Specificaties Actie, Avontuur, RPG, Strategie en management-game voor de Xb360 - Bekijk alle specificaties

Deus Ex: Human Revolution, Xbox 360 Review

DesertRose 4 september 2011, 390 views

Deus Ex: Human Revolution, Xbox 360

Pluspunten

• graphics
  • mogelijkheden van tactiek
  • een uitdaging om te spelen

Minpunten

• spelverloop soms niet helemaal vloeiend door het laden van nieuwe gebieden en het vaak moeten saven om niet helemaal terug bij af te beginnen.
  • bediening en orientatie niet altijd zo handig als het zou moeten zijn.
  • meer een sluip-door-kruip-door spel dan een f.p.s.

Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Nadat ik een aantal zeer enthousiaste berichten had gelezen over deze nieuwe game - Deus ex: Human Revolution - had ik het gevoel dat ik deze game echt niet mocht missen. De game werd omschreven als een duister spel dat je eeuwig zou kunnen vermaken. Dat klinkt nogal naar wat leuks, toch?

Na het spel zeker 20 uur gespeeld te hebben is het mij gelukt een beeld te vormen bij het spel. Aangezien mijn mening behoorlijk subjectief zou zijn heb ik 'ratings' in dit stukje maar even achterwegen gelaten maar zal ik beschrijven wat mij opvalt over deze game.

Het verhaal gaat over hoofd van een beveiliging Adam Jensen die na een aanval op het laboratorium zijn vriendin verliest en het zelf wonder boven wonder overleeft. De medische specialiteiten van het laboratorium redden zijn leven en wanneer Adam na 6 maanden weer wakker is een groot deel van zijn lichaam vervangen door technologie. Deze ben je als speler in staat om gedurende het spel up te graden waardoor je alsmaar beter zou moeten worden.

De verhaallijn vind plaats in verschillende gebieden die zich altijd in de stad bevinden. Zoals ik al las: het spel heeft een zeer duistere atmosfeer, eentje die mij op den duur ging vervelen. Ik weet niet precies hoe het zat met de atmosfeer tijdens dit verhaal maar het leek zich bijna altijd af te spelen in de nacht en er is geen mogelijkheid om daglicht te zien, zo ben je wel een behoorlijke tijd bezig met side-missies terwijl er helemaal niets veranderd aan de omgeving. Ook andere weereffecten ben ik tot dusver niet tegengekomen.

Het verhaal, waar ik nu even niet zo diep op in ga, is goed uitgewerkt en bevat heel veel kleine details die best wel werkelijk zijn. Het verhaal vloeit min of meer goed door en je hebt niet echt het idee dat je van de hak op de tak springt. De side-missies zijn daarentegen weer van een ander kaliber maar doorbreken de routine van het volgen van de opdrachten die ertoe doen en stellen de speler in staat om punten en geld te verdienen die weer gebruikt kunnen worden voor upgrades en spullen (ammunitie, wapens, medicamenten).

In de momenten van rust in het spel ben je vrij te gaan waar je wilt en kun je het gebied verkennen. Hierbij moet je denken aan inbreken in woningen, de ondergrondse riolering betreden en via ventilatieschachten nieuwe gebieden betreden. Dit is goed gedaan maar de map is zo ontzettend onhandig gemaakt dat je dikwijls verdwaalt raakt. Verder kost het ook veel tijd om van de ene plek naar de andere te reizen.
Wanneer je in China bijvoorbeeld mee gaat doen met side-missies ben je genoodzaakt om meerdere malen het gebied te verlaten en ben je veel tijd kwijt aan het lopen naar en laden van het nieuwe gebied. Op een gegeven moment had ik een beetje het gevoel dat dit het spel overschaduwde en was ik wel weer toe aan een nieuw stuk. Overigens hoef je bij het spelen van een werkelijke missie bijna niet nieuwe gebieden te laden en verloopt deze gameplay vlot.

Wel heb ik problemen met de moeilijkheid van dit spel. Hoewel ik gewoon op regular speel heb ik op sommige momenten het spel beetje bij beetje moeten spelen met telkens tussen saves. Dit is eigenlijk wel een beetje jammer maar heeft natuurlijk wel wat leuks. Het probleem dat ik zelf had was een slechte interpretatie van de tegenstanders. Zelfs met de upgrade waardoor je 'lines of sight' kan zien (overigens ook slecht te zien op de map) is het erg lastig te begrijpen wanneer de vijand nu wel in staat is om je te zien en wanneer niet. En aangezien ik - maar je bent zelf in staat je taktiek te kiezen - heel veel met mijn rug tegen muren schuilde heb je dan een slechte overview van de omgeving en is het lastig om in de gaten te houden wat achter je gebeurt.

