MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G Review

Foritain 24 december 2014, laatste update op 26 mei 2017, 28.679 views

MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Een uitstekende kaart met zeer goede prijs-prestatieverhouding voor 1080p en 1440p gaming. Maakt gehakt van zijn voorganger de GTX 770, en doet dat met een lager verbruik, lagere warmteproductie, en zonder noemenswaardig geluid te maken. Als gamer met een beetje budget kan je praktisch niet om de GTX 970 heen.

Pluspunten

• Op 1080p kan je er voorlopig goed mee vooruit (met zeer hoge settings)
  • Ook 1440p gamen op (zeer) hoge settings prima
  • Blijft erg koel, en doet dat met een lage fan-snelheid.
  • Onhoorbaar in idle (mede dankzij stilstaande ventilatoren), en praktisch stil onder zware load
  • Laag verbruik. Minder dan een GTX 770, en ver onder wat een AMD concurrent verbruikt.
  • 269mm lengte past in de meeste (m)ATX behuizingen
  • Mooi design met leuke LED feature.
  • Overklokt nog een flink eind verder dan de fabrieksinstelling: 1500MHz \.o./

Minpunten

• Geen backplate
  • Verbruikt weinig, maar je hebt toch een 6-pin en 8-pin aansluiting nodig op je voeding (of 2x 6-pin icm bijgeleverde adapter)
  • Overklokken is een beetje aparte ervaring ivm de Boost feature.
  • Iets breder dan gebruikelijk, kan in bepaalde smalle behuizingen een issue zijn. Dat zijn echter wel uitzonderingen.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Energieverbruik
Warmte- en geluidsproductie
Overklokken

Productpagina @ MSI.com

Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan muizen met een matig scrollwiel die de geest geven tijdens het doorbladeren van deze review.

Het is weer even geleden dat ik een grafische kaart (GPU) review heb geschreven. Het onderwerp van vandaag is de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB. Deze grafische kaart, mocht je nog niet weten wat dat is, is dus primair bedoeld om mee te gamen als we MSI mogen geloven (net als alle andere GeForce GTX kaarten, maar dat terzijde).

De GTX 970 is samen met de GTX 980 de meest recente kaart uit de stal van Nvidia, gebaseerd op de GM204 chip, ook wel “Maxwell” genoemd, waarbij zoals past in het tijdperk waarin wij leven extra aandacht is uitgegaan naar zuinigheid en efficiŽntie. Uiteraard zal het verbruik dan ook zeker aan bod komen in deze review, maar laten we niet vergeten wat ‘wij gamers’ natuurlijk nodig hebben: Prestaties! Met een prijs van ca 350 euro komt uiteraard de vraag of wij wel waar voor ons geld krijgen, maar ook of een extra investering in je grafische kaart nog wel zin heeft. Ook die vragen komen vandaag aan bod.

Andere onderdelen die vandaag aan bod komen zijn de uitstraling, de geluidsproductie, de warmteproductie, en ook gaan we kijken hoe ver wij deze kaart kunnen overklokken voordat we tegen crashes aan lopen, of voordat de kaart “poof” zegt, maar laten we hopen dat het zo ver niet gaat komen. De MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB gaat in deze review opnemen tegen een aardige reeks grafische kaarten met een andere chipset als basis: Een Nvidia GTX 770, een GTX 750 Ti, een AMD R9 290, 280, 270X en 270 en een oudere generatie AMD HD7950. Waarbij ik wel moet zeggen dat de GTX 970 de meest recente chipset is, en tevens op dit moment ook het meest high-end. Met dit brede overzicht hoop ik een duidelijke weergave te geven van wat je mag verwachten van grafische kaarten in verschillende categorieŽn tot en met de ca 350 euro, en dus tevens wat je mag verwachten als je besluit wat meer te investeren in je GPU. De GTX 980 mag dan wel het huidige topmodel zijn met een prijskaartje van ca 550 euro, maar ook 350 euro blijft een aardig bedrag voor een GPU en daar verwachten we wat moois voor terug te krijgen.

Uiteraard is het onvermijdelijk dat een groot deel van de review draait om de GTX 970 als een chip, maar uiteraard komen ook de specifieke elementen van de MSI uitvoering aan bod. Zo leggen ze de focus op stilte bij eenvoudige taken, door te zorgen dat de ventilator past begint te draaien wanneer de GPU daadwerkelijk serieus warmte begint te genereren, maar MSI heeft bij hun update van de Twin Frozr koeler, die inmiddels aan de 5e generatie toe is, wel meer leuke elementen toegevoegd waar we zo naar gaan kijken.

De MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB kost op het moment van schrijven 350,-- euro en is ruim leverbaar bij tal van bekende webshops.

De GTX 970 is net als de GTX 980 gebaseerd op de GM204 GPU, de nieuwste chip uit de fabrieken van Nvidia. Zoals bij eerdere generaties is een GTX 970 in feite gelijk aan de GTX 980, maar dan met enkele onderdelen uitgeschakeld. In dit geval ontbreekt de GTX 970 enkele CUDA Cores en Texture Units die de GTX 980 heeft, maar zoals je in de onderstaande tabel van Anandtech kan zien ontloopt de kaart het topmodel van 200 euro meer in veel opzichten amper.

5.2 Miljard transistors, ik ga ze niet tellen. Echte opvallende elementen in die tabel zijn de flink lagere TDP van de nieuwe generatie, wat hem zuiniger en koeler zou moeten maken. Maar vooral het feit dat een GTX 970 standaard 4GB geheugen mee krijgt is een mooi stukje zekerheid ten opzichte van de vorige generatie. Een GTX 770 houdt zich vooralsnog erg goed stand, maar een vaak genoemd puntje van zorg is het feit dat de meeste van die kaarten slechts 2 GB geheugen hebben. Dat de GTX 970 op dat vlak niet onder doet aan zijn top-end broertje is dus een geruststelling. We zien wel dat de kloksnelheden van de GTX 970 iets lager liggen dan de GTX 980, al kunnen we daar met overklokken wellicht nog wel wat aan doen, en de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB komt bijvoorbeeld uit de fabriek al met een kloksnelheid die hoger ligt dan een standaard GTX 980.

Een nieuwe generatie brengt natuurlijk meer voordelen mee dan enkel meer snelheid, er worden namelijk ook nieuwe features toegevoegd. Uiteraard ontbreekt ondersteuning voor DirectX 12 niet. Tevens is "Dynamic Super Resolution" geintroduceerd, een optie waarbij de GPU een game in 4K resolutie verwerkt, en dit vervolgens naar 1080p wordt geschaald, wat een mooier beeld moet geven maar uiteraard wel enige kracht kost. Een andere, m.i. meer interessante, feature is Multi-frame sampled anti-aliasing (MFAA), een techniek die een 8xAA beeldervaring moet geven maar grofweg de rekenkracht vereist van 4xAA, wel een mooi praktisch voordeel dus, zeker als je straks ziet hoe zwaar 8xAA op GPU prestaties drukt. Wel belangrijk om te weten is dat de GM204 Chip de eerste serie is die in staat is 4K beeld op 60 FPS weer te geven. Veel verder zal ik niet in de chipset duiken omdat je van de chip alleen al een volwaardige review zou kunnen maken. Deze link is wel aardig, en vanuit die pagina vind je snel je weg naar nog meer diepere materie. Hou rekening met een redelijk "Wij van WC-eend" gehalte.

Met de komst van deze generatie vervalt praktisch de hele oude generatie, wat de bovenkant van de consumenten kaarten van Nvidia relatief eenvoudig te begrijpen maakt. De GTX 980 is het topmodel, de GTX 970 is het go-to model voor gamers met stevige eisen maar toch een beetje gelimiteerd budget, en vervolgens valt er een flink gat tot de ca 200 euro kostende GTX 760. Het gebrek aan een tussenoplossing maakt het waarschijnlijk dat Nvidia in de komende weken de (inmiddels officieel aangekondigde) GTX 960 zal lanceren om daar een invulling aan te geven.

De specificaties van de MSI website:

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB is uiteraard een PCI-Express x16 3.0 kaart, al zal hij ook op x16 2.0 en oudere aansluitingen functioneren met een praktisch beperkt prestatieverlies. Uiteraard wordt hier gebruik gemaakt van GDDR5, en zoals besproken met 4 GB daar van. De 256 bit band voor geheugen lijkt weinig, en 256 ook een kleiner getal dan de vorige generatie, echter zijn de nieuwe kaarten in staat daar efficiŽnter gebruik van te maken, om het vervolgens niet als beperking te laten functioneren.

De kloksnelheden van deze MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB in de “Silent Mode” zijn gelijk aan de kloksnelheden uit de bovenstaande tabel. Uit de fabriek staat de kaart echter in de Gaming mode, waarbij dus al een kleine overklok wordt uitgevoerd. MSI laat je via de meegeleverde software eenvoudig een overklok van zo’n 8.5% uitvoeren in de OC modus, wat we zo direct zullen bekijken. Het geheugen draait standaard op 7 GHz, en wordt bij het overklokken door de MSI software niet aangepast. Voor alle zekerheid: De overklok-modus die de MSI Gaming App toe past heeft geen gevolgen voor je garantie.

Je kan een maximum van 4 schermen aansluiten via de 2 DVI poorten, HDMI poort, en DisplayPort-Port. Let voor de zekerheid even op de specificaties mocht je denken ‘even’ 4 4K Monitoren aan te sluiten, want er zitten een paar beperkingen aan.

Hoewel de GTX 970 een TDP van 145W heeft vereist deze kaart toch een 8-pin en een 6-pin aansluiting nodig, en MSI raadt een 500 W voeding aan. Nu weten we dat die voedingsadviezen niet bijster nuttig zijn als je zelf enige kennis hebt, maar het is een veilige marge voor de onwetende consument. Mocht je willen, het is mogelijk de GTX 970 in een SLI en een 3-way SLI opzet te gebruiken. 4-way SLI blijft het domein van de GTX 980, maar dan praten we over bijzonder exotische systemen.

De kaart heeft een beperkte lengte van slechts 269mm, geen absurd grote kaart dus, en zodoende te gebruiken in de meeste populaire behuizingen van dit moment.

Niet genoemd in de specificaties, maar wel op de feature-pagina, is de nieuwe Twin Frozr koeler van MSI. Deze maakt gebruik van nieuwere en grotere ventilatoren, en heeft tevens een ander design mee gekregen. Deze Twin Frozr V zou, uiteraard volgens MSI, aanzienlijk beter moeten koelen dan de voorganger. Bij lage load blijven de ventilatoren echter stil staan, om zo een geheel stil systeem mogelijk te maken. Klinkt interessant, al waren de Twin Frozr IV kaarten van de vorige generaties tijdens lage load dusdanig stil dat ik zelf er de noodzaak niet zo van in zie. Een ander onderdeel van deze nieuwe koeler is de “SuperSU Heatpipe”, een zogenaamd betere warmteverspreider dan voorheen. Hoe het ook in de praktijk mag blijken, in elk geval krijg je “meer heatpipe” dan standaard.

Uiteraard wordt gebruik gemaakt van goede componenten zoals Solid Caps en Super Ferrite Chokes, al heb ik in geen tijden een GPU gezien die dat niet heeft. MSI benoemt deze “Military Class” componenten wat een lange levensduur zou moeten waarborgen. Garantie bedraagt zoals bij praktisch alle grafische kaarten tegenwoordig 2 jaar.

MSI heeft hun verpakkingen altijd wel op orde. Het is een aardig pakketje om te zien, uiteraard aangevuld met de nodige kreten. Zo zien we wederom “Gaming” benadrukt, en uiteraard ontbreekt de MSI Draak niet. Ook erg fijn dat de kaart wordt aangeraden door “Fnatic”, een team wat zich terug trok uit het CS:GO toernooi op Dreamhack na wat minder chique acties. Ik vermoed dat MSI vast heel blij is met dat soort flapperds ;)

In de verpakking vinden we een zwarte doos, met in eerste instantie de accessoires: Een driver en software CD, een product guide, een handleiding, een 6-pin naar 8-pin verloopstekker, en een VGA->DVI adapter.

Daar onder vinden we nog een laag schuim, en daar weer onder zien we de GPU zelf. Ruim in het schuim, en uiteraard in een antistatische zak.

De grafische kaart zelf ziet er m.i. erg goed uit. De nieuwe en iets grotere ventilatoren vallen op, en hoewel het design flink anders is dan de Twin Frozr IV, is het nog altijd wel duidelijk herkenbaar MSI. Op de linker ventilator zien we de MSI Draak nogmaals, en de letters MSI sieren de andere. Als je goed kijkt zie je wat MSI bedoeld met de “Torx” ventilator, waarbij sommige fan-blades een aparte kronkel maken. De heatpipe, of eigenlijk de “SuperSU Pipe” valt ook goed op met zijn stevige afmetingen en extra boog.

Aan de achterzijde zien we een zwart PCB, maar verder weinig echt spannends. Helaas geen backplate wat ik wel graag zou zien bij een kaart van 350 euro. Wat aansluitingen betreft zien we een 6-pin en 8-pin aansluiting om de GPU van prik te voorzien, en aan de achterkant van je systeem zien we twee DVI, een HDMI, en de DisplayPort aansluiting. De DVI-D poort kan eventueel worden gebruikt om een ouder VGA scherm nog aan te sturen. Verder kan ik geen andere functionaliteit waarnemen, zo lijkt bijvoorbeeld een dual-bios te ontbreken. In de praktijk zelden een echt gemis tenzij je met custom biosjes aan de slag wilt gaan.

De “kicker” van de MSI GTX 970, of eigenlijk de Twin Frozr V koeler, is het MSI logo welke je normaliter ziet bij een windowed case.

Wat is daar spannend aan zie ik je denken… nou:

LEDs! Jawel, het logo licht op. Tja, het maakt de kaart niet sneller, maar ik vind het wel wat hebben. Nu de vraag of extra LED strip het geheel mooier gaat maken of niet. Vooralsnog is dat een beetje stoeien met de gedachte, want dat gaat enkel zin hebben als deze CM Silencio 652S een window aangemeten krijgt.

Deze LED-strip is van Hollandse bodem overigens, gemaakt door Tweaker ProAce, zie blogje hier.

Laten we de Twin Frozr V ook nog even naast wat Gigabyte alternatieven leggen die in deze vergelijking naar voren gaan komen: De GTX 770 WindForce 3, en de HD 7950 WindForce 3. De andere kaart in deze foto is de MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming, die op termijn ook getest zal gaan worden. We zien dat de MSI modellen wel een ventilator minder hebben, maar dat deze weer een stukje groter zijn. De MSI kaart is sowieso een stukje korter.

Leggen we de Twin Frozr V naast zijn voorganger dan valt uiteraard het nieuwe design op, maar ook de aangepaste vorm van de ventilator-blades.

Bij deze grafische kaart krijgen we dus de MSI Gaming App. Een applicatie die in eerste instantie bedoeld is om de kloksnelheid en ventilator snelheden van de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB aan te passen, maar er zitten nog wat features in.

In de basis zien we de drie instellingen waar je uit kunt kiezen. Klikken en klaar. Je kan echter ook op het sneeuwvlokje klikken, wat de ventilator korte tijd voluit laat blazen om de grafische kaart vlot af te koelen. Klinkt leuk, maar als we straks de temperaturen van deze GPU bekijken klinkt het niet bijzonder waardevol.

De in eerste instantie verborgen opties zijn eigenlijk interessanter, al zijn dit opties die je ook vaak in je monitor menu terug vindt. Zo kunnen we kiezen voor “Eye Rest Mode”, want blauwe tinten reduceert wat rustiger voor de ogen zou moeten zijn. (Ik zeg zou moeten zijn, maar ik heb dan gelukkig ook geen last van mijn schermen). De “Gaming Mode” verhoogt het contrast wat de ervaring moet verbeteren, wederom iets wat persoonlijk is; ik waardeer het zelf, maar niet iedereen is het daar mee eens. De optie zit natuurlijk niemand in de weg.

De “Movie Mode” is in feite Dynamisch contrast, wat constant aan de instellingen zit om een goed beeld te behouden. Klinkt leuk, maar in mijn ervaring zijn deze constante aanpassingen enkel hinderlijk. Goed, ook hier zullen meningen verschillen. De optie om kleurbalans naar wens aan te passen kan uiteraard helemaal geen kwaad, en is een leuke toevoeging.

Om grafische kaarten eerlijk te kunnen vergelijken heb je natuurlijk een vast platform nodig. Ik heb gekozen voor het volgende Systeem:

Een i7-4770k is krachtig genoeg om niet als beperkende factor op te treden in het vergelijken van grafische kaarten. Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-OCs blijven dus in tact (en we zien tevens dat al deze kaarten een factory-OC hebben). Verder overklokken en eventueel resultaten die daarbij van toepassing zijn worden in de individuele reviews onder de header “overklokken” besproken. Alle benchmarks worden uitgevoerd op 1920x1080p tenzij anders aangegeven. Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen ook drie maal uitgevoerd, waarbij het gemiddelde wordt weergegeven. Bij grote afwijkingen tussen de onderlinge resultaten wordt de benchmark nogmaals meerdere malen uitgevoerd om zo zeker te zijn van een betrouwbaar resultaat.

Omdat het niet praktisch is in alle grafieken de gehele naam van elke kaart te gebruiken maak ik gebruik van afkortingen, in deze tabel zie je de exact gebruikte kaarten en de gebruikte drivers.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. De meeste games in deze vergelijking zijn echter al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimialiseerd is voor die game is niet heel groot. Het is echter sowieso onvermijdelijk: Soms zullen er nu eenmaal nieuwe kaarten uitkomen die nieuwere drivers vereisen om te functioneren. Ook in het geval van de GTX 970 heb ik nieuwe drivers moeten installeren om de kaart correct te laten werken. De 1080P resultaten van de GTX 770 zijn bij de oudere driver behouden, bij de 1440p tests maakt ook deze gebruik van de 347.09 driver.

Vanwege het grote aantal resultaten worden deze gesplitst in meerdere onderdelen, om te beginnen met deze synthetische resultaten. Deze data geven relatieve krachtverschillen aan, en kunnen ook worden gebruikt om resultaten met andere kaarten in andere reviews tot op zekere hoogte te vergelijken (let natuurlijk even op verschillen in de testsystemen, drivers, etcetera).

Laten we beginnen met toch wel de single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike.

De MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB komt meteen goed uit de startblokken, en laat weinig over van de concurrentie. De kaart die hij op volgt, de GTX 770, ligt ruim achter, en ook de R9 290 loopt nog een kleine 10% achter. Over het echte mid-range segment hoeven we het eigenlijk niets eens te hebben.

In de twee populaire Unigine benchmarks, Valley en Heaven, zien we dat AMD met de R9 290 toch heel even de leiding neemt wanneer we alle instellingen op het maximale zetten. De rest blijft wederom een flink eind achter.

Vertalen we deze data naar Frames per Seconde (FPS), dan zou zowel de R9 290 als de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB soepel speelbare resultaten geven, ware het niet dat deze benchmarks niet speelbaar zijn.Voor de aardigheid ook deze benchmarks maar even draaien op “normal” settings:

Grotendeels vergelijkbaar, al zien we dat hier de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB de AMD R9 290 net voor blijft. Vertalen we dat wederom in frames per seconde, dan zien we dat praktisch elke kaart deze benchmark soepel op gemiddelde settings af kan spelen. Een aardig begin voor de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB.

Alle games in deze test hebben een geÔntegreerde benchmark, dit zorgt voor een eerlijke vergelijking tussen de kaarten, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek. Wanneer de optie aanwezig is wordt PhysX en Tesselation uitgeschakeld. Gezien dit echte Nvidia features zijn (en waar veel games geen, weinig, of slecht gebruik van maken), en dit aparte resultaten op kan leveren, blijven deze twee elementen buiten de vergelijkingen.

De eerste benchmark is Stalker: Call of Pripyat, een wat oudere game met meerdere mogelijke benchmarks. De meeste benchmarks zijn dusdanig licht dat elke grafische kaart speelbare resultaten neer gaat zetten, als gevolg zal een GTX 970 of een R9 290 in de honderden FPS gaan lopen, wat geen zinvolle vergelijking geeft. In deze game voer ik dus enkel de zwaarste test uit: De Sunshafts run.

Nvidia heeft hier duidelijk het voordeel boven AMD, en de R9 290 komt niet in de buurt van de GTX 970. De GTX 770 zit er echter bijzonder dicht op. Nogmaals, dit is een wat oudere game, dus we gaan nog even rustig verder. BioShock Infinite is ook niet het meest recent, maar wel een breed gebruikte benchmark, en tevens grafisch strak om te zien.

BioShock staat bekend om goede framerates, en dat zien we in deze grafiek ook goed terug. Zelfs met alles op max komt een GTX 750Ti met soepel speelbare resultaten. De GTX 970 slaat ditmaal een gigantisch gat met zowel de R9 290 als de GTX 770. Het maakt de ervaring in deze game niet beter, maar hij begint zijn spierballen te tonen. Springen we echter van de lichtste test naar de zwaarste; Hitman Absolution op Ultra met MSAA op 8x, zetten we meteen even zware druk op die spierballen.

Spontaan moet de GTX 970 hard aan het werk, 42 FPS is speelbaar, maar we begeven ons op het randje van wat we willen zien. Ook hier moet hij de R9 290 net voor zich laten. Nu moet je niet vergeten dat MSAA 8x een bijzonder zware load op een grafische kaart is, terwijl het verschil met MSAA 2x in de praktijk amper op valt.

Schakelen we de MSAA terug naar 2x, maar laten we de andere instellingen op het maximale staan, dan blijft de GTX 970 niet alleen de concurrentie heel ruim voor, maar krijgen we ook een lekker soepele game ervaring, ook de R9 290 kan er dit keer niets tegen inbrengen. Naast Hitman: Absolution, is ook Metro Last Light met SSAA aan een zeer zware benchmark die het uiterste van de kaart vraagt.

Ook hier maakt de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB de sprong van “speelbaar” naar “soepel speelbaar” in verhouding tot de R9 290 en de GTX 770. Verschillen van ~20% zijn aanzienlijk in GPU land. In de Thief benchmark zien we wederom vergelijkbare resultaten.

Middle-Earth: Shadow of Mordor is een recentere game, en mocht je die nog niet gespeeld hebben: Wat mij betreft een echte aanrader en zeker ťťn van games waar ik mij in 2014 het meest mee heb vermaakt. Omdat ik deze game pas kort heb kan ik deze enkel testen met de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB en de kaart die hij ging vervangen: De Gigabyte GTX 770. Omdat de GTX 770 2GB werkgeheugen heeft moet de texture-kwaliteit een stapje lager om de game te laten functioneren, maar verder staan de instellingen op Ultra. De GTX 970 doet deze test wel met de 4GB textures.

Shadow of Mordor lijkt goed geoptimaliseerd, of in elk geval voor Nvidia. Beide kaarten zetten keurige framerates neer, al is het verschil op papier tussen de GTX 970 en GTX 770 nog altijd erg groot, en daar zit dus bij inbegrepen dat de GTX 970 met zwaardere textures om moet gaan.

Voor gamen op een enkel 1080p scherm begint echter wel duidelijk te worden wat deze MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB is: Een duidelijke upgrade over de GTX 770 (al zal je wellicht niet naar de winkel sprinten om hem meteen te vervangen), en een wereld van verschil met de goedkopere kaarten in de test. Ook de R9 290 blijft gemiddeld genomen achter, maar die kaart is wel goedkoper. Voordat je direct denkt dat de R9 290 een betere prijs-prestatie biedt, lees eerst nog even rustig verder.

Gezien de resultaten hier boven bij hoge instellingen zou je verwachten dat de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB alle games met medium instellingen met twee vingers in zijn spreekwoordelijke neus doorloopt. Deze resultaten dienen dan ook deels om mensen die een goedkopere kaart zoeken een indicatie te geven van wat zij mogen verwachten van andere chipsets, maar voor de GTX 970 dient het toch als een indicatie van wat je op de lange termijn mag verwachten. Niet iedereen koopt elke 1-2 jaar een nieuwe GPU, en een ruime overcapaciteit geeft dan ook vertrouwen als je deze kaart langdurig wilt gebruiken, en niet per definitie alles op maximale instellingen hoeft te spelen.

Dit keer komt ook de R9 290 er geen enkele keer echt aan te pas, de GTX 970 ligt overal 10 tot 20% voor op de rest. Verder bieden de prestaties genoeg ruimte voor de toekomst zou je denken.

Met de toenemende populariteit van 1440p, 1600p, en 4K schermen zal ook het gamen toe gaan nemen op deze resoluties. Helaas heb ik geen 4K monitor om te testen, maar ik ben gelukkig in de gelegenheid geweest om deze MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB op een 1440p scherm te testen. Wederom was het niet mogelijk om alle oude kaarten weer tevoorschijn te toveren, maar mag de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB het wel op nemen tegen de GTX 770. Ook de resultaten van de GTX 770 zijn hier in combinatie met de 347.09 driver.

Eerst weer de synthetische benchmarks:

Wederom een groot gat tussen de GTX 770 en GTX 970. Vertalen we dit vervolgens in FPS waardes:

Ook dan zien we dat een dergelijke upgrade het verschil kan maken tussen onspeelbaar en speelbaar, en tussen speelbaar en soepel. Maar dan gaan we weer gamen! Eerst het mooie, maar goed geoptimaliseerde BioShock Infinite.

We zien een heel groot gat, maar beide zetten keurige framerates neer. Voor BioShock hoef je dus niet te upgraden, ook niet met een 1440p scherm. Met dergelijke framerates hoeven we medium settings niet eens te bekijken. Dan weer het diepe in duiken en het zware Hitman: Absolution een zetje geven.

MSAA 8x was op 1080p al krap aan, en met de extra druk van 1440p lukt het beide niet om speelbare framerates neer te zetten ondanks het grote onderlinge verschil. Ultra in combinatie met MSAA 2x gaat de GTX 970 al een stuk beter af, met een nette 51 FPS, waar de GTX 770 het krap aanspeelbaar houdt, en met een beetje gestotter de test door moet komen. Neem je genoegen met medium settings dan lukt het beide grafische kaarten wel om prettig Hitman te spelen. Net als Hitman bleek ook Metro Last Light met alle toeters en bellen al een zware druk op 1080p.

Ook hier zien we dat de combinatie van 16x AF en SSAA eigenlijk al te veel van deze kaarten eist, zodra we de instellingen verlagen zien we het verschil tussen de kaarten echter toenemen tot maar liefst 40%. Een kleine verlaging van de AA zal ook hier voldoen om het Ultra-schema verder aan te houden voor de GTX 970, maar met een GTX 770 zal je echt verdere concessies moeten doen.

Kijken we naar Thief, dan zien we dat op 1440p de GTX 970 op de hoogste instellingen niet ver van de GTX 770 af zit op medium instellingen, het prestatieverschil wat we bij 1080p al zagen neemt bij 1440p verder toe. Een waardige opvolger zo lijkt het.

Praktisch hetzelfde verhaal bij Shadow of Mordor, vergeet ook niet dat de textures instelling voor de GTX 770 ook hier iets zijn verlaagd vanwege het gebrek aan geheugen.

1440p is duidelijk een zwaardere belasting dan 1080p, maar met een GTX 970 kom je er toch erg goed mee weg en kan je al deze games op hoge instellingen soepel wegspelen. Je kan eigenlijk stellen dat de GTX 970 vandag de dag voor een 1440p scherm is wat de GTX 770 is 1080p. Als je 1440p scherm van G-Sync is voorzien heb je een extra bonus, want zelfs framerates van ca 30 FPS geven dan een soepele spelervaring. Wel moeten we stellen dat als je de komende jaren wil gamen op deze hogere resolutie, dat een minder krachtige kaart dan de GTX 970 eigenlijk niet aan te raden is. De vraag of de GTX 970 de investering waard is als je reeds een GTX 770 hebt heb ik wel mijn twijfels bij: de verschillen zijn groot, maar vooralsnog te behelpen door een beetje aan de game instellingen te sleutelen.

