Door Pieter Molenaar

Sharp LC-40LE700E

18-01-2010 • 09:00

71

Singlepage-opmaak

Conclusie

Praktijktest

Na de LE700E te hebben gekalibreerd en de HQV-testen te hebben afgewerkt, hebben we een aantal blu-ray- en dvd-films in de PlayStation 3 gestoken.

Bij de blu-ray van de film Earth, met de 100Hz-optie en de Film Mode op 'uit' of op 'standaard', is de witte ondertiteling bij de besneeuwde toendrascène rustig en zonder artefacten. Wel ziet het beeld er schokkerig uit. Met de Film Mode-optie op 'geavanceerd laag' of 'geavanceerd hoog' is het beeld veel vloeiende, maar vertoont de ondertiteling artefacten, waarbij de tv soms even niet meer lijkt te weten wat ondertiteling en wat witte sneeuw is.

Bij een latere scène van Earth, waarbij de camera eerst een stroompje volgt met aan weerszijden lage rotsen dat uiteindelijk uitmondt in een zeer hoge waterval, lijken de beide geavanceerde standen van de Film Mode de beweging niet helemaal goed te kunnen bijbenen, wat onregelmatige 'aarzelingen' tot gevolg heeft. Het ziet er in ieder geval onnatuurlijk uit. Ook bij de 'standaard'-setting is al wat aarzeling bij de vlucht over de watervalbedding zichtbaar.

Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest Sharp LE700E praktijktest

De 'uit'-stand is misschien op het eerste gezicht wat schokkeriger vanwege de 24p-weergave, maar oogt toch natuurlijker. Er zijn in ieder geval geen artefacts zichtbaar rond de randen van de rots als de camera bij die scène naar beneden duikt.

Bij de blu-ray van Transformers hebben de beide geavanceerde Film Mode-standen de voorkeur vanwege de vloeiender weergave, hoewel dat natuurlijk persoonlijk is. Duidelijk is wel dat na kalibratie het beeld er beduidend rustiger uitziet, met minder overdreven verzadigde kleuren.

Geluid

De Sharp Aquos LE700E geeft met de surround sound-instelling een redelijk goed stereogeluid. Bij de blu-ray van John Mayer Live in Los Angeles beschikt de tv over behoorlijk wat geluidsvolume. Bij het meer opschroeven van het volume wordt het geluid iets scheller, maar is de geluidsweergave toch indrukwekkend voor de tamelijk dunne kast. Uit de geluidstesten met de DVE-benchmark blijkt dat we de bas pas beginnen te horen bij 150Hz, terwijl tonen boven de 10kHz niet meer zijn waar te nemen bij deze tv.

Conclusie

Sharp heeft met de LE700E een zeer energiezuinige hdtv afgeleverd. Hoewel het dikkere en hoekiger uiterlijk doet vermoeden dat we te maken hebben met een tv van een paar jaar oud, is de tv gloednieuw van binnen, met leds achter het lcd-paneel. Deze leds vormen de sleutel tot het lage energieverbruik van de LE700E.

De tv is ook nog eens bijzonder licht: de tv kan zonder problemen door één persoon worden opgetild. De beeldkwaliteit is zonder meer goed te noemen, hoewel direct uit de doos het paneel te veel blauw laat zien in de kleurenmix. Wel is de gammacurve, die aangeeft hoe snel het scherm van schaduwen naar hoogtinten overgaat en een groot deel van de perceptuele kwaliteit van het scherm uitmaakt, weliswaar iets aan de hoge kant, maar wel lekker vlak. De opspanning van de primaire en secundaire kleuren laat zich met het cms goed regelen en ook dan blijft de gammacurve vlak.

Met zijn prijs van rond de 1000 euro is de 40"-versie concurrerend geprijsd, maar de 32"-variant is met een prijs van rond de 900 euro wat aan de dure kant. Mogelijk is het LE705E-model, dat behalve het CI+-slot en een cosmetische verandering identiek is aan het LE700E-model, vanwege de verwachte Ziggo-certificering voor gebruikers in het Ziggo-kabelgebied, een betere keus.

Reacties (71)

71
69
52
0
0
7
Wijzig sortering
Ik vind het wel jammer dat er in de review niet dieper wordt ingegaan op het energie verbruik in vergelijking met andere led televisies. Tevens zou een geschat bedrag aan verbruik per jaar ook een welkome aanvulling zijn. Uiteraard kun je deze gegevens gaan googlen maar wanneer een televisie zichzelf presenteert als zuinig mogen dat soort punten wel meer belicht worden in een review :)
geschatte besparing: enkele euro's per jaar tot enkele tientallen euro's per jaar. Die je al extra in de tv hebt gestopt 8)7 net zo'n scam als al die andere "groene' apparaten, maar mensen laten zich nu eenmaal graag beetnemen als ze daarmee het gevoel hebben Captain Planet te zijn.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 28 juli 2024 11:28]

Helemaal mee eens. Die groene hype slaat af en toe nergens op.
Als mensen nou eens gaan kijken naar een groenere wasdroger of wasmachine, dan schiet het tenminste nog op:)
mwoah, wasje draai ik 2 keer in de week en duurt maximaal 4 uur. Er zijn al veel mensen in Nederland die al meer dan 8 uur per dag achter een beeldscherm hangen. Niet raar om juist daar op te besparen.
Een wasje neemt dan ook wel eventjes wat meer stroom af dan een uurtje tv kijken 8)7 Als je dan reageert denk dan even na, een tv trekt gemiddeld 80-200 watt, een gemiddelde wasmachine 1600-2200 watt uit de muur. Waarom denk je dat je vaak de wasmachine op een aparte groep wil hebben?

en een tv is wat anders dan een pc scherm, die vragen vaak veel minder dan de tv door kleiner formaat. een 22" doet ong 60-80 watt.
Mijn 22'' verbruikt (volgens de specificaties) ongeveer 40 watt. En dat zonder groen stickertje erop 8)7
deze tv is dan ook bijna 4x zo groot!
en wat te denken van een waterbed, airco, wasdroger(was al aangehaald), lekkende vrieskist, tweede koelkast en afwasmachine, close-in boiler en straalkacheltje in de garage.
Samen goed voor honderden euro's op jaarbasis, en je kan best zonder.
Close-in boiler (mits regelmatig gebruikt) neemt minder stroom/gas af dan het gebruik van een enkele ketel die op zolder staat.. je verwarmt dan namelijk niet gem. 10-15 meter aan leiding voordat je warm water hebt :)

Met de andere dingen ben ik het eens, alhoewel dat straalkacheltje in de garage me heeft behoed voor bevroren leidingen naar de wasmachine ;D
Als je zelf even nadenkt en rekent...
Met 8 uur tv (200W) per dag en 4 uur wasmachine(2200W) per week, heb je NOG STEEDS meer tv verbruik dan wasmachine verbruik. Sterker nog, met 6,3 uur tv per dag heb je al meer verbruik.
Bovendien zijn er best wat tv's die zelfs meer dan 200W gebruiken.
(goo planet!)
En als je nou rekening houdt met het feit dat genoeg mensen zo'n dingen meer dan een jaar weghangen? Zeg 10 jaar in gebruik? Als het verbruik dan echt scheelt is het best een investering *en* ben je "Captain Planet"
10 jaar? Geloof je het zelf? Alsof tegenwoordig mensen nog hun moderne apparatuur voor 10 jaar bewaren of uberhaupt heel kunnen houden.

Bovendien maakt het geen zak uit of je of stroom bespaar of niet. Denk je echt dat die mensen die besparing op hun rekening laten staan? Nee dat lijkt me niet, anders ga je ook niet meer geld uitgeven voor een energie-efficienter tv. En van dat extra geld kunnen ze dan een ander apparaat aanschaffen 8)7

vraag me af of de mensen ooit eens wakker gaan worden. Zolang er dagelijks enorme hoeveelheden giftige gassen de lucht, zee en land in worden gepompt gaat het geen ene ruk uitmaken of al je apparaten een paar watt minder verbuiken (voor oa. de productie van deze 'zuinige' tv's en die kutpriussen). Maar kennelijk is dat geen probleem, zolang die giftige industrie maar niet in de EU staat. 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 28 juli 2024 11:28]

Het gaat er ook meestal om hoe "groen" je portomonnee uiteindelijk wordt.. De meeste mensen staan nooit stil bij de hoeveelheid vuiligheid die ervoor nodig is om de "groene" apparatuur te produceren (en te verwerken nadat ze worden weggegooid)
De tv die ik heb is anders 18 jaar oud en doet het nog perfect!

Nonetheless heb je gelijk, de meeste mensen die ik ken (die ook iets meer met hun tv doen dan af en toe aanzetten) hebben tvs van max 5 jaar oud. Maar vaak gaat die tv vervolgens wel naar boven, dus wellicht dat ze de 10 jaar wel halen. Alleen niet als 'hoofd' tv. (wij hebben maar 1 tv, die staat dan wel elke avond aan, maar wordt niet serieus naar gekeken, dus hij's prima).
Het is te vergelijken met eerdere tv-recensies op Tweakers.net. Zo verbruikt de 40" Samsung B7020, ook een tv met led-verlichting maar dan aan de randen, na kalibratie zo'n 91W, terwijl de LG SL9000, die weliswaar een grotere beelddiagonaal heeft van 42", ongeveer 87,4W verbruikt. Daar steekt de Sharp LE700E met zijn verbruik van 56,6W na kalibratie gunstig tegen af.
Anoniem: 193799 18 januari 2010 09:53
als de ab belangrijk is voor het gevoel, dan zou ik toch een andere tv bekijken, mogelijk samsung, philips of zo
om nou een tv te laten staan vanwege een afstandsbediening, dan ben je verkeerd bezig.

Afstandsbediening kun je vervangen door een andere, het scherm niet.
Ik vind dat je best het kopen van een tv mede af kunt laten hangen van de AB. Je koopt immers een compleet product en de AB is daar een onderdeel van. Je weegt bij een dergelijke aankoop alle voors en tegens af en daar hoort de AB ook bij. Een afstandsbediening vervangen kan zeker, maar ook dat kost weer extra en een beetje luxe AB is al snel meer dan 100 euro. Dan kun je dus ook overwegen een andere tv te kopen.
tja, ik denk dat veel mensen hier toch al een Logitech Harmony hebben en het dus echt helemaal niks uitmaakt hoe de remote eruit ziet. Mij niet in ieder geval.
Afstandsbediening ziet er wel erg armoedig uit
De afstandsbediening voelt wat ´sheep´ en licht aan.

Wat verwacht je anders van een afstandsbediening dat aanvoelt als een schaap? :)

[Reactie gewijzigd door DaRKie op 28 juli 2024 11:28]

Iets met Tele-2 reclame en onder welke steen woon jij?
Iets met het heeft er geen ruk mee te maken in deze review behalve dat het een tv is en onprofessioneel staat?
en ik denk dat hij de hint wel begreep...
Het is wel een beetje jammer dat dit soort 'grapjes' in zitten, hier wordt de review niet echt veel overtuigender van. :X
Zuurpruim. Het is juist luchtig in zo een review. Ik neem de review er niet minder serieus om. Liever menselijke trekjes aan reviews dan nette advertorials.
Een steen die in België ligt? Als ik nu ook al naar de NL zenders moet gaan kijken om 'grapjes' in reviews te snappen ...
wel lekker zacht dus...

Maar inderdaad, ik vind dat fabrikanten een stuk meer mogen doen aan van die kleine dingetjes als de afstandsbediening. Dat verhoogd het gemak van een televisie meteen enorm en hoef je niet zo'n dure universele RC te kopen.
Ik vind de RC er ook echt beschamend uitzien. Jammer. Gewoon jammer. De TV komt prominent in mijn woonkamer. Maar de RC verdwijnt snel in een tafellade, als die zijn diensten heeft bewezen.
Anoniem: 268098 18 januari 2010 10:43
Tegenwoordig is het ook belangrijk om te weten hoe de inputlag is van een tv. Vele hd tv's kampen met inputlag, dus ik als gamer (ps3) wil graag weten wat d einputlag is van deze tv, en ook van de komende nieuwe modellen van sony en samsung. Misschien een punt die je volgende review mee kan nemen? En tevens sommige tv's maken een zoemgeluid door de backlight odnerdrukking die voor sommige hoorbaar is, zoals ik :/ Voor de rest nice review. Ik check zelf altijd de AVforum reviews.
In het algemeen geldt: hoe lager de bronresolutie, hoe meer de tv aan het werk moet om het beeld te upscalen. Ik denk er inderdaad over om lag mee te nemen met toekomstige recensies, maar het probleem manifesteert zich vooral bij bijvoorbeeld het opschalen van sd-output, bijvoorbeeld van PS2, Xbox, Wii, naar 1080p. 720p-content van Xbox 360 en PS3 is minder onderhevig aan lag en daarvoor is dan meestal een game-modus aanwezig die een deel van de grafische truukjes uitzet.

Ook las ik dat de LE700E in de game-modus overschakelt van 10bit-berekeningen naar 8bit om zaken te versnellen. Dat zou iets meer banding veroorzaken, maar zou niet zo zichtbaar zijn.
Upscalen gebeurt doorgaans met een dedicated chip, of dedicated gedeelte van een chip, en gaat doorgaans even snel onafhankelijk van de bronresolutie.

Wat het meeste tijd in beslag neemt is frame-interpolatie (Film mode) en dynamisch contrast, voor frame-interpolatie is het gewoon nodig om te weten hoe de volgende zoveel frames eruit zien. Voor dynamisch contrast is het niet nodig, maar als dit wel bekend is kunnen artefactecten (te late verandering in backlight) voorkomen worden.

Belangrijk is dus het wel of niet aanwezig zijn van een game-mode die alle tijdrovende beeldbewerkings opties uitschakelt.
Ik meen gelezen te hebben dat Sharps een van de snellere TVs zijn kwa input lag (op LCD gebied dan, plasmas hebben over het algemeen geloof ik minder input lag dan LCD TVs).

Edit: ik heb gevonden waar ik dat gelezen heb, toevallig gaat het over dezelfde TV (nouja, behalve een E dan achter de naam en formaat).

http://www.avforums.com/r...E700-LCD-HDTV-Review.html

[Reactie gewijzigd door Wakoz op 28 juli 2024 11:28]

Leuke review leest lekker weg :) , Me vader is namelijk van plan een LED televisie aan te schaffen en ik denk toch dat het deze gaat worden ;)
Je vader is van plan een LED-backlit LCD-televisie aan te schaffen. ;)
Dat is dus een LED tv. Ik zie niet in waarom je dat extra dient te vermelden. Je moet het niet verwarren met (am)oled, maar dat doet hij ook niet.

Een LED tv is per definitie een LED backlit LCD tv, want een Plasma kan het niet zijn.

Verder vind ik de tv erg lelijk. Dat is natuurlijk erg persoonsgebonden, maar voor mij zou dit niet echt een optie zijn. De specificaties zijn best prima, maar de variant zonder CI+ is niet echt interessant in Nederland en ik verwacht ook niet dat die erg populair zal worden.
Je hebt ook TV's met EDGE-LED verlichting...die hebben of GEEN local dimming, of een beperkt aantal zones voor local dimming, maar zijn vaak wel heel erg plat.
Deze TV heeft ook geen local dimming :(. Wel Full LED, maar geen local dimming.

Ik vraag mij (erg) af waarom hiervoor is gekozen. Ok, er zitten maar 50 ledjes aan de achterkant van de tv. Maar toch, 50 vlakken is toch meer dan 1.

[Reactie gewijzigd door nl-x op 28 juli 2024 11:28]

Of een OLED TV, want OLEDs zijn ook LEDs ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 juli 2024 11:28]

omdat het een LCD tv is... anders kan je net zo geod zeggen een zwarte tv :P veel mensen gebruiken LCD en LED door elkaar... Het betreft hier een LCD tv met LED backlight.

Een LED tv gebruikt leds om het beeld op te bouwen.
Mogelijk is het LE705E-model, dat behalve het CI+-slot en een cosmetische verandering identiek is aan het LE700E-model, vanwege de verwachte Ziggo-certificering voor gebruikers in het Ziggo-kabelgebied, een betere keus.
Het is toch waanzin dat je je tv-keuze in NL af moet laten hangen van of het een kabelbedrijf belieft er zijn goedkeuring aan te geven [/rant].

En nee, een via SCART aangesloten decoderdoosje is geen alternatief voor fatsoenlijke CAM-ondersteuning...
sharp heeft er blijkbaar voor gekozen om geen ci+ondersteuning in deze te te stoppen maar brengt een apart model hiervoor op de markt.

Is op zich wel vreemd, aangezien in een CI+ interface ook "oude" ci modules passen is het niet nodig een apart model hiervoor te maken.
CI+ is niet compatible met CI, ook al passen ze er wel in, dus zo vreemd is het niet.
Wat wordt er bedoeld met de opmerking dat de afstandsbediening "sheep" aanvoelt? Die term heb ik nog nooit gehoord... Is 'ie wollig?
cheap, goedkoop.
sommige mensen snappen het niet helemaal...
Kijk eens wat vaker naar tv-reclames, en dan met name die van Tele2 ;)
leuke tv, de menu's hebben wel wat weg van mijn pioneer kuro lcd tv waar ook een sharp paneel in zit. aansluiting achterkant en zijkant zijn vrijwel identiek, alleen heb ik een mooie zwarte aluminium afstandbediening
Ik heb deze tv (althans, de 46LE705E) al een poosje op het vizier. Ik hoopte met deze review op een definitieve beslissing te komen, maar ik krijg er geen duidelijke conclusie uit. Dat 'ie door 1 persoon opgepakt kan worden interesseert me niet, maar wat me wel interesseert is bijvoorbeeld of het beeld last heeft van ghosting. 200 en 400 Hz zijn weliswaar over het algemeen marketingkreten, maar hoe ziet bijvoorbeeld een snel lopende tickertape eruit op dit apparaat waarbij gesproken wordt van 100 Hz?

En nog leuker: hoe verhoudt deze Sharp zich tot de (bijna 2x zo dure) Philips 9704 die in de inleiding kort genoemd wordt? Of de LG SL9000/9500?

[Reactie gewijzigd door rb338 op 28 juli 2024 11:28]

Prijzen van de Pricewatch zijn minder compleet dan die van kieskeurig.nl. Waar het gekoopste aanbod € 966,00 is en € 989,00 incl. verz.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.