Door Arnoud Wokke

Redacteur

Interview: Microsoft over Windows Phone 7

Software en ontwikkeling

Alleen Marketplace

Het met een executable bestand installeren van applicaties is onder Windows Phone 7 niet mogelijk. Ook bedrijven die een exclusieve applicatie voor de eigen medewerkers maken, wat in Windows Mobile 6 wel gebeurde, vissen achter het net. "Dat hebben we in de planning voor toekomstige releases, voorlopig richten we ons op andere zaken." Alleen ontwikkelaars kunnen hun eigen applicaties op hun eigen toestellen testen.

Het beperken van de mogelijkheid om applicaties op een andere manier te installeren, is volgens Kindel gedaan om gebruikers tegemoet te komen. "Op die manier kunnen we beter garanderen dat applicaties goed, veilig en compatibel zijn."

Voor ontwikkelaars zitten er ook voordelen aan. "Ontwikkelaars willen op een makkelijke manier hun applicatie aan zoveel mogelijk mensen aanbieden. Met de Marketplace kan dat."

Voor de Marketplace gaan wel regels gelden. Daaronder gelden onder meer 'business policies' en 'technical policies'. "Voordat een applicatie wordt goedgekeurd, onderwerpen wij het aan een aantal tests. Als de applicatie wordt goedgekeurd, verschijnt hij in Marketplace. Als hij wordt afgekeurd, kan de ontwikkelaar proberen om zijn applicatie te wijzigen en opnieuw in te leveren."

Microsoft wil het daarbij beter doen dan bijvoorbeeld Apple, dat nog wel eens kritiek krijgt omdat applicaties om onduidelijke redenen worden geweigerd. "Wij zullen transparant zijn over de eisen voor applicaties en over de punten waarop ze niet voldoen als ze worden afgekeurd."

Geen native code

Applicaties voor Windows Phone 7 kunnen gemaakt worden in Silverlight, games in XNA. Daarnaast draaien .Net-applicaties in een soort 'sandbox', die overigens na verloop van tijd steeds minder strikt zal worden.

Een native development kit komt er niet, aldus Kindel. "Wel geven we bepaalde ontwikkelaars toegang tot native api's, als dat nodig is. Dat zal niet vaak gebeuren, maar dat doen we bijvoorbeeld om Adobe de kans te geven Flash voor Internet Explorer te ontwikkelen. Dat lukt niet met de ontwikkeltools die ontwikkelaars normaal gesproken hebben." Kindel ontkent echter dat grote ontwikkelaars meer api's mogen gebruiken. "Daarover is de afgelopen weken een verkeerd beeld in de media ontstaan."

Multitasking

In eerste instantie heeft Windows Phone 7 alleen multitasking voor de eigen applicaties, zoals de Zune-mediaspeler. De mediaspeler kan vanuit andere applicaties bediend worden: als in een andere applicatie de volumeknop wordt ingedrukt, verschijnt er een Zune-widget op het scherm met een Play/Pauze-knop en knoppen om het vorige of volgende nummer te starten.

De multitaskingfunctionaliteit krijgt verder de drie al bekende notificatiemethoden: een notificatie in een tegel op het homescreen, een notificatie die van boven op het scherm komt en een 'in-app'-notificatie, voor als je al in het programma zit dat een notificatie wil geven.

Toch zegt Kindel dat Microsoft multitasking voor bepaalde scenario's wel wil ondersteunen. "Als je bijvoorbeeld een applicatie hebt die op de achtergrond een gps-positie aan andere toepassingen kan doorgeven, is het wel nodig dat die applicatie in de achtergrond kan draaien. Voor dat soort scenario's bouwen we multitasking weer in." Dat gebeurt in toekomstige versies; op de vraag hoe snel die zullen verschijnen, wil Kindel echter niet ingaan.

Keep it simple

Microsoft heeft geprobeerd om de drempels voor ontwikkelaars zo laag mogelijk te maken, zodat applicaties snel en makkelijk kunnen worden gemaakt. Daarom is voor applicaties gekozen voor Silverlight, terwijl games in XNA worden ontwikkeld. "Zo zijn er meteen veel ontwikkelaars die software voor Windows Phone 7 kunnen maken, simpelweg omdat ze al met de technologie overweg kunnen." Bovendien is de basisversie van de ontwikkeltools gratis te downloaden. Er is wel een uitgebreidere versie die geld gaat kosten.

De software in de ontwikkelomgeving emuleert een x86- in plaats van een ARM-chip. "Dat is omdat het emuleren van een 1GHz-toestel veel van de pc vergt. Het was veel logischer om voor x86-hardware te kiezen, zodat er minder van de pc wordt gevraagd."

Microsoft heeft overigens al bekendgemaakt dat een ontwikkelaar 70 procent van de winst van de verkoop van zijn applicaties krijgt. De overige 30 procent gaat naar Microsoft.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee