Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire VX-591G-78J8 Review

dikkewalrus 19 februari 2017, laatste update op 27 februari 2017, 685 views

Acer Aspire VX-591G-78J8

Acer heeft met de Aspire VX serie een goede budget gaming laptop gemaakt. De sterke punten van deze laptop zijn de prestatie, de bouwkwaliteit en het toetsenbord. Het nadeel van deze laptop vind ik persoonlijk het gamer design, je moet er maar van houden.

Pluspunten

• Goede hardware configuratie
  • Goede prestatie
  • Toetsenbord
  • Start snel op

Minpunten

• Gamer design
  • Kleurafwijking scherm

Welkom bij de review van de Acer Aspire VX15 78J8! Ik heb deze laptop op het moment van schrijven zo’n drie weken in bezit en zal mijn ervaringen met de laptop delen. Dit is de eerste keer dat ik een (echte) uitgebreide review schrijf met eigen testen, heb je feedback? Laat het horen!

Verpakking
De laptop is geleverd in een zwart gekleurde doos (zie foto).
De verpakking is naar mijn mening goed verpakt, compact maar toch goed beschermd tegen vallen.

Behuizing
De behuizing van de laptop is voor mij een belangrijk punt. Het bepaalt o.a. de uitstraling en de stevigheid, hier zal ik dan ook op in gaan.

Design en materiaal
Acer heeft voor de VX15 lijn van laptops gekozen voor een uitgesproken ‘gamer look’. Ondanks dit plaatst Acer de laptop niet in de gaming lijn, maar in de Aspire lijn. De gaming accenten zijn vooral te zien in de luchtuitlaten aan de achterkant van de laptop. Deze zijn donker rood. Ik vind de kleur in de praktijk donkerder dan de product foto’s doen suggereren. De rode accenten zetting zich voort op de WASD toetsen, de omlijning van de track-pad en de twee lijnen op de klep van het scherm. De rest van de behuizing is, afgezien van het zilverkleurige schermscharnier, zwart. Acer heeft gekozen voor een glad, mat plastic rond het toetsenbord. Dit geeft een luxe indruk en voelt goed aan. De behuizing rond het scherm, rond het IO en de onderkant bestaat uit een mat, licht gespikkeld, zwart plastic. De bovenkant van de schermklep is ‘brushed plastic’, met verticaal lopende lijnen. Hier bevinden zich ook de twee (niet verlichtte) rode lijnen.
Het verbaasde mij hoe gevoelig de behuizing was voor vetvlekken en vingerafdrukken. Na drie weken de laptop dagelijks gebruikt te hebben zijn er geen polsafdrukken zichtbaar. Afdrukken van je vingers zie je wel sneller, maar zijn gemakkelijk weg te vegen.

Stevigheid
De behuizing rond het toetsenbord en op de polsrustplekken is nauwelijks in te drukken. Het scherm is stevig en is niet erg wiebelig. De randen van het scherm zijn ook vrij stevig. Het enige waar de behuizing naar mijn mening tekort schiet is in het midden van de schermklep (bij het Acer logo). Op deze plek kan je het plastic erg makkelijk indrukken. Ik raad daarom af kleine, zware objecten op de laptop te leggen (al kan je je afvragen of je dat sowieso moet doen). Wel heb ik vertrouwen dat de behuizing niet snel stuk zal gaan.

IO
Het IO bestaat uit een USB 2.0 poort, twee USB 3.1 poorten, een USB type C poort (die overigens geen thunderbolt 3 ondersteund), een SD-kaartlezer, een headphone/microphone combo aansluiting, 1 Gbps ethernet poort, een hdmi-aansluiting en de stroom aansluiting (waarvan de binnenkant helaas paars is).

Speakers
De twee ingebouwde speakers bevinden aan de voor-/onderkant van de laptop. Van ingebouwde speakers kan je nooit veel verwachten, al zijn die van deze laptop aardig luid. Voor gamen of het kijken van filmpjes zal ik veel liever mijn headphones gebruiken.

Scherm
Het 1080p 60hz IPS scherm van deze laptop ziet er naar mijn mening prima uit. De helderheid kan aardig hoog gezet worden, al zal het niet voldoende zijn om buiten in de zon op je scherm te kunnen turen. De kleuren van het scherm zijn vrij donker, donkere kleuren worden eerder als zwart afgebeeld. Als kleur belangrijk is voor bijvoorbeeld je werk is deze laptop niet ideaal. Voor de gemiddelde persoon schat ik echter in dat hij geen last zal hebben van de kleurafwijking.

Hardware
De hardware configuratie van deze laptop verraste mij voor de prijs. Voor een budget laptop krijg je van Acer een mooie configuratie van een Intel core I7 7700HQ, 16 gb ram, een Nvidia GTX 1050, een 250 gb ssd en een 1 tb hdd. Dit is een zeer nette configuratie waar je als gamer niet ontevreden mee zal zijn. Over prestatie van de laptop kom ik later terug.
(bron foto LinusTechTips, YouTube)

Op deze foto is de binnenkant van de laptop te zien, waarbij de onderkant van de laptop is weggehaald. Hier zie je duidelijk de twee koeling ventilatoren met twee heatpipes. De GTX 1050 is links te zien en de I7 7700HQ rechts. Ook kan je het ram zien, waar nog ruimte is voor een 16gb stick. Opvallend aan de koeling vind ik dat de GPU en CPU geen aparte koeling hebben. Je kan duidelijk zien dat de heatpipes over zowel de GPU en CPU gaan. Of dit voordeel of nadeel heeft, weet ik niet.

Accu
De accu van een gaming laptop is vaak een zwak punt. Omdat dit mijn eerste gaming laptop is heb ik geen referentie hiervoor. Tijdens het gamen raad ik aan om de laptop aan te sluiten aan de netstroom. Doe je dit niet, is hij binnen een uur leeg getrokken. Voor normaal werk of internet browsen is de accu zeker voldoende. Ik merkte een accuduur van zo’n 5 uur tijdens het maken van een verslag, waarbij ik Word en het internet open had staan, op gemiddelde helderheid. Het kijken van filmpjes op YouTube doet de batterij wel sneller aflopen.
De oplaadtijd van de laptop viel mij een beetje tegen. Mijn oude laptop laadde op in een uurtje, waar deze laptop er twee en een half uur over doet. Opnieuw moet ik erbij zeggen dat ik niet weet hoe de oplaadtijd van moderne laptops is, dus of het snel is voor deze laptop of niet is aan jou.

Power adapter
De meegeleverde stroomkabel is ongeveer 2.5 meter lang. De power adapter heeft een vermogen van 135W. De grootte van het blok is 15 cm bij 2.5 cm bij 7.5 cm. De kabel vind ik persoonlijk wat kort, ik had graag een wat langere kabel gehad. Ook heeft de power aansluiting die in de laptop gaat het ‘mooie’ paarse topje.

Toetsenbord
Ook een belangrijk punt voor een laptop is het toetsenbord. Over het toetsenbord van deze laptop werd ik blij verrast. De toetsen voelen erg fijn aan, zijn niet te klein, bieden voldoende travel en zitten voldoende uit elkaar. De verlichting van de laptop gaat aan bij het aanraken van een toets. Als de laptop op batterij stroom werkt blijven de toetsen voor een aantal seconden verlicht. Als de laptop aangelopen is op netstroom blijven de toetsen altijd verlicht. De verlichting kan je aan en uit zetten via een knop op het toetsenbord. Het enige nadeel voor mij is de positie van de power knop. Deze bevindt zich rechtsboven in de hoek. Dit was even wennen.

Prestatie
Niet geheel onbelangrijk van een gaming laptop is de prestatie. Ik heb de prestatie van een aantal games en benchmarks gemeten. De test bevat: Cinebench, Aida64, Valley Benchmark, Heaven Benchmark, 3DMark, Witcher 3, Bioshock Infinite, Dirt Rally, Battlefield 4 en GTA 5:

3DMark

GTA 5 1080p ultra
Average fps: 47.06
Min fps: 22.4
Max fps: 69.9

Witcher 3 1080p ultra preset (zonder Nvidia hairworks)
Average fps: 29.5

Disk benchmark

Max temperatuur gpu: 68 graden
Max gpu core clockspeed: 1747 Mhz
Max gpu memory clockspeed: 1752 Mhz

De geluidproductie is tijdens intensief gamen zeer acceptabel. De laptop is duidelijk te horen, maar klinkt niet als een opstijgend vliegtuig. Daarbij hoor ik het geluid nauwelijks als ik met headset op zit te gamen.

Heb je vragen over deze laptop of wil je iets getest/ nader uitgelegd hebben? Laat een reactie achter!

Heb jij ook een Acer Aspire VX-591G-78J8?

Heb je de laptop ook al zelf open gemaakt? En hoe beviel de touchpad? Verder goede review.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb niet zelf geprobeerd de laptop open te maken. De touchpad bevalt me goed, het is voldoende groot en reageert prima. Windows 10 ondersteund aardig wat om het touchpad gebruik fijner te maken, zoals scrollen door beide vingers over het touchpad te vegen.
Goede review! Ik mis enkel nog iets meer informatie over het scherm, zoals: hoe zijn de kijkhoeken? En welke audiodrivers zijn voorge´nstalleerd? Dolby?
Bedankt voor je reactie! Over de kijkhoeken van het scherm ben ik zelf positief. Als je vanaf de zijkant op het scherm kijkt kan je prima het scherm zien, lezen zal iets lastiger worden maar is niet onmogelijk. Dit geldt ook als je van onder of boven kijkt.
Dolby is inderdaad als audiodriver ge´nstalleerd op deze laptop.