Black Ops II: van goed idee naar map-pack

Aanvulling of geldklopperij?

Een storm van kritiek over je heen krijgen, maar toch zonder probleem de grootste game van het jaar op de markt zetten. Het is een verschijnsel waar de studio's achter shooterfranchise Call of Duty zich de laatste jaren mee hebben moeten verzoenen. Ondanks positieve reviews en ongekende verkoopcijfers is er geen spel dat het in reacties van consumenten zo zwaar te verduren heeft als Call of Duty.

De woede van de gemiddelde Call of Duty-spelende gamer richt zich op het gebrek aan innovatie, de verouderde technologie en de 'lag'-problemen die er online, in de multiplayer-modus van het spel, nog altijd zijn. Maar daar stopt het niet. Ook de dlc-strategie van Activision, dat voor elke Call of Duty-game minstens vier mappacks laat verschijnen, is sommige gamers een doorn in het oog. Want waarom zitten die maps niet gewoon al in het originele spel, voor die zestig euro die je toch al hebt betaald?

Acteur Peter Stormare introduceert het Revolution dlc-pakket.

Simpel antwoord: omdat die maps nog niet bestonden toen Black Ops II in de winkels werd gelegd. Die uitleg wordt niet door iedereen meer geloofd en dat heeft de industrie aan zichzelf te danken. Voorbeelden van 'on-disc' dlc, waarbij de content dus al op de disc stond maar nog wel apart betaald diende te worden, hebben het imago van downloadbare extra content geen goed gedaan. Ontwikkelaars worden er te pas en te onpas van beschuldigd delen uit het spel te laten om zo een extra zakcentje te kunnen verdienen aan dlc-verkoop.

Zo werd onlangs in de reacties onder onze SimCity-preview ook al gesuggereerd dat EA Maxis een map editor achterwege heeft gelaten zodat die nog los verkocht zou kunnen worden. Want net als Activision is EA in de ogen van veel hardcoregamers een geldmachine pur sang.

Tweakers ging langs bij de in Santa Monica, Californië, gevestigde studio om niet alleen een proefritje te maken met de nieuwe speelvelden, maar vooral ook om te kijken hoe zo'n dlc-pakket tot stand komt. Eén studio is natuurlijk niet representatief voor alle studio's, maar het is een begin.

Update, woensdag 10:45: de passage in de tweede alinea waarin 'Henk & Ingrid' werden genoemd is aangepast. Door de formulering kwam de tekst niet over zoals deze bedoeld was. De bedoeling was om aan te geven waar gemiddelde gamers boos over waren, niet om die gamers te veroordelen tot 'Henk & Ingrid'. De beledigende werking dit dat wellicht heeft gehad, was uiteraard nooit de bedoeling. Onze excuses daarvoor, en voor de verwarring.