Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Mafia II

Wiseguys

Er zijn weinig games waar zo lang naar uit is gekeken als naar Mafia II. Het duurde dan wel korter dan de twaalf jaar die de fans van Starcraft hebben moeten wachten voor ze hun sequel kregen, maar om te zeggen dat 2K Czech zijn tijd heeft genomen voor Mafia II is een understatement. Ga het net op en je zult previews van het spel vinden die al bijna twee jaar oud zijn. Ook Tweakers.net heeft voor de review al ruimschoots de kans gehad Mafia II uit te proberen, met de preview van begin deze maand als meest recente voorbeeld. Elke preview sloot af met vrijwel dezelfde conclusie: we willen meer!

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Het afgelopen jaar heeft 2K Games het spel stukje bij beetje uit de doeken gedaan. De uitgever liet de media, en daarmee de fans, kennismaken met de hoofdpersonages, de stad en de vele mogelijkheden die die stad heeft te bieden. Zodoende wisten we, lang voordat we met de review aan de slag gingen, al vrijwel alles over Vito Scalleta, over zijn beste vriend Joe, en over de stad Empire Bay waarin beide boefjes zijn opgegroeid. Ook wisten we al dat Mafia II begint wanneer Vito terugkeert van de oorlog in Europa, doordat hij tijdens een missie een verwonding heeft opgelopen. Joe blijkt in de tussentijd een ingang te hebben gevonden in de wereld van de 'Wiseguys', de maffiosi die de baas spelen in Empire Bay. Het behoeft weinig uitleg dat Vito op deze manier ook dat wereldje inrolt.

*Eerlijke baan

Toch komt Vito thuis met het voornemen een eerlijke baan te zoeken, net als zijn inmiddels overleden vader. Dat het uiteindelijk anders loopt, komt door een schuld die Vito's moeder en zus hebben overgehouden na de dood van Vito's vader. Onze Italiaan besluit dat de schuld van zijn vader snel moet worden afgelost en hij vraagt Joe of die geen manieren weet om snel aan geld te komen. Vanaf dat moment begint Mafia II pas echt, en komen Vito en Joe terecht in de raarste en gevaarlijkste situaties. Ze werken voor verschillende gangsters en voeren diverse klusjes uit, met de hoop uiteindelijk zelf in de 'familie' te worden opgenomen.

Sfeer en detail

In de ontmoetingen met die verschillende gangsters ligt direct het sterkste punt van Mafia II. Elk hoofdstuk is voorzien van een flinke portie tussenscènes en die zijn stuk voor stuk een lust voor het oog. De beelden zijn fraai, het geluid is overtuigend en de lipsynchronisatie prima. Dat alles zorgt ervoor dat Mafia II tijdens de tussenfilmpjes meer lijkt op een maffiafilm dan op een game, waardoor het spel als een interactieve maffiafilm aanvoelt: je bent de hoofdrolspeler in je eigen versie van The Godfather, A Bronx Tale, Goodfellas en The Soprano's.

Het helpt dat Mafia II op elk punt voldoet aan de stereotypen waarvoor die films en series de grondleggers zijn geweest. De mafiosi praten met het herkenbaar Italiaans-Amerikaanse accent en zelfs de karaktertrekjes van de verschillende personages komen overeen met types die je al kent uit films, series of games. De agressieve stommerik duikt bijvoorbeeld op, terwijl Vito ook de herkenbare mafia-opa tegenkomt. Juist deze herkenbaarheid zorgt ervoor dat Mafia II zo goed aanvoelt en zo meeslepend is. De personages kloppen, de gesprekjes over koetjes en kalfjes, zoals over het plaatselijke honkbalteam, kloppen en zorgen ervoor dat je je in no-time personificeert met Vito.

*Mooie stad

De prima sfeer wordt versterkt door de twee onderdelen die eveneens ongelooflijk sterk zijn: de stad waarin Mafia II zich afspeelt en de soundtrack. Empire Bay is, zo schreven we al een paar keer, een mix tussen New York en Chicago, al haalden wij vooral New York eruit en Chicago heel wat minder. Little Italy, Chinatown, het Empire State Building en Yankee Stadium: allemaal zitten ze, al dan niet onder een net wat andere naam, in het spel. Ook hier geldt dus weer herkenbaarheid troef. De stad is verder prachtig vormgegeven en ook groot. Het is zeer de moeite waard eens een hoog punt op te zoeken en over de stad uit te kijken: misschien nog net niet adembenemend, maar het komt in de buurt. Een leuk detail is dat je vanuit de hoogte nog steeds bedrijvigheid op de grond ziet. Niet elke auto wordt weergegeven, maar je ziet nog steeds auto's rijden. Dat is noemenswaardiger dan het op het eerste gezicht lijkt; in de meeste games zie je, als je op een hoog gebouw staat, op de grond niets meer gebeuren.

Het hoge detailniveau is dan ook een ander sterk punt van Mafia II. Loop over straat en je waant je inderdaad in het New York van de jaren veertig en vijftig, met geloofwaardige reclame-uitingen en mensen die op straat bezig zijn met hun eigen leven. Het detailniveau wordt nog eens onderstreept als je de jaren vijftig bereikt in het spel en Empire Bay er ineens een stuk fleuriger uitziet. De reclame-uitingen zijn vrolijker, de kleding mooier en de auto's sneller en niet onbelangrijk: de muziek een stuk sneller, harder en vrolijker.

*Maffiamuziek

We hebben zelden een sterkere soundtrack gehoord als in Mafia II. Het spel bevat ongeveer tweehonderd gelicenseerde nummers uit die tijd en de ene na de andere klassieker knalt door de krakende speakers van de auto's, die je trouwens ook kunt verzamelen. Frank Sinatra en Dean Martin worden afgewisseld met wat wij zouden omschrijven als 'typische maffiamuziek' als 'Ché La Luna' en meer van dat soort nummers. Ook leuk: het eerste deel van het spel speelt zich af tijdens de oorlogsjaren, wat op de radio tot uiting komt door nieuwsberichten over het oprukkende Geallieerde leger en nationalistische liederen van de ten strijde trekkende soldaten.

Veel schieten

Eigenlijk maakt alles dat je op de vorige pagina hebt gelezen Mafia II al de moeite waard. Op die punten kwalificeert Mafia II zich vooral als film, en nog niet echt als game - al is dat geen verwijt maar vooral een compliment op het gebied van graphics, geluid en sfeer. Mafia II is echter geen film, dus ligt Vito's lot in jouw handen. Dat houdt in dat je aan het begin van elke missie zelf de telefoon op moet nemen of naar een bepaalde plek moet rijden, voordat je informatie krijgt over de volgende opdracht. Vaak houdt dat in dat je naar Joe moet, of dat je je samen met Joe ergens moet melden, waarna een filmpje de volgende missie introduceert.

*Gevarieerd

Die opdrachten zijn zeer gevarieerd. De ene keer ben je bezig een aanslag op een rivaliserende maffiabaas te beramen, de andere keer ben je op zoek naar documenten of breng je ze juist rond. De aard van de opdrachten verandert iets, naarmate Vito en Joe belangrijker worden binnen de organisatie. De belangen en de bedragen worden groter, de tegenstand heviger en de missies gevaarlijker. Het is dus zaak om te zorgen dat je altijd een aardig arsenaaltje wapens bij je hebt, al kun je wapens vaak ook wel tijdens missies oppikken van neergeschoten vijanden. Er komt namelijk nauwelijks een missie in Mafia II voorbij die niet in een vuurgevecht eindigt.

Daarmee is ons voornaamste kritiekpunt genoemd. Het verloop van een hoofdstuk wordt na een aantal missies vrij voorspelbaar. Eerst wordt Vito gebeld, door Joe of door iemand anders, en vervolgens ga je op weg naar het beginpunt van het hoofdstuk. Daar krijg je een tussenfilmpje en een stukje verhaal voorgeschoteld, waarna je op weg gaat om de missie uit te voeren. Negen van de tien keer gebeurt er dan vroeg of laat iets waardoor het niet zo gaat zoals gehoopt, waarna de missies eindigt in een schietpartij waarbij je een klein legertje vijandelijke gangsters af moet schieten. Is dat eenmaal gelukt, dan breng je Joe naar huis en ga je slapen om zo aan het volgende hoofdstuk te kunnen beginnen.