De populaire acties van Adam Jensen waarmee je tegenstanders aldan niet helemaal kan uitschakelen of enkel bewusteloos kan slaan vond ik het spel een beetje tot stilstand brengen. Het ziet er natuurlijk wel leuk uit maar wanneer je kiest voor een actie verandert de setting een beetje en met name het geluid dat je te horen krijgt past totaal niet bij de situatie waarin je soms verkeert. Zo hoor je bijvoorbeeld harde stompen en onderdrukt geschreeuw terwijl je eigenlijk zo stilletjes mogelijk wilt zijn, de overige vijanden lijken trouwens ook niets van dit kleine gevecht te horen.

Dan nog iets over de augmentations, de upgrades die je kunt vrijspelen waardoor je beter word.
De mogelijkheid om te hacken vind ik erg leuk in dit spel. Er zijn verschillende niveaus waardoor je ook steeds beter moet worden om van de sluiproutes gebruik te maken. Vaak is het echter zo dat je teleurgesteld word met een vondst. Ben je bezig met het hacken van de deur en computer en is het enige wat je kunt lezen een mail die nergens over gaat. Het is wel tof dat je soms in staat bent passwords te vinden op computers, of dat er hints zijn die je spel bevorderen.
Voor de rest vind ik de upgrades niet helemaal zoals ik verwacht had. Het zijn min of meer hele basale dingen. Zo kun je sterker worden zodat je grotere objecten kunt verschuiven, kun je een grotere inventory krijgen, een betere conditie waardoor je 3 seconden langer kunt rennen, de mogelijkheid om voor een paar tellen geruisloos te sluipen.
Vaak niet echt vernieuwend. En dat is wat ik wel een beetje jammer vind. Het had zoveel meer kunnen zijn.

Tot slot een kleine opsomming van het geheel. Deus ex: human revolution is een spel dat qua graphics erg goed in elkaar steekt. Je bent als hoofdpersoon heel erg vrij om voor je eigen aanpak te kiezen en kunt via verschillende wegen bij het uiteindelijke doel komen. De gameplay daarentegen vind ik vaak wat onhandig, de map vond ik zeer verwarrend en ik moest ook wennen aan de controls.
Na een tijd spelen word het spel een beetje eentonig en heb je de neiging om je eerste taktiek te laten voor wat die is en het spel op zoveel mogelijk manieren te bespelen.
Het verhaal zit goed in elkaar en bevat leuke elementen.

Heb jij ook een Deus Ex: Human Revolution, Xbox 360?

Reviews door de redactie

Het klopt inderdaad dat het altijd duister is, maar dat is zo gedaan omdat Deus Ex niet echt een vrolijk spel is. Voorbeelden hiervan: protesten, rellen, moord, ontvoering, zelfs mensenhandel. Dan kan je moeilijk een vrolijk zonnetje met een smiley in de lucht zetten. En het spel leunt ook een beetje op de mooie lichtjes van de steden, het is gewoon erg mooi! :)

En je kan gewoon iedereen fraggen hoor, alleen krijg je minder punten en zal je iets meer splinter cell stijl moeten spelen. Zelf had ik meer dat ik in het begin iedereen wou dood schieten, maar doordat ik weinig armor had ging ik meer voor stealth take-outs, later met Dermal Armor ging ik steeds meer schieten en feestje bouwen! :P

Zolang je maar alles hackt eigenlijk, al heb je de code, krijg je heel veel xp en kan je richting 3/4de van het spel bijna alles maken omdat je veel wapens/praxis punten hebt. En natuurlijk door het riool en de kantoortjes sluipen!
Ik begrijp inderdaad dat het verhaal duister is e.d. Maar in mijn opinie is het niet perse noodzakelijk dat het 24/7 donker is. Een mooie combinatie van dag en nacht zou naar mijn mening de verhaallijn verbeteren. Ik had een beetje het gevoel dat ik in een soort sleur zat die niet stopte. Je blijft maar door en doorgaan.
Het is inderdaad erg mooi.

Dat hacken vond ik ook erg leuk om te doen, al was de beloning soms niet echt evenredig met het werk dat je ervoor over moet hebben.
Je kan ook veel schieten, maar dat is niet altijd verstandig. Het blijft je eigen keuze om al schietend erdoorheen te gaan.
Klopt, maar ik heb zelf het schieten als erg lastig ervaren en daardoor zijn de opties ineens stukken beperkter.