Door Jurian Ubachs

Redacteur

CoD: Advanced Warfare Preview

High-tech viert hoogtij in Call of Duty

21-06-2014 • 08:00

79

Multipage-opmaak

Invloed van Dead Space

Na de aankondiging van Call of Duty: Advanced Warfare hinkten we op twee gedachten. Aan de ene kant vonden we de nieuwe setting rond Private Military Companies, met Kevin Spacey als leider van de PMC Atlas, erg interessant. Aan de andere kant neemt Advanced Warfare de Call of Duty-serie weer verder mee de toekomst in, wat gepaard gaat met een grotere focus op high-tech wapens en gadgets. Wij, en veel gamers met ons, hoopten juist dat er weer eens een Call of Duty-game zou komen waarin iets meer 'back to basic' werd gegaan. Minder invloed van techniek en een grotere rol voor het mikken en schieten.

Dat is niet gebeurd, en daarmee is het uitspreken van wensen en persoonlijke voorkeuren voorbij. Met Advanced Warfare geeft ontwikkelstudio Sledgehammer Games voor het eerst zijn eigen visie op de Call of Duty-serie. De ontwikkelaars van de studio speelden al eens tweede viool, bij de ontwikkeling van Call of Duty: Modern Warfare 3, maar Advanced Warfare is de eerste 'eigen' Call of Duty van de studio. Activision spoort de ontwikkelaars daarbij aan gebruik te maken van eigen ideëen, al is een duidelijke Call of Duty-basis ook wel te zien in Advanced Warfare.

Toch worden er voor dit spel andere keuzes gemaakt dan waar de andere Call of Duty-studio's, Infinity Ward en Treyarch, in het verleden op in hebben gestoken. Zo wordt de singleplayer-modus van Call of Duty vaak gekenmerkt door een verhaal dat vanuit meerdere perspectieven wordt verteld, waarbij de speler ook verschillende soldaten onder zijn hoede krijgt. Dat ligt in Advanced Warfare anders. De speler speelt een soldaat genaamd Mitchell, en dat blijft het hele spel, dat een aantal jaar beslaat, ongewijzigd. Volgens Sledgehammer helpt het de focus op verhaalgedreven gameplay. "Een pagina uit het Dead Space-playbook", aldus de ontwikkelaars, die daarmee iets van hun roots verklapten; een deel van het ontwikkelteam van Sledgehammer is afkomstig van EA's Visceral Games, dat in het verleden verantwoordelijk was voor de Dead Space-games.

Uiteraard niet veranderd is het feit dat Call of Duty een samenspel blijft van singleplayer en multiplayer, en net als voorheen is de E3 niet het podium waarop de multiplayer geëtaleerd wordt. Toch kan er al het een en ander worden afgelezen aan de gameplay, zo beamen ook de ontwikkelaars van Sledgehammer. "Er zijn aparte teams voor de singleplayer en multiplayer, maar daar is natuurlijk veel samenwerking tussen. Beide teams leren van elkaar en gebruiken dingen van elkaar." Dat betekent ook dat diverse elementen uit de singleplayer ook een rol zullen krijgen in de multiplayer. Welke elementen dat zijn, zullen we echter pas later dit jaar zien.

Korea, Bulgarije en San Francisco

Het singleplayer-avontuur speelt zich op verschillende plaatsen op de wereld af. Dat viel al op te maken uit de trailer die vrijgegeven is bij de aankondiging, maar op de E3 zagen we een aantal van die omgevingen live in actie. Dat begon in Zuid-Korea, waar je midden in een groot stedelijk gebied neerkomt, juist op het moment dat Noord-Korea de aanval heeft geopend op zijn zuiderbuur. Daarna zagen we ook nog een level gesitueerd in de bossen van Bulgarije en een stuk gameplay op en rond de Golden Gate-brug in San Francisco.

Orkaan

Het Korea-level was ook al uitgebreid te zien tijdens de persconferentie van Microsoft. Van de drie levels toont het Korea-level het best het type gameplay waarin Call of Duty in de singleplayer altijd al heeft uitgeblonken: een orkaan van chaos, lawaai en spektakel. Vanaf de eerste tot de laatste seconde is het geen moment stil. Sterker nog: het geluid maakt indruk, en dat is geen toeval. Sledgehammer claimt 'de beste audio ooit in een schietspel' te hebben, en afgaande op de demonstratie op de E3 kunnen we daar moeilijk tegenin gaan. Natuurlijk helpt het dat het volumeniveau in het presentatiehokje op standje 'trillend de kamer uit' stond, maar het geluid van inslaande kogels van een sluipschutter klonk bijvoorbeeld daadwerkelijk indrukwekkend.

Call of Duty Advanced Warfare

Ook was Korea het eerste toneel van de vele technische snufjes waar je in Advanced Warfare mee te maken zult krijgen. Vooral de 'boosters' onder de voeten van de soldaten lijken een belangrijke rol te gaan spelen in de gameplay. Dankzij de boosters kunnen soldaten grotere sprongen maken, maar ze kunnen ook een landing verzachten als je eens van grote hoogte naar beneden springt. Het maakt dat het level-design in deze Call of Duty verticaler is dan ooit tevoren, en dat lijkt ons typisch een element dat zijn weg ook gaat vinden naar de multiplayer.

Instelbare granaat

Datzelfde zal gelden voor een groot aantal van de overige technische snufjes. Zo zagen we een instelbare granaat, waarbij de speler kan bepalen wat de functie van de granaat op een bepaald moment is. Je hoeft dus niet meer te kiezen wat voor soort granaten je in je uitrusting stopt, je kunt op het moment suprème bepalen wat je nodig hebt. Daarbij vind je interessante functies, zoals een granaat die zelf een doel zoekt en een granaat die alle vijanden in de omgeving scant en weergeeft.

Call of Duty Advanced Warfare

Ook je schietgerei komt moderner voor de dag dan ooit tevoren. Zo wordt bij bepaalde guns je resterende ammunitie in real-time aan de zijkant in beeld gebracht. Nog veel hipper is natuurlijk het wapen dat 'directed energy' afschiet, als was het een laserwapen. Dit wapen kan bovendien dwars door muren schieten en het zorgt op die manier dus ook voor extra dynamiek in de gameplay.

Futuristische voertuigen

De futuristische wapenuitrusting stopt natuurlijk niet bij geweren en wapens. Zo zagen we ook een aantal andere voorwerpen, zoals een schild dat kogels van de tegenstander blokt, maar waar je wel zelf doorheen kunt schieten. Daarnaast passeerden aardig wat voertuigen de revue, die al even modern voor de dag kwamen. Wat te denken, bijvoorbeeld, van gigantische 'walkers', of een hoovertank? Die tank blijkt dan ook nog uitgerust te zijn met verschillende kanonnen, waaronder een kanon dat EMP-patronen afschiet waarmee vijandelijke helikopters kunnen worden neergehaald.

Terugdenken aan Pripyat

Het moge duidelijk zijn dat liefhebbers van over-the-top-actie en het spektakel dat Call of Duty al jaren biedt, zich prima zullen vermaken met Advanced Warfare. Toch is dit niet de gameplay die ons het meest wist te raken tijdens de E3. Ook het San Francisco-level, dat het qua herkenbaarheid natuurlijk goed doet, is niet wat ons het meest bijblijft, temeer omdat oorlogje spelen op Amerikaans grondgebied al enkele jaren een terugkerend thema is in Call of Duty en andere schietspellen.

Sluip-missie

Nee, we willen naar Bulgarije. Dat level toonde veel meer originaliteit dan Korea en San Francisco bij elkaar. Het level begint met twee soldaten die zich een weg banen richting de rest van hun team, te midden van veel vijandelijke soldaten. Het devies luidt dan ook: zorg ervoor dat je niet ontdekt wordt. Met behulp van de cloak-functie op hun pak, die af en toe even uitgezet en opgeladen moet worden, sluipen de soldaten door de Bulgaarse bossen. Zo af en toe wordt er een vijand in stilte uitgeschakeld, maar de meeste soldaten worden ontweken. En hoewel het spanningsniveau niet genoeg in de buurt komt om een vergelijking echt te rechtvaardigen, dwalen te gedachten ongemerkt toch af naar het bijna legendarische Pripyat-level uit Call of Duty 4: Modern Warfare.

