Wolfenstein: The New Order

Inleiding: bij id Software in de leer

Inleiding: bij id Software in de leer

Vreemd genoeg maakt id Software al jaren geen Wolfenstein-games meer. Althans: niet zelf, terwijl het grote succes voor de Texaanse studio toch begon met Wolfenstein 3D, de shooter uit 1992. Pas daarna zou de studio de eerste Doom en de eerste Quake afleveren. Al sinds het begin van deze eeuw besteedt id het ontwikkelen van Wolfenstein-games echter uit aan andere studio's.

Dat geldt ook voor het nieuwe Wolfenstein: The New Order. Dat wordt gemaakt door MachineGames, een Zweedse studio die nog geen enkele game heeft afgeleverd. De studio werd desondanks in 2010 gekocht door het moederbedrijf van uitgever Bethesda Softworks en maakt daarmee deel uit van hetzelfde concern als id Software, dat in 2009 werd ingelijfd. Doordat beide studio's tot hetzelfde concern behoren, kan MachineGames gebruikmaken van id Tech 5, de engine die John Carmack en consorten in elkaar hebben gezet voor Rage, en die ook wordt gebruikt voor Doom 4.

Op bezoek

Zo begon ook het verhaal van Wolfenstein: The New Order. Als we Jens Matthies, de creative director van de Zweedse studio, moeten geloven, dan is het concept voor de game onstaan in het kantoor van id. Een kleine afvaardiging van de Zweden bivakkeerde een paar weken bij id om met de engine te leren omgaan. De Zweden zaten opgesloten in een kleine kamer om het concept uit te denken, niet alleen de techniek en gameplay, maar ook het verhaal. Ze zetten een aantal mogelijke scenario's op papier, waarvan de meeste zich gewoon afspeelden tijdens WO II, want dat lijkt logisch voor een Wolfenstein-game. Het team was zelf echter het meest enthousiast over een ander plan. Het wilde een game maken die zich zou afspelen in een wereld waarin de geschiedenis een andere loop had genomen.

Eerste trailer van Wolfenstein: The New Order