*Lekker

Niet dat het spelen van Mafia II hierdoor vervelend wordt, maar het is jammer dat een game die zo strak is en zo vol details zit, het laat liggen op dit punt. Met wat meer fantasie zou hier wat meer variatie in aangebracht kunnen worden en dat zou het spel zoveel sterker maken. Het scheelt dat het schietsysteem goed werkt, waardoor de vuurgevechten leuk zijn om te spelen. Het blijft ook na tien vuurgevechten nog lekker om een vijand van dichtbij te verrassen met een shotgun en vaak kun je van de omgeving gebruikmaken om je vijanden uit de weg te ruimen. Een welgemikt schot op de benzinetank maakt van een auto bijvoorbeeld een fikse bom. Best effectief!

Behalve schieten zul je in Mafia II ook veel bezig zijn met lopen, rennen en racen. Dat laatste is vooral een automatisme: we zijn het gewoon niet gewend om in games op de verkeersregeltjes te letten. Dat is in Mafia II dus wel de bedoeling. Rijd je door rood of ga je te hard, dan zullen andere personen in je auto hier opmerkingen over maken: "What, you got an aversion to red lights?" of "Hey, this is not the Indianapolis racetrack you know..." In het ergste geval merkt de politie je rijgedrag op en dat kost dan je wat omkoopgeld, al zul je agenten meestal vrij eenvoudig afschudden. De vastberadenheid waarmee de politie je achtervolgt is afhankelijk van wat je op je kerfstok hebt, en voor iemand die door rood rijdt zullen agenten hun leven niet snel riskeren.

*Autocollectie

Dat ligt anders als je net een vuurgevecht hebt overleefd, of 'gewoon' iemand doodrijdt of een zelfs een agent neerschiet. Er wordt dan een opsporingsbevel voor je auto uitgevaardigd, en als de agenten je ook buiten de auto hebben gezien, word jijzelf ook gezocht. In zo'n geval is je probleem niet opgelost door alleen de nummerplaat van je auto te veranderen; je zult dan ook je eigen gedaante moeten aanpassen om aan opsporing te ontkomen. In het verlengde hiervan liggen de winkels waar je je auto kunt aanpassen en winkels waar je kleding kunt kopen. Het is immers leuk om er goed uit te zien en net zo leuk om een mooie auto te rijden. Dat laatste geldt in Mafia II des te meer omdat je hier je auto's houdt en schade niet automatisch verdwijnt. Elk deukje kost geld en aangezien het je eigen autocollectie is, wil je schade op de een of andere manier toch steeds repareren. Dan is het maar goed dat de speed limiter uit de vorige Mafia-game is vastgehouden.

Eigen film

Wat zonet over de missie-opbouw werd geschreven geldt overigens voor het hele spel: het is volstrekt lineair. Vito kan voor en na missies weliswaar vrij rondrijden in Empire Bay, maar overdreven veel zin heeft dat niet. Er zijn links en rechts wel wat dingen die Vito kan doen, zoals auto's jatten en afleveren, maar elke vergelijking met een game als GTA IV is uit de lucht gegrepen. Mafia II is geen sandbox-game, maar een action-adventure. Het maakt de ervaring er waarschijnlijk alleen maar sterker op, want zoals gezegd heb je al snel het gevoel in je eigen maffiafilm te zijn beland.

Die 'film' duurt natuurlijk langer dan een normale film, al heeft Mafia II een beperkte speeltijd. Wij deden ongeveer tien uur over ons avontuur, maar kenden verschillende missies al uit previews en wandelen daarom misschien net wat sneller door het spel dan zou moeten. Veel langer dan twaalf uur zul je echter niet bezig zijn, voordat je de credits over je scherm ziet rollen. Op dat moment heb je trouwens net een van de vaagste 'eindes' ooit in een game meegemaakt. Hij is niet per se slecht, maar wel tamelijk onverwacht en abrupt, en dat doet vermoeden dat 2K extra hoofdstukken aan het spel zal toevoegen middels downloadable content.

*Playboy

Tot die content er is, blijft Mafia II een game die eigenlijk niet uitnodigt om vaker gespeeld te worden. De sterke sfeer zal je wellicht kunnen verleiden dat toch te doen, of wellicht ben je een verzamelfreak en wil je alle Playboy-art die in het spel is verstopt - plaatjes van oude Playboy-playmates - vinden. We zouden verder geen redenen kunnen verzinnen om Mafia II nogmaals te spelen, en dat is ergens wel jammer, want de eerste Mafia-game werd door veel mensen vaak opnieuw gespeeld.

Rest ons nog te oordelen over het verhaal van de film annex game. Hierin voelen we wat verdeeldheid. Aan de ene kant is Mafia II een prima maffiaverhaal, met alles wat je ervan zou verwachten. De hardheid, maar ook de in films bestaande charme van de maffia komt sterk naar voren. Dat gedeelte is sterk door zijn herkenbaarheid, maar ergens ook zwak door zijn uitgekauwdheid. Laten we eerlijk zijn: de ene gangster belazert de ander, weer een ander blijkt een informant van de FBI te zijn: we hebben dat soort dingen al talloze keren gezien. Aan de andere kant komt Mafia II af en toe met sterke plotwendingen, die leiden tot een aantal zeer memorabele hoofdstukken. Het verhaal van Mafia II is daardoor de moeite waard, maar niet hoogstaand.

Conclusie

Als wij ons werk goed hebben gedaan, proef je in deze review wat twijfel. Mafia II is een game waar we met zijn allen lang naar uit hebben gekeken, en vaak werkt het dan zo dat je heel erg hoopt dat de game alles is wat je ervan verwacht. In het geval van Mafia II is dat voor het grootste deel gelukt. Vooral de uitmuntende sfeer maakt indruk. De gameplay doet verder prima zijn werk en het verhaal is weliswaar niet geniaal, maar goed genoeg om geen struikelblok te zijn. Tien tot twaalf uur speeltijd is wat kort, maar vooruit: wij zien liever een ijzersterke game die kort is dan een saai spel dat ons vijfentwintig uur bezig moet houden. Toch knaagt er iets. Het is een prima product, maar er had meer ingezeten. Het einde is wat raar, waardoor het verhaal 'niet af' voelt. Daarbij komt dat de missies, doordat ze negen van de tien keer in massale vuurgevechten eindigen, wat fantasieloos overkomen. Dat maakt dat Mafia II voor ons net een treedje lager terechtkomt dan waar we het spel graag hadden gezien. Mafia II blijft een prima game, maar zo'n klassieker als de eerste Mafia is het niet.

Pluspunten

+ Sfeervol
+ Soundtrack
+ Mooie stad
+ Schieten werkt prima
+ Herkenbaar

Minpunten

- Te vaak eindigt een missie in een schietpartij
- Verhaal baart geen opzien
- Vrij kort

Cijfer: 8,5

Titel Mafia II
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar 2K Czech
Uitgever 2K Games
Releasedatum 27 augustus 2010


Laagste prijzen voor: Mafia II, Windows
WinkelBeoordeling PrijsTotaal 

Dreamgame

Score: 5 (2)

€ 30,-

€ 30,-

Kostenoverzicht

Productprijs € 30,-
Pakketpost € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 30,-
Bekijk

Reacties (134)

Wijzig sortering
Gisteravond uitgespeeld. Over een anticlimatisch einde gesproken zeg :S...

De missie waren inderdaad een weinig afwisselend en er zitten nogal wat dingen in die me tegenvallen:

- Langs een politiewagen door rood rijden: geen probleem
- Je maten zijn onsterfelijk
- Bij het begin van veel missies stap je in een cutscene je bed uit, om vervolgens zelf naar de telefoon te moeten lopen en daar de volgende cutscene krijgt (waarvan het geluid altijd te vroeg eindigt)
- Om de een of andere manier heeft Vito een magische broekzak waar 3 pistolen, 4(!) machinegeweren, twee gewone geweren, een shotgun en nog een keur aan granaten in past (in mafia 1 had je slots voor grote en kleine wapens)
- Niet kunnen schieten achter het stuur

Het is al een keer eerder gezegd, maar de sfeer is het beste voor en vlak na je uit de bak komt, daarna is het gewoon hersenloos rijden en schieten. Niet echt goed voor de replaywaarde, zeker niet de laatste 2 missies waarbij je het in je eentje tegen ik weet niet hoeveel maffioso op moet nemen.

Nu heb ik er absoluut geen spijt van dat ik het spel gekocht heb, heb de storyline nu in een uurtje of 13 uitgespeeld. Denk er wel over om nog eens op Easy alles over te doen zodat ik alle Playboy's en Wanted Posters kan vinden :)

@ Jerronimo: Je kan winkels wel overvallen, is een kwestie van met getrokken wapen naar de kassa te lopen, als het goed is krijg je dan "Press E to rob register". Kijk wel uit voor de bewakers, die neigen naar headshots...

[Reactie gewijzigd door BdK9001 op 30 augustus 2010 10:54]

Ik ben een van die mensen die erg heeft uitgekeken naar Mafia II. Zeker vanwege de sfeer in Mafia I. Ik vond de replaywaarde van Mafia I ook niet briljant, maar het is wel leuk om in de stad te blijven ronddolen.

Ik mis een beetje een indicatie van de besturing. Daar ben ik bij GTA IV namelijk behoorlijk op afgeknapt; auto's zijn vrij lastig op de weg te houden als je doorrijdt, terwijl dat in eerdere delen veel minder kritisch was. Bij Mafia I waren de eerste auto's waar je in kon rijden zo langzaam dat het niet veel uitmaakte, maar in de jaren '40-'50 zijn de auto's al een stuk vlotter. Ik ben dan ook benieuwd hoe het zit met de handling van de auto's: hoe is dat in het algemeen en is er veel verschil te merken tussen verschillende modellen?

Al met al denk ik dat ik hem wel ga kopen. Gezien de lange ontwikkeltijd verwacht ik dat Mafia II nog wel te spelen is op een E6600 met nvidia 8800GTS en 4Gb geheugen? Edit: linkje naar system requirements voor PC. Best heftig.

[Reactie gewijzigd door gwystyl op 25 augustus 2010 09:43]

Ik heb de demo gespeeld en daar kan ik wel iets over zeggen:

De auto's kunnen vrij hard rijden en de controle is nogal... "soepel". Ze kosten wel wat moeite ze in een baan te houden, als je op een breed stuk een lijn aan wilt houden. Zo neem ik weer als voorbeeld de demo, waarbij je voor de missie met een auto een grote brug moet oversteken. Als je eenmaal heuvelafwaarts gaat en met een behoorlijke snelheid zal het wat moeilijker zijn om controle over je auto te houden. Als je ~50 meter verderop een tegenligger ziet zul je hem waarschijnlijk nét kunnen ontwijken :) En als je die tegenstander niet kunt ontwijken en je race-avontuur eindigt in de crash, is het einde verhaal voor jou. Op dat punt is Mafia 2 ook wel sterk. In GTA IV was het altijd zo dat je op hoge snelheid kon crashen, maar bijvoorbeeld alleen door de voorruit heen vloog. Maar uiteindelijk overleefde je het 9 / 10 keer wel.

Kortom: Mafia 2 heeft de nadruk erg gelegd op de voertuigen, de controle ván voertuigen en de regeltjes die daarbij horen.

Nog even over de system requirements: die zijn hoog. De minimum requirements haal je wel maar dan moet je sowieso zonder PhysX draaien. Dat gezegd, PhysX kent 3 standen: uit - medium - hoog. En op medium kan een 8800GTX als dedicated PhysX kaart het goed aan, maar hoog is dus echt een no-go. Aangezien je erg naar de game hebt uitgekeken moet het toch wel de moeite waard zijn om een leuke systeem upgrade te doen? ;)

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 25 augustus 2010 09:56]

