Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Panasonic Lumix TZ80

Compacte travelzoom met 4k-filmfunctie

Door , 57 reacties

Inleiding

De Panasonic Lumix TZ80 is een allround camera die een prima alternatief vormt voor een smartphone en zelfs voor een grote camera, voor wie niet wil sjouwen tijdens een vakantie. De TZ80 biedt, net als zijn voorgangers, een fraai zoombereik van 24-720mm equivalent, wat neerkomt op 30x optische zoom. Hij laat zich prettig bedienen en bevat een flink aantal features, waaronder raw-ondersteuning, een ingebouwde evf en een aanraakgevoelig scherm. Ook kan hij filmen in 4k-resolutie en kun je via de 4k-fotomodus een burst halen van 30fps. Ondanks al dit moois zijn er natuurlijk ook een paar kanttekeningen, want de TZ80 gebruikt een relatief kleine sensor en het grote zoombereik leidt hier en daar tot lensfouten - iets dat overigens voor alle travelzooms geldt.

Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart

Prijs bij publicatie: € 499,-

Vanaf € 344,-

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Compactcamera's hebben het moeilijk, maar toch zijn er twee soorten die het nog goed doen. Dat zijn camera's met een groot zoombereik en camera's met een relatief grote sensor - of camera's die beide combineren. Zoom en sensorgrootte zijn immers ingrediënten die overduidelijk meerwaarde bieden ten opzichte van een smartphone - momenteel de grootste concurrent van compactcamera's. De nieuwe TZ80 is een mooie allrounder voor wie een goed alternatief zoekt voor het fotograferen en filmen met een smartphone.

Panasonic Lumix TZ80

Met 30x optische zoom, met een beeldhoek van 24mm tot en met 720mm omgerekend naar kleinbeeldequivalent, krijg je bijna ieder onderwerp groot in beeld. Tegelijkertijd biedt 24mm een mooie grote wijde hoek, al zijn er ook smartphones waarmee dat mogelijk is. Datzelfde geldt voor 4k, dat zich ook laat combineren met het grote zoomvermogen. De 4k-fotomodus, zie verderop, verhoogt de trefkans bij actiefoto's dankzij de burst van 30fps.

Verder is het scherm nu aanraakgevoelig, heeft de camera een nieuwe sensor en processor aan boord en is de autofocussnelheid verbeterd. Tegelijkertijd is het de vraag of deze verbeteringen groot genoeg zijn om niet voor de goedkopere voorganger te kiezen in plaats van de nieuwe TZ80.

*