Call of Duty Advanced Warfare

Het sluipen in Advanced Warfare is een stuk minder spannend dan in dat spel destijds, en dat komt mede door de vele mogelijkheden die je nu hebt. Was je destijds aangewezen op een camouflagepak in hoog gras, nu kun je dus praktisch onzichtbaar worden. Dat maakt het makkelijker. Toegegeven: er zijn scanners die ook gecloakte soldaten kunnen opmerken, maar zolang je die ontwijkt en een oog houdt op het energiepeil van je cloak, kan er eigenlijk weinig gebeuren.

Knallen

Is de rest van het team eenmaal bereikt, dan verandert de missie van tempo. De teamleden onderzoeken een chemisch laberatorium van Atlas, worden ontdekt en ontsnappen daarna met de eerder genoemde hoovertank door zich een weg dwars door een volledig leger heen te knallen. Dat stukje zorgt ongetwijfeld voor wat variatie in de gameplay, maar de verhaaltechnische betekenis is ook interessant: kennelijk speelt Atlas niet helemaal volgens de regels ...

Een laatste punt waar het bij Call of Duty altijd even over moet gaan, is het audiovisuele. Het geluid is sterk, dat noemden we al even. Grafisch lijkt de game vooral wisselvallig, en je kunt vraagtekens plaatsen bij de gemaakte keuzes. Sledgehammer is bijvoorbeeld trots op de gezichtsanimaties, en dat is terecht. Die gezichten zijn mooi en zelfs de pupillen van de personen in het spel veranderen. Heel mooi, maar waarom? Waarom leg je daar de nadruk op, terwijl bepaalde textures, zoals die van grote gebouwen, er lang niet allemaal even goed uitzien? Die gebouwen zie je vaak voorbij komen, maar hoe vaak kijk je een soldaat in Call of Duty echt recht in zijn gezicht? Prachtig dat daar je detailniveau zo hoog is, maar had dat dan gedaan met een onderdeel dat vaak in beeld komt ...

Voorlopige conclusie

Het verhaal rond Private Military Companies klinkt nog steeds goed, en Advanced Warfare belooft alvast een game te worden waarin de tussenfilmpjes op een prachtige manier in beeld worden gebracht. We hadden de grafische focus liever op onderdelen gezien die vaker in beeld komen en die daardoor een grotere rol spelen, zoals grote flatgebouwen, die er nog steeds niet al te mooi uitzien. Met de gameplay kun je twee kanten op. Wie genoeg had van het steeds belangrijker worden van technische snufjes, ziet dat Call of Duty verder de verkeerde kant op gaat. Feit is echter wel dat de focus op high-tech voor wat differentiatie zorgt ten opzichte van de vorige games. Ook is er in de singleplayer duidelijk aandacht voor variatie, met de sluipmissie in Bulgarije als voorlopig hoogtepunt.

Call of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced WarfareCall of Duty Advanced Warfare

Reacties (79)

79
78
39
0
0
31
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Pfft..Insert Generic Future Warfare Game #1333. Alsof we dit nog niet eerder hebben gezien. Wanneer gaat Call of Duty nu weer eens iets origineels doen? Het zou de gehele game industrie een dienst bewijzen als de serie weer eens echt gaat innoveren zoals bij COD 1 en 2. Ga terug naar WO2 en kies eens de conflicten waar niet zo veel aandacht aan is besteed zoals de Blitzkrieg in Europa, iets fictiefs of zelfs een campagne aan de kant van de Duitsers. Immers, niet alle Duitsers waren slecht in de oorlog. Genoeg voer voor een interessant plot.
Multiplayer op grote maps met 128 mensen, vliegtuigen, tanks, auto's afweergeschut, boten, verwoestbare gebouwen en bunkers in de WOII :9~ Zou je Normandië na kunnen spelen, of bijvoorbeeld het innemen van een dorp. Lijkt me echt mooi om bijvoorbeeld twee dorpen te hebben op een map waarbij je het dorp van de tegenstander moet innemen. Of zelfs een mode waarbij je het dorp van je vijand compleet kapot moet maken :D Dat is pas Levelution.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 28 juli 2024 12:13]

Ga dan lekker Battlefield spelen....

Ik vind al het commentaar vrij vermoeiend. Ik ben het helemaal eens met de mensen die terugwillen naar aim, true skills en originele geweren, maar er waren tijden dat mensen dat zat waren... nu is het weer andersom. Ook het feit dat de game altijd een hoog cijfer krijgt wordt aangehaald. Dat klopt. Dat is het namelijk ook waard. Je kunt een game die door honderd miljoen gebruikers veel gespeeld wordt lastig een 6 geven, dat cijfer drijft niet alleen op innovatie. En dat gedoe met DLC.. tsja.. je hoeft het niet te kopen. Ik vermaak me altijd prima met de standaard maps en guns. Ik heb inmiddels alle CoDs gespeeld en vermaak me nog steeds prima.
Dus omdat jij je prima vermaakt met een spel dat al jaren hetzelfde is moet iedereen dat maar doen? CoD heeft in jaren gewoon niets nieuws geïntroduceerd en is feitelijk stil blijven staan op elk gebied. Dus ja, van mij mogen ze wel eens wat nieuw doen.
Dat is precies wat eazi bedoeld. Het gros van de mensen gaf jaren geleden al aan ziek te zijn van WW2 shooters, en nu dat de afgelopen jaren is gehoord en de devs daar gehoor aan geven, gaan dezelfde mensen klagen dat ze te weinig WW2 shooters krijgen. Uiteindelijk is het nooit goed want die mensen blijven altijd zeuren. Bovendien verkoopt de serie goed, en is het grote gedeelte gehecht geraakt aan de opzet van CoD. Van mij mogen ze ook back to the basics, en dan het liefste richting Black Ops 1.
Wat is er tegen om terug te gaan naar aim en true skills? :)

Maarja, vermaak mijzelf nog steeds met Red Orchestra 2/Rising Storm maar dit is een 'small fish' in vergelijking met Call of Duty en de miljoenen die dat verkoopt.

Het is gewoon eens tijd dat COD eens helemaal terug naar de tekentafel gaat en er iets nieuws uit de oven komt. Zelfs chips naturel wisselt wel eens van recept want anders is het na verloop van tijd zo'n eenheidsworst...
Dat is het namelijk ook waard.
Ehm, nee.
Je kunt een game die door honderd miljoen gebruikers veel gespeeld wordt lastig een 6 geven...
Tuurlijk wel. Het cijfer bij een review gaat over wat de reviewer ervan vindt en niet hoeveel nerds het spel spelen. Van CoD zijn er teveel games die niets toevoegen en BattleField heeft teveel bugs. Doe mij maar lekker Destiny :9~
Kuch battlefield 1942 :)
Een modernere versie zou niet verkeerd zijn ;)
Of beter nog; een WO2 game vanuit het verzet. Dus niet assistentie van het verzet zoals in eerdere CoD games, maar echt vanuit het verzet spelen. Heel veel sneak&hide gameplay met daartussen een grotere aanvallende of verdedigende actie.
Oef..nu is er pas een game uitgekomen met dat idee namelijk 'Enemy Front' maar is compleet geflopt en wordt keihard neergehaald door de critici.
Maar komt dat dan van die specifieke game, of de setting? (ik heb die game niet gezien hoor)
De game, en de setting was nogal belabberd uitgewerkt dat ook en ten slotte was het een B ontwikkelaar die toch nog wat aandacht trok omdat het onder the Cry-Engine draait. Het ziet er goed uit maar al het andere in die game is bagger.
Als dit echte ingame screenshots zijn, gaat het er grafisch wel erg goed uit zien.

Maar is dit de Xbox One versie ? Wordt de pc versie grafisch veel anders?
Dit zijn 4K of hoger resolutie screenshots en dus per definitie niet een console versie ;) Aangezien Ghosts op de Xbox One op 720p draaide is dit al helemaal vrij duidelijk lijkt me :P

En nee, de resolutie en wat extra'tjes zullen het verschil zijn, net als alle multiplatform titels op het moment.
Deze game gaat 1080p / 60 fps op de Xbox one draaien dus het zegt eigenlijk niet zo veel hoe ghosts nu draait.
De screenshots zijn hoe dan ook opgepoetst tot een véél hogere resolutie dan 1080p dus zo gaat het er al nooit uitzien op de consoles =p Dat was meer m'n punt. +E3 beelden zijn de laatste tijd niet bepaald betrouwbaar gebleken (Aliens: CM, Dark Souls 2, Watch Dogs anyone?)

Maar als de nieuwe engine op de Xbox One 1080p 60fps draait en in de buurt van deze graphics komt lijkt me dat een hele fijne engine qua visuals voor shooters als CoD!

[Reactie gewijzigd door Brutal1ty op 28 juli 2024 12:13]

en natuurlijk, aangezien Activision flink betaalt wordt door Microsoft, gaat de game niet beter runnen op PS4.
Volgens mij renders als ik het zo bekijk. Teveel detail, teveel filmisch.
Dit zijn geen echte ingame screenshots dat doen ze op elke website van die opgepoetste plaatjes plaatsen om de game goed neer te zetten.Als je het zelf speel is het totaal anders bekijk de plaatjes van Watchdogs en toen van Gta 5 mochten ze willen dat het er zo goed uit ziet.
Offline split screen multi-player met 4! Snap nog steeds niet dat ze dat in ghosts eruit hebben gehaald!
Te weinig kracht op consoles
Op Playstation 3 konden alle vorige cod het aan.. Enkel bij air strike had hij wel wat last. Ga me niet zeggen dat ps4 te weinig kracht heeft om dit te doen. Desnoods low settings bij wijze van spreken!
Een ps4 zal het zeker kunnen :) een xbox1 of degelijke PC ook, echter hebben ze denk ik gekozen het op elk platform hetzelfde te houden, goedkoper en makkelijker voor de ontwikkelaars (helaas)
Om precies die reden draait COD Ghosts super slecht op mijn PC en 5 andere vrienden hun PC's.
Blacks Ops 2 was gelukkig wel prima op elk platform :)
Met 8 jaguar cores op een schamele 1,5-1,8 Ghz is dat nog helemaal niet gezegd. Veel spelers op de map kost al moeite, laat staan splitscreen met 2x input en dus ook 2x zoveel cpu werk op allerlei andere fronten. We weten dat veel spelers op een map flink op de cpu leunt, splitscreen ook. En dan heb je nog het OS.

Maar de echte reden zal wel zijn dat ze iedereen gewoon naar een enkele console met een eigen lidmaatschap en aankoop willen pushen, dat is veel logischer :)
Eigenlijk is het dus Call of Duty, gemengd met een vleugje Tom Clancy's : Advanced Warfighter. Hopelijk zit er ditmaal een fatsoenlijke single-player campaign in met een acceptabele speelduur, anders sla ik deze wederom over. Ik betaal geen € 60+ voor een spel dat hoofdzakelijk leunt op de multi-player waarbij je weer de helft moet bijkopen als DLC.

Zal de reviews t.z.t. in de gaten houden en kijken hoe die er uit zien, hoewel de meeste grote sites toch weer overdadig positief zullen zijn met hun beoordelingen omdat het nu eenmaal een nieuwe Call of Duty-titel is. Dat is blijkbaar al genoeg om op zijn minst een score van 8 / 10 te halen...
"Ik betaal geen € 60+ voor een spel dat hoofdzakelijk leunt op de multi-player waarbij je weer de helft moet bijkopen als DLC"

Ik kan je nu al vertellen dat het zo gaat worden, COD doet ieder jaar het zelfde en om deze reden heb ik de game ook al jaren links laten liggen pure oplichters zijn het!
Eerst mag je 60 euro(op internet natuurlijk wel goedkoper te krijgen) dokken en later komen er nog 3-4 DLC's uit die bij elkaar weer makkelijk 60 euro kosten en een jaar later begint het opnieuw.
Nee ik hou hier niet van en ik vind het echt raar dat de hc fan base van deze serie niet eens een keer in opstand komt tegen deze onzin. Ze worden nog harder in een kont geneukt dat ik als BF speler
Nou zeiken over game waar je alleen een 5 uur campain van doet allee daar kan ik inkomen.

Maar de Cod Mplay is grote set aan mappen. En is daarmee toch zeer compleet.
En een game die je grijs speeld de komende jaar is €120,- niet veel.

Je krijgt een uitgebreide game en DLC erboven op.

Daarnaast als je zoon game grijs gaat spelen dan speel je en koop je veel minder andere games.

Je bent dan heel goedkoop uit voor jaar.

Tenzij je deze game weinig gaat spelen.

BF4 dito ben level 103 en niet omdat ik zo goed ben. Maar de vele uurtjes.
het verschilt ook wat voor gamer je bent, als jij zegt dat je 103 in bf4 gehaalt hebt weet ik al wel dat jij tot een totaal andere klasse behoord. ik game niet elke dag voornamelijk omdat ik er te lui voor ben maar als ik het doe moet het goed zijn, ik kan me ook niet voorstellen dat je een jaar zoet bent met een spel wat WEER niet veel anders is dan de vorige (wat is het 3/4) games.

en ja 120 euro is gewoon veel voor zon spel. veel mensen worden er altijd weer in geluisd bij het kopen van een nieuw spel zoals ik zelf met bf4, sommigen kopen het vrijwel blind omdat 120 euro toch niet veel is en je speelt het vast wel een heel jaar.
ik denk dat je beter voor 10 euro(met ene beetje geluk) Black Ops 2 kan kopen, dit wordt gezien als één van de beste CoD's tot nu toe, maar omdat ik op PS4 speel kan ik geen goedkope spellen spelen, ik zit vast aan de current-gen CoD's terwijl ik met de Modern Warfare en Black Ops series veel meer plezier zou kunnen hebben.
ik zit er over te denken om Killzone te kopen, is nu denk ik nog maar €40 en daarbij krijg je gratis DLC's _/-\o_ (ook binnenkort Co-op).
Voor console bedoel je dan? MW3, BO, BO2, Ghost zijn niet bepaald geliefd op de PC, geen van allen. Extreme performance schommelingen ( terwijl de engine nagenoeg hetzelfde is gebleven ), belachelijke systeemeisen, slechte pc controls, beperkte options, gebrek aan dedi/community servers, geen modtools en een soundengine die overduidelijk ontwikkeld is voor TV's en daardoor raar schaalt naar headsets.

Nee voor de PC gamer eindigde de franchise met MW1. Vanwege de koers die is ingezet na MW1 ben ik enorm huiverig geworden voor het jaarlijkse CoD fiasco. Vooral omdat ik ook al de fout had gemaakt BO2 te kopen, vanwege "Ja BO2 lijkt écht weer op CoD4, aanrader, zeker kopen". Ik laat me niet meer misleiden door de marketing machine, eerst zien dan geloven.. Activision heeft nog een lange weg te gaan voordat ik weer in ze geloof :[

[Reactie gewijzigd door quintox op 28 juli 2024 12:13]

Beetje late reactie :P
Ik bedoelde inderdaad de oudere console versies, van ps3 en XB360, ik doe maar gewoon alsof de CoD's op PC nirt bestaan, de slechtste ports ooit gemaakt. Ik vind CoD een console game die leuk is ommet vrienden te spelen, de battlefield franchise is beter voor pc ontwikkeld en toen geport naar console, maar wel op de goede manier.
120 Euro voor een game is best serieus geld voor veel mensen.. Dat is bijna een maand eten.. gezien ik met 2 persoon nog 225 euro per maand kwijt ben voor boodschappen.

Dus ja jij kan niet bepalen dat 120 euro niet veel is. Al is dat voor jou niet veel.

Daarnaast CoD orgineel koste voor de PC ook iets van 50 Euro.. Daarbij had je later wel een upgarde pakket dat je kon kopen.. Maar mappen werden door de comunitie gemaakt. voor de PC.. dat gedeelte is helemaal weggehaald. dus ja 60 euro is dan best prijzig als je het vergelijkt met games van voor de DLC..

Dan heb ik het alleen voor de PC natuurlijk. .De consoles is DLC mooi mee genomen maar erg prijZig.. als ze een jaar abo van 2 tientjes hadden gedaan. Zouden veel mensen niet zo veel klagen. Dat is wel een werkelijk verschil..
Voor mij uberhaupt geen CoD meer. Zelfs al wordt deze game steengoed (want er zitten wel wat interessante elementjes bij, wellicht) dan nog koop ik 'm niet omdat inmiddels de CoD community zo overduidelijk niet meer bij mij past.

CoD is overspoeld door kwijlende 16-jarigen (en jonger) met een headset op en teveel suiker op. No thanks. Dan kan je nog zoveel game hebben, als dit de mensen zijn waarmee je speelt wordt het altijd een slecht verhaal.

Maar goed CoD wordt natuurlijk geen steengoede game, da's open ramen ingooien. CoD is inmiddels een beetje zoals Heroes of Might & Magic. Wat ze ook gaan verzinnen, de basis is zó bekend en zó verouderd dat je de gameplay kan dromen en alle nieuwe elementen heb je toch wel met een dag gezien. Dan gaat zelfs een nieuwe engine en veel eye candy het niet meer goed maken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 juli 2024 12:13]

Ik heb niet echt wat tegen CoD, maar het moment dat je moet opzoeken welke van de 20 games de nieuwste is en het moment dat je nauwelijks verschil ziet tussen de laatste vijf games, dat is het moment dat het tijd is voor óf een nieuwe franchise óf voor een complete overhaul. Én een nieuwe engine, alsjeblieft.
Mee eens. Altijd een trouwe CoD speler geweest. maar de afgelopen jaren vond ik de nieuwste games niets meer toevoegen. Ik zit dan ook met smart te wachten op een call of duty achtige game, met een verbeterde engine en minder poespas.
ik denk dat ze een nieuwe engine gaan gebruiken, maar nu moeten we met allemaal high-tech wapens gaan spelen.

Laat de futuristische franchises gewoon de futuristische franchises, daar hebben ze veel meer ervaring!
Dit is de definitie van next-gen jongens, wen er maar alvast aan.. wat nou graphics. We gaan gewoon een tijdsvak vooruit. De volgende CoD is op Mars, ik heb gehoord dat ze iets met mijnwerkers en rebellen gaan doen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 juli 2024 12:13]

Misschien wel inderdaad. Maar toch denk ik niet dat ik de enige ben die graag een call of duty achtige game wil zien, die back to basics is.

