Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Acer Aspire VX 15 Preview

Betaalbare gamelaptop met GTX 1050

11-01-2017 • 06:00

164

Acer Aspire VX 15

Acer maakte op de CES bekend dat zijn gigantische Predator 21 X-gamelaptop met gebogen 21"-scherm, mechanisch toetsenbord en twee GTX 1080-gpu's een adviesprijs krijgt van maar liefst 9999 euro. Veel van die laptops zal de fabrikant waarschijnlijk niet verkopen; het is dan ook meer een 'omdat het kan'-product. De nieuwe Aspire VX 15, die Acer eveneens aankondigde, zal waarschijnlijk juist wel in veel consumentenhanden terechtkomen. Het is een betaalbare 15,6"-gamelaptop met quadcore-Intel Core i5 of i7 van de Kaby Lake-generatie en een GTX 1050 of 1050 Ti van Nvidia aan boord. Prijzen beginnen bij 1000 euro.

Net als veel andere fabrikanten van pc-hardware stond Acer niet met een stand op de beurs, maar het merk had in het Hard Rock-hotel in Las Vegas flink wat suites afgehuurd om zakelijke klanten en de pers te ontvangen. Voor ons een goed moment om eens te kijken wat de betaalbare Aspire-gamelaptop te bieden heeft.

Acer Aspire VX 15

Het demomodel dat Acer toonde, heeft een tn-paneel. In de Benelux levert Acer enkel uitvoeringen met ips-panelen.

Behuizing

Hoewel Acer de laptop in zijn Aspire-serie plaatst, lijkt hij met zijn luchtuitlaten en agressieve lijnen veel op de Predator-laptops voor gamers. Acer bewaart de Predator-naam echter voor het high-end segment. Met een gewicht van zo'n 2,5kg en dikte van iets minder dan 3cm is het een forse laptop, maar voor een gamelaptop is het geen overdreven groot model.

Acer Aspire VX 15De behuizing is gemaakt van kunststof en voelt behoorlijk degelijk aan. We waren onder de indruk van het toetsenbord dat vrijwel niet meegeeft als je er stevig op drukt. Dat is bij veel laptops in deze prijsklasse wel anders. Het toetsenbord, dat voorzien is van rode achtergrondverlichting, tikt prettig en is daarbij ook erg stil. Ook heeft Acer een numeriek toetsenbord ingebouwd, wat niet bij alle 15,6"-laptops het geval is.

Aan de zijkanten zijn voldoende aansluitmogelijkheden aanwezig. Rechts zitten twee usb 3.0-poorten, een hdmi- en ethernetaansluiting, en een usb-c-poort. Laatstgenoemde biedt behalve zijn formaat geen extra's ten opzichte van de reguliere usb-poorten. Links zijn nog een usb 2.0-poort, sd-kaartlezer en 3,5mm-jack te vinden.

In de VS levert Acer de Aspire VX 15 in een goedkope uitvoering met tn-paneel, maar in de Benelux zal de laptop alleen te koop zijn met ips-schermen. Dat is wat ons betreft een goede keuze, want het demomodel dat we bekeken, heeft een tn-paneel met matige kijkhoeken. Bij het ips-paneel, een mat scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels, zal dat geen issue zijn.

Acer Aspire VX 15

Hardware

Toen Nvidia de GTX 10-serie vorig jaar voor laptops uitbracht, waren alleen de GTX 1060 en hoger beschikbaar. Die gpu's bieden uitstekende prestaties, maar om games te spelen op een 1080p-resolutie bij hoge instellingen is helemaal niet zoveel gpu-kracht nodig. Juist de goedkopere GTX 1050 en 1050 Ti zijn interessant voor gamelaptops. Wat rekenkracht betreft zijn ze grotendeels vergelijkbaar met de desktopkaarten en die zijn prima in staat om recente games vlot te draaien in full hd.

In de Aspire VX 15 zit de mobiele variant van de GTX 1050, die Nvidia ook tijdens de CES aankondigde. In het duurste model zit een 1050 Ti, die overigens sneller geklokt is dan de desktopversie en dus nog wat beter presteert. Wat processor betreft is er keuze uit een Core i5 of Core i7, maar in alle gevallen is het een HQ-processor: een quadcore met een tdp van 45 watt. Ook de Core i5-7300HQ, die in het goedkoopste model zit, biedt vermoedelijk voldoende rekenkracht om de meeste games vlot te draaien. De kloksnelheid is 2,5GHz met een boost naar 3,5GHz. De i7 met hyperthreading van de duurdere modellen kan een voordeel bieden bij games die veel van de cpu vergen. De kloksnelheid is met 2,8GHz en een boost naar 3,8GHz ook wat hoger.

Alle uitvoeringen van de Aspire VX 15 krijgen een ssd en daarbij een reguliere hdd met een opslagcapaciteit van 1TB. De capaciteit van de m2-ssd varieert van 128 tot 512GB, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Bij veel games is de prestatiewinst van een installatie op een ssd niet heel groot, de hdd kan dus prima gebruikt worden om games op te slaan. Een dvd-speler is door Acer achterwege gelaten.

De behuizing van de VX 15 moet betrekkelijk makkelijk open te maken zijn. Aan de onderkant zitten enkele schroeven en door die te verwijderen krijg je toegang tot de accu, hdd, ssd en het geheugen. Het moet dus mogelijk zijn om de configuratie zelf naar wens enigszins aan te passen.

Acer Aspire VX 15

Uitvoeringen en prijzen

Acer levert in de Benelux drie uitvoeringen. Het goedkoopste model van de Aspire VX 15 beschikt over een Intel Core i5-cpu, GTX 1050 en 128GB-ssd. De duurdere versies hebben grotere ssd's, meer geheugen en een Intel Core i7-processor. De meerprijs die je betaalt ten opzichte van de extra's die je krijgt, lijkt goed in balans te zijn. Vanaf eind januari zijn de gamelaptops te koop in de Benelux.

