Door Paul Hulsebosch

Redacteur

WoW: Battle for Azeroth Preview

Het is weer 'Horde versus Alliance'

07-11-2017 • 06:00

174

Multipage-opmaak

Nieuw gebied

Op de BlizzCon is het gebruikelijk dat alles wat tijdens de openingsceremonie wordt aangekondigd, ook direct speelbaar is. Er staan honderden pc's klaar waarop de verschillende games kunnen worden gespeeld, zodat het zelden langer dan een kwartier duurt voor je aan de beurt bent. Iedereen die tijdens de afgelopen BlizzCon in Anaheim aanwezig was, kon dus direct aan de slag met Battle for Azeroth, de nieuwe uitbreiding voor World of Warcraft.

Uiteraard was nog niet de volledige uitbreiding speelbaar. Blizzard liet van alles over de uitbreiding los, maar niet wanneer hij uit moet komen. Dat zal ook nog wel even duren. Uit wat we gehoord, gezien en gespeeld hebben, valt te concluderen dat de uitbreiding nog lang niet af is. Van allerlei nieuwe onderdelen moeten de details nog worden verzonnen of uitgetest.

De basis staat echter, en hij was dus speelbaar in Anaheim. Wie dat wilde, kon een character aanmaken van level 110 en daarmee aan de Battle for Azeroth beginnen. Wie Alliance kiest, start in Drustvar, een van de drie regio's van Kul Tiras, het eiland dat met Battle for Azeroth aan de spelwereld wordt toegevoegd. Kul Tiras ligt tussen de Eastern Kingdoms en Kalimdor, net als Zandalar, het eiland waar de Horde aan de nieuwe uitbreiding begint. Beide eilanden bestaan uit drie regio's. Daarin houden beide facties elkaar mooi in evenwicht.

Zandalar

Zandalar bestaat uit de regio's Zuldazar, Nazmir en Vul’dun, die sterk van elkaar verschillen. Het geheel vormt een oud koninkrijk van de Trolls dat nu geleid wordt door King Rastakhan. Intern zijn er de nodige twisten, doordat een groep Blood Trolls zich niet thuis voelt in het rijk van Rastakhan. Zandalar is ook de habitat van twee nieuwe soorten wezens, de schattige Vulpera en de veel minder schattige Sethrak, een beestensoort die aan insecten doet denken. Bij onze eerste stappen door Nazmir, waar de Horde aan de Battle for Azeroth begint, zagen we bovendien een groot aantal dinosauriërs. Niet de Raptors die al veel langer in de game zitten, maar een enorme Brontosaurus en een Triceratops, al heten ze hier anders.

Kul Tiras is het eiland van de Alliance. Het vormt de thuisbasis van Jaina Proudmoore, de mage die al sinds het begin een rol speelt in de verhalen in de game. De regio valt onder de hoede van de moeder van Jaina, Katherine Proudmoore, die als koningin heerst over het eiland. Ze resideert in Tirisgarde Sound, de hoofdstad van het eiland. Wie aan de Battle for Azeroth begint, start echter in Drustvar, waar de inwoners zuchten onder een vreemde vloek. Verder is er nog Stormsong Valley, waar de beste scheepsbouwers wonen.

De twee eilanden zijn de voornaamste toevoeging aan World of Warcraft. Het zijn eilanden met in totaal zes regio's waarvan je er in eerste instantie slechts drie doorloopt. In die drie regio's maak je de tocht van level 110 naar het nieuwe maximum, 120. Pas als je 120 bereikt hebt, opent de spelwereld zich wat meer en wordt verwacht dat je op avontuur gaat op de locaties waar het ooit allemaal begon: in Kalimdor en de Eastern Kingdoms.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Intro van World of Warcraft: Battle for Azeroth.

Strikt gescheiden

Een nieuwe class is er dit keer niet bij, je kunt dus enkel uit bestaande combinaties van ras en klasse kiezen, hoewel daar later in je tocht door Battle for Azeroth verandering in komt. Opvallend is dat Blizzard heeft gekozen voor twee gescheiden zones voor de twee strijdende kampen. Waar het in voorgaande uitbreidingen gebruikelijk was dat Horde en Alliance elkaar tegenkomen in nieuwe gebiedsdelen, is dat hier niet het geval.

Het is een logisch gevolg van het uitgangspunt van de nieuwe uitbreiding. Waar de strijd tussen de twee partijen de afgelopen jaren een beetje uit het oog leek geraakt, staat hij in Battle for Azeroth juist centraal. Hier is dus geen sprake van een geen groot overkoepeld gevaar waarvoor de strijd tussen Horde en Alliance even moet wijken. Het draait weer volledig om de strijd tussen beide kampen, waarbij beide proberen gebied te veroveren op de ander. Om een voorbeeld te noemen: er wordt zwaar gestreden om de Undercity, een van de hoofdsteden in het rijk van de Horde, die zwaar onder vuur ligt van de Alliance. Uiteraard vecht de Horde terug en worden ook delen van het rijk van de Alliance bedreigd.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

In die strijd kun jij een rol spelen, al is die strijd voornamelijk voorbehouden aan spelers die level 120 hebben bereikt. Het idee is dat je van level 110 tot 120 doorbrengt op de nieuwe eilanden en daar niet alleen groeit in kracht, maar ook bijdraagt aan het formeren van het leger waarmee jouw factie huis zal houden in de oude gebiedsdelen. Beide nieuwe eilanden worden bewoond door zeevarende volken, en dat maritieme is precies het element waar in de vele quests de nadruk op ligt. Het hogere doel is dat zowel Horde als Alliance een vloot opbouwen om daarmee de strijd in de oude gebiedsdelen te voeden. Met die vloot moeten de manschappen en voorraden worden aangevoerd voor de strijd die daar plaats gaat vinden. Het is tegelijk een van de onderdelen waar nog onduidelijkheid over is. We vroegen executive producer J. Allen Brack naar de rol van de vloot in de game, en vooral ook of je je de vloot ooit tegen gaat komen. Het is echter een onderdeel dat nog uitgewerkt moet worden.

Devaluatie

Terug naar het begin van de campagne van Battle for Azeroth. Wie daar een nieuw character aanmaakt van level 110, zal bij het verdelen van de Talents direct merken dat er een opvallende wijziging is doorgevoerd. Bij de Talents die je een nieuwe skill geven, valt op dat ze weinig schade aanrichten. Geen 40.000 damage, maar hooguit 1.500. Bij nadere inspectie blijkt dat veel meer getallen omlaag zijn geschroefd. Wie de eigenschappen van uitrustingsstukken bekijkt, ziet ook lage getallen bij zaken als Agility, Stamina en Haste.

Blizzard lijkt een stevige stat squish door te voeren, waarbij flink wat nullen zijn geschrapt. De schade die je aanricht of de health die sommige tegenstanders hebben, loopt niet langer in de miljoenen. Het is allemaal teruggebracht naar begrijpelijke hoeveelheden. De devaluatie is dus enorm. Een character van 110 in de huidige versie van Battle for Azeroth voelt aan als een character van level 20 in de game zoals je hem nu speelt. Het roept de vraag op of er wel genoeg ruimte is om tussen level 1 en 110 nog enig onderscheid aan te brengen. Hoeveel verschil kan er bij pakweg level 56 nog tussen goede en slechte uitrustingsstukken zijn? Het is opnieuw een vraag waar Blizzard nog geen antwoord op heeft. De devaluatie is niet meer dan logisch, maar het meeste rekenwerk moet nog worden verricht.

Een krachtig amulet

Er zijn meer onderdelen waarvan nog niet alle details zijn uitgekristalliseerd. Het belangrijkste voorbeeld is de Heart of Azeroth, een nieuw voorwerp in je uitrusting. Het is een medaillon, een ding dat om je nek hangt en bijzondere eigenschappen bezit. Die eigenschappen kun je uitbreiden, een beetje zoals dat kan bij het Artifact-wapen dat in World of Warcraft: Legion zijn intrede deed. Over je Artifact gesproken: dat raak je in Battle for Azeroth kwijt. Op grootse wijze, beloven de makers, maar het wapen dat je in Legion zo zorgvuldig hebt vormgegeven, wordt in Battle for Azeroth vervangen door iets dat in alle opzichten klassiek is. Het is weer gewoon een zwaard, staf, boog of geweer dat enkel de klassieke eigenschappen heeft, net als in de tijd voor Legion.

Toch is er juist op dit vlak vernieuwing, want het Hearth of Azeroth heeft invloed op de eigenschappen van je uitrusting. Niet alleen op die van je wapen, maar op die van al je uitrustingsstukken. Het Heart of Azeroth is een ronde amulet met een kleine schijf in het midden en daar omheen drie cirkels. Je kunt het ding voeden waardoor het in level stijgt. Hoe veel het daarbij stijgt is niet duidelijk, maar het maximum zal ergens tussen de 50 en 100 liggen. Bij een bepaald level speel je de eerste ring vrij, daarna de tweede, dan de derde en uiteindelijk de middelste. Dat heeft dus invloed op al je uitrustingsstukken. Zodra je de eerste ring hebt vrijgespeeld, krijg je bij elk van je uitrustingsstukken de keuze uit een aantal nieuwe eigenschappen. Het werkt als een soort Talent Tree, maar dan per uitrustingsstuk.

De keuze zal doorgaans bestaan uit twee of drie opties, en het gaat daarbij om keuzes zoals die ook in de huidige Talent Tree gangbaar zijn. Het zijn vergelijkbare effecten die op een andere manier zijn uitgewerkt. Zo krijgt elk uitrustingsstuk gedurende het verloop van Battle for Azeroth vier nieuwe eigenschappen waarmee je het voorwerp flink kunt tweaken. Voor alle duidelijkheid, de bestaande eigenschappen als Strength en Stamina blijven gewoon bestaan. Het Heart of Azeroth voegt daar eigenschappen aan toe.

Azerite

De basis voor het opwaarderen van je amulet ligt bij een nieuwe grondstof die 'Azerite' is gedoopt. Het is een magische substantie die op de nieuwe eilanden ruim voorradig blijkt te zijn. Je vindt het in de vorm van manshoge kristallen, maar het is ook in bezit van de vele wezens die je tijdens je quests op de eilanden zult treffen. Het is de bedoeling dat je grote voorraden Azerite verzamelt. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je factie. Het spul is nodig voor het opbouwen van de vloot die je factie naar de oude continenten gaat voeren, maar ook voor je Heart of Azeroth. Het is geen grondstof die je uit hoeft te graven. Je hoeft geen Mining te hebben om aan Azerite te komen. Je krijgt het als beloning voor allerlei activiteiten in Battle for Azeroth, net zoals je in Legion de benodigdheden krijgt om je Artifact op te waarderen.

