Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Eidos gaat zijn Deus Ex-reeks nieuw leven inblazen. De uitgever is begonnen met het werk aan een derde deel van het spel. Naar alle waarschijnlijkheid moeten de fans nog wel twee jaar op de nieuwe game wachten.

De nieuw opgerichte studio Eidos Montreal is inmiddels begonnen met de ontwikkeling van Deus Ex 3, een spel met fps- en rpg-elementen. De ontwikkelaar geeft aan dat er ruim de tijd voor de ontwikkeling van de game genomen zal worden: 'Sommige ontwikkelaars proberen spellen binnen twaalf tot vijftien maanden af te krijgen; onze titels worden op zijn vroegst pas na 24 maanden uitgegeven', vertelde Stéphane D'Astous tegen Gamasutra.

De studio in Montreal telt momenteel 80 werknemers. Dit aantal moet in 2009 tot 350 man zijn gegroeid. Wel zal de ontwikkelaar met kleine teams blijven werken, wat volgens D'Astous de kwaliteit van games ten goede komt.

Het eerste deel van de Deus Ex-serie werd in 2000 uitgegeven door Eidos Interactive. Het spel, dat door Ion Storm werd ontwikkeld, is een kruising van een roleplaying game, een first-person shooter en een adventuregame met stealth-elementen. De speler kruipt in de huid van agent J.C. Denton, wiens lichaam met nanotechniek is verbeterd. In een dystopische wereld neemt Denton het op tegen terroristen en raakt hij verwikkeld in samenzweringen. Saillant detail is dat het verhaal een fictief New York schetst waarin het World Trade Center is verwoest door terroristen, nog voordat dit daadwerkelijk plaatsvond.

Deus Ex 3 zal rond de kerst van 2009 moeten verschijnen. De eerste trailer houdt het nog mysterieus en toont nog geen spelbeelden. Eidos heeft geen gameplatformen bekendgemaakt, maar verwacht wordt dat het spel voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3 wordt uitgebracht.

Deus Ex 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Op zich wel een groot voordeel dat ze er goed de tijd voor nemen, dat gebeurd bij hedendaagse spellen veel te weinig naar mijn mening...

Nu maar hopen dat ze niet al die tijd gebruiken om allerlei features te bouwen maar ook genoeg doorontwikkelen en testen.
Dit is toch hoofdzakelijk marketing praat. Een spel kan best binnen 15 maanden afgemaakt worden. Het hangt allemaal van de volgende punten af:

1) Beschikbare tools. Moet er een nieuwe engine ontwikkeld worden of wordt een bestaande gebruikt.
2) Hoeveelheid platforms waarop het spel gemaakt moet worden
3) Het aantal beschikbare resources. (ontwikkelaars, graphics designers, testers etc, maar ook de fysieke materialen als ontwikkel pc's en test platformen).
4) Kennis niveau van het personeel
5) Management
en er zijn nog veel meer factoren te noemen.

Oftewel een getalenteerd ontwikkelteam van 10 man kan net zo goed of beter product leveren dan een ontwikkel team van 50 man in hetzelfde tijdsbestek.
Eh, hoeveelheid content kon ook wel eens wat met de tijd te doen hebben... In twee weken schrijf je rustig het hele verhaal van de hele Doom en Quake series inclusief alle dialogen, maar de Baldur's Gate spellen op de PC speel je in die tijd nauwelijks uit, laat staan dat je de honderden side quests mee krijgt.

Het probleem is dat als je de tijd inkort het eerste dat de deur uit gaat de content is: technische realisatie moet kloppen, dus is de enige manier om echt tijd te sparen is features ruimen. Kijk maar naar Windows Vista, dat nieuwe filesystem dat NTFS zou gaan vervangen is er bijvoorbeeld niet van gekomen. Of STALKER, dat feitleijk in 4 uur door een beetje behoorlijke speler uit te spelen is mét he tjuiste einde. Kwestie van doorlopen een beetje mikken. Meer content in de game brengen zou best kunnen maar kost bakken met tijd aan ontwikkeling en vooral testen.

Dus, langere ontwikkeltijd is, bij een min of meer gelijkblijvende situatie, beter voor de game omdat er meer content beter uitgewerkt kan worden.
Daarmee zegt inderdaad niemand dat meer ontwikkeltijd = betere game, natuurlijk.
Zou een beperkte multiplayer (met zn 2-en mekaar ondersteunen en helpen lijkt me echt super!) zeer waarderen. Als ze slim zijn nemen ze de goede punten van 1 met de goede punten van 2 samen, want zoals zoveel tweakers al melden: 1 is gewoon stukken beter dan 2. Een mooie engine maakt een spel nog geen topper, goede gameplay en sfeer juist wel!
HALELUJA!!!! DE HEERE ZIJ GEPREZEN!!

Super, gers, knal, gaaf, blits, vet, kicken, neig, bruut, wreed, flitsend, tantuspangniggastijl, je weet toch yo!!

Ik ben zeer verheugd door dit nieuws. We mogen spreken van een dag die we mogen herinneren.

Laten we allemaal een dansje doen!!!

*dans*

ontopic:

Deel 1: Heel vet. Je kon op zoveel manieren je spel uitspelen. Hitman, Quake, Thief. Goed. En vooral notities en e-mails en boeken en dergelijke. Al die achtergrond informatie. Goed voor de sfeer.

Deel 2: Minder vet dan 1. Ik vond hem te kort. Ik had met deel 1 iig een week of 2 nodig.

Deel 2 was een dag of 3. Jammer, maar helaas. Daarentegen waren de characters en het hele "allegiance"-gedoe veel beter. In deel 1 kwam je uit op 1 einde. In deel 2 kan je vanaf het begin al een kant kiezen. Prachtig.

Deel 3: Ik hoop eigenlijk gewoon een mix.

Ik heb met deel 1 nog heel vaak vermaakt. Nog steeds. Zal altijd.

[Reactie gewijzigd door De Butler op 27 november 2007 14:13]

WTC!? Was dat niet Statue of Liberty?
Ook. Maar op de Skyline van New York is het WTC ook niet te zien. Dat werd overigens niet expliciet genoemd in het spel, want de reden daarvoor is een technische: de textuur voor de achtergrond wordt gespiegeld en is dus maar een halve skyline. :)

Zie ook het interview hier: http://pc.ign.com/articles/386/386515p1.html (pagina 3)
Nee, de texture die voor de skyline van NY werd gebruikt, had inderdaad geen WTC. Als technische reden werd toen gezegd dat dit uit geheugen-besparing gedaan was (de hoeveelheid texture-memory was toen niet zo ruim als nu), en ze gebruikten een half plaatje van NY en spiegelden dat. In de verhaallijn werd het opgenomen alsof het WTC door terroristen was vernietigd, een jaar voor de echte aanslag...

Het Statue of Liberty lag ook aan diggelen inderdaad, maar dat was onderdeel van het level. Kan me nog goed herinneren dat ik rond het statue sloop om de optimale ingang te vinden om niet gezien te worden... Ik sloop rond die bosjes en bankjes van dat park, en schrok me echt een hartverzakking omdat er een groepje duiven om het hoekje in m'n gezicht vloog... Weinig games hebben dat voor elkaar gekregen bij mij. :)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 27 november 2007 13:45]

Hopen dat het weer meer Deus Ex 1 wordt dan 2, de 1ste was super, de 2de vond ik maar niets...
Deel 1 was inderdaad super, alleen jammer van dat oeverloze geouwehoer en het einde was niet bevredigend.
Ja, dat "oeverloze geouwehoer" wordt ook wel eens aangeduid als "diepte", "verhaal" of "meer inhoud dan Unreal Tournament" :P
Einde niet bevredigend? er waren 3 eindes...
JA! Even een momentje van pure extase! Dit soort nieuws maakt mijn dag dan best weer wel.

Maar terug ontopic... Deus Ex 1 was toen het uitkwam een perfecte mix van genres, wat daarvoor wel is geprobeerd maar niet altijd was gelukt. Heb toevallig paar weken terug Deus Ex 1 weer geinstalleerd en uitgespeeld.

Deus Ex 2 vond ik underrated. Ik vond de sfeer erg goed, vooral het begin. Sommige sidequests waren daarintegen een beetje vreemd. Ik vind nog steeds dat het originele concept van Deus Ex ( FPS/RPG met meerdere letterlijke en figuurlijke paden om te bewandelen) erg goed overgezet. Ik denk dat de hype te groot was voor het uiteindelijk spel, helaas gebeurd dit maar al te vaak.

als afsluiting hoop ik dat er weer een goed verhaal terugkomt. Het verhaal is imho 1 van de sterkste punten van de eerdere games.
Same here, Deus EX 1 ook pas geleden weer geïnstalleerd en uitgespeeld.
Daarnaast wordt het zelfs nog online gespeeld "GOTY editie" niet veel mensen maar voldoende voor 8 man in een game :P

Verhaal heeft me weer helemaal in gepakt en het feit dat het op verschillende manier uit te spelen is, was en IS nog steeds een enorme plus voor mij.

Deus EX 2 was goed, maar kon 1 niet evenaren, deze onlangs na deel 1 ook gespeeld ;)
De eerste was inderdaad geweldig, mijn favoriete FPS ooit. Vooral de muziek máákte de sfeer. In deel 2 vond ik teveel een console-feel zitten, het zag er mooi uit, maar het leefde niet meer.

Ik ben benieuwd of deel 3 dezelfde gevoelens kan oproepen als het origineel. :)
De Goden zij geprezen!

Ze hebben wat mij betreft wel wat goed te maken na DX2, maar 1 daarentegen was echt heel goed. Heel wat uurtjes aan besteed.

Maar jammer dat het nog 2 jaar duurt. Ze mogen dan wel een goed pruduct neerzetten. Ik moet me dan maar even 2 jaar invriezen ben ik bang..
Ik zoek nog steeds een real life Vision Enhancement biomod, zodat ik ook door muren kan zien enzo :).

Maar inderdaad, goed nieuws, en ik hoop zelf ook dat ze meer terugkeren naar deel 1. Deel 2 was ook leuk, maar de interessante aspecten waren nogal wat simpeler gemaakt om een groter publiek aan te spreken. Op zich niet verkeerd, maar niet alle fans van het origineel konden dit waarderen.
Jeeh.. Vorige week heb ik hier nog aan zitten denken. Ik kon niet meer op de naam van dit spel komen. Nu zie ik dat deel 3 er aan gaat komen. Mooi! Want ik heb genoten van deel 1 maar ook van deel 2. Hoewel ik ook deel 2 minder sterk vond. De tune van deel 1 vond ik top..

Het type spel is eigenlijk nu ook al beschikbaar. BioShock vind ik erg veel weg hebben van Deus Ex. Hier ben ik dan ook nu driftig mee bezig. De sfeer is alleen totaal niet gelijk aan die van Deus Ex. Beetje te allemaal...
Deel 1 was werkelijk subliem. Gameplay, sfeer, verhaal, stemacteurs, audio....! Nagenoeg perfect.

Maar omdat ik ooit ook blij werd van crap-sequels als Soldier of Fortune 2 en Monkey Island 4 moet ik toch met enige reserves "Hurrah!" zeggen.
Afwachten maar.

[Reactie gewijzigd door HexaTonic op 27 november 2007 13:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True