Door Joost Schellevis

NLziet en Videoland Review

Kapers op de Netflix-kust

Videoland Unlimited

De iets oudere lezers kunnen het zich waarschijnlijk nog wel herinneren: de tijd dat ze naar de Videoland om de hoek fietsten om een film te huren en te vaak een boete kregen omdat ze hem te laat terugbrachten. Hoewel Videoland nog steeds fysieke vestigingen heeft, worden er nauwelijks nog fysieke schijfjes verhuurd.

Reden voor Videoland om zich ook op de streamingmarkt te richten; if you can't beat them, join them. Aanvankelijk deed Videoland dat met een pay per view-model, waarbij je per film of serie moest afrekenen. RTL, dat de on-demand-tak van Videoland vorig jaar overnam, ziet echter kennelijk in dat het Netflix-model ook zo zijn voordelen heeft.

Niet dat het bedrijf helemaal overtuigd is; Videoland is straks, als Videoland Unlimited zijn deuren opent voor het grote publiek, half pay per view, half all you can eat. Films die als onderdeel van een abonnement van tien euro per maand kunnen worden bekeken, zijn voorzien van een geel Unlimited-logo; voor de rest moet je dus gewoon betalen, ook als je een abonnement hebt. Overigens is er ook een overzichtspagina met enkel Unlimited-films en -series.

Moederbedrijf RTL is van plan om beide betaalmodellen naast elkaar te laten bestaan, zegt woordvoerster Loes Meys. In een blogpost probeert Videoland uit te leggen waarom, maar het blijft een wat vervelende ervaring om als betalende abonnee geconfronteerd te worden met nog eens een extra betaalscherm als een bepaalde film of serie niet onder het Unlimited-abonnement valt.

Een pluspunt van Videoland Unlimited is dat de dienst net als Netflix persoonlijke aanbevelingen doet op basis van je eerdere kijkgedrag. Volgens Meys zijn de aanbevelingen een 'technisch hoogstandje'. "Met een klein team hebben we het binnen een halfjaar op internationaal niveau gekregen", zegt ze. We konden de dienst helaas te kort uitproberen om te beoordelen hoe goed de aanbevelingen in de praktijk zijn.

Hoewel Videoland Unlimited op het eerste gezicht wat rommelig is, ondersteunt de dienst filters, wat het mogelijk maakt om gedetailleerder naar een bepaald soort films te zoeken, bijvoorbeeld Japans gesproken thrillers met een horrorthema. Dat is een duidelijk voordeel ten opzichte van Netflix, maar ook van NLziet.

Videoland Filters

Aanbod

Videoland Unlimited is twee euro duurder dan Netflix, al is dat binnenkort slechts één euro, omdat Netflix zijn prijzen voor nieuwe klanten gaat verhogen. Hoewel je het verschil van een of twee euro misschien niet direct in je portemonnee zult voelen, is het psychologische verschil tussen een bedrag van één cijfer of een van twee cijfers voor veel mensen waarschijnlijk groter.

Dat roept een belangrijke vraag op. Is het aanbod van Videoland Unlimited zo veel beter dan dat van Netflix dat het die paar euro extra rechtvaardigt? Een antwoord op die vraag is moeilijk te geven, omdat de waardering van het aanbod afhangt van je persoonlijke voorkeuren. Feit is wel dat klassiekers als The Godfather, Pulp Fiction en de laatste twee Lord of the Rings-films wel op Netflix staan en niet op Videoland Unlimited. Veel goede films die wel op Videoland Unlimited zijn te vinden, zijn bovendien eveneens te vinden bij zijn grote concurrent.

Het is waarschijnlijk nog
te vroeg om Videoland af te rekenen op het aanbod

Het aanbod aan Nederlandse films is bij Videoland Unlimited iets groter, maar de populairdere en betere films zijn wel te vinden op Netflix. Het serieaanbod op Videoland Unlimited is matig; echt goede series ontbreken, met uitzondering van wellicht Blacklist en, voor de liefhebber, Baantjer. Heel veel interessante documentaires zijn er ook al niet.

Nu is het waarschijnlijk nog wat te vroeg om Videoland af te rekenen op het aanbod. Bij zijn introductie in Nederland was het aanbod van Netflix veel matiger dan het nu is. Zonder abonnees al rechten op films en series moeten kopen, is een kostbare zaak, dus waarschijnlijk zal het aanbod van Videoland ook verbeteren naarmate er meer mensen abonnee worden. Een gebruiker heeft aan dat soort argumenten echter geen boodschap. Hij wil waarschijnlijk de keuze maken tussen Netflix en Videoland Unlimited, en op dit moment is het aanbod van Netflix voor veel mensen waarschijnlijk aantrekkelijker.

Apps

Nu de dienst nog in bèta is, is er enkel nog een app voor de iPad, maar bij de introductie voor het grote publiek worden ook andere platforms ondersteund, belooft Videoland. Daarbij gaat het onder meer om Android-tablets, maar ook om smart-tv's. Daartoe werkt het bedrijf samen met Samsung, LG en Philips. Ook worden settopboxen van KPN, Telfort, Xs4all, Delta en Caiway van Videoland Unlimited-toegang voorzien. De videostreamingdienst wil 'nog dit jaar' de stap zetten naar smartphones, Apple TV, Chromecast en settopboxen van andere tv-aanbieders.

Beeldkwaliteit

Daar komt bij dat de beeldkwaliteit van Videoland Unlimited niet om over naar huis te schrijven is. De precieze bitrate die Videoland gebruikt, is niet bekend, maar hoog is hij in ieder geval niet. Het beeld stottert en de ondertiteling is niet scherp, en ook niet uit te zetten trouwens. Wie zich wel eens stoort aan de beeldkwaliteit van Netflix, die in veel gevallen toch nog matiger is dan wat er op torrentsites is te vinden, zal zich verbazen over de matige streams van Videoland Unlimited.