Op basis van de Azerite die je wint, stijgt je Heart of Azeroth dus in level en bij een bepaald level speel je de cirkels vrij van je amulet, waarna je bij je uitrustingsstukken opeens nieuwe Talents kunt kiezen. Overigens kan dat per uitrustingsstuk verschillen. Het kan gebeuren dat je voor je schoenen nieuwe eigenschappen vrij speelt als je amulet level 10 bereikt, terwijl dat voor je handschoenen pas gebeurt als je amulet level 12 bereikt. Als je een beter paar handschoenen vindt, kunnen de eigenschappen - en zelfs het level waarop je ze vrij speelt - bovendien weer anders zijn. Helaas was er tijdens BlizzCon nog geen Heart of Azeroth te vinden. Net als bij het Artifact duurt het even voordat je het bemachtigt. Je begint de game met een standaard hanger om je nek, die pas later in de campagne vervangen wordt door het Heart of Azeroth, met de bijbehorende eigenschappen.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Vrienden maken

Iets dergelijks geldt voor een andere optie die in Battle for Azeroth zijn intrede doet. In de strijd die Horde en Alliance uitvechten kunnen ze alle hulp gebruiken. Beide facties gaan dus op zoek naar steun bij de vele volkeren die Azeroth herbergt. Je gaat op avontuur om betrekkingen aan te knopen met verschillende volken, middels lange quest-lijnen. Op die manier kun je drie volken in je factie halen. De Horde kan zich versterken met de Nightborne, Highmountain Tauren en Zandalari Trolls. De Alliance kunnen betrekkingen aangaan met de Void Elves, Lightforged Draenei en Dark Iron Dwarves.

Als je de quests hebt uitgevoerd die voor aansluiting van een ras zorgen, kun je voortaan een character aanmaken van dat ras. Dat verruimt de keuzemogelijkheden fors, al zijn de opties ook weer niet al te ruim. In Anaheim was de optie al uit te testen, hoewel aan beide kanten slechts een ras speelbaar was, de Lightforged Draenei voor de Alliance en de Highmountain Tauren voor de Horde. Al spelend bleek dat niet alle classes beschikbaar waren. Aan beide kanten was er keuze uit vijf classes, terwijl bij de bestaande Draenei en Tauren uit minstens zeven classes kan worden gekozen. Volgens de makers is het een bewuste keuze, op basis van dezelfde reden als waarom ook bij de bestaande rassen bepaalde combinaties zijn uitgesloten. Een Tauren is te groot om Rogue te zijn, dus die combi zal Blizzard nooit toestaan. Zo zijn er meer voorbeelden. Iets soortgelijks geldt ook voor het ontbreken van bepaalde classes bij de nieuwe rassen in de game. Bij de Lightforged Draenei kun je geen Monk worden, en dat is vast omdat deze tak van de Draenei nog niet voldoende zen is om Monk te zijn. Hopelijk wordt in de definitieve versie van de game iets duidelijker waarom bepaalde combi's niet mogelijk zijn.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

Mocht je een character aanmaken van een nieuwe Allied-factie, dan start je daarmee op level 20. Mocht je het vervolgens tot level 110 opwaarderen, dan levert je dat een bepaalde nieuwe uitrusting, Heritage Armor, op die je via Transmogrification ook voor je andere characters kunt gebruiken. Waar Blizzard het willekeurig combineren van ras en klasse dus niet vrijgeeft, doet het dat bij kledingsoorten wel. Door deze maatregel is het binnenkort mogelijk dat een Druid die alleen leren kleding kan dragen eruitziet alsof hij Plate Armor draagt.

Op expeditie

Eilanden zijn een thema in Battle for Azeroth. Beide facties starten op een nieuw eiland, maar dat zijn niet de enige eilanden die je kunt verkennen. Kul Tiras en Zandalar zijn behoorlijk groot, maar in de zee tussen Kalimdor en de Eastern Kingdoms liggen ook nog de nodige kleinere eilanden, en daar kun je er een aantal van verkennen via Island Expeditions. Dat zijn korte scenario's, bedoeld voor teams van drie spelers die samen willen werken. Een avontuur op een eiland zal 15 tot 20 minuten duren en het draait om het winnen van Azerite.

Elk eiland wordt bewoond door verschillende wezens, waaronder een boss. Het is zaak de boss te verslaan, om zo het Azerite te winnen. Complicerende factor daarbij is dat de andere factie tegelijk met jou ook drie avonturiers op het eiland heeft afgezet die ook de boss willen verslaan en het Azerite willen winnen. Je vecht dus een dubbelstrijd: tegen de wezens op het eiland en tegen de andere factie.

Het leuke van de Island Expeditions is dat er verschillende opties zijn. Zo kun je kiezen of je de andere factie wilt laten bestaan uit echte spelers, of dat je hun rol in laat vullen door computergestuurde tegenstanders. Denk niet dat het laatste makkelijker is, want Blizzard heeft voor deze gelegenheid de kunstmatige intelligentie flink opgeschroefd. Verwacht dus een vijandig team dat feilloos weet wanneer het moet wachten tot een van je drie spelers zwak is, om maar een voorbeeld te noemen. Tegenstanders begrijpen namelijk ook dat ze eerst je Healer aan moeten vallen.

Een andere onzekere factor zijn de bewoners van het eiland. Mocht je een eiland verschillende malen bezoeken, dan zul je merken dat het eiland steeds hetzelfde is, maar de boss en zijn onderdanen niet. Elke Expedition wordt gedeeltelijk procedureel gegenereerd. Er zijn verschillende startposities, grotten kunnen op verschillende plekken opduiken en er zijn zelfs korte quests die kunnen variëren. De uitdaging is daarmee elke keer anders. Een Island Expedition is dus bedoeld als een kort en uitdagend avontuur voor spelers die even snel wat extra Azerite willen verdienen. Je kunt daarbij vooraf kiezen uit de vier opties Normal, Heroic, Mythic en PvP.

Warfronts

Van een veel grotere schaal zijn de Warfronts die in Battle for Azeroth hun intrede doen. In zekere zin vindt daar de echte battle plaats. Het is de meest directe clash tussen beide facties. De enige clash waar Blizzard iets over losliet was Warfront Stromgarde, rond het fort in de Arathi Highlands. Bij andere Warfronts zal de omgeving anders zijn, maar de opzet niet. Het gaat steeds om een instance waarin twee teams van 20 spelers het tegen elkaar opnemen, op een manier die het ontwikkelteam een beetje heeft afgekeken van Warcraft II. Het is dus eigenlijk een soort rts, maar dan op een wat andere schaal. Het wil zegen dat elk team aan de match begint door grondstoffen als Lumber en Iron te verzamelen, waarmee een basis kan worden gebouwd. Een Town Hall voor de Alliance, een Great Hall voor de Horde.

Daarna kun je Barracks bouwen om eenheden te trainen en een Armory om je troepen op te waarderen. Later in de strijd kun je nog gebouwen als een Spirit Lodge neerzetten waar je krachtige Shaman in kunt trainen, geheel in de stijl van Warcraft II en III. Mocht je tijdens een match wat grondstoffen hebben verzameld, dan kun je zelf bepalen aan welk gebouw je die wilt doneren. De troepen die je in de gebouwen traint, stormen vanzelf naar het front, waar ze de basis van de tegenstander aan zullen vallen. Uiteraard is het zaak om je troepen te begeleiden, net als bij de Grunts in de gemiddelde moba. Het doel van de match is dat je de computergestuurde Commander verslaat die in elke basis huist. De 20 spelers van een match hebben een dubbele rol. Grondstoffen zijn belangrijk, als de bouwstoffen waar je nieuwe eenheden mee traint. Maar het aanvallen van of verdedigen tegen het andere team is minstens zo belangrijk. Overigens kun je niet alleen grondstoffen bemachtigen, maar ook territorium veroveren, wat weer meer grondstoffen op zal leveren. Dat niet alleen, je speelt er ook nieuwe gebouwen en nieuwe opwaardeermogelijkheden mee vrij.

World of Warcraft: Battle for Azeroth

De Warfronts staan los van de dungeons en vooral ook van de raids die Blizzard ongetwijfeld in Battle for Azeroth gaat bouwen. Over de raids wil men nog niets loslaten, en over de verschillende nieuwe dungeons eigenlijk ook niet. Er waren twee korte dungeons opgenomen in het stuk dat in Anaheim speelbaar was, die beide leuk en spannend waren, maar niet anders dan je gewend bent. De vernieuwing zit in de Warfronts en de Island Expeditions.

Classic servers

Tot slot kondigde Blizzard twee zaken aan die hoog op menig verlanglijstje staan, maar niets met Battle for Azeroth te maken hebben. Er komen Classic Servers, waarop World of Warcraft gespeeld kan worden zoals het in 2004 geïntroduceerd werd. De wereld, de quests en vooral de verschillende classes zijn dan weer precies zoals ze toen waren. Er waren door de jaren heen verschillende pogingen van fans om terug te grijpen op het begin, maar Blizzard stak daar steeds een juridisch stokje voor, al liet het tegelijk doorschemeren wel gecharmeerd te zijn van een dergelijke service. Dia gaat men nu dus bieden, al is niet bekend wanneer.

Daarnaast gaat men scaling toepassen op alle zones in de game. De techniek deed zijn intrede in World of Warcraft: Legion en zorgt ervoor dat een speler in elk deel van het nieuwe continent tegenstanders tegenkomt van zijn of haar eigen niveau. Scaling wordt toegepast in alle zones die met Legion aan de spelwereld zijn toegevoegd, maar niet in alle gebieden van daarvoor. In Outland kom je dus nog gewoon tegenstanders van level 60 of 70 tegen, die je zonder enige moeite uitschakelt. Dat gaat veranderen. Waar het niveau van tegenstanders in de oude zones nu nog statisch is, gaat Blizzard dat flink variëren, net als in Legion. Toch wordt het niet zo dat je met je huidige character overal tegenstanders van level 110 tegen zult komen. Zo blijven de startzones bewoond door tegenstanders van level 1 tot en met 10. In de klassieke zones, uit de oorspronkelijke game, schaalt het niveau van tegenstanders tussen level 10 en 60. Sterker zullen ze in de klassieke zones van Kalimdor en de Eastern Kingdoms niet worden.

Het gebied dat in de Burning Crusade en Wrath of the Lich King is toegevoegd krijgt tegenstanders die meegroeien van level 60 tot 80, alles uit Cataclysm en Mists of Pandaria varieert tussen level 80 en 90. Het is vooral interessant vanwege de Allied Races die in Battle for Azeroth ingevoerd worden. Daarmee start je op level 20, wat maakt dat je vrijwel alle oude gebieden zult moeten doorlopen. Dan is scaling opeens erg interessant. De huidige oplossing, waarbij je extra xp verdient tijdens het doorlopen van de oude gebieden zodat je snel de nodige levels stijgt, is verre van ideaal. Het mooie is dat Blizzard voor het invoeren van scaling niet wil wachten tot Battle for Azeroth. Het hoopt de optie toe te kunnen voegen in patch 7.3.5.

Voorlopige conclusie

Het is lastig om nu al een goed beeld te krijgen van Battle for Azeroth. De strijd tussen Horde en Alliance was inderdaad flink naar de achtergrond verdrongen, dus het is een goed punt dat hij weer wordt opgerakeld. Tegelijk was de strijd tegen een overkoepelend groot gevaar, zoals in de meest recente uitbreidingen, wel goed voor het verhaal en een heleboel daar uit voortvloeiende quests. Bovendien lijkt de strijd tussen Horde en Alliance in Battle for Azeroth ver weg. Als we de Warfronts even buiten beschouwing laten, is het nog zeer de vraag wat je van die strijd gaat merken. Er is veel opbouw, waarbij wordt gevraagd of je mee wilt helpen met het bouwen van een vloot. Maar wat je van die vloot en de daaropvolgende strijd merkt, is nog niet duidelijk.

Tegelijk is wel duidelijk dat Blizzard met name in de laatste twee uitbreidingen heeft geleerd hoe het spelers langere tijd zoet kan houden. Dat doet het met lange questlijnen met veel verhaal, gekoppeld aan je persoonlijke ontwikkeling en uitrusting. Die ontwikkeling loopt bovendien door tot ver nadat je het maximale level hebt bereikt. Voor zowel hardcore als casual spelers is Legion nog lang leuk. Het nieuwe Heart of Azeroth biedt voldoende aanleiding om dat kunstje zelfs op nog grotere schaal te herhalen. Het is de spannendste toevoeging aan de game. Juist met dat nieuwe onderdeel geeft Blizzard spelers heerlijk veel ruimte om hun characters meer dan ooit naar eigen hand te zetten.

World of Warcraft: Battle for AzerothWorld of Warcraft: Battle for AzerothWorld of Warcraft: Battle for AzerothWorld of Warcraft: Battle for AzerothWorld of Warcraft: Battle for Azeroth

Reacties (174)

174
163
59
8
1
83
Wijzig sortering
Je mist iets essentieels in je verhaal: Het feit dat het niet om de strijd tussen Alliance en Horde gaat, maar de strijd om Azeroth zelf! Deze expansion is Old God themed. De oorlog is maar een klein dingetje. Het is ook Battle FOR Azeroth, niet Battle OF Azeroth oid. Ik denk dat deze naam ook heel bewust zo gekozen is.

- Aszhara is back -> N'Zoth
- Zandalar heeft issues in t verleden gehad -> Daar zit ook een old god
- In de presentatie hadden ze het over een eiland onder Silithus en de opmerking: "Why would the Alliance and Horde fight over some barren land near Silithus? There is nothing going on there"
- Alle hints in Legion, van de whispers over the king of diamonds, over gecorrumpeerde personages, over de 3rd death etc.
- De Burning Legion, tot nu toe de enige andere vijand van de old gods buiten ons, en het leger dat als enige doel heeft/had om de old gods af te maken/tegen te houden (De enige reden dat Sargeras alles in het universum kapot wil is zodat de old gods geen titans kunnen claimen, niet omdat hij evil is.) is tegengehouden op Antorus
- Een grote wond op Azeroth ín Silithus (more hints to silithus)
- Doomsayers tijdens Legion in Dalaran die er naar hinten
- etc. etc. etc.

Het grootste punt wordt dus gemist. De expansion begint met Alli vs Horde, en omdat wij afgeleid zijn of iets dergelijks, hebben de old gods kansen om hun ding te gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Kayshin op 23 juli 2024 13:34]

N'Zoth gaat zich, denk ik, op zijn gemakje opladen door alle conflicten en laat een bak ellende los op Azeroth. Dan moeten we uiteindelijk toch weer samen erop uit om puin te ruimen.
Maar de hele cinematic laat zien dat het om Horde vs Alliance gaat...
Mja in de trailer van game of thrones laat je ook natuurlijk niet de grootste plottwist zien
Maar als het initieel om Horde vs Alliance gaat, dan maakt het toch niet uit wat de plottwist is. Het laat duidelijk zien dat de "peace treaty" tussen Horde & Alliance nu echt op is.
Alsof GoT maar 1 plot twist heeft :p
Het is natuurlijk wel speculatie of het thema ook écht old gods gaat zijn. Alles wijst er op dat deze inderdaad onderdeel gaan zijn van de expansion, maar ik betwijfel of dit bet echte thema gaat zijn. De cinematic laat namelijk meer zien dan alleen Horde vs Alliance. Sylvanas gebruikt in de cinematic de kracht van the Void en Anduin the Light. Beide veel sterker dan ooit tevoren en lijken in de leer geweest bij Alleria en Turalyon.

Ik denk dus eerder dat Void en Light het thema zullen zijn. Void wil chaos creëren op Azeroth, terwijl Light Azeroth wil schoonmaken van het verderf, in de ogen van Anduin is dat de Horde.
- De Burning Legion, tot nu toe de enige andere vijand van de old gods buiten ons, en het leger dat als enige doel heeft/had om de old gods af te maken/tegen te houden (De enige reden dat Sargeras alles in het universum kapot wil is zodat de old gods geen titans kunnen claimen, niet omdat hij evil is.) is tegengehouden op Antorus
Helaas kan ik je hier niet helemaal gelijk geven. Niet direct de old golds willen de titans claimen, maar de void. De old golds zijn een product van de void (even simpel uitgelegd).
Sargeras heeft tijdens zijn strijd in de eeuwen tegen demonen deze opgesloten in Mardum.
Nadat hij Mardum open scheurde om de demonen (en de inmiddles daar gebroeide Fel energy) vrij te laten zodat deze hem in zijn quest kunnen om helpen het universum te vernietigen, raakte hij zelf corrupt door alle fel energy.
Om iets dat het universum wilt vernietigen ( want volgens Sargeras is een vernietigd universum beter dan een met void) niet evil te noemen vind ik wat kort door de bocht.
Bron

Overigens gaat het zeker wel over de strijd tussen de horde en de alliance, dat is wat blizzard zelf ook promote. Dus waar jij vandaan haalt dat het hier niet om gaat..... Dat blizzard nog een dieper geworteld plot heeft oke. maar hiermee kan je het eerste niet weg wuiven.


Edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Jelovnik op 23 juli 2024 13:34]

Nog een saillant detail wat ik niet in deze preview tegen kom (of ik heb er kats overheen gelezen): Blizzard schrapt het hele pvp en pve-server gedoe. In plaats daarvan kan je kiezen in een capital of je pve of pvp speelt, met een quest of experience bonus voor de mensen die in pvp spelen.
Kun je dan ook wisselen van PVP naar PVE en weer terug?
Zodra je in je faction hub bent, kan je PVP aan of uit zetten. Vervolgens ga je de wereld in PVP enabled of disabled. Je kan dus tussendoor niet switchen.
Dat is best wel cool eigenlijk. Hoewel ik zelf al sinds vanilla op PVP servers speel heb ik wel eens de behoefte gehad om het uit te zetten, bijvoorbeeld wanneer je in Hellfire Peninsula tijdens het levelen eindeloos gedood wordt door max lvl characters.
Precies. Wil je gewoon even lekker questen, of een alt lvlen. Dat kan dat gewoon. Ook is dit ideaal voor de mensen die min of meer "gedwongen" op een PVP-server zitten omdat al hun vrienden daar zitten.
Ik heb ook een sloot chars op PvP servers geleveled en mijn PvP ervaring is idd dat je als low level character veel meer geganked wordt dan op max level. Ik vind het persoonlijk niet erg als iemand een keer land, mij 1-shot en verder gaat... Dat doe ik zelf immers ook wel eens.

Jouw voorbeeld is dan ook meteen de grootste stoornis. Niet alleen staan de 110 characters je op te wachten in Hellfire Peninsula, maar ze moorden daar ook gewoon je complete quest hubs uit. Dan ben je per NPC 10 tot 15 minuten aan het wachten voor je je quests in kunt leveren. Door te phasen naar een PvE shard is dit mooi op te lossen.

Daarnaast vind ik het ook geweldig dat Blizzard level scaling in zones toe gaat passen waardoor je bijv 60 -> 80 kunt levelen in zowel Outland als Northrend. Hoef ik Outland helemaal nooooooit meer te zien :p
Sorry! Ik maakte me hier met mijn warlock en warrior sinds level 70 al schuldig aan. Maar ik gankte alles lvl 58 t/m 70. Daarna ging het vrolijk door bij level 80 etc.

World pvp ftw!
Het ganken van low levels is world pvp voor noobs. Een beetje goede speler gaat alleen voor de vijand van zijn eigen level.

Een keertje een lowbie one shotten is altijd wel leuk maar wat mensen in Hellfire Peninsula doen (voornamelijk daar om een of andere reden) is gewoon diep triest. Men dood daar alle quest givers die er zijn en dood daar ook alle spelers die tientallen levels lager zijn dan zij zelf. Dapper hoor.

De world PVP van vroeger in Southshore en Tarren Mill was pas kicken, max level spelers die elkaar te lijf gingen op gelijk niveau.
Ganken hoort erbij. Ik pakte niet laf alleen low level maar als die voorbij liep ging ie dood. Of hij/zij nou level 58 of 70 was, daarna 80-85 of 90. Je moet toch aan de 300.000 hk’s komen he? Als level 50 warlock kon ik ook veel level 60’s aan dusssss

Corpse campen is wel laf
Die laatste zin vooral. Dat irriteert enorm. Zeker als je ziet dat iemand gewoon aan het questen is en je opeens als 61 een 920+ 110 voor je hebt staan.. En bedankt hahaha die 300k kills, waar zijn die goed voor?
Die 300.000 hk’s had ik nodig voor mijn ‘Bloodthirsty’ titel.

Dus ja, alles wat voorbij liep tijdens minen, herbalism ging dood.

Daarnaast, als je niet gegankt wil worden moet je naar een pve server verhuizen maar niet op een pvp server spelen en miepen dat een horde je aanvalt. Dat hoort bij het verhaal/lore.

We deden vroeger ook wekelijkse city raids. Lekker met 40 man Stormwind of Ironforge binnen vallen. Het liefst op piek uren. Ook daar ging alles dood!
Hahahaha daarom speel ik Horde op een PVP server, en ja het hoort er bij, of corps campen en dan ook bij hoort is een ander verhaal.. Het is ook meer dat die Graveyards op de meeste onmogelijke plekken zitten in die oude content..

City raids zie je nog maar weinig nu he? Vroegah was dat wel wekelijks.. Wellicht dat ze nu in de quest line het erbij hebben gezet als objective..
Toen achievements uit kwamen waren er ook veel city raids. Maar dat sterft toch ook snel weer uit. Denk dat classic servers meer succes hebben dan deze optie.
Telden "grijze" levels wel mee voor die achievement? Kan me zo heugen dat ze minstens groen moesten zijn.

Als druid (feral) ging ik trouwens ook vaak in men 1tje naar enemy capital (vaak orgrimmar), daar kan je ook best prima genoeg mensen vinden van je eigen lvl met pvp aan.
Kleine side note. Verschil was wel dat toen lowbees meededen aan die Southshore en Tarren Mill raids. Tegenwoordig is het enige waar lowbees mee bezig zijn is zo snel mogelijk max level worden.

In het begin was het bijvoorbeeld ook heel gebruikelijk om rond lvl 15-20 als horde naar STV te gaan, via water naar westfall zwemmen en dan naar lakeshire om te pvp-en :P

Ik vindt de optie leuk, maar denk dat toch veel mensen pvp uit zullen zetten.
het zou raar zijn als je niet kon terug wisselen
Ja dat kan, maar dat moet je dus wel in een capital doen.
Betekent dit dan ook meer realm merges?
Ik denk dat het einddoel van blizzard 1 realm is. En als deze technologie beschikbaar was tijdens classic/launch dat ze dan nooit meerdere realms hadden gemaakt.

Maar goed, die zijn er wel dus ik denk dat je uiteindelijk wel in een 'realm' speelt (die zoveel mogelijk bij elkaar is, zeker in de capitals) maar dat je buiten de capitals eigenlijk altijd in een gebalanceerde shard speelt met mensen van andere realms, zodat de pvp balance vrijwel altijd gelijk is.
Tuurlijk, als je een quest deed en het was 10 man op 3 monsters, dan was het vervelend. Maar geef toe, gedurende het leveling proces loop je tegenwoordig soms in je eentje in een zone en dat is behoorlijk eenzaam en saai. Zelfs storm wind is niet meer zo druk als een paar jaar geleden en dat is allemaal her gevolg van realm splitting. Oftewel, meer verdeling van mensen.

Al met al zowel voordelen als nadelen, maar wat meer gezamenlijker zou leuk zijn. :)
Zelfs storm wind is niet meer zo druk als een paar jaar geleden en dat is allemaal her gevolg van realm splitting. Oftewel, meer verdeling van mensen.
Ik denk dat ook een groot gedeelte te maken heeft met het feit dat we nu meerdere hubs hebben en makkelijkere toegang hebben tot deze hubs. De endgame hubs zijn nu zowel Dalaran en de Vindicaar. Daarbij komt dat we in Dalaran portals hebben naar niet alleen Stormwind of Orgrimmar, maar ook alle andere capitals. Uiteindelijk hebben we dus 6 hubs per factie.
Ik denk dat het ook beter is voor de mensen met niet zo'n high end gaming pc. Dalaran is nog altijd een ramp als er teveel mensen in de stad zijn qua laadtijden e.d.
Het was dan ook verschrikkelijk ten tijden van Burning Crusade als ik op een rustige dag/moment uitlogde in Stormwind en op een druk moment weer wilde inloggen. 1 minuut laden, gevolgd door 4fps / instant crash. Welgezegd op een €400-500 Acer laptop met 128MB videokaart, maar dat was niet leuk. Als ik terugkijk, wel humor, maar alsnog niet leuk als je niet kon spelen. :)
Goede oude tijd tien horde en tien alliance op zoek naar dezelfde quest items en mooi knokken om je item.
Dat was er al voor wow, in eq2 had je dit al, zat je vriend bv in #41 vd stad en jij in #3 , moest je eerst de juiste joinen om mekaar te kunnen zien...
Oh god, laat alsjeblieft de die-hard RP'ers op hun eigen servers zitten. :X
Dit bedoel je dus -> http://www.pcgamer.com/bl...ers-for-an-opt-in-system/
Ik zeg eindelijk, dankzij mijn broer op een pvp server ooit begonnen en daar altijd gebleven door de kunde die je daar hebt opgedaan.
@Paul Hulsebosch Klein verbeterpuntje: de Spirit Lodge komt uit W3, niet uit W2. Also: klinkt stiekem toch wel weer tof.

[Reactie gewijzigd door balfnl op 23 juli 2024 13:34]

Klopt, het staat er wat onhandig. Het gaat er om dat Blizzard voor Warfronts gekeken heeft naar de gameplay van Warcraft. Meer II dan III, maar ze lenen van beide games en dat was in mijn tekst niet helemaal duidelijk. Ik heb de tekst iets aangepast.
Mocht je een character aanmaken van een nieuwe factie, dan start je daarmee op level 20. Mocht je het vervolgens tot level 110 opwaarderen, dan levert je dat een bepaalde nieuwe uitrusting op die je via Transmogrification ook voor je andere characters kunt gebruiken.

Dit stuk is naar mijn mening niet helemaal duidelijk uitgelegd. Enkel wanneer je een character, van een nieuwe factie, zelf leveled van 20 naar 110 levert dit de Heritage armor op. Bron Blizzard bied ook de mogelijk om, tegen betaling, je character een lvl boost te geven. Uit mijn hoofd is dat nu tot max lvl 100.
In dit geval echter zul je niet beschikken over de Heritage armor.

edit: level wijziging van 120 naar 110

[Reactie gewijzigd door Jelovnik op 23 juli 2024 13:34]

Het is ook nog eens zo dat heritage armor alleen beschikbaar is op dat ras! Heb je een lightforged draenei geleveld, kan je de armor dus niet op een ander ras gebruiken. Ook niet op een standaard Draenei!
Maar levelen gaat best snel met al die heirloom dingen. Persoonlijk heb ik helemaal geen zin om een nieuwe toon te levelen. Mijn 3 "mains" level ik wel. Ik heb bij deze legion niet eens meer de moeite genomen op de rest naar 110 te brengen. Geen zin. Stomme AP grind meh (al valt het nu wel mee)
Belangrijker: ik had vermeld dat je het Heritage Armor krijgt op level 120, maar dat blijkt al op level 110 te zijn. Had ik verkeerd begrepen (en is dus nu aangepast).
Je hebt inderdaad gelijk hierin. Alleen als je de nieuwe rassen echt "fysiek" naar 110 leveled krijg je de heritage armor.

Kleine correctie: de nieuwe rassen zijn geen nieuwe factie. Het zijn losse rassen die zich aansluiten bij de Horde of Alliance.
Maar de grootste vraag is natuurlijk, waarom zijn er weer geen Gnomes in de trailer te zien?
De camera stond te hoog, dus ze zijn er wel maar je kijkt erover heen.
Nou, ik weet het nog zo niet, als je 120 bent kan je in kalimdor en azaroth aan de slag, laat ik nou net daar een t€¥%]* hekel aan hebben omdat ze die gebieden verprutst hebben in cataclysm, nee lijkt me niks...
De gebeiden waar je daarwerkelijk komt als je level 120 bent worden geshard. Je bent dus in een andere setting en niet in de Cataclysm variant van het gebied.
bron: interview met Alex Afrasiabi en Chris Robinson van Blizzard.

Redoing Kalimdor and Eastern Kingdoms again was an option, however, team realized the narrative was tied to level and decided to use sharding tech to change existing zones for characters 110 and above.
Hmm overheen gelezen, iig dat zoned is imho nog erger, als je met vrienden niet pcies dezelfde quest aan t doen bent zie je mekaar weer niet ;/
Dat is inderdaad een nadeel van de technologie. Blizzard heeft echter wel al vaker aangegeven dat ze voorzichtig omgaan met scharding puur voor de reden die jij opgeeft. Het zou mij niets verbazen dat ze alleen een verschil maken tussen oud (laag level) en nieuw(hoog level) gebied zodat je sowieso niet met elkaar aan het spelen bent.
Tenzij je als high lvl je low lvl vriend helpt ;-)
Daar ben ik het zeker mee eens. Hoe ze o.a. Thousand Needles en the Barrens hebben toegetakeld... vreselijk lame. Ik mis de spannende lift waar je de andere factie regelmatig kon tegenkomen 😭
Dat meertje van nu met die lullige feestboot... suf! Auberdine en omgeving... geen gevoel meer met al die scheuren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 25604 op 23 juli 2024 13:34]

Ik mis de racebaan aan het eind van 1000 Needles :(
De zwembaan bedoel je ;)
Dit super geforceerde conflict is toch wel 1 van de redenen waarom ik ermee gestopt ben.

2 verschillende facties op 2 verschillende continenten, gescheiden via een oceaan, met vrijwel geen strategische reden om elkaar aan te vallen buiten wat neerkomt op 'racisme'. De hele tijd krijg je nieuwe, wereldbedreigende vijanden erbij waardoor beide facties het beste het bijltje kunnen begraven om het te fixen, maar racisme dwingt hen elkaar te blijven bevechten....

De writers van Blizzard zijn toch wel de luiste writers in gaming. Zelfs Fifa heeft een beter verhaal. Alleen Overwatch is nog wel okee maar die heeft de story niet eens in de game zitten...

It just doesn't make sense. Om de game functioneel te houden hoef je dit echt niet zo te blijven forceren. Waarom kan ik nog steeds niet van factie wisselen? :(

EDIT: Wow, ik zal nooit meer kritiek leveren op world of warcraft. Uiteraard had ik moeten weten dat dat dé perfecte game is en op elk punt uitblinkt met perfect design en geen enkel minpunt. /s

De fanbois zijn weer goed bezig zie ik.

[Reactie gewijzigd door Khrome op 23 juli 2024 13:34]

Je hebt duidelijk geen kaas gegeten van de geschiedenis van de wereld....
Dit gevecht gaat niet over racisme. Dit gevecht gaat over een invasie (de Horde) die een ware uitroei-slag gevoerd hebben tegen de originele bewoners van de wereld. De Horde die geen keus had, de Alliance die na lange tijd eindelijk terug konden vechten.

Nee, het is niet realistisch. Niet zo heel raar; het is tenslotte een fantasy omgeving. Maar om nou de reductio-ad-ridiculum naar "racisme" te maken is op zijn minst kortzichtig.

Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat het einde van deze expansie een reden zal opleveren waarom de strijd tussen Horde en Alliance weer oplaait.

Ik ken geen enkel spel, geen enkele spelmaker, die het voor elkaar krijgt om over decennia heen het verhaal te blijven schrijven. Nee, het is niet perfect, maar zonder twijfel de minst slechte die er op dit moment is.
Ik denk dat die reden zal kunnen zijn met wat we aan het begin hebben gezien toen die leiders van beide zijden dood gingen.
Volgens mij waren beide zijden daar nogal verbolgen over. Iets met verraad enzo volgens mij.
Dat is wel iets wat ik zelf heb gemist in Legion. Ik dacht namelijk dat die strijd toen al meer boven zou komen drijven. Maar wellicht is dit de opmaat toen geweest naar BfA
Dat is wel iets wat ik zelf heb gemist in Legion. Ik dacht namelijk dat die strijd toen al meer boven zou komen drijven. Maar wellicht is dit de opmaat toen geweest naar BfA
Gedurende Legion zie je al regelmatig de spanningen. Te beginnen met Jayna die de raad verlaat maar ook meer recent naar Argus waar de meldingen gemaakt worden over "Zou de Horde hun woord houden?". De spanningen zijn in ieder geval redelijk op gebouwd.

Ik verwacht dat Jayna de trigger gaat zijn in patch 8.0. Hoe dat precies gebeurt weet ik niet :-D
reductio-ad-ridiculum
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Dank je wel _/-\o_
We noemen dat ook wel een Hyperbool, zo'n beetje de meest standaard stijlvorm die in ALLE fantasy, of zelfs alle fictie, gebruikt wordt.
En dat betekent dat het automatisch geaccepteerd moet worden en ook goed is?

Dat het overal voorkomt ben ik verder ook niet met je eens. Zelfs Lord of the Rings heeft zijn grijze karakters, motieven en plekken, en niet alleen in letterlijk opzicht. Noem anders wat bekende voorbeelden die alles puur zwart-wit voorstellen en ook gezien worden als daadwerkelijk goede literatuur/film/game? Ik kan me zo snel niets bedenken...

[Reactie gewijzigd door Khrome op 23 juli 2024 13:34]

Er zijn geen grijze Nazgul.
Er zijn wel grijze Orcs in WoW (zie Garona, bijvoorbeeld).

Ergo: Je stelling klopt niet.
Nazgul zijn geen ras op zichzelf. Dat zijn 9 semi-brainwashed personen. Als je de orcs in Lotr had genoemd had je misschien nog wel een punt, maar dat is iets waarover je kunt discussiëren gezien hoe ze worden voorgesteld in de silmarillion.

Verder is één enkele uitzondering ook wel een beetje karig als je een punt wil maken dat WoW niet alles puur zwart-wit voorstelt.
Nazgul zijn geen ras op zichzelf. Dat zijn 9 semi-brainwashed personen. Als je de orcs in Lotr had genoemd had je misschien nog wel een punt, maar dat is iets waarover je kunt discussiëren gezien hoe ze worden voorgesteld in de silmarillion.
Geneuzel in de marge. Het punt blijft staan en is duidelijk. Conceptueel gezien is en blijft het hetzelfde.
Verder is één enkele uitzondering ook wel een beetje karig als je een punt wil maken dat WoW niet alles puur zwart-wit voorstelt.
Één uitzondering haalt in ieder geval "puur zwart-wit" onderuit. Again; conceptueel gezien is je punt niet valide verklaart.

En let wel dat ik dit met twee vingers in de neus in 2 minuten tijd neer kan schrijven. Ik ben er heilig van overtuigd dat iemand met meer kennis van de lore en iets meer tijd nog veel duidelijkere lijnen kan trekken met meerdere vergelijkingen.
Tirion vs Eitrigg (of de meeste andere orc wat dat betreft)

Jaina vs Thrall (echter heeft Jaina wel een kink in de kabel gekregen)

Thrall vs de meeste humans

Kadgar vs de orcs (of alle andere rassen wat dat betreft)

Turalyon vs orcs

[Reactie gewijzigd door Joever op 23 juli 2024 13:34]

Maat je spreekt jezelf nogal tegen. Volgens jou heeft WoW geen goed verhaal, vervolgens zeg je dat overwatch beter is maar geen story in de game heeft.. op welk doel richt je nou, verhaal of gameplay?

Alliance VS Horde is de meest logische gevecht..volgens mij heb je geen Warcraft games gespeeld, of in iedergeval opgelet.. daarnaast kan je wel van faction wissel het kost je alleen wat poen :P
Ik kan de game niet serieus nemen als deze het al zelf niet doet. Simpel toch?

Alliance vs Horde is iets uit Warcraft - De RTS, niet de MMO. De wereld heeft zich verder ontwikkeld. Althans, dat zou zo moeten zijn.

De events in WC2 en WC3 kun je best goed vergelijken met de 2e wereldoorlog.

Blizzard probeert met WoW iedereen wijs te maken dat in 1950 Duitsland, Japan en Italië opnieuw de oorlog verklaren aan Engeland, Frankrijk en de VS. Want, waarom niet?

Dat het 'fantasy' is is geen excuus.

Kijk, WoW hoeft geen slechte game te zijn, maar de samenhang van de lore is voor mijzelf écht belangrijk in een game, dan wel in een MMO die je niet na een weekje of 2 wegstopt omdat je die hebt uitgespeeld. Als namelijk alles alléén om de gameplay zou gaan, waarom zou je überhaupt nog een verhaal toevoegen? Haal al het verhaal weg, leg níets uit en maak gewoon die raids en battlegrounds erbij.

Want niemand leest de quest tekst, of wel?
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Warcraft gaat juist over de onderlinge oorlog tussen Alliance en Horde en dus als je de MMO speelt dan doe je nog steeds mee die oorlog.

Geloof mij, deze oorlog zal voornamelijk tijdens de eerste Tier spelen daarna gaan we richting external forces en zal er weer meer samen moeten worden gewerkt.

Maar claimen dat de oorlog alleen voor RTS is en niet de MMO is dus gewoonweg onzin.
Dit is juist mijn probleem. Die wereldbedreigende vijanden worden in een handomdraai vergeten en opeens zit men weer aan elkaars nek. Zelfs tíjdens dit soort gebeurtenissen voert men nog oorlog verder met elkaar en men weet niet eens meer waarom precies. Geen van beide kunnen zich dit veroorloven.

Het is steeds weer een kunstmatige escalatie van gebeurtenissen en volstrekt ongeloofwaardig. Het is fantasy, het hoeft niet realistisch te zijn, maar een klein beetje suspense of disbelief mag rustig ook vanuit de game zelf verdiend worden...
Dat is het probleem als een dergelijk spel al zo lang up and running is. Het verhaal is op een gegeven moment gewoon op. En dus wat doe je dan je reset het hele verhaal. Dat is eigenlijk wat er nu gebeurt
Mja, dat is juist mijn probleem ermee. In plaats van de game te laten evolueren wordt alles zeer kunstmatig uitgelegd en aangepast om de status quo koste wat het kost te behouden.

Dat zie je ook in de constante escalaties: Dat je C'Thun, een old god, nu kunt solo'en zegt eigenlijk al genoeg. Sterker nog, ik heb Yogg-Saron ook nog gesolo'd een tijdje terug. Steeds ben je wel 'de uitverkorene' en is wéér een nieuwe world ending threat op de horizon. Zelfs al heb je Algalon verslagen - Een titan stand-in nota bene - Die nieuwe basic mobs slaan je wel gewoon verrot en ze waren nog nooit bekend voor die expansion.

Blizzard doet gewoon steeds weer precies hetzelfde. Ergens voelt alles aan als de zoveelste herhaling van precies hetzelfde thema, alleen met een andere skin en een nieuw intro filmpje.
Ik kan me opzich wel vinden in je punt hoor. Kijk we hebben zometeen (7.3) een Titan verslagen en dan vervolgens ga je elkaar bevechten hetgeen powerwise erg onlogisch is. Maar er zijn qua verhaal wel dingen die nu uitkomen. Sylvana die Varian en the Alliance alleen laat op het strand van the broke shore. Dit vraagt om wraak, die gaat nu plaats vinden.

Alleen ga er maar vanuit dat in 8.0/8.1 de oorlog voornamelijk in het belang staat, we sluiten die af met Aszhara en die legt vervolgens een link met N'zoth en de Void Lords...

Het is voor Blizzard ook lastig hoor. Ene keer laten ze the badguy zien en is het niet goed(deathwing/lich king) dan is het weer dat deze te weinig tevoorschijn komt ingamen om daarna van te voren juist niet te vermelden wie er de badguy is en dan is het ook niet goed.

Feit blijft ik persoonlijk heb onwijs veel zin in de nieuwe uitbreiding, en ga er geweldig van genieten.
Mja, op Legion ben ik zelf gigantisch afgeknapt na het moment dat ik de legendary weapon in handen kreeg. Weer een grind, weer alles wat eerder is opgebouwd helemaal weg, al je achievements van daarvoor zijn wéér helemaal weg, wat weer in het verhaal overgaat: Je bent wéér de uitverkorene newbie die nog niks heeft bereikt. Het is allemaal een beetje deprimerend. Er word nergens op gebouwd, elke expansion is eigenlijk weer een volledige reset van álles, niet alleen powerlevels in de mechanics.

Vergelijk dit met GW2, waar álle content gewoon relevant blijft voor álle levels. Zelfs items die je eerder hebt verdiend worden met de nieuwe expansions niet gelijk waardeloos en je kunt nog steeds naar low level gebieden gaan en daadwerkelijk progress boeken met jouw hero points bijvoorbeeld.

In WoW? Een nieuwe expansion betekent in feite dat álle content van voor het minimum level voor die expansion volledig waardeloos is geworden. Al die ores die je kunt minen en herbs die je kunt gatheren? Waardeloos. Al die quests en diens rewards? Waardeloos, nutteloos. Al die mooie gebieden die met liefde zijn gemaakt? Geen enkele reden om hier aandacht aan te besteden. Je rusht er doorheen of skipt het allemaal in één keer met de level boost, klaar.

Al die gave content van eerder is gewoon niets waard, en dát vind ik nou echt jammer, en een groot verlies. Ulduar bijvoorbeeld heb ik destijds net moeten missen toen het nieuw was, en met Argent Tournament gear was er al niets meer aan. De eerste keer Ragnaros killen in Molten Core was toen een heuse event, maar nu 1-shot je hem gewoon. Leuk als je transmog gear zit te farmen, maar verder?

Het is gewoon steeds weer de wortel aan de stok. Ik mis het raiden in WoW écht, maar het gevoel van dat je iets bereikt hebt valt gewoon helemaal weg tenzij je de raid volledig doet binnen een week of 2 van diens release. En dat is weer stress waar ik geen zin meer in heb.

Het verhaal wat je noemt is daar ook weer iets in. Je killt een old god, maar dan heb je opeens moeite met een orc in leather armor tegenover je. Het voelt schizofreen aan, het komt niet samen met wat je daadwerkelijk doet in de game.

[Reactie gewijzigd door Khrome op 23 juli 2024 13:34]

Ok nu begrijp ik wat je bedoeld. Ik begreep uit je andere post niet goed de frustraties. Volledig met je eens dat bepaalde wapens en prof. e.d. niet meer spannend zijn. Waarom zou je nog iets craften? Puur alleen voor wat mounts of pets.

Vooral toen je Ragnaros noemde, moest ik ff terug denken aan de eerste keer toen die uit de lava omhoog kwam. Speakers opendraaien en genieten. True dat het nu allemaal niet meer relevant is.. Je rent naar Black Temple, en haalt je legendary praktisch op. Het was wel leuk om nu achteraf eens rustig alles te bekijken daar met mijn mage. Dan zie je wel wat ze allemaal gemaakt hebben en je hoeft je niet te stressen om een wipe.

Helaas is het zo dat het ook bij bv Dragonball Z hetzelfde is, groot fan, maar ook daar slaan ze nu door. Stel God Goku komt nu die oude Vegeta tegen, was het snel voorbij. Er komt steeds een grotere, sterkere vijand. Doet Marvel trouwens ook. Het nu niet zo, dat iedereen opeens veel sterker is geworden maar de vijanden wel.. Achja.. We overleven het wel toch?
Dragonball, daar noem je ook iets. Ik ben benieuwd hoe ze Zemo gaan toppen. Super is toch wel écht aan zijn einde gekomen met de huidige storyline.

Maar met WoW, alles is so statisch, zo nietszeggend. Het is steeds weer hetzelfde, in zowel verhaal als in gameplay. Er wordt geen enkele poging gedaan om vooruit te gaan, er worden alleen dingen bij gezet en weer weggehaald die niets te maken hebben met de core gameplay (pets, garrissons). De enige vernieuwing die we hadden was eigenlijk vehicles destijds in TBC, maar dat was ook weer marginaal te noemen.

Ik zou zo graag 2 grote dingen in WoW willen zien:

1) Een mentor/develling systeem zodat low level zones ook voor high level characters relevant worden. In plaats van bijvoorbeeld gedwongen te worden door álle expansions heen te levellen zou je dan ala GW2 gewoon je eigen pad kunnen kiezen door de volledige content van WoW heen, wat enorm veel replay value kan toevoegen. Omdat de expansion ideeën nu ook wel een beetje op beginnen te raken (de Burning Legion was toch wel dé eindbaas in de lore) zou dit ook de tijd tussen patches en expansions goed kunnen vullen.

2) Een complete overhaul van het quest systeem. Of eerder, een uitbreiding. In plaats van de huidige, vrij simpele 1-stage quests (dus niet questlines) met één enkele oplossing ook iets vagere quests bieden met verschillende manieren deze op te lossen.

Denk aan een conflict tussen 2 dorpen of zelfs npc's, waar je afhankelijk van welke kan je kiest en hóe je het conflict oplost (diplomatisch, geweld, intimidatie, of zelfs "kill everyone so no one is left to wage war") je verschillende quest rewards zou kunnen krijgen.

Eigenlijk zou dit gewoon een uitbreiding zijn op hoe quests in TOR werken, come to think of it. XD

De huidige manier is extreem statisch en heeft 0 replay value, vooral de quests waar jouw class gewoon niet uitmaakt omdat je een vehicle krijgt of een specifiek item wat je moet gebruiken. Questlines hebben eigenlijk hetzelfde probleem, het is een aaneenschakeling van deze 1-step quests waar je snel vermoeid van raakt.


Daarnaast wil ik ook nog wel graag (instanced) housing zien (nee, garissons tellen niet) en meer variatie in epics. Dit laatste omdat je een enorm grote variatie hebt in uncommon en rare items met semi-random stats en effects, maar voor epics is dit gewoon helemaal niet het geval. Nu is balans wel een probleem, maar dit maakt de progression ook wel erg saai, vooral omdat er ook nul horizontale progressie in zit. Er is in 90% van de gevallen een onbetwiste BiS epic voor alle slots in jouw gear.

Splitsing van PvP en PvE abilities/stats moet ook gewoon kunnen. Zat games die dit doen en gewoon voor elkaar krijgen, er is geen excuus van Blizzard om dit niet te doen. En ja, ik ben nog steeds kwaad op hoe ze de balans volledig verneukt hebben in TBC door alles specifiek voor arenas te tunen en niets anders. Er hóeft geen 'one size fits all' concept te heersen.

Ugh. Ik raak al weer gefrustreerd. Ik heb al meerdere keren geprobeerd terug te komen in WoW, maar ze gaan gewoon systematisch verder met precies hetzelfde terwijl ze tegelijkertijd alles aan het afbrokkelen zijn :(
Ik zou eigenlijk willen opteren voor een einde aan World of Warcraft. Het verhaal is gewoon op. Er zijn nog steeds wel zaken in de lore die men kan ontdekken maar dat zijn in verhouding maar zaken in de marge van het verhaal. Nu gaan ze weer terug naar de essentie ( lees: oorlog tussen horde/alliance) maar vergeten daarbij gemakshalve dat er in de tussentijd al heel veel is gebeurd waardoor het totaal niet logisch is dat dit gebeurt.

Je zou toch zeggen dat na zoveel jaar oorlog er aan beide kanten grote verliezen moeten zijn geleden en dat de legers aan beide kanten beginnen op te drogen. Maar het is natuurlijk fantasy.
Ik hoop eigenlijk dat ze een aantal van jouw punten in classic WoW gaan stoppen.
Ik denk ook dat daar veel potentie ligt, maar dat ze er wel heel voorzichtig mee moeten zijn. Ze moeten dicht beginnen bij het eind van hoe de game was destijds, maar ze zullen op een gegeven moment toch dingen moeten toevoegen. Ik hoop daarbij dat ze dingen zullen toevoegen, zonder level cap bijvoorbeeld te verhogen en content toe te voegen aan de bestaande wereld. Ze kunnen bijvoorbeeld ook wel Outlands weer toevoegen, maar dat moet dan interessant worden op een andere manier dan bijvoorbeeld levels te uppen. Denk aan bijvoorbeeld de ouderwetse codexen die een ability konden uppen etc, of blue gear die wel een special ability op levert in bepaalde situaties (anders komen er te veel epics). Ze kunnen misschien ook wat meer seasonal activiteiten toevoegen, bijvoorbeeld 6 activiteiten die om de maand aan de buurt zijn (dus 2x per jaar) die of jouw specifiek of je faction/race/class een boost geven (al dan niet tijdelijk). Dit kan op veel manieren, denk aan extra dorp in een gebied omdat je die gedurende de activiteit hebt gebouwd, welke dan vervolgens continue aangevallen wordt en hoe meer je verdedigd deze langer overeind blijft. Dit dorp geeft je toegang te special recipes of quests die recipes vrijspelen. Misschien het idee Warhammer pvp zones (nooit gespeeld, maar zoals het uitgelegd werd was het idee wel erg tof).

Misschien dat dit kwa lore je niet helpt want het verhaal wordt dan deels gerecycled, maar in ieder geval kwa gameplay blijft de begin wereld altijd interessant. Omdat je level cap niet recycled kan je ook veel van de evenementen laten plaatsvinden in een omgeving waar je het altijd lastig zal hebben.
Dat alles steeds weer waardeloos wordt vind ik idd ook dom, wordt tijd dat t een keer anders wordt, maak alles bruikbaar, maak alle dungeons scalable etc.
Maar je hebt het nu al bijna in iedere reactie over het feit dat de 2 (of volgens jou 3-4) facties resource technisch geen oorlog kunnen veroorloven. Vergelijkingen met de realiteit (terwijl het een FANTASY game is). Maar als ze een mega planeet veroverende/verwoestende baas introduceren dan is het een herhaling van het vorige.
Wat stel je zelf nu voor wat een goed script is voor WoW?
Je bent zelf continue zout aan het strooien maar ondertussen zie ik geen echte alternatieven uit jou hoek komen wat wel een goed vervolg is voor WoW.
Handomdraai vergeten? Jij hebt duidelijk de verhalen niet goed begrepen ;) Er gebeurd van alles tijdens het bevechten van de bazen waardoor ze dus weer nog bozer op elkaar worden.
En dat zijn precies die zaken die me irriteren. De enige reden waarom ze gebeuren is een meta-reden, omdat Blizzard het alliance vs horde gebeuren in stand wil houden, en niet omdat het een logische of navolgbare gebeurtenis in het verhaal zelf is.
Niet mee eens.. In de echte wereld is dit natuurlijk niet anders. Kijk naar Amerika en Rusland, die zijn nu aan het samenwerken. Echter er hoeft maar iets te gebeuren en de hel breekt los aangezien ze nou niet echt vriendjes zijn.

Dit is met de Horde en Alliance niet anders. Ze werken samen om de wereld waar ze samen in leven te redden. Echter kunnen ze elkaar niet uitstaan en dat botst natuurlijk enorm.
Ja hier ben ik het mee eens. Het voelt erg geforceerd aan dit conflict. In de vanilla dagen stond je ook gewoon te dansen met een Tauren en als je 'm per ongeluk raakte was het /sorry.

Tegenwoordig heeft het ook niets te maken met een eerlijk gevecht ofzo. De verhouding op vele servers liggen scheef (want men vind het prettiger als ze bij dezelfde faction zitten ipv gegankt te worden)

Als je achterloopt met je gear/artifact en meppen ze je in 1 klap neer. Dus daar is ook niets lolligs aan. Maar daar zijn de BG's / Warfronts dan voor.
Met de sharding technologie die ze al op veel fronten toepassen maakt het niet zoveel meer uit wat de verhouding is op een server. Gezien verschillende servers door elkaar heen wandelen, kunnen ze prima balanceren op die manier.

Ben vooral benieuwd hoe de verdere uitwerking is, pas daarna kunnen we er eigenlijk echt wat zinnigs over zeggen.
Die sharding technologie werkt dan niet goed, want er loopt altijd 10 horde rond voor 1 alliance. (doorgaans ben ik de enige) Ik zie dat het sharding gebeurd want ik zie vaak ook Russen rondlopen waar ik op dat moment ben.
Sharding werkt in de basis op je eigen realm op veel plekken (er zijn bepaalde addons waarop je kan zien op welke "Realm" je geshard bent), normaliter is dit in de regel je eigen realm als je buiten in de wereld bezig bent. Echter door addons als WQGF e.d. zal je zien dat wanneer jij op een horde favoured server zit, je met sharding ook regelmatig meer horde ziet, want stel dat de horde speler die naast je loopt in in een WQ gebied een WQGF groep quest start dan zal deze mogelijk 4 horde spelers van andere shards jouw shard in halen om die WQ te voltooien. Draai jij die addon en maak jij een groep dan kun jij 4 alliance spelers jouw shard in halen.

Draai jij die addon en join je een groep, dan "teleporteer" jij naar de shard van de leider van de groep. Verlaat je een groep weer dan wil het soms nog wel eens wat vreemd gaat, soms "teleporteer" je instant terug naar de shard van je eigen realm, soms blijf je ook wel eens even hangen en "teleporteer" je pas terug na een loading screen of zone transfer.
Ja hier ben ik het mee eens. Het voelt erg geforceerd aan dit conflict. In de vanilla dagen stond je ook gewoon te dansen met een Tauren en als je 'm per ongeluk raakte was het /sorry.
De Horde en Alliance grijpen altijd al iedere kans aan om elkaar het leven zuur te maken. Ik vraag mij af waarom het dan nu ineens geforceerd voelt. Tevens is het conflict en verhaaloverweging, je kan nog steeds PVP of PVE spelen. Vervolgens geef je echter een gameplay mechanic aan. Voor iedere keer dat je stond te dansen met een Tauren werd er iemand anders opgejaagd door andere PVPers. In vanilla was worldPVP trouwens veel levendiger dan het nu is.

Aangezien je bij BfA jezelf de PVP kan aan en uitschakelen, zijn de verhoudingen wat minder van belang nu. Tevens kan je, als je achterloopt, nu veilig door de wereld heen wandelen.
Met alle respect.. Hoe lang heb je WoW gespeeld? 1 week? Tot lvl 10? Er zitten zoveel verschillende verhaallijnen in het spel naast de main story line, dat je alleen maar respect kunt hebben over de originele verhalen en plot twists die er in zitten.
Het is en blijft 1 van de betere MMORP's die al jaren bestaat.

Je hebt 2 facties dus is een conflict altijd voorhanden. Toevallig komt er iemand voorbij die zegt: "OI! Ik ga jullie beide volledig vernietigen!", dus kiezen ze er voor om samen te werken. De Horde is ook een hoop rassen bij elkaar en de Alliance net zo goed. Dus vertel ons aub in niet Fifa termen, hoe jij het verhaal een boost zou geven?

Er zijn verschillende strongholds op alle continenten en ze hebben dus schijnbaar nu een reden gevonden om elkaar weer het leven zuur te maken. Het is juist goed dat ze weer terug gaan naar die basis ipv nog een invasie of iets dergelijks. Mijn neefje (32) speelt Alliance en snapt nog steeds niet waarom ik voor de Horde heb gekozen. Hieruit blijkt al dat het toch een basis iets is, wat speler bezig houdt. En dat na al die jaren nog.
Tot in den treure gespeeld sinds release. Tot WotLK hardcode zitten raiden. Ik heb alle collector's editions tot MoP nog in de kast staan.

Dat WoW populair is komt overigens écht niet door 'een sterk verhaal' of 'de vele plottwists'.

