Specificaties GF GTX 980 (1,216GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G Review

Foritain 27 maart 2015, laatste update op 26 mei 2017, 5.645 views

MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G

De MSI GTX 980 is een echte krachtpatser, maar krijgt ook dikke punten voor extreme efficientie, superstille werking, en een minimale warmteproductie. De meerprijs ten opzichte van de GTX 970 staat echter niet in verhouding tot de extra prestaties, wat de beoordeling van de prijs-prestatieverhouding doet inzakken.

Pluspunten

• Perfecte prestaties voor 1440p (en dus zeker ook 1080p) gaming.
  • Blijft erg koel en ook praktisch onhoorbaar tijdens zware taken
  • Onhoorbaar tijdens eenvoudige taken ivm ventilatoren die stil kunnen staan.
  • Extreem laag verbruik. Aanzienlijk zuiniger dan huidige AMD kaarten, en verbruikt ook slechts minimaal meer dan een GTX 970
  • Mooi design, mooie LED-feature
  • Afmetingen goed doordacht. Groot genoeg om er toch stoer uit te zien, maar past in de meeste behuizingen.
  • Overklokt uitstekend
  • Laat zich prima lenen voor SLI/Tri-SLI/Quad-SLI

Minpunten

• Komt kracht tekort voor triple-A games op 4K (native) resolutie, en is extreem overkill voor lagere resoluties zoals 1080p
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.
  • Meerprijs staat niet in verhouding tot de extra prestaties t.o.v. de MSI GTX 970.
  • Geen backplate

Review: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G

Energieverbruik
Warmte- en geluidsproductie
Overklokken

Productpagina @ MSI.com

In December maakte ik een review van de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, en onlangs kwam daar een stukje over de MSI GeForce GTX 960 Gaming 2G bij. In die review zaten al testresultaten verwerkt van de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G (Die lange namen hŤ…) dus deze review zal voor de oplettende lezer niet geheel onverwacht komen.

De GTX 970 bleek meer dan voldoende power te hebben voor 1080p, en ik speel er nog dagelijks met veel plezier op op 1440p. De GTX 960 deed het prima op 1080p maar kwam duidelijk kracht tekort bij 1440p, en zowel de GTX 970 als de GTX 960 hadden grote moeite met AAA titels op 4K resolutie. De GTX 980 waar ik het vandaag over ga hebben is het huidige (Consumenten) topmodel van Nvidia (met uitzondering van de extreme Titan X die dik boven de duizend euro zal komen), en de grote vraag is uiteraard wat deze kaart op 1440p en 4K resolutie gaat doen.

Uiteraard is het onvermijdelijk dat een groot deel van de review draait om de GTX 980 als een chip, maar natuurlijk komen ook de specifieke elementen van de MSI uitvoering aan bod, de review betreft tenslotte de ‘MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G’, niet enkel de middelste twee elementen. Net als bij de GTX 970 en 960 zit er een Twin Frozr V koeler op de GTX 980, dus als je de andere twee reviews hebt gelezen zal een groot deel je ongetwijfeld bekend voorkomen.

Een topmodel is uiteraard niet goedkoop, en de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G heeft dan ook een niet misselijk prijskaartje van iets meer dan 550 ca 600 euro. De hoge dollarprijs gooit aardig roet in het eten, terwijl ik deze review schreef is de prijs van deze GPU inmiddels weer aardig gestegen. Af en toe gebruik ik bedragen ter vergelijking, hou er rekening mee dat die prijsverschillen inmiddels anders kunnen liggen.

De GTX 980 is net als de GTX 970 gebaseerd op de GM204 GPU, de nieuwste chip uit de fabrieken van Nvidia. Zoals bij eerdere generaties zijn de twee topmodellen grotendeels gelijk aan elkaar, maar waar de GTX 970 het met enkele uitgeschakelde onderdelen moet doen heeft de GTX 980 de volledige GM204 chip tot zijn beschikking. In dit geval ontbreekt de GTX 970 enkele CUDA Cores en Texture Units die de GTX 980 heeft, maar zoals je in de onderstaande tabel van Anandtech kan zien ontloopt de kaart het topmodel van 200 euro meer in veel opzichten amper.

Waar de GTX 970 het met 1664 CUDA Cores en 104 Texture units moet doen heeft de GTX 980 er 2048 en 128 respectievelijk. Hoewel het gros van de andere specificaties, zoals het werkgeheugen, gelijk zijn heeft de GTX 980 een iets hogere standaard kloksnelheid. In feite komt het er op neer dat nadat de chips zijn ‘gebakken’ de betere uitvoeringen aan de GTX 980 producten worden toegewezen. Vanwege de extra snelheid en cores ligt het TDP iets hoger, al is 165W nog altijd een bizar laag getal voor een huidig topmodel. Laten we niet vergeten: Op moment van schrijven is de GTX 980 de krachtigste single-GPU grafische kaart op de consumentenmarkt.

Een nieuwe generatie brengt natuurlijk meer voordelen mee dan enkel meer snelheid, er worden namelijk ook nieuwe features toegevoegd. Uiteraard ontbreekt ondersteuning voor DirectX 12 niet. Tevens is "Dynamic Super Resolution" geÔntroduceerd, een optie waarbij de GPU een game in 4K resolutie verwerkt, en dit vervolgens naar 1080p wordt geschaald, wat een mooier beeld moet geven maar uiteraard wel enige kracht kost. Een andere, m.i. meer interessante, feature is Multi-frame sampled anti-aliasing (MFAA), een techniek die een 8xAA beeldervaring moet geven maar grofweg de rekenkracht vereist van 4xAA, wel een mooi praktisch voordeel dus, zeker als je straks ziet hoe zwaar 8xAA op GPU prestaties drukt. Wel belangrijk om te weten is dat de GM204 Chip de eerste serie is (of was) die in staat is 4K beeld op 60 FPS weer te geven. Veel verder zal ik niet in de chipset duiken omdat je van de chip alleen al een volwaardige review zou kunnen maken. Deze link is wel aardig, en vanuit die pagina vind je snel je weg naar nog meer diepere materie. Hou rekening met een redelijk "Wij van WC-eend" gehalte.

Met de komst van deze generatie vervalt praktisch de hele oude generatie, wat de bovenkant van de consumenten kaarten van Nvidia relatief eenvoudig te begrijpen maakt. De GTX 980 is het topmodel, de GTX 970 is het go-to model voor gamers met stevige eisen maar toch een beetje gelimiteerd budget, en daaronder valt een gat naar de GTX960 als “precies voldoende voor 1080p gamers” kaart.

De specificaties van de MSI website:

MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB is uiteraard een PCI-Express x16 3.0 kaart, al zal hij ook op x16 2.0 en oudere aansluitingen functioneren met een praktisch beperkt prestatieverlies. Uiteraard wordt hier gebruik gemaakt van GDDR5, en zoals besproken met 4 GB daar van. De 256 bit band voor geheugen lijkt weinig, en 256 ook een kleiner getal dan de vorige generatie, echter zijn de nieuwe kaarten in staat daar efficiŽnter gebruik van te maken, om het vervolgens niet als beperking te laten functioneren. Uiteraard zullen de resultaten moeten spreken

De kloksnelheden van deze MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB in de “Silent Mode” zijn gelijk aan de kloksnelheden uit de bovenstaande tabel. Uit de fabriek staat de kaart echter in de Gaming mode, waarbij dus al een kleine overklok wordt uitgevoerd. MSI laat je via de meegeleverde software eenvoudig een overklok van zo’n 8% uitvoeren in de OC modus, wat we zo direct zullen bekijken. Het geheugen draait standaard op 7 GHz, en wordt bij het overklokken door de MSI software niet aangepast. Voor alle zekerheid: De overklok-modus die de MSI Gaming App toe past heeft geen gevolgen voor je garantie.

Je kan een flink aantal schermen aansturen via de DVI aansluiting, HDMI aansluiting en maar liefst 3 DisplayPort aansluitingen. Overigens kan je via MST adapters (ga ik binnenkort wat over schrijven) een DP aansluiting gebruiken om drie HDMI schermen aan te sturen, dus met wat extra’s kan je een half NASA centrum bouwen. Let voor de zekerheid even op de specificaties mocht je denken ‘even’ 4 4K Monitoren aan te sluiten, want er zitten een paar beperkingen aan.

Hoewel de GTX 980 een TDP van 165W heeft vereist deze kaart toch twee 8-pin aansluitingen, en MSI raadt een 500 W voeding aan. Overigens weerhoudt weinig je er van ‘slechts’ 2x 6-pin aansluitingen te verbinden. Nu weten we dat de voedingsadviezen normaliter niet bijster nuttig zijn als je zelf enige kennis hebt, maar het is een veilige marge voor de onwetende consument. Desondanks is de 500W aanbeveiling in dit geval best redelijk. Waar een GTX 970 ‘slechts’ in 3-way SLI kan worden gebruikt is het met een GTX 980 wel mogelijk om een Quad-SLI te draaien.

De kaart heeft een beperkte lengte van slechts 279, ťťn centimeter langer dan de GTX 970, maar zeker geen absurd grote kaart en zodoende te gebruiken in de meeste populaire behuizingen van dit moment.

Niet genoemd in de specificaties, maar wel op de feature-pagina, is de nieuwe Twin Frozr koeler van MSI. Deze maakt gebruik van nieuwere en grotere ventilatoren, en heeft tevens een ander design mee gekregen. Deze Twin Frozr V zou, uiteraard volgens MSI, aanzienlijk beter moeten koelen dan de voorganger. Bij lage load blijven de ventilatoren echter stil staan, om zo een geheel stil systeem mogelijk te maken. Klinkt interessant, al waren de Twin Frozr IV kaarten van de vorige generaties tijdens lage load dusdanig stil dat ik zelf er de noodzaak niet zo van in zie. Een ander onderdeel van deze nieuwe koeler is de “SuperSU Heatpipe”, een zogenaamd betere warmteverspreider dan voorheen. Hoe het ook in de praktijk mag blijken, in elk geval krijg je “meer heatpipe” dan standaard.

Uiteraard wordt gebruik gemaakt van goede componenten zoals Solid Caps en Super Ferrite Chokes, al heb ik in geen tijden een GPU gezien die dat niet heeft. MSI benoemt deze “Military Class” componenten wat een lange levensduur zou moeten waarborgen. Garantie bedraagt zoals bij praktisch alle grafische kaarten tegenwoordig 2 jaar.

Vorige keer zagen we de GTX 970 verpakking al, dit keer zien we de verpakkingen van de MSI GTX 980 en GTX 960. Het is een aardig pakketje om te zien, uiteraard aangevuld met de nodige kreten. Zo zien we wederom “Gaming” benadrukt, en uiteraard ontbreekt de MSI Draak niet. Ook deze twee kaarten worden nog altijd aangeraden door ‘FNATIC’, vorige keer maakte ik nog een grapje na wat cheating-drama, maar na hun win bij ESL Katowice CS:GO zal MSI wel weer gelukkig zijn.

In de verpakking vinden we een zwarte doos, met in eerste instantie de accessoires: Een driver en software CD, een product guide van andere MSI producten, een handleiding, een 6-pin naar 8-pin verloopstekker, en een VGA->DVI adapter. Dezelfde accessoires als bij de GTX 970 en de GTX 960 overigens.

Hoewel deze review over de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G gaat zet ik er voor de gezelligheid de MSI GeForce GTX 960 Gaming 2G er toch even naast. Want de GTX 980 en GTX 970 zien er praktisch hetzelfde uit, maar de GTX 960 (links op de foto) heeft in tegenstelling tot zijn duurdere broertjes rode elementen meegekregen in plaats van witte, ook valt op dat het PCB van de GTX 980 een flink stuk groter is dan de GTX 960, en overigens een klein stukje groter nog dan de GTX 960. De koelers zelf zijn uiteraard van gelijke grootte.

Ook de MSI GTX 980 ziet er uitstekend uit. De nieuwe en iets grotere ventilatoren vallen op, en hoewel het design flink anders is dan de Twin Frozr IV, is het nog altijd wel duidelijk herkenbaar MSI. Op de linker ventilator zien we de MSI Draak nogmaals, en de letters MSI sieren de andere. Als je goed kijkt zie je wat MSI bedoeld met de “Torx” ventilator, waarbij sommige fan-blades een aparte kronkel maken. De heatpipe, of eigenlijk de “SuperSU Pipe” valt ook goed op met zijn stevige afmetingen en extra boog. De extra centimeter lengte is zichtbaar het gevolg van de grotere PCB van de GTX 980.

Aan de achterzijde zien we een zwart PCB, maar verder weinig echt spannends. Helaas wederom geen backplate wat ik al graag zou zien bij een kaart van 350 euro, en dus zeker bij een kaart van 550 euro plus. Wat aansluitingen betreft zien we twee 8-pin aansluiting om de GPU van prik te voorzien, en aan de achterkant van je systeem zien we de HDMI, DVI, en maar liefst vier full-size DP aansluitingen. De DVI-D poort kan eventueel worden gebruikt om een ouder VGA scherm nog aan te sturen. Verder kan ik geen andere functionaliteit waarnemen, zo lijkt bijvoorbeeld een dual-bios te ontbreken. In de praktijk zelden een echt gemis tenzij je met custom biosjes aan de slag wilt gaan.

Ook bij de GTX 980 zien we het mooie LED-verlichte MSI logo terugkeren. Deze zie je bij de meeste windowed behuizingen duidelijk zitten.

Deze foto is van de GTX 970, maar haal ik nog even aan om het verschil tussen de oude Twin Frozr IV (GTX 760) en Twin Frozr V te tonen.

Bij deze grafische kaart krijgen we dus de MSI Gaming App. Een (optionele, hij is zeker niet nodig) applicatie die in eerste instantie bedoeld is om de kloksnelheid en ventilator snelheden van de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G aan te passen, maar er zitten nog wat features in.

In de basis zien we de drie instellingen waar je uit kunt kiezen. Klikken en klaar. Je kan echter ook op het sneeuwvlokje klikken, wat de ventilator korte tijd voluit laat blazen om de grafische kaart vlot af te koelen. Klinkt leuk, maar als we straks de temperaturen van deze GPU bekijken klinkt het niet bijzonder waardevol.

Wat via een update is toegevoegd is de mogelijkheid om de LED-feature een effect te geven. Dit is nu ook mogelijk op de GTX 970. Je kan kiezen voor breathing, flashing, double flashing, en willekeurig wisselen tussen de effecten. Uiteraard kan je hem nog altijd ‘gewoon’ rustig aan laten staan.

De in eerste instantie verborgen opties zijn eigenlijk interessanter, al zijn dit opties die je ook vaak in je monitor menu terug vindt. Zo kunnen we kiezen voor “Eye Rest Mode”, wat blauwe tinten reduceert wat rustiger voor de ogen zou moeten zijn. (Ik zeg ‘zou moeten zijn’, maar ik had dan gelukkig ook geen last van mijn schermen. Al merkte ik wel dat brillenzaken nu meer en meer “Blue-LED filters” pushen). De “Gaming Mode” verhoogt het contrast wat de ervaring moet verbeteren, wederom iets wat persoonlijk is maar m.i. slechts in een beperkt aantal games echt wat toevoegt. De optie zit natuurlijk niemand in de weg, en zal ongetwijfeld sommige gamers van pas komen.

De “Movie Mode” is in feite Dynamisch contrast, wat constant aan de instellingen zit om een goed beeld te behouden. Klinkt leuk, maar in mijn ervaring zijn deze constante aanpassingen enkel hinderlijk. Goed, ook hier zullen meningen verschillen. De optie om kleurbalans naar wens aan te passen kan uiteraard helemaal geen kwaad, en is een leuke toevoeging.

Sinds de review van de GTX 970 heb ik een colorimeter gekocht (een apparaat om je schermen mee te calibreren), bij het starten van de Gaming App tijdens het testen van de GTX 960 en GTX 980 merkte ik dat mijn profielen van de calibratiesoftware werden uitgeschakeld, en mijn gecalibreerde instellingen dus verdwenen. Misschien dat er een workaround is, maar het lijkt mij aan te raden simpelweg MSI Afterburner te gebruiken als je gebruik wil maken van je calibratieprofielen en toch wilt overklokken.

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je een vast platform nodig. Ik heb gekozen voor het volgende Systeem:

Een i7-4770k is vooralsnog krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een standaard overklok hebben). Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Alle benchmarks worden uitgevoerd op 1920x1080p tenzij anders aangegeven. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen ook minimaal drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij noemenswaardige afwijkingen tussen de onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers op het moment van testen.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan minder groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren.

Alle games in deze review hebben een geÔntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Wanneer de optie aanwezig is wordt PhysX en Tesselation uitgeschakeld. Gezien dit echte Nvidia features zijn (en waar veel games geen, weinig, of slecht gebruik van maken), en dit aparte resultaten op kan leveren, blijven deze twee elementen buiten de vergelijkingen. Sommige games maken gebruik van hoge resolutie textures welke meer geheugen vereisen dan sommige kaarten hebben, in dat geval wordt enkel de texture kwaliteit een stapje terug gezet. De wat oudere Stalker benchmark maakt verder plaatst voor Shadow of Mordor, uiteraard heb ik enkel de meest recente kaarten kunnen testen in deze game.

Vanwege het grote aantal resultaten worden deze gesplitst in meerdere onderdelen, om te beginnen met deze synthetische resultaten. Deze data geven relatieve krachtverschillen aan, en kunnen ook worden gebruikt om resultaten met andere kaarten in andere reviews tot op zekere hoogte te vergelijken (let natuurlijk even op verschillen in de testsystemen, drivers, etcetera).

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

Zo, die zit. De GTX 980 laat meteen even zien wie de baas is, en laat alle andere kaarten in deze vergelijking ruim achter zich. Niet heel gek gezien het zowel een recente kaart is, als een topmodel.

Heaven en Valley op Ultra / AA x8, in scores en in FPS.

Heaven en Valley op Medium / zonder AA, in scores en in FPS.

Ook hier duldt de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G geen concurrentie. In de Valley benchmark op normal is het verschil met de GTX 970 minimaal, maar je koopt geen GTX 980 op 1080p content op medium te spelen. Onderlinge verschillen wisselen maar lopen soms op richting de 20%.

De games op hoge settings:

Wat kan je daar aan toevoegen. Werkelijk keurige resultaten, maar wederom moet ik zeggen: Je koopt een GTX 980 eigenlijk niet voor 1080p gaming. Enkel de MSAA x8 Benchmark van Hitman weegt zwaar, maar MSAA x8 biedt in de praktijk eigenlijk nooit voordeel boven x4, of is de performance hit in de regel simpelweg niet waard.

Al met al is de GTX 980 duidelijk een kaart die geen moeite heeft met 1080p en ‘Ultra’ settings, en de kans is klein dat daar in de nabije toekomst verandering in komt. Uiteraard moeten we wel zeggen dat je voor een meer gangbaar prettige 1080p game ervaring ook prima weg komt met een 200 euro kaartje.

De 1080p ‘Medium’ benchmarks voor de aardigheid maar uitgevoerd, maar dat dit geen uitdaging vormt mag duidelijk zijn.

Niet overdreven nuttig dit soort extreme framerates. Als je niet te zware eisen stelt aan je 1080p gaming, koop dan gerust een 100-200 euro grafische kaart. Dit is een beetje een Porsche kopen om enkel naar de supermarkt te rijden.

Nu wordt het interessant. 1440p Benchmarks met lekker hoge settings klinkt toch als een mooi doel voor een high-end GPU.

1440p hakt er aanzienlijk zwaarder in, en zelfs met een GTX 980 kan je zeker niet ‘zo maar even’ alle grafische instellingen op het maximale zetten. Vooral een hoge MSAA weegt erg zwaar op deze resolutie zoals je kan zien in de Hitman benchmark, waar de stap van MSAA x8 naar x2 de FPS maar liefst doet verdubbelen van een amper speelbare 30 FPS naar een soepele 60. Lichtere en oudere games zoals BioShock spelen uiteraard erg soepel weg en vormen geen uitdaging zelfs met hoge AA (ik heb overigens geen verklaring voor de BioShock resultaten die ruim achter de GTX 970 blijven, maar de praktische impact is irrelevant).

De meeste games gaan dus vloeiend op Ultra op 1440p, mits je AA binnen praktisch relevante instellingen laat staan. Dit laatste is niet iets wat van je game-plezier weg zal nemen, en de GTX 980 is dus een uitstekende (perfecte?) kaart voor 1440p gaming. Ook het relatieve krachtsverschil met de GTX 970 is hier relatief groot, met verschillen die oplopen richting de 20%. We moeten wel stellen dat een GTX 970 het hier ook gewoon keurig doet, en dat als je genoegen neemt met een kleine instelling hier en daar te laten zakken je best bijna 200 euro kan besparen.

Houden we de resolutie op 1440p maar stellen we de geavanceerde grafische instellingen wat lager dan hoeft de GTX 980 ook niet te zweten, je kon alles tenslotte al op zeer hoge instellingen wegspelen. Wel valt op dat het relatieve verschil met de GTX 970 op deze lagere settings afneemt, al verschilt het sterk per game.

Op 1440p deed de GTX 980 het uitstekend, maar op de hoogste settings was er niet bepaald sprake van extreem veel overcapaciteit. Gamen op ‘native’ 4K resolutie is vervolgens nog een stuk zwaarder.

Ook de grote GTX 980 heeft het zwaar op 4K resolutie. Maximale instellingen zit er absoluut in met lichte of oudere games zoals CS:GO, League of Legends, DOTA 2, Diablo 3, etcetera, en dat ziet er ook echt geweldig uit, maar dat lukt een GTX 970 ook en echte benchmark games moeten echt een standje lager worden gezet op beide kaarten.

Ik zei het in de vorige reviews al: Triple-A games op 4K is het domein van multi-GPU systemen. Het is de consequentie van een extreme resolutie: het kost gigantisch kracht om die beelden (vier keer meer pixels dan FullHD) te renderen, ik verwacht dan ook niet dat echt 4K gaming in de nabije toekomst toegankelijk zal zijn voor het gros van de gamers die budget hebben voor een stevige, maar geen monster-pc. We zien wel dat wat lagere settings meestal prima gaat, en op een 4K scherm is zelfs ‘Medium’ nog stevig genieten vanwege de extra pixels, maar bijvoorbeeld de Shadow of Mordor benchmark laat zien dat lagere settings niet altijd genoeg compenseren voor de extra pixels. Zelfs met een GTX 980 zal je dus in sommige recente en zware games moeten downscalen naar 1080p.

Waar ik bij de GTX 750 Ti review nog wat tests met lagere resoluties mee nam laat ik deze hier wederom achterwege. Met 1280x1024 had die <150 euro kaart al geen problemen, en een GTX 980 met een dergelijk scherm is simpelweg een stompzinnige combinatie. Beter investeer je dan eerst in een degelijk scherm, of als dat geen optie is kan je prima af met een GPU van (ruim) minder dan 200 euro. Als je denkt 550 euro uit te geven aan een GPU maar je hebt geen goede monitor dan zou ik nog even goed op je achterhoofd krabben.

Benchmark verschillen tussen een FullHD (1080p) scherm en een 1200p scherm zijn in de praktijk vrij klein, en mocht je een dergelijk scherm hebben kan je deze 1080p resultaten prima toepassen op je eigen situatie, de verliezen in framerates blijven normaliter rond de 10%, dus het doorrekenen is relatief eenvoudig en je kan dus concluderen dat een GTX 980 op 1200p ook geen moment zal zweten, en eigenlijk ook daar dik overkill is.

Als je een alternatieve resolutie gebruikt als bijvoorbeeld 2560x1080p (Ultrawide panelen) dan moet je rekening houden met prestaties die tussen 1080p en 1440p zitten, en in dat geval is een GTX 980 een interessante optie als je echt op maximale settings wil gamen. Bedenk je wel dat je met een GTX 970 ook uitstekend van hoge settings zal kunnen genieten, met slechts een kleine nuance in de instelling afhankelijk van de game.

Ga je echter voor een 34” Ultrawide scherm met een resolutie van 3440x1440p dan kom je wat prestaties betreft tussen 1440p en 4K in, en in dat geval zal je voor gamen daadwerkelijk gebruik kunnen maken van een dergelijke high-end GPU en zal de GTX 980 duidelijk meerwaarde bieden ten opzichte van de GTX 970. Je zal zeker niet alles op de hoogste settings kunnen gamen, maar de meeste AAA games zullen zich laten wegspelen op medium tot high met geen of beperkte AA. Voor die resolutie zal het kiezen zijn tussen daar genoegen mee nemen, of een dual-GPU of Titan Xsetup te overwegen.

Om de OpenGL performance te testen maak ik gebruik van Cinebench, R15. Deze benchmark geeft (kort door de bocht) het rendervermogen aan van de GPU met applicaties die van OpenGL gebruik maken.

Helaas liep ik hier tegen vreemde resultaten aan. De GTX 980 presteerde ruim slechter dan de GTX 970, en daar is geen enkele redelijke verklaring voor. Dit resultaat bleef stabiel terugkomen, dus zodoende dat ik hem toch toe voeg maar ik twijfel er geen moment aan dat dit resultaat niet representatief is voor de GTX 980. Je mag er redelijkerwijs vanuit gaan dat de GTX 980 minstens even goed zal presteren als een GTX 970. Het blijft echter een echte game-kaart, dus als primaire renderkaart is hij te duur. Als je af en toe iets met OpenGL wil doen dan kan dat prima, als je primair een OpenGL render kaart zoekt zal je vermoedelijk al elders kijken.

Als je applicaties wilt gebruiken die goed van CUDA gebruik maken valt het uiteraard ook te beredeneren dat de GTX 980 met ca 20% meer CUDA cores beter zal presteren dan de GTX 970, al is het prijsverschil wel 50% hoger. Leuk als je er af en toe gebruik van maakt, of als CUDA prestaties je alles zijn, maar prijs-prestatie technisch niet heel interessant.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik is gemeten bij 3 activiteiten:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand, vergelijkbaar met een beetje mailen of in word/excel werken).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High op 1080p (Gamen).
- Het gemiddelde gebruik gedurende 5 minuten OCCT GPU Stresstest (Vergelijkbaar met Furmark).

Het interessante aan deze OCCT GPU Stresstest is dat de CPU in idle blijft, en dat wij zo dus een redelijke indicatie krijgen van het maximale verbruik van enkel de GPU.

