Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Pieter Molenaar

Pentax K-7

Inleiding

Begin vorig jaar lekten de eerste, uiterst blurry foto's uit van een nieuw type Pentax-camera. Hoewel er op de bewogen foto's weinig details waren te ontdekken, vielen het hoekige zoekerhuis en de modusknop met lock-mechanisme op. Glashelder was in ieder geval dat de nieuwe camera geheel nieuw ontworpen was en bedoeld was voor het hogere segment, waar de Nikon D300 tot op dat moment de dienst uitmaakte. Kort voor de officiële aankondiging bleken sommige blogs al over de volledige specificaties te beschikken.

Het resultaat is een dslr die hoekiger is dan we gewend zijn van Pentax, en we moeten zeggen dat de nieuwe telg gezien mag worden. De behuizing is compact maar stevig, en de camera zit boordevol interessante snufjes en semi-pro-features; we noemen weathersealing, de magnesium-constructie van de body, de ontsluiting van de belangrijkste camerafuncties via het grote aantal knoppen, de af-fijnafstelling voor lenzen, de aansluitingen voor onder meer een professionele flitsopstelling en een externe microfoon, en de 3"-vga-lcd.

De compactheid van de K-7, die bijna even groot is als de Nikon D90, kan echter nadelig zijn voor mensen met grotere handen of voor het gebruik ervan met handschoenen.

De K-7 is tevens de eerste Pentax-dslr die video kan opnemen. Hoewel niet iedereen deze feature van het grootste belang vindt, is het toch prettig als die erop zit. Omdat de Pentax K-7 door zijn features boven het maaiveld uitsteekt, leek de camera ons interessant om deze aan een test te onderwerpen.

Prijzen en specificaties

Camera
Merk Pentax
Type K-7
Eerste prijsvermelding Pricewatch 3 juni 2009
Beeldsensor
Type cmos
Resolutie 14,6 megapixels
Sensorgrootte 23,4mm x 15,6mm
Beeldratio 3:2
Beeldprocessor
Type Prime II
Lens
Lensvatting KAF2
Cropfactor 1,5x
Scherpstelling
AF-punten 11, waarvan de middelste negen zowel verticaal als horizontaal gevoelig zijn.
AF-bereik -1EV t/m 18EV
AF-modi AF Single
AF Continuous
Handmatig scherpstellen
AF-puntselectie automatisch
af-punt selecteerbaar
centrale af-punt
AF-hulplicht groene led-hulplicht naast grip
AF-microaanpassing +/- in 20 stappen, algemeen niveau of individuele aanpassing van maximaal 20 objectieven
Belichting
Lichtmeting multi (77 segmenten)
integraal met nadruk op het midden
spotmeting
Meetbereik 0EV - 22EV
Belichtingscompensatie +/-5EV in 1/3- of 1/2-stopwaarden
AEB 3 of 5 opnamen, 1/3- of 1/2-stopwaarden
Iso-gevoeligheid auto (instelbaar), 100-3200 (in 1/3-, 1/2-stopwaarden of hele stops), uitbreidbaar naar iso 6400-equivalent
Sluitertijd 30s-1/8000s, bulb
Witbalans
Standen automatisch, daglicht, schaduw, bewolkt, gloeilamp, tl-licht, flitser, gebruikersinstelling, kleurtemperatuur, witbalanscompensatie
Zoeker
Type pentaprisma
Beelddekking 100 procent
Vergrotingsfactor 0,92x
Lcd
Grootte en resolutie 3", 920.000 subpixels
Flitser
Richtgetal bij iso 100 13m
Flitshoek vanaf 15mm brandpuntsafstand
Flitssynchronisatie P-TTL, 1/180s
Opnamestanden
Modi automatisch, Creative Auto, programma, sluitertijd, diafragma, handmatig, gebruikersinstelling (3x)
Picture styles standaard, portret, landschap, neutraal, natuurgetrouw, monochroom, door gebruiker gedefinieerd (3x)
Drivemodi enkelvoudig, continu laag, continu hoog, zelfontspanner, mirror-lockup
Continu-opnamen tot 5,2 beelden per seconde in de 'hi'-stand, tot 40 beelden (jpeg) en 15/14 beelden (pef/dng)
Bestandstype
Fototype jpeg: premium, best, better, good; raw: pef, dng; jpeg+raw
Resolutie (in pixels) 4672x3104 (max), 3936x2624, 3072x2048, 1728x1152
Opslagmedium sd-/sdhc-kaart
Filmformaat 1536×1024
1280x720
640x416
Filmtijd afhankelijk van opslagcapaciteit geheugenkaart
Interface
Aansluitingen usb 2.0, hdmi-mini, video-uit, uitbreidingsconnector, externe microfoon
Fysieke specificaties
Afmetingen 131x97x73mm
Gewicht 754g inclusief accu
Materiaal behuizing magnesiumlegering
Accu D-LI90, lithium-ion

Innovaties

Pentax K-mount

De Pentax K-7 is uitgerust met de K-mount. Deze lensbevestiging is in 1975 geïntroduceerd en alle Pentax-objectieven die vanaf dat jaartal zijn geproduceerd, zouden op de K-7 kunnen worden geschroefd. We namen de proef op de som: toevallig had iemand in de familie een oude, analoge Pentax ME liggen met daarop een 50mm f/1,7-prime-lens. Na de diafragmaring in de juiste stand te zetten en de brandpuntsafstand in te voeren in het menu van de K-7, kon met de oude lens zonder problemen gefotografeerd worden. Wel is bij de 50mm-lens een duidelijke kleurzweem te zien.

Analoge Pentax ME-camera met 50mm-lens Dezelfde 50mm-lens op de Pentax K-7
Foto Pentax K-7 met 18-55mm WR-kitlens Foto Pentax K-7 met 50mm f/1,7-lens

Innovaties

Intern kent de K-7 ten opzichte van de K20D een aantal wijzigingen en verbeteringen. Zo heeft Pentax de beelddekking verhoogd van 95 procent naar honderd procent, zodat het zoekerbeeld hetzelfde gebied beslaat als de uiteindelijke foto. Wel is de vergroting van de K-7-zoeker met 0,92x iets kleiner dan de 0,95x van de K20D.

In de zoeker zijn de elf autofocuspunten van het Safox VIII+-autofocussysteem zichtbaar. Dit systeem is vergelijkbaar met het Safox VIII-systeem in de K20D, maar bij de K-7 lichten de autofocuspunten op als deze geselecteerd worden.

Ook het systeem voor de belichtingsmeting is geheel nieuw. Het nieuwe systeem beschikt over 77 segmenten, tegenover 16 bij de K20D. Hierdoor kan de camera in principe fijnmaziger de belichting meten.

