Door Jurian Ubachs

Redacteur

Saints Row Review

Beetje verouderd, maar wel hilarisch

17-09-2022 • 06:01

63

Singlepage-opmaak

Conclusie

Er valt genoeg aan te merken op deze Saints Row, maar toch hebben we ons best goed vermaakt met deze reboot. De game scoort met humor en niet al te ingewikkelde gameplay. Die gameplay kun je zelf stukken ingewikkelder en gevarieerder maken door wat meer andere wapens en skills te gebruiken, maar de missies zelf bieden ook al flink wat originele content. Het is alleen jammer dat de basis, dus het schieten en vechten zelf, vrij snel gaat vervelen en ook niet helemaal lekker werkt. De game ziet er daarbij, afgezien van de lichteffecten, ook nog eens wat verouderd oud. Het is fijn dat Volition consolegamers ook flink wat opties heeft gegeven, zodat zij zelf de balans tussen beeldkwaliteit en framerate kunnen bepalen, maar dat betekent niet dat de game er dan ineens wel prachtig uit ziet. Het is al met al een beetje te veel van het goede voor Saints Row. Het is helemaal geen vervelende game om je een tijdje mee te vermaken, maar zestig euro zouden we er zelf niet voor neertellen.

Reacties (63)

63
59
40
0
0
15
Wijzig sortering
Persoonlijk snap ik de functie niet die ze hebben geïmplementeerd op de ps5 en xbox series x. Als consolegamer wil je toch dat de beste grafische instelling als 'standaard' staat ingesteld? En dan verwacht ik ook van de producent dat deze (vrijwel) zonder framedrops speelbaar is. In het verleden zijn heel wat producenten afgestraft op framedrops, dan zou deze functie als een soort excuus gebruikt mogen worden?

Op een pc platform snap ik deze functie, iedere pc heeft namelijk andere hardware specs, maar dit is niet van toepassing bij een console. Sterker nog; juist om die reden heb ik een console aangeschaft, ik wil het spel opstarten en spelen.
Opstarten en spelen kan nog prima, gewoon niet de settings in gaan en je krijgt de aanbevolen configuratie automatisch.

Deze game biedt wel wat meer opties dan gebruikelijk (meestal heb je tegenwoordig 2 of 3 opties) maar het is steeds normaler dat je iets te kiezen hebt in console games. En dat is ontzettend fijn want niet iedereen heeft dezelfde voorkeur. Bovendien zit er ook in de hardware steeds meer verschil... Nee, niet in de console zelf, maar wel in je tv. Heb je 4k, of zit je nog op fhd? 60 Hz of kan je tv 120 aan? En heb je vrr? Want met dat laatste maakt het ook niet uit als de framerate niet perfect op 30 of 60 gelockt blijft.

Verder zijn de settings nog altijd veel en veel simpeler dan wat je normaal in een pc game tegenkomt.
Opstarten en spelen kan nog prima, gewoon niet de settings in gaan en je krijgt de aanbevolen configuratie automatisch.
Nee dat klopt niet hoor, althans niet op de series X. Ik moest tijdens de eerste keer starten een keuze maken welke grafische modus ik wilde.
Ah dan doet deze game het inderdaad anders... Meestal moet je zelf bewust de settings in gaan.
Dat kan daarna uiteraard ook maar tijdens De eerste start krijg je het om de oren.

En met 1080p Quality, 1080p performance, 1440p Quality, 1440p performance, 4K quality is er naar mijn mening net te veel te kiezen voor een console gamer. Ik wil mij daar eigenlijk helemaal niet mee bezighouden maar gewoon aanzetten en spelen.

Los van het feit dat ze eigenlijk allemaal ruk draaien 8)7
Je vergeet dat je daarna nog een account moet maken bij de publisher van het spel en 6 UELA's moet doorscrollen en OK-en voordat je mag starten. En daarna moet je dat voor elk kids account op je console herhalen :(
Zo normaal is dat helemaal niet meer. Bijvoorbeeld bij Sony first party games moet je eerst nog je beeldscherminstellingen (brightness, contrast, HDR) en toegankelijkheidsinstellingen kiezen.

Ik vind het juist goed dat console gamers eindelijk de luxe hebben om zelf te kunnen kiezen. Ik zou bijvoorbeeld nooit een spel op 30fps willen spelen als 60fps ook een optie is (al is het met lagere resolutie etc.).
Precies wat je zegt, op de console verwacht je gewoon 1 grafische standaard, de meest optimale combinatie tussen "mooi" en "soepel".
Voor mij ook de voornaamste reden dat ik op ee n console game, gewoon aanzetten en gamen zonder gedoe met instellingen.
Daarom heeft de PS5 ook een systeem-setting waarin jij kan aangeven of je liever resolutie dan wel performance wil, en die wordt dan automatisch in de game toegepast (welliswaar enkel in PS5 games).

Maar als eeuwige twijfelaar snap ik je punt wel, en betrap ik mezelf er ook op van constant te twijfelen tussen modes.
Wat nog mooier zou zijn als je op je console een default resolutie en een default fps kan geven, en dat die als input gebruikt worden voor een settingprofiel ingesteld door de gamemaker waarbij die fps bij die resolutie gehaald (of zelfs gegarandeerd) worden.
Je kan het toch ook opstarten en spelen? Alleen krijg je nu vaak de keuze tussen mooi en 30fps en minder mooi maar 60fps.

Als jou het niet boeit heb je ook geen probleem, de standaard is meestal de meeste grafische pracht.
Dit gaat niet alleen over de keuze tussen 30 of 60 fps. Het omslaat 7 verschillende vormen van weergave, dat gaat wel iets verder dan 30 of 60 fps. Er is om die reden ook geen sprake meer van een 'standaard'. Dat deze standaard de 'meeste grafische pracht' is gaat in deze ook niet op.
De standaard is gewoon "standaard" ingesteld. Daarnaast heb je meer opties. 30fps vs 30fps, wel/niet raytracing, 1080p vs 4k, 120fps. Hele logische opties die neer komen op grafische pracht vs performance.

Voor de gewone man die dit geen reet boeit is er ook niets veranderd. Het is niet als op PC, waarbij je op zoek moet naar de juist settings voor je PC om een speelbaar geheel te kiezen.
Van iedere console zijn er onderhand twee of meer performance tiers met keuze tussen meer FPS of meer grafische trucjes. Qua targeting redelijk goed te beheren maar eigenlijk kun je op dat punt net zo goed presets meegeven en gebruikers zelf de opties laten kiezen.

Kwestie van mooi-mooier-mooist in de settings gooien en voor gebruikers die meer willen klooien de opties erin laten die de engine toch al toestaat. Lijkt me een prima oplossing. Als je niks wil veranderen dan klik je meteen op Play en laat je de autodetectie je settings bepalen. Je hoeft niet aan de instellingen te zitten maar ik zie niet waarom je mensen die dat wel willen de vrijheid zou ontnemen om dat toch te doen.
Het gaat me niet om het ontnemen an deze functie, als mensen dit willen aanpassen..be my guest. Maar even hypothetisch: een ps5 game heeft erg veel last van framedrops op de 'standaard' instelling, dan zou de ontwikkelaar kunnen zeggen dat je de settings maar wat naar beneden moet schroeven. Dat zou toch de wereld op z'n kop zijn? Er zijn al heel veel games afgestraft op dit punt en dat zou je door deze functie te gebruiken als excuus kunnen inzetten, niet eerlijk en niet wenselijk als consument.
Het is nog geen CP2077 maar aan Saints Row is nog een hoop te patchen. Missies die niet werken of glitches zijn niet bepaald onbekende problemen, bijvoorbeeld. Erg jammer want het spel zelf is best grappig als je van dit soort humor houdt.

Ik heb op de PC alleen maar motion blur hoeven uitzetten (niet vanwege performance maar omdat het gewoon een lelijk effect is) en het spel werkt verder prima. Ik heb zelf de settings iets omhoog geschroefd en dat leidt soms tot wat problemen maar dat had ik ook kunnen weten. Dit bewijst in mijn ogen dat de slechte defaults grote bugs of slechte defaults zijn.

Als bepaalde consoles inderdaad framedrops hebben en dat niet makkelijk gepatcht kan worden, zouden ze de defaults moeten aanpassen. De defaults moeten gewoon goed werken, daar ben ik het helemaal mee eens. Op PC kunnen games ook gewoon default settings pakken die over het algemeen goed werken, zelfs als er tig graphics settings zijn. Op de console moet dat helemaal makkelijk gaan, natuurlijk. Dat leidt er wellicht toe dat op de consoles de graphics slechter zijn dan op PC maar zo'n geweldig visueel spektakel is SR nou ook weer niet dus dat moet niet zoveel uitmaken.
Als consolegamer wil je toch dat de beste grafische instelling als 'standaard' staat ingesteld?
Hoe kom je daarbij? Dan game je toch eerder op de pc? Als console speler wil ik juist de meest vloeiende ervaring.
Angry Joe geeft hem een 2 van 10 :)

In mijn optiek één van z’n beste reviews in jaren, check hem zelf en geniet (als je tegen ouderwetse scheldwoorden kunt natuurlijk want man man man wat is ie weer eens angry 😂
Angry Joe is een infantiele scheeuwlelijk. Ik snap niet dat mensen naar hem luisteren. Hij is een populist onder de game reviewers.