Uitvoering Aspire VX-591G-54PD Aspire VX-591G-78J8 Aspire VX-591G-71TS
Processor Core i5-7300HQ Core i7-7700HQ Core i7-7700HQ
Gpu GTX 1050 4GB GTX 1050 4GB GTX 1050 Ti 4GB
Ram 8GB ddr4 16GB ddr4 16GB ddr4
Opslag 128GB-ssd + 1TB-hdd 256-ssd + 1TB-hdd 512GB-ssd + 1TB-hdd
Adviesprijs 999 euro 1199 euro 1399 euro

Voorlopige conclusie

Nvidia kondigde tijdens de CES zijn GTX 1050 en 1050 Ti voor laptops aan, die betaalbare gamelaptops mogelijk moet maken. Acer laat daar met zijn Aspire VX 15 direct een goed voorbeeld van zien. Met een vanafprijs van net geen duizend euro lijkt het een aantrekkelijke optie te worden voor gamers die graag mobiel willen zijn. De videokaart in combinatie met de quadcore-processor is waarschijnlijk voldoende om de meeste recente games vlot te draaien in een 1080p-resolutie bij hoge instellingen.

De laptop zelf lijkt goed in elkaar te steken en heeft in ieder geval een prettig toetsenbord. Het demomodel dat we bekeken, moet het nog stellen met een tn-paneel met slechte kijkhoeken, maar in de Benelux krijgen alle uitvoeringen van de VX 15 een mat ips-paneel en die beslissing kunnen we enkel toejuichen. De verschillende configuraties die Acer uitbrengt, lijken een goede prijs-kwaliteitverhouding te hebben. We zijn benieuwd hoe de Aspire VX 15 zich zal verhouden tegenover andere gamelaptops met vergelijkbare specificaties, die in de komende maanden ongetwijfeld zullen uitkomen.

Acer Aspire VX 15

Reacties (164)

164
157
71
4
0
73
Wijzig sortering
De vorige generatie aspires zag er een stuk neutraler uit en waren daarom juist aantrekkelijke multimedia laptops. jammer dit. Hiermee ga ik mij niet bij mijn klanten vertonen.
Waarom kan je hiermee niet naar de klant toe dan? Ik heb bij de grootste bedrijven van Nederland gewerkt en werkelijk niemand die het boeit hoe mijn laptop eruit ziet. Hoe ik dat weet? Als je telkens verlengd wordt dan is het geen factor dus. Mensen hebben vaak een vooroordeel over "klanten" maar vergeten dat een bedrijf jou inhuurt vanwege je kennis, inzet en eventuele specialisme.
Eerste indruk van de klant zegt een hoop, als je met dit ding aankomt of een Dell xps 13 of 15 komt dat behoorlijk beter over denk ik. Daarnaast is zo'n zware laptop een stuk lastiger mee te nemen.
Ik denk dat jij voorkomen bedoelt. Als je in een joggingsbroek komt bij een bedrijf waar iedereen in een pak loopt dan kan je het over het algemeen vergeten. Maar als jij in een pak komt en zo'n laptop tevoorschijn haalt dan is er niemand die een slechte indruk van je krijgt. Ik heb als tester op de afdeling gezeten met "hackers" en bijna iedereen had een Alien laptop voor zich.....
Ik heb gewerkt en werk nogsteeds voor verschillende Aziatische bedrijven. Kom gewoon met een alienware binnen lopen. Zolang ik zelf maar verzorgd voor de dag kom en mijn werk goed is. Als je laptop je baan bepaald doe je echt iets niet goed.
Ik denk natuurlijk niet dat het je job zal kosten, dat zou nogal sterk zijn.

Maar het is en blijft er wel gewoon wat belachelijk uitzien. Alsof je de laptop van je 13 jarige broertje even hebt geleend. No offence. Maar ik denk niet dat er iemand van wakker zal liggen.

Ik heb zelfs ooit een (goed bedoelde) opmerking gekregen van een collega over het feit dat ik een "gaming" muis gebruikte op het werk, en dat was een Logitech G500, die er best nog wel stijlvol uitziet in vergelijking met hedendaagse RGB monsters. Zo van: "wat een vreemd ding". Ik vind het gewoon een fijne muis, maar mensen die dit niet gewend zijn vinden het toch wel een raar ding. Het springt gewoon in het oog.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 23 juli 2024 13:44]

Die G500 valt niet bepaald op nee. Ik hou best van een aardig potje gamen, maar al die typische gamer look / kerstboomverlichting hoef ik ook niet per se.

Toen mijn logitech G700 kapot ging ben ik dus 2ehands via V&A op zoek gegaan naar een andere G700, want de G700s is niet echt mijn stijl met die opdruk. De G700 durf ik prima mee aan te komen in een kantoor, de G700s niet.
Helemaal mee eens.
Ik spreek en schrijf engels op mijjn kantoor ;). Geen nederlands bedrijf.
Tussen mede-IT'ers maakt het inderdaad niet heel veel uit. Maar als je bij een non-IT klant op bezoek gaat die een product of dienst van je afneemt, dan is een 'kermisverlichtings'-laptop ergens wel een beetje vergelijkbaar met de joggingsbroek, terwijl een XPS of Macbook dichter bij het pak zit.

Persoonlijk denk ik niet dat je er direct een slechte indruk mee achterlaat, maar ik denk wel dat een non-gaming machine een stuk zakelijker oogt.
Er zit natuurlijk nog wel een verschil tussen particuliere klanten, zakelijke klanten en intern bij een bedrijf.

Klanten zullen altijd jou beoordelen op hoe jij je vertoon, dat is niet alleen kleding, maar ook accesoires, persoonlijke verzorging, maar ook een auto.
Dit werkt natuurlijk beide kanten op, ga jij strak in pak, met een gelletje in je haar strak naar achter en in een dikke Mercedes naar een klant in een doodnormaal rijtjeshuis, zal je niet snel worden teruggevraagd, dit omdat de klant eerder het gevoel hebben dat jij 'te' professioneel bent, en erg duur, ook al vraag jij keurige of zelfs lage prijzen.

Daarnaast is er ook nog de vraag wat voor werk je doet, kom je de bedrijf PC repareren waarbij ze alleen dingetjes doen zoals mail, word, excel enz, of doe je bijvoorbeeld grafisch design.
Yes, maar met gaat er wel altijd vanuit dat je met het maximale komt.

Er zijn voldoende antecodes van mensen die in een leen 107 in de verkeerde kleur naar een intake kwamen omdat de eigen *willekeurige representatieve wagen* een krasje had. Die kreeg de opdracht dus niet...

Alles wordt een factor als er gelijke kandidaten zijn. Ik werd ook eens op mijn "te goedkope, of in ieder geval uitziende" Asus U30 laptop aangesproken, terwijl ik daar in een €3000 pak stond. En bij een gesprek gezeten waar men na afloop opmerkte dat "een analist met een macbook air er wel geen één zal zijn die zelf ook werkelijk de simulaties draait".

Dus nee, mits je particulieren als klant hebt, is het geen slimme move om een dergelijk laptop naar klanten mee te nemen.

Maar je hebt helemaal gelijk, kruimelwerk klusjes in pak met dure auto etc doen, is ook niet echt wat je wilt. Geeft waarschijnlijk een verkeerde indruk.
Jaja, een te dure wagen komt ook niet altijd goed over. Dan denkt men dat je te duur bent : "ah ja, zijn BMW moet afbetaald worden, daarom mogen wij zoveel betalen". Je kan beter in een Volkswagen of Volvo afkomen dan een Mercedes denk ik.
Hier ben ik het volledig mee eens. Dit ding ziet er gewoon belachelijk uit.

Leuk voor mijn 13 jarige neefje om op te gamen, lekker "1337 w00t".

Daarnaast verbaas ik me erover dat ze voor dergelijke vormgeving gaan in een laptop die "maar' een GTX 1050 heeft. Dit is nu niet bepaald een super GPU, en de koeling ervoor had best in een normale laptop gekund. Jammer.

Dat men dergelijke vormgeving met overdreven fangrills nodig heeft om een 1080 te koelen, akkoord. Maar toch geen 1050?
Je kan idd net zo goed een 960/970m laptop zoeken
Tja... Altijd lastig om te meten dit soort dingen, hoeft ook niet per se een slechte indruk te zijn, maar misschien wel een slechtere.
Hangt echt van de klant af, de meeste medewerkers op IT afdelingen zullen dit alleen maar leuk vinden.
Het gewicht en formaat lijkt me persoonlijk eerder een probleem, je komt bezweren aan als je dit ding naar de klant moet meetillen. :+
Op IT afdelingen kan je denk ik wel met een gaming laptop aan komen zetten. Bij een meeting met executives van een doorsnee bedrijf? Not so much.
Deze is meer voor de hotelkamer als je bij de klant vandaan komt ;)
De laptop voor bij de klant is iets wat de klant zelf maar regelt.
Anoniem: 55563 @MSI211 januari 2017 09:01
Ik vroeg me ook al af of de gemiddelde gamer ook echt op zo'n pompeus ontwerp zit te wachten. Waarom niet gewoon high-end specs en een goed scherm in een strak ontwerp? Het doet mij zo eigenlijk een beetje denken aan mijn jaren '90 stereotoren, een tijd waarin er niet genoeg leds, krommingen en gekleurde elementen gebruikt konden worden in het ontwerp.
Correct me if I'm wrong, maar ik denk dat de 15,6 laptops met strak ontwerp en een (dikke) nvidia kaart steeds minder gemaakt worden. Ik heb het idee dat de keuze steeds meer naar een platte(re) ultrabook wordt met Intel Graphics of een klassieke gamelaptop die qua ontwerp vaak hetzelfde blijft: lomp, zwaar, dik en vaak veel met (rode) toeters en bellen.

Ik zou zelf graag een Xiaomi Mi laptop zien met 15,6 of 17 inch scherm met een Nvidia GPU. Hoeft geen GTX te zijn, anders zal die te dik worden en niet bij het ontwerp passen lijkt me.
Ja het aanbod is beperkt:
De nieuwe dell inspiron 14/15 7000 gaming serie ziet er nog iets netter uit (maar is nog niet gereleased) ofwel kan je voor een HP omen gaan (met 9xxm-serie grafische kaart dan wel)
Deze zijn niet de strakste/zakelijkste, maar ze zijn relatief dun en licht & ik vind ze wel mooi en niet overdreven.
Die professionele werkstation-laptops blijven wel bestaan (Dell Precision, HP Elitebook, bovenklasse Lenovo T en W series) al denk ik wel dat de huidige hardware zo krachtig aan het worden is dat de drempel om een echt professionele laptop nodig te hebben hoger wordt. De hardware wordt minder warm, waardoor een meer compacte behuizing kan worden ontworpen. De afmetingen van die professionele laptops gaan dus natuurlijk ook die van de andere laptops achterna.

