Door , , 142 reacties

Het is vakantietijd en dus is het de vraag wat voor camera je meeneemt om mee te fotograferen. Dat kan een compactcamera van een paar jaar oud zijn, een spiegelreflexset met een berg lenzen, een systeemcamera of een smartphone. Dat laatste gebeurt steeds vaker, want een smartphone heb je altijd bij de hand en hij beschikt over internet, zodat je je foto's direct kunt delen en apps kunt gebruiken. Camerafabrikanten slaan echter terug en richten zich steeds meer op de onderdelen waarin een compactcamera beduidend beter is dan een smartphone, zoals het zoombereik.

Zoom

Het zoomvermogen van camera's is in de laatste jaren enorm toegenomen, vooral bij de travelzooms, compacte camera’s die in een broekzak passen en over een enorm zoombereik beschikken, en daardoor ideaal zijn voor op vakantie. Was 10x zoom in een compacte camera enkele jaren terug nog bijzonder, al snel steeg het bereik naar 16, 21 en nu zelfs 30x zoom. 30x optische zoom, dat is omgerekend naar kleinbeeld 25mm-groothoek tot en met 750mm tele! Zou je een vergelijkbaar bereik voor een spiegelreflex willen kopen, dan kost je dat minimaal 5000 euro en heb je er bovendien verschillende lenzen voor nodig.

Zoom

Meer zoom betekent dat je een onderwerp heel dichtbij kunt halen, terwijl je zelf op je plek blijft staan. Dat is niet alleen handig voor luie fotografen, het maakt het ook mogelijk een onderwerp te fotograferen waar je simpelweg niet dicht bij in de buurt kunt komen. Het enorme zoombereik is een groot pluspunt ten opzichte van een smartphone en zelfs ten opzichte van een spiegelreflex. Een travelzoom is dus een interessante allround-camera.

Overigens heeft een dergelijk enorm zoomvermogen wel een consequentie; het gaat ten koste van de beeldkwaliteit en de lichtsterkte. Het is onmogelijk om op alle punten even scherp te zijn, waardoor er meestal sprake is van een sweetspot, waarop de lens het beste presteert en alles daarbuiten wat minder is. Meestal is de maximale telestand minder scherp, wat nog versterkt wordt door de kans op bewegingsonscherpte, die toeneemt naarmate de brandpuntsafstand oploopt. Dat wordt gecompenseerd door geavanceerde beeldstabilisatie, al blijft de kans op bewegingsonscherpte bestaan. Ook leidt een groot verschil tussen groothoek en tele onherroepelijk tot flinke ton- en kussenvormige vertekening op bepaalde standen. Dat wordt deels gecorrigeerd door slimme software in de camera, maar vaak blijft het zichtbaar.

Snufjes

Om te blijven concurreren met smartphones hebben fabrikanten hun camera’s ook voorzien van allerlei extra snufjes. Zo beschikken alle camera’s die wij getest hebben over wifi, waarmee ze met een smartphone kunnen worden verbonden. Daardoor kun je waar je ook bent je foto’s delen met anderen. Bovendien zien we ook steeds vaker apps verschijnen voor camera's, waarmee je de functionaliteit kunt uitbreiden of bepaalde effecten makkelijker kunt bereiken. Dat staat nog in de kinderschoenen, maar het begin is er.

Travelzooms

Verder zijn de meeste travelzooms voorzien van een ingebouwde gps. Dat betekent dat de locatie-informatie wordt opgeslagen in het fotobestand. Je kunt dan later precies zien waar je bent geweest en Twitter en Facebook kunnen die informatie ook tonen. Hou er wel rekening mee dat het gebruik van de gps ten koste gaat van de accuduur, waardoor het soms ook handig is om hem uit te zetten. Alle travelzooms in deze test kunnen volledig automatisch werken, maar dankzij het zogenoemde pasm-draaiwieltje kun je ook handmatige instellingen gebruiken, waarbij je zelf het diafragma en de sluitertijd kunt bepalen.

Voor deze test vroegen we de camerafabrikanten hun recentste travelzoom op te sturen. We ontvingen de Canon PowerShot SX700, de Nikon Coolpix S9700, de Panasonic Lumix TZ60, de Samsung Galaxy Camera 2 en de Sony Cyber-shot HX60. De Olympus SH60 was ook aangevraagd, maar Olympus was niet in staat deze op tijd aan te leveren.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter