Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

The Evil Within Review

Iets te ouderwets

Conclusie

The Evil Within heeft duidelijk sterke en zwakke kanten. Shinji Mikami weet hoe je een goede survival-horrorgame moet maken. De game heeft goede tegenstanders en goed ontworpen levels. Het avontuur is bovendien afwisselend genoeg. Vooral de bosses in de game vergen allemaal een andere aanpak. The Evil Within is meer survival dan horror, waarbij je vooral erg goed op je munitie zult moeten letten. Het is ook zaak om je vaardigheden op te waarderen. Dat het verhaal wat nietszeggend is, nemen we op de koop toe. De bossfights maken veel goed.

Er zijn echter ook de nodige gebreken. De cameravoering is hinderlijk, wat nog versterkt wordt door de vaste aspect ratio die ervoor zorgt dat een groot deel van het scherm ongebruikt blijft. Daarbij komt dat de bediening traag is. Tot slot is het jammer dat Mikami voor een grofkorrelig uiterlijk gekozen heeft. De engine kan beter, en dat hadden we op de PlayStation 4, Xbox One en pc ook graag gezien. The Evil Within voelt wat dat betreft in alles aan als een ouderwetse survival-horrorgame. Met de geneugten van de games van vroeger, maar ook met de gebreken. En dat laatste was volgens ons te voorkomen geweest.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (77)

Wijzig sortering
Voor een oplossing van het widescreen-probleem: http://www.flawlesswidesc...ss_Widescreen#FWSDownload

Werkt perfect, je kan het gezichtsveld vergroten (dus niet dat je als het ware inzoomt).

Lees ook de analyse van Digital Foundry, waar de tweak in wordt vermeld:
http://www.eurogamer.net/...-the-evil-within-face-off
Die zwarte balken ;{
Wat is dat toch voor achterlijke obsessie met die extreme breedlaagbeeld resoluties altijd. Als ik een 16:10 monitor heb, betekent dat ik graag dingen op 16:10 zie, en geen 2.35:1.
Want nu lijkt het alsof ik een deel van mijn monitor voor niks heb gekocht.

Ook dat vertraagde bewegen van Sebastian is gewoon een stupide handicap, het spel heeft genoeg andere elementen om het spannend of uitdagend te maken.

Ik heb wel meer reviews gezien met soortgelijk commentaar. Hopelijk trekt Bethesda zich de kritiek aan, en komt er een update die de problemen fixt.
Het lijkt er bovendien op dat deze game slecht geoptimaliseerd is. Het ziet er niet alleen slecht uit (volgens actuele maatstaven), maar draait niet eens op full-HD (1920x768 PS4 / 1920x640 XBONE) en heeft desondanks een 30FPS lock.

Zo'n titel zou toch makkelijk op 1920x1080 met 60 FPS moeten kunnen draaien...
je verwacht toch niet dat zo'n game op een console op 1080P60FPS gaat draaien, die consoles hebben al moeite om een simpele racing game op zo'n framerate te krijgen op 1080p

edit: console fanboys, know i'm right, yet still downvote me...

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 19 oktober 2014 21:54]

De racegames die er nu op de consoles zijn en dan met name Driveclub, hebben bizar veel details in alleen de wagens zitten (wat wel nutteloos is) wat nog geen enkele PC racer heeft. Namelijk meerdere shaders over elkaar om het koplamp glas bijvoorbeeld exact dezelfde lichtbuigende eigenschappen etc te geven. Het is echt nutteloos maar het zit er wel in. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Races games zijn verre van simpel.

Maar dit is altijd het geval geweest met de eerste lichting van een nieuwe generatie games. Kijk eens naar het verschil van hoe Uncharted 1 op de PS3 eruit zag en uiteindelijk deel 2 en 3.
De PS3 deed al 1080p 60 fps WipeOut HD :)
Mario kart 8 draait lekker op 60fps. En dat is ook en console. ;)
Je geeft me het idee alsof je de graphics van deze game erg indrukwekkend vindt. Het ziet er bijvoorbeeld niet beter uit dan Tomb Raider en Wolfenstein, en die games draaien wel zonder moeite 1080p/60fps. En dat geldt inderdaad ook voor MGS.

Jammerlijk gefaalde poging tot trollen, zullen we maar zeggen. :)
Het draait wel op full-hd, je mag namelijk de zwarte balken niet vergeten,, het actieve beeld is 1920x768 op de ps4... Tja en of een game 1920x1080p/60fps aan moet kunnen ligt gewoon helemaal aan het asntal objecten/detail dat gebruikt wordt. Zou de game niet meer gebruiken als bv op de ps3/xbox360 vergelijkbare game, dan zou het totaal geen probleem zijn om dit op 1080p/60fps te draaien.
Probeer bv maar eens battlefield 4 op ultra te spelen op 1080p op bv een gtx760 2gb (toch nog steeds een kaart van 200+ euro), dat gaat je niet lukken. En toch verwachten mensen tegenwoordig dat oo een wonderbaarlijke manier de nieuwste games dit wel kunnen op een gpu die zelfs mindef is dan dat 8)7
De zwarte balken vergen (praktisch) geen rekenkracht van de GPU en mag daarom niet effectief worden meegerekend. De resolutie van het daadwerkelijke beeld is 1920x768, dus minder als full-HD.

Wat heb je aan een next-gen console als spellen alsnog op sub-fullHD resoluties draaien ? Je verwacht er toch op vooruit te gaan, anders kun je net zo goed voor de PS3 versie gaan en het geld voor een nieuwe console op je spaarrekening zetten.
zoals ik al zei, 1080p/60fps is totaal geen probleem voor de nextgen consoles, hell zelfs voor de ps3/xbox360 is het geen probleem... Maar gooi daar heel veel objecten tegen aan, dan wordt het een groter probleem, je kunt niet verwachten dat je EN gruwelijk mooie graphics/physics EN 1080p/60fps kunt doen, het is het 1 of het andere... Zelfs een doorsnee pc kan dat bij lange na niet.... Mensen hebben gewoon onrealisrische verwachtingen... Persoonlijk vind ik het allemaal al heel erg knap wat ze uit deze hardware weten te persen, en dat terwijl ze nog redelijk in het begin zitten van deze generatie consoles (die veel te snel op de markt zijn gegooid, puur om toch als eerste op de markt te kunnen zijn)...
Het rare is: men klaagt altijd dat de horrorgames niet meer zoals vroeger zijn (ok niet iedereen klaagt daarover, maar het is een vaak terugkomend gemis). En nu is er zo'n game, en veel reviewers straffen die game daarvoor. Al zijn er ook veel positieve reviews (ign, gametrailers,..)
Ikzelf smacht naar een old school horrorgame :D
helemaal met je eens. Ik smachtte ookweer naar een old skool horror game. En deze doet het goed bij mij. Ik vermaak me prima so far. Die zwarte balken irriteren me totaal niet, besturing is ook prima te doen (speel op pc), en grofkorrelig ?? Whats wrong with that ? Lekker gory, best spannend ook. Prima horror game imo.
The Evil Within is een soort actie horror spel in plaats van survival horror. De gameplay lijkt sterk op de oude Resident Evil 4 gemengd met Dead Space en The Last of Us. Het eindresultaat is wel niet zo goed als die 3 games, en het spel voelt eerder slordig aan.

Alien: Isolation lijkt meer op een klassiek survival horror spel, daarmee bedoel ik dus dat er minder shooter, en meer verbergen gameplay in zit.
Totaal niet eens met het ''cijfer'' overigens zijn andere reviewers wel erg enthousiast. Inclusief ik.
Kun je je enthousiasme beargumenteren? Zo voegt je opmerking namelijk niks toe, want niemand zal jouw mening over het cijfer interesseren. De reviewer heeft ook een mening en deze beargumenteert en dat resulteert voor wat betreft de reviewer in dit cijfer, dat overigens niet slecht is.
Het valt me op dat de redactie niet weet waar het spel om draait. Met name het stukje ''sebastian is lomp'' De redactie begrijpt namelijk niet dat het, het onderdeel van de game is om lastig te richten, onverwacht omdraaien van de vijand etc. Moeilijk richten, wegkomen en onvoorspelbaarheid van de vijand is iets wat heel erg cruciaal is in een survival horror game.

Ja zelfs een detective heeft moeite met richten als er een of andere idioot op hem af komt met prikkeldraad rond zijn hoofd.

