Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 18,1MP, Ultra HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart Review

geel7002 15 mei 2016, laatste update op 15 mei 2016, 1.381 views

Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart

Wat een veelzijdige camera. Enorm blij mee! Mooi compact genoeg om m elke dag mee te nemen. Ik heb mooie foto's van bloemetjes en overvliegende ooievaars, die had ik met mijn smartphone niet kunnen maken. Ook uit de pols de maan gefotografeerd. Je kunt de kraters tellen!

Pluspunten

• Compleet
  • Goed te bedienen
  • Zoombereik
  • Makro stand
  • 4k (lijkt min of meer onbeperkt aantal achter elkaar)

Minpunten

• Soms denkt ie teveel zelf na bij inzoomen
  • Switchen van AF naar MF niet dmv hendeltje (mogelijk wel via fn toetsen in te stellen)

Wat een veelzijdige camera. Enorm blij mee! Hij zit standaard in het brillenvakje van mijn werktas en daar heb ik geen last van. Dus mooi compact genoeg om m elke dag mee te nemen. En dat heeft voordelen. Ik heb mooie foto's van overvliegende ooievaars, die had ik met mijn smartphone niet zo kunnen maken. En ook de maan, gewoon uit de losse polshttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1B22j72VUm0QpaE.jpeg, je kunt als je wilt de kraters tellen, zo scherp is het dichtbij te halen.
En dan zit er ook nog een makro stand op én kan ik uit de enorme reeks (tot nu toe niet kunnen tellen) 4K foto's dé sportfoto kiezen die precies dat weergeeft wat ik op beeld wil hebben. Echt blij mee.
Tot nu toe twee nadelen gevonden: 1) bij het inzoomen op vogels of de maan ofzo, stelt hij in de i auto stand op een bepaalde afstand scherp, dat is vaak wel waar ik m wil hebben maar niet altijd. En tot nu toe (twee weken in gebruik) nog niet snel over kunnen schakelen op manual focus. (Vooralsnog minpunten 2) Ik ga er vanuit dat ik een van de functie toetsen kan programmeren met de mogelijkheid AF of MF maar dat heb ik nog moet geprobeerd.
Andere oplossing is even uitzoomen en dan gelijk op het object dat je wilt vastleggen inzoomen, en dat gaat eigenlijk feilloos, zeker ook bij het laten volgens van het object. De lichtgevoeligheid valt me eigenlijk heel erg mee, ik heb er nog geen seconde van gedacht dat het onvoldoende was, daar zat mijn twijfel bij deze camera, maar het is niet opgetreden.
Ik vind m qua bediening maar weinig afwijken van mijn oude Olympus dus eigenlijk gaat dat allemaal vanzelf. Blij met liveview ( of wat de juiste term ook maar weer is) en de wifi functie in combi met de app.
Kortom, absoluut tevreden!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart?

Die "uit de pols geschoten maanfoto" mag je van mij wel erbij plaatsen hier om je verhaal kracht bij te zetten.
Inderdaad haal je hem dichterbij maar wat ik ook zie is (en ik noem het zo omdat ik geen betere term weet) Panasonic Lumix-ruis. Ik vraag me af waarom het zo herkenbaar is; zou dat door de gebruikte sensor komen of door de software?
Het is het resultaat van de ruisonderdrukking. M'n LX3 heeft het ook, maar niet heel veel sterker dan mijn (Fuji) S200, die toch een grotere sensor heeft. Meer een eigenschap van hoge pixeldichtheid dan van een specifiek merk, imho.
Ja dat klinkt eigenlijk ook wel logisch! Bedankt.
Ik weet het niet, maar kan me voorstellen dat het de sensor is. Het is natuurlijk een compact camera met een relatief kleine lensdoorsnede.
Ik heb de foto niet bewerkt, dus software matig moet er nog meer uit te halen zijn lijkt mij.
Ik heb zelf de FZ45 (en eerder de FZ8) en die heeft precies hetzelfde. Zodra je je low-light foto's maakt zoals jij hebt van de maan krijg ik altijd dezelfde ruis zoals in jouw foto.
Ik stoor me er niet aan. Ben eerder enthusiast dat dit kan. En hoe ver zoom je in het dagelijk gebruik nu in... niet zover als dat de maan ver staat! En in dit geval nog maar een beetje nabewerken dan!..