De resultaten:

De GTX 750Ti, GTX 970 en GTX 960 maakte indruk met hun lage verbruik en dat schepte wel een bepaalde verwachting, maar toch lukt het de GTX 980 nog even positief te verrassen. Nog geen 10 Watt meer verbruik in OCCT, en slechts 5W meer dan een GTX 970 tijdens de game benchmark, en dat terwijl er toch aardig wat extra prestaties uit die GM204 geknepen wordt. De vergelijking met de GTX 770 is ook wel aardig, omdat je daar ziet dat hij zuiniger is dan de oude generatie, maar soms wel 50 tot 100% hogere FPS neer zet. Een flinke sprong in de goede richting van Nvidia.

Ik zou de vergelijking met de AMD R9 290 en R9 280 nog kunnen maken, maar het doet gewoon pijn om naar die verschillen te kijken. Ik ga weer herhalen wat ik in vorige reviews zei: het bedrijf met de meest recente kaarten heeft normaliter het voordeel, en de beurt is nu aan AMD om naar dit slachtveld van efficiŽntie enig balans te brengen. Een zuinige kaart is stiller, minder warm (dus is je behuizing makkelijker te koelen), en scheelt je geld op de energierekening, veel geld zelfs als je veel game uren maakt. Met een GTX 980 weet je in elk geval dat je prestaties koopt zonder dat je een dikke rekening achteraf hoeft te verwachten.

Idle verschillen zijn minimaal, en verschillen van 1 Watt zijn te klein om echt wat over te zeggen. Dat het topsegment van Nvidia echter zuinig is in idle staat buiten discussie.

Als je de GTX 970 of GTX 960 review hebt gelezen weet je al waar dit heen gaat. Een beetje onvermijdelijk wanneer je drie grafische kaarten bekijkt met exact dezelfde koeler erop. Nu zou je kunnen denken dat de GTX 980 wat krachtiger is, en dus meer warmte genereert, maar het verschil in verbruik is dusdanig klein dat de koeler niet of nauwelijks harder hoeft te werken om die warmte af te voeren.

Voor de mensen die de andere reviews niet hebben gezien: De Twin Frozr V koeler van MSI werkt volledig passief, dus de ventilatoren blijven stil staan, totdat de processor de 60 graden bereikt. Dat houdt in dat er tijdens eenvoudige taken geen geluid uit je grafische kaart komt.

Moet de GPU dan aan de bak dan beginnen de ventilatoren na het bereiken van de 60 graden een ‘beetje’ te draaien. Ik zeg een beetje, want je ziet het wel, maar je hoort het gewoon praktisch niet. Met de fabrieksinstelling zal je zelfs tijdens langdurig gamen de kaart in een degelijke behuizing simpelweg niet horen. Uiteraard kan daar enige verandering in komen wanneer je deze MSI GeForce GTX 980 4G in een behuizing met beperkte airflow plaatst, maar dan nog mag je er van uit gaan dat je met ťťn van de stilste kaarten op de markt te maken hebt.

Dat zien we in deze tabel ook terug, de temperaturen lopen slechts een paar graden hoger op dan de GTX 970, maar dat komt vooral omdat het fan profiel niet agressiever geworden is, en 68 C is nog altijd een hele veilige temperatuur dus de keuze voor deze afstelling is begrijpelijk. Zelfs met de overklok die hieronder aan bod komt in effect

Kortom: De Twin Frozr V koelt uitstekend, en blijft lekker stil. Of dat nu enkel komt door de goede uitvoering van de koeler, of juist door de efficiŽntie van Nvidia laat ik buiten beschouwing, maar het resultaat wat uit de verpakking komt is top!

Let op: Overklokken kan leiden tot schade aan je grafische kaart of andere onderdelen, en als je er aan wilt beginnen zorg dan dat je goed bent ingelezen in de materie. Overklokken doe je op eigen risico, en met de kennis dat het gevolgen kan hebben voor je garantie.

Deze kaart komt standaard al met een lichte overklok, en met de meegeleverde Gaming App kan je de kaart vlot en eenvoudig nog wat verder overklokken. Zo behoud je garantie, maar uiteraard speelt deze software het heel erg safe. Dat houdt in: Er zit bijna altijd wel meer in de kaart. Maar goed, applicatie installeren, overklok indrukken, en klaar. Best saai eigenlijk.

Hoewel ik niet met Voltmods of Bios aanpassingen aan de slag ga heb ik wel gekeken of ik met MSI Afterburner in korte tijd een betere overklok kon behalen. De GM204 deed het al erg goed in mijn GTX 970, en ook deze GM204 in deze specifieke GTX 980 liet zich aardig kietelen. Het geheugen ging van 7000Mhz naar 7812MHz, en de Core ging naar 1340 MHz. Hoewel GPU-Z aangeeft dat de boost met die overklok 1441MHz is komt de werkelijke boost uit op 1509MHz. 1500Mhz lijkt toch een beetje de magische grens te zijn voor de GM204; meestal haal je hem (net), en meestal kom je ook niet noemenswaardig veel verder dan dat.

GPU-Z voor en na het overklokken:

De gevolgen in twee game benchmarks:

10% en 13% extra FPS, ook bij de GTX 980 dus een uitstekend resultaat, iets wat ook zeker van pas komt bij o.a. 4K gaming.

