Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Aryeh Loeb

Reviewer

Sid Meier's Civilization IV - Colonization

Conclusie

Colonization is een old-schoolsimulatie in een nieuw jasje. De Civ IV-engine blaast de game nieuw leven in en doet dat met verve. Uiterlijk zit het daardoor eenvoudig, maar goed in elkaar. Dat de game op Civ IV lijkt is logisch, maar de menu's en uitstraling hadden wel een wat uniekere uitstraling mogen hebben. Dat geldt ook voor de gameplay, die staat - net als in het origineel - als een huis, maar je kunt je afvragen of er niet wat meer vernieuwing in had gekund. Zo is er nog steeds maar één manier om de game te winnen: onafhankelijkheid verklaren en de oorlog winnen. Misschien was een diplomatieke oplossing ook de moeite waard geweest, zeker als je bedenkt dat het eindspel nu bijzonder pittig is. Met een slechte voorbereiding ben je eigenlijk bij voorbaat al kansloos. Ondanks deze punten is deze remake van Colonization een prima game geworden.

Pluspunten:

+ Nieuw leven in een oude franchise
+ Superleuk micromanagement
+ Nederlandstalige kolonisten

Minpunten:

- Moeilijke eindstrijd
- Slechts één manier om te winnen

Cijfer: 8

TitelSid Meier's Civilization IV: Colonization
Box Sid Meier’s Civilization IV: Colonization
Platformpc
OntwikkelaarFiraxis Games
Uitgever2K Games
ReleasedatumInmiddels verkrijgbaar

Laagste prijzen voor: Civilization IV - Colonization, PC
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

Bol.com Plaza

Score: 3 (24)

€ 36,98

€ 36,98

Kostenoverzicht

Productprijs € 36,98
Pakketpost (boven €20,-) € 0,-
iDeal € 0,-
Totaal € 36,98

Bekijk

Sid Meier's Civilization IV: Colonization Sid Meier's Civilization IV: Colonization Sid Meier's Civilization IV: Colonization Sid Meier's Civilization IV: Colonization Sid Meier's Civilization IV: Colonization Sid Meier's Civilization IV: Colonization Sid Meier's Civilization IV: Colonization

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (27)

Wijzig sortering
Goeie review. Ik herken in deze review een aantal dingen die veel andere reviewers ook noemden, met name dat het spel eigenlijk weinig nieuws heeft maar desalniettemin erg leuk is (blijft). Echter wat ik eigenlijk voor het eerst zie is het minpunt "Moeilijke eindstrijd". Ik heb inderdaad vaker gelezen dat het behoorlijk pittig kan worden, maar eigenlijk vind ik het vrij dubieus om het dan maar als minpunt te bestempelen. Ik zou dat zelf juist een pluspunt vinden, weer eens een game die echt pittig is om uit te spelen. Het is goed te benadrukken dat het pittig is, maar het is te persoonlijk om dat ook maar als negatief of positief te bestempelen.
Het is natuurlijk wel jammer dat de eindstrijd moeilijk is. Heb je de rest van het spel lekker gespeeld, ging allemaal goed, en wordt je aan het einde hartstikke ingemaakt. Als het hele spel moeilijk was was het niet zozeer een minpunt geweest, denk ik.
Tussendoor geregeld saven en dan kun je het weer oppakken waar het beter had gemoeten.
Wat dacht ik niet bij de vorige versie kon kan nu wel, en dat is zien hoe de verhouding van jouw leger met die van het vaderland staat qua macht/aantallen.
Dat kon je in het origineel ook al hoor. Waar het precies zat weet ik niet meer, maar iig bij een van je advisors.
Wat ik nog mis in de remake is de kaart van de nieuwe wereld, zoals deze er wel was in het orgineel. Ook die heb ik namelijk veel gespeeld. Daarnaast is het spel naar mijn idee wat minder overzichtelijk (kaart) geworden, al zijn daar de meningen misschien wat over verdeeld. Heb het idee dat je sowieso wat minder ruimte hebt om te spelen. De tiles zijn groter geworden, maar de aantal tiles minder groot.

Ook vind ik het jammer dat 'prime timber' niet meer in het spel zit.

Voor de rest ben ik het eens met de review. Vooral het contact met de natives is naar mijn idee belangrijker geworden, nu er (volgens mij) geen custom-house meer is. En je zult niet altijd met europa kunnen handelen.

[Reactie gewijzigd door MCT op 31 oktober 2008 15:07]

Ik mis een +, namelijk de prijs!
De onafhankelijkheidsstrijd is inderdaad best moeilijk. De eerste keer ben ik dan ook over de tijdslimiet gegaan. Maar daarna heb ik het twee keer gered (2e keer op Conquistador).

Eerlijk gezegd vind ik het opbouwen van het koninklijk leger iets te snel gaan. Maar beide keren heb ik gewonnen door (zelfs tijdens de oorlog nog) de grote schepen te bouwen en de Man-O-Wars van de koning tot zinken te brengen. Je moet natuurlijk genoeg verdediging hebben om ondertussen de legers wel tegen te kunnen houden. Maar zodra je een paar schepen zinkt wordt het al wat makkelijker.

Er zijn verschillende Founding Fathers die militaire bonussen geven. Maar wat blijkt: dat geldt alleen voor de soldaten die je in Europa gekocht hebt. En je kunt zelf helaas geen veteranen meer 'trainen', zoals vroeger. In de 3 potjes heb ik haast nooit soldaten gekocht. Ik vind dat toch zeker een gemis.

Verder mis ik de Customs House ook heel erg (die je gewoon altijd automatisch je goederen voor een goede prijs verkocht). Maar in ieder geval is er nog de tweede Warehouse uitbreiding die een teveel aan goederen voor (helaas slechts) een dumpprijs verkoopt.

Maar al in al ziet het spel er goed uit, en heb ik er vast nog vaak plezier van.
Ik heb net voor de eerste keer dit spel gewonnen. Iets om op te letten in het eind van het spel is dat de koning in Europa waarschijnlijk 'sea superiority' heeft.

Als eerste viel hij mijn eerste stad aan waar ik al mijn troepen had verzameld. Maar zijn laatste units zette hij aan land op een ander eiland waar ik helemaal geen verdedigingen had. Daar veroverde de AI twee kleine stadjes en ging die zitten verdedigen. Ik heb nog kunnen winnen door mijn twee schepen vol wapens (van mijn overgebleven troepen in mijn eerste stad) snel naar het andere eiland te brengen. Maar op de terugweg werden die dus vernietigd door de schepen van de koning.

Maar het is me gelukt!

Er zat nog wel een rare bug in het spel. Ik had eerst alleen twee steden die allebei 100% liberty hadden, maar toch kwam ik niet boven de 46% met mijn independance en kon ik de onafhankelijkheid niet uitroepen. Misschien heb ik er overheen gelezen in de manual. Een oude savegame en twee kleine steden erbij en het lukte allemaal wel!
Wat tjboschl al eerder aangaf is dat een libertybell-tactiek van enorm belang is bij dit spel. Een heleboel spelers waaronder ik wisten dit niet en werden na het inluiden van de revolutie ondergelopen door de troepen van de koning met vele frustraties als gevolg.

Het zit namelijk zo voor degenen die er niet uitkomen en makkelijk willen winnen: zolang je geen units plaatst in het "stadshuis" en dus ook geen libertybells produceert tijdens het spel zal de koning zijn legermacht niet uitbreiden. Zorg er dus voor dat je een voldoende legermacht hebt opgebouwd en ondertussen voor elke settlement 3 elder statesmen "geproduceerd" hebt (deze zijn voordelig en snel te maken m.b.v. university met alvast 1 statesman in je settlement). Als je denkt dat je de koning aankan, plaats dan de elder statesman. Bij 50% liberty verklaar je de revolutie en de troepenmacht van de koning zal zijn "Varkensbaai" krijgen... ;-)

http://forums.civfanatics...hread.php?t=294267&page=2 hier zijn nog meer goede tactieken te vinden.
Succes!
Wow, ik wist dat deze game er aan zat te komen, maar wist niet dat hij er al zo snel zou zijn.

Klinkt erg goed, vroeger erg veel gespeeld.
Nice!

Ik moest nu dosbox installeren om het op m'n quadcore te kunnen spelen, en ik zie dat de gameplay vrijwel exact hetzelfde is, alleen grafisch is het iets verbeterd :( Misschien komt er ooit een deel 2..
Grappig dat ook nu weer het eindspel zo moeilijk is als bij het origineel. Ik ben meestal een turtle-er, die dus lekker langzaam opbouwt etc en dan plotseling moet die onafhankelijkheid uitgeroepen worden. De troepen komen aan land en zo ongeveer in de eerste beurt daarvan ben je meer dan de helft van je leger kwijt... Dat vond ik altijd erg jammer. De rest van de game vind ik natuurlijk fantastisch!
Ik heb het origineel nooit (lang) gespeeld. Snapte het toen al niet. Toch geef ik niet op.
Mijn eerste game ging over de tijd heen, mijn tweede ging ik meteen libery bells produceren en ik denk dat dat de reden was dat ik een ongelovelijk leger tegenover mij had in Europa.

Nu is mijn tactiek (ook op makkelijkste niveau) om eerst religion te produceren om te groeien, en als ik niet meer kan koloniseren en mijn steden redelijk groot zijn mijn liberty bells heel snel omhoog te werken (met voldoende wapens uit Europa in mijn warehouses).

Ik moet en zal winnen op het makkelijkste niveau. Dit gebeurt mij zelfs in de normale Civ niet!

P.S. Boris van Gamekings zei dat er een tech tree was. Die is er natuurlijk niet. Je kan meteen alles bouwen en niets onderzoeken!
En voor 25 euro heb je totaal geen reden om deze niet aan te schaffen. Parel van een game!
ik heb het origineel nog !
en heb nog een oude PC waar het op draait
zie geen reden om deze vernieuwde versie aan te schaffen ...
Belangrijk extra: Multiplayer.

Dat is voor mij de echte meerwaarde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True