Door Jurian Ubachs

Redacteur

Driver - San Francisco

15-07-2011 • 09:00

45

Multipage-opmaak

Terug naar San Francisco

In het voorjaar waren we een dagje op bezoek in Londen. We hadden op de E3 in 2010 al kennisgemaakt met Driver: San Francisco en kregen in Londen de kans de game wat uitgebreider uit te proberen, in de singleplayermodus. Dat beviel ons zo goed, dat de uitnodiging van Ubisoft om de multiplayermodus van het spel uit te komen proberen al snel werd geaccepteerd. Dat we ervoor naar Californië moesten vliegen om ter plaatse een Driver roadtrip-reportage te maken, was een fijne bijkomstigheid. Deze reportage kun je in twee delen bekijken, die we op 30 juli en 13 augustus online plaatsen. Vandaag geven we alleen aandacht aan de game zelf.

Hoewel de trip en het event in het teken stonden van de multiplayer, is het voor het totaalbeeld van het spel goed om nog even de hoofdzaken door te nemen. Driver: San Francisco keert terug naar de basis van de Driver-serie. De game ziet er natuurlijk een stuk beter uit dan destijds, maar lijkt verder in veel opzichten op de originele Driver, die algemeen wordt gezien als de beste game in de franchise. Hoofdpersonage is opnieuw Tanner, die wordt bijgestaan door Jones, het hoofdpersonage van deel twee en drie. Het duo zal elkaars hulp goed kunnen gebruiken, want in Driver: San Francisco is topcrimineel Jericho opnieuw de gevaarlijke vijand.

*Van auto naar auto springen

De singleplayer begint met de ontsnapping van Jericho en met een ongeluk voor Tanner en Jones. Het lijkt een triviale beginscène, maar hij heeft verstrekkende gevolgen voor de rest van het spel. Tanner raakt namelijk in coma en terwijl hij in een ziekenhuis ligt, beleeft hij zijn eigen avontuur. Dat speelt zich af in een realistisch aandoende spelwereld, met één verschil: Tanner kan ineens van auto naar auto 'springen'. Dit systeem heet 'shifting' en in de singleplayer leer je er al spelenderwijs mee omgaan.

Die ervaring is niet onmisbaar, maar wel verdomd handig wanneer je de multiplayermodus voor het eerst aanslingert. In vrijwel elke spelmodus staat shifting namelijk centraal. Je vermogen om van auto naar auto te springen en de mogelijkheden en kansen te zien terwijl je vanuit het topdown-perspectief op zoek bent naar een nieuwe auto, maken het verschil in de diverse spelmodi. Raakt traditioneel racen hierdoor een beetje op de achtergrond? Wellicht, maar we hadden het te druk met onszelf goed vermaken om ons daaraan te storen.

Racen

Driver: San Francisco kent een aardig aanbod aan multiplayer-spelmodi. Voor de liefhebbers van 'gewoon' racen is er uiteraard een spelmodus die voorziet in die behoefte, maar daar ligt de kracht van Driver niet. Voor gamers die houden van racegames zonder poespas, waarbij de beste racer wint, zijn er betere opties te vinden op de gamesmarkt. Bovendien zou die groep zich vermoedelijk storen aan de wegligging van de auto's. Zonder te willen oordelen in termen als 'goed' of 'slecht': de auto's in Driver voelen voor het grootste gedeelte behoorlijk zwaar aan. Misschien geloofwaardig voor de Amerikaanse Muscle Cars die rondrijden in de game, maar niet ideaal voor een potje 'recht toe, recht aan' racen.

*Verkeer

Daarmee is niet gezegd dat Driver: San Francisco niet lekker speelt. Het vereist wat gewenning als je racegames als Forza, Gran Turismo, Dirt of Test Drive gewend bent, maar racen blijft natuurlijk een basiselement in elke Driver-game. Op dat gebied springt vooral het navigeren door het drukke verkeer van San Francisco eruit. Schreven we op de vorige pagina al dat shiften een belangrijk onderdeel is van de multiplayer, het ontwijken van je medeweggebruikers is dat natuurlijk net zo goed. Succesvol tussen een aantal auto's door schieten zorgt ook keer op keer voor een adrenalineshot.

Driver: San Francisco

De game biedt een aantal spelmodi waarin het racen belangrijker is dan shiften, of waarin shiften zelfs geen rol speelt. Classic Race spreekt natuurlijk voor zich, en bijvoorbeeld Sprint GP komt op hetzelfde neer. In die laatste spelmodus spelen vier spelers een serie van vier korte races, waarbij de winnaar wordt bepaald aan de hand van een algemeen klassement. Het gaat dus om je puntentotaal, niet om een individuele uitslag.