Een belangrijke reden om een professionele werkstation-laptop te kopen heeft zeker ook met betrouwbaarheid te maken. Dit laatste is natuurlijk een subjectief begrip. Betrouwbaarheid kan onder anderen worden vertaald in onderhoudbaarheid. Is het apparaat voldoende modulair, waardoor eenvoudig en kosteneffectieve reparaties mogelijk zijn. Modulariteit is concurrerend aan compactheid. De druk tot verdergaande integratie gaat wel door. Als een volledig geïntegreerd moederbord moet worden vervangen is de onderdeelprijs hiervan hoog. Als de keerzijde echter is dat de leverancier minder onderdelen in het magazijn heeft en een servicedienst een grotere trefkans heeft om iets gerepareerd te krijgen, omdat die het juist onderdeel bij zich heeft. Of een meer modulaire oplossing goedkoper is vraag ik mij daarom af.

Deze game laptop blijft los van alles een duidelijke niche, Een niche die volgens Acer groot genoeg moet zijn, anders maken ze het ding niet. Wat Acer mooi doet is breken met de ongeschreven wet dat een gamelaptop 1500 Euro plus moet kosten. Dat de goedkoopste variant onder de duizend is gekomen maakt de doelgroep groter, en breidt haar uit naar mogelijk wat jongere gebruikers. En die vinden dit denk ik nog wel mooi :| .
Modulaire gpu mxm bordjes zijn tegenwoordig al gauw rond de 800 euro helaas. Vaak is een heel moederboard incl gpu goedkoper in het geval van gaming laptops.
Voor een particuliere gamer heb je zeker gelijk hoor. Dit soort apparaten zijn vooral interessant voor rondreizende professionals die in hun hotelkamer nog een game willen spelen. Maar ja, met dit ding bij een klant aankomen kan niet de juiste uitstraling geven. Dan moet de professional in kwestie niet te beroerd zijn om de machine als tweede apparaat mee te nemen.

Maar ik kan mij toch ook wel voorstellen dat jonge mensen mobiel willen zijn met gamen (denk aan kinderen van gescheiden ouders, of kinderen met andere redenen voor een onregelmatig verblijf of woonplek). Een heel compact pc'tje optrekken rond een Mini-ITX bordje kan een alternatief zijn, al zit je dan weer met losse randapparatuur. het gamed wel wat comfortabeler :P .
Net zelf een gaming laptop gekocht (HP Omen - 17-w114nb). Iest dikker model maar qua design eigenlijk vrij normaal en bovendien sterk geprijsd. Daarnaast is de MSI Stealth Pro ook wel eentje met een strak en dun ontwerp. Er zijn dus wel keuzes met een minder agressief design :)
Als gemiddelde gamert op leeftijd (midden 40) zit ik hier echt -niet- op te wachten, deze look. De jongere gamers zal het wellicht juist wel aanspreken. En kennelijk denken fabrikanten dat zij de meest interessante doelgroep zijn?

High end specs, een goed scherm, en een strak ontwerp zijn precies wat ik zoek. Als ik naar de trends in uiterlijk kijk, kom ik dan toch weer bij Clevo modellen terecht, al zijn er daar ook tussen die ik te weinig strak vind.

Maar het scherm, dat is eigenlijk zo belangrijk dat ik het bijzonder vind dat met deze review is doorgezet, omdat niet het werkelijk geleverde scherm erin zit. Uit het oogpunt van een laptopgamer dan he? Het scherm bepaalt zoveel van hoe je een spel ervaart. Je wil als gamer een hoog contrast en vooral door lage zwartwaarde, en goede weergave van grijstinten en kleuren maar dat hoeft niet 100% Adobe RGB whatever te zijn, gewoon mooi van het scherm spatten zogezegd. Maar dat zwart, het liefst echt mooi diep zwart, en ook zonder van die lelijke lichtlekken in hoeken/zijkanten.

Maar ja, jan en alleman bestelt dit gewoon op het internet, zonder het ding zelf fysiek te bekijken, dus wat boeit het scherm als het maar een beetje 'binnen de specs' is.
In kantoor kun je hiermee ook niet showen... spijtig, ze blijven maar zo'n gedrochten maken dus het zal wel verkopen zeker ? Geef mij maar een iets bulkier clean design.
Daarom ga ik ook voor de Dell Xps 15 2017 editie.
Als jouw klanten je op basis van je laptop (ver)(be)oordelen dan kan je daar ook maar beter niet aan de slag. Mensen huren kennis in, geen looks. Tenzij je in de mode branche werkt.
Sinds wanneer neemt men gaming laptops mee naar klanten?

Ik vind het er wel leuk uitzien. Qua kleurstelling enigszins de trend die MSI al jarenlang inzet.

Ben benieuwd naar de degelijkheid van deze 'Predaspires' ..
Skin erop en klaar.
Ach het maakt helemaal niet uit dat de laptop er zo uitziet. Zolang al die flashy lampjes uit te schakelen zijn en geen gekke game achtige stickers erop zitten. Dan zullen ze hoogstens vragen waarom het eruitziet als een Lambo van een laptop. Niets onprofessioneels aan.

Als je zo min mogelijk wilt opvallen dan is dit waarschijnlijk niets voor jou. Maar ben zelf een consultant en mijn ervaring zijn juist positief met dit soort machines (mits de lichtjes uit zijn te schakelen). Je trekt aandacht bij een klant en kom zo meer in gesprek met mensen. En als je dan ook es goed presteert en een valide verhaal erbij heb dan zullen die labo look associëren met je Lambo prestaties :).

Gaming laptop is ook een laptop. Why not voor zij die het afvragen. Moet je ineens twee laptops aanschaffen omdat een ander dat anders not done vind?

Verder mooie ding en leuke specs. Maar ik en collega's hebben wel slechte ervaringen gehad met Acer laptops in het verleden. Maar goed, wellicht hebben ze ervan geleerd.

[Reactie gewijzigd door clavix op 23 juli 2024 13:44]

Gewoon even ter aanvulling, dit is een laptop gericht op gamers. Hij is juist ontworpen om bij gamers goed in de smaak te vallen.

Het feit dat ze deze laptop uitbrengen betekend niet dat ze wellicht nog met "zakelijk" ogende laptops komen. De hele discussie dat je hem niet mee kan nemen naar de klant is dan ook wel interessant, maar niet zozeer relevant.

Who knows, misschien hebben we dus over een paar maanden wel super zakelijk ogende laptops met een GTX 1050, 1060, 1070 of 1080 onder de motorkap! :)
Anoniem: 662611 @MSI223 januari 2017 08:39
Deze laptop is NIET PERSE gemaakt voor kantoor, de laptop-trailer op youtube zegt letterlijk ''LET THE GAMES BEGIN''!
Anoniem: 857195 11 januari 2017 06:53
Acer altijd links laten liggen. Aftersales is zwaar ruk.
Eerder was de aftersales van Acer inderdaad ruk. Nu hebben ze het echt heel goed voor elkaar bij Acer. In mijn optiek beter dan bijvoorbeeld Dell en HP.
Licht eens toe
Bij Dell moet de klant bewijzen middels tools wat er mis is met de laptop, dan moet de laptop door de klant opgestuurd worden. Acer komt hem de volgende dag ophalen en stuurt hem direct weer terug na reparatie (kosteloos als er sprake is van garantie)
Bij repair kwesties is het altijd handiger voor de consument om dit met de verkoper af te handelen.
Consuwijzer.nl
Het hangt af van welke soort garantie je krijgt:
  • Carry in / Send in / Binnenbrengen : Je brengt je defecte laptop zelf binnen bij de verkoper, die de laptop op zijn beurt doorstuurt naar de fabrikant.
  • Collect & Return / Ophalen : op kosten van de fabrikant komt een koeriersbedrijf je laptop aan huis ophalen en brengt hem na reparatie terug.
  • On Site / Op locatie: De Fabrikant komt meestal binnen de x uur (werkdagen) je laptop ter plaatse herstellen.
Carry in garantie is vaak weggelegd voor goedkope consumentenlaptops, terwijl On site garantie enkel voor dure zakelijke laptops geldt. Aangezien Acer vooral in de budgetmarkt actief is, terwijl Dell een veel uitgebreider zakelijk portfolio heeft, gaat jouw vlieger niet echt op.
Onzin, service bij Acer is zelfs buiten de garantie termijn nog prima met coulance regeling soms :) Slechte ervaringen heb je bij elk bedrijf....
Helaas hoor ik van Acer meer slechte ervaringen dan van andere merken.
Ik ken mensen die voor Apple support gewerkt hebben en als je die verhalen hoort snap je ook niet waarom de klanten van Apple daar zo lyrisch over zijn... :/
Apple ruilt gemakkelijker om. Dat zit al verrekend in de hoge aanschafprijs.
Je bedoelt, Apple geeft je makkelijker een al gerepareerd product terug. Niet dat dat nu zo veel verschil maakt lijkt mij? En dan hebben we het nog niet eens over het hele 1 jaar garantie en applecare geouwehoer gehad.
Inderdaad, bedankt voor de nadere toelichting.
Ze hebben zoveel refurbished materiaal dat er zaken zijn onstaan zoals Leap.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 857195 op 23 juli 2024 13:44]

Ook bij refurbished heb je weer gewoon 2 jaar garantie ;)
Je bedoelt, Apple geeft je makkelijker een al gerepareerd product terug.
Wat dus volgens deze rechterlijke uitspraak niet mag.
Anoniem: 857195 @Tadango11 januari 2017 08:24
Garantietermijn zegt niets, ja alleen de eerste 6 maanden na aanschaf.Dan moet de verkoper aantonen waarom het apparaat stuk is. Daarna mag jij gaan aantonen waarom het een ondeugdelijk product is.
Coulance regeling bij Acer. Nieuw moederbord en arbeidsloon, kassa.
Vaag verhaal over technische en economische levensduur.
Niet alleen de aftersales. De laptop zelf is ook zeer fragiel. Accu-aansluitingen worden naar verloop van tijd zwak (dit heb ik inmiddels bij 3 laptops van Acer meegemaakt). Ze zijn vaak goedkoper dan een ander merk, maar volgens mij kun je beter een paar honderd extra uitgeven voor een stevigere laptop.

Overigens vind ik dit een nadeel van veel laptops dat je i.v.m. een desktop behoorlijk veel meer betaald voor de hardware en daar vervolgens een laptop voor krijgt die na een paar jaar al kuren vertoond. Toetsenbord knoppen die afbreken, beeldschermen die net buiten de garantie kapot gaan door het vele open en dichtklappen en dus accu-aansluitingen die lam worden. Omdat een laptop een geheel product is kun je in het geval van een kapot beeldscherm de gehele laptop in de vuilnis gooien...
Nog steeds? Ik kan me herinneren dat ik 7 jaar geleden een Acer laptop open heb moeten breken omdat de power adapter aansluiting verschoten was.
Laptop is nu ook weer niet zo heel veel duurder. Wat een hoop mensen vergeten is dat je er in principe ook een scherm, toetsenbord, muis en luidsprekers bij krijgt.

Ook kun je bij laptops defecte schermen over het algemeen redelijk gemakkelijk vervangen.
Je moet wel appels met appels vergelijken.

Acer zit in elk segment waardoor ze ook modellen leveren die € 299/€399 kosten.
Uiteraard is dit een mindere behuizing (ES1-reeks) omdat er voor die verkoopprijs bezuinigd dient te worden.