De cmos-beeldsensor, ontwikkeld samen met Samsung, heeft weliswaar dezelfde resolutie van 14,6 megapixel, maar vanwege het gebruik van vier uitleeskanalen, in plaats van twee bij de K20D, kan de K-7 maximaal 5,2 foto's per seconde nemen, terwijl de K20D blijft steken op een maximum van 3fps.

Pentax heeft verder geïnnoveerd op het gebied van beeldstabilisatie. De K20D kon al de sensor in twee richtingen verschuiven om bewogen foto's tegen te gaan, maar een primeur voor de K-7 is dat deze de sensor ook enkele graden kan draaien. Niet alleen wordt deze functionaliteit in de K-7 gebruikt om ongewenste draaiingen om de lengte-as van de camera op te vangen, ook is het hierdoor mogelijk om automatische horizoncorrectie uit te voeren.

Pentax K-7 horizoncorrectie Pentax K-7 horizoncorrectie

De sensorkanteling kan ook handmatig worden ingesteld. De maximale draaiing is naar elke kant een graad. Dat lijkt niet veel, maar is bijvoorbeeld bij productfotografie net voldoende om alles recht te krijgen zonder dat er met de statiefkop moet worden gestoeid.

Voor het stofreductiesysteem van de K-7 heeft Pentax gekozen voor het laten trillen van het lowpass-filter voor de beeldsensor. Bij voorgaande Pentax-dslr werd de hele beeldsensor door elkaar geschud. Het nieuwe systeem is in ieder geval beduidend stiller.

Ontwerp op de schop

Klein, stevig en waterbestendig

De K-7 heeft voor een semi-pro-dslr bijzonder kleine afmetingen. Met een grootte van 131 x 97 x 73mm is de K-7 niet alleen kleiner dan zijn voorganger, die 142 x 101 x 70mm meet, maar ook kleiner dan bijvoorbeeld de Nikon D90 met zijn 132 x 103 x 77mm. Om maar niet te spreken van de semi-pro EOS 7D van Canon, die ruim anderhalve centimeter breder en meer dan een centimeter hoger is dan de K-7.

Ondanks zijn kleine uiterlijk is de K-7 wel degelijk te scharen onder de semi-pro-dlsr's. Zo is de behuizing gemaakt van een magnesiumlegering, terwijl het chassis is opgebouwd uit roestvrijstaal. Wel moet worden opgemerkt dat bij ons recensie-exemplaar het bodygedeelte bij de duim iets is in te drukken en dit geeft een piepend geluid: vreemd.

Ook heeft Pentax de naden van de camera, evenals de bedieningselementen, met rubber afgedicht, zodat de K-7 het predikaat waterbestendig mag dragen. Samen met de K-7 kondigde Pentax ook twee waterbestendige kitlenzen aan.

Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body

Hoekig

Pentax heeft met de Pentax K-7 radikaal gebroken met de styling van eerdere Pentax-dlsr's in het middensegment. Waar bij de K20D en de K200D nog gebogen lijnen werden afgewisseld met scherpe overgangen, is het uiterlijk van de K-7-behuizing ronduit hoekig te noemen en naar onze mening zelfs 'stoer'. Vooral het zoekerhuis met zijn kenmerkende knik aan de bovenkant straalt dit uit. De strakkere lijnen moeten misschien ook meer professionaliteit uitdragen.

Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body

Aan de voorkant is onder meer de gewijzigde grip zichtbaar. Deze heeft een uitsparing voor de middelvinger, waardoor de camera beter in de hand ligt. Ook is de met rubber beklede grip van boven bekeken iets smaller en hoekiger geworden, en steekt deze meer naar voren. Gebleven is het rode glaasje aan de voorkant van de grip. Hierachter schuilt een infrarode ontvanger voor het bedienen van de camera met een afstandsbediening en een lampje dat knippert bij gebruik van de zelfontspanner.

Naast de grip aan de bovenkant van de K-7-body heeft Pentax een hulplicht voor het autofocussysteem geplaatst. Bij de K20D moest de ingebouwde flitser nog worden opgeklapt om bij donkere omstandigheden het onderwerp bij te lichten.

Knoppenindeling achter sterk gewijzigd

De achterkant van de K-7 is een grote verandering ten opzichte van de K20D. Zo hebben de knoppen links van de lcd bij de K20D plaats moeten maken voor het grotere 3"-scherm met vga-resolutie bij de K-7. Ook is de draairing voor de selectie van de modus voor de AF-punten vervangen door een draairing rond de kleine AF-knop. Helaas 'klikt' deze draairing bij ons recensie-exemplaar niet lekker in de posities.

De d-pad kan niet alleen gebruikt worden om door menu's te navigeren en door foto's te scrollen, maar doet tevens dienst als verzameling snelkeuzetoetsen, onder meer voor de witbalansinstellingen, de zelfontspanner en de flitsopties. Linksboven van de d-pad heeft Pentax de knop voor de activering van live view neergezet. Onder de d-pad hebben de info- en menu-knoppen een plekje gevonden, terwijl de play- en de delete-knoppen naar linksboven zijn verhuisd.

Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body

Verder is de voor Pentax kenmerkende groene knop - de werking ervan wordt later besproken - van de bovenkant naar de achterzijde verplaatst, is de vergrendeling voor het batterijcompartiment naar de onderkant verhuisd, en heeft Pentax de activatieknop voor de sensor-shift-beeldstabilisatie weggelaten.

Waar de AEL-knop bij de K20D nog op een hoekpunt zat, heeft deze knop bij de K-7 een volwaardige plaats aan de achterkant gekregen. Gebleven is het horizontale draaiwiel, dat net als het voorste draaiwiel voor meer grip met rubber bekleed is. Het voorste draaiwiel is overigens voor een gemakkelijker bediening onder een hoek geplaatst.

Vergrendelen van de modusinstelling

Pentax heeft de modusknop voorzien van een vergrendeling. Alleen door het knopje aan de bovenkant in te drukken, kan de modusknop gedraaid worden. Hiermee wordt voorkomen dat per ongeluk een verkeerde modus wordt gekozen. De bediening ervan is intuïtief: met de middelvinger en duim wordt de draaibeweging gemaakt, terwijl met de wijsvinger de lock wordt opgeheven.

Twee zaken vallen bij de K-7-modusknop op: ten eerste heeft Pentax de 'bulb'-functionaliteit, voor het gebruik van lange sluitertijden, onder de knop geplaatst, en ten tweede is de videostand bij de K-7 nieuw.

Net als bij de K20D kan met een draairing rond de modusknop de modus voor de belichtingsmeting worden gekozen. Helaas is de ring wat stroef bij ons recensie-exemplaar en het draaiknopje had wat meer grip mogen hebben. Een bediening met duim en middelvinger was beter geweest, met minder kans op fouten.

Bij het rechtergedeelte van de bovenkant zien we een dedicated iso-knop; de K20D had hiervoor geen knop toegewezen. Gebleven is de raw-knop, waarmee eenvoudig geschakeld kan worden tussen opslag van foto's in jpeg-formaat en opslag in jpeg samen met raw.

De sluiterknop van de K-7 is even wennen. In plaats van dat de knop fysiek half ingedrukt wordt om scherp te stellen, lijkt de ontspanknop aanraakgevoelig te zijn, en is doordrukken voldoende om af te drukken.

Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body

Aansluitingen en openingen

De Pentax K-7 heeft een aantal aansluitingen die de camera in het semi-pro-segment doen vallen. Zo is voorzien in een pc-synch-aansluiting voor professionele flitsapparatuur. Helaas is het kleine afdekdopje dat in de aansluiting wordt geschroefd, zeer eenvoudig kwijt te raken. Wij lagen minstens twee keer op onze knieën om het priegelig kleine draaidopje terug te vinden. Schuin onderaan de Pentax K-lensmount vinden we de schakelaar terug om continu, enkelvoudig of handmatig scherp te stellen. Ook bij dit knopje missen we houvast bij het kiezen van de standen: een duidelijker schakelmoment was fijn geweest.

Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie body Pentax K-7 recensie bodyPentax K-7 recensie body

Daarnaast is de K-7 voorzien van een microfoonaansluiting. Niet alleen kan door het gebruik van een externe microfoon een hogere kwaliteit audio bij filmpjes worden opgenomen, maar ook wordt met de externe microfoon tegengegaan dat het geluid van de scherpstelmotor wordt opgepikt, zoals dat gebeurt wanneer de interne microfoon aan de bovenkant van de camera wordt gebruikt.

Aan de linkerkant van de K-7 zitten achter een rubberen klepje nog een mini-hdmi-aansluiting, een pc/av-aansluiting en een aansluiting voor een voedingskabel, zodat de camera bijvoorbeeld via een kabeltje direct zijn foto's door kan sturen naar een pc. Dit laatste is bijvoorbeeld handig voor studiogebruik.

Aan de rechterkant bij de grip zit het klepje voor het sd-geheugencompartiment. Deze sluit goed en zal niet snel per ongeluk opengaan. Verder is voorzien in een aansluiting voor een bedrade afstandsbediening. Aan de onderkant van de K-7 is het schroefdraad te zien voor een statief, een rubber afdekplaatje zonder zekering die de contacten voor de optionele batterijgrip afschermt, en de afgesloten opening voor het batterijcompartiment. Wordt het klepje geopend, dan zien we dat de batterij nog eens extra is gezekerd met een wit schuifje: een keurige afwerking.

Slimme bediening

Groene knop

Aan de achterzijde van het toestel prijkt de voor Pentax-camera's kenmerkende groene knop, die bij de K-7 verschillende functies heeft. Staat de camera in de M- of TAv-stand, dan zorgt het indrukken van de knop ervoor dat de volgens de camera ideale belichtingswaarden direct worden toegepast. Hiermee ontstaat in die modes een soort van startpunt voor de belichting, waarna de gebruiker met de instelwielen snel de belichting naar eigen inzicht kan aanpassen.

Het gelijktijdig indrukken van de groene kop en de iso-knop bovenop de K-7 vormt een shortcut voor het inschakelen van de zogeheten 'Auto iso'-functie, waarbij de camera zelf de iso-waarde kiest die het best bij de lichtomstandigheden past. Deze functie is weer uit te zetten door de iso-knop in te drukken en daarna aan het achterste instelwiel te draaien; de iso-knop hoeft hiervoor niet te worden vastgehouden. De camera onthoudt of 'Auto iso' de laatste keer aan of uit stond als de camera wordt uit- en ingeschakeld.

Handigheidjes

Bij het verzetten van de modusknop krijgt de gebruiker op de lcd een handig lijstje met een overzicht van de belangrijkste knoppen en de werking ervan. De K-7 heeft een Sv-stand op de modusknop; die ontbreekt bij veel concurrenten. In die stand kan de gebruiker de gewenste iso-waarde kiezen, waarbij de K-7 zelf de juiste sluitertijd en het juiste diafragma uitkiest.

Ook waarderen we de mogelijkheid om direct na een opname te kunnen inzoomen, een optie die ook bijvoorbeeld Nikon biedt. Bij bijvoorbeeld Canon-dlsr's moet hiervoor eerst op de afspeelknop gedrukt worden.

Andere handigheidjes zijn onder meer een 'all-in-one'-mogelijkheid voor bracketing, zodat de gebruiker de ontspanknop niet ingedrukt hoeft te houden tijdens het nemen van de opnames met verschillende belichtingen, en een elektronische waterpas. Bij die laatste functie wordt met een horizontaal balkje met groene, oranje of rode blokjes aangegeven of de camera waterpas staat.

Om de scherptediepte te controleren hoeft enkel de aan-/uit-knop te worden doorgedraaid. Bij de consumentencamera's van bijvoorbeeld Nikon wordt daarmee de verlichting van het achterste en bovenste schermpje geregeld.

De gebruiker kan de start- en eindwaarde van het 'Auto iso'-bereik zelf instellen, maar het is ook mogelijk om met drie gradaties aan te geven op welke manier de camera een hogere iso-waarde moet kiezen. Ook is prettig dat de gebruiker kan instellen bij welke iso-waarde de ruisreductie actief moet worden.

Pentax K-7 auto iso Pentax K-7 ruisreductie instelling

Kleine ergernissen

Niet alle bedieningsfunctionaliteiten zijn even goed uit de verf gekomen. Zo wordt het laatst bezochte menuitem of tabblad niet door de camera onthouden; hebben, zoals al eerder aangegeven, sommige draaiknoppen geen duidelijk voelbare standen; en kunnen in de videostand alleen vooraf de autocus en het diafragma ingesteld worden. Ook hadden we graag een functieknop gezien die door de gebruiker zelf kan worden toegewezen.

Statusscherm en Quick Menu

Het is mogelijk om standaard een statusscherm weer te geven. Deze bevat vier rijen met icoontjes. Op de bovenste regel zijn de sluitertijd en het diafragma af te lezen, op de tweede rij staat de iso-waarde vermeld, terwijl de derde rij is ingeruimd voor de weergave van de belichtingscompensatie. De onderste rij ten slotte toont de raw-instelling, het aantal megapixels en de kwaliteit en het aantal foto's dat nog gemaakt kan worden.

Pentax K-7 Quick Menu

Voor het snel veranderen van instellingen kan met de Info-knop het Quick Menu worden opgeroepen. Helaas is het aantal opties dat daarin gewijzigd kan worden beperkt. Hoewel de menu's er door het scherm met hogere resolutie beter uitzien, had Pentax er goed aan gedaan om voor dit nieuwe cameraontwerp een moderner uitziend menu te ontwikkelen.

Vele filters

Foto's kunnen - rudimentair - ook zonder pc al bewerkt worden. Zo is het mogelijk om een raw-bestand naar jpg te converteren, kunnen uitsnedes van foto's worden weggeschreven, en is het mogelijk om twee foto's zij-aan-zij te vergelijken.

Ook kent de Pentax K-7 een veelheid aan digitale effecten. Het is onder meer mogelijk om foto's een retro-look mee te geven, een pseudo-hdr-opname te maken en om een foto van een stad eruit te laten zien als Madurodam. Ook kan met een druk op de knop een foto tot 'aquarel' worden omgetoverd. De effecten zijn leuk, maar voor de wat serieuzere fotograaf zal het nut ervan beperkt zijn.

Iso-prestaties

Iso-prestaties

Onderstaande foto's zijn genomen op een statief, met de mechanische beeldstabilisatie van de lens uitgeschakeld. Met uitzondering van de bovenste foto zijn alle iso-plaatjes 100 procent-crops en zijn ze lossless en zonder verscherping opgeslagen. Er is scherpgesteld net onder het aluminium koelblok van het moederbord. De witbalans is handmatig ingesteld, terwijl voor de ruisreductie de instelling 'standard' is gekozen.

Pentax K-7 iso 100 nr stnd
iso 100

Pentax K-7 iso 200 nr stnd
iso 200

Pentax K-7 iso 400 nr stnd
iso 400

Pentax K-7 iso 800 nr stnd
iso 800

Pentax K-7 iso 1600 nr stnd
iso 1600

Pentax K-7 iso 3200 nr stnd
iso 3200

Pentax K-7 iso 6400 nr stnd
iso 6400

Tot en met iso 400 is er geen vuiltje aan de lucht, terwijl pas bij iso 800 de eerste luminantieruis om de hoek komt kijken. Deze op filmkorrel gelijkende ruis is overigens nog niet storend aanwezig. Bij iso 1600 is kleurruis zichtbaar, onder meer op de paarse condensator. Dan zien we ook de eerste echt zichtbare terugval in scherpte. Het ruisreductiesysteem heeft zichtbaar moeite om de ballen in de lucht te houden.

Iso 3200 en iso 6400 zijn twee bruggen te ver voor de samen met Samsung ontwikkelde beeldsensor. Opmerkelijk is dat Pentax bij iso 3200 kleurruis toestaat in het uiteindelijke jpg-bestand dat uit de camera komt rollen, maar dat bij iso 6400 alsnog een poging wordt gedaan om de kleurvlekken weg te poetsen - zonder succes overigens. Waar bij iso 1600 de fijne lijntjes op het moederbord nog een beetje te herleiden zijn, zijn deze bij iso 3200 en iso 6400 verworden tot een onherkenbare kleurenbrij. Camera's als de nieuwe Canon EOS 7D of de Nikon D5000 weten de ruis beter te lijf te gaan. Het verschil met de Pentax K-7 bedraagt ongeveer een EV-lichtstop.

Pentax heeft na de K-7 ook de K-x uitgebracht, een opvolger van de populaire K-m van eind vorig jaar. Pentax heeft de body van de K-x hetzelfde gehouden, maar heeft er een sensor van Sony-makelij in geplaatst, waarschijnlijk dezelfde als die in de Nikon D90 en D5000 wordt gebruikt. Naar verluidt levert de cmos-beeldsensor in de K-x betere prestaties dan de K-7-sensor.

Mogelijk stapt Pentax voor een opvolger van de K-7 ook over op een niet-Samsung-beeldsensor. De liefde tussen Pentax en Samsung lijkt in ieder geval het laatste jaar wat bekoeld te zijn. Samsung kondigde wel de GX20-dslr aan, een camera op basis van de Pentax K20D, maar liet de marketing, in ieder geval in Nederland, versloffen. Ook lijkt een nieuwe Samsung-dslr op basis van de K-7 niet aannemelijk vanwege het spiegelhuisloze NX-camerasysteem dat Samsung van plan is op de CES 2010 in Las Vegas officieel aan te kondigen. Dit camerasysteem maakt geen gebruik van de Pentax K-mount.

Witbalans en belichting

De Pentax K-7 laat zich door onze testopstelling met de twee daglichtlampen niet van de wijs brengen wat betreft witbalans en belichting. Beide zitten er niet ver naast en dat is een goede prestatie. Wel valt bij praktijkopnames op dat de Pentax K-7 wat donker belicht; het is raadzaam +2/3EV-stop bij te draaien.

Concurrentie en conclusie

Concurrentie

Sinds de aankondiging van de Pentax K-7 in mei vorig jaar, met de eerste leveringen in juli, hebben zowel Canon als Nikon een nieuwe camera in het zogeheten semi-pro dslr-segment geïntroduceerd.

Canon heeft met de EOS 7D een camera uitgebracht die beduidend hoger is gepositioneerd dan de EOS 50D, met een meer professioneel autofocussysteem en de mogelijkheid om 1080p-video op te nemen. Nikon heeft met de D300s zijn D300-ontwerp verder verfijnd met hogere iso-waarden en eveneens een videomogelijkheid, maar dan met 720p als hoogste resolutie.

Hoewel het scherpstellen van de K-7 niet traag te noemen is, is het systeem van de Pentax toch wat langzamer dan dat van de Canon en de Nikon. Ook in de burstmodes moet de K-7, met zijn 5,2 beelden per seconde, zijn meerdere erkennen in de EOS 7D en de D300, die respectievelijk acht en zeven beelden per seconde wegklikken.

De rangschikking is tevens in de prijs terug te vinden. Zo schommelen de beide semi-pro dslr's van Canon en Nikon rond de 1250 euro, terwijl de K-7-body al voor ongeveer 1000 euro te koop is.

Alledrie de modellen hebben rubber afdichtingen, zodat de camera's ook tijdens een regenbuitje gewoon gebruikt kunnen worden. Ook de features zijn vergelijkbaar, zoals de aanwezigheid van een fijnafstelling van de scherpstelling, en een solide, van een magnesiumlegering vervaardigde behuizing.

De Pentax K-7 is ondanks zijn stevige body kleiner dan een Nikon D90; gebruikers moeten zelf uitmaken of dit voor hun een voor- of juist een nadeel is. Interessant is wel dat Pentax ook zijn nieuwe kitlenzen voor het systeem vochtbestendig heeft uitgevoerd. Bij Canon en Nikon is de fotograaf hiervoor aangewezen op professionele lenzen, die een lieve bom duiten kosten. Naast de standaard kitlenszoombereiken van 18-55mm en 55-200mm heeft Pentax nu ook een vochtbestendige 100mm-macrolens aangekondigd.

Conclusie

Zoals onder meer bij DPReview te lezen is, is het ruisniveau van de Pentax K-7 beduidend hoger dan dat van de EOS 7D en de D300s. Dat is jammer, want de camera ligt lekker in de hand, met een stevige grip, en ook de stevigheid is meer dan in orde. De meeste knoppen op de body zijn goed te bereiken en de bediening van de camera is over het algemeen goed uitgekiend.

Hoewel het menu wat gedateerd overkomt, zijn de meeste functies snel te vinden, al vinden we dat het Quick Menu iets meer opties had mogen bieden: nu moet voor sommige functies toch weer de menustructuur worden ingedoken.

Pentax heeft met de K-7 de niche opgezocht om een relatief compacte semi-pro dslr uit te brengen - de concurrenten van Nikon en Canon zijn een stuk meer uit de kluiten gewassen - en de beoogde doelgroep zou best gevoelig kunnen zijn voor de specifieke features van het ontwerp, zoals de roterende beeldsensor.

Een minpunt is echter de beeldsensor. Naar het schijnt is de nieuwe Pentax K-x, de opvolger van de K-m, met name bij de hogere lichtgevoeligheden beduidend beter dan de Pentax K-7. Dat is, gelet op het prijsverschil van ongeveer 500 euro tussen beide producten, een beetje wrang. Ook zouden de draaiknoppen duidelijker voelbaar moeten inklikken.

In tegenstelling tot de meer belegen K20D en K200D voor het semi-pro- en entry-segment, heeft Pentax nu in ieder geval een aansprekend paar in de aanbieding.

Fototentoonstelling

Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples Pentax K-7 fotosamples

Reacties (70)

Wijzig sortering
Misschien een rare vraag maar wat is 'wheatersealing'???
Weathersealing (let op de h) is het wachterdicht zijn tegen weersomstandigheden als bijvoorbeeld sneeuw en regen, Maar niet waterdicht als in onder water houden of in een zwembad kunnen laten vallen.
Er is geen enkele officiele definitie van weathersealing.

Canon, Nikon en Pentax vermijden ook zorgvuldige elke definitie, zodat je er nooit aanspraak op kan maken bij garantie.

Er zijn industrie standaarden voor de mate waarin een aparaat water en/of stof dicht is, maar geen van de merken laat zijn cameras testen voor die standaarden.

Bij de meeste L lenzen wordt door Canon gezegd dat ze weathersealing hebben, maar er zit desondanks een groot verschil tussen die L lenzen onderling.

Bij een handjevol L lenzen (en niet alle lenzen met een rubber ringetje bij de bajonet vallen daaronder) claimed Canon dat ze een stevige regenbui kunnen weerstaan. (denk aan de lenzen van 2000 euro en meer) Maar hoe stevig en hoelang wordt nergens officieel gemeld.

Onderling vergelijken van de mate van weathersealing tussen de merken is dan ook al helemaal niet mogelijk.
Yep Canon, Nikon en Pentax vermijden dat zeker als de pest.
Wat mij betreft zijn er echt maar twee waterbestendige spiegelreflex camera's en één ervan is al jaren uit de verkoop, deze twee zijn Olympus E-1 en de Olympus E-3.
Ga maar eens kijken op youtube en het forum op dpreview wat deze camera's als misbruik verdragen.
De E-1 gebruik ik al jaren in de meest extreme omstandigheden waar zelfs een D1mkIII het moest afleggen.

[Reactie gewijzigd door digifan op 7 januari 2010 22:58]

Maar niet waterdicht als in onder water houden
Het woord impliceert dat inderdaad niet, maar de Pentaxen kunnen echt wat hebben hoor : http://www.youtube.com/watch?v=-zooPXbWJis

Wat andere merken in deze prijsklasse presteren weet ik niet zozeer.
Spatwaterdicht heet dat woord in mijn woordenboek...
En niet te vergeten dat weeromstandigheden zoals beslaan van de lens niet weg gaat met weathersealing.
Daar heeft pentax een speciale coating voor, ik meen SP [super protect]
Vorige week stond ik met mijn Pentax (een K10D) met 50-135 op de ijsbaan in een heftige sneeuwbui vrolijk te fotograferen. Voorbijgangers vroegen me dan ook wat verbaasd of die camera daar tegen kon. Jep, dat kan-ie. Dat is weathersealing.

Het juiste Nederlandstalige woord is al genoemd: spatwaterdicht.
Is het misschien niet verstandiger om met dit soort reviews foto's te maken van een soort vaste opstelling zoals ze dat doen bij een site als DPReview? Deze voorbeeld foto's zijn imho te nietszeggend, niet te vergelijken met eerdere reviews en als ik heel eerlijk ben ook niet eens echt mooi genomen.
Dat is ook precies de reden waarom ik eigenlijk nooit fotocamera reviews lees hier. Daar waar DPR ruim 30 pagina's nodig heeft om tot een deftige review te komen en in grote lijnen de meest belangrijke functies te testen denk tweakers dat wel even in 7 pagina's te doen. :+

In survey ook vaak genoeg aangegeven dat ze hier beter mee kunnen stoppen, zonde van hun tijd. ;)
Een review is nooit zonde van de tijd, er kunnen altijd nieuwe dingetjes opduiken die voor sommigen een afknapper zijn. Tenzij je gezamelijke review met 6,5miljard mensen schrijft, kan er altijd iets extra opduiken.
Daarbij is dit ook een Nederlandstalige review en er zijn nog veel mensen die daarom op tweakers rondneuzen ipv de vele engelstalige sites.
En dat is ook meteen weer de reden dat ik NIET op DPreview kijk. Ze hebben nog al eens de neiging te gaan...zeiken. Dan fotograferen ze weer een test chart, en komen ze tot de conclusie dat in de extreme hoeken de scherpte met 1% is verminderd. Ik fotografeer geen testcharts, daar heb ik al een scanner voor immers.

Tweakers blijft juist lekker realistisch in zijn camerareviews. Keep up the good work!

(en als je toch een site zoekt die echte tests doet, maar alles binnen de proporties houd, raad ik photozone.de aan) :)
Van die 30 pagina's bij DPR zijn er echter maar 5 interessant.

Doe mij dan maar een review waarin de belangrijke dingen aangestipt worden. In dit opzicht zit T.net dichter bij de ideale review dan DPR.
Heb je op DPR al eens een negatieve conclusie gevonden? Alles is altijd fantastisch en negatieve kritiek wordt van de forums verwijdert. Waarschijnlijk worden ze zwaar gesponsort door cameramerken.
Ja, maar als we zo gaan beginnen kan je tweakers wel opdoeken !

Stel je voor, als je alle rammelende reviews weg redeneert blijft er slechts een marketing portaal over voor een aantal "sponsors", een FUD lijntje voor patent en copyright lobbyisten en een forum met de grootst gecatalogiseerde verzameling technische onkunde op het noordelijk halfrond.

Daar begint tweakerts dus mooi niet aan.
Als je t.net zo'n verschrikkelijke site vindt, waarom dan de moeite te nemen om te reageren?
Je kunt wel zo zien dat de ISO prestaties wat tegenvallen, vanaf ISO800 is er wel erg veel ruis aanwezig...
Maar wat er vergeten word is dat de iso vergeleken word in JPG, als het in RAW word gedaan zijn de ruis prestaties bijna het zelfde.. Pentax is dus helemaal niet zo slecht.. en in JPG kiezen ze er voor om minder ruisreductie te gebruiken om meer detail in de foto te houden..
Yep, de ruis reductie grijpt, gelukkig, niet zoveel in.
Dat kun je beter overlaten aan Noise Ninja of Camera RAW

*Owja in jpeg heb je meer ruis dan in RAW

[Reactie gewijzigd door 1990BW op 7 januari 2010 15:09]

Ach dat vindt ik niet zo belangrijk. Kritiek werk fotografeer je toch gewoon op de laagste ISO waarde, een goede foto verdraagt wel een beetje ruis hoor.
Ook indoor sport kan prima met het hele huidige scala aan dslr's op ISO 800 tot 1600, geen enkele camera die hier nog door de mand valt, i.t.t. mijn oude E-1, maar ja die gebruik ik waar professionele Canon's en Nikon's niet kunnen gaan.
De foto's van het moederbord/colablikje/kleurenbordje worden met zo'n beetje iedere camera gemaakt hoor op t.net.
Pentax en Olympus zijn leuk als je weinig poen hebt. Ik heb zelf Pentax. Ik heb er wel goed mee leren handmatig scherp te stellen. Het zijn sowieso camera's waar je goed fotografische vaardigheden mee kan aanleren. Ik ben nu alleen wel aan het kijken voor een Nikon of Canon.
heb jij een K-7 dan?.. met die scherpstelling is niks mis hoor en ik snap niet waarom mensen denken dat pentax budget is en onder doet aan Nikon of Canon..

de K-7 is een pracht van een camera en ik gebruik hm met heel veel plezier. en met de autofocus is ook niks mis.. ja de K20 en ouder waren redelijk slecht.. maar de K-7 niet.
Wat is zo slecht aan de K20? Ik heb hem en zeer tevreden over. Weinig redenen om over te stappen naar de K-7 voor mij, niet in het minst omdat deze beter in mijn hand ligt.

Deze camera kreeg goede reviews en kon zich zonder problemen meten met zijn prijsklassegenoten, dus had ik graag wat uitleg over jouw uitspraak.
Ik denk dat hij de AF bedoeld. Die op mijn K200 zit zou ook wel een stukje sneller en accurater mogen. Van de rest, heerlijke camera. Past heerlijk in de hand en alles is logisch te vinden.
ja ik bedoelde de AF, op de K-7 is die echt vele malen beter! ik heb de K10D gehad en die was best vervelend te noemen met AF.. vooral met slecht licht..

de K20D was weer iets beter maar nog niet voldoende en nu de K-7 is gewoon heel goed.. vooral met SDM lenzen..

maar voor de rest vind ik eigenlijk alle pentax camera's heel goed en ondergewaardeerd.. maar ja he dat heb je met fan boy's all over the world.
Op de videofunctionaliteit na weinig nieuwigheden om een overstap van de K20D naar de K7 te overwegen. Dat de high isoprestaties tegenvallen zal sommigen eerder er toe aansporen om een K-X te kopen, de K-X heeft dan wel minder functionaliteit maar als je regelmatig foto's maakt bij weinig licht is de K-X toch een stuk betere keuze, ook al zijn de prestaties van de K7 tussen ISO100 en 400 zeker niet verkeerd.

Koop er zelf in ieder geval een K-X bij en stap pas over naar een vervanger voor mijn K20D als Pentax de K-X sensor gebruikt voor hun duurste segment.
Dat de high isoprestaties tegenvallen zal sommigen eerder er toe aansporen om een K-X te kopen
Iemand die in de markt is voor een K-7 zal echt niet uitsluitend een K-X gaan kopen. Als dat al gebeurt was die K-7 niets voor hem/haar.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb de K-X vorige week nog in m'n handen gehad (m'n moeder heeft er eentje) en dat zit best okee. Maar hij is te klein en licht voor mij (m'n K20D ligt zalig in mijn hand), afwerking is toch duidelijk minder en hij mist veel extra's die je wel hebt op de K-7 (of K10D, K20D).

Overigens wel een prachtig ding in het wit met witte kitlens (m'n moeder heeft hem zo, ruimschoots genoeg voor haar :) ).


In elk geval heb ik wat tegen reviews als deze waarin ruisprestaties worden onderzocht in JPEG zonder de RAW's mee te nemen in de vergelijking. Als de verschillen met andere merken vooral blijken in de JPEG's, zodat we kunnen besluiten dat het gewoon door een mindere mate van softwarematige ruisonderdrukking komt, dan is dit net positief. Ik hou liever detail over en beslis dan zelf achteraf of ik meer of minder ruisonderdrukking toepas. Doe het net zo met m'n K20D, en ik ben zeer tevreden over diens foto's.

Overigens vind ik de K10D/K20D (had de eerste, heb nu de tweede) beter in de hand liggen dan de K-7. Het toegevoegde waterpasje in de K-7 is dan weer wel een fijne verbetering. In elk geval verlang ik niet naar een upgrade naar de K-7.

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 7 januari 2010 15:08]

De KX mist dan weer de weathersealing en een aantal andere eigenschappen.
De K7 is gewoon beter bestand tegen intensief en incidenteel wat ruwer gebruik.
Daarnaast zou het me niet verbazen als de levensduur van de sluiter behoorlijk wat groter is, 200.000 tegenover 100.000 opnames of zo, al staat dat nergens in de specificaties vermeld.
Interessant is wel dat Pentax ook zijn nieuwe kitlenzen voor het systeem vochtbestendig heeft uitgevoerd. Bij Canon en Nikon is de fotograaf hiervoor aangewezen op professionele lenzen, die een lieve bom duiten kosten.
Zolang je bij de deze kitlenzen en standaard zoomlenzen wilt blijven is het uitstekend. Mocht je door willen groeien dan heeft Pentax helaas wel weer een klein aanbod van sealed lenzen.
Kijk maar eens in het DA* segment, allen weathersealed met interne lensmotor.
16-50mm f2,8
55mm f1,4
50-135mm f2,8
60-250mm f4
200mm f2,8
300mm f4

Tevens goedkoper als vergelijkbare lenzen van Nikon en Canon (wellicht door gemis van beeldstabilisatie aangezien dit bij Pentax in de body zit).

Binnenkort komt daar ook een 100mm f2,8 weathersealed macrolens bij en geruchten gaan dat er een 400mm prime aan zit te komen.

[Reactie gewijzigd door john_ven24 op 7 januari 2010 10:14]

Too little too late.... Ik ben gewoon totaal niet onder de indruk. Jammer, ik had meer van pentax gehoopt.
De review is ook een beetje laat, dit toestel is al een half jaar op de markt.
Ook een half jaar geleden was het te weinig... Pentax loopt gewoon achter, en de enige manier om dat te verbreken is door met een veel betere camera uit te komen voordat de concurrentie dat doet.
Hij is zelfs al 9maand oud. Daarbij heeft Pentax geen publiek in de professionele markt en zijn ze voor amateur en semi-pro meer dan aantrekkelijk genoeg qua feauteres vs prijzen.
Qua objectieven is er ook niet te klagen aangezien je oa Sigma en Tamron hebt met een groot aanbod.
Pentax is eigenlijk vooral gericht op de wildlife photographer lijkt me. Redelijk goedkope body met interne stabilisatie, die ook nog eens geweatherstealed is. Prop daar een (relatief) goedkope gestabiliseerde tele op en je hebt een behoorlijke kit die je bij CaNikon minstens 3x zoveel zou kosten.

Het grootste minpunt vind ik wel de ruisperformance, die loopt echt gewoon achter.
Wildlife is meestal telezoom en bijgevolg ook beter een statief waardoor je stabilisatie nutteloos is. Sowieso is optische stabilisatie leuker.

Pentax is gewoon beetje meer budgetoplossing door de lagere segmenten. Ze proberen zich te positioneren tussen die gaten die Canon en Nikon laten vallen.
Bij Canon en Nikon kan je overigens voor €500 al een 1000D/D3000 halen en een telezoom voor die wildlife.
right, dat is ook echt een goede Camera om mee op trektocht te gaan.. die plastic dinky toy's
Er werd niet over best maar wel over goedkoopst gesproken. Ikzelf zou het ook niet doen maar 't is hier nu eenmaal een Nederlandse site :p
Nee, dan is die K7 die hier getest is een duidelijk betere keus.
Of de KX, KM en K200d, K20d, K10d natuurlijk.
Dan zou ik toch echt niet voor een 1000D/D3000 gaan maar echt wel voor een semi-pro of hoger.
Lees-magnesium body,die tegen een behoorlijk stootje kan!.
Sorry maar nu sla je de plank mis. Alleen in het breinvan de onwetende leek is magnesium alloy beter dan composiet. Dat is dan ook meteen de énige reden waarom er überhaupt nog magnesium alloy camera's worden gemaakt. Magnesium alloy klinkt nl véél sterker maar is het toch echt niet.
Ik wil hiermee niet beweren dat een 450D/500D en D3000/D5000 en D90 sterker zijn dan MA, maar er is wel degelijk composiet dat sterker is.
dat kan, maar een heel groot deel van de wereld, inc review site's zijn van mening dat magnesium body's een eis zijn voor semi pro of pro body's de pentax K10 en K20D hadden een kunststof behuizing en die was echt prima.. alleen werden ze niet als echt semi pro gezien door review site's omdat ze geen magnesium body hadden, en de concurrent wel.

dus krom..en ik heb ook liever magnesium, het is gewoon een fijner materiaal.
Zo'n magnesium-aluminium body heeft de hier geteste K7 dus ook.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 8 januari 2010 14:37]

Alleen zie je ze daar nooit. Pentax bied ook weinig keuze in flinke telelenzen? Ik zie eigenlijk alleen een 300 f/4?
Bash toch eens niet blind, daar heeft niemand iets aan. Pentax heeft zelf meer tele beschikbaar dan die 300 f4. Tamron en Sigma hebben ook hopen glas liggen om een telezoom op de Pentax te krijgen.
Ik bash niet blind, ik kijk net op de website van Pentax, en ik zie daar alleen 300 f/4?
http://www.pentax.co.uk/en/group/111/Photo_Lenses.html Zie jij daar meer dan een 300 f/4?
Het spijt me zeer, maar neem je jezelf nu serieus? Wat heeft een wildlife photographer hier aan? Ik zie slechts 1 lens verder dan 300mm. Voor de rest zijn het allemaal erg leuke huisvader-lensjes, maar geen serieus werk. Iig geen spul waar ik op zou vertrouwen op expeditie in jungle, artische omgeving, woestijn, of waar dan ook. Waar zijn de echte alternatieven voor lenzen als een 200 f/2, 300 f/2.8, 400 f/2.8, 500 f/4, 600 f/4, 80-400 etc. etc.?
Jongens, jongens. Kalm aan.
Pentax heeft genoeg tele vd wild life fotograaf:
Ten eerste de oudere F* en FA* lenzen, en wat dacht je van manuele Pentax K kanonnen van 1000mm!
Daarnaast heb je ook nog de smc F 1.7x teleconverter die zo'n beetje alle manuele lenzen kan omtoveren tot AF lenzen.
En voor de die-hards heeft pentax ook nog een aantal mooie lenzen die je op aanvraag kunt bestellen:
FA* 600 f4 [900mm f4]
http://www.pentaxforums.c...A-Star-600mm-F4-Lens.html

FA* 250-600 f5.6 [375-900mm f5.6]
http://www.pentaxforums.c...F5.6-Power-Zoom-Lens.html

Ze kosten wel heel wat.............
Op de roadmap staat trouwens ook nog een nieuwe DA* tele lens, naar verluid een 400mm F5.6

Pentax is niet 'volledig' gericht op wild-life fotografie, dat moet duidelijk wezen.
Pentax heeft namelijk de grootste lijn met prime lenzen en die worden in veelvoud gebruikt voor verschillende doelen.
Denk alleen maar aan de limited lenzen [15mm, 21mm, 31mm, 77mm etc.]

[Reactie gewijzigd door 1990BW op 7 januari 2010 15:28]

Ik zou een 135-400mm F4.5 wel een mooi vinden. Sluit goed aan bij de 50-135mm F2.8, is iets makkelijker hanteerbaar en betaalbaar dan een F4. Zou eigenlijk het grote broertje zijn van de 60-250mm F4, die optisch erg goed ontvangen is.
Nu met de q-koorts is de kinderboerderij ook een soort wildlife geworden... :P
Behalve wat Sigma lenzen die voor elk platform beschikbaar zijn zie ik tussen dat pricewatch lijstje anders niet echt iets interessants staan.

En manual focus lenzen, tja om daarvoor nou een K-7 te kopen ;(

[Reactie gewijzigd door abrakadaver op 7 januari 2010 19:45]

Pentax heeft hele leuke lensjes hoor, als je bereid bent de gewichten te tillen en de prijs te betalen, wat dacht je van een
- FA* 600 f1/4.0
- FA* 250-600 f1/5.6
- FA* 300 f1/2.8
- FA* 400 f1/2.8
- FA* 400 f1/5.6 ED
- FA* 200 f1/4.0 MACRO (één van de beste in zijn soort, mensen hebben deze omgebouwd naar Canon en Nikon mount)
nee, die staan niet meer op de site, is waarschijnlijk ook geen vraag meer naar, dus moet je zoeken op ebay, marktplaats enzo, maar als iedereen nu allemaal Pentax camera's gaat kopen, dan brengt men die vast wel weer terug uit.

Mischien komten dan de andere exoten waarvan nooit een AF-versie is verschenen ook wel terug, zoals de
A 400 f1/5.6
K 500 f1/4.5
K 400-600 f1/8-12 reflex
K 135-600 f1.6.7
K 1000 f1/8.0
A* 1200 f1/8.0 ED
K 2000 f1/13.5 reflex
of zelfs
K 300 f1/2.0 (prototype)
K 20 f1/1.4 AL (prototype)
K 8.4 f1/2.8 birds-eye (prototype)
De K7 is inderdaad een gemiste kans maar de K-x is toch wel een voltreffer. Jammer genoeg heeft Pentax weinig kaas gegeten van goede marketing en zeker in Europa niet. Maar de K-x scoort hoog op het belangrijkste punt waar een camera op beoordeeld moet worden, de beeldkwaliteit.

Verder is Pentax natuurlijk wel redelijk vooruitstrevend door goedkopere modellen ook weathersealed te maken, ook al ontbeert de K-x dan juist weer die weathersealing. Maar de oudere K200D en K20D hebben een prima weathersealing, iets wat je bij andere fabrikanten niet snel vind in dat prijssegment. Of beter gezegd, niet vind.
geen gemiste kans hoor, is een prima Camera.. en als je wat meer van pentax weet snap je waarom die meer ruis heeft dan andere..

en de K-x is een leuk speeltje met weinig ruis maar voor de rest is het een plastic dingetje.. de K-7 is echt een prachtig gebouwde camera.. alleen de ruis is beetje hoog.. lekker boeiend. ik schiet toch met RAW.. en ruis reductie op de pc.
geen gemiste kans hoor, is een prima Camera.. en als je wat meer van pentax weet snap je waarom die meer ruis heeft dan andere..
Zelfs de Kx doet 't beter, ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw verklaring waarom pentax deze duurdere camera met een mindere sensor heeft uitgerust?

[Reactie gewijzigd door abrakadaver op 7 januari 2010 19:42]

De K-7 is ouder, de bewuste sensor zal toen nog niet beschikbaar geweest zijn. Maar zoals Vaizard al zei: wat maakt het ook uit? Schiet in RAW, behoud alle detail en kies zelf hoeveel ruisonderdrukking je toepast (en hoeveel detail je verliest).

Pentax is vaak erg voorzichtig met ruisonderdrukking en net daarom zie je dus vaker meer ruis in de foto's.
de Kx doet het alleen beter op sensor niveau.. minder ruis dus.. maar sinds wanneer is dat het belangrijkste van een camera?.. de K-7 is in ALLE opzichten een veel betere camera dan de Kx... en vroeger in het Analoge tijdperk gebruikte bijna niemand iso 800 film.. dus moet je na gaan..

leer gewoon goed te fotograferen en nabewerken... hoef je je ook niet zo blind te staren op iso prestaties.
@SNAFU:
Misschien bedoelen ze "weathersealing"?
http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

Ja, en wel ontopic.

[Reactie gewijzigd door pinockio op 7 januari 2010 09:34]

Ik lees eigenlijk alleen maar reacties in de trend van "gemiste kansen". Ik heb jarenlang pentax gebruikt (ist DS, K10D, K20D) en kan iedereen die pentax achter vind lopen adviseren om er eens een tijdje mee te gaan werken. Je zult merken dat zij in de APS-C formaten het meest te bieden hebben voor het minste geld.

De grootste minpunten van pentax waren de trage autofocus (gevolg van backwards compatible), het slechtere filts-systeem en de lichtmeting. 2 van de 3 punten heeft pentax aangepakt, nu het flitsen nog.

Helaas zit het er niet zomaar in dat zij fullframe gaan, na een aantal jaar gewacht te hebben ben ik helaas over gestapt naar canon. De fullframe bevalt me fantastisch, maar ik mis toch vaak de extra features en de logische bediening van pentax.
Helemaal mee eens; ik heb zelf een K200D, heb ook even met de K7 mogen spelen, en het is echt een heel erg fijne camera. Zelf zou ik nooit een Canon vinden omdat als ik het vastpak het op speelgoed lijkt.

Alles bij elkaar ligt het eraan waar je prioriteiten liggen. Bij mij was het een goede grip, weathersealing (je geen zorgen hoeven te maken als er een keer wat water op valt), en de prijs/kwaliteit verhouding.

Ben het met eens met de stelling dat JPG vergelijken nergens op slaat qua beeldkwaliteit, hoewel ik ook wel weet dat de K7 een betere sensor verdient. Maar ik denk dat daar mogelijk dit jaar nog wel actie op ondernomen gaat worden door Pentax.

Het backwards compatible zijn van de Pentax heeft 1 heel groot voordeel: voor een paar tientjes koop je een schitterende 50mm/1.7 lens die fantastisch als portretlens te gebruiken is en werkelijk haarscherp is.
Zal wel weer de enige naiveling zijn geweest die bij het lezen van roteerbare sensor dacht: ha! portret schieten zonder de camera te draaien. Niet dat ik ineens van nikon naar pentax zou gaan maar noviteiten verspreiden zich meestal in rap tempo naar de concurrentie. Horizoncorrectie is leuk (heb zelf een electronische waterpas in mijn camera en gebruik dat veel) maar 1 graad lijkt niet alleen weinig maar is het ook. Als je aandacht voor het recht zijn van je opname laat verslappen ga je al snel naar de 3 graden. Iets voor de toekomst zullen we maar zeggen.

@photoshop deskundige hieronder: als je in PS 3 graden corrigeert verlies je met herkadreren een aanzienlijk oppervlakte van je foto en wellicht belangrijke details of je bedoelde compositie

[Reactie gewijzigd door HanslH op 7 januari 2010 15:54]

Lekker op tijd ook, deze review. Het apparaat is pas een half jaar op de markt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True