Het spel is niet perfect maar een 2 slaat nergens op.
Ach tja, je moet hem een beetje kennen en kijk hem ook (al lang) bijna niet meer maar deze review is gewoon te gek (anders gewoon even de intro en outro kijken ;) )
Ik heb de Angry Joe review ook gezien, hij overdrijft wellicht wat maar het is wel duidelijk dat het vol bugs zit en grafisch eigenlijk niet meer kan.
Ik spel daadwerkelijk het spel en kan mij daar dus niet in vinden :)
Persoonlijk voor mij het helemaal waard. Verhaal is gewoon leuk. Side missies zijn vernieuwend en hilarisch en de map is groot, tot in den treuren gedetailleerd en het leeft. Zo zijn er auto ongelukken langs de weg of politie aanhoudingen.
Je waant je echt in een Amerikaanse omgeving. Er zitten zoveel details in dat ik soms door de game wandel om er van te genieten.
de map is groot, tot in den treuren gedetailleerd en het leeft. Zo zijn er auto ongelukken langs de weg of politie aanhoudingen.
Je waant je echt in een Amerikaanse omgeving. Er zitten zoveel details in dat ik soms door de game wandel om er van te genieten.
Whow dat staat echt haaks op mijn ervaring, ik speelde op de series X en de wereld was hier dood, leeg en regelmatig lelijk.

Door de weinige NPC’s had ik helemaal niet het idee dat de stad leefde maar juist dat gevoel van vroeger namelijk, stad met npc’s erin. Als je een npc volgt lijken ze ook geen doel te hebben.

een 2011 open wereld in 2022 kan echt niet meer een gemiste kans wat mij betreft.
Welke game van dit genre doet dit anno nu dan beter? Bijvoorbeeld Cyberpunk was wat dat betreft voor mij een teleurstelling (vond het verder wel een leuke game)
Welke game van dit genre doet dit anno nu dan beter? Bijvoorbeeld Cyberpunk was wat dat betreft voor mij een teleurstelling (vond het verder wel een leuke game)
Nou het 9 jaar oude (vandaag toevallig) GTA 5 doet dit aanzienlijk beter, daar had ik veel meer het idee dat de stad leeft, er zijn zelfs vergelijkingsvideos tussen SR en GTA4 waar zaken in GTA4 beter geregeld zijn.

Verder natuurlijk RDR2 maar dat is niet dezelfde game maar wel een gigantisch geloofwaardige open wereld.
Daar ben ik het natuurlijk wel mee eens. Maar dat is precies het ding, die games zijn niet nieuw meer en heb ik al meerdere keren uitgespeeld. Er is op dit moment dan niet veel anders. GTA 6 gaat er waarschijnlijk niet komen of wordt een uitmelk game. Dus toch wel erg blij met SR in deze tijd.

Er zitten ook veel nieuwigheden in die het levend maken. Zoals de straatmuzikanten, het vuurwerk langs de weg, zoals ik al zij auto pech, gekantelde auto's met de spullen over de weg, politie aanhoudingen met daarbij bv de uitlijning van een lijk nog op de grond, wat mensen zeggen gedurende game verloopt of een groepje die net een atm heeft gejat, de trein die voorbijrijd waarbij je controller vibreert om wat voorbeelden te noemen. Maar ook de toch wel unieke detailering van de straten, parkeerplaatsen, wooncomplexen, supermarkten, strip malls en old town america geeft het een levendig gevoel voor mij want het klopt gewoon.

Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik zal niet beweren dat het niet beter kan. Als je wat langer naar de npc kijkt of volgt dan gebeurt er idd wss niks. Maar daar doe ik zelf wel een oogje voor dicht.
Maar het gaat er toch niet om dat er nu games zijn die het beter doen? Het gaat erom waar de standaard in dit genre ligt en die ligt simpelweg hoger dan wat SR nu laat zien.

Alles wat je opsomt heb ik in GTA’s ook al gezien bijvoorbeeld.

Dan vind ik het niet direct erg dat ze de lat niet hoger leggen maar ik verwacht dan wel dat ze die lay proberen te evenaren. Dat idee had ik nu simpelweg niet en daardoor voelde de wereld voor mij levenloos en leeg.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 17:59]

Volition is daarentegen wel echt een kleine studio, dat kan nooit evenaren aan Rockstar. Daarbij verkoopt GTA ook veel meer exemplaren dan SR dus je budget is ook veel kleiner. Dan vind ik het toch knap als je zo’n game neerzet.

De lat ligt enorm hoog door GTA maar dat maakt voor mij niet dat elke game dat moet evenaren. Dat is onrealistisch en zo is er ook nog geen GTA 6 en heeft GTA 5 geen DLC gekregen. Ze zijn de weg ingeslagen van micro transacties dat is de sombere toekomst die ik voorzie met de steeds hogere eisen van casual gamers. Waarom nog je best doen? SR is gewoon een mooie game waar naar mijn gevoel veel liefde en tijd inzit. Maar als het GTA moet evenaren kan je beter een micro transactie spel bouwen. De lat mag best wat lager vind ik.
Zou kunnen maar niet iedereen zit daar op te wachten. Doe mij maar een mooi verhaal zoals GTA 5 was voordat het een micro transactie spel werd, en niet de micro transactie gedreven verhaalloze side missies van GTA Online. Maar ieder zijn ding, dat is wel duidelijk.

Maar dan moet er ook ruimte zijn voor spellen als GTA 5 (niet online), Cyberpunk of een SR. Want anders wordt het een verhaal loze eenheidsworst.
80% van de series, films, boeken en games zijn al verhaal loze eenheidsworst en is puur gericht op winstbejag en uitmelkerij. De meeste hebben het nog eens niet door en daarom worden die bedrijven zo stinkend rijk en terecht.
Ik heb diezelfde ervaring. Ik vind het wel leuk om te spelen, maar de wereld is dood, de ongelukken waar je over schrijft zijn iedere keer exact hetzelfde, de gebouwen zijn slecht gedetailleerd. Ik vind oprecht de geoptimaliseerde versie van GTA 5 op alle vlakken beter, behalve dan dat Saints Row mij wat luchtiger vermaak geeft.
Ik ken Saints Row niet anders dan als een GTA versie met absurde humor en verouderde graphic. Wat dat betreft past deze SR dus prima in de reeks. Ik ga hem overslaan, maar voor de fans dus een prima game.
De humor is allesbehalve vergelijkbaar met voorgaande delen. Daarnaast is het technisch speelbaar, maar meer dan dat ook niet. Ik ben na 3 uurtjes afgehaakt.

De review bombing is niet voor niks; hoewel veel mensen het afschuiven als simpele 'haters'.
"Het is helemaal geen vervelende game om je een tijdje mee te vermaken, maar zestig euro zouden we er zelf niet voor neertellen."

Is die dat überhaupt dan?

Wel apart dat de ps5 editie op Coolblue €47 is en de ps4 versie €48 😂
Prijs op de datum van publicatie is statisch. De prijs daaronder komt uit de pricewatch en is dus dynamisch. Blijkbaar zakt de originele prijs al flink in. Een waardeoordeel kan handig wezen.
Wil je het op PC, €59,99 op de Epic Games Store (niet beschikbaar op Steam)...
Op Stadia is de game 59,99
Niet voor lang meer, ze gaan toch wel binnenkort opdoeken
Zeker wel, heerlijk en hoop dat het op 1 of andere manier toch blijft bestaan!
De auto rijden physics is er helemaal niet in meer. Als je het vergelijkt met Saint row 2, wereld van verschil.
Dit spel hebben ze naar mijn mening nooit moeten uitbrengen. Bizar dat de originele deel zoveel beter was dan wat wie hier voorgeschoteld krijgen. Mag rechtstreeks de budget bak in.
Anoniem: 454358 17 september 2022 09:48
Sr3 vond ik niet leuk, ik vond het voor mij iig veel te veel "over the top". Just cause is ook over the top, maar kan ik wel weer waarderen. Met een paar maanden haal ik deze wel uit de budgetbak
Had hem gekocht voor de series console (S en X), maar wat een prul was dit op launch en naar de eerste patch was het ook al niet veel beter. Heb het even 2 dagen een beetje gespeeld en toen weer weggelegd ik vind de lol ver te zoeken in heel dit spel en het loopt dramatisch met tijden.
Gelukkig VRR en dergelijke op de TV anders was het vast een ervaring die ik meteen had weg gelegd.

Ook Dolby Vision en HDR waren een drama en alles zag er enorm "washed-out" uit op een LG 77"GX waar dat bij een Halo Infinite gewoon perfect is. En ik niet de moeite ga nemen om HDR heel de tijd in het xbox dashboard uit te zetten voor slechts 1 game.

Zat er toen nog even over te twijfelen (op launch na 10 minuten gespeeld te hebben op de xbox) om hem maar voor de PC te kopen, maar daar was de performance volgens reviews ook niet denderend op (RTX2080ti en 10900K). Nu nog maar zien of ik dit spel nog ga oppakken. Saints Row 3 (remastered) was in mijn ogen iig de beste tot dusver.

[Reactie gewijzigd door Dvlaarhoven op 22 juli 2024 17:59]

Ik speel hem op de PC met een code die kreeg met mij AMD videokaart die ik onlangs heb gekocht. Ik speel nooit dit soort games dus het allemaal nieuw voor mij. Ik vermaak mij er prima mee maar de missions zijn wel veelal hetzelfde. De game werkt verder prima. Ik heb nog geen rare glitches gezien. Ik speel op Windows 11 met de AMD drivers die via de Windows update worden geïnstalleerd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.