Door , , 2 reacties

Wie een camera wil aanschaffen komt er al gauw achter dat er zeer veel verschillende modellen zijn, met elk weer unieke eigenschappen. De verschillen zijn in de afgelopen jaren alleen maar gegroeid, waardoor het camera-aanbod diverser is dan ooit. Het gevaar bestaat dat je door de bomen het bos niet meer ziet en zo niet de juiste keuze zult maken. Om je op weg te helpen, noemen we in deze Tweakers Koophulp enkele belangrijke zaken waarmee je als consument rekening kunt houden.

Op de volgende pagina bespreken we de diverse soorten camera's die er zoal zijn en hoe deze van elkaar verschillen. Vervolgens bespreken we een aantal populaire activiteiten en noemen we welke camera's daar het meest geschikt voor zijn. Op de laatste pagina geven we wat achtergrondinformatie over technische begrippen als lichtsterkte, diafragma en sluitertijd. Op deze inleidende pagina beginnen we met een paar basisvragen om je op weg te helpen.

Verschillende soorten camera's

Onderwerpen in dit artikel

Welke camera moet ik kopen?

Een belangrijk uitgangspunt voor een nieuwe camera is het budget dat je ervoor overhebt en dat is heel persoonlijk. Het maakt natuurlijk een flink verschil of dat 200, 500, 1000 euro of meer is. Voor 200 euro is de keus beperkt, al kun je tijdens winkelaanbiedingen en tweedehands voor dat budget toch een prima camera op de kop tikken. Voor circa 500 euro kun je praktisch alle gangbare cameratypen vinden, al zul je zeker meer moeten neerleggen als je voor een camera gaat met extra lenzen erbij. Voor 1000 euro of meer krijg je camera's die vooral in smaak zullen vallen bij fotografie-enthousiastelingen.

Groot of klein

Er zijn camera's in allerlei soorten en maten, en omvang en gewicht van een camera zijn niet onbelangrijk. Lang niet iedereen wil met een grote, zware camera sjouwen, want tijdens een vakantie neemt dat toch redelijk wat ruimte in beslag en met een grote camera om je nek ben je minder flexibel. Een spiegelreflex- of systeemcamera met diverse lenzen vereist meestal een aparte tas. Een camera die in een broek- of jaszak past, is veel makkelijker mee te nemen en weegt amper iets. Er moet dus een keus gemaakt worden.

Klein: compactcamera (met kleine of grote sensor), kleine systeemcamera

Groot: bridgecamera, spiegelreflex, grote systeemcamera

Groot of klein

Een grote spiegelreflex of een kleine compact? De keuze is heel persoonlijk

Veel of weinig zoom

Hoe belangrijk vind je het om ver te kunnen inzoomen? Oftewel zoek je een camera met veel of weinig zoom? Het antwoord 'veel zoom' ligt niet per se voor de hand, want weinig zoom is kwalitatief vaak wat beter. Maar een groot zoombereik is wel praktisch; zonder dat je hoeft te lopen kun je een onderwerp dichterbij halen. In bepaalde situaties waarbij je niet dichterbij kunt komen, zoals in de dierentuin of tijdens een safari, is dat erg handig. Als je wel dichterbij kunt komen, levert dat vaak een beter resultaat op. Het voordeel van een camera met weinig zoom is vaak dat hij wat compacter is en dat de kwaliteit beter is, bijvoorbeeld in het geval van een compactcamera met grote sensor. Op de laatste pagina in deze koopgids vind je meer informatie over lenzen, lichtsterkte en de impact van een groot zoombereik.

Veel zoom wenselijk: travelzoom, bridgecamera, spiegelreflex- of systeemcamera met superzoom

Liever kwaliteit dan veel zoom: compactcamera met grote sensor, spiegelreflex- of systeemcamera

Vaste lens of verwisselbaar?

Zoek je een camera met één vaste lens of maximale flexibiliteit? Een vaste lens is praktisch, maar je kunt daar niet in alle situaties goed mee uit de voeten. Een camera waarbij je de lens kunt wisselen biedt enorme flexibiliteit, omdat er voor iedere lastige situatie wel een geschikte lens te vinden is. Je kunt het zien als een upgrademogelijkheid voor je camera. Met een nieuwe lens kun je met dezelfde camera betere resultaten halen. Je hoeft dus minder snel een nieuwe camera te kopen.

Als je een camera wil waarbij je de lenzen kunt wisselen dan kom je automatisch uit bij een systeemcamera of een spiegelreflex. Die worden vaak geleverd met een standaardlens, een zogeheten kitlens, maar die kun je altijd in de toekomst nog upgraden. Je kunt natuurlijk ook zelf een andere lens bij de camera uitkiezen. Ben je echter niet van plan om lenzen te wisselen of in de toekomst te investeren in meer lenzen, dan kun je je hardop afvragen of dit wel het juiste systeem is. Een camera met vaste lens ligt dan meer voor de hand.

Een camera met vaste lens heeft namelijk ook voordelen. De lens is optimaal op de camera afgestemd en kan daardoor wat compacter blijven, wat de lichtsterkte en het zoombereik ten goede kan komen. Een goed voorbeeld is de Panasonic LX100 met een grote sensor en een relatief lichtsterke lens. Ook zijn er camera's met vaste lenzen die een zeer groot zoombereik bieden, zoals de Nikon P900. Een dergelijk zoombereik haal je niet met een spiegelreflex- of systeemcamera.

Geen lenzen wisselen: bridgecamera, compactcamera

Wel lenzen wisselen: spiegelreflex-, systeemcamera

Op de volgende pagina's kun je meer lezen over verschillende soorten camera's, welk type camera het geschiktst is voor bepaalde foto-onderwerpen en achtergrondinformatie over algemene begrippen, zoals lenzen, lichtsterkte en megapixels.

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter