Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Assassin's Creed IV: Black Flag - aan de slag als piratenkapitein

Gameplay op land: Havana

Dat is ook niet zo verwonderlijk, want Ubisoft liet in een eerder stadium weten dat Assassin's Creed IV: Black Flag zich voor 60 procent zal afspelen op land. In dat licht bezien leek het ons dan ook een goed idee om na onze duiksessie eens een kijkje te nemen in een van de grotere steden van Assassin's Creed IV, namelijk Havana. Dit is in het spel de voornaamste thuisbasis van de Spanjaarden. Kenway zal zich hier dus redelijk gedeisd moeten houden, want er zijn overal Spaanse patrouilles die hem anders maar wat graag te grazen nemen.

Herkenbare missies

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, temeer omdat Kenway zelf aardig professioneel is in het 'mensen te grazen nemen'. Men zou kunnen zeggen dat hij van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Net als Altaïr, Ezio en Connor voor hem krijgt Kenway op land voldoende mogelijkheden zijn kwaliteiten op dat gebied te tonen. Op het eerste gezicht zijn de paden die leiden naar of langs zijn moorden niet veel anders dan in vorige games het geval was. De missies voor het verhaal zullen je ongetwijfeld langs de nodige uitschakelingsacties leiden en verder zijn er onder meer ook weer de kenmerkende duiventillen die het moordenaarsgilde gebruikt om contracten rond te sturen.

Onze speelsessie leidde via zo'n duiventil en we kregen de opdracht een Spaanse kapitein om te brengen. Die werd logischerwijs bewaakt door de nodige Spaanse soldaten. Hoewel je die in open gevecht natuurlijk kunt proberen te verslaan, dat duurt niet alleen langer, maar bovendien zet je doelwit het wel op een lopen. De stealth-aanpak was hier dan ook de beste keuze, vooral ook omdat een optioneel missiedoel, in ruil voor extra punten, was het ombrengen van de kapitein zonder onze aanwezigheid prijs te geven. Een blowdart met 'berserk'-pijl gaf uitkomst; het gif dreef de kapitein tot waanzin. Hij viel zijn eigen soldaten aan, die niet anders konden dan hun eigen kapitein van het leven te beroven. Niets nieuws trouwens, want dat soort pijltjes zit al jaren in Assassin's Creed, maar het blijft leuk.

Vechtsysteem weinig veranderd

Even later doken we toch even een open gevecht in, omdat we wilden zien of daar nog veel veranderd is ten opzichte van Assassin's Creed III. Dat blijkt slechts ten dele zo te zijn. Kenway beschikt wel over een aantal trucs die Connor en zijn voorgangers nog niet bezaten, en toont zich op diverse manieren ook een stuk bruter dan Connor. De basis blijft echter gelijk. Nog steeds zul je door vooral veel te counteren ver komen, en nog steeds zul je sommige vijanden niet kunnen counteren en op een andere manier moeten aanpakken.

Hoewel dit vechtsysteem goed werkt, lazen we afgelopen jaar al reacties van mensen die graag wat meer variatie zouden zien in het vechtsysteem. Op deze manier blijft Assassin's Creed IV: Black Flag voorspelbaarder dan nodig is. Natuurlijk moeten we er bij zeggen dat deze bevindingen op een enkele speelsessie en een enkel uitgebreid gevecht zijn gebaseerd, en andere vijanden zouden nog voor andere confrontaties kunnen zorgen. Dan nog valt niet te onktennen dat er in de gameplay aardig wat herhaling optreedt. Dat kan geen idyllische setting of stoer hoofdpersonage verhullen.

Onbedoelde dodemanssprong

Een ander gameplaypunt dat we niet onbenoemd willen laten is het klimmen en klauteren. Op dat aspect hebben we hier op Tweakers in het verleden al vaker kritiek gegeven. Sinds de conceptie van de Assassin's Creed-serie maken we al prachtige dodemanssprongen op momenten dat we eigenlijk helemaal niet van plan waren te springen. Nu zijn de gebouwen in Havana over het algemeen niet zo heel hoog, dus het is dan niet letterlijk een dodemanssprong, maar dan nog is het lastig. Het blijft apart dat dit systeem zich, zo lijkt het momenteel in elk geval, ook voor Assassin's Creed IV: Black Flag weer niet laat perfectioneren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

08:52
Assassin's Creed IV: Black Flag Video van 29 oktober 2013

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True