Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

E-readerfight: Samsungs E60 versus Entourage eDGe

De Samsung E60 onder de loep

Het grote nadeel van een stylus is dat deze kan kwijtraken; geen van beide fabrikanten heeft de stylus met een touwtje aan zijn speler verbonden. De Samsung kan dan nog worden bediend via het bedieningspaneel; dit verschijnt bij het uitschuiven van het onderste deel. Hier zien we tiptoetsen waarmee we kunnen scrollen door de items uit het menu en deze kunnen selecteren. Ook kunnen we direct naar het menu of het homescreen. Naast het bedieningspaneel zitten de speakertjes. De E60 kan audiobestanden in mp3-formaat weergeven. De speakers klinken erg iel en de gebruiker zal ook liever zijn koptelefoon op de 3,5mm-mini-jack-output aansluiten. Het dichtschuiven van de slider heeft weinig effect op de weergave van de muziek via de speakers. Door een roostertje op de voorzijde klinkt de audio dan nog steeds, zij het iets doffer.

De gebruiker kan echter niet rechtstreeks de muziek bedienen als hij een boek aan het lezen is. Hij kan dan alleen het volume aanpassen met de knoppen aan de zijkant. Voor het pauzeren, overslaan of stoppen van nummers moet hij via het menu terug naar de audiospeler. De muziekspeler is een aardige toevoeging, maar veel gebruikers zullen daarvoor eerder hun mobieltje of een andere mp3-speler, met meer bedieningsmogelijkheden en geheugen ter hand nemen. Samsung sprak bij de eerste aankondiging over een text-to-speech-functie die zijn readers zouden krijgen. Deze functie was echter niet in ons reviewexemplaar terug te vinden.

Het menu van de Samsung is eenvoudig van opzet. Het biedt direct toegang tot de boekencollectie, kranten, een onlineboekwinkel, notititeblok, kalender, woordenboek, de muziekspeler, een pictureviewer en de instellingen. Bovenaan staat het boek dat de gebruiker aan het lezen is. De lezer kan verschillende boeken geopend houden en de speler onthoudt voor elk boek bij welke bladzijde hij was.

De reader ondersteunt boeken en kranten in de formaten epub, txt en pdf, terwijl afbeeldingen in de formaten bmp en jpg kunnen worden weergegeven. Het valt op dat de schermopbouw, het wisselen van pagina, soms lang en soms kort duurt. Dit zagen we vaker bij e-readers, maar de E60 maakt het op sommige momenten wel erg bont met de wachttijden.

Een ander manco is dat de reader bij e-books met kleine letters weinig zoommogelijkheden heeft, wat toch lastig is bij een reader met een klein scherm. In sommige gevallen kan alleen leesbare tekst worden weergegeven door te kiezen voor weergave van een halve pagina, waarna heel omslachtig na het lezen van een halve zin naar de andere helft moet worden omgeschakeld.

Er is 802.11g-wifi aanwezig, maar alleen om boeken te kopen en niet om ze vanaf een computer binnen te halen. Voor het aanschaffen biedt Samsung direct toegang tot de Selexyz-winkel. Om deze te kunnen benaderen, is een Adobe ID-account nodig. Het invoeren van het netwerkwachtwoord en de id-gegevens van het Adobe-account verloopt via een virtueel toetsenbord en snel gaat het invoeren met de stylus niet. De toegang tot de Selexyz-winkel verloopt hierna goed en het binnenhalen van titels verloopt vlot.

Elders gekochte of anderszins verkregen e-books kunnen via de meegeleverde usb-kabel worden binnengehaald. Voor alle bestandsoverdracht meldt de E60 zich als een externe schijf bij computers, waarna de bestanden in de daarvoor bestemde mappen kunnen worden gezet. Aanvankelijk meldde Samsung ook de aanwezigheid van bluetooth, maar bij de Nederlandse introductie werd hier niet over gerept en we kwamen het ook niet tegen bij de instellingen. 3g-ondersteuning is er evenmin.

Er is verder een woordenboek Nederlands Engels en vice versa, maar veel stelt dit niet voor. Een simpel woord als 'hallo' kan al niet worden gevonden, omdat dit als 'hallo!' in de lijst staat. Een andere functie die we tegenkomen is EmoLink, maar navraag bij Samsung leert dat dit vooral voor gebruik in het onderwijs is, waarbij in klassenverband documenten kunnen worden uitgewisseld. Een laatste eigenschap is dat de gebruiker zijn agenda kan synchroniseren met Outlook. Dit is helaas eenrichtingsverkeer, dus aanpassingen in de kalender kunnen niet worden verstuurd.

De fabrikant claimt dat de reader het met een volgeladen accu twee weken volhoudt; het meten van de accuduur is bij e-readers lastig. Bij het opnieuw opbouwen van pagina's wordt energie verbruikt en bij muziek afspelen bijvoorbeeld, neemt het verbruik toe. Onze E60 hield het bij regelmatig gebruik en af en toe afspelen van muziek ongeveer een week uit. Het apparaat kan daarna in vier uur volledig worden opgeladen. De accu is van een model dat ook in Samsung-telefoons wordt gebruikt.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True