Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties
Submitter: RielN

Een ontwikkelaar heeft een vr-versie van Command & Conquer: Red Alert 2 gemaakt. Het betreft een proof-of-concept waarbij de van oorsprong isometrisch gerenderde game met behulp van Unreal Engine 4 in 3d is nagemaakt.

Ádám Horváth toont op YouTube hoe hij een level in de game speelt. Hij bestuurt het spel met de controllers van de HTC Vive, waarvan degene in zijn linkerhand in het spel wordt weergegeven als een tablet, waarop alle commando's en interface-elementen te vinden zijn.

De game is nagemaakt in 3d met behulp van Unreal Engine 4 en is gebaseerd op OpenRA, een opensource-engine die de oude Command & Conquer-games kan draaien op moderne systemen. Een andere ontwikkelaar, die de alias Slye_Fox gebruikt, heeft voor OpenRA een mod gemaakt die de isometrische sprites van de game aanpast naar 3d-modellen. Hierdoor is het mogelijk om de spelwereld vanuit alle hoeken te bekijken, in plaats van het enkele camerastandpunt dat in de originele game beschikbaar is.

Red Alert 2 is zestien jaar geleden uitgekomen voor Windows-pc's. De real-time strategy-game speelt zich af in het jaar 1972, in een alternatieve tijdlijn van de koude oorlog. Het spel werd zeer goed ontvangen en heeft zelfs vandaag de dag nog een actieve community, zo blijkt uit de vele mods die er nog steeds voor uitkomen. In 2008 kwam de opvolger van de game uit: Red Alert 3. Sindsdien zijn er, behalve een uitbreiding op het derde deel, geen nieuwe games meer in de serie verschenen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Fantastisch om te zien!

Dit zijn die leuke projecten die VR vooruit brengen. Ik zie graag een volledige game in deze style.

Zou erg gaaf werken denk ik zo.
Ik denk dat Final Approach alvast een mooie voorbode is van wat er in deze stijl mogelijk is in VR. Ik heb het slechts een kwartiertje gespeeld maar de potentie leek groot. Je hebt overview maar tegelijk kun je bukken en alles tot in de details zien. The ultimate god games zitten eraan te komen...
Ze mogen ook een normale red alert 2 uitbrengen met opgepoetste graphics

Benieuwd hoe dat er uit ziet :)
thx m8 , i loved it , ik speel regelmatig nog RA2 soms tegen de computer maar meestal tegen vrienden in een lan omgeving.

btw (volgens mij ) is het geen RA 2 , denk eerdere Red Alert is , ik twijfel nu, waarschijnlijk is de engine die de grafiek anders maakt ....
nope het is wel ra2 , nu ik ook geluid erbij hebt :)

desondanks gaaf is dit en natuurlijk jouw link

[Reactie gewijzigd door kaltun op 11 november 2016 16:05]

Aahh, if only.. Hoe veel nachten ik heb door gebracht RA2 spelende tot de zon op kwam.. Ik zou er zo het geld voor over hebben!

Ben ook regelmatig nog op zoek naar een RA2 soort spel.. Iemand tips ? :-)
Act of Aggression komt aardig in de buurt voor een moderne variant. Een stuk strategischer is de Wargame serie, niet te vergelijken maar wel een vette RTS.

Persoonlijk vond (VIND!) ik de mix tussen realiteit en fantasy/science fiction erg sterk bij de Red Alert reeks. Deel 3 sloeg dan weer door met de fantasy kant van de units dus die rekenen we niet mee :)
Act of Agression is best ok, maar het base builden en resource gatheren, het gevoel echt je eigen dikke basis te bouwen, dat heeft geen enkel spel meer gebracht na de C&C series. Ja, games van dezelfde uitgever, Emperor: Battle for Dune.