Waar ik bij de GTX 750 Ti review nog wat tests met lagere resoluties mee nam laat ik deze hier achterwege. Met 1280x1024 had die <150 euro kaart al geen problemen, en een GTX 970 met een dergelijk scherm is simpelweg een onzinnige combinatie. Beter investeer je dan eerst in een degelijk scherm, of als dat geen optie is kan je prima af met een GPU van (ruim) minder dan 200 euro.

Benchmark verschillen tussen een FullHD (1080p) scherm en een 1200p scherm zijn in de praktijk vrij klein, en mocht je een dergelijk scherm hebben kan je deze 1080p resultaten prima toepassen op je eigen situatie, de verliezen in framerates blijven normaliter onder de 10%, dus het doorrekenen is relatief eenvoudig. De conclusie voor gamen op 1200p is vervolgens eigenlijk niet anders dan voor 1080p.

Iets lastiger te bepalen aan de hand van mijn resultaten, maar toch ook redelijk te beredeneren is de ervaring als je wilt gamen met een 4K monitor. Als je de aanzienlijke verschillen tussen 1080p en 1440p hier al ziet dan mag je er van uit gaan dat gamen op de hoogste settings met een GTX 970 op 4K een onrealistisch idee is. In deze review van Hardware.info is duidelijk te zien dat voor 4K gaming op een normale (dus niet eens hoge) instelling je naar een GTX 980 SLI opstelling zal moeten kijken om het soepel speelbaar te maken, waar je dus 1000 euro plus in zal moeten investeren in enkel de grafische kaarten zelf, en dan laat ik de voeding en moederbord dus nog buiten beschouwing. 1600p zal nog haalbaar zijn ten koste van een instelling hier of daar in vergelijking met 1440p, maar 4K gamen is vooralsnog het domein van enkel de meest extreme systemen.

Om de OpenGL performance te testen maak ik gebruik van Cinebench, R15. Deze benchmark geeft (kort door de bocht) het rendervermogen aan van de GPU met applicaties die van OpenGL gebruik maken.

Leuk om te zien dat de prestaties van de kaarten elkaar niet veel ontlopen op dit gebied. Als OpenGL render GPU pakt de GTX 770 weliswaar net de leiding in deze vergelijking, maar het verschil met sub-200 AMD kaarten is praktisch nihil, en voor dat doeleinde de investering dus niet waard.

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft Energy Logger 4000. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een backlit USB toetsenbord, een USB muis, en een USB Headset. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van wat een geschikte voeding voor een systeem in combinatie met deze GPU kan zijn (althans op gebied van vermogen).

Het verbruik is gemeten bij 3 activiteiten:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 5 minuten in idle (Dus niet de slaapstand).
- Het gemiddelde verbruik gedurende de gehele Thief benchmark op Very High.
- Het gemiddelde gebruik gedurende 5 minuten OCCT GPU Stresstest (Vergelijkbaar met Furmark).

Het interessante aan deze OCCT GPU Stresstest is dat de CPU in idle blijft, en dat wij zo dus een redelijke indicatie krijgen van het maximale verbruik van enkel de GPU.

De resultaten:

In idle zien we dat zowel AMD als Nvidia het tegenwoordig erg goed doen, de GTX 970 is daar geen uitzondering op en laat op rustige momenten ook een goed resultaat zien. Vergeet niet dat we niet heel ver terug in de tijd hoeven te gaan om >100W idle game systemen tegen te komen. Voor het verbruik van een beetje gloeilamp blijft je pc dus rustig in idle staan, iets wat overigens nauwelijks veranderd als je een beetje gaat browsen of in Office werkt, al zal je dan wel het verbruik van je monitor moeten meerekenen. Dat de GTX 770 een klein beetje zuiniger was in idle verbaasde mij, maar bij een her-test kwamen dezelfde resultaten naar voren. Dergelijke kleine verschillen zijn helaas lastig om goede conclusies over te trekken.

Zetten we de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB aan het werk dan zien we dat hij, zeker gezien de prestaties, eigenlijk erg weinig verbruikt. Gemiddeld genomen liggen de prestaties ruim hoger dan de GTX 770, maar het werkelijke verbruik ligt zo maar ~10% lager. Ook de R9 280, die wat prestaties betreft helemaal niet in de buurt komt van de GTX 970, verbruikt even veel tot soms zelfs meer. Uiteraard is de mooiste vergelijking die met de R9 290, want de AMD ligt niet alleen wat prestaties betreft achter de GTX 970, maar hij verbruikt ook nog eens flink meer. Omdat de R9 290X (Let op de X dit keer) nog meer verbruikt dan de R9 290, wat prestaties betreft dicht bij de GTX 970 zit (althans, bij 1080p en 1440p), en in aanschaf grofweg even veel kost, is dit een flink voordeel van de nieuwe generatie Nvidia. Op de lange termijn kost een huidige Nvidia oplossing je dus aanzienlijk minder dan AMD.

Een handige vuistregel is namelijk dat 1 Watt, wanneer je dit een jaar lang 24/7 zou verstoken, grofweg 2 euro op de energierekening is. Een verschil van 100 Watt tijdens gamen (en in OCCT zien we bijna 140 Watt verschil, dus het zal in andere games nog toe kunnen nemen), bij 2 uurtjes gamen per dag, kost je dus grofweg 16-17 euro meer per jaar. Dit is een hele vlotte (lees: grove) berekening, maar iets wat we desondanks niet mogen vergeten. Voor de casual gamer valt het uiteraard wat lager uit, maar als je flink langer achter je spelletjes zit kan je een GPU upgrade in 2-3 jaar bij elkaar besparen.

Geen moment tijdens het maken van deze review is een belasting van 300W bereikt, het hoogste wat ik waar heb genomen was ca. 287 W, en dat was slechts een kortstondig moment. Dit is bij het stopcontact gemeten, dus daar zit het verlies van de voeding al in. Een degelijke 300-350W voeding zou normaliter dus voldoende moeten zijn, echter heeft deze kaart een voeding met minimaal 2 6-pin PCI-E aansluitingen nodig (gezien de bijgeleverde 6->8pin adapter) wat we zelden zien bij voedingen met dergelijke vermogens. Als gevolg kom je dan al snel uit bij voedingen van 400-450W en hoger, wat m.i. ook een redelijke aanbeveling is voor deze GTX 970. Zou hou je ook een genoeg ruimte over om een i7 en de GTX 970 zelf te overklokken.

Echt luide grafische kaarten zie je anno 2014 bijna niet meer, en met verminderd verbruik is het uiteraard te verwachten dat de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB het op dat gebied dan ook niet slecht zal doen. Ik heb zelf een Voltcraft SL-200 dB meter, weliswaar geen professioneel apparaat maar toch een prima bruikbaar geval. Interessant zou je denken, ware het niet dat deze kaart totdat hij de 60 graden C bereikt de ventilatoren stil laat staan. Het gevolg: de SL-200 is niet in staat een meting uit te voeren, zelfs niet wanneer je hem tegen de GPU aan houdt komt hij niet boven de (redelijk stille, 33 dBA) omgeving uit. Kortom, de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB is gewoon onhoorbaar. Er is ook geen sprake van een coil-whine, op welk moment dan ook tijdens het testen.

Ook tijdens wat lichte taken, en zelfs tijdens een aantal (of delen van) games hoeft de ventilator vaak niet aan het werk. Pas als je de GPU echt begint te stressen komen de ventilatoren eindelijk een keertje op gang. Deze gaat dan vlot richting de 50% fanspeed, maar zelfs dan nog blijft de geluidsproductie werkelijk minimaal: Met de geluidsmeter praktisch in de behuizing, oftewel luttele centimeters van de apparatuur, noteer ik 36 dBA. Dit is amper meer dan het achtergrondgeluid in de kamer zelfs wanneer alle systemen uit staan, dus wederom een super resultaat. Laat ik jullie wel verzekeren: Een stille PC is heerlijk, en de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB is een mooie basis voor een onhoorbaar systeem. Je kan je vervolgens af vragen waarom de ventilatoren sowieso stil kunnen staan, want zelfs op 50% zijn ze praktisch niet aanwezig, en bij een lager percentage komen ze ook niet in de buurt van de 33dBA. Ik vermoed dat er ergens misschien heel gevoelige mensen zijn, dan wel dat ik ergens een lesje marketing heb gemist.

De gesloten Cooler Master 652S in combinatie met deze MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB zorgt in elk geval voor een systeem welke praktisch niet waar te nemen is zelfs tijdens flink gamen. Hoewel de ventilator op volle toeren absoluut wel aanwezig is, en zelfs een wat onprettig geluid maakt, is er eigenlijk geen goede reden te bedenken waarom je dit ooit zal hoeven horen. Waarom niet zou je denken? Nou, laten we de temperaturen eens bekijken. Na 15 minuten Furmark waarbij de temperaturen al ruimte tijd stabiel waren:

Met bijbehorend screenshotje van (een stukje van) Furmark met een super-pro paint-job-vergroting. We zien hier dat de temperaturen snel een stabiel niveau bereiken (zie de gele lijn) en daar vervolgens ook niet van afwijken. De ventilator houdt dus op z'n gemakje deze keurige temperatuur in stand.

66 graden voor een grafische kaart is amper lauw te noemen, en de enige reden dat hij ook maar zo ver op is gelopen is dat de ventilatoren in de semi-slaapstand blijven staan tot die 60 graden grens. We zien dat de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB bijna 10 graden koeler blijft dan de Gigabyte GTX 770 met WindForce koeler (en dat is ook zeker geen misselijke koeler), wat zowel een compliment aan de Twin Frozr V is als aan Nvidia en hun chip. Deze resultaten worden voor alle duidelijkheid dus behaald met een zeer stil fan profiel, en laten dan ook zien dat er eventueel ruimte is om de ventilatoren nog langzamer te laten draaien als je elke dB je te veel is (lijkt mij zeer onwaarschijnlijk gezien deze prestaties nooit tevoren met een dergelijke geluidsproductie behaald zijn).

Het verschil van bijna met de R9 290 is helemaal interessant, want koeling is altijd sterk afhankelijk van je gekozen behuizing, en laten we ook niet vergeten dat deze R9 290 bij deze 84 graden flink aan het blazen was en dus flink luider was. Nu is deze CM Silencio 652S, voorzien van 3 degelijke ventilatoren en een degelijke processorkoeler, zeker geen verkeerde behuizing, maar we zien duidelijk dat er veel ruimte zit bij de GTX 970 temperaturen. Bij een R9 290, en dus een R9 290X, is dat er eigenlijk niet, en zal je in veel behuizingen moeten investeren in degelijke koeling. Een GTX 970 maakt het je wat dat betreft makkelijker, en mogelijk ook goedkoper. Het maakt de GTX 970 absoluut de interessantere keuze bij compacte behuizingen, of behuizingen met beperktere airflow.

Let op: Overklokken kan leiden tot schade aan je grafische kaart of andere onderdelen, en als je er aan wilt beginnen zorg dan dat je goed bent ingelezen in de materie. Overklokken doe je op eigen risico, en met de kennis dat het gevolgen kan hebben voor je garantie.

Deze kaart komt standaard al met een lichte overklok, en met de meegeleverde Gaming App kan je de kaart vlot en eenvoudig nog wat verder overklokken. Zo behoud je garantie, maar uiteraard speelt deze software het heel erg safe. Dat houdt in: Er zit bijna altijd wel meer in de kaart. Maar goed, applicatie installeren, overklok indrukken, en klaar. Best saai eigenlijk.

Normaliter ben ik wat terughoudend met mijn overklok, liever speel ik het safe. Ik had echter wel positieve verhalen gehoord over de overklok capaciteiten van deze kaarten, en als je niet te wild met de voltages om gaat is het risico uiteraard minimaal. In elk geval een testje waard, al is het maar voor jullie: De lezers. MSI Afterburner installeren, en gaan!

Overklokken met de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB liep voorspoedig… te voorspoedig eigenlijk. Power Limit naar 110%, en vervolgens kleine verhogingen in de Core Clock en flinke stappen in de Memory klok gezet. De eerste korte benchmarks verliepen zonder problemen, en geen artifact of hikje of crash gezien. Ook de temperaturen liepen nauwelijks op, zelfs met het standaard fan profiel. In een uurtje tijd vond ik mijzelf met de volgende settings Afterburner en GPU-Z.

We zien hier dat de default kloksnelheid van de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB, 1114 MHz, naar maar liefst 1337 MHz is verhoogd (Vond het een mooi getal om te stoppen ;) ). Laten we niet vergeten dat een GTX 970 een standaard klok heeft van 1050 MHz. Ook het geheugen is van ~1750 MHz naar 2000 MHz verhoogd (maal 4 voor GDDR5, oftewel de “7 GHz” uit de specificaties is op deze manier maar liefst 8 GHz geworden), en de boost snelheid van de GPU is maar liefst 1473 MHz.

Tijdens het testen met de overklok viel mij echter op dat de Core snelheid tijdens het gamen en de benchmarks continue op ~1500 MHz stond. Vreemd zou je denken, maar op zich… 1.5GHz core? Sexy klinkt het wel! Toen viel mij op dat zelfs bij een iets lagere overklok de kaart nog altijd naar 1.5GHz sprong tijdens load. Zelfs bij een bescheiden +160 MHz in Afterburner (Dit kwam neer op ~1273MHz in GPU-Z) sprong de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB nog naar 1500MHz tijdens het gamen, en tevens werden dezelfde benchmarkscores neergezet als bij de instelling met een flink hogere Core en vCore. Een Core Voltage verhoging van slechts +25 mV was al voldoende om hem stabiel te houden met deze boost (sterker nog: ik denk dat ik hem nog verder kan verlagen), wat ruim binnen welke veilige marge dan ook is.

Enkel een verhoging van de powerlimit, en een +25 mV op de Core, zorgde voor een boost van 1340 MHz. Nog altijd niet verkeerd natuurlijk, maar die +160 was dus nodig om de 1500MHz boost te behalen.

Vreemd is dergelijk overklokken wel, want bij de meeste grafische kaarten kom je al snel prik te kort, en moet je de Core Voltage stevig gaan verhogen om een hogere kloksnelheid stabiel te krijgen. Als niet-te-serieuze overklokker heb ik eigenlijk weinig idee wat nu de echte oorzaak is. Hoewel het niets is om over te klagen zou je toch vermoeden dat er gewoon nog meer in moet zitten wanneer hij zelfs bij een minimaal extra beetje voltage al in staat is 1.5 GHz aan te tikken. Op zich is het resultaat geen schande natuurlijk, en het lijkt er op dat een complete noob gewapend met Afterburner en een sterke drang om alle sliders direct naar rechts te schuiven zijn GPU in elk geval niet kapot kan maken, wat MSI mogelijk wat RMA’s scheelt. Zit er meer in deze chip? Zeer waarschijnlijk wel, maar dan zal je je goed moeten verdiepen in de materie, en mogelijk met de bios of met hardwarematige mods aan de slag moeten gaan, zaken die ik verder buiten beschouwing laat.

Maar goed, wat heeft die extra kloksnelheid tot gevolg in de praktijk? Zowel BioShock Infinite als Shadow of Mordor op 1440p (op de hoogste settings) met factory overklok en met deze 1500MHz boost overklok vergeleken:

~9% hogere FPS in BioShock, 10% in Shadow of Mordor. Een hele mooie winst, en dat zonder dat we risico’s nemen met onze grafische kaart. Overklokken van deze kaart kwam bij mij zeker een beetje apart over, maar het resultaat hoor je mij niet over klagen!

Als je in december 2014 een GTX 970 gaat testen dan is het praktisch onmogelijk om dit in een vacuŁm te doen. De GM204 van Nvidia is bijzonder populair gebleken bij reviewers en bij consumenten, en niet zonder reden. Die redenen kwamen ook in mijn ervaring constant naar voren: Uitstekende framerates op 1080p bij zeer hoge settings, zeer goede prestaties bij 1440p gaming op hoge settings, en dat bij een lager verbruik en een lagere introductieprijs dan zijn voorganger: De GTX 770.

De GTX 970 toont zich een waardige opvolger van de GTX 770, want de prestatieverschillen liggen geregeld rond de 20-25% (en soms nog hoger) en dat is een stevige sprong bij een nieuwe generatie. Daarnaast is de toevoeging van 4GB geheugen ook een stukje zekerheid voor de lange termijn. Het feestje wordt enkel mooier wanneer je ziet dat AMD, met zijn R9 290 en R9 290X, eigenlijk geen antwoord heeft op de efficiŽntie van Nvidia. Het doet pijn in het hart om het toe te geven nadat ik mij jaren lang in het rode kamp heb begeven (Oh het plezier wat ik had van de Mach64 met 1MB VRAM tot en met de HD 4870 met 1 GB), maar het gigantische verschil in energieverbruik maakt de huidige topmodellen van AMD eigenlijk niet te verantwoorden. Of je nu het vanuit het milieu perspectief wilt bekijken of vanuit je eigen portemonnee: het verschil is te groot. AMD is nu aan zet en zal moeten laten zien dat zij niet alleen een sprong in prestaties kunnen maken, maar dat ook met minimaal 30% minder verbruik kunnen doen. Een stevige uitdaging lijkt mij, maar ik hou hoop, al is het maar omdat enige concurrentie voor Nvidia voor de consument goed zal zijn.

Als serieuze gamer kan je eigenlijk niet om de GTX 970 heen. 350 euro is een pittig bedrag, maar de prestatieverschillen met de ~200 euro kaarten zijn gigantisch, en ook de >250 euro kostende R9 290 blijft in de meeste benchmarks een flink eind achter, en dat even los van het feit dat na een paar jaar actief gamen het hogere verbruik je meer kan gaan kosten dan het prijsverschil bij aanschaf. De GTX 980 presteert ongetwijfeld nog een stapje beter, maar kost ook 200 euro meer en in de praktijk zal deze dure upgrade vooral bij de volgende generatie games op een 1440p scherm of groter pas echt een noemenswaardig verschil gaan maken en zelfs dan is het onwaarschijnlijk dat de GTX 980 aan de prijs-prestatieverhouding van de GTX 970 gaat tippen. Een iets goedkopere interessante Nvidia oplossing is er vooralsnog ook niet. Wellicht dat de GTX 960 daar nog verandering in gaat brengen, maar tot die tijd is het voor serieuze gamers die het budget ergens kunnen vinden aan te raden om dat budget richting deze GPU te stoppen.