*Geen catch-up

Ook leuk om te weten, is dat Driver: San Francisco geen enkele vorm van 'catch-up' zal bevatten. Wij hadden het gevoel dat het spel ons wat lastiger verkeerssituaties voorschotelde toen we ver voorop lagen, maar volgens de ontwikkelaars van Ubisoft Reflections was dat toeval. Driver legt de leiders geen beperkingen op en helpt de achterliggers niet. Het gaat dus simpelweg om je eigen racekunsten.

Racen en shiften

Écht interessant wordt Driver: San Francisco pas als het eerdergenoemde shiften om de hoek komt kijken. Het springen van auto naar auto heeft in de verschillende spelmodi steeds net een andere functie en gaat geen moment vervelen. Racen is op zichzelf al leuk, maar het shiften levert een heel andere spanning, en zorgt er ook voor dat een multiplayergame op het allerlaatste moment nog helemaal om kan slaan. Dat is uiteraard goed om het spel boeiend te houden.

Driver: San Francisco

De eerste spelmodus die we speelden waarin shiften een grote rol speelt, is Tag. Dit is - de naam zegt het al - een soort tikkertje, maar dan omgekeerd. Wilde je 'hem' op het schoolplein niet zijn en rende je weg voor degene die 'hem' was, in Driver is het juist de bedoeling om 'hem' te zijn. Dat levert namelijk punten op. De puntenteller van degene die 'hem' is loopt langzaam op en wie het eerst honderd punten heeft, wint. Degene die 'hem' is kan niet shiften, maar alle andere spelers wel. Denk hierbij aan The Matrix, waarin elke burger ineens kan veranderen in een Agent: elke auto om je heen kan worden overgenomen door een andere speler, en zo kunnen je tegenstanders ineens opnieuw voor je neus staan terwijl je ze net had afgeschud.

*Nieuwe spanning

Een potje Tag staat dan ook bol van de spectaculaire momenten. Regelmatig hingen we al shiftend boven degene die 'hem' was, om te kijken welke kant hij op zou gaan en zo te bepalen welke auto we het beste konden pakken. Je bent zelden de enige die in de shift-modus rondhangt, regelmatig springt dus een andere speler in de auto die jij op het oog had. Tegelijkertijd is de speler die punten aan het verdienen is vooral bezig met ontwijken en met het kiezen van onlogische routes, om er zo voor te zorgen dat de andere spelers hem niet te gemakkelijk kunnen benaderen om de Tag af te pakken.

Driver: San Francisco

In Takedown werkt het shiften vergelijkbaar als in Tag, met als enig verschil dat de opgejaagde speler vast staat en de andere drie dus constant op dezelfde speler jagen. Wel komt iedereen aan de beurt in de getaway-car. De winnaar is de speler met de meeste punten na vier rondjes. Punten verzamel je door als politieagent de vluchtende auto flinke beuken te verkopen, en door als vluchter zo lang mogelijk weg te blijven of zelfs te ontsnappen. Het systeem werkt verder hetzelfde: de drie jagers zijn vrij om elke auto te kiezen die ze zien via het shiften. Als vluchter moet je dus altijd op je hoede blijven voor plotseling opdoemende tegenstanders.

*Racen in teamverband

Driver: San Francisco biedt naast spelmodi waarin je voor jezelf speelt ook een aantal spelmodi die op teamplay zijn gericht. Daarbij maakt het spel gebruik van het maximum aantal spelers dat tegelijk in een potje kan stappen, namelijk acht man. De spelmodus die wij in teamverband het meest hebben gespeeld, is Capture the Flag. Beide teams beginnen op hetzelfde punt, racen naar de vlag toe en moeten die vlag naar hun eigen basis brengen. Behalve de vlaggendrager kunnen alle spelers shiften. De strijd concentreert zich dan ook op de auto's rond de vlaggendrager. Zijn teamgenoten kunnen hem beschermen door tegenstanders van de baan te rammen, terwijl het andere team de vlag probeert af te pakken door de vlaggendrager te laten crashen.

Voorlopige conclusie

We wisten al dat de singleplayermodus van Driver: San Francisco je op vermakelijke wijze leert omgaan met shiften, en het is dan ook goed om te zien dat die feature ook in de multiplayermodus een belangrijke rol speelt. De 'standaard' race-spelmodi zijn al leuk en competitief, maar zodra shifting om de hoek komt kijken, komt de multiplayer van Driver het best tot zijn recht. Spannende potjes wisselen in hoog tempo af met hilarische momenten, en dat zijn twee van de drie belangrijkste ingrediënten voor elke multiplayergame. Of het laatste ingrediënt, een stabiele connectie zonder problemen met lag en dergelijke, ook in orde is, weten we waarschijnlijk pas als de game in de winkels ligt.

Het multiplayer-event maakte deel uit van een Driver-roadtrip waar Tweakers.net aan heeft deelgenomen. Kijk op zaterdag 30 juli naar het eerste deel van de videoreportage die Tweakers.net heeft opgenomen, onderweg van Los Angeles naar San Francisco.

Titel Driver: San Francisco
Box Driver: San Francisco
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Ubisoft Reflections
Uitgever Ubisoft
Releasedatum 1 september 2011
Driver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San FranciscoDriver: San Francisco

Reacties (45)

45
45
23
1
0
17
Wijzig sortering
Zijn ook meerdere camera views? Die 'arcade' view uit het filmpje vind ik echt 10x niets.
je kunt switchen, ja.. naast deze zijn er nog camerastandpunten in de auto en 2 versies op de bumper/voor de bumper. Daarnaast kun je in je met de moviemaker natuurlijk vaste cameraposities op straat kiezen, maar dat konden we nog niet uitproberen.
Anoniem: 398428 @Tweakjur15 juli 2011 11:27
cockpitview aanwezig?
en dan bedoel ik zie je het dashboard dan ook?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398428 op 22 juli 2024 13:37]

Ik vind de graphics lelijk in vergelijking met hedendaagse games zoals dirt 3, nfs hot pursuit etc. Verbeterd dit nog in de uiteindelijke release?
Anoniem: 398428 @nfsgamer15 juli 2011 11:45
NFS HP heeft helemaal niet zo'n goede grapics en ik vindt t wel meevallen. Belangrijkste vindt ik de physics sowieso. Daar vond ik driver 1 zo geweldig om.
Helemaal mee eens, het lijkt me een super leuke game om te spelen, maar de graphics lijken best slecht. Alles is wat hoekig en anti-aliasing staat volgens mij ook uit.
Als ik de screens zo bekijk, gok ik dat het console screenshots zijn, daar zit een aardig verschil tov de PC.
Nou, dat zal dan voor het eerst zijn, doorgaans zetten ze juist de pc screens er bij met AA en AF op debiel en vaak nog wat bijgepoetst, Zelfs bij een console review, waar ik dat helemaal irritant vind. Zo ben ik al meerdere malen bedrogen met super mooie screens en na aanschaf van mijn stoel gegleden van teleurstelling. En nee, dat heeft niets met mijn videokaart te maken want ik heb altijd top high end spul staan. Ik vermoed dat het hier niet anders is en dat deze game inderdaad gewoon erg slechte graphics heeft. uit het filmpje kun je dit eigenlijk al opmaken.
Driver op de PS1 had ook slechte graphics maar oh, wat kon je lekker door stad rossen! Ik blijf altijd hoop houden op een game met die feel.. De eerste Flat Out was ook zo'n fijne :P
Niet alleen dat, je ziet het al duidelijk aan de screen shots hoe slecht de de spel grafisch is.

En dat voor 2011, valt erg tegen.
Ben erg benieuwd om dat shiften te spelen... Interessant concept!
vind dat shiften er maar erg nep uit zien. Totaal onrealistisch.
Ik verwachte eerst toen hij over shiften begon en zei dat het van "de ene auto naar de andere springen" was, dat hij bedoelde dat je naast een andere auto moest rijden en dat je dan van de de auto letterlijk naar de andere sprong. En daarna de bestuurder die er op dat moment in zit eruit kicked ofzo.

Ik was erg teleurgesteld in elk geval, en denk dat door het shiften de gameplay wel erg makkelijk word.

Anyhow... shiften? "Beam me up, Scotty!" :+
Ja, helemaal bij zo' n realistische game waar je met 200 tegen muren rijdt etc etc :p

Het is gewoon een knap stukje GAMEplay, verzin het maar, simpele racegames zijn er genoeg.
ja goed... als je niet kunt rijden is shiften natuurlijk geen verplichting :P
Helemaal mee eens. Een spel _hoeft_ niet realistisch te zijn wat mij betreft, het mag omwille van de gameplay best onrealistische elementen bevatten. Ik vind het een leuke toevoeging en ik zie best potentieel om het nuttig toe te passen bij het racen. Goed, het kan niet echt, maar lekker boeiend :Y)
Ja daar ben ik het zeker mee eens! Denk dat het wel wennen zal zijn, al lijkt het in het filmpje toch vrij soepel te gaan... Echt leuk! :)
Anoniem: 147672 15 juli 2011 09:26
Kan je in deze Driver nu eindelijk ook uit je auto stappen en bv mensen in elkaar slaan, doodschieten en vooral kan je ze nu ook omverrijden? Dit was vroeger onmogelijk daarom dat GTA altijd men voorkeur heeft
Driver is geen GTA, de focus ligt op het rijden niet op het moorden.
Mensen die dit spel met GTA vergelijken, weten sowieso niet waar ze het over hebben.
Ik zie in dit spel ook niet echt een toegevoegde waarde om het te implementeren. Enerzijds maybe voor realisme maar anderzijds vertroebeld het de core gameplay.
Ik hoop het niet. De paar keer dat Driver probeerde GTA elementen toe te voegen moeten we maar snel vergeten. Driver is rijden in door een grote stad met uitbrekende bakken. Dat was de kracht van Driver1. De rest is opschmuck.. eigenlijk hoeft dat shiften imho ook niet, maar goed.. we zien het wel.
Uitstappen kon in Driver 2 & 3 enz. ook al wel de andere dingen die je noemt echter niet..
En ik heb nog geen beelden gezien waar dat uit blijkt bij deze Driver.
Mijns inziens haalt dat ook de snelheid uit het spel.

Heb mij met Driver 2 zeker vermaakt maar Driver 1 vond ik toch wel beter.
Dat kan juist níet meer. Reflections will back to basic met Driver, dus je zult het hele spel vanuit auto's spelen. Dit in het kader 'terug naar de basis van de originele Driver' dus.
Hoezo zou je dat willen? Daarvoor heb je juist GTA... je mag en kan die 2 games niet eens vergelijken. Driver is een racegame met een hoge funfactor t.o. de serieuzere games als Forza e.d. GTA is een sandbox rpg-achtige actie game, dat is echt een totaal andere categorie.

En waarom zou je uit willen stappen, het lijkt erop dat het 'matrix-achtige' shiften tussen wagens juist enorm veel snelheid en dynamiek in de game brengt ipv eerst stoppen, auto aanhouden en dan weer instappen en proberen je target weer op te pikken. Dat shiften vind ik heeeel erg interessant en het zou zo maar eens kunnen zijn dat ik voor het eerst sinds jaren weer eens een race-game ga aanschaffen.
Ziet er heel mooi uit, helaas is het vaak met driver dat het, het net niet is.

Driver parellel lines had het en driv3r ook het was allemaal meer van hetzelfde en niet echt vernieuwend. Ook hadden ze met driver parallel lines niet het geluk met de release, deze was namelijk net na GTA.

Toch lukt het ze misschien om met dit deel te wel te verassen

[Reactie gewijzigd door Wii4all op 22 juli 2024 13:37]

Ik hoopte dat TDU2 de vervanger van Burnout Paradise zou worden, maar dat was helaas een grote teleurstelling. Zo te lezen en zo te zien maakt Driver - San Francisco wel een goede kans! Ik ga hem zeker kopen.
Burnout is altijd geweest van het op lichtsnelheid rijden en daarbij alles wat je in de weg staat aan de kant beuken om vervolgens geweldig hard te crashen en daar zo veel mogelijk auto's in mee te nemen.

Vergeef me als ik niet verwacht dat Driver op dit vlak veel te bieden zal hebben.
Vind het jammer dat ook elke auto hetzelfde kenteken heeft.
Dit zou toch makkelijk aan te passen zijn waardoor er iets meer van "realisme" inzit.
(iets = 0,00025%) ;)
Ik zou liever gezien hebben dat ze terug gingen naar Driver 2, want dat vond ik echt een tof spel! Toch ziet dit er ook interessant uit, ook al zou het even wennen zijn.

Zo te horen is de soundtrack in ieder geval net zo goed als Drive: Parallel Lines (ook een spel dat ik erg leuk vond!).
Ziet er goed uit! Nooit eerder van deze game gehoord moet ik zeggen, maar het ziet er na uit dat ik dit wel even wil spelen :)

Dat shiften ziet er ook erg leuk uit! Het is dan wel onrealistisch maar het geeft de game na mijn idee een boel meerwaarde. Ook de spel types in de multieplayer zijn denk ik een goede variatie (in combinatie met het shiften natuurlijk al helemaal).

Wat me opviel tijdens het filmpje: Op het begin springt de auto met behulp van een bergje op een kleine vrachtwagen. Maar die berg was letterlijk vierkant. Er zat gewoon een hoek in. niet gewoon netjes afgebogen. ( 1 min 14 seconden) 8)7
Zelf hoop ik erg dat dit deel een goed vervolg is , aangezien de vorige delen echt slecht waren.

Kijk naar Driver 3 die game had zeker de plank mis geslagen, en heeft mij terleurgesteld, en het vervolg daar op aan.
Vind Driver 1 & 2 goede games en hoop dat dit deel dat niveau haald.
Zoals het er nu naar uit ziet moet dit zeker het geval zijn maar mocht het nu nog steeds een soort van GTA ripoff zijn dat laat ik de Driver serie achter me.

Kortom ik ben benieuwt wat Atari van dit deel gaat maken, zoals er in deze Revieuw wordt beschreven komt dat wel goed.
Atari heeft overigens NIETS met deze game te maken. De ontwikkelaar is Ubisoft Reflections, de uitgever is Ubisoft. Ubi heeft de franchise overgenomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.