Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

'Nieuwe ronde, nieuwe kansen', moet uitgever Square Enix hebben gedacht. En een nieuwe ronde is het zeker, die met Deus Ex: Human Revolution wordt gestart. Zonder al te veel overdrijving zou je het zelfs een gewaagde onderneming kunnen noemen. De eerste Deus Ex, de shooter annex het rollenspel uit 2000, is door fans bijkans heilig verklaard, terwijl opvolger Deus Ex: Invisible War uit 2003 op veel minder lof kon rekenen. Dat is nog niet alles, want Ion Storm, de studio die de eerste twee games opleverde, bestaat niet meer en zowel Warren Spector als Harvey Smith, het duo achter de voorgaande games, zijn buiten beeld gekomen. Square Enix, dat de rechten heeft op de serie, moest dus wel met een schone lei beginnen. En dat schept kansen.

De uitgever, die de ontwikkeling van het derde deel overlaat aan zijn eigen studio in Montreal, grijpt bij Deus Ex: Human Revolution terug op een beproefd concept: de prequel. De gebeurtenissen in Human Revolution vinden plaats in 2027, dus in de nabije toekomst. Desondanks ziet de wereld er behoorlijk futuristisch uit. De mens nog niet, al komt daar in rap tempo verandering in. Dat keerpunt, van de mens zoals de natuur hem heeft voortgebracht naar een mengvorm van biologische en technologische onderdelen, vormt de achtergrond van het verhaal. De nanotechnologie waarvan veelvuldig gebruik wordt gemaakt in de eerste games is in Human Revolution nog toekomstmuziek, maar wel worden de eerste resultaten geboekt met biomechanische aanpassingen. Daar zul je zelf al snel op hardhandige wijze achter komen.

Preview Deus Ex: Human Revolution

* Biomechanisch

Het duurt nog 25 jaar voordat het verhaal uit de eerste Deus Ex start, dus JC Denton, de held uit dat eerste deel, is nog niet in beeld. In plaats daarvan ben je Adam Jensen, ex-SWAT en in dienst van Sarif Industries, het bedrijf dat voorop loopt in de ontwikkeling van biomechanische toepassingen. Het spel start als je een wat ongemakkelijke conversatie hebt met je ex, die bij Sarif het onderzoek leidt. Dat gesprek wordt afgebroken door een alarm, waarop blijkt dat het lab van Sarif wordt overvallen door gewetenloze soldaten die verdacht sterk zijn. Voor je het weet, is het zes maanden later en word je wakker in een lichaam dat ook is volgepropt met biomechanische versterkingen, die allemaal nog in experimentele staat verkeren.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True