Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 18,1MP, Ultra HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart Review

Zanthr 11 mei 2016, laatste update op 18 mei 2016, 487 views

Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart

Camera maakt mooie foto's. Kan snel foto's achter elkaar maken, nauwkeurig inzoomen door middel van de draairing, en handig touchscreen. De Wifi om foto's naar een clouddienst als OneDrive, NAS of telefoon te zetten krijg ik niet aan de praat en er zijn geen Panasonic apps voor Windows 10 Mobile.

Pluspunten

• Mooie foto's
  • Snel
  • 4K filmen
  • Inzoomen en scherpstellen via draairing

Minpunten

• Geen apps voor Windows 10 Mobile
  • Wifi niet aan de praat te krijgen

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5

De TZ80 heb ik nu een maand in gebruik. De camera wordt hier gebruikt voor de meest amateuristische: Kiekjes van de kinderen en vakantie. Een vakantie in zonnig Rome heeft als oefenterrein dienst bewezen. Onze vorige camera is een compacte FujiFilm van een wat ouder type.
Kritisch ben ik naar het gebruiksgemak, snelheid van foto's maken, kwaliteit van foto's en het gadgetgehalte.

Specificaties

• 30x optische zoom
  • 18,1 MP
  • 4k foto en film
  • Wifi
  • SD kaart (niet micro-sd)
  • 5 assen voor stabilisatie
  • LVF en touchscreen

Algemene indruk

De camera is erg snel in het gebruik. Foto's kun je snel achter elkaar maken en ze worden snel weggeschreven op de SD kaart. Snelheid van de SD kaart maakt overigens absoluut uit want het wegschrijven is anders een bottleneck die je tegenkomt bij het uitzetten van de camera.
Bediening
De bediening van de camera is eenvoudig: Er zit een draaiknop bovenop waarmee je snel verschillende fotomodi kunt kiezen (o.a. filmen, panorama, intelligent artist, P A S M, etc).
De trigger-knop bevindt zich hier vlak naast en heeft ook een zoomknop. Daarnaast zitten zowel de on/off knop als de film-knop. Deze zitten eigenlijk te dicht op elkaar: In plaats van uitschakelen, slaat de camera af en toe aan het filmen.

Aan de achterkant bevinden zich van links naar rechts: een Live View Finder (LVF), een touchscreen, en daarnaast een aantal menu-knoppen waaronder een gecombineerde druk/draaiknop om door de menu's te navigeren. Het menu kun je ook met het touchscreen bedienen hetgeen ik als praktischer heb ervaren.
De LVF schakelt automatisch aan als je hem bij je oog brengt en het scherm schakelt dat meteen uit. En als je de camera weer bij je gezicht vandaan haalt, gaat het scherm weer aan. Erg handig!

Aan de rechterkant van de camera zitten achter een vaag klepje de micro-HDMI (om op je tv foto's te tonen) en een micro-USB aansluiting (om op te laden).
Aan de onderkant zit een schroefaansluiting voor bv. Een tripod en het batterij/sd-kaartklepje.
Foto's maken
Inzoomen kan op twee manieren: Een reguliere zoomknop bovenop die je naar links en rechts kunt duwen. Een tweede mogelijkheid die mijn voorkeur geniet, is het draaien aan de ring rond de lens. Hiermee kun je iets nauwkeuriger in- en uitzoomen.

Bij het maken van close-ups kun je de ring gebruiken om scherp te stellen. Het vergt wat oefening om er achter te komen wat het mooiste resultaat heeft. Ik lees geen handleidingen en moet daar dus proefondervindelijk achter komen. Toch is het intu´tief en voor de hand liggend.

Wat ik handig vind, is dat de camera detecteert of ik de camera in landscape of portrait positie houdt. Hierdoor hoef ik niet al mijn foto's achteraf in Lightroom of een ander programma na te lopen. Dit is vast niet zo bijzonder anno 2016, maar voor mij wel nieuw.
De camera herkent bij het maken van foto's gezichten. Geen idee wat de camera hier vervolgens mee doet.
Panorama
Bij het maken van panorama foto's laat de camera duidelijk zien hoe je dit moet doen en op hoeveel procent van de panorama foto je al zit. Je maakt de foto van links naar rechts. Soms is het eindresultaat anders dan wat je op je scherm voorbij hebt zien komen: Er staat net iets meer of minder op dan je verwacht. Een horizonlijn zorgt er voor dat de panorama foto enigszins in een rechte lijn wordt gemaakt.
Flitser
Het is in een maand tijd niet gelukt om de flitser aan te krijgen. Twee redenen: De foto's die de camera maakt zijn van goede kwaliteit, ook bij weinig licht. Dan is een flitser ook niet noodzakelijk omdat hierdoor onnatuurlijk veel licht wordt toegevoegd. Anderzijds ben ik op het touchscreen geen flitsmogelijkheid tegengekomen (er staat daar wel dat de flits uit staat), de knop waarmee je door het menu kunt, doet niet wat je zou verwachten (flits aan/uit kiezen) en ook in het menu kwam ik de mogelijkheid niet tegen.
Wifi/apps
De Panasonic app was heel leuk geweest... Maar: wij hebben hier in huis alleen Windows Phones en daar zijn geen apps voor dus heb ik dit helaas niet kunnen testen. Als ik het goed heb, kun je met de app de camera bedienen (selfies maken) en foto's overzetten.

De camera op het Wifi-netwerk aansluiten is mij op diverse netwerken niet gelukt. Hier had voor ons een enorm voordeel gezeten: Al onze foto's staan in OneDrive en het maken van backups is hier aan gekoppeld. Het zou ideaal zijn als je de foto's niet meer via een USB kabel of cardreader op een computer hoeft te zetten. Andere reviews zeggen dat wifi gewoon zou moeten werken en om het voordeel van de twijfel te geven ga ik hier maar van uit. Wel vreemd dat het op vier verschillende netwerken niet gelukt is!

De camera maakt mooie foto's. Meerwaarde van deze camera zoals wifi en app vallen tegen doordat ik dit niet aan de praat krijg. Voor minder geld zijn dan minder geavanceerde maar gelijkwaardige camera's te krijgen. Benut je de app, wifi, en geavanceerde instellingen wel, is het de camera een aanrader om mooie foto's mee te maken.

Tips of feedback voor de review zie ik graag tegemoet!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ80 Zwart?

Goede review
Ben ook zeer tevreden over de camera.
Ik had ook problemen met aansluiten wifi
De camera zag mijn netwerk niet (ssid) maar wel van andere netwerken.
De oorzaak was dat ik via kanaal 13 was in geregeld.Na terug stellen tot kanaal 8 geen probleem meer.
De wifi van de camera kan niet alle kanalen aan.
Goed om te weten, zou ik nooit aan gedacht hebben!
Goede review, ik heb hem ook gekocht en had hetzelfde probleem met de flitser. Op pagina 225 van de uitgebreide handleiding die je kunt downloaden vond ik de oplossing. Ik had de camera op stille modus gezet omdat ik alle piepgeluidjes niet wil horen. Dan zet hij echter automatisch de flitser uit. Ik weet niet waarom, maar toen ik de pieptonen weer aanzette deed ook de flitser het weer.
Je kunt dit doen door in het menu naar de steeksleutel met een C erachter te gaan en daar de stille modus weer uit te zetten.
Dus als je de oplossing nog niet had gevonden, doe er je voordeel mee.