Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

De grote vraag bij Wolfenstein: The New Order is of je een beetje van de oude stempel moet zijn om de game te kunnen waarderen. Hij borduurt immers voort op Wolfenstein 3D, de klassieke shooter uit 1992 die een enorme boost gaf aan de populariteit van 3d-games. Het vreemde is dat er na die klassieker eigenlijk helemaal niet zoveel is gebeurd met de serie. Wolfenstein is bepaald geen titel die is uitgemolken.

Eigenlijk was Return to Castle Wolfenstein uit 2001 de eerste echte opvolger, waarna in 2009 nog een game verscheen die simpelweg Wolfenstein werd gedoopt. Vreemd genoeg heeft id Software, de studio die niet alleen met Wolfenstein 3D, maar ook met Doom en Quake successen oogstte, de ontwikkeling van nieuwe Wolfenstein-games steeds uitbesteed aan collega-studio's. Dat gebeurde met wisselend succes. Return to Castle Wolfenstein, gemaakt door Gray Matter Interactive, was goed te pruimen, maar de game die Raven Software in 2009 afleverde was een stuk minder. Tussendoor verscheen nog Wolfenstein: Enemy Territory, de gratis speelbare multiplayer-shooter van Splash Damage uit 2003. Die was oorspronkelijk bedoeld als het multiplayer-gedeelte van RtCW, maar niet op tijd klaar. In eerste instantie zou deze titel daarna als zelfstandige game worden verkocht, maar na nog meer uitstel besloot uitgever Activision om Enemy Territory dan maar gratis aan te bieden. Dat werd een groot succes.

Preview Wolfenstein: The New Order

MachineGames

Ook de ontwikkeling van Wolfenstein: The New Order is niet in handen van id Software, al kan de Texaanse studio inmiddels ook niet meer zelf bepalen waar aan wordt gewerkt. Die beslissing ligt bij uitgever Bethesda, dat id Software in 2009 opkocht. Bethesda gunde de kans aan MachineGames, een onbekende studio uit Zweden. Omdat ook MachineGames door Bethesda is opgekocht, kunnen de Zweden echter wel gebruikmaken van id Tech 5, de meest recente engine van id Software, die de basis vormde voor Rage en die door id wordt gebruikt voor Doom 4. Het recht op gebruik van die engine is enkel nog voorbehouden aan de studio's van Bethesda.

Bethesda toont het verhaal uit Wolfenstein: The New Order.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True