Los van de prestaties en de zuinigheid, grotendeels inherent aan de GM204 chip zelf, heeft MSI deze GeForce GTX 970 Gaming 4GB goed uitgevoerd. Standaard komt hij al met een leuke overklok, en met de MSI App kan je dat eenvoudig nog een standje hoger zetten zonder garantie te verliezen. Daarnaast doet hij zijn werk, zelfs met deze OC, ook nog eens een keer geluidloos: Onhoorbaar in idle dankzij de ventilatoren die uit zichzelf stoppen, maar zelfs tijdens de zwaarste benchmarks zal je met je oren de behuizing in moeten om te kunnen horen of de ventilatoren wel draaien. De warmteproductie is verder dusdanig laag dat je deze kaart in de meeste behuizingen kwijt gaat kunnen zonder direct te hoeven investeren in extra koeling, en investeren in een aftermarket GPU koeler is ook totaal niet interessant of nodig. Hoewel het geen super compacte kaart is, is 269mm in de meeste behuizingen toch prima te passen. Let enkel op bij behuizingen die een beperking hebben in de breedte, want de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB is wel wat breder; in een ATX toren zal het nimmer een punt zijn, maar bijvoorbeeld de BitFenix Pandora die hier naast mij staat is te smal voor deze kaart.

Verder rest nog de beoordeling van de uitstraling en de verdere overklok-capaciteit. Wat de looks betreft: De MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB ziet er gewoon gelikt uit, en de toevoeging van het wit verlichte MSI logo zal ongetwijfeld populair blijken. Je zit wel aan een rood/zwarte kleurstelling vast, maar daar valt in de regel wel goed mee te combineren, onder andere met MSI Gaming series moederborden. Wat het verder overklokken betreft, tja, deze kaart is eenvoudig te boosten naar 1500 MHz op de Core, en 8000 MHz op het geheugen, wat zo nog maar eens 10% extra prestaties tot gevolg heeft. Met een beetje sleutelen zal er vast nog iets meer uit te halen zijn, maar 10% meer FPS is al voldoende om de overklokbaarheid “uitstekend” te noemen.

Mijn ervaring met de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB was van begin tot en met dit moment bijzonder positief. Alle aspecten kloppen, en geen moment dat ik echt iets te klagen kon vinden. Het ontbreken van een backplate en dual-bios/bios-switch zijn misschien ergens een beetje jammer, maar de praktische gevolgen daar van zijn beperkt. De GTX 970 is voor mij de koning van het midden-hoge segment, en de MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB is daar een meer dan uitstekende uitvoering van.

Nu genoeg gepraat... let's game! :D

Toegegeven, het was gewoon eens tijd om op te ruimen, maar een leuk plaatje is het wel.

Nog enkele vergrotingen dan, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX970/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX970/x2t.JPGhttps://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX970/x3t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/MSIGTX970/x4t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G?

Meer advertenties

Zoals gewoonlijk weer een top review
Binnenkort maar is kijken hoever me asus strix 970 komt
Dank je :D Ken de Strix niet, gevoelsmatig zal het elkaar niet gek veel ontlopen. Wel een PCI-E aansluiting minder, dus normaliter zou je verwachten dat je hem minder power kan geven. Aan de andere kant, ik had zo weinig nodig m 1500MHz te halen dat die extra stekker daar niet voor nodig zal zijn.
Ik zal zien. Speel zo al alles op max settings op een resolutie van 2560 bij 1080. Extra fps is nooit verkeerd.
Laat het even weten, ben erg benieuwd!

Ultrawide btw, erg leuk, nu ook zo'n schermpje staan. Even wennen, maar in sommige games een erg leuk effect.
Jep, heb nu bij veel games die ik speel de viewboog (weet niet hoe je dat noemt) ook wat hoger gezet. Hierdoor zie je echt meer en er gaat volgensmij amper fps vanaf.
Mwah, zal je wel ~30% kosten, DoF kost soms ook nog wat extra. Maar met een GTX 970 zal je er weinig van merken in de meeste games. Als je al iets gaat merken is het 1 stapje AA minder, en klaar.
viewboog (weet niet hoe je dat noemt)

FOV ( Field of View ) Aantal graden kijkhoek.
Voordeel aan de STRIX is de koeling, die zelfs uitstaat wanneer de kaart niet bijzonder veel te doen heeft. Daarbij heeft de STRIX wel een backplate en een aantal grote heatpipes. Voor mij een erg makkelijke keuze tegenover de standaard uitgeruste 970. Hij loopt iets minder hard (scheelt eigenlijk niets) maar is wel veel stiller, wat ik persoonlijk belangrijk vind.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 16 januari 2015 12:35]

De MSI fans doen exact hetzelfde. Gaan aan bij ca 60 C, en zelfs dan houden ze de kaart koel met een paar procent fanspeed. Stiller dan stil is geen verschil, dus daar zijn ze aan elkaar gewaagd. De MSI heeft 1 extra heatpipe tot zover ik kan zien. Backplate is inderdaad wel een echt onderling verschil.
De STRIX gaat volledig uit. 0% dus. Met voldoende koeling in de case zelf is het eigenlijk onzin dat de meeste videokaarten Łberhaupt de fans nog aan hebben.
Ik quote even mijn samenvatting / pluspunten bovenaan want volgens mij heb je het gemist ;) :

"Onhoorbaar in idle (mede dankzij stilstaande ventilatoren), en praktisch stil onder zware load"

In de review zelf:

"Zo leggen ze de focus op stilte bij eenvoudige taken, door te zorgen dat de ventilator past begint te draaien wanneer de GPU daadwerkelijk serieus warmte begint te genereren"

"...totdat hij de 60 graden C bereikt de ventilatoren stil laat staan"

MSI en Asus (Met respectievelijk de Twin Frozr V en de Strix) zetten beide de ventilatoren stil, dus wat dat betreft weinig verschil. Ik twijfel er niet aan dat de Asus en MSI in de praktijk elkaar nauwelijks ontlopen, maar een unieke feature van de Asus is het dus zeker niet. EVGA doet dat met een nieuwe revisie van hun 970 trouwens ook, en ik verwacht dat we die feature meer en meer gaan zien in de toekomst naarmate GPU's zuiniger worden.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 januari 2015 14:11]

de msi fans staan ook uit, 0% dus onder de 60 graden C
Bedankt een erg goede review +3

Vraagje aan de Tweakers die een Msi 970 hebben, welke ASIC Quality hebben jullie?

Ik heb 72.7% wat mij vrij laag lijkt, mijn vorige videokaarten van AMD had meestal 85+, laatste kaart zelfs > 95.

Enig idee of dit een normaal waarde is? welke waarden hebben jullie?
Dank :D

Heb zelf nog nooit naar ASIC quality gekeken, kan dat straks wel even doen. Moet je dat op stock, factory, of overklok waardes doen? Ik weet er het fijne niet van maar als ik zo even snel google lijkt het dat dat nogal invloed zou hebben?
Bedankt, ASIC kwaliteit is volgens mij het waarde dat opgegeven is tijdens assemblage van het kaart. ASIC is het chip dat videokaarten gebruiken, dus ik denk niet dat overclock invloed heeft.
Ondianks dat ik nog niet helemaal uit ASIC quality ben, lijkt het inderdaad niet uit te maken of je hem bekijkt met hogere/lagere vCore of voltage. Ik vind vervolgens verschillende topics, voornamelijk topics van verbaasde mensen die er geen idee van hebben, maar ook wat topics dat het allemaal weinig uit maakt. Lijkt mij een weinig spannend onderwerp zo.
Frozen to the resque:
Algemeen GPU Overclock Topic #1

ASIC-waardes
Asic waardes zijn een beetje de ''door elfjes bij maanlicht gesmeden waardes'' die worden toegekend aan een kaart door de manufacturer. De waarde kan gevonden worden door in het programma GPU-Z linksboven op het logo te klikken. Het volgende plaatje spreekt voor zich:
Sommige mensen (zoals ik) geloven dat kaarten met een hogere asic waarde beter overclockbaar zijn terwijl anderen dat niet doen. Dit is het beste stukje wat ik op internet heb kunnen vinden over asic waardes:
It doesn't mean much. They use a value found on each chip denoting what they call "quality" during the binning process. It really has no reflection on overclock relative to voltage & temperature, since people with 60% and 80% can clock higher than others with 71% and 84%, while some 78% and 68% are the bottom of the barrel. See what I mean, it has no relationship.

So the chips are binned in complicated process that I don't have all the details on. I'm not an EE in charge of asic validations. Chips have a measured leakage and a temperature operational range, those values are measured and combined to form the hard-coded readable data for 'asic qual'. The chips are assigned a default voltage ID based on the results of leakage testing. For each product in AMD's case there is a range for which the voltages must be set. Here's where it starts getting
Oftewel: Het zegt wat, maar het hoeft niets te zeggen? :D
Ja, een beetje van met zonder jas.
73.2%

Als ik een beetje rondgoogle lijkt dat wel een normale waarde?

Beetje verborgen functie trouwens in GPU-Z, moet je ook maar weten... :D
Wat deed de kaart als je 2 maal 6 pins PEG aansloot?
Geen idee, de Seasonic G-Series 550W heeft aansluitingen voldoende dus had weinig reden om niet alles aan te sluiten ;). Doelde op de meegeleverde 6->8pin adapter in het geval dat je 'slechts' 2x 6-pin aansluitingen zou hebben. Al vraag ik mij nu af of er sowieso nog (gangbare) voedingen zijn met enkel 2x 6-pin aansluiting, en dus niet een 6+2.
Ja ze zijn er, wordt wel steeds minder overigens. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat een 8 prins niet perse noodzakelijk hoeft te zijn. Sommigen meten niet of de twee extra ground aansluitingen zijn aangesloten. In zo'n geval kun je ook net zo goed een 6 pins gebruiken.
Gezien er een 6->8 Adapter bij zit zou je eigenlijk verwachten dat het nodig is, maar ik zal het een keertje proberen als ik de pc toch open moet maken voor eea. Zal ongetwijfeld binnenkort nog wel wat veranderen, zeker gezien de prijs van grotere SSDs momenteel.
Kan er ook zitten voor mensen die het anders niet snappen, scheelt eventuele problemen hiermee. De 8 pin zit er ook alleen maar omdat er mensen zijn die denken dat je dan meer ruimte hebt om over te klokken, niet omdat het nodig of nuttig is.
Een bekend probleem in de PSU hoek. Meer = beter hŤ ;)

Wat de reden is heb ik geen idee van, maakt mij ook niet zo veel uit mits mensen maar weten dat ze twee aansluitingen op hun voeding moeten hebben, terwijl je wat vermogen betreft vaak af kan met een 350-450W voeding die er 'slechts' ťťn heeft. Zal dat ook eens proberen, maar vrees dat het niet gaat werken wanneer je slechts 1x 6 pin aan sluit.

Weet zo 1-2-3 niet meer welke kaart het was, maar had onlangs een GPU met een klein LEDje die groen was wanneer de stekker aangesloten was, en rood wanneer dat niet zo was. Dat soort dingen kan ik nog wel waarderen, zal vast regelmatig vergeten worden om zo'n ding aan te sluiten. Weet jij toevallig of dat ook op enige manier maar kwaad kan?
Nee kwaad kan het niet daar is wel rekening mee gehouden.
als je maar 1 of geen stekker aansluit krijg je meestal enkel zwart beeld, of een error code
Mijn gedachte was precies hetzelfde over de extra pinnen, marketing. Ik weet hoe belachelijk veel invloed die laaste afdeling kan hebben op een product. Het staat echter niet in koeienletters op het doosje en het maakt het product onnodig duur om te fabriceren.

Toch kan ik NIKS anders bedenken dan dat wat ik waarneem een toevallige fout is. Aangezien deze review me geinspireerd had om verder te kijken naar 900 serie leek me toch het leuk mijn observatie te delen en er gelijk een test voor aan te dragen in de hoop dat het wat aan de review toe kan voegen.

Ik ben dan ook vol verbazing reacties aan het lezen van mensen die blijkbaar bang zijn dat ik geen specsheet kan lezen, of nog hilarischer, bang zijn dat ik problemen heb met hoofdrekenen. ;)

@Foritain: Een aansluiting vergeten kan geen enkel kwaad. Blijkbaar piepen de moederborden niet eens meer tegenwoordig, dus tenzij je een fobie hebt voor zwarte schermen of errorcodes is er niets aan de hand. ;)

Veel speelplezier met je hardware!
Hey Foritain,

Ik heb ontzettend genoten van je review. Na het lezen vraag me alleen af of je de kaart ook met 2x 6pins of hebt geprobeerd te voeden. In dat geval heeft de kaart 225 watt tot zijn beschikking. Dit zou meer dan voldoende moeten zijn aangezien je zelfs met een power limit op 110% in princiepe nog steeds minder dan 200 watt zou moeten trekken.

Jammer genoeg heb ik op het moment geen msi gtx 970 gaming tot mijn beschikking om dit te testen. Een real world benchmark zou echter voldoende moeten zijn. Ik verwacht dat de kaart hoogstens wat minder agressief met zijn turbo clock om zal gaan bij 2x 6 pins.

Daarnaast ben ik heel nieuwsgierig of de kaart ook met 1x 8 pins genoegen neemt. In dit geval zou je ook op 225 watt uit komen maar ik weet niet hoe dit intern over de kaart verdeeld word.

Ik hoop dat je de tijd kunt vinden om het te testen, anders zal ik moeten wachten totdat ik zelf het speelgoed in handen heb. ;)

PS: Het klopt dat de kaart geen backplate heeft maar het heeft wel een plaat op het pcb aan de voorkant die ook aan een kant langs de gpu loopt. Ik ga er vanuit dat dit de stevigheid van de kaart ten goede komt.
Asus Strix GTX 970
- minimale verschillen: performance, temp, etc. http://nl.hardware.info/r...us-vs-msi-geforce-gtx-970
- wel een backplate en 1x 8 pins: http://nl.hardware.info/r...i-geforce-gtx-970-kaarten
Dankjewel voor je reactie GoT.

Het enigste wat mij opvalt is dat ik bij anderen de boostclock van de MSI gaming kaart na een overclock steeds naar 1500mhz zie gaan terwijl ik de Asus Strix op 1450 zie blijven steken. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar de Gigabyte windforce met 1x 6 pins en 1x 8 pins gaat ook voorbij de 1500. De windforce komt iets verder maar heeft ook een iets hoger instelbare powerlimit, uit mijn hoofd 112%.

Bij de Asus Strix kan de powerlimit tot 115%, maar baat het de overclock niet. Aan de temperaturen kan het niet liggen als ik de reviews mag geloven. Daarnaast voeden de Asus Strix en de MSI gaming kaart beide de gpu met 6 fases en hebben ze allebij meer dan genoeg ruimte om op een juist voltage in te stellen. Ik vind dit verschil daardoor op zijn minst opmerkelijk.

Als jij het omgekeerde heb meegemaakt, laat het alsjeblief weten.
Ik heb zo weinig kaarten gezien dat ik niks met zekerheid kan zeggen. Bij mij zit er echter wel een trendlijn in. Zonder de kaarten in handen te hebben om de componenten te bestuderen is de power delivery het enigste verschil dat ik waar kan nemen. Het is ook het makkelijkst te testen ;)

Duidelijk een overbodige hoeveelheid informatie. :)

Voor de volledigheid, dit heeft niks te maken met of kaart X beter is dan kaart Y maar puur met mijn passie voor elektrotechniek en ICT. Fijn om te horen dat de videokaart naar genoegen presteerd. Geniet ervan!

Het verschil is inderdaad marginaal, net boven een 3% errorcorrectie.
Toch zal ik, als ik een MSI of Gigabyte kaart in handen krijg, het zeker testen. Nieuwsgierigheid zit nu eenmaal in de aard van dit beestje.

[Reactie gewijzigd door TeddyBrigade op 5 januari 2015 21:54]

Ik ben niet iemand die zowel Asus als MSI heeft, dat zou geldverkwisting zijn.
Ook ga ik niet verder OC-en: Het word heter, luidruchtiger door ventilatie, meer vermogen nodig en je krijgt alleen een paar FPS meer.
Ik speel spellen op "High" en ik denk niet dat je op "Extreme" kan spelen (met gelijk FPS) als je gaat OC-en.
De standaard Asus OC is al beter dan de referentiekaart en al (voor mij) optimaal, vanwege bovenstaande redenen.

De reden waarom ik voor Asus Strix heb gekozen is vanwege: backplate en 1x 8 pins.
Dat scheelt je in ieder geval 1 kabeltje.
De rest is marginaal.

Edit: Ik ga pas OC-en als ik er ook echt baat bij heb.
vb Raspberry Pi: http://tweakers.net/gallery/sys/673470
Maar dit was echt nodig omdat de standaard 700 MHz ARM niet genoeg is voor HD films, met 1 - 1,1 GHz heb je pas een werkend Media systeem.

[Reactie gewijzigd door GoT op 5 januari 2015 15:40]

Leuk upgrade van die RPI :D.

Overklokken ben ik zelf ook altijd terughoudend mee geweest, maar met binnenkort een 4K monitor denk ik dat zelfs die 10% toch wel goed van pas gaat komen, dat is bijna het verschil tussen een GTX970 en GTX980. Dat 1450 of 1500 vervolgens weinig uit maakt lijkt mij inderdaad een correcte gedachte.
Gefeliciteerd met je review van de maand!

Mede deze review heeft ervoor gezorgd dat ik deze kaart heb gekocht (ok.. de kaart zelf hielp ook wel een beetje :P). Bedankt voor je uitgebreide en tevens erg prettig lezende review!
Zou wel erg zijn als de kaart zelf niet zou helpen ;)

Dank, en veel plezier ermee? :D
Veel plezier met de kaart ja! Alle games op hoogste settings, altijd goed ;)
(in eerste instantie speciaal voor Dragon Age Inquisition O-))
In dat geval: Tot over een paar maanden? :P Of valt DA:I wel mee als time-hog?
Behoorlijke time-hog! ;) En dan ben ik ook nog eens eigen baas en kan ik m'n tijden zelf bepalen.. niet goed! Gelukkig zijn er altijd nog wel deadlines 8-)
Beest van een kaart, beest van een review. Alle punten!

Klein foutje ontdekt (bij Stalker benchmarks):
De GTX 970 slaat dit maal een gigantisch gat met zowel de R9 290 als de GTX 970.
Ditmaal is ook 1 woord :)
Dank! En fijn te horen :D

Foutje is aangepast, en ook ditmaal weer wat geleerd ;)
Nog een extra tip van flip:

In het engels is het "this time" of " this time around" meerdere mogelijkheden. Vuistregel die heel vaak op gaat. Is het in het engels twee woorden dan schrijf je het in het nederlands (9 uit 10) aan elkaar.

Top review!
Het zou zo maar (zomaar? ;) ) de reden kunnen zijn dat ik woorden blijf splitsen overigens. Als het aan mij zou liggen zou ik alles graag in het Engels doen ;)

Hoe dan ook een mooie tip om in gedachten te houden, dank! :D
Wat een top review! Ook van mij krijg je de +3.
Ik ben ook aan het overwegen om deze kaart aan te schaffen, alleen werk/game ik op een monitor met een 1680x1050 resolutie. Denk je dat deze kaart misschien wat overdreven is daarvoor, en ik beter af ben met bijvoorbeeld iets als: pricewatch: Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost
Dank! :D

970 GTX is inderdaad wat overkill voor 1680x1050, maar ik weet niet of je van plan bent een nieuw scherm aan te schaffen? Voor zowel gamen als 'werk' zal die extra resolutie vast goed uitpakken? Een R9 280 is op zich niet verkeerd natuurlijk, ook niet voor 1080p, mits je maar genoegen neemt met wat instellingen terugschroeven, denk aan "High" zonder AA voor een soepel ervaring. Voor de resterende ~160-170 euro kan je best een aardig schermpje kopen, maar ik weet niet of je evt. extra budget zou hebben voor een nieuw scherm.

Ik werk zelf al jaren op 2x 1200p, sinds kort op 1440p (wat een verademing is dat), en binnenkort dankzij een mooie prijs bij een actie van HWI naar 4K. Ik zou een scherm upgrade in elk geval overwegen.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 8 januari 2015 10:57]

Bedankt voor je reactie!
Zo te zien is een R9 280 + nieuw beeldscherm aanschaffen een betere optie dan de 970 GT op mijn huidige beeldscherm. Qua prijs kom ik dan toch op hetzelfde uit zie ik.
"High" zonder AA kan er goed mee leven overigens. Vind het vooral belangrijk dat ik Blizzard games goed kan spelen en misschien wat andere titels die niet voor de PlayStation 4 uitkomen. En het lijkt mij dat deze combinatie ook goed overweg kan met wat simpele taken voor Photoshop, Illustrator, After Effects etc.
Ik ben hier erg mee geholpen, bedankt voor je antwoord + toelichting!
Als je foto en video serieuzer neemt wordt het wel lastiger, want een beetje degelijk scherm kost ook een paar stevige centen natuurlijk. WoW, Diablo 3, Starcraft 2 & Hearthstone zijn verder geen zware games voor een r9 280, dus daar geen zorgen.
inderdaad weer een geweldige review, bedankt!

en nog over het doorhangen:

ik herken het probleem zeer zeker met zwaardere coolers, mijn net gekochte hd7970 met arctic accelero extreme plus 2, die buigt ook behoorlijk door, zo erg zelfs dat ik de cooler met tyraps heb moeten verankeren.

zou een backplate dan alsnog extra helpen? als je die bijv. van de voren zelf op je gpu zet?
Nieuwe accelero's hebben er een backplate bij meen ik. Op zich zit er altijd wel wat speling in die PCB's, kneiterhard zijn ze niet, dus niets weerhoud je er van om ze nu evt recht te trekken met wat voor een constructie dan ook, backplate inbegrepen. Moet wel een backplate zijn die dus goed zit, want er zijn genoeg backplate te zien (go google) die gewoon rustig meebuigen. Heeft het voordeel boven een 'hangende' constructie met tie-wraps? Vermoedelijk niet, enkel visueel.
Oke bedankt. Dan laat ik maar zo.

Ik heb een elite 430 case, waar de cooler zo extreem dicht op de hdd cage zit (scheelt krap 0.5cm) dat tyrap gedeelte niet voor de window zit ;)
Ken ze. Zou het geld dan lekker in je zak houden als hij goed zit.
haha klopt, je hebt er een tijd terug een review van gemaakt (daarom heb ik hem ook gekocht)

denk inderdaad dat ik het geld bespaar, kan ik dat mooi besteden aan de nieuwe psu die ik straks haal
Dit is idd een keurige review, van mij krijg je ook de +3. Ik heb zelf een GTX570 en hik al bij Crysis3 tegen de speelbare fps aan. Ik heb nu farcry4 gekregen met kerst en ik wil voor mijn fotobewerking een 2560x1440 monitor kopen. Vroeger was ik een diehard gamer, maar nu meer fotobewerking, maar hou af en toe nog wel eens van wat goeie spellen spelen. Helaas zijn dat altijd de grafisch zwaarste spellen zoals Crysis3, Farcry3, Metro e.d. en wil ook Witcher3 kopen. Dus ik ben toch ook maar overstag gegaan: ik wil ook een GTX970 :) MSI scoort altijd goed (mijn GTX570 is dan ook van MSI) qua temperaturen, dus ik was van plan om ook weer een MSI te nemen.
Ik ben dus sinds lange tijd mezelf aan het verdiepen in de materie en reviews als deze helpen enorm :)
Ik las een review van Guru3d dat de VRM's, ondanks de heatsink, toch ook tegen de 90c worden, daar waar een EVGA of een Gigabyte of Asus niet zo hoog zijn (en deze hebben geen heatsink). Wellicht een rare vraag, maar heb je enig idee waarom die MSI toch een hogere VRM-temp heeft terwijl deze kaart verder meer stroomfasevoorziening voor GPU en memory heeft, en heb je hier iets van gemerkt tijdens je benchmarks?
Wat was voor jou de reden om de MSI te verkiezen boven een Asus of EVGA? Vooral de FTW versie van deze schijnt nůg hogere kloks te hebben, en dan ook nog 2x6 pins. Ging het zich jou ook voornamelijk om de koeling?
GPU-Z geeft soms VRM temp weer, maar bij deze niet dus ik kan het niet zeggen.. Ik zou niet weten waarom -met- heatsinks er een hogere temperatuur zou zijn, tenzij er betere airflow op de VRM zou zijn bij die kaarten. Maar als ik ze vlot bekijk zie ik niet waarom ze koeler zouden zijn. Als ik tijdens load mijn handen in de buurt hou voel ik ook geen gekke hitte of iets dergelijks, aan geen enkele kant. Ik zal wel eens kijken of ik wat meer uit kan vinden, of misschien toch maar eens zo'n heat-gun overwegen :D

Wat merken onderling betreft, blijft erg lastig. Beestje blijft vaak bij wat hij kent vermoed ik? Ik had jaren lang Sapphire kaarten, mijn dame ook. In de Radeon HD7xxxx serie is dat toen Gigabyte geworden, ik weet niet of dat door de koeler kwam, of door de prijs, of door levertijden, maar het ik vermoed 1 van de laatste 2. De GTX 770 is toen ook vanzelf maar Gigabyte geworden zolang de prijs ok was, het feit dat de 7950 beviel, en de lekker zwarte uitstraling. GTX 760 werd bij puur toeval MSI, en nu dus een 970 ook. Ik heb nooit EVGA gehad, dus zelden ook overwogen. Ik moet wel zeggen, met een paar uitzonderingen in recente jaren daargelaten, dat ik nooit het gevoel heb gehad dat er echt miskopen tussen zaten. Reviewers testen ze vaak naast elkaar en vallen onderlinge verschillen iets meer op, maar als ik naar recente reviews kijk van Asus, EVGA, MSI en Gigabyte dan doen ze het allemaal wel goed. Sapphire heeft een paar pracht kaarten en wat mindere types, Club3D heb ik ook wat wisselende dingen van gezien (Coilwhine op 3 stuks R9 280? the f...). Galax, Inno3D, etcetera zijn voor mij nooit echt opties geweest, zonder dat ik er een goede reden voor heb anders dan gevoel. En het laatste wat je moet doen is tegen je gevoel in dure dingen kopen, dat heb ik wel geleerd de laatste jaren :D Niet dat het vragen om problemen is, maar -als- het mis gaat ben ik er extra ziek van.

Bij de GTX 970 lijkt het op Tweakers en HWI vooral MSI en Asus wat je in builds terug ziet. Ik weet niet of dat door de betere marketing komt, of dat er een andere reden voor is, maar het is wel opvallend.
Nee het is vaak best wel logisch. Msi maakt nog steeds kaarten waar vaak een goede overclock op te halen is. Bovendien vinden mensen zwart met rood vaak erg mooi.

De asus kaarten worden vaak gekocht vanwege hun stille koelers (echt geen onzin, check de techpowerup/tomshardware r9 280x roundup). :)
Je kunt ook gewoon een 6 pin in het 8pin slot doen hoor (is gewoon compatible al krijgt de gpu wel wat minder voeding). Zo heb ik een GTX 970 van asus op een enkele 6pin laten werken en ging gewoon goed :P.
Zal best voldoende krijgen, daar maak ik mij ook geen zorgen om. Vraag is enkel nog of hij checkt of alles goed aangesloten is, daar moet ik nog een keer naar kijken. Zal best kunnen dat de Asus dat niet checkt en de MSI wel.
Nee een 8pin slot is downwards compatibel met 6pins (andersom niet). Al is het mogelijk natuurlijk dat je met een 6pin in een 8pin slot niet genoeg stroom krijgt.