Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jelle Stuip

Redacteur laptops en componenten

Nvidia's mfaa van dichtbij bekeken

Door , 60 reacties

Nvidia's Multi-frame anti-aliasing

Nvidia heeft dinsdag zijn nieuwe driver, met nummer 344.75, uitgebracht. Behalve wat verbeterde prestaties in nieuwe games als Far Cry 4 en Dragon Age: Inquisition, geeft de driver ook de mogelijkheid om mfaa in te schakelen. Mfaa staat voor multi-frame sampled anti-aliasing, een feature van Nvidia's nieuwe Maxwell-videokaarten: de GTX 970 en 980. Het doel van mfaa is een hoge kwaliteit anti-aliasing, zonder daarmee al te veel in te leveren op de framerate in de game.

Anti-aliasing wordt onder andere gebruikt om de gekartelde randjes van objecten in games een gladdere afwerking te geven. De kartels ontstaan doordat objecten opgebouwd zijn uit pixels en de pixels op een beeldscherm zijn vierkant. Om er toch voor te zorgen dat een object rond lijkt, neemt msaa op een aantal punten van de pixel een sample, of steekproef, en gaat het na welke kleur de pixel op die plek zou moeten hebben.

Geen aa (links) en 2x msaa

In de rechterafbeelding is te zien dat er twee samples per pixel worden genomen, waarbij bij twee pixels de resultaten van de samples van kleur verschillen. Vervolgens wordt de kleur van die pixel gemiddeld naar de twee kleuren van de samples, waardoor de pixel grijs wordt. In bovenstaand voorbeeld wordt msaa met behulp van twee samples toegepast, maar hoe meer samples, des te beter de kleur van de tussenliggende pixel berekend kan worden, waardoor je game er nog minder kartelig uit zal zien.

Een nadeel van msaa is dat het nogal wat kracht van de gpu vergt, wat ten koste gaat van de framerate in de game. Nvidia's oplossing is mfaa, dat in hoge mate hetzelfde doet als msaa. Het verschil is dat de situatie niet per frame wordt bekeken, maar dat ook het vorige frame in beschouwing wordt genomen. Op die manier kun je in theorie de kwaliteit van 4x msaa bereiken, terwijl je de framerate houdt die je bij 2x msaa zou verwachten.

Een tweede mogelijkheid die de Maxwell-gpu biedt, zijn flexibele sample patterns. Bij 2x of 4x msaa staan de locaties waarop de samples in de pixel worden genomen normaal gesproken vast, maar dat hoeft bij Maxwell niet het geval te zijn. De driver of de applicatie kan de posities per frame en zelfs binnen het frame aanpassen.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*