Op deze lijn en de Predator serie is niets op aan te merken betreft de bouwkwaliteit.
Voor de meeste laptops kun je (bij de fabrikant en anders via ebay) gewoon een nieuw lcd paneel bestellen.
Een beetje tweaker kan wel het scherm in een laptop vervangen.
dan weet ik niet wat voor acer producten jij koopt maar ik heb er nooit last van gehad. mijn laptops hebben het altijd goed volgehouden, accu duur is zeker 50% beter dan dat van asus etc. en qua prijs is het ook normaal.
Anoniem: 857195 @AFGPoro11 januari 2017 08:33
Nou wij hebben hier Asus lappies , niets mis mee.Acer en HP , allemaal eruit, drama.
ik denk dat je het verkeerd om ziet ^^ acer draait niet zoals asus idle op 80 graden of dergelijke. ook gaat de batterij langer mee dan een zielig uurtje. ik heb vrienden die een asus hebben gekocht voor 1500 euro. nou na een uur is hij leeg en staat zijn cp mooi op 89 graden ^^
Dat is idd een issue met bepaalde Intel processoren. Dit is vaak goed op te lossen door Nieuwe koelpasta erop te doen. de 4700HQ van een kennis had ook dat ie ontzettend heet werdt onder IDLE. Bleek dat de koelpasta ingedroogd was. Na vervanging bleef ie onder 30graden bij idle en 70 bij hard werken :)
Mijn ervaringen met Acer zijn juist uitstekend geweest..
Asus daarentegen... vond dat het vervangen van het toetsenbord omdat er 1 letter defect was te maken had met een miniscuul deukje aan de zijkant met een bezel van 4 cm... Vervolgens kreeg ik de laptop terug met mijn ssd, maar zonder de 2e hdd.. Helaas nooit kunnen bewijzen dat deze er eerst wel inzat..
Mooi apparaat. Ben geen Acer dan. Maar hij is netjes vorm gegeven. Wel denk ik dat je beter 1200 uit kan geven dan de 999 uitvoering. Een SSD van 128 GB kan krap zijn. 16 GB begint wel fijn te worden met sommige games en dan heb je nog een snellere i7 .
Mooi apparaat. Ben geen Acer dan. Maar hij is netjes vorm gegeven. Wel denk ik dat je beter 1200 uit kan geven dan de 999 uitvoering. Een SSD van 128 GB kan krap zijn. 16 GB begint wel fijn te worden met sommige games en dan heb je nog een snellere i7 .
een ssd van 128gb is voor de meeste laptops echt wel genoeg als er een 1tb hdd naast zit, met een heel klein beetje geluk is dat dan ook nog eens een SSHD maar zo niet dan maakt dat ook nog niet eens zo heel veel uit..

nee persoonlijk vind ik het eerder jammer dat men hier al direct begint met een vrij prijzige i5, ik had liever gezien dat het goedkoopste model een i3 dualcore met HT zou zijn, eveneens 8gb ram, een 2 of 3gb 1050 kaart en minimaal 100 van de prijs af.. de variant met i5 zou dan een grote ssd, en 16gb ram kunnen krijgen. en de i7 zou iets duurder kunnen worden maar dan wel met een 3k scherm. het prijsverschil tussen de 2 i7's is nu wel gerechtvaardigd maar eigenlijk rechtvaardigd het helemaal de 2 typen niet... in zekere zin zouden ze dan nog beter de laptop als barebone kunnen verkopen zodat je zelf ram en hdd / ssd kunt plaatsen... en heb je toch meer keuze upt cpu's en gpu's. en dus prijsniveau's
Naja Ik heb een laptop met 180 GB SSD. Een SSD werkt het best als je nog flink vrije ruimte over heb. Ik zat na een jaar al aan de 150 GB gebruikte ruimte. Waar de SSD in gaat leveren op prestatie. Daarom nu een 500 GB explaar ingezet.
Koop je toch de goedkoopste versie en knal je er zelf extra werkgeheugen en een andere SSD in? Ik zie het probleem niet voor een beetje Tweaker!
dan heb je dus echt niet goed gelezen, wat ik zei,

mijn hele punt was dat die ssd juist WEL groot genoeg was en ook dat de I5 erin te duur is... zelfs voor heel wat games is een i3 met HT een prima cpu als daar een highend gpu naast zit... het hele punt van dat meer ram was juist dat die 2 i7 builds een beetje nutteloos zijn... daar ga je echt nauwelijks verschil merken, vooral niet als je dan in beide versies het zelfde ips paneeel gebruikt...

als die highend i7 100 duurder werdt was er budget ruimte voor een 3k paneel voor een echt top weergave...

als de lowend alleen met tn paneel kwam dan en een i3, dan kon de prijs wellicht zelfs ~ 200 tot 250 omlaag.. als je die i5 van 999 dan upgrade naar 12gb en 256 ssd zat die kwa prijs mooi tussen de andere 2 in.
Ja daar heb je een punt. Jammer ook dat er niet een i5 is met 16GB RAM bijvoorbeeld, maar kan me wel voorstellen dat er dan te veel configuraties komen... Al met al een interessant ding!
Zeker mooi apparaat. Ook geen Acer fan eigenlijk na het zien dan de behuizing en koeling van de Aspire reeks tijdje terug. Maar als ik dit model zie en wat is lees kan dat misschien verleden tijd zijn?, wachten op de review denk ik. 128 GB kan voldoende zijn voor je OS en de rest allemaal op de HDD. Dan zou je voldoende moeten hebben.

Zelf zou ik gaan voor het €1399 model :)
Voor de 1399 kom je al in de buurt voor een beter grafische kaart. Dus dan zou ik daar altijd voor gaan. Heb nu een 780m en die kan nog steeds een hoop aan. Waardoor ik nu al 3 jaar er van kan genieten .
Ja, zo kun je door blijven gaan. Het is net als een auto kopen, het basis model kost 'niet zoveel' en tegen de tijd dat je alle opties die je wilt hebt aangevinkt kom je in een prijscategorie waar je een modelletje hoger kunt aanschaffen. Nadeel is dan meestal dat je weer inlevert op andere zaken.
Klopt maar dat is met alles.
Leuke dingen kosten geld en soms geef je meer uit dat dat je wilt.
naja voor 1299 heb je al een 1060
Nou ja ik zou ook gaan voor de Aspire VX-591G-71TS die €1400,- kost, met een GeForce GTX 1050 Ti, kan je alle nieuwere spellen op High/Ultra spellen op 60fps, maar met een GeForce GTX 1050 (non Ti) kan je dat niet en kan je de nieuwe spellen op medium/High maar spellen.

Dus ja ik zou voor de gene gaan die de GeForce GTX 1050 Ti heeft, heb je ook langer plezier van.
Volgens mij is er een Asus ROG te koop met gtx1060 voor dat geld, wel met een tn-paneel als ik me niet vergis.
Bottleneck van de 1050 komt denk ik sneller om de hoek dan de 8gb werkgeheugen. Mijn eigen ervaring met gaminglaptops is dat de videokaart het eerste onderdeel is wat gaat wringen.
Is desktop land is dit meestal ook het geval. Vaak upgrade je de gpu gewoon en werkt alles weer een aantal jaar prima :)
Dat mis ik helaas bij veel (alle?) laptops. De mogelijkheid om de GPU en CPU te upgraden.
Vooral de GPU is bij mij al een aantal keer de bottleneck geweest.
8600GT-M
GT555-M
Beide niet up te graden, anders had ik er een 1050 of 1060 (960gtx ook prima) ingeprikt en kon ik nog even vooruit.
MSI doet het in mijn ogen vrij netjes.
De meeste nieuwere modellen die ze uitbrengen kan de videokaart van vervangen worden, en nog zonder al teveel poespas ook.
Ik was niet enorm fan van MSI laptops maar ik ben aan het overwegen om een basis model te kopen van ze en later te upgraden.
Anoniem: 705078 @jeffer11 januari 2017 12:31
Oh dat wist ik niet. Mijn laptop is overleden en eigenlijk geen budget voor een nieuwe gamelaptop, misschien is MSI een oplossing.
Bij vrijwel elke MSI gaming laptop als heel veel Elitebook-modellen van HP kan je beide onderdelen vervangen :)

De rest weet ik niet.

M.u.v. BTO natuurlijk.
Maar toch blijft het een hassle voor veel "normale" consumenten om laptop GPU te vervangen. De laptop verkopen na ca. 2 jaar gebruik met enige restwaarde en vervolgens upgrade is meestal de betere optie. Zolang je bij de aanschaf niet de "pioneerspenalty voor een earlyadopter" betaald is de re-sell waarde redelijk.
Vanzelfsprekend. Ik heb in het verleden meerdere laptops voorzien van mods, zodat mobiele gpu's toch pasten.. én werkten. Maar de meeste laptops hebben een vast gesoldeerde videochip ipv een fysieke mobiele videokaart aan boord.

Geef mij gewoon maar MSI. Heb een best lange tijd eentje gehad. Eentje met een P8400 (cpu geüpgraded naar de T9600 ivm warmte) en een nVidia Quadro FX 770 (geüpgraded naar een 9600GTm.). Het geheugen van 6GB naar 16GB verhoogd. Verder ook PAPST (heilig !!) fans erin gestopt ipv de originele fans.

Ik had de MSI kraker gehaald ivm muziekproductie. Toen ik volledig overstapte van FL Studio 10 naar Ableton Live 9! Suite, besloot ik om dit niet meer via de laptop te doen maar via een vaste PC met meerdere monitoren. De laptop heb ik vervolgens 'omgetoverd' tot een gaming laptop en veel plezier eraan gehad. De onderdelen haalde ik binnen via eBay. Na 2jr de machine verkocht voor bijna 1100 euro, terwijl de prijs van de laptop zelf 800 euro was en de onderdelen bij elkaar 320. Was tegen de tijd van verkoop ongeveer 4jr oud.
Tja ik moest direct aan Lenovo's Y50-70 series en Asus ROG's denken.

Niet dat het niet netjes is, maar echt origineel is het ook niet. Alhoewel dat een probleem begint te worden natuurlijk, orignaliteit is waarschijnlijk veel te duur in laptop land.
Als ik het korte lijstje met specs bekijk vind ik de 1399 variant een miskoop. Je betaalt 200 euro voor 256gb extra aan SSD opslag, en het verschil van 256 of 500gb SSD is in de praktijk, en zeker voor fabrikanten hooguit 50 euro.

Ik vraag me af wat je nog meer krijgt voor die 200 euro extra, anders vind ik de term dat de kosten in balans zijn een beetje krom...

@hieronder.. aaahh.. ik miste de ti toevoeging even :).

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 23 juli 2024 13:44]

een 1050 ti ipv 1050
En om dit even in perspectief te plaatsen: de 1050 GTX Ti zit - mits de koeling op orde is - op een ca 30% hoger niveau dan de 1050 non Ti. Die laatste zit (ongeveer) weer op de snelheid van een 965M GTX.
In eerdere artikelen is al aangegeven dat de 1050 GTX Ti op het niveau van de 970m GTX zit. nieuws: 'Nvidia GTX 1050 Ti voor laptops is tien procent sneller dan GTX 970M'
The performance of the GeForce GTX 1050 Ti can vary quite a lot depending on the cooling performance of the laptop. It can be just as fast as the desktop model under ideal conditions. The GeForce GTX 965M and the regular GTX 1050 are beaten by around 30%, so the GTX 1050 Ti is comparable to a GTX 970M in general. It is therefore an upper mainstream GPU. Games from 2016 can be played in high settings an the Full HD resolution.
Bron
Het verschil zit hem ook in de GPU die je erbij krijgt.
de 1399 variant heeft de TI versie van de 1050 en de 1199 variant de 1050. dus je krijgt voor 200 euro meer een betere GPU en een grotere SSD.
Je krijgt dan ook de GTX 1050TI ipv nornale GTX 1050
Ik zou die van €1000 nemen. Een 250GB M.2 SSD van Samsung kost zo'n €90 en een 8GB DDR4 RAM stick kost slechts €60. Vijs hem open, vervang de SSD en steek de RAM stick erbij en je hebt jezelf €50 bespaard en een extra 128GB M.2 SSD dat je voor een andere laptop kan gebruiken.

Edit: verduidelijking.

[Reactie gewijzigd door BrunkBeard op 23 juli 2024 13:44]

Ik vind 15.6 inch echt veel te klein om lekker op te kunnen gamen. sowieso niet ideaal voor shooters.
Ik vind 15.6 inch echt veel te klein om lekker op te kunnen gamen. sowieso niet ideaal voor shooters.
www.pearle.nl ;)
Terrie Titelspecialist Tweakers @zlpsycho11 januari 2017 10:32
Ben ik het mee eens. Heb zelf ook een 15 inch gaming laptop, maar de ervaring is gewoon vele male minder.
Deftige specs en prijs/kwaliteit ziet er goed uit al zie ik liever een Dell Xps ipv dit opvallend uiterlijk met dikke bezels en de rode luchtuitlaten maken het helemaal compleet. 8)7
Opvallende game laptops zullen waarschijnlijk wel verkopen maar wrm er niet meer neutrale game laptops uitkomen is mij een raadsel.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 23 juli 2024 13:44]

Smaken verschillen gelukkig, maar waarom maken ze game laptops altijd zo foeilelijk. Alleen om die reden zou ik al geen gamelaptop halen.
Prop dezelfde hardware in een mooie case en dit zou een hele interessante laptop zijn.

Maar wederom, smaken verschillen :)
Haha inderdaad smaken verschillen.
Mijn huidige (oud beestje al) is deze: pricewatch: MSI GX660-249NL
Heel blij mij en doet het nog steeds gewoon. Wel direct bij aanschaf in dec 2009 voorzien van extra ssd. 2009 al - ik mag dus van mezelf naar een nieuwe opzoek :-)
Hier nog een eigenaar van een GX660, top laptop eerlijk waar. Ik heb mijn oude Samsung 830 er in gedaan en in het begin eigenlijk al meteen 8GB ram er in gestopt. Iemand heeft een keer de power connector gesloopt door even keihard door het netsnoer te rennen maar zelfs dat hebben ze netjes onder de garantie gerapereerd.

Eigenlijk is bij mij alleen de accu nu versleten maar voor de rest is alles nog heel, ook de scharnieren en dergelijke :)
Oja inderdaad. Nu je het zegt. Ik heb 2 jaar geleden een aftermarkt china-made accu erin gezet maar verder.. werelds
Anoniem: 857195 @mike000111 januari 2017 08:30
Smaken verschillen maar MSI vind ik wel heel mooi.
Mijn eerste gedachte: Lijkt verdacht veel op de Dell Alienware notebooks.
Dit was mijn gedachte dus ook...
Compliment voor auteur Julian. Prettig te lezen item. Is op veel websites tegenwoordig wel anders.

Voor het geld volgens mij een prima systeem. Ben het eens met Roundlet, de wat grotere SSD is wel een must. Speel de laatste tijd alleen maar ARK. Dan zit een 128GB al snel vol.
Tsja.. ik had eigenlijk m'n ook op de Acer Aspire Nitro 15 van de vorige generatie die pak 'm beet 900,- ex btw moest kosten op dat moment.

En sinds de announcement van de nieuwe Nitro en de lelijke eendjes de VX 15/17 zijn die overal direct uit de schappen gehaald geloof ik, zie mijn gewenste model nergens meer. Toch wel ruk to be honest :P.

De vorige generatie hadden ze gewoon de nitro (die in een veel betere allround, stevige, goed-uit-de-reviews-komende maar vooral _nette_ behuizing zat) met dure onderdelen of goedkope onderdelen.

Nu lijken ze de goedkopere onderdelen voor de VX 15 / 17 te gebruiken en is de Nitro veel duurder geworden.. *zucht*.

Ik hoef gewoon i7-7500u niet, de i7-6500u was ook goed.
Ik hoef geen gtx1050, de gtx950 was ook goed.
Jammer dan maar.

Het leek (Zover ik kon vinden) de enige laptop met fullhd (geen 4k), mat IPS scherm, low-voltage i7, nvidia midrange gpu, behuizing die niet voor throttlen zorgt, en _kuiltjes_ in het keyboard. Oh ja, en hij leek ook nog op een normale laptop in plaats van zo'n gaming monster. Back to the drawing board...

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 23 juli 2024 13:44]

Zeker leuk dat ook Acer eraan denkt om betaalbare gamingproducten te maken maar zoals velen hier al zeggen: waarom altijd zo'n bombastische opvallende vormen en kleuren, alsof je met een flipperkast op je werk/bij je klanten/... aankomt.
Ik vind mijn Asus ROG GL752VW al op het nippertje van min-of-meer neutraal uiterlijk, ik koos hem indertijd omdat hij de specs had die ik wou en er niet te "tuning is not a crime" uitzag maar dit... sorry, mooie specs voor de prijs maar omwille van het uiterlijk zou ik het laten staan. Is uitsluitend voor spielerei, je kan er geen serieuze of professionele indruk mee maken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.