×

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

De terugkerende dood van de desktop

Door , 267 reacties

Inleiding: hetzelfde liedje

Het is al jaren een traditie; de pc wordt doodverklaard door analisten in de hardware-industrie. Geen enkel jaar is dat echter zo hard van de daken geroepen als dit jaar. Dit keer zou de pc écht dood en begraven zijn. Zoals gewoonlijk is het eind van het jaar de periode om de balans op te maken. Dit jaar is dat niet anders en dus bekijken we hoe dood de pc eigenlijk is.

Daarbij maken we een rondje langs de bekende grote spelers in de pc-markt en staan we stil bij de belangrijkste ontwikkelingen in dit segment. Daarnaast kunnen we niet om andere ontwikkelingen heen, zoals de steeds grotere rol die laptops, maar ook andere draagbare hardware, zoals tablets en zelfs telefoons spelen. Verschuivingen in de verschijningsvormen van de hardware die we gebruiken zijn echter niet de enige factor; ook wat we in die hardware aantreffen, evolueert gestaag.

Zo moeten we zien wat chipproducenten AMD en Intel dit jaar hebben uitgevoerd, en is de steeds verdergaande marktpenetratie van solid state drives eveneens een belangrijke ontwikkeling op de pc-markt. Games spelen een steeds prominentere rol op pc's en daarmee is de pc een geduchte concurrent van consoles geworden. Videokaartproducenten zijn dan ook bijzonder gebrand op de pc-gamer en worden daarin bijgestaan door AMD en Nvidia, die steeds sneller achter elkaar nieuwe generaties introduceren.

*