Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Sinds de release van de allereerste Ghost Recon-game in 2001 is er elk jaar een nieuw deel of een uitbreiding in deze tactische shooter-serie verschenen. Althans, dat was zo tot in 2007, toen het populaire Ghost Recon Advanced Warfighter 2 uitkwam. In de twee jaar erna bleef het verdacht stil rond de fictieve Special Forces-compagnie 'the Ghosts', maar gelukkig maakt het bikkelharde groepje nog dit jaar zijn comeback. En hoe, want aan de titel is meteen al te zien dat Ubisoft met de reeks niet een Advanced Warfighter 3 wil maken, maar een product dat een stapje verder gaat en in de toekomst duikt. Wij gingen op bezoek bij de Franse studio van Ubisoft, om te zien hoe ver het ontwikkelteam al op weg is om dat doel te bereiken.

Verschijnt op: Xbox 360, PlayStation 3, pc

Ghost Recon Future Soldier

De naam 'Future Soldier' brengt natuurlijk de nodige ideeën, aannames en vooroordelen met zich mee. Vooral als men daarbij in het achterhoofd houdt hoe succesvol de meeste shooters zijn die zich op oorlogen focussen die vandaag de dag zouden kunnen plaatsvinden. Betekent deze focus op de toekomstige soldaat dat Ubisoft zich pro-actief wil lostrekken uit de tendens van de hedendaagse, moderne oorlogvoering zoals die te zien is in games als Battlefield Bad Company 2 en Call of Duty Modern Warfare 2? Of is het een toevallige, maar logische ontwikkeling? De Ghost Recon-titels zijn immers altijd al wat futuristisch geweest. De verhaallijnen speelden zich altijd in de nabije toekomst af, en de 'Ghosts' waren vanaf dag één al uitgerust met de nieuwste militaire technologieën en prototypen wapentuig.

*Science-fiction

In het kantoor van Ubisoft Paris kregen we een uitgebreide presentatie te zien, waarbij in grote lijnen werd uitgelegd wat we van Future Soldier kunnen verwachten. Al na enkele minuten was duidelijk dat de studio zich goed bewust is van de potentiële vooroordelen over het concept. Zo werd bijvoorbeeld vaak herhaald dat dit géén science-fictiongame zal worden, en dat alle geavanceerde technologie die de Ghosts gaan gebruiken, zal zijn gebaseerd op werkelijk bestaande militaire prototypes. Een flinke uitspraak, mede omdat de Ghosts nogal wat futuristische speeltjes met zich meedroegen in het materiaal dat we kregen te zien. Elke accessoire kreeg echter de nodige uitleg. Zo is het schouderkanon gebaseerd op kleine, draagbare mortierkanonnen, het vizier ervan op augmented reality-technologie die nu al beschikbaar is op bepaalde smartphones, en de onzichtbaarheid ervan op het prototype van een jas die zowel licht ombuigt als met behulp van kleine cameraatjes de achtergrond op zichzelf projecteert.

Ghost Recon Future Soldier

Onder het motto 'het concept van de iPhone zou vijftien jaar geleden ook zijn afgedaan als science-fiction' heeft Ubisoft wel erg veel vrijheid genomen bij de technologie die in de game wordt gepresenteerd. Het gros van wat we zagen bestond uit een overdrijving van zaken waarvan wordt gedacht dat ze ooit misschien realiteit worden, maar waar ligt de grens tussen speculatie en science-fiction dan precies? Een stuk technologie waar die grens vaak bij wordt opgezocht in het spel, is het exoskelet. Deze robotische accessoire laat zich het best beschrijven als een set stevige beenbeugels die het onderlichaam van een Ghost dusdanig ondersteunen dat hij veel gewicht - lees: wapens - met zich kan meedragen, zonder zijn benen en gewrichten teveel te belasten of snelheid te verliezen. Dit klinkt allemaal nog best realistisch, maar tijdens de presentatie kregen we te horen dat met behulp van dit exoskelet de speler ook hoger zou kunnen springen en bepaalde aanvalsmanouvres zou kunnen uitvoeren. Spraken de mensen van Ubisoft nog over Ghost Recon - die game waar tot op heden nooit in kon worden gesprongen - of waren we bij een presentatie van de sci-figame Vanquish beland?




Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True