Dat is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat Revenge of the Fallen een goede film is omdat het meer dan een miljard heeft opgehaald in de bios én een goed verhaal heeft.

McDonalds Hamburgers genereren miljarden in omzet, maar om ze nou ook goed voedsel te noemen alléén omdat ze goed verkopen?


Het conflict tussen alliance en horde is er niet om een logische, in-universe reden. Het is er puur om de gameplay te faciliteren en niets anders. Blizzard weet gewoon niet hoe ze het anders kunnen forceren: als je het namelijk logisch in-world laat uitlopen krijg je niet meer horde vs alliance, maar 3 of meer facties die niet persé met elkaar in oorlog zijn, en dat kost weer teveel werk met het aanpassen van alle content hiervoor.

[Reactie gewijzigd door Khrome op 23 juli 2024 13:34]

Je kan wel van factie switchen hoor, kan al jaren...
Maar alleen met een rassenwissel, alsof je altijd al dat ras was. Ik heb het over het wisselen van factie zonder ras te wisselen, via een ingame questline. Nelf op horde, orc op alliance bijvoorbeeld.
Ja, in everquest 2 kon dat wel, was wel heel moeilijk :)
Beetje jammer dat er fanboi geroepen word terwijl mensen gewoon van mening zijn dat jou frustraties met de game onterecht zijn. Er is ook nergens beweert dat er geen minpunten zijn.
Er komen zeker elke keer dreigingen bij, maar ook elke keer gebeuren er dingen die er voor zorgen dat het oorlog blijft tussen de Alliance en de Horde.
Op een gegeven moment werkten ze samen om een dreiging halt toe te roepen, maar dan gebeurt er weer iets waardoor de samenwerking instabiel wordt.

Tuurlijk is het jammer dat oude content niet meer relevant is na een expansion. Maar hoe wil je dit oplossen ? Ik hoef niet zo nodig meer terug naar Ulduar, aangezien ik dat al zoveel gedaan heb toen het relevant was.

Het enige jammere vind ik dat we straks ons artifact wapen "kwijt" zijn.
Frustratie in het moment. Het viel me eerder op dat 'toevallig' al mijn posts tegelijk met 6 -1 werden beoordeeld. Natuurlijk mag je het met me oneens zijn en kun je scores uitdelen als je wilt, maar dat was wel érg toevallig.

Verder kun je content wel zeker relevant houden dmv level scaling. NPC's en quest rewards/drops gewoon met level laten scalen ipv statische drops.

Zo kun je bijvoorbeeld ook veel meer raids relevant houden met relatief gelijkwaardige loot. Even geen zin in Nighthold? Even Siege of Orgrimmar doen, of Naxxramas, of AQ20 zelfs. Misschien kun je zelfs een roulatie van raids maken zonder dat je progress kwijtraakt.

Daarnaast moet je er ook aan denken dat het overgrote merendeel van de spelers niet dusdanig lang blijft spelen. Ik meen me ergens te herinneren dat er in totaal 50m+ betaalde accounts voor wow zijn aangemaakt, maar er zijn dus 'maar' 5m actief. Ik zou wedden dat de meeste mensen die nu WoW spelen de oude raids nooit hebben meegemaakt.

Nieuwe spelers worden ook vrijwel verplicht geacht door de community, misschien niet direct maar wel sterk implicerend, te rushen naar max level 'want daar begint het spel pas'. Des te meer expansions en patches komen, des te meer van de content je hierdoor gewoonweg negeert. Nieuwe mensen komen met de belofte van 'honderden dungeons en tientallen raids, en een supergrote wereld om te ontdekken', maar komen er nogal snel achter dat - tegenwoordig - 95% van alle content volledig genegeerd kan worden. Dat is toch wel érg jammer. Je zou bijvoorbeeld het grootste deel van de content kunnen verwijderen en het zou eigenlijk niemand opvallen, omdat men toch alleen op het nieuwste continent zit.

Blizzard heeft wel al een superkleine stap gemaakt met de transmog library zodat een kleine subgroep wel gericht oudere content gaat doen, maar die stap is dus wel, zoals genoemd, superklein.
Mee eens :) "Nieuwe spelers worden ook vrijwel verplicht geacht door de community, misschien niet direct maar wel sterk implicerend, te rushen naar max level 'want daar begint het spel pas'. Des te meer expansions en patches komen, des te meer van de content je hierdoor gewoonweg negeert. Nieuwe mensen komen met de belofte van 'honderden dungeons en tientallen raids, en een supergrote wereld om te ontdekken', "
De tech is er, hopelijk doen ze er wat mee come AvH.
Ik las nét dat in een komende patch (komende maand blijkbaar al) level scaling toegepast gaat worden... Wel alleen op beperkte ranges, maar toch! Ik hoop dat ze het gewoon alle expansions vóór de huidige op een hoopje gooien en die volledige range gebruiken uiteindelijk. Gewoon helemaal zélf je pad kiezen :)

Mijn nostalgie is weer aan het opkomen. Misschien dat ik de game tóch nog eens installeer en een nieuw character ga aanmaken met die patch...

[Reactie gewijzigd door Khrome op 23 juli 2024 13:34]

Tijdens Blizzcon hebben ze ook aangegeven dat je niet per sé Vanilla > Outland > Northrend > Cata > Mop etc hoeft te doen. Je mag kiezen welke zone je wil doen. Bijvoorbeeld Vanilla > Northrend of Vanilla > MoP.
En inderdaad, dat doen ze met 7.3.5, dus na Antorus maar voor de nieuwe expansion. Ik had de virtual ticket, maar volgens mij zijn de meeste announcements e.d. wel op youtube te zien.
Ik had liever gezien dat er wat meer flexibele progressie in had gezeten in de top end. Vanilla tot 80 bijvoorbeeld, en cata/mop vanaf 60, of zelfs breder. Maar zoals ik al zei, een goed begin, en ik moet bekennen dat de downloader weer aan staat... Blijkbaar komt die patch al ergens volgende week :)
7.3 is de 28e, 7.3.5 is daarna. Dus dat zal nog even duren.
Zoals Croga al aangeeft gaat dit niet zomaar over racisme maar over een complete invasie van Azeroth door de horde (voornamelijk orcs) terwijl ze nog onder invloed waren van een demonische vloek.

Ze hebben inderdaad vaker het bijltje begraven om een gezamenlijke sterkere vijand te verslaan maar dat wilt niet zeggen dat het dan ineens vriendjes zijn. Daarbij komt dat tijden het laatste grote gevecht van de 2 legers, beide leiders zijn gestorven (Vol'jin en Varian Wrynn). Door omstandigheden lijkt het erop alsof er de Alliance verraden is door de Horde waardoor de haat en gebrek aan vertrouwen weer oplaait. Anduin Wrynn (zoon van) is zijn vader kwijt geraakt aan een gebeurtenis die (onterecht) de boeken in gaat als verraad van de Horde. Ik vind het niet gek dat hij dan niet echt blij is met hun.

Tevens hebben Sylvanas (hudige warchief van de Horde) en Genn Greymane (een van de leiders van de Alliance(Worgen)) een vete met elkaar. Kortom, nog genoeg agressie jegens elkaar.

Wat vervolgens de exacte reden is dat er weer een oorlog ontstaat is nog helemaal niet bekend.

En om verhaal van een MMO te gaan vergelijken met Fifa.....
En als je het dan zou plaatsen tussen WO1 en WO2?
Dat ligt wel een heel stuk genuanceerder hoor. Duitsland was niet de 'root of all evil' in WO1 en iedereen wist dat ook gewoon. De situatie die tot WO1 heeft geleid was nogal complex en kwam ook voort uit naties die na WO1 helemaal niet meer bestonden.

Vandaar dat ik WO2 als voorbeeld noemde, waarin de partijen een stuk scherper gedefiniëerd zijn en voor en na de oorlog ook grotendeels gelijk zijn gebleven als landen.
Maar het verschil is dat ze niet compleet verwoest zijn. Ze hebben allebei een klap gehad omdat hun leiders gesneuveld zijn, maar hun legers zijn niet compleet verwoest. Het gevecht vond plaats in een gebied ver weg van beide facties.In de rest van de campagne hebben beide legers zich niet bemoeit met het gevecht tegen de Burning Legion. Het gevecht is/wordt gevochten door de Order Halls, Dalaran en the Army of the Light/Illidan. Tevens zijn de gebieden van zowel de Horde als de Alliance niet verwoest.

De vergelijking gaat helaas dus niet helemaal op.
Nou ja, verwoest, eerder net nieuw opgebouwd. Teldrassil is betrekkelijk nieuw, Orgrimmar is vrij nieuw. Silvermoon en Exodar zijn wel nog steeds in een staat van verwoesting. Stormwind is niet zo heel lang geleden nog even door Deathwing flink beschadigd. Er zijn op veel plekken toch wel vrij nijpende situaties gaande waardoor je oorlog zoveel mogelijk wilt vermijden, of het zich nu direct daar afspeelt of niet. Uiteindelijk moeten de legers ergens vandaan komen en die bron zal na verloop van tijd opraken of zich daartegen verzetten.
Maar tijdens de 2e wereldoorlog waren de USSR en Amerikanen ook 'bondgenoten', ofjah, ze hadden elkaar nodig voor een gedeeld doel. Vervolgens hebben we van 1947 tot 1991 in een koude oorlog verkeerd met constante nucleaire dreiging. Het ijzeren gordijn had als het ware de wereld in 2 delen gesplitst ( rode tegen de blauwe ). We hebben decennialang tegen het grote boze communisme 'gestreden'.

Of neem het midden-oosten.. ook al een constante brandhaard. Zo ongeloofwaardig is de oorlog tussen de Alliance en de Horde niet. Vergeet niet, het is de orcish horde die de non-native bezetters zijn en er zijn nog steeds voldoende aanhangers van demon blood en The cult of the damned. Wij accepteren vandaag de dag toch ook geen fascistische uitingen of neo-nazi groeperingen?

[Reactie gewijzigd door quintox op 23 juli 2024 13:34]

Tussen de orcs en humans zit letterlijk een oceaan. Bezetters kun je die eerste dus niet meer echt noemen, of wel?

En alsnog: Je kunt het conflict voortzetten, maar er zijn meer dan 2 kanten in het spel. Wat je nu zelf zegt is precies de reden waarom het eigenlijk niet meer 'alliance vs horde' had mogen zijn, maar waarschijnlijk 3 of 4 facties die niet allemaal met elkaar in oorlog hoeven te zijn. Het wordt in WoW nogal sterk vereenvoudigd, vooral als je bedenkt wie de beslissingen precies maakt voor wie, en dat is waar het verhaal van de game gewoonweg ondergeschikt is aan wat er nodig is om de nieuwe content te verantwoorden.
Tussen Amerika en USSR zat ook een oceaan? Enfin. Bezetters van een wereld.. als Nazi's aliens waren dan hadden we ze ook van onze planeet gebonjourd, niet de andere kant van de plas. Je hebt in WoW de Alliance, feitelijk is dat de VN of Navo. Wordt één factie aangevallen, dan zijn alle facties in oorlog. Neutraal blijven zoals Zwitserland/Zweden kan dan toch ook niet? Buiten het feit dat er koningshuizen in Warcraft zitten en geen presidenten/premiers, beslissingen hoeven niet democratisch te zijn.

Bovendien ligt Undercity op het voornamelijk Alliance continent en zijn het restanten van The Scourge en een zeer pijnlijk moment in de geschiedenis van Jaina Proudmoore.. The Scourge is wellicht nog wel erger dan the orcisch invasion ooit was en Forsaken hebben alles en iedereen van Argent Dawn tot Silver Hand tegen zich. Forsaken zijn gelieerd aan de horde, sterker nog, Sylvanas is de warchief.

Oorlogen zoals we ze zien in Warcraft zijn bovendien helemaal niet zo gek als je ze vergelijkt met middeleeuws Europa. Ik bedoel.. kijk alleen al eens naar 200 jaar van onze eigen republiek. We hebben bijv. met en tegen de Britten gevochten.

En wanneer had een oorlog nou daadwerkelijk ooit een gegronde of rationele reden ten grondslag? Het is toch vrijwel altijd een pissing contest tussen leiders of simpelweg grondstof/landjepik.

[Reactie gewijzigd door quintox op 23 juli 2024 13:34]

Hoezo super geforceerd? WARcraft.. Hier draait alles om..

En factie wisselen kan wel hoor - kost alleen geld ;-)
Dit dus. Ik ben na jaren met WoW gestopt, puur omdat ik het beu was om als ras direct aan een faction gekoppeld moet worden, met een warchief die ik niet gekozen heb. Het gaat mij om het spelen met een bepaald ras in de game wereld. Omdat ik dan een bepaald ras kies, moet ik ook partij kiezen. En er is niet veel te kiezen. Ik moet ervoor kiezen om de andere factie te haten en de grond in te rammen. Tuurlijk, lore bla bla en wat niet meer, maar moet dat echt zo generiek? Ik kies liever helemaal geen partij en blijf neutraal, zodat ik ook gewoon overal kan komen en vrienden maken aan alle kanten.
Als ik faction neutraal de game zou kunnen spelen, dan is de kans groot dat ik weer eens ga verlengen.
En ook de gescheiden talen vind ik niet meer van deze tijd. Als Pandaren level je neutraal op. Je spreekt alle talen, maar zodra je een faction gekozen hebt, snap je niets meer van wat die Hordes of die Alliance zegt, terwijl je dat voorheen wel snapte. Totaal weird.
It just doesn't make sense. Om de game functioneel te houden hoef je dit echt niet zo te blijven forceren. Waarom kan ik nog steeds niet van factie wisselen? :(
https://us.shop.battle.ne...ft-service-faction-change

Tada gewoon een faction change hoor.
De periode waarin WoW zich afspeelt komt grofweg overeen met 1950-1960, niet de 2e wereldoorlog zelf, dat bedoelde ik eerder. Misschien dat je het eerder als VS tegen Rusland moet zien en daar was echt wel wat overloop tussen ;)
Een beetje jammer dat ze alle stats squishen, een boss van een paar miljoen hp neerhalen is toch altijd redelijk satisfying. Dat gaat toch even wennen worden.

Voor de rest zie ik het positief in, good old horde vs alliance, precies wat ik wil.
Een beetje jammer dat ze alle stats squishen, een boss van een paar miljoen hp neerhalen is toch altijd redelijk satisfying. Dat gaat toch even wennen worden.
Alleen maar nutteloze load voor de cpu.
Opzich interessante gedachte. Zullen kleinere cijfers überhaupt een merkbaar resultaat verzorgen?
Nee.

De getallen worden gewoon kleiner zodat ze voor menselijke spelers weer makkelijker te interpreteren zijn.

Als je nu per blow 10000000 of 1000000 damage doet, zie jij dan het verschil?
ja... Maar dat ter zijde. Dit kunnen ze veranderen. Wat ze niet zo makkelijk kunnen veranderen is het maximale 32-bit getal.

https://wow.gamepedia.com/Stat_squish

Dus nee het is niet omdat het makkelijk zichtbaar is. MAar wel omdat ze tegen de max van 32-bit aan lopen.
Daarnaast is het toch ook niet realistich meer?

Als jij nu damage op een eindbaas of baas doen van 20.000k en dat moet heel veel wezen. Dan is de HP van de eindbaas minmaal 50x zoveel, dus wat heeft het dan voor nu om zoveel damage te doen, aangezien de bazen ook mee groeien met de ugh 000000000000 nullen dus, zodat je hem alsnog niet binnen 30 seconden dood hebt.

Ik vind het veel leuker om realistiche damagen te zien en ook van de einbazen ipv de miljoenen getallen wat nergens op slaat, omdat de HP's ook zo zijn.
Nee, maar daarom veranderde Blizzard hier dan al de getallen naar vereenvoudigde duizend- en miljoentallen, c.q. '23.1K'
De stat squish is bijna identiek aan die van MoP -> WoD. (Bron: PTR op blizzcon) Dit betekent dat je in raid gear (De eerste raids) in "BfA" 20-30K DPS doet. Gooi daar je berekening op los (boss fight =~ 6 min | 20 man (Mythic) raid, 20K per persoon per seconde) en dan kom je toch wel op een behoorlijk getal ver boven de miljoen HP)

Dat is natuurlijk nogsteeds niets in vergelijking met de 10 miljard HP die Kil'Jaeden heeft op mythic, maar je doet dan ook geen 1.0-1.3M DPS.
Niet helemaal,

ook ilvels worden nu ge squished. (straks ruim 1000, in de screenshots van blizzard ilvl 181)
Gerelateerd: ik ben niet zeker, maar ik dacht dat Garrosh in zijn fight vier (drie?) keer healde tot full health, gewoon omdat de devs hem niet genoeg hitpoints konden geven voor een goeie fight. Ik twijfel er een beetje aan of dat klopt, maar het kan wel.
https://wow.gamepedia.com/Stat_squish

Dat is de hele reden dat er een squish nodig is.
Ik vind dat stats squishen wel goed :) weet nog goed mijn eerste keer Molten Core. Met mijn mage blizzards op Garr en zijn minions "wowww ik doe zoveel damage!" (terwijl je maar getallen ziet van 200 ofzo). Het maakt het wel wat overzichtelijker. Alleen zal het vaag aanvoelen dat je hoger level wordt en ineens je damage omlaag gaat :')
Je DPS zal in 1 keer omlaag gaan in de pre-expansie-patch. Van zeg 1M dps naar 50k dps en heel grof genomen zullen alle mobs e.d. ook 1/50ste hp/damage doen. De tijd die je nodig hebt om een mob neer te halen zal meestal sneller zijn of niet veranderen (helemaal omdat het tegen het einde van de expansie zit zullen ze eerder voor 'safe' gaan en de mobs teveel nerfen dan te weinig)
Vroegah, in Blackwing Lair kon ik nog wel eens lachen als ik precies 1337 damage deed met een shadow bolt. Dat soort "lage" getallen zie je nu nooit meer.
Ze gaan toch ook all zones aanpassen aan je level? Het lijkt me echt zo super als je gewoon zelf kan kiezen in welke gebieden je gaat questen. En dat alles gelijkertijd ook nuttig blijft om te doen! Zodat je met ieder character dat je levelt je gewoon zelf een pad door zones (en expansions) kan kiezen tot level 110 en vervolgens aan de nieuwste expansion kan beginnen.

Momenteel moet je blij zijn als de laatste quests van een zone niet grijs zijn en dat je van een expansion 1 gebied kan afronden, zonder dat je de content zwaar outleveld.

[edit]
During BlizzCon 2017, Blizzard shared their plan to improve the overall leveling experience going forward.
Starting in patch 7.3.5, all pre-Legion zones should scale up to a certain level. Currently the plan is as follows:
Starting Zones: 0-10
Classic Zones: 10-60
The Burning Crusade and Wrath of the Lich King Zones: 60-80
Cataclysm and Mists of Pandaria Zones: 80-90
Leveling has a renewed importance in Battle for Azeroth, as Allied Races acquire special Heritage Armor sets when they fully level to 120.
The idea of the changes is to give more flexibility to player's leveling experience, preventing situations in which you would out-level the zone you're currently questing, allowing you to see the whole story of a zone, even when using heirloom items!
You can bounce back and forth between zones and even expansions at will! The idea is improve to quality of the leveling experience. Items and rewards on those zones will also scale accordingly to your level.

[Reactie gewijzigd door Uhmmie op 23 juli 2024 13:34]

Ze gaan toch ook all zones aanpassen aan je level? Het lijkt me echt zo super als je gewoon zelf kan kiezen in welke gebieden je gaat questen.
Als dat zo is dan spring ik een gat in de lucht. Toen ze dat bij de huidige uitbreiding introduceerden hoopte ik dat ze dat overal zouden gaan doen.

het betekend dat ik in ieder geval het oude Outland nooit meer zal zien. Op dit moment is dat echt een grind om doorheen te komen. Mijn leveling tijd en plezier worden daar behoorlijk vernietigd.
Ze schalen straks wel, maar er zit wel een max op. Dus je moet óf Burning Crusade, of WotLK gaan doen. Dat is in ieder geval een flinke verbetering.
Zowieso zal het toevoegen van de scaling (hopelijk) zorgen dat Outland niet meer uit de pas loopt qua level progressie. Maar de optie om het helemaal over te slaan en rechtstreeks naar Northrend te gaan om dat dan ook echt volledig te doorlopen is een prettig voordeel. Hetzelfde voor de Cataclysm gebieden overslaan en direct naar Pandaria te gaan....

Daarnaast lost dit ook het "Ik moet van booty bay naar Plaguelands maar ik heb de questline voor de portal niet gedaan" probleem op. 20 minuten lopen om naar je volgende gebied te komen is ridicuul.

Wat mij betreft een prettige quality-of-life verbetering voor Wij Alters :-)
Dat lopen is en blijft is, waar je aan moet wennen, het zit nu eenmaal in het spel, voor de Alters, zeker niet fijn, maar op zich heb je vrij snel je mount. Vliegen en mage zijn heeft me wel lazy gemaakt hahaha dus met die Alt zonder mounts, is het doorbijten
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat de normale quest chain je nu via Stranglethorn Vale naar Western Plaguelands stuurt. Dat gaat via een quest chain in Booty Bay door een portal. Heb je die portal niet dan is je enige optie vliegen naar Ironforge en van daar af te voet verder. Zelfs met een mount is dat nogsteeds 20 minuten.

Vanaf 7.3.5 hoef je niet meer persé die volgorde te volgen, ben je vrij om de gebieden te doen waar je zin in hebt. Je hoeft dus niet meer die 20 minuten te lopen, als je daar geen zin in hebt. Volg je nogsteeds hetzelfde traject dan zou je vanaf STV door kunnen naar Loch Modan of zelfs Deadwind Pass.
Wij Alters hebben toch al lang de Chauffeured Chopper om onze alts vanaf level 1 op snelheid rond te rijden?

Lopen is iets voor mensen die niet meer dan 2 alts hebben! 8)7
Ja, zie pagina 5 onder classic servers in de review.

Maar ik ben hier inderdaad ook vrij blij mee, kun je eindelijk een zone fatsoenlijk 'af' maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.