Zoiets als een call of duty 1, 2 en 4 gecombineerd in een volledig nieuwe engine met een goede feel, zonder dlc's, zonder poespas zoals uav, grenade launchers en helicopters. En juist wél met oldskool objectives, zoals q3, moh, cod1.
Heb net even 9 minuten induction Game Play op YouTube gezien en het lijkt wel een shooting gallery zo makkelijk. Zijn alle single player games zo makkelijk of is alleen deze dat.
De bots zijn waardeloos in CoD. Als je het op de wat lagere standen zet dan vlieg je door het spel heen. Als je het op de hogere standen zet dan gaan ze richting de 100% accuracy maar hun manier van bewegen verandert niet en dan is het opeens extreem moeilijk (en frustrerend).
dat is dus zo jammer aan de Offline matches in CoD, de bots hebben altijd even goede aim, namelijk altijd headshots, het enige verschil tussen de moeilijkheidsgraden van de bots is hoe snel ze hun Cross-Hair op je hoofd hebben gericht.
Ik zou zo graag weer eens een rauwe, basic shooter zien waarbij het echt om mikken en skill gaat en nu krijgen we deze onzin weer. Op zich is dat niet zo vreemd want alle ADHD kindertjes met de aandachtsspanne van een goudvis moeten natuurlijk vermaakt worden. Nou ja, gelukkig zal er altijd COD4 zijn.
Wij spelen nog steeds COD5 WaW :) We vinden het helemaal niets dat modern Warfare. Jammer dat WO2 passé is en er bv geen Vietnam versie gemaakt is. (Oldschool mikken en taktiekjes idd)

Hopen dat er nog genoeg MP blijven spelen dus :P
Er was een periode dat er een hele hoop Vietnam shooters uitkwamen en het goed op weg was om even passé te worden als WO2. Dus misschien dat dat net een goede beslissing was toen. Het zou misschien niet slecht zijn om het nu nog eens te proberen dan, nu die periode toch al behoorlijk achter ons ligt.
Dat bestaat al een poosje: CS:GO.
Insurgency. En is nog nice-price ook. :)
CS games, CSPM, insurgency, red orchstra 2/ rising storm, quake live, shootmania storm. En volgens mij zijn er nog wat meer.

Maar dat zijn wel leukste imho. Een developer van RO2 zei ook dat een generatie van gamers is verknalled door COD. En ga ik deze ook weer gewoon overslaan :D

http://www.pcgamer.com/20...ed-orchestra-2-interview/

Ben het er ook mee eens. Want aimen is ook maar 10% van je gameplay(muscle memory) de rest is hopelijk je brains en instincten. Men moet 1 kogel in de back or hoofd kunnen overleven, geluid geeft te weinig feedback, basic multiplayer map routes; actieve 8, gamehelper mechanics; drones en weet ik veel allemaal.. Toch zeer sneu allemaal, maar de meeste zitten ook niet te wachten op uitdagingen. Maar pure vermaak denk ik.
COD4 is zo veel gehackt dat het niet meer te spelen is...
Goede preview. Jammer dat op de E3 alleen de singleplayer is besproken. De grote hamvraag blijft natuurlijk, wat gebeurt er met de Multiplayer. Hopelijk zijn ze in staat door de nieuwe engine de knelpunten in de multiplayer van de oude quake engine te verbeteren. Als dat zo is dan doet de singleplayer voor mij niet echt ter zake. :Y)
Ik ben normaal niet echt een Call Of Duty fan,maar dit ziet er toch wel aanzienlijk beter uit dan ''Ghosts''' al vind ik wel dat ze wel duidelijk wat ideeën hebben genomen van games als titanfall

Hopelijk zullen sommige wapans die we in de trailer zagen ''UCHE Homing Grenade UCHE'' niet overpowered zijn.

Ligt het trouwens aan mij,of is het screenshot van de tank van lagere kwaliteit dan de rest ?
wat dacht je nog van Killzone, aardig wat gelijkenissen met die game, alleen is Killzone nu nog maar €40 en krijg je gratis DLC, ga dus denk ik daarvoor in plaats van CoD: AW
Killzone lijkt inderdaad nu je het zegt op Cod AW
Helemaal met het ''futuristische wapen'' Gedoe (ik snap nogsteeds niet hoe die gast in de E3 xbox conferentie dat geweer herlaadde
Vast met de R-toets :O
Ja dat snap ik wel,maar je zag niet dat hij een magazijn/clip eruit haalde en er weer in stopte,dat vond ik een beetje vreemd.
Oh btw als je dit soort futuristische high-tech interessant vindt, ga dan ook de film Edge of Tomorrow zien en mss daarna ook Oblivion. Alvast veel kijkplezier :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.