Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Het is misschien een vreemde combinatie, een Japanse producer die voor Bethesda Softworks een game maakt. Zeker als die Japanner Shinji Mikami heet en al sinds 1990 games maakt voor Capcom. Mikami werkt nu echter voor Bethesda en maakt een game waarin hij wil terugkeren naar zijn roots.

Mocht de naam Mikami je niets zeggen: met Resident Evil uit 1996 leverde hij de eerste moderne survival-horror-game af om daarna ook aan veel van de opvolgers mee te werken. Jaren later zou hij bij Capcom ook nog een bijdrage leveren aan games als Devil May Cry en Vanquish. Na zijn werk aan Vanquish begon Mikami aan een nieuw avontuur. Hij begon voor zichzelf en richtte Tango Gameworks op, een nieuwe, in Tokio gevestigde studio. Met die zelfstandigheid was het snel gedaan, want nog geen halfjaar na de oprichting werd Tango al ingelijfd door het moederbedrijf van uitgever Bethesda.

Snel daarna volgde de aankondiging van Zwei, de eerste game van Tango. 'Zwei' bleek de werktitel van de game die inmiddels als 'The Evil Within' door het leven gaat en in 2014 op de markt komt voor Windows, en voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. Vandaar dat we de game nog niet mochten spelen toen we bij Bethesda waren om Wolfenstein: The New Order uit te proberen. De uitgever wilde wel alvast laten zien wat de plannen met The Evil Within zijn of liever: wat Mikami met de game van plan is, hoewel de oude meester zelf niet aanwezig was.

Zoals vroeger

The Evil Within is echter wel zijn visie en misschien ook zijn laatste kunstje, want Mikami heeft aangekondigd dat het de laatste game wordt waarbij hij als director betrokken is. Van die game wil hij weer een echte survival-horror-game maken, net zo spannend en beklemmend als de eerste Resident Evil. Dus geen halfbakken shooter, zoals de laatste jaren gebruikelijk was. Waarom Mikami daarbij voor Bethesda koos? Vast vanwege de enorme westerse markt, maar misschien ook vanwege de techniek die Bethesda in de aanbieding heeft. Door de deal met Bethesda kan Mikami immers gebruikmaken van id Tech 5, de engine die id Software maakte voor Rage, al heeft de studio de engine naar eigen zeggen inmiddels flink onder handen genomen.

De aankondiging van The Evil Within

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True