Als je Physx uitzet (dan zie je nog wel dingen omvallen etc, je mist dan vooral details) zijn de sys reqs juist helemaal niet zo hoog. Zijn pc'tje kan hem wss prima op high draaien.
klopt, op een GTX280 met een E8500 op 4.2 Ghz is het speelbaar op hoog, hoewel het echt niet soepel is, maar het is geen slideshow :)

op medium blijft het vrijwel gelijk, maar op de uit stand loopt het spel als boter in de zon!
Dank voor de input; een system upgrade zit er niet in omdat ik verder weinig spellen (meer) speel, en ik deze vooral voor de sfeer wil hebben. Het moet er natuurlijk nog wel een beetje uitzien en speelbaar zijn, maar iets mindere graphics en prestaties vind ik niet erg. Ik zal in ieder geval gaan spelen met detailniveaus en physx.
Met jouw systeem hoef je je geen zorgen te maken over de prestaties hoor. Dat gaat gewoon prachtig draaien. Mijn systeem is net iets krachtiger dan dat van jou (E6750, 4GB, 8800GTX) en als ik PhysX uit zet dan speelt het gewoon perfect. Dat is in 1680x1050 resolutie met alle in-game settings op maximum, 2x anti-aliasing en 16x anisotropic filtering.

Maar wellicht kan het zelfs nog goed draaien met PhysX aan! Nvidia heeft namelijk een nieuwe Nvidia PhysX versie uitgebracht specifiek voor Mafia 2 waarin enkele performance bugs weggewerkt worden. Daarnaast is het zelfs nog mogelijk om de PhysX settings te tweaken (buiten de game om) zodat de performance maar minimaal naar beneden gaat zelfs in PhysX High en dat enkel ten koste van clothing PhysX effects.

Zie ook deze site voor wat tips voor PhysX in Mafia 2 en de link naar de nieuwe PhysX drivers van Nvidia: http://segmentnext.com/20...-performance-tweak-guide/

[Reactie gewijzigd door Droniac op 27 augustus 2010 22:57]

Heb de demo op xbox gespeeld. Qua camerastandpunt vond ik het ok maar handling was echt niks , zeer zenuwachtig.
Kwestie van wennen. :)
Dat is een beetje waar (in mijn geval). Bij de ene game wel en andere niet. GTAIV krijg ik echt niet onder de knie terwijl bv Just Cause 2 wel goed lukt (heb t dan over alle controls , niet enkel de auto's) . Verschilt echt per game.


Nu ben ik qua carhandling wel erg verziekt/verwend als Forza 3 verslaafde , helpt ook niet ;)

[Reactie gewijzigd door DutchFLC op 26 augustus 2010 15:26]

Mooie review!

Ik heb ook de demo gespeeld met PhysX +alle settings op high, maar dan gaan 2 gtx 260's in sli ook een beetje moeilijk doen!

dus heb de instellingen maar wat lager gezet, Toen prima speelbaar.

Hoop dat ze daarom het spel ook getest hebben met een SLI/Crossfire opstelling, zodat de mensen die dat hebben het fatsoenlijk kunnen spelen ;)

Edit:

Heb de complete game nu gespeeld, loopt wel wat beter dan de demo alleen crasht veel meer.... ;( >Mafia II is gestopt met werken< Windows is aan het zoeken naar problemen >close<

Verder inderdaad veel schieten, wel leuke missies alleen alles komt op hetzelfde neer......SCHIETEN!
Wat ik wel moet zeggen is dat je tot aan de lente/zomer goed in de sfeer/verhaal ben maar zodra de lente/zomer begint kill je gewoon alles wat je in de weg staat en weet je echt niet meer wie of waarom je iemand kilt.

Verder wel redelijk mooie graphics&pshyx maken het af.

Als je weer eens een crimineel steekje uithaalt en je heb de politie achter je aan, dan is het wel redelijk echt:

JIJ als persoon kan worden gezocht
De auto waar JIJ in rijd kan worden gezocht

Nu is het zo dat als jij als Persoon word gezocht en je zit in een auto die niet gezocht word, en je rijd langs een politie auto dan loopt het balkje van WANTED vol maar zodra je uit de buurt ben van de agent is er niks meer aan de hand.

Dat vind ik persoonlijk redelijk echt :P

[Reactie gewijzigd door damaster op 27 augustus 2010 02:11]

Er waren bij de demo gewoon problemen met de optimalisatie van PhysX, zelfde geldt voor 3D Vision, waren ook wat problemen mee. Ontwikkelaar had al gezegd dat beide problemen bij de retail versie weg waren.
De demo op de PS3 was nu niet echt je van het. Ja het gaat voor de hoe te vechten mechanieken maar verhaal?
En dan tja als je de reviews leest dan heeft het verhaal toch wat problemen. Het is allemaal een beetje "goedkoop" opgezet. De Originele Godfather game [ja van EA] Heeft meer verhaal voor wat ik op pick. Dat en de autos rijden daar beter ;)
Nooit mafia 1 gespeeld? Dan is the Godfather zo slecht.....

Ik heb mafia II preorder staan en hoop vrijdag dus te kunnen beginnen. Ik zou al heel blij zijn als het het niveau van mafia 1 haalt maar wat is zo lees is dat dus niet het geval. Maar het is ook moeilijk om mafia 1 te overtreffen.
The godfather had totaal geen sfeer... Altijd dezelfde mannetjes en pakhuizen. Mafia 1 vond ik 10 keer beter! volgens mij is het verhaal van mafia2 wel goed maar zijn de missie niet geweldig.
Ik heb de demo onlangs gedownload op m'n Xbox 360. En uitgespeeld, ik was best onder de indruk van de demo. Het kleine stukje liet toch al een groot gedeelte van de sfeer zien, en de graphics zien er voor console begrippen erg goed uit.

Tevens voelde de besturing van de persoon erg goed, alleen het rijden voelde wat indirect en sloppy aan ( nu zag ik dat je ook een realistische modus had waarmee je kon rijden, deze heb ik niet geprobeerd ). Ik was ook zeker van plan om de game aan te schaffen, echter vind ik 12 uur voor een dergelijke game erg karig.

Maar, is dit 12 uur als je puur focussed op de verhaal lijn? of zijn er ook nog diverse side missions of dergelijke?
Die auto's hebben een reden (ik vond ze btw echt heerlijk rijden). Oude Amerikaanse bakken trekken heel moeizaam op en gaan scherp door de bocht. Ook kunnen ze niet hard, maar ze geven wel een gevoel van macht. En dat hebben ze perfect weten over te brengen naar de game.

Ik heb ergens anders gehoord dat je er 15 uur over doet, dat ik héél netjes voor de hedendaagse games (CoD = 5 uur). Ik denk dat Tweakers hem op easy hebben gespeeld.
Ik vond ze juist niet scherp sturen, maar echt zwalkend door de bocht, niet echt een lijn op te trekken though. Uiteraard was het een demo, dus het zou best kunnen dat daar niet de nadruk op ligt.

De vergelijking met CoD gaat niet echt op, want als je CoD uitspeelt heb je nog uuuuuren plezier aan de multiplayer.

Ik weet niet hoe dat geregeld is met Maffia, maar de nadruk ligt zeker op de Singleplayer storyline.
Ik verbaas me er wel over dat kennelijk zoveel mensen het belangrijk vinden hoe realistisch het autorijden is. Daarbij bedenk ik me dan gelijk dat de meesten waarschijnlijk de besturing met een gamepad of met toetsenbord/muis zullen doen, dus vraag ik me sowieso af hoe realistisch het dan zou kunnen worden. Daarnaast sturen die oude Amerikaanse bakken nou eenmaal als een krant, met een enorm gewicht, een slechte besturing, veel speling, veel bodyroll, weinig demping, lage springrates. Kortom, die sturen niet zoals de sportwagens uit GPL of Gran Tourismo5.

En daarbij, het moet toch leuk zijn om te spelen in zo'n spel? Als er zo'n vlakke leercurve in zit als in GPL, gooit iedereen het na een dag aan de kant, terwijl het autorijden de sfeer gewoon moet ondersteunen, maar meer ook niet.
Het autorijden hoeft niet realistisch zijn, het moet je alleen niet teveel beperken in het spel. Bij GTA IV kan ik zo slecht rijden (kan ook aan mij liggen), dat ik me er gewoon aan erger en daardoor na een paar uur het spel aan de kant heb gelegd. GTA San Andreas is hier bijvoorbeeld veel vergevingsgezinder in