Dat de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G zich een bijzondere grafische kaart toonde kwam mij niet als verrassing. De GTX 970 deed het uitstekend in praktisch elk opzicht, en de GTX 980 is zijn grote broer met net iets betere genen. Wederom zien we geweldige efficiŽntie wat zich vervolgens weer vertaalt in een kaart die amper warm wordt en vooral ook bizar stil blijft. Waar de GTX 960 echter een tactisch gepositioneerde kaart leek is de GTX 980 wel degelijk ouderwets een krachtpatser, het verschil is dat de GTX 960 bijna doelmatig gelimiteerd leek in de prestaties en terwijl gamen met de GTX 980 voelt alsof dit werkelijk het maximaal haalbare is uit een enkele grafische chip. De prestatieverschillen met de GTX 970 lopen soms tot ca 20% op, en dat voor minimaal meer verbruik en slechts 1 centimetertje meer benodigde ruimte in je behuizing.

Allemaal helemaal top, leuk, geweldig! Kopen die hap dus?! Nou ja, ik moet even goed op mijn achterhoofd krabben terwijl ik mij bedenk wat het laatste product was die er zo eenvoudig vanaf kwam in de conclusie. Waar de GTX 980 het erg zwaar heeft is de prijs-prestatieverhouding, want dat verschil ‘tot ca 20%’ met de GTX 970 (Wat in veel benchmarks overigens maar 10% of soms nog minder is) kost je maar liefst ~180 inmiddels dik 200 euro extra, een meerprijs van dik 50% bovenop de GTX 970, en een prijs die dus zeker niet in verhouding staat tot de prestatiewinst. Het zal mij dan ook niets verbazen als de GTX 970 een enorm verkoopsucces is, en de GTX 980 een stuk lastiger aan de man te brengen is. Uiteraard betaal je altijd een beetje extra voor ‘de beste kaart’, maar we moeten ook niet vergeten dat wanneer je op het punt staat 550 600 euro aan game-power uit te geven, de stap naar 2 GTX 970’s in SLI ook maar ‘slechts’ iets van 160 euro verder is, en zelfs met een beetje extra kosten ingecalculeerd voor een duurdere voeding haal je daar mee op zijn minst een gelijkwaardige prijs-prestatieverhouding mee in huis. (Bron)

Het andere ‘probleem’ zit hem in de praktische toepassing van de GTX 980. Op 1080p is hij overkill en kan je prima met een goedkopere kaart af, op 1440p doet hij het werkelijk perfect maar komt een GTX 970 ook prima weg met een kleine instelling een stapje of twee lager, en op 4K resolutie komen al die kaarten eigenlijk wat kracht tekort. Het is dus een beetje zoeken naar de situatie waarin de GTX 980 vanuit een prestatieperspectief de perfecte keuze is. De enige resolutie waar een enkele GTX 980 echt ‘de’ match voor lijkt zijn de 1440p ultrawide schermen, maar dat is toch een beperkte doelgroep.

De echte doelgroep van de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G lijkt vervolgens driezijdig: Het is de kaart voor mensen die op een 1440p scherm niet alleen nu het maximale uit hun games willen halen, maar dit ook in de nabije toekomst willen blijven doen en daar flink voor willen betalen. Dit is de meest praktische toegevoegde waarde van de GTX 980 op de markt. Daarnaast moeten we de SLI-liefhebbers niet vergeten, want met een GTX 980 in SLI zal je lekker los kunnen gaan op o.a. 4K resolutie, al praten we dan wel over een investering van dik 1200 euro in je grafische kaarten wat niet iedereen zo maar even doet. Ik zou het nog kunnen hebben over het feit dat een GTX 980 in Quad-SLI kan werken terwijl een GTX 970 slechts in Tri-SLI kan, maar ook dan hebben we het over een praktisch niet relevante doelgroep.

De derde categorie van enige betekenis zijn de groep mensen die gelukkiger zijn met het idee dat ze wat beters hebben gekocht dan de massa, met een GTX 970 koop je iets uitstekends maar met een GTX 980 koop je de top. Een dergelijke doelgroep klinkt flauw maar mag toch niet onderschat worden; 200 euro meer voor een kaart waar je een paar jaar plezier van hebt ligt lang niet iedereen wakker van. Je zou nog kunnen stellen dat de Titan X de beste kaart is, maar ook mensen die zich prettig voelen met het idee dat ze een topmodel kopen zullen even moeten nadenken over die extreme meerprijs van 600 of meer euro bovenop de GTX 980 even zullen uitgeven. Daarnaast lijkt het vooralsnog zo dat twee GTX 980’s in SLI een aanzienlijk betere prestatie bieden wat de vermogende ‘echte gamers’ weer meer aan zal spreken. Nog een plusje voor de SLI-mogelijkheden dus.

De MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G blijft zonder enige twijfel de beste GPU die ik heb gezien, en hij maakt het bijzonder lastig om er niet helemaal verliefd op te zijn: beestachtige prestaties, bijzonder zuinig, stil, en de hele dikke uitstraling maken het feestje compleet. Je zal enkel moeten onthouden dat de meerprijs niet in verhouding staat tot de meer-prestatie ten opzichte van o.a. de GTX 970 (Voor mijn review van de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G kijk je hier)

Nou die drie-monitoren setup hebben we even genoeg gezien, dus als afsluiting een plaatje van ons nieuwe huisdier. 'Lucky' het MSI draakje in mini knuffelvorm naast een nieuw speeltje voor toekomstige reviews, een Z97I Gaming AC.

Nog enkele vergrotingen dan, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX980/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX980/x2t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G?

Leuke en goede review van een fantastisch kaart!
De prijs/prestatie is tov de 970 idd niet al te best maar het blijft een leuke kaart om te hebben natuurlijk ;)
Het zal me benieuwen hoe de 980Ti gaat presteren.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 27 maart 2015 08:41]

980 Ti lijkt mij wel sexy, maar eerst zien, dan geloven :D

Natuurlijk is de GTX 980 een heerlijke kaart om te hebben, dat staat buiten discussie :D Mijn fanatieke gamer-kant wil de 970 ook heel graag omruilen voor een 980 en het prijsverschil eenmalig te dokken en vervolgens te vergeten. De iets meer verantwoordelijke kant echter....
Ik geloof wel dat de 980Ti gaat komen - zal hem zelf(waarschijnlijk) niet kopen.
Nee ik wacht wel tot volgend jaar Pascal verschijnt voordat ik weer een nieuwe kaart koop.
Tot die tijd volstaat de 970 prima lijkt mij - en zoniet plaats ik er nog wel een 2e bij ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 27 maart 2015 10:02]

Wat een leuke review !

Heb zelf momenteel een gtx 770 en wou upgraden naar een gtx980 maar na lezen van jou review ga ik eigenlijk nog wat wachten.

Bedankt hiervoor, ik denk niet dat ik betere fps zal krijgen op 1080 gaming benq monitor met de 980 dan met men momenteel 770.
980 laat niets over van een 770, maar zolang je op 1080p zit en niet per se alle nieuwe games op ultra hoeft te spelen dan is een 770 eigenlijk niet verkeerd.

En dank :D
Ik speel de games die ik heb zoals arma III, op ultra :D vraag me puur af of ik op arma betere fps ga hebben bij aankoop van deze nieuwe kaart, en dan merkbaar fps verhoging.

Waarschijnlijk zal bij renderen van men youtube vid's via cuda deze ook wel iets sneller gaan :D

nieuwe games, ja deze zullen ook wel eens gekocht worden in de nabije toekomst, nu doe je me weer twijfelen.

hoelang denk je dat deze kaart nog gaat meegaan ? want nvidia brengt laat ons zeggen volgende maand weer iets nieuws uit bijvoorbeeld en dan denk je had ik net maar dat maandje langer gewacht.

men cpu: intel i7 4790k en Z97 Gaming 5 moederbord

:D

[Reactie gewijzigd door Rigs op 14 juli 2015 14:06]

Alvast gefeliciteerd met de review van de maand.
Leest erg goed weg, lekker veel informatie.

Zou het mogelijk zijn om een keer 2x GTX970 in SLI te testen en de prestaties te vergelijken met een enkele 970/980?

Aangezien, zoals je zelf ook zegt, de 980 best prijzig is. Ben ik wel benieuwd hoeveel verschil er zit in prestatie.
Hah, dank je, maar ik denk dat Kid Jansen het niet met je eens zal zijn ;) Echter fijn dat ie bevalt!

Op zich wil ik wel 2x GTX 970 testen, of GTX 980 (en dan vooral een eerggggg lange termijn test zodat ik de komende 2 jaar de voordelen van 980's in SLI uitvoerig kan ervaren ;) ) maar dat is wel afhankelijk van het kunnen regelen van een extra GTX 970. Ik kan mn ogen in elk geval open houden ;)
Hele mooie review Foritain :) een zeer mooie krachtige kaart maar ben het met je eens dat de prijs te hoog ligt anders had ik deze gekocht in plaats van de GTX 970.
Dank je :D En wat je zegt, krachtig, maar als je een beetje op de centjes let is de GTX 970 toch een topper. Nvidia zet zo hun eigen high-end kaarten lekker onder druk!
Mooie review weer afgeleverd.
Leest - zoals ik van je gewend ben - weer lekker weg.
Ik spaar zelf nog even 2 jaar door voor 4K gamen.
Voor zowel ander scherm als kaart.
Huidige kaart MSI GeForce GTX 780 Gaming is net een jaar oud en voldoet voorlopig prima op 24 inch met 1920x1080.
Dank je :D

Voor 'echt' 4K gamen binnen een beetje budget zal je inderdaad even moeten wachten (of voor sparen). Maar om eerlijk te zijn vind vind ik 4K gaming (op 28") niet prettiger dan 1440p op 27", zeker als je dat laatste combineert met G-Sync (of Freesync) of 144Hz.
Ik dacht eerst dat de heatpipe in de weg zat van de 8 pins connector, maar deze blijken ze op de kop te hebben geplaatst. Erg slim van MSI. Weer een hele nette review, Foritain waardig en zekers een nominatie waardig. Hoop dat MSI toch eens iets gaat doen met backplates en een andere kleur stelling. Zwart rode kaarten passen niet echt in een blauw zwarte build.
Er is ook groen tegenwoordig, wel toffe dingen dat (en hebben backplate). Beetje beperkte Mobo keuze dan helaas.

En dank! :D
+3 voor Lucky

en de review natuurlijk :)
Kei lief :D
Nu moet gigabyte/asus/sapphire met een vrouwelijke versie komen en hopen op babays:D
Asusowl+MSIdragon = Frankensteinlikemonster :D
Ik zie hier inspiratie voor je pain skills O-)
tijd voor een muisreview :+
Komt heel toevallig (goh) een muisreview of 2.. 3.. 4 .. 5 aan. ;) Geen Asus overigens.
Hm, ik zie dat de overklok benchmarks zijn weggevallen. Even fixen!

- Aangepast! -

[Reactie gewijzigd door Foritain op 27 maart 2015 10:06]