Zo goed?
Opzich een goede review,
Ik merk alleen op dat een paar negatieve argumenten eigenlijk als "feature's" zijn bedoelt.
Zoals:
De camera + aspect ratio,
Die waren juist bedoelt om minder van je omgeving te zien en het spel ook moeilijker te maken.
Het grofkorrelig en duister disign,
Ik vind zelf dat het erg goed is gelukt en ik vind dat hierdoor de game meer "rauw" eruit ziet.
30fps,
Dit is op mijn pc niet 30fps maar 35fps (?) maar het is niet zo erg als 24fps van een film en het geeft nog wel een beetje het film achtig effect.
De trage gameplay,
Dit is ook echt bedoelt om het tempo te verlagen en juist het daardoor spannender te maken, net zoals in films.
Zelf vind ik het een erg goede game, ik vind hem alleen wel heel erg moeilijk (maar dat zal aan mij liggen).
Dat het als feature bedoeld is wil nog niet zeggen dat we er dan maar gelijk enthousiast over moeten zijn. Bij met name de aspect ratio hebben we het ook zo omschreven; met opzet gekozen, maar wat ons betreft geen geslaagde keuze.
Voor het grofkorrelige geldt hetzelfde. Het kan wel een keuze zijn, wij werden niet vrolijk van die keuze.
Wat de camera betreft; ik kan me niet voorstellen dat men dit als feature bedoeld heeft.
Wat het trage betreft; over het algemeen prima. Het verhoogt de spanning inderdaad en dat past ook helemaal bij de game. Dat je wat langzaam loopt en echt nauwelijks kan rennen; alleen maar goed. We ergerden ons een beetje aan wat onderdelen daarvan. Met name het openen van een deur. Dat je een seconde geen controle hebt over Sebastian nadat je een deur hebt geopend voegt niets toe en wordt al snel alleen maar irritant.
Met name het openen van een deur. Dat je een seconde geen controle hebt over Sebastian nadat je een deur hebt geopend voegt niets toe en wordt al snel alleen maar irritant.
Dit even aanhalen; ik heb de game natuurlijk als early preview gespeeld op Firstlook, maar het viel me ook op. Maar dan op een andere manier (noch positief/negatief) en dat heeft Mikami waarschijnlijk gedaan om de oude feel en look van de Resident Evil games te waarborgen. Resident Evil op de PSX had namelijk ook die 'deuren die traag opende' maar dat was vanwege de laadtijden naar de volgende setting.

In opvolgende Resident Evils werd dit 'truukje' ook toegepast. Echter, de hardware kon de settings veel sneller inladen, maar Mikami koos er toen ook voor 'omdat het aan de sfeer bijdraagt' (ik heb proberen facts erbij te halen via b.v. Wikipedia, maar kon niks vinden; ik haal mijn info uit het verleden van oude artikelen die ik nog weet - )
Lol, nee er werd gezegd dat het spel de fps capped op 30 fps
Ze hebben de PS4 versie getest, vandaar ;)
Jongens, de balken zijn helemaal geen problemen. Het is een feature. Shinji heeft het ooit eens in een interview verteld, het is idd gedaan zoals hier boven staat om je zicht een beetje te belemmeren zodat je dingen als traps net wat moeilijker ziet.

Het is wel irritant in het begin, maar al gauw wen je eraan.

Tevens staat in de review dat je niet onder mijnen kunt lopen, toch heb ik het meerdere keren gedaan.
Quote uit artikel :
Het woord 'zombie' wordt overigens zorgvuldig vermeden; de gedrochten hier zijn infected. Het effect is hetzelfde; je wordt belaagd door hersenloze gedrochten vol puisten, pukkels en vergroeiingen, die doelloos rond lijken te struinen tot ze een onbesmet iemand horen, zien of ruiken.
Beetje zinloos om de term "zombie" te vermijden. De term "Infected" wordt tenslotte ook al in diverse games gebruikt, waaronder "The Last of Us". Ook daar waren het hersenloze gedrochten vol vergroeiingen.
Tja die zwarte zijbalken zijn echt gewoon lelijk. Ze hadden misschien een mooie blur kunnen doen, dan lijkt het meer op je eigen zicht, focus en scherp in het midden en wazig aan de zijkanten.

Typos...

[Reactie gewijzigd door morrowyn op 19 oktober 2014 09:05]

Die zwarte balken zijn mij eigenlijk niet opgevallen, verlichting in de woonkamer stond op zacht en geluid hard, zat lekker in de game. Maargoed dat is misschien het verschil met een 50 inch tv waar je een paar meter vanaf zit en een monitor waar je misschien 90 cm vanaf zit.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 19 oktober 2014 09:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True