Mij Mafia 1 was de besturing op zijn tijd ook niet erg makkelijk, maar daar vond ik het door het verschil tussen bijvoorbeeld de taxi en de 'formule 1' wagen wel wat toevoegen aan het spel. Snellere auto's sturen scherper (minder vaag) maar zijn door de snelheid lastig niet in tegenliggers te boren. Dat is iets om rekening mee te houden maar niet echt een nadeel. In het echt lukt het je ook niet om met 200 km/h door de stad te scheuren en dan te verwachten dat je niks raakt.
Wat mij altijd verbaast is dat in het echt rijden vele malen makkelijker is dan in welke free roaming game dan ook.
Jaaaaa! Eindelijk, een freeroam game waar je je aan de verkeersregels moet houden. Zitten er ook werkende knipperlichten in? Dit klinkt misschien echt dom, maar ik zit ook gewoon echt al te wachten op een game waar je ook aan de verkeersregels moet houdeng (stoplichten e.d.). Als je daar zin in hebt natuurlijk :p.
Haha, ik ben dus niet de enige die zich stoort aan het feit dat iedere NPC in GTA knipperlichten kan gebruiken, maar de speler niet!

De mensen die hierboven over de Godfather Game schrijven: ga je mond spoelen. Mafia 1 was een meesterwerk, The Godfather van EA was totale crap, zeker gezien het gigantische budget!
JAAAA. Bij Grand Theft Auto 4 vooral, iedereen zet zn fucking knipperlichten aan IK WIL DAT OOK. Ze snappen dat ook gewoon niet he :(.

Mafia 1 was inderdaad een legendarische game, kapot gespeeld. Enja.. godfather. Die heb ik eigenlijk nooit gespeeld.. er zat een bug in mn cracked versie :o
Had je godfather maar moeten kopen voor 50 euro! Of niet JC Penhoat ;) :+
Het is een mooi en slepend verhaal. Het is alleen jammer dat er geen alternatieve transportmethodes zijn in de stad. Geen trein, metro, bus of taxi. Verder zat er in Mafia 1 "Free mode" in en dan kon je nog wat snipercontracten uitvoeren en andere rare challenges. Dit had ik ook graag gezien in Mafia 2.

Al met al een fantastische ervaring deze game, alleen geen replay value. Maar het was het wachten zeker waard.
Meen je dat nou ?? Kun je ook geen gebruik maken van de Subway net als in deel 1 ? 8)7
In de review op Gamespot lees ik dat de stad (net zoals in Mafia 1 trouwens) heel leeg is (al in: niks te doen):
http://www.gamespot.com/p...tag=summary%3Bread-review

Het wordt daar als echt een groot minpunt ervaren, meer dan in deze review.

Dat vind ik echt heel jammer. Het is geen sandbox game maar zou het wel moeten zijn!

Overigens in die review ook al een opmerking over het einde, ben dus wel benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door Captain Pervert op 25 augustus 2010 09:43]

Ik ben het met je eens, het is geen sandbox game maar zo hebben de makers het ook niet bedoeld maar omdat het wel een sandbox spelwereld is gaan de vergelijkingen met gta4 al snel op en is de game vrij simpel op de storyline na.
Dus het ziet er leuk uit, het speelt prima.

Het is wel eentonig, niet boeiend qua verhaal en kort (al is dat misschien gezien de vorige punten wel een zegen).

Hoe kom je dan op een 8,5, het klinkt allemaal erg middelmatig. Op eurogamer kreeg dit trouwens een 4.
Kijk maar eens op http://www.gamerankings.com/ps3/942954-mafia-ii/index.html , Eurogamer springt er wel erg negatief uit. Uiteindelijk gaat het ook nooit om het cijfer maar om de redenering er achter. De één vind het verhaal doorslaggevend, de ander het verhaal en een volgende ergert zich zo aan een paar bugs dat het irritant wordt. Dat is het leuke aan reviews, als je er verschillende leest kun je uiteindelijk goed je eigen oordeel vormen.

Als ik al het verschillende lees ga ik hem in elk geval halen, precies het type game waar ik wel gelukkig van kan worden. Ik ben meer het type gamer waar Atomic Gamer het over heeft.

[Reactie gewijzigd door IAMsterdam op 25 augustus 2010 20:26]

op eurogamer kreeg het eerste deel ook een 4 ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True