Specificaties 16,1MP, Full HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot SX700 Zwart Review

tenhagen12500 15 april 2015, laatste update op 15 april 2015, 2.084 views

Canon PowerShot SX700 Zwart

In eerste instantie lijkt het me echt een prima compactcamera. Hij wordt voor een half jaar meegenomen naar het buitenland, dus de review wordt nog aangevuld!

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • 30x optische zoom
  • Ergonomisch
  • Goede kleurweergave onder juiste omstandigheden

Minpunten

• Gewicht
  • Foto's met veel licht/donker verschil wat minder
  • Beeldstabilisatie niet erg nauwkeurig bij ver inzoomen

Binnenkort ga ik voor een half jaar naar Engeland toe. Aangezien ik daar zeker het een en ander ga bezichtigen, leek het me handig om een goede camera te hebben om een paar mooie kiekjes te kunnen maken.
Na de review van Tweakers waarin een aantal travelzoomcamera's werden vergeleken (reviews: Travelzooms vergelijkingstest), besloot ik te gaan voor de Canon PowerShot SX700. Waarschijnlijk zal ik deze review over een half jaar nog verder uitbreiden met uitgebreide gebruikerservaring en meer kennis van het toestel.

Bestelling
De camera is besteld bij Mediamarkt webshop, waar een levertijd van 1-3 werkdagen stond. Ik had de camera echter de volgende dag al in huis, snelle levering zonder problemen.

Uitpakken
Het pakketje was goed verpakt en heeft tijdens het bezorgen geen schade opgelopen.
Bij het openen trof ik een handleiding aan, de garantiepapieren (1jaar), wat reclame voor wifi/cloud opslag, het polsbandje, de oplader met verwijderbare accu en natuurlijk de camera zelf. Alles zat verpakt in plastic. Ik wist niet of ik er wel/geen tasje bij moest verwachten, dus ik had er niet gelijk een los bijgehaald. Voor alle duidelijkheid, die zit er dus niet bij. SD kaart is ook niet aanwezig, wat niet heel gek is aangezien iedereen andere voorkeuren heeft. Er zit echter geen interne opslag, dus bij het aanzetten vraagt de camera gelijk om een SDkaart om foto's te kunnen opslaan.

De camera
Ik vind de camera er zelf erg mooi uit zien. Het ontwerp is erg goed doordacht, de lens steek ietwat uit wanneer de camera uit staat, bij een krap opbergtasje zou dat problemen op kunnen leveren. Ik heb de Hama Amalfi 80L als tasje gekocht, erg fijn tasje waar de camera prima in past zonder te hoeven proppen.Op z'n dikste punt is de camera 3,48 centimeter dik, wat ik erg bescheiden vind voor een camera met 30x optische zoom. Aan de rechterkant zit een soort grip waardoor hij fijn vasthoudt bij het maken van foto's.

Op de bovenkant zit een uitklapbare flitser, die te bedienen is met een schuifknopje aan de linker zijkant. Als je voor de eerste keer de flitser uit klapt lijkt het systeem wat fragiel, maar eenmaal uitgeklapt voelt het solide aan. Verder zijn de aan/uit knop, de fotoknop met zoomwieltje en de record-knop aanwezig.

Aan de achterkant is een 3" LCD display aanwezig met 922.000 dots volgens de specificaties. Ik ga ervan uit dat het een HD display is, aangezien 1280x720 uitkomt op 921.600, maar daar ben ik dus niet heel zeker van. Het is echter wel een erg mooi display met goede kleuren. Ik heb het nog niet in vol zonlicht afgelezen, maar dat gaat in het komende half jaar vast nog wel gebeuren. Verder is nog een draaiwieltje aanwezig, die inderdaad erg stroef is zoals de review van Tweakers ook aangaf. Het lukt soms nauwelijks om het met 1 hand te bedienen. Laten we hopen dat hij wat soepeler gaat draaien bij veelvuldig gebruik. Daaronder zit de knop voor de gallerij en een knop om wifi-verbinding te maken. Daar weer onder het veelzijdige knopje om door menu's te scrollen, foto's te verwijderen ect ect ect. Helemaal onderaan een knop om de display onzichtbaar mee te maken en een menuknop.

Rechtsonder op de camera zit een schuif om de batterij en SDkaart in te plaatsen. Deze camera ondersteunt SD, SDHC en SDXC. Ik schaf zelf een kaart aan met 16GB opslag. Dit zou genoeg moeten zijn om ruim 2500 foto's op te slaan (http://kb.sandisk.com/app...stored-on-a-memory-device). De camera schiet in jpeg.

Wat nog wel even het vermelden waard is, is het gewicht van de camera. Hij weegt 269 gram, dat is behoorlijk wat vergeleken met een kleine, compacte digitale camera. Vooral omdat deze camera verder heel erg compact is voor zijn kunnen, is het wel even wennen als je hem voor de eerste keer oppakt. Ondanks het gewicht houdt hij prima vast door het goede ontwerp.

De foto's
Ik heb gelijk een aantal foto's genomen om een eerste indruk te kunnen geven, uitgebreid commentaar over de camera komt later. Ik heb me nog niet verdiept in de opties die op de camera zitten, de volgende foto's zijn genomen met de auto-stand.

De eerste 2 foto's zijn om de minimale en maximale zoom te vergelijken. Ik heb dus maximaal optisch ingezoomd op de bomen in het midden van de eerste foto. De optische zoom is dus erg goed, bij 30x inzoomen krijg je wel last van de beeldstabilisatie die dan toch was onnauwkeurig wordt. Het lukt nog wel om foto's te maken uit de losse pols, maar wanneer je ook nog digitaal verder gaat zoomen heb je toch echt wel een vaste ondergrond nodig. De foto's zijn gehalveerd in grootte, de hoeveelheid detail valt me echt mee, ik ben erg tevreden.

De kleuren op de foto's zijn ook erg mooi en natuurgetrouw..

Daarnaast nog een plaatje om de flitser uit te testen in een mooi stilleven.

Als laatste nog een foto die ik gemaakt heb tijdens het wandelen. Het valt me wel op dat de kleur van donkere objecten wel behoorlijk wegvalt tegen een lichte achtergrond. In dit geval valt het nog wel mee hoe licht de achtergrond is, en toch zijn de kleuren al minder. Wellicht vind ik hier nog een oplossing/verbetering voor in de loop van de tijd.

Heb jij ook een Canon PowerShot SX700 Zwart?

Krijg jij wireless aan de praat? Ik met geen mogelijkheid namelijk....
Lekker toestel verder. De zoom is erg fijn, ook bij max optisch inzoomen. Vereist een enigzins vaste hand maar door de burstmode (meerdere foto's achter elkaar) krijg ik er, ook bij actiefoto's, toch nog bruikbare plaatjes uit.