Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Samsung E60 Wit Review

hgoor 10 oktober 2011, laatste update op 11 oktober 2011, 196 views

Samsung E60 Wit

Pluspunten

• Redelijk goed leesbaar (touch) scherm
  • Voldoende opslag (2gb + MicroSD uitbreidbaar met ma. 32GB)
  • MP3 speler

Minpunten

• Slider-design is een gimmick met weinig toegevoegde waarde
  • Bediening vereist eigenlijk stylus
  • Blader knoppen zitten absoluut op de verkeerde plek!
  • Batterij duur is lachwekkend kort in vergelijking met andere concurrenten
  • (Was) Te duur
  • Plastic!
  • Weinig sorteer opties voor je boeken

Veelzijdigheid Score: 3
Ik heb deze Samsung gekocht in de opruiming bij Media Markt voor 137. Afgeprijsd van 249,-.

Dat was een goede prijs want 249,- is echt belachelijk voor dit apparaat.

Om maar met de deur in huis te vallen: de Samsung E60 is eigenlijk een zeer matige e-reader die nergens in uitblinkt.

Matig omdat het toestel relatief zwaar is, erg plastic is en met name de ergonomie gewoon slecht te noemen is.

De bediening vereist nl. vrijwel voor alles de stylus - althans als je niet steeds met de knopjes wilt pielen. Ben je de stylus kwijt dan ben je de Sjaak...

Over de knopjes gesproken: de knoppen om te bladeren zitten onderaan het apparaat terwijl je duimen ergens in het midden zitten (als je de reader vasthoudt).

Dat is een ergonomische misser van de bovenste plank: je moet (als je snel leest) je hand steeds verplaatsen of de reader onnatuurlijk vasthouden!

Aangezien ook nog eens de koptelefoon-aansluiting onderaan zit, wordt het onmogelijk om de reader op je buik/knie te laten rusten als je ook wilt genieten van geluid.

De Mp3 speler zelf is niet heel erg bijzonder, maar klinkt redelijk - als je zelf voor oordopjes zorgt want die zitten er niet bij.

Een andere grote misser is de aan/uit knop: die zit namelijk ook aan de onderzijde! Als je dus niet oplet en je laat de e-reader op je knie/dij rusten, zet je 'm gewoon uit! Zeer vervelend.

Het scherm daarentegen is goed genoeg: het spiegelt veel minder dan b.v. de Sony ereaders met touch-screen en is dus ook onder TL-balken prima te lezen. Wel heeft het scherm minder contrast dan concurrenten en is wat grijzer. Volle zon is natuurlijk geen probleem.

Bladeren gaat ook prima: duurt welgeteld 1 seconde per pagina.

Aan/uitzetten duurt een beetje langer. Het apparaat gaat in een soort spaarstand en dan ben je snel in business, maar als deze echt uit is duurt het opstarten best lang: dan indexeert het apparaat alle boeken opnieuw.

Qua feature set is de Samsung voorzien van WiFi (helaas geen web-browser anders dan voor de boekenwinkel van Selexyz), een MP3 speler, agenda en een ENG/NL woordenboek. Niet heel bijzonder dus.

Verder is er 2GB aan boord en kun je via MicroSD er max. 32GB bijprikken.

Ik heb er nu ruim 400mb aan boeken op staan en daarmee kan ik jaren vooruit (circa 750 boeken).

Ik ben ook niet onder de indruk van de degelijkheid: het deksel op de achterzijde (waar de batterij zit) is behoorlijk slap. Ik heb mijn E60 van 25cm laten vallen en uiteraard vloog het apparaat open en de batterij er uit.

De batterijduur is trouwens ook alles behalve indrukwekkend. Je moet vrij snel opladen (via USB).

Lang verhaal kort: als dit ding niet in de uitverkoop lag, had ik 'm nooit gekocht. Het toestel voldoet nu aan mijn eisen in verhouding tot de prijs.

De E60 is absoluut geen hoogvlieger, blinkt nergens in uit en ik zou 'm nooit aanraden tenzij je 'm voor een zacht prijsje op de kop kan tikken.

Heb jij ook een Samsung E60 Wit?