues.
Ik kan mij hier eenig zins in vinden. Ook mijn navigatie knoppen waren opeens verdwenen, maar na een paar updates heb ik dat probleem niet meer. Hetzelfde voor de NFC chip. Dat dat er ook wifi problemen waren maar dat lag aan mijn eigen instellingen.
Ik heb ook nacht modus aanstaan waardoor het in de avond naar je telefoon kijken niet zo pijnlijk is voor de ogen.

Ik kom van een iPhone af en deze Nokia is precies wat ik zocht. Stock Android, NFC, dual sim, goede support voor updates en natuurlijk geen belachelijke hoge prijs.

[Reactie gewijzigd door Boeshnl op 6 mei 2019 06:33]

Ik ervaar helaas dezelfde problemen, de minimale helderheid is voor mij geen groot issue, maar de aanraakgevoeligheid zeker wel.
Ik heb nu een paar maanden de Nokia 7 plus in gebruik en tot volle tevredenheid; ik herken totaal niet bovengenoemde problemen. Scherm ziet er nog perfect uit (en ik doe er weinig voorzichtig mee) en ook de gevoeligheid en helderheid van het scherm zijn prima te noemen. Misschien dat er inderdaad een verschil tussen oudere productie-batches en de nieuwere batches zit.
De leverancier is gewoon verplicht jou een goed werkend ander toestel te leveren. Er zijn veel andere gebruikers die sinds de laatste grote update probleemloos met een Nokia 7 plus kunnen werken.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles