Specificaties GF GTX 980 (1,216GHz), 4GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G Review

Tomf1 13 januari 2015, 4.026 views

MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G

De MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB is een goed uitziende en erg krachtige videokaart. Ook is de kaart erg stil en koelt goed dankzij de nieuwe Twin Frozr V koeler. Wil je op hoge kwaliteit gamen, dan is deze kaart een erg goede keuze.

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • DirectX 12 ondersteuning
  • Stil
  • Snel
  • Kaart ziet er extra mooi uit met de extra verlichting

Minpunten

• Geen

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Bij deze wil ik MSI bedanken voor het uitlenen van een exemplaar van de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB kaart. Voor de benchmarks heb ik de GTX 980 kaart naast mijn huidige kaart gelegd, te weten de MSI Radeon R9 280X 3GB.

Als we de spcificaties van beide kaarten tegenover elkaar zetten, dan ziet het overzicht zo uit:

GTX 980 vs R9 280X:
http://i856.photobucket.com/albums/ab128/Quarin/MSI%20reviews/Tweakers/980_5.jpg http://i856.photobucket.com/albums/ab128/Quarin/MSI%20reviews/Tweakers/R9280_2.jpg

Het mag niet verbazen dat de GTX 980 videokaart veel sneller is dan de R9 280X. We zetten hier ook de topkaart van Nvidia tegenover de middenklasse kaart van ATI.
De kloksnelheid van de Nvidia kaart ligt 216 MHz hoger dan van de ATI kaart en de boost kloksnelheid ligt 100 MHz hoger. Ook is het geheugen sneller geklokt, met 7010 Mhz voor de Geforce kaart tegenover 6000 Mhz voor de Radeon kaart.

Ook prijkt de GTX 980 met 4 GB videogeheugen, terwijl de R9 280X het hier moet doen met 3 GB videogeheugen. Echter is de geheugenbus van de GTX 980 maar 256 bit breed, terwijl de 280X gebruik kan maken van een geheugenbus van 384 bits.

Gaan we kijken naar het stroomverbruik, dan is het verrassend te noemen dat het verbruik van de GTX 980 lager ligt dan het verbruik van de R9 280X. De GeForce kaart verbruikt maar 165 Watt, terwijl de Radeon kaart een TDP heeft van 250 Watt. Een behoorlijk verschil in verbruik, terwijl de prestaties van de GeForce kaart een stuk hoger liggen.

De kaart wordt verpakt in een doos met de op voorkant het ondertussen bekende thema en logo van de Gaming series van MSI, namelijk het rood met zwarte uiterlijk, tezamen met de draak die in het wit aanwezig is. De groene 980 en de groene balk aan de rechterkant toont aan dat het hier gaat om een kaart van Nvidia.

Op de achterkant achterkant worden een aantal eigenschappen van de kaart getoond. In het oog springend zijn de nieuwe ventilatoren die gebruikt worden, de nieuwe heatpipes, de hybride koeler en de Gaming App die meegeleverd wordt.

Maken we de doos open, dan zien we een inlay doos met daarin de accessoires.

De accessoires die MSI standaard met deze kaart meelevert, zijn:
  • Verloopstukje van DVI naar VGA
  • 1 x Verloopstekker van 6-pins PCI-e naar 8-pins PCI-e
  • Handleiding
  • DVD met drivers en programma's
  • Flyer over de Gaming series producten

Wordt deze eenmaal opgetild, dan zie je een laag beschermfolie. Daaronder zit de videokaart veilig opgeborgen in een anti statische zak.

Als we de videokaart uit de verpakking halen, dan valt meteen de grote koeler op welke zich op de kaart bevindt. Dit is de 5e versie van de inmiddels bekende Twin Frozr koeler die logischerwijs door het leven gaat als de Twin Frozr V. Deze vernieuwde koeler heeft een paar handigheidjes ingebouwd, waarover later meer.

Ook is er verlichting aangebracht in de rand van de koeler, welke het MSI logo laat oplichten wanneer de computer aan staat.

Nog een leuk detail van de kaart: er staat de tekst Dragon Army op het PCI slot.

Laten we de GTX 980 en de R9 280X eens naast elkaar leggen om de uiterlijke verschillen te bekijken.

Wat als eerste verschil goed te zien is, is dat de GTX 980 wat langer is dan de ATI kaart. De Twin Frozr V van de GTX 980 is ietsjes verder naar rechts geplaatst dan de Twin Frozr IV van de R9 280X. Ook is het PCB van de Nvidia kaart met 27,9 centimeter iets langer en met 14,0 centimeter ook iets hoger dan die van de ATI kaart, die 26,9 centimeter lang en 12,8 centimeter hoog is. Dit zou echter voor de huidige generatie computerkasten geen probleem moeten zijn.

Ook valt op, dat de ventilatoren ook weer een metamorfose hebben ondergaan. Waar bij de Radeon kaart de fanbladen nog redelijk recht zijn, zijn deze bij de GeForce kaart wat meer gebogen. Verder is te zien, dat de Gaming Series badge die nog aanwezig was op de Radeon kaart niet meer aanwezig is op de GeForce kaart.

Gaan we kijken naar de aansluitingen van beide kaarten, dan is te zien dat ze allebei voorzien zijn van een DVI-D aansluiting. Ook hebben beide kaarten een HDMI poort tot hun beschikking. Echter waar de R9 280X nog een versie 1.4 aansluiting heeft, is de GTX 980 voorzien van een versie 2.0 aansluiting. De kaart is hiermee wat beter voorbereid voor de toekomst, met de mogelijkheid voor het doorgeven van UHD kwaliteit op 60 Hz. Uiteindelijk zijn er op beide kaarten displaypoort aansluitingen aanwezig. Echter bij de 280X zijn er 2 mini-displaypoort versie 1.2 aansluitingen aanwezig, waarbij je toch weer een verloopstuk nodig hebt. Bij de GTX 980 zijn maar liefst 3 volwaardige displaypoort versie 1.2 aansluitingen aanwezig. Het MSI merk welke op de 280X kaart aanwezig is, is niet aanwezig bij de GTX 980. Wel is er op de GTX 980 een MSI Gaming logo te zien op de bovenkant van de kaart wanneer de pc aan staat (zoals al eerder getoond)

Beide videokaarten zijn voorzien van extra PCI-e connectoren, om de kaarten te voorzien van genoeg stroom. De Radeon kaart heeft een 6-pins en een 8-pins PCI-e connector gesoldeerd zitten op de kaart. Op de GTX 980 zijn 2 8-pins PCI-e connectoren aanwezig, wat erg opvallend is. De Nvidia kaart verbruikt namelijk aanzienlijk minder stroom, maar heeft meer pinnen nodig om te werken. Wellicht is hiervoor gekozen om de kaart stabieler te houden voor het overklokken.

Van tevoren kan je er al bijna vanuit gaan dat als de kaarten tegenover elkaar worden gezet in een vergelijking, dat de GTX 980 zo goed als alle tests zal gaan winnen van de R9 280X. Het gaat hier immers over de snelste single-GPU kaart die op dit moment op de markt is. Ik heb toch de kaarten tegenover elkaar getest om de precieze verschillen te tonen.

De tests zijn allemaal uitgevoerd op het volgende systeem:
  • Intel Core i5 4670K @ 3.4 GHz
  • MSI Z87-GD65 moederbord
  • 2 x 4 GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
  • 256 GB Samsung 830 SSD
  • 2TB Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001 HDD
  • Nexus Prominent R kast
  • iiyama Prolite E2473HDS-B1
Voor de Nvidia kaart is de nieuwe versie 344,75 gebruikt, terwijl voor de Radeon kaart alle tests opnieuw uitgevoerd zijn met versie 14,12, de pas uitgebrachte Omega drivers. Voor Thief is tevens een test gedaan met Mantle ingeschakeld, wat voor betere prestaties zou moeten zorgen. Alle tests zijn 3 keer uitgevoerd en een gemiddelde is genomen van de tests, om eventuele pieken of dalen uit de resultaten te filteren. Alle benchmarks zijn afgewerkt met een resolutie van 1920 x 1080.

Ook heb ik de benchmark van Thief gedraaid voor beide kaarten op een MSI X99S Gaming 9 AC moederbord, tezamen met een Core i7 5930k en 4 x 4GB Corsair Vengeance LP geheugen. Er zaten echter geen verschillen in het resultaat tussen de 2 opstellingen.

De eerste test die we loslaten op de kaarten, is 3D Mark 11. De GTX 980 weet bij de performance test een score neer te zetten van 13497, tegenover de 9605 van de R9 280X. Bij de Extreme test is het verschil ongeveer is het verschil procentueel nog groter, namelijk 81,2%.

Ook bij 3D Mark Firestrike is er een erg goed verschil te zien tussen de 2 kaarten. Bij de normale test is het verschil 40%. Dit keer is er ook de extreme test uitgevoerd, waarbij de 980 een 50% betere score neer weet te zetten.

De volgende test die uitgevoerd wordt, is Unigene. Ook hier wordt de kracht van de GeForce kaart aangetoond met resultaten die rond de 50% beter zijn dan bij de Radeon kaart.

Het wordt eens tijd om te zien wat de videokaart gaat doen in de gaming praktijk. We laten een aantal benchmarks los op zowel de R9 280X als de GTX 980 die meegeleverd worden met spellen. Bij deze review zijn 2 nieuwe benchmarks toegevoegd, te weten Grid Autosport en Middle Earth - Shadows of Mordor.

We beginnen de tests met Dirt: Showdown met alle settings op Ultra. Hier is te zien dat de Nvidia kaart toch de krachtigere van de 2 kaarten is met een verschil in FPS van 70%. Je hoeft niet bang te zijn dat je een stuurfout maakt vanwege framedrops.

Pakken we Hitman Absolution erbij, dan wint ook hier de GTX 980 de strijd, zij het met wat minder grote verschillen. Als je echter goed kijkt naar de resultaten van de GTX 980, dan valt op dat er nauwelijks verschil zit tussen de test op High settings en Ultra settings. Het verschil is slechts 2 FPS, wat te verwaarlozen is.

Het volgende spel welke getest wordt, is Metro 2033. Ondanks dat dit een relatief zware benchmark is voor videokaarten, weet de Nvidia kaart zich staande te houden. Op high wordt een score van 79 fps gemeten en op very high komt de teller tot 74 fps, wat zeker speelbaar te noemen is. De Radeon kaart komt tot 51 fps, wat duidelijk een stuk lager ligt.

Dan het nieuwere spel uit de Metro reeks: Metro: Last Light. Deze benchmark is zowaar nog zwaarder dan Metro 2033. Opnieuw is te zien dat de GTX 980 zich staande weet te houden, met fps scores die boven de 70 fps liggen. De R9 280X weet op high maar net boven de 40 uit te komen, maar blijft op very high steken op 35 fps.
Aanvulling op deze metingen is nog, dat (voor degenen die de benchmark kennen) bij de Radeon kaart het laatste gedeelte met het spervuur stotterend verliep, terwijl dit segment met de GeForce kaart erg soepel liep. Wederom een teken dat de GTX 980 een super kaart is.

De volgende game die opgestart wordt, is Thief. Bij dit spel heb ik met de Radeon R9 280X een extra test gestart, waarbij Mantle ingeschakeld stond. Zo is te zien of met deze technologie een hogere score te behalen is in Thief dan zonder Mantle.
Helaas is te zien dat in mijn situatie Mantle een slechtere score behaalt wanneer Mantle aan staat. Hier heeft Mantle dus geen enkele toegevoegde waarde. Wellicht dat het met een mindere processor wel een snelheidswinst geeft.
Als we in deze testsituatie Mantle uitschakelen, dan is de score wel iets beter, maar het haalt het niet bij de score van de GTX 980. Deze komt op very high uit op 84 fps, een verschil van 38%

Nieuw in het rijtje is Grid Autosport. Op den duur zal dit spel de benchmark van Dirt Showdown met pensioen sturen, echter zijn voor nu nog beide spellen meegenomen in de benchmarks. Ook in dit spel laat Nvidia zien dat het een hele krachtige kaart in huis heeft. Ze verpulveren de score van de ATI kaart door het gemiddeld aantal fps te verdubbelen! Ook hier hoef je niet bang te zijn dat je haperingen gaat zien tijdens het racen.

De laatste test is ook een nieuwkomer, genaamd Middle Earth - Shadows of Mordor. Het resultaat is 98 fps op de hoogste instellingen die maar mogelijk zijn. Dit is 50% beter dan het resultaat van de R9 280X.

Met de introductie van de GTX 980 (en GTX 970) heeft MSI ook de nieuwe Twin Frozr V koeler op de markt gebracht. Volgens de fabrikant is er 1,5 jaar aan deze nieuwe koeler gewerkt om de koeler nog beter zijn werk te laten doen bij een lagere geluidsproductie. Een van de features die op de koeler aanwezig is, is dat bij idle gebruik de fans helemaal niet draaien. En wanneer er geen beweging is, wordt er ook geen geluid gemaakt. De videokaart is op dat moment muisstil.
Pas wanneer er een temperatuur van 60 graden bereikt wordt, gaan de ventilatoren aan het werk. Echter begint er dan pas 1 fan te draaien in plaats van beide fans, zoals dit op de Twin Frozr IV wel het geval is. Daar draaien de fans al wanneer de videokaart niet eens aan het werk hoeft. Beide fans van de TF V beginnen te draaien wanneer 1 ventilator de temperatuur niet laag genoeg kan houden.
Wanneer de GTX 980 niets hoeft te doen, blijft de temperatuur ook keurig op 33 graden.
De R9 280X wordt onder dezelfde omstandigheid 32 graden. De fans draaien dan op 1010 rpm, wat niet hoorbaar is.

Gaan we de kaarten aan het werk zetten in een sessie van 15 minuten in Unigene, wordt de GTX 980 maximaal 67 graden. Daarbij draaien beide fans op 1138 rpm. Daarmee is de kaart echt stil en bewijst de Twin Frozr V koeler dat hij het werk zeer goed aan kan. De R9 280X wordt bij deze taak 79 graden, waarbij de fans op 1650 rpm draaien. Daarmee wordt de kaart niet alleen wat warmer, maar maken de fans ook nog wat meer geluid. Nog steeds niet echt hoorbaar, maar de Twin Frozr V koeler is duidelijk de stillere van de 2 koelers.

Dat de MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB videokaart een beest van een videokaart is, was van tevoren al wel te voorspellen. Maar dat de verschillen zo groot zouden zijn, had ik zelfs niet gedacht. De kaart is niet alleen veel sneller dan de R9 280X, hij is ook nog eens stiller en daarbij ook nog een zuiniger! Deze kaart is met recht op dit moment de snelste single-GPU videokaart die er te krijgen is.
De kaart is op het moment van schrijven ¤550 wat vrij laag is in vergelijking met de concurrentie. Daarvoor krijg je wel een erg stille en koele kaart terug, welke er ook nog eens goed uit ziet.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 980 GAMING 4G?

De prijs is niet vrij laag t.o.v. de concurrentie. De prijs is niet te hoog en niet te laag. Het zit er een beetje tussenin. http://tweakers.net/categ...ILEvMUbKKVrIwMTVXiq2trQUA

Hoezo heeft de kaart geen minpunten?
Niet ten opzichte van andere GTX980, maar tov van andere videochips.

Een R9 290 is al vanaf 250 en gemiddeld zon 275 nieuw te krijgen. Tegenover ongeveer 550 voor een GTX980. En die laatste is echt niet dubbel zo snel. Dus ja, een GTX980 is behoorlijk duur.

Op zich is dit een behoorlijk uitgebreide review, alleen dat testen tegenover een alleen een 280X (eigenlijk een 7970 dus) vertekend het beeld een beetje. Als MSI jou een 980 leent hadden ze ook wel een R9 290(X) kunnen lenen voor een beter vergelijk.
Daardoor neem ik jou conclusie van negatieve punten namelijk geen, maar met een grote korrel zout.
Persoonlijk vind ik de 980 tov de r9 290 en GTX780 serie helemaal niet zo spectaculair. Maar dat zie je niet doordat er alleen getest is tegen een midrange kaart.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 14 januari 2015 00:32]

Niet ten opzichte van andere GTX980, maar tov van andere videochips.

Mijn reactie ging over de één-nalaatste zin uit de review:
Dit is niet mijn review. :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 januari 2015 00:44]

Een R9 280X in een sli opstelling is toch goedkoper en sneller ? Alleen verbruikt hij meer energie.
(-Crossfire-) ;)
Maar inderdaad, het kan zijn dat hij op sommige punten sneller is. Energieverbruik is voor sommige juist een issue. En bovendien moet je wel ruimte genoeg hebben natuurlijk, daar waar op het moment veel kleine kasten gebouwd zijn.

Ik heb zelf een 290x in een fractal design node 3, paste maar met 1 type modulaire voeding.

Mooie review, alhoewel ik het wel eens ben wat betreft minpunten, er is altijd wel iets te noteren.

[Reactie gewijzigd door MPJK op 15 januari 2015 00:00]

Vanwaar de vergelijking met de r9 280x, en niet met minstens een 290?
Omdat ik die kaarten helaas niet tot mijn beschikking heb en mijn huidige videokaart een R9 280X is.
Mooie review, alleen zeggen dat er geen minpunten zijn vind ik wat kort door de bocht. De prijs, of in ieder geval prijs tot performance ratio, is vergeleken met kaarten als een GTX970 of R9 290(X) nogal slecht en is iets wat je zeker wel als een (klein) minpunt zou kunnen noteren.

Daarnaast zou je nog kunnen noemen dat deze MSI versie 2x8pins power nodig heeft, terwijl de concurrenten genoegen nemen met 2x6pins of 6+8pins. Aangezien het stroomverbruik van een GTX980 niet hoog is heb je in principe geen hoog wattage voeding nodig, maar door de keuze voor 2x8pins requirement vallen hier toch wat opties af (al zijn het er onder de nieuwere voedingen niet veel).

Ook zou je nog kunnen noemen dat dit soort kaarten, vergeleken met reference stijl blower koelers, de warme van de GPU de kast in blazen. Hierdoor worden andere componenten zoals de CPU warmer, de mate hangt af van hoe goed de airflow in de kast is.

Dit zijn een paar suggesties en til er niet te zwaar aan, de review is verder prima in orde en ziet er netjes uit.
Vreemd dat de GTX 980 in Hitman op high minder min/max FPS haalt dan op ultra :)

edit: zie ongeveer 50% meer performance... snap niet waarom je zoveel verschil niet had verwacht?
Deze kaart is meer dan 2x zo duur dan een R9 280X.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 14 januari 2015 01:02]