Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Het originele ontwerpdocument van de klassieke game Deus Ex is online verschenen. De papieren beschrijven van begin tot eind wat de originele visie was van de ontwerpers van de game. Daarnaast bevatten de pagina's handgeschreven annotaties van hoofdontwerper Warren Spector.

Zoals al eerder bekend geworden, heette de game in dit vroege stadium van ontwikkeling Shooter: Majestic Revelations. Het 64 pagina's tellende document noemt als een van de eerste zaken dat de game met de kerstdagen van 1998 op de markt moet komen. De game is uiteindelijk anderhalf jaar daarna uitgekomen, wat geen verrassing is. Van de game was al bekend dat het ontwikkelproces niet zonder slag of stoot is verlopen. Toch zijn veel zaken uiteindelijk ook als bedoeld in de game terecht gekomen.

Deus Ex boxartWat niet in de uiteindelijke game zat, is bijvoorbeeld een laatste hoofdstuk dat zich afspeelt in een ruimtestation. Ook was een coöperatieve multiplayermodus gepland, maar deze heeft het uiteindelijk ook niet gehaald. Verder valt op dat de speler aanvankelijk de optie moest krijgen om het spel in third person view te spelen, wat niet in de uiteindelijke game zat. Het document behandelt verder met redelijke diepgang de gehele game van begin tot eind.

Het handschrift van Warren Spector is behoorlijk moeilijk te lezen. Degene die het document op Reddit heeft gepost, zegt ook te werken aan transcripties van de aantekeningen. Die zijn nog niet af.

Naast dit design doc zijn ook soortgelijke stukken gepubliceerd over een derde Deus Ex-game, en over een vierde Thief-game. Deze spellen zijn uiteindelijk nooit in de beschreven vorm, zoals Ion Storm voor zich zag, uitgebracht. De derde Deus Ex en de vierde Thief zijn wel in andere vorm uitgekomen en zijn het werk geweest van Eidos Montreal, die het stokje van originele ontwikkelaar Ion Storm hebben overgenomen.

Het document was in het verleden al in stukjes openbaar geworden. Zo publiceerde Eurogamer in 2013 een artikel dat in totaal zes pagina's van het document bevatte. De auteur van dat artikel, Joe Martin, mocht toentertijd niet alles publiceren, maar dat is nu blijkbaar veranderd. Op verzoek van de Redditgebruiker heeft Martin de volledige versie vrijgegeven.

Deus Ex kwam in het jaar 2000 uit en was een mengvorm van first person shooter en role playing game. De ontwerpers wilden nadrukkelijk de speler zo veel mogelijk vrijheid geven om problemen op hun eigen manier op te lossen. Op vrijwel ieder punt in de game kunnen spelers kiezen om hun doel te bereiken door te sluipen, schieten, onderhandelen, hacken of een combinatie daarvan. Tot op de dag van vandaag kijken veel gamers nog positief terug op de inmiddels zestien jaar oude game. De franchise leeft tegenwoordig nog steeds voort en heeft kort geleden zijn nieuwste titel, Deus Ex: Mankind Divided voorgebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Heel cool dat ze dit doen! Ik heb persoonlijk nooit Deus Ex gespeeld maar het is zo'n serie die ik altijd nog een keer wil spelen.

Daarnaast vind ik het altijd heerlijk om door lore heen te spitten dus wanneer dat transcript er is ga ik er zeker eens doorheen neuzen.
IMO de beste uit de serie maar inmiddels zo erg verouderd dat het lastig is om er in te komen. Dit komt vooral doordat de besturing voor de maatstaven van vandaag erg houterig aanvoelt. Het verhaal en diepgang van de gameplay is nog altijd erg goed.

Afgelopen jaar is er toevallig ook een mod uitgebracht die de originele game weer wat update maar dit is voornamelijk uitbreiding van de maps, muziek en integratie van een aantal grafische mods die al bestonden.
https://www.dx-revision.com/
Ik heb Deus Ex een halfjaar geleden weer eens afgestoft en helemaal uitgespeeld. Ik had er geen enkele moeite mee om erin te komen. De graphics zijn niet top, maar het spel werkt verder gewoon heel goed en het verhaal zit zo goed in elkaar dat je je daar niet aan stoort. Ook de vrijheid die je krijgt is briljant - het is verre van open world maar je krijgt het gevoel wel regelmatig.

Misschien dat ik het met een ietwat nostalgische bril op speelde omdat ik het spel in het verleden ook met veel plezier gespeeld heb, maar ik had er geen enkele moeite mee dat het wat gedateerd is.
De game zie ik gewoon als een definitie van de gouden eeuw van PC gaming, de menu's en knoppen combinaties zijn inderdaad utigebreid. Maar de gameplay en vrijheid zijn ongeevenaar in de missies. Van tijd tot tijd start ik 'm weer even op en doe ik een run. Maar weinig moderne games die ik meer dan 1 keer uitspeel.
Nou ik speel nu al een paar weken Deus Ex Human Revolution - Director's Cut (had geen tijd om hem eerder te spellen), en moet zeggen dat hij grafisch er slecht uit ziet voor een spel uit 2011, wanneer de grafisch verbeterde versie Director's Cut in 2013 uit kwam, hij zit ver beneden de norm van de spellen uit 2011, de personages zijn houterig ze tonnen totaal geen gezichtsuitdrukking (ja altijd de zelfde) als ze praten ziet het er niet uit, was Crysis 1 uit 2007 (die dus 4 jaar ouder is) zo een revolutie qua alles?

Ja zelfs als de verhaal goed is, stoor ik me wel aan zulke matige graphics.
Zoveel potentie. En toch werd de bal wel heel hard gedropped met de nieuwste deus ex en "thiaf" 4. Daar baal ik enorm van

[Reactie gewijzigd door roestdatroest op 15 november 2016 12:09]

Ik weet niet. Als ik dat ontwerpdocument van hun concept voor Thief 4 lees dan wilden ze de unieke setting van die reeks vervangen door een generieke moderne megastad, in de huidige tijd, en meer focussen op action-stealth dan de langzame, passieve gameplay die kenmerkend was voor Thief.
None of the stuff at SpaceTec is plot critical but it makes life so much easier most players will want to go
and get the goods. If you don' t find the items and information beforehand, you can find people onboard the
station who' ll be able to help you later on.

Dat was voor die tijd best 'nieuw', nu zie je dit soort dingen in zo'n beetje elk spel.
Grappig om te lezen, tof dat dit op de een of andere manier boven water is gekomen.
Geweldige game was dat inderdaad :)
Deel 2 was minder en Human Revolution zit in mijn all time top 3 :)
Human Revolution Heb ik vele malen rondgespeeld en zeker de eerste 2 a 3x kon ik er niet vanaf blijven :)
Het laatste deel Mankind Divided vondt ik kwa gameplay beter, maar de rest (verhaal & karakters) vond ik een stuk minder helaas. Toen kwam BF1 uit en die ben ik nu dagelijks aan het spelen en heb nog geen zin in iets anders. Ik heb Mankind Divided dus niet eens uitgespeeld en zal er voorlopig ook niet van komen aangezien ik Dishonored 2 eerst wil spelen nadat de update er is.

Deus Ex 1 & 3 vindt ik dus de beste delen. Deel 2 & de laatste wat minder.
Deus Ex 1 is echt nostalgie.
Dat hoor je wel als je the theme song luistert op youtube :)
"DEUS EX: Every time you mention it, SOMEONE will reinstall it."
Zo wat elke single player game moet co-op hebben al is het maar meer hp of tegenstanders.
Alleen weet ik niet of het fijn zal spelen bij deus ex...
Huh, wat bedoel je nu? Ik snap de relatie tussen Co-Op en HP/Tegenstanders even niet?
als een spel ook co-op gespeeld kan woorden dan geven ze de tegenstanders meer heal points dus in plaats 5 kogels heb je 10 kogels of verdubbelen ze de tegenstanders.
reden dat ze dat doen om het moeilijker te maken.
Dat is toch gewoon een kwestie van moeilijkheidsgraden? Very Easy, Easy, Normal, Hard, Very Hard etc. ik zie co-op daar nog steeds niet als 'oplossing' voor. Niets tegen co-op overigens, daar niet van. Hou zelf ook van de co-op gameplay.
Co-op zou de immersie wel aardig tegengaan in Deus Ex denk ik. Het is allemaal donker ingericht, je moet sneaken en voorzichtig zijn om op plekken te komen en meer van dat soort dingen. Als je dat allemaal co-op wilt gaan doen moet je het hele spel herschrijven om daarbij te passen. Het is niet erg geloofwaardig dat je met een hele horde augmented agents stilletjes rondwandeld - je zou dan echt allemaal andere taken moeten krijgen. Kan me goed voorstellen dat ze zich daar niet aan gewaagd hebben.
Heel tof, maar toch vond ik het jammer dat er geen nauwelijks conceptart bij zit
zelf ben ik met deus ex2 begonnen op de xbox
vond het spel heerlijke spelen
deel in kon ik niet goed inkomen omdat ik een controller ben gewend

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True