Een ander pareltje wat gratis te spelen is, waar je een dikke basis kan bouwen en wat ik nog regelmatig speel met vrienden, is Warzone 2100. In 3d, en ondersteunt gewoon je hoge resolutie. Gameplay en customisation is echt ongeëvenaard.

https://wz2100.net/
Hmmm, nou maar hopen dat er ooit nog een nieuw spel komt in de C&C serie die een beetje trouw is aan de beginselen.

Zelf mis ik het wel hoor, die oude 'arcade' strategie spellen... SC2 is prima en zo maar het tempo ligt voor mij te hoog en de nadruk teveel op micro.

Ook een gouwe ouwe die ik altijd op m'n PC laat staan is Ground Control II, dat is ook zo'n PRACHTIGE strategie game die er (voor zijn tijd) geweldig uit zag en mij telloze uren plezier heeft geleverd.
Jup, RA en C&C aftermath waren toch wel solid gold!
Of een Red Alert 2 "Renegade" zou ook ook vet zijn.

Onlangs heb ik Renegade X (beta) geprobeerd, echt wel vet gedaan!
Dit zou fantastisch zijn om ook met een Red Alert 2 Yuri's Revenge of Generals Zero Hour jasje te hebben!
Je kunt trouwens prima een isometrische game bouwen in 3D, het is gewoon een render techniek.
Maar RA2 was volgens mij inderdaad gewoon een 2D game.

Het ziet er wel enorm vet uit, maar dit is inderdaad iets dat met Hololens helemaal geweldig zou zijn.
Je units over de tafel zien rijden lijkt mij toch echt geweldig, helemaal als je het zo maakt dat water van de rand afstroomt.
En dan moet je later aan de buren uitleggen waarom je marcherend op de Hell march door de kamer liep met een VR-bril op je hoofd.. ;)
Ik zie het verschil niet wat die VR-Bril maakt tegenover nu :+
Je kunt trouwens prima een isometrische game bouwen in 3D, het is gewoon een render techniek.
Maar RA2 was volgens mij inderdaad gewoon een 2D game.
In tegenstelling tot Red Alert 1, waar de maps gewoon een bitmap waren met vlaggetjes 'hier kun je niet doorheen', had RA2 zeker een 'weet' van hoogteverschillen.

De rendering was alleen isometrisch en niet volledig 3D (net zoals Simcity 2000 en de Chris Sawyer-games als Transport Tycoon en Rollercoaster Tycoon) als gevolg van hardware-beperkingen, dat veranderde pas met het begin van de SAGE (Generals) engine.

Dat in een 3D engine gieten is eigenlijk niets anders dan een andere weergave, speltechnisch blijft het hetzelfde. Dat is ook waarom RA2 vaak als '2,5D' game wordt genoemd.
De Game was in 2D opgebouwd met 4 camera standpunten.
Elk element in het spel had wel meerdere view points. een voertuig kon je dus van voren langszij en vanaf de achterkant bekijken.

Als je de 4 elementen hebt is het renderen naar 3D niet zo heel lastig meer.
Heel gaaf! Om eerlijk te zijn lijkt me dit echter voor de Hololens nog veel vetter. De map op je tafel o.i.d. ! Goede ontwikkeling in ieder geval.
Moet je een extreem grote tafel hebben om leuk te spelen...
Iedere keer de opmerking, 'lijkt me leuker als AR game'. Maar helaas met je met AR meer beperkingen. In VR kan je oneindig grote werelden maken om doorheen te teleporteren, in AR zou dat niet werken omdat het onnatuurlijk zou zijn om de virtuele wereld te laten verplaatsen terwijl je huiskamer inrichting nog op de zelfde plaats staat, vooral omdat AR daar niet voor bedoelt is. AR is bedoelt om de positie van de virtuele wereld te koppelen aan de echte wereld, teleporteren zoals in VR zou in 1x die koppeling los trekken. Terwijl teleporteren in VR extreem snel al heel natuurlijk aan voelt. In AR zit je dus veel beperkter aan de beschikbare ruimte dan bij VR.
Een spel als Red Alert 2 is gewoon te groot om fijn te spelen in AR, kleinere RTS games of virtuele bordspellen zullen zeker gaaf zijn voor AR. Maar voorlopig zie ik de toepassingen van AR meer geschikt op praktische toepassingen dan voor gaming. Voor gaming zijn er meer beperkingen in AR, dan in VR, terwijl VR zelf al beperkingen heeft.

Natuurlijk kan je de AR setup zoals de Hololens makkelijk mee nemen naar een grotere locatie waar je misschien wel die reuze tafel hebt staan, maar de Hololens heeft de rekenkracht niet van een gamePC. Het valt dus meer te vergelijken met mobiele VR dan VR aangesloten op een PC en mobiele VR kan je ook meenemen naar grotere locaties als je grotere roomscale zou willen. Mobiele VR heeft momenteel alleen niet de positionele tracking die er voor nodig is, maar technisch is het mogelijk net zo goede tracking als de hololens te geven, het verschil zit dan meer in het prijsniveau van de Hololens, die in een veel hoger prijssegment bevind.
Ik ben dat niet met je eens. Als je kijkt wat Microsoft kon laten zien met een game als minecraft op de Hololens, blijkt dat dit wel kan, die wereld is tenslotte ook enorm, dat zegt niet dat je je woonkamer moet verbouwen naar mate de map groter wordt. Ik denk dat je het ook niet moet voorstellen dat de complete map even groot is als je tafel, tenzij je die mogelijkheid hebt.

Je zou ook net als op je PC een deel van de map kunnen laten zien in AR op je tafel. Ik denk dat je in AR niet moet denken in de meest voor de hand liggende beperkingen, maar eerder in de oplossingen.

Ik heb even een voorbeeldje erbij gepakt van hoe ik me dit kan voorstellen bij Red Alert 2:
KLIK (niet mooi vormgegeven, maar geeft het idee goed weer denk ik. In het geval van een kleinere tafel.

Of dit in het geval van een enorme tafel ;) KLIK

Ik denk juist dat RTS games zich geweldig lenen voor AR zaken, zolang je niet in die beperkingen denkt :). Ik werk zelf in VFX en daar werken we vaak met situatiesschetsen in de toekomst. Kijk naar bijvoorbeeld hoe hologrammen in films als iron man worden geprojecteerd. Ongeacht de ruimte weten ze altijd wel een manier te vinden om de juiste informatie te kunnen weergeven op een gave holografische manier. Of het nou een exploded-view is van een object, of een holografische kaart van een stad op een tafel. Alles kan in principe.
Ummm die hele Hololens moet éérst nog even gemaakt worden he.. bovendien is dat AR met een viewport van een graad of 15, dus héél klein. En die presentatie is pre-rendered, niet echt...

Voor de rest: ach, ze komen er wel. Bij versie 15 of zo.
Het gaat hier om de theoretische en praktische mogelijkheden van AR en VR. Niet zo zeer wat jij van de Hololens vindt. Tevens is de Development Edition al te koop, mits je het geld ervoor over hebt. Waarschijnlijk zijn er op VR en AR gebied nog oneindig verbeterpunten, zo ook op de hardware. Je reactie lijkt me verder een beetje overdreven.
Ik denk dat AR heel handig kan zijn om bijvoorbeeld tabletop games geavanceerder en geanimeerd te maken. Bijvoorbeeld Risk maar dan met volledig geanimeerde soldaten en een geanimeerd spelbord.
Je kunt in AR natuurlijk ook controls toevoegen om het speelveld te verplaatsen i.p.v als speler je door de wereld te verplaatsen zoals in VR. Betekent alleen dat je de wereld als speelveld met boundaries moet renderen en dat je dus controls moet hebben om dat speelveld te manipuleren.
Hier dacht ik ook meteen aan. Indien men alles makkelijk en snel kan bedienen zie ik hier nog wel toekomst in.
Ziet er inderdaad super uit! Weet niet of het projecteren op een tafel veel toegevoegde waarde heeft t.o.v. VR maar toch.

Verbazingwekkend hoe 1 persoon een vettere VR concept/game kan maken dan 99% van wat er nu in de steam store wordt aangeboden. Dit is 1 van de eerste demo's waar ik echt enthousiast van word.
Stel je multiplayer voor waar je met vrienden om een tafel staat een strategy game te spelen!
Stel je multiplayer voor waar je met vrienden om een tafel staat een strategy game te spelen!
En dan gooi je met dobbelstenen om te kijken of je raak hebt geschoten! Ik zie een enorm gat in de markt! :+
Zodra de FOV van een hololens VEEL beter is, zou dit inderdaad erg leuk zijn.
Volledig mee eens, het extreem kleine beeld wat je bij een hololens krijgt gaat dit geen fijne ervaring maken.
Daarbij komt dat de gesture recognition van de hololens ook niet altijd even goed werkt.
In hoeverre is dit nog een mod van RA2, als ie een hele andere engine gebruikt en de game opbouwt in 3D - is het dan niet gewoon een onofficiele remake?
Het is gebaseerd op OpenRA, dat een opensource remake (zelf noemen ze het reïmplementation) is van Red Alert 2. Het heeft in zoverre niets te maken met mods voor het originele spel.
OpenRA een Open Source variant van RA1 (zie website): als ik op de website kijk zie ik screenshots die meer lijken op RA1, maar de gebouwen in bovenstaande video lijken weer van veel hogere kwaliteit te zijn (meer RA2). Heeft de modder hier RA2 textures geladen in de RA1 game om dit eindresultaat te krijgen?

[Reactie gewijzigd door Xirt op 11 november 2016 12:26]

OpenRA een Open Source variant van RA1 (zie website): als ik op de website kijk zie ik screenshots die meer lijken op RA1, maar de gebouwen in bovenstaande video lijken weer van veel hogere kwaliteit te zijn (meer RA2). Heeft de modder hier RA2 textures geladen in de RA1 game om dit eindresultaat te krijgen?
OpenRA is nog in de ontwikkelversies bezig om de Tiberian Sun-engine (waar RA2 ook op draait) werkend te krijgen.
Dat is het in feite ook, maar een strategy game op deze manier spelen lijkt mij echt fantastich. De manier waarop dit is neergezet maakt het ideaal voor de Vive en ik kan mij geen betere manier bedenken om een RTS te spelen. Hopelijk volgen andere developers dit voorbeeld en gaan we meer RTS games zien op deze manier.
Geweldig spel, maar dit moet je gewoon met muis en tb spelen.. :)
Waarom dan?
Ik denk dat je besturing mogelijkheden met bijvoorbeeld de Hololens groter zijn dan wanneer je je beperkt tot tobo en muis. In principe zou je alle toetsen die je gebruikt ook virtueel kunnen projecteren + meer
Ik denk dat VR een ander soort besturingsmechanisme nodig heeft dan het virtueel projecteren van knoppen. Dat is de eerste logische stap, maar niet direct de beste. Ik denk dat de beste manieren om een UI mee te nemen in VR de komende jaren wel boven komen drijven als er veel mee geexperimenteerd wordt.

Het grote nadeel van knoppen projecteren is dat je geen haptische feedback hebt. Ben benieuwd of daar in de toekomst wat voor komt.
Precies, dit dacht ik ook. In principe bestuur je zowel toetsenbord en muis, als VR met je beiden handen. De interface van T&M ligt vast, die van VR niet. Dit betekent dat in theorie je een veel efficientere standaardinterface / besturingsmethode per game kunt maken. Dit is tot nog toe alleen nog niet gedaan.
misschien dat ze wel een soort van keypad uitbrengen om op je voorarm te binden en dan door je hand/arm te tracken dit indien gewenst ingame laten zien. Weet je uit het hoofd wat er op die knoppen gebind is, dan moet je er niet (virtueel) naar kijken, maar kan je ze gewoon indrukken, ondertussen kan je met die andere hand nog objecten besturen
Als je het filmpje bekeken hebt is de besturing nu op zijn zachts gezegd frustrerend. Het gaat langzaam, quickbuttons lijken er niet te zijn en er moet regelmatig opnieuw geselecteerd worden om de juiste actie uit te kunnen voeren. Het kan natuurlijk zijn dat het expres langzaam gedaan wordt, maar ik krijg er de kriegels van :)
Heb je ooit op een Wii gespeeld, en dan bv je naam moeten intypen ? Dat is gewoon kut, dat richten, stil houden, klikken werkt (voor mij iig) niet fijn.. Dus voor mij, en ik denk voor vele mensen, zal een TB en muis de voorkeur zeker hebben..
Dat zeg je nu, maar ik heb een flinke tijd Out of Ammo gespreeld met de Vive en dat is eigenlijk ook een soort RTS, werkt geweldig :) Wil RA2 ook zeker wel eens zo proberen! :)
Wow! dat is wel vet, zou ook gaaf zijn met AR ipv VR, dus met Hololens. Dikke basis op je bureau bouwen :P
Best wel epic dit. Speel de Westwood games nog regelmatig op een oude bak hier.
Vraag me wel af hoe dit tijdens een serieuze pot werkt, ziet er erg tof uit maar met een HTC Vive speelt het totaal niet lekker.

Met je handen of iets dergelijks is natuurlijk wel super vet, zoals andere ook al aangeven Hololens :)
Wellicht heb ik ongelijk, maar ik doe even de aanname dat je deze demo niet hebt geprobeerd met de Vive.
Hoe kan je dan zo zeker stellen dat het totaal niet lekker speelt?

En dan de Hololens, volgens mij overschat je de gesture controls en de fov van de Hololens.
De Hololens is een geweldig concept, maar het staat nog in de kinderschoenen.
Ik zie het nu ook, ik bedoelde *denk ik totaal niet lekker*. Met de Vive zelf wel een aantal Steam games gespeeld dus ik kan het me goed voorstellen. Je armen worden simpelweg moe uiteindelijk, zeker met dit soort games kunnen potjes nogal eens lang duren :)

Dat het met de hololens ook niet helemaal fantastisch zal gaan dat kan ik me ook voorstellen. Het neemt wel het ongemak van kabels en controllers weg, in hoeverre dat het dan weer beter maakt... :+
Ah ok :)
Wellicht zou het spel wat meer gebruik moeten maken van de trackingpads en overige knoppen. Maar dit is ook maar het eerste concept.

Een rts op een groot oppervlak met een toekomstige versie van de Hololens lijkt me veel mogelijkheden te geven, met name met meerdere personen in 1 ruimte. Voor die tijd moeten er wel veel zaken opgelost worden.
De beperkte fov met name.

Genoeg om naar uit te kijken in ieder geval =)
Het idee is heel tof en lijkt me voor alle strategische games enorm goed werken.
Ware het niet dat je constant naar beneden aan het kijken bent, denk dat je na een halfuur het al zwaar krijgt.
Dus hele goede proof of concept, want hoor veel mensen zeueren over bediening, maar denk toch echt dat de getoonde manier sneller werkt dan de originele Tobo muis opstelling.
Zo jammer dat hij waarschijnlijk nooit de game officieel mag uitbrengen van EA. Maar misschien weet hij wel een leuke deal met EA te sluiten om er toch toestemming te krijgen.
Maar misschien krijgt het voor elkaar om uit te brengen als 'mod' door een aangeschafte versie van Red Alert 2 te vereisen (wat nu niet nodig is).

Ik zou deze zeker willen spelen op mijn Vive!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True