Call of Duty Modern Warfare 2: multiplayer

Uitgaan van eigen kracht

Drie, twee, één. Go! De teamleden stuiven alle kanten op, zoekend naar vijanden die zich ergens in de Favela in Rio de Janeiro moeten bevinden. De missie is simpel: schiet de tegenstander vaker neer dan zij ons neerschieten. Een potje Team Deathmatch in de speelomgeving Favelas brengt het tempo er meteen lekker in. Door de headsets schreeuwen teamleden aanwijzingen naar elkaar. 'Let op, op de dakrand!', 'Ze zitten allemaal bij het plein!', 'Pas op, in die raamopening zit ergens een sniper'. 'Nu niet meer', merken we op, terwijl we 150 ervaringspunten in ontvangst nemen omdat we een vijand hebben gedood die nog maar één 'kill' nodig had voor een 'killstreak', met bijbehorende bonus. Graag gedaan hoor...

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc

Herkenbaarheid alom in de speelsessie die wij afgelopen week in Los Angeles met de multiplayer-modus van schietspel Modern Warfare 2 beleefden. Activision had media vanuit vrijwel de hele wereld ingevlogen om met zijn allen een potje te knallen. Ontwikkelaar Infinity Ward had een setup van negen tegen negen en eentje van zes tegen zes klaargezet, beide in een volledig werkende multiplayer-modus. Dat houdt in dat we niet alleen simpelweg konden knallen, maar ook diverse spelvarianten konden uitproberen, perks konden vrijspelen, en meer leuke dingen - nieuwe én oude - tegenkwamen.

*Weinig om aan te wennen

Het is een gegeven dat de eerste Modern Warfare-game, die twee jaar geleden verscheen, een dijk van een multiplayer-modus afleverde. Schoenmaker blijf bij je leest, en dus is Infinity Ward in eerste instantie uitgegaan van de kracht van de multiplayer van MW. Verwacht daardoor veel bekende spelmappen en perks, maar belangrijker: herkenbare besturing. Dat is geen verrassing, want de Call of Duty-besturing werkt al jaren uitstekend en is momenteel waarschijnlijk de meest gebruikte configuratie in schietspellen. Het betekent echter wel dat er vrijwel geen sprake is van gewenning of een leercurve voor mensen die Modern Warfare, of welke andere Call of Duty-game dan ook hebben gespeeld. Zodoende blijft het wennen aan MW2 beperkt tot het ontdekken welke nieuwe perks, wapens en andere